Ervaringen eieren testen op PFAS?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

XladyX

Re: Ervaringen eieren testen op PFAS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 19:42

Oh goede tip Stybba! 99€ is heel wat anders dan de andere test bedragen inderdaad. Ik duik er morgen ff in om daar wat mee te doen, wil toch graag testen binnenkort

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 20:52

Maar de vragen die ik zou hebben:
1) hoe betrouwbaar is een n=1 (dus niet een mengmonster, wat die andere labo's kennelijk wel doen)
2) op welke PFAS wordt door die andere labo's wel getest? zie nu maar een paar elementen namelijk.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 21:27

Rocamor schreef:
Maar de vragen die ik zou hebben:
1) hoe betrouwbaar is een n=1 (dus niet een mengmonster, wat die andere labo's kennelijk wel doen)
2) op welke PFAS wordt door die andere labo's wel getest? zie nu maar een paar elementen namelijk.

Het is inderdaad geen mengmonster, maar ik denk dat het een aardig beeld geeft van je toom als ze allemaal hetzelfde binnen zouden krijgen. Laat je ze los rondlopen in de tuin zullen ze meer persoonlijke voorkeuren hebben qua voedsel en kan het wel veel verschillen. Je zou kunnen vragen of je ook meerdere eieren op kan sturen die ze dan daar mengen. Met mijn 2 hennetjes vind ik 20 eieren best wel veel, vandaar dat ik positief verrast was dat het met minder ook kan.
Als je wil weten op welke PFAS er getest (kan) worden, zou je de verschillende aanbieders moeten vergelijken. Zo ver ben ik nog niet gekomen. Ik wil gaan testen als we verhuisd zijn en wat meer kipjes kunnen houden, maar dat zal (helaas) nog wel even duren.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 13:17

https://archive.ph/aiiEE

Stukje in het AD van vandaag. "Nieuw onderzoek onthult regenwormen als PFAS-overdragers naar eieren hobbykippen."

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 13:21

Heftig, wat zou het effect zijn op andere wormeters zoals egels en merels.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 13:24

-O- Oh hoewel niet zo verrassend gezien de hoge pfas in juist de vrije uitloop kipjes. Wormen eten natuurlijk grondproducten en lijken nu dan alles op te slaan. Maar idd egels, lijsters, egels wat voor gevolgen heeft het voor hun.

En hoe kun je dan je kipjes een leuk vrij leven met natuurlijk scharrelen bieden maar dan ook de eieren op een ok pfas nivo te houden. Dat gaat een rottig dilemma worden ;(

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 15:06

https://nos.nl/artikel/2539934-regenwor ... obbykippen

Dit nieuws is aanzienlijk verontrustender dan dat het de eieren van hobbykippen betreft.
Dat we onszelf aan het vergiftigen zijn met onze vorm van economie zou geen verrassing moeten zijn.
Wonderlijk dat 'men' nog steeds niet wakker geschud wil worden.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 14:00

*schopt topic weer wakker*

Ik kwam net deze tegen, nog meer onderzoeken mbt PFAS bij eieren van hobbykippen:

https://www.nu.nl/binnenland/6352678/ri ... -eten.html

Voor mij de druppel om ook onze eieren eens te laten testen. Ben wel benieuwd wat daar uit gaat komen. Wij zitten bovenin Noord Holland, onze kippen hebben een ren van 10x15 meter met houtsnippers op een worteldoek (beperkte hoeveelheden regenwormen beschikbaar?) dus ben heel benieuwd.

Zijn er hier mensen die nog getest hebben?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-25 14:36

Ik heb het bericht ook gelezen inderdaad.
Ze zin over "kippen eten veel wormen, in wormen zit PFAS, daarom zit het in de eieren" vind ik wel wat kort door de bocht...

