Welk kattengrit is ideaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 10:36

SnuitjeLove schreef:
Weet iemand ook hoe de korrels worden gemaakt. Het produceren van soya is over het algemeen niet heel milieu vriendelijk.

Ze worden gemaakt van restproducten van sojaproductie.

VillaNeusjes

Re: Welk kattengrit is ideaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 11:08

Ik heb de tofu van zooplus. Merk Tigerino en dan de groene thee versie. Die vind ik wel lekker ruiken. Ze hebben ook een melk geur versie maar die is echt vreselijk vies. Ik denk dat geur ook beetje je persoonlijke keuze is. Er zijn er ook met neutrale geur.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 11:33

Ja heb nu 5 merken vergeleken, de tigerino, versapet, hoopo, petmates en mpets. Ik vind het wel erg duur spul.

We hebben nu klonterend grit van het merk Linda. Maar ik vind het erg stoffig. Wel weinig uitloop, maar overal in huis stoffige kattenpootjes.

Daarnaast wonen wij in een appartement en gooien we nu de poep en plas in een litterlocker en als die vol is bij het restafval. Maar ook dat kost veel geld, we betalen hier per zak voor restafval en de cassettes voor de litterlocker zijn ook duur.
Het liefst heb ik dus iets wat ik door de wc kan spoelen en bij het gft kan gooien.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 11:42

Ik had flamingo hiervoor maar ook die stoft nog. Ik kan gewoon niet naar stoffende grit met een kat die bronchitis heeft. En de verhouding vind ik wel mee vallen. Ik doe veel langer met de tofu dan met de flamingo. Maar goed ik koop per pallet in :')

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 11:55

Met 4 katten vind ik de tofu (versapet) ook veel voordeliger. Ik gebruik het nu een aantal maanden en heb het nog nooit helemaal vervangen. Het blijft heel mooi schoon omdat het zo goed klontert

Ik heb ook van visite gehoord dat ze het helemaal niet vinden ruiken. Het normale steen grit heeft een bepaalde geur

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 12:09

SnuitjeLove schreef:
Ja heb nu 5 merken vergeleken, de tigerino, versapet, hoopo, petmates en mpets. Ik vind het wel erg duur spul.

We hebben nu klonterend grit van het merk Linda. Maar ik vind het erg stoffig. Wel weinig uitloop, maar overal in huis stoffige kattenpootjes.

Daarnaast wonen wij in een appartement en gooien we nu de poep en plas in een litterlocker en als die vol is bij het restafval. Maar ook dat kost veel geld, we betalen hier per zak voor restafval en de cassettes voor de litterlocker zijn ook duur.
Het liefst heb ik dus iets wat ik door de wc kan spoelen en bij het gft kan gooien.

Volgens mij mag kattenontlasting überhaupt niet bij het gft of door de wc, ongeacht wat voor grit je gebruikt.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 12:17

Ik lees dat je klontjes door de wc mag spoelen en rest tofu zonder de klontjes en ontlasting bij het gft mag

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 12:49

Deze discussie komt steeds terug. Het is leuk dat de verkopers van dat spul aangeven dat het door het toilet kan. Kans op verstopping is minder en het spul is ‘biologisch afbreekbaar’.

Maar het mag niet. Check de website van je gemeente en waterschap maar eens. Uitwerpselen van katten zijn niet goed voor je gezondheid. Het mag niet bij het gft omdat het dan in tuinen en plantsoenen terecht komt, en ook niet door het toilet omdat het drinkwater vervuilt raakt.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 13:05

Houtkorrels nooit zonder dubbele peewee bak gebruiken. Wordt natte snot. Dat kun je dan na een dag echt helemaal vervangen. Als nood en voor 1 dag prima, zoals bij dierenartsen in een laag bakje. Maar je kunt het niet laten liggen omdat alle korrels langzaam vochtig worden en uiteenvallen als er geplast wordt.

Hier bevalt versapet tofu prima. Geen geur en klont goed. Petsmates vond ik ook fijn maar daar zit een groene thee geur aan en ik wilde graag zonder geur. De klonten plasjes gooi ik gewoon in de wc. Poep doen we natuurlijk nog steeds in een poepzakje weggooien bij het restafval.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 14:31

Hannanas schreef:
Houtkorrels nooit zonder dubbele peewee bak gebruiken. Wordt natte snot. Dat kun je dan na een dag echt helemaal vervangen. Als nood en voor 1 dag prima, zoals bij dierenartsen in een laag bakje. Maar je kunt het niet laten liggen omdat alle korrels langzaam vochtig worden en uiteenvallen als er geplast wordt.

Hier bevalt versapet tofu prima. Geen geur en klont goed. Petsmates vond ik ook fijn maar daar zit een groene thee geur aan en ik wilde graag zonder geur. De klonten plasjes gooi ik gewoon in de wc. Poep doen we natuurlijk nog steeds in een poepzakje weggooien bij het restafval.

Kan je dan even gesprek aangaan met mijn katten. Die willen alleen houtkorrel zonder dubbele bodem. :+

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 14:36

Haha maar dan dus iedere dag een schoon dun laagje? Kan ook :)
Gebruik het hier wel eens in nood, maar dan gaat het de volgende dag wel de kliko in.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 14:40

Houtkorrels die snot worden? Hier niet hoor.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 14:42

SansaS schreef:
Houtkorrels die snot worden? Hier niet hoor.

Natte verpulvering dan.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 14:47

Heb ik helemaal geen last van. Enkel op de plek waar geplast wordt valt het uit elkaar. Verder niet. Dat wordt helemaal niet vies of smerig.

