Ik heb een rare week ofzo of het valt me meer op vanwege dit topic, ik weet het niet, maar ik had vanochtend weer een bijzonder momentje:
Ik loop in het bos, mijn reu een stukje voor mij uit, zoals meestal.
Er komt ons een jongeman tegemoet met een Mechelse herder. De hond loopt voor hem uit, zeer gespannen en met stramme poten loopt hij langzaam richting mijn reu.
De man is macho en, vergeef me mijn vooroordelen, de combinatie straalt overduidelijk Cesar Milan "opvoeding" uit.
Ik sta stil, bekijk hoe de honden elkaar bekijken; de Mechelaar één brok spanning, mijn reu wat afwachtend.
Ik roep hem rustig: "kom maar even terug", hetgeen hij doet. En de Mechelaar wordt teruggeroepen en keert terug naar zijn baas.
So far so good.
Ik overweeg om terug te lopen en een andere route te kiezen, maar ik besluit dat mijn reu dit wel aan kan, en dat ik ook liever niet heb dat de Mechelaar dan achter mij aan gaat lopen.
Dus ik stuur mijn teefje vriendelijk naar de berm zodat zij er niet tussen komt en ook niet de aanleiding kan zijn voor een confrontatie.
Op dat moment vraagt de man gedecideerd: "lijn je hem even aan!?"
Ik doe dat liever niet, maar als het me gevraagd wordt, doe ik het wel. Ik lijn mijn reu aan en bedenk tegelijkertijd dat ik dan met hem het pad af, de bosjes in zal lopen want mijn reu heeft aangelijnd veel meer ruimte nodig dan los.
Ondertussen zie ik dat de man staat te wachten, met zijn armen over elkaar en zijn hond los bij hem.
Dus ik vraag: "lijn jij hem ook even aan dan?"
De man geeft daar geen antwoord op maar begint mijn kant op te lopen, zijn hond los voor hem uit.
Excuse me??
Dus ik maak direct mijn reu weer los en zeg: "ja maar zó ga ik dat niet doen!"
Is hij gek geworden ofzo?
Ik ga ook lopen en loop met mijn teefje de hond en de man voorbij.
Mijn reu houdt even in op het moment dat hij de Mechelaar moet passeren die pontificaal midden op het bospad is blijven staan terwijl de man is doorgelopen.
Ik hoor de Mechelaar heel hard grommen, hij barst bijna uit elkaar van de spanning.
Mijn reu is rustig; ik zeg vriendelijk "kom maar" waarop mijn reu het voor gezien houdt en zijn weg vervolgd.
Ik hoor de man mompelen "oh.. die luistert wel.."
Oh wat ben ik trots op mijn mannetje, op hoe we samen zijn ontwikkeling hebben kunnen sturen van een zeer reactieve, sterke reu, die elke tegenstander aandurft, ook wanneer die een maatje te groot voor hem is, en graag elke situatie onder controle heeft, naar een volwassen, evenwichtige hond die zich weliswaar nog altijd geroepen voelt om zijn roedel te beschermen als het nodig is, maar die zichzelf niet zo nodig meer te allen tijde hoeft te bewijzen.
Die begrepen heeft dat er meer opties zijn dan de confrontatie aangaan.
Sorry, lang verhaal