Maar goed, neemt niet weg dat ik erg blij ben met dat wij vorig jaar wel getest hebben en een PFAS vrije uitslag terug gekregen hebben. Ondertussen zijn de kippen wel gewisseld (kuikens er bij, oudjes zijn overleden) maar alle omstandigheden waar onder ze leven niet, dus ik zie voor ons geen reden om nogmaals te testen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 16:06

Nickeltje schreef:
Ik heb het bericht ook gelezen inderdaad.
Ze zin over "kippen eten veel wormen, in wormen zit PFAS, daarom zit het in de eieren" vind ik wel wat kort door de bocht...

Maar goed, neemt niet weg dat ik erg blij ben met dat wij vorig jaar wel getest hebben en een PFAS vrije uitslag terug gekregen hebben. Ondertussen zijn de kippen wel gewisseld (kuikens er bij, oudjes zijn overleden) maar alle omstandigheden waar onder ze leven niet, dus ik zie voor ons geen reden om nogmaals te testen.

ze doen het wel beetje overkomen dat geen enkel ei uit hobbykip ongezond is, verkopen in de supermarkt zeker te weinig eieren tegenwoordig

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 16:33

Ik vind het ook wel een extreem bericht. Eigenlijk zeggen ze dus gewoon dat je geen eigen eieren moet eten, alleen die uit de supermarkt.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 20:34

Stybba schreef:
Ik zag deze site voorbij komen in een vakblad: https://www.pfastest.nu/
De test is met (momenteel) €99,- betaalbaarder dan veel anderen en je hebt ook maar 1 ei nodig voor een betrouwbare test. Hun meetmethode is anders, ze testen op PFOS, PFOA, PFNA, PFHxS.

Ben toch ook even serieus aan het googlen, mijn vier kipjes scharrelen wel maar krijgen vlg smij niet echt veel wormen binnen, meer het eten wat wij ... over hebben.

Deze test is wel interessant als ie tenminste betrouwbaar is.

Iemand al verder uitgezocht?

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 20:36

NB 1 ei nodig maar je kunt natuurlijk ook zelf een mengmonster maken van een paar eieren?!

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 20:44

XladyX schreef:

Ik kwam net deze tegen, nog meer onderzoeken mbt PFAS bij eieren van hobbykippen:

Voor mij de druppel om ook onze eieren eens te laten testen. Ben wel benieuwd wat daar uit gaat komen. Wij zitten bovenin Noord Holland, onze kippen hebben een ren van 10x15 meter met houtsnippers op een worteldoek (beperkte hoeveelheden regenwormen beschikbaar?) dus ben heel benieuwd.

Ik lees net ergens dat sommige worteldoek vol met PFAS zou zitten???

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 21:00

Maar als een kip via wormen enzo zoveel PFAS binnen krijgt dat 1 ei per week al schadelijk is voor een mens, dan moet dit toch enorm schadelijk zijn voor kippen, andere vogels die beestjes uit de grond eten, mollen, egels etc?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 21:02

Mijn lijf is toch al kapot dus ga niks laten testen.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 21:12

sunny43 schreef:
XladyX schreef:

Ik lees net ergens dat sommige worteldoek vol met PFAS zou zitten???

Dat zou natuurlijk ook kunnen, kun je delen waar je dat gelezen hebt? Als dat zo is wordt het een interessante uitslag *D overigens lag het er al, ben zelf geen fan van worteldoek gebruiken zonder goede reden. Maar als het zo is dat het pfas bevat hebben we een reden om m weg te gaan halen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 22:41

Ik vind het wel bijzonder dat men zich drukker maakt over scharreleieren van particulieren, dan het feit dat pfas dus wijd verspreid in onze grond zit.
Als de grond overal vol pfas zit, maakt een ei meer of minder bar weinig uit.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 22:51

Behalve dat ik grond niet eet:
https://www.rivm.nl/pfas/bodem/vragen-en-antwoorden-pfas-in-grond-en-bagger#:~:text=PFAS%20Per%2D%20en%20polyfluoralkylstoffen%20(Per%2D%20en%20polyfluoralkylstoffen%20)%20kunnen,mate%20het%20inademen%20van%20bodemstof