Beetje overdreven :)

Misschien bij jou katten? Maar zeker niet bij iedereen. Gebruik het al jaren tevreden.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 17:11

Kun jij overdreven vinden maar ik val jou toch ook niet persoonlijk aan. Beetje raar dat je daar in vervalt. Je had inderdaad voordat je je mening van iemand overdreven noemen ook kunnen vragen of mijn katten toevallig meer plassen omdat jij er geen last van hebt.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 18:02

Amber_anne schreef:
Met 4 katten vind ik de tofu (versapet) ook veel voordeliger. Ik gebruik het nu een aantal maanden en heb het nog nooit helemaal vervangen. Het blijft heel mooi schoon omdat het zo goed klontert

Ik heb ook van visite gehoord dat ze het helemaal niet vinden ruiken. Het normale steen grit heeft een bepaalde geur

Hoe groot is zo'n zak en hoe lang doe je er dan mee?
Ik heb 5 katten en er gaan hier 5 zkn per maand doorheen van gewoon klontvormend fijn grit.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 18:06

Hier een buiten/binnenkat die dus ook een bak heeft staan. Begonnen met houtkorrel maar inmiddels gaan er houtpellets voor de kachel in zijn bak :D
Werkt perfect en kost geen drol, ik leeg hem 2x pw (Hij plast er vaak 1x pd in), doekje erdoor en nieuwe laag pellets. Geen geur, geen uitloop, geen natte bende.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 19:44

Hannanas schreef:
Kun jij overdreven vinden maar ik val jou toch ook niet persoonlijk aan. Beetje raar dat je daar in vervalt. Je had inderdaad voordat je je mening van iemand overdreven noemen ook kunnen vragen of mijn katten toevallig meer plassen omdat jij er geen last van hebt.

Jij stelt zelf het als een soort feit dat als je houtkorrels hebt je dan dus iedere dag een nieuwe laag doet want anders word het smurrie

Als jou katten meer plassen dan de gemiddelde kat is het niet gek nee. Maar stel het dan niet als feit dat je houtkorrels alleen op een peewee bak kan gebruiken of elke dag moet weggooien :) daar viel ik over. Want zo vond ik dit stuk van je wel overkomen. En aangezien ik verder alleen maar reacties lees dat mensen dat niet herkennen vond ik het inderdaad beetje raar om het zo te stellen :)

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 23:45

Iets genuanceerder had gemogen inderdaad, maar ja.
Heb zelf ook jarenlang houtkorrels in gewone bakken gebruikt, kan prima, als je het maar bijhoudt.

Hier nog steeds blij met de tofu korrels. Heb een flinke voorraad voor iets normalere prijzen gekocht/besteld, dus kan voorlopig nog vooruit. Heb het in één van de twee bakken zitten, in de andere zit gewoon grit. En die begint me steeds meer en meer tegen te staan, de geur, het stof, bah. :+ Twijfel nog wat ik doe als dat grit op is, misschien doe ik daar dan ook de tofu wel in.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 09:11

cissy schreef:
Amber_anne schreef:

Hoe groot is zo'n zak en hoe lang doe je er dan mee?
Ik heb 5 katten en er gaan hier 5 zkn per maand doorheen van gewoon klontvormend fijn grit.

Een zak is 8 liter en ik gebruik er nu ongeveer 2 per maand, dat kost 25 euro. Ik heb een onderkant van een konijnen kooi dus heb er in het begin wel meteen 3 ingegooid om een goede bodem te krijgen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 00:11

Thanks Amber-anne, ik heb grote bakken dus er zullen dan ook meer zakken in moeten. Nu gaat er 15 tot 20 liter per bak in. Bak is 50x70 anders gaat mijn grote kater met zn kont buiten de bak zitten.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 09:11

Ik heb even gekeken en die van mij is 120x60 dan heb je een beter beeld

Meteen goed vullen scheelt wel een hoop

AnsjePansje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 19:21

Ik heb op jullie advies de tofu korrels geprobeerd en snap waar de positiviteit vandaan komt. Klontert super en nauwelijks uitloop.

Echter blijft de bips van mijn kat nat. Als hij een zogezegd meer plast, dan droogt de tofu niet snel genoeg in waardoor hij (hoewel minder dan met cats best) wel nat blijft en stempelt.

Flink balen, want klei grit brokkelt zo snel uit elkaar met scheppen + er hangt continue zo'n typische kattenbak Lucht.

Ik heb verschillende biokat geprobeerd, iemand de gouden tip voor klei grit?

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 20:05

Kontje kaal scheren. }:)
Nee grapje natuurlijk, haha. Mijn kat heeft het ook wel eens, dan hurkt hij gewoon te diep. Andere vulling zou hier ook niet veel voor uitmaken denk ik.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 20:26

AnsjePansje1 schreef:
Ik heb op jullie advies de tofu korrels geprobeerd en snap waar de positiviteit vandaan komt. Klontert super en nauwelijks uitloop.

Echter blijft de bips van mijn kat nat. Als hij een zogezegd meer plast, dan droogt de tofu niet snel genoeg in waardoor hij (hoewel minder dan met cats best) wel nat blijft en stempelt.

Flink balen, want klei grit brokkelt zo snel uit elkaar met scheppen + er hangt continue zo'n typische kattenbak Lucht.

Ik heb verschillende biokat geprobeerd, iemand de gouden tip voor klei grit?

Flamingo al geprobeerd?