Oudere (buiten) kater overnemen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Re: Oudere (buiten) kater overnemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 07:25

Ach gut, krijg er even rode oogjes van.

Maar jullie mogen met elkaar in de handjes knijpen.
Ik snap de keuze voor met weinig ingrepen hem nog helpen heel goed. Zou ik ook doen denk ik.
Op naar nog mooie dagen/weken/maanden samen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 07:27

Och jee arme Boes...
Je hebt hem een mooi leven gegeven. Geniet van de laatste momenten samen.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 12:08

Hoe gaat het nu met Boes?

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-25 09:07

Lastig te zeggen hoe het gaat := . Soms heeft hij een paar dagen dat hij slecht eet en weinig naar buiten gaat, dan weer een paar dagen dat hij heel goed eet en uren lang op pad is.
Over het algemeen gaat hij heel goed op de maagbeschermers! Hij begon zelfs weer wat brokjes te eten :):). Echter, laat hij ze nu weer constant staan en zit dan naast de bakjes te miauwen om eten. Liquid kattensnacks wil hij ook niet meer, maar weer wel die chemische worstensticks :roll:. Het is gewoon constant van alles blijven aanbieden en maar kijken wat hij dan eet. Mousse en tonijn blijft nog altijd succes. Boes mag ook regelmatig even op de weegschaal en hij is, sinds ons laatste dierenarts bezoekje, in ieder geval niet meer afgevallen! Zal denk ik te verwijten zijn aan de maagbeschermer. Sindsdien heeft hij geen enkele keer meer gebraakt.
Afbeelding

Ook viel het me op dat zijn vacht steeds minder werd. Nu wordt hij elke week even geborsteld en het ziet er al meteen een stuk beter uit! Boes moet er nog even aan wennen _O-. Wel valt het me op dat zijn vacht steeds meer vettig en schilferig wordt.
Before en after
Afbeelding

Ondertussen nog altijd genieten van pensioen <3
Afbeelding

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 10:17

Die vieze vacht is wel echt een teken dat ie oud word, ze kunnen zichzelf dan lastiger schoonhouden. Wel fijn dat ie niet meer braakt

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 10:25

<3 blijft een heerlijk dier. Fijn dat de maagbeschermers helpen.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-25 13:52

Nou, ik snap er niet veel meer van en weet niet goed wat ik nu moet denken. Na mijn laatste post begon hij echt heel goed te eten. 50gr brokjes en bakje mousse per dag en 2x pw een blikje tonijn extra. Echter ging de weegschaal in een rap tempo steeds verder omlaag. 5,5… 5,4… Toen durfde ik hem niet meer te wegen omdat ik het eigenlijk niet wilde weten. Vanmorgen toch maar aan gewaagd en ik snapte er niks van. 5,9 kilo? >;) Hem er nog 3x opgezet, zelf opgestaan, maar het lijkt echt te kloppen.
Afbeelding

Dit klopt helemaal niet met het beeld van de laatste weken, of ik heb mijzelf zo aangepraat dat hij niet lang meer heeft dat ik alleen maar de achteruitgang zie :? Zijn vacht zit vol met schilfers en plekjes, wat hij zelf niet meer goed schoon houdt. Hij wordt fysiek echt minder sterk en valt regelmatig van de bank of stoel als hij erop wil klimmen. Hij gaat steeds meer miauwen zonder aanleiding. Zit hij voor de deur, laat ik hem buiten, wil hij na 2 seconden weer naar binnen etc. Hij legt minder afstanden buiten af maar dat kan natuurlijk ook komen door het weer.

Hij is wel heel knap en we genieten enorm van hem <3
Afbeelding

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 13:56

In het allerergste geval is de toename in gewicht niet van hemzelf maar van een gezwel wat hij met zich meedraagt.

Maar echt, dat is in het allerergste geval en kan je zomaar niet van uit gaan zonder dat daar bloedwerk en echo of foto's etc bij te pas komt.

Voor hetzelfde geld is de toename in gewicht even goed omdat hij net meer eet de laatste tijd!

Gewoon koesteren wat je nu hebt samen qua tijd zonder je hersenen te breken over alles wat kan en zou kunnen.
Sommige dingen moet je niet meer willen begrijpen, gewoon blij zijn dat het nog even goed gaat en dat hij er nog even is.

Ik vind het nog steeds echt fantastisch prachtig wat jij voor Boes gedaan hebt en nog steeds.
Hoe hij bij jou terecht gekomen is en wat jij voor hem allemaal hebt aangepast en gedaan om hem zo goed mogelijk op te vangen na zijn grote verlies van zijn vorige baasje... Echt, jij bent voor mij één van de mooiste mensen op aarde!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 14:31

Als er een tumor zou zitten die groeit en waarbij hij afvalt dan zou je dat moeten voelen aan zijn spiertjes etc op ruggengraat en ribben. Zijn die gewoon gevuld zonder duidelijk de botjes te voelen dan is hij aangekomen van beter eten. Tumor kan ook maar kun je alleen uitsluiten via de DA.