De nos gaf dan weer aan dat wormen waarschijnlijk niet de (enige) reden zijn maar dat er nu juist onderzoek is hoe het kan dat hobbykippen meer pfas zouden hebben. Tenslotte lopen de kippen van de professionele boer hier ook gewoon buiten over een weiland. Is dat een regenworm-arm land dan?
.https://nos.nl/artikel/2563687-rivm-eet ... gezondheid

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 07:16

Nog even over die goedkopere test:
Het rapport via pfastest.nu (Cotecna) werkt met kleurcodes. Ze geven aan dat er een 50% meetonzekerheid bestaat. Daardoor kan je vaak niet zien of de uitslag boven of juist onder de norm zit. Daarnaast voldoet het rapport aan geen enkele standard en ontbreekt bijvoorbeeld de datum waarop de test is uitgevoerd.

Dit vind ik op: https://pfasinkaart.nl/reacties/

Hier is dus een kaart waar alle mensen die hun hobby eieren hebben laten testen - de gegevens achter kunnen laten. Schrikbarend veel foute eieren.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 07:34

senna21 schreef:
Ik vind het wel bijzonder dat men zich drukker maakt over scharreleieren van particulieren, dan het feit dat pfas dus wijd verspreid in onze grond zit.
Als de grond overal vol pfas zit, maakt een ei meer of minder bar weinig uit.

Dat dus. Als de grond vol zit, dan zit de hele natuur vol.
Ik verbaas me er over, dat het over eieren gaat terwijl we dus blijkbaar onze hele leefomgeving vergiftigd hebben met die rommel -O-

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 07:35

Voor de mensen die hun eieren hebben getest, krijg je ook inzicht op welke PFAS er is getest?

Ik vind het alarmerend dat het soms in hoge concentraties wordt aangetroffen, en ik begrijp dat het RIVM daarover moet waarschuwen. Maar het totaalplaatje is imo nog lang niet compleet.

Er zijn duizenden soorten PFAS, als ik zoek op de testprotocollen dan vind ik vooralsnog geen aanpak die op veel soorten test. Sommige doen er 20, 40, 80. Als die testuitslagen hoog zijn, dan kun je er vanuit gaan dat er in ieder geval enkele soorten PFAS in je eieren zit. Maar bij een negatieve uitslag beschouw je die eieren als veilig terwijl je nog niets weer over aanwezigheid van de honderden andere soorten PFAS.

Wellicht zitten de nog-niet-testbare PFAS juist veel meer in industriële eieren, en zijn hobby-eieren met ‘maar’ 20 soorten PFAS netto minder schadelijk? Zolang er steeds nieuwe vormen van PFAS worden ontwikkeld en gebruikt, zullen we een tijdje achter de feiten aan blijven lopen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 07:51

Ik denk dat het verschil er voornamelijk in kan zitten dat hobby-kippen over het algemeen meer in de aarde (waar die zooi neerslaat) zitten te krabben en pikken dan de gemiddelde industrie-kip die niet met aarde in aanraking komt.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 08:11

Provincie Drenthe gaat ook PFAS onderzoek in eieren van hobbykippen doen. Bij mij buurvrouw zijn onlangs eieren, grond en regenwormen opgehaald. Haar kippen lopen vrij door de hele tuin. De uitslag volgt rond september. Ben heel benieuwd.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 09:08

pmarena schreef:
Ik denk dat het verschil er voornamelijk in kan zitten dat hobby-kippen over het algemeen meer in de aarde (waar die zooi neerslaat) zitten te krabben en pikken dan de gemiddelde industrie-kip die niet met aarde in aanraking komt.

Hier zijn ook wat kippenfarms met vrije uitloop, die lopen over grote stukken agrarisch land.... ik vraag me dan wel af wat er anders is dan bij mijn kippen ...

Die kippeneierenkaart van hobbykippen is wel zeer verontrustend. Staat ook lokatie bij en hoe gehouden en hoeveel buitenruimte enzo.