Als je hem met zijn vacht een beetje wilt helpen kun je een beetje maizena op zijn vacht strooien en dan goed inwrijven en dan gaan kammen.
Dan wordt de vacht minder vettig. Kleine klitjes zachtjes uitkammen of wegknippen (pas op zijn velletje!).
Oudere katten kunnen hun vacht niet meer zo goed verzorgen.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 14:48

Wat is het toch een heerlijk dier <3 <3

Als zijn darmen niet meer goed werken door de kanker, dan zie je dat ook aan zijn huid en vacht.

Hij heeft maar geluk bij jullie. En als het z’n tijd is, is het z’n tijd.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 08:15

Dat naar buiten gaan en weer naar binnen is niet iets bijzonders wat ziekte aangeeft. Dat doen heel veel katten namelijk en is zo'n typisch trekje net zoals dingen van tafel af duwen of in kartonnen dozen kruipen. Wij hebben vroeger eentje gehad die dit mateloos deed en uiteindelijk had m'n pa een kattenluik geïnstalleerd. Niet dat 't hielp want ze deed het gewoon stug nog steeds :') katten zijn een beetje weird soms

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 10:32

Het kan ook dat hij veel vocht aan het vasthouden is door zijn ziekte en hij daardoor een gewichtstoename laat zien.
Zolang hij zich nog goed voelt, lekker van genieten :j

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 12:35

vacht vol schilffers ed, is idd meestal ook door arthrose, ik zou m gewoon helpen met schoonmaken daarin, dat zie je bij veel oudere katten ook wel. Gewoon eens een borsteltje erover, zal die zelf misschien ook wel fijn vinden, is die weer lekker fris :) Hij is in ieder geval nog steeds heel knap <3

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 07:35

Mooie Boes, zoals ‘ie daar lief geparkeerd op de weegschaal zit <3 . Je zorgt zooo goed voor hem, je voegt kwaliteit toe aan zijn dagen _/-\o_ . Geweldig bezig! En tja, in 2 maanden paar ons erbij door de extraatjes kan goed hè! 5kg + voor een kat is een prima gewicht.
Tonijn in blik vinden ze idd heerlijk maar is ook vrij zout, mss eens een wit visje uit de vriezer proberen?
Wat zou Boes vinden van een does (bewuste typo ;-) ). Soms vinden poezen dat OK (mijne nooooit hoor). Leuke tip zeg, van de maizena, veilige droogshampoo.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 07:59

paars schreef:
Mooie Boes, zoals ‘ie daar lief geparkeerd op de weegschaal zit <3 . Je zorgt zooo goed voor hem, je voegt kwaliteit toe aan zijn dagen _/-\o_ . Geweldig bezig! En tja, in 2 maanden paar ons erbij door de extraatjes kan goed hè! 5kg + voor een kat is een prima gewicht.
Tonijn in blik vinden ze idd heerlijk maar is ook vrij zout, mss eens een wit visje uit de vriezer proberen?
Wat zou Boes vinden van een does (bewuste typo ;-) ). Soms vinden poezen dat OK (mijne nooooit hoor). Leuke tip zeg, van de maizena, veilige droogshampoo.

Een wat?? :')

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 08:34

Effen lekker poedelen onder de douche!

Hoef ik hier niet te proberen, ik lig dan van boven naar onder open.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 10:29

Wistaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 11:00

Wat vaak ook helpt en de meeste katten goed tolereren is met een vochtige doek over de vacht gaan. Dat komt wat dichterbij het poetsen wat ze normaal zelf doen. :Y)

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 12:26

Er bestaan van die speciale Stoomborstels die met warm water een stoom vrijlaten terwijl je borstelt... Lijkt mij heerlijk relaxen tegelijk voor zo'n oudje?

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 07:37

Hoe gaat het nu? :) :(:)

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 08:08

Ja, hoe gaat het met Boes, Eline?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 13:22

Ben ook benieuwd

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-25 20:14

Nou, Boes weegt inmiddels 6 kilo. Nog maar 0,2 kilo minder dan zijn “normale” gewicht.
Hij zei net MAUW, maar je ziet nog net de 6,0 _O-
Afbeelding

We gaan volgende week weer naar de dierenarts. Ik weet nog niet goed wat ik wil, of laat ik zeggen wil weten/uitzoeken. Zoals al eerder genoemd wil ik hem niet meer laten sederen voor een buikecho. Maar het voelt wel een beetje gek dat ik weken lang heb zitten huilen omdat we er vanuit gingen dat hij kanker had, maar met de maagbeschermers toch in een paar maanden dik een halve kilo is aangekomen…
Hij is wel een heel stuk minder actief. Hij staat 2/3 keer per dag op om in de bosjes te kakken en wil dan weer naar binnen. Hij gaat niet echt meer op pad. Wel erg gezellig, altijd zo’n warme kat op schoot <3
Afbeelding

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 20:17

Op zijn leeftijd zou ik ook niet meer te veel doktoren. Gewoon lekker comfortabel houden en verwennen, en als het op is, is het op...

Het geeft katten vaak ook stress iedere keer naar de dierenarts, dan is nog de vraag hoe ver ben je bereid te gaan (ook qua kosten natuurlijk, maar ook hoe reëel is iets en hoe levensverlengende is het).

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 21:06

Knappe Boes :+:

Hier is mevrouw kat ook veel meer binnen nu en lekker op schoot. Het weer zal niet helpen ook :j