Broodfok nog steeds op marktplaats. Wie grijpt in?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 07:29

Uiteindelijk is elk ras ontstaan uit kruisingen

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 07:41

moonsparkle schreef:
Maar hoe begin je dan ooit als goede fokker? Je hebt niet gelijk een naam denk ik zo :P

Als je fatsoenlijke honden fokt hoef je ook geen naam te hebben, als mensen op kwaliteit selecteren zijn de puppen meestal al verkocht voordat ze geboren zijn.

Hoe beter je fokproducten zijn, hoe beter je naam en hoe sneller mensen zich zullen melden bij je door mond-tot-mond en prestaties van je gefokte pup. Maar dat is zeker niet nodig om je puppen te verkopen.

Maar in principe vinden mensen je altijd wel. Ik had mijn wachtlijst vrij snel vol en de pups verkocht. Één pup kwam weer beschikbaar met een aantal weken omdat de klik er echt niet was, daar had ik binnen een dag 10 mensen voor, alleen niet allemaal even geschikt. :+ Uiteindelijk een tof baasje gevonden!

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 08:42

moonsparkle schreef:
Maar hoe begin je dan ooit als goede fokker? Je hebt niet gelijk een naam denk ik zo :P

Aansluiten bij de rasvereniging en je minstens aan hun VFR houden zodat je op hun pagina vermeld wordt als aangesloten fokker en verder een goede eigen website. Dan vinden mensen je echt wel. Voordeel is ook dat je dan al mensen treft die echt specifiek op zoek zijn naar het ras dat jij fokt en zich daar vaak al meer in verdiept hebben in plaats van dat ze op marktplaats door alle pup advertentie heen scrollen en op een schattig plaatje vallen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 08:48

Esplendido schreef:
moonsparkle schreef:

Aansluiten bij de rasvereniging en je minstens aan hun VFR houden zodat je op hun pagina vermeld wordt als aangesloten fokker en verder een goede eigen website. Dan vinden mensen je echt wel. Voordeel is ook dat je dan al mensen treft die echt specifiek op zoek zijn naar het ras dat jij fokt en zich daar vaak al meer in verdiept hebben in plaats van dat ze op marktplaats door alle pup advertentie heen scrollen en op een schattig plaatje vallen.

Niet helemaal mee eens. Voor de BC wil ik niet in een zin geassocieerd worden met de rasvereniging(en), ik ben dus ook niet aangesloten. De rasvereniging is niet heilig, je kunt beter in gesprek gaan met de fokker over het ras en waarom ze ervoor kiezen wel of niet aangesloten te zijn bij de rasvereniging. Ik ken persoonlijk behoorlijk wat fokkers die er bewust voor kiezen om niet aangesloten te zijn met stuk voor stuk goeie redenen. "Het kost me teveel geld" is overigens geen goeie reden vind ik. :Y)

Bij de SC overigens wel aangesloten naar volle tevredenheid!

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 08:55

Een goede beginende fokker doet eest heel veel huiswerk ( afgezien van zijn hond of kat laten testen,shows enz) en doet meestal ook vooraf cursussen in verzorging, dieren ehbo, enz enz.
Verder zoekt die ondersteuning en hulp bij bestaande fokkers.
Heeft de beginnende een goede hond of kat, kan die rekenen dat er binnen het ras al afnemers zijn. Dus ook een beginnende fokker kan afhankelijk hoe hij/zij zich opsteld, snel een goede naam maken.

30 jaar geleden, toen ik nog in Duitsland woonde... was het bvb "normaal" dat nesten (pups zoals ook kittens) eerst moesten "afgenomen" worden door een inspecteur van de rasvereniging alvorens zij stamboek papieren kregen.
Waarom en wanneer dit gestopt is - geen flauw idee
Maar ik vind dat nog steeds een goede zaak.

Toen ik bij de "grote" kattenvereinigen aanklopte om te vragen hoe hun dan controleren , kreeg ik aantwoord "goed vertrouwen "...
En zo krijgt dus de malafide handelaarster nog steeds papieren voor kittens, die niet bestaan.
Dame in kwestie heeft bvb 3 kittens maar geeft 6 aan...
In mijn ( ons, want er zijn nog 2 andere gedupeerden) geval, heeft zij gewoon ergens 3 look a lijkes weg getrokken en die dus dan MET stamboekpapier verkocht...

Dus een controle van nesten (incl moeder en leefomstandigheden) alvorens een stamboekpapier, zou ooknal weer schelen.

MyWishMax

Re: Broodfok nog steeds op marktplaats. Wie grijpt in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 09:20

Bij de honden heb je dna afnamen in het nest en laat je dna opslaan als je de testen en foto's opstuurt ter beoordeling. Zo hebben zij het dna en bij een nest wordt dus gecontroleerd of reu enteef wel de ouders zijn.

Doen ze dat niet bij katten?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 09:36

Esplendido schreef:
moonsparkle schreef:

Eens met wat KimD hieronder zegt. Ik zou in mijn ras ook niet geassocieerd willen worden met de rasvereniging.
Helaas teveel fokkers die gezondheid blijkbaar niet belangrijk genoeg vinden om “voor” te stemmen als t gaat om t toevoegen van gezondheidsonderzoeken.
Geen dek en nest beperkingen, geen hoeveelheid rassen fokken beperking. Geen punt waar je je kan melden als je een hondje hebt met een (erfelijke) aandoening.
Plus om op de fokkerslijst te komen hoef je alleen maar te betalen..
Nee wat mij betreft blijf ik daar ver weg.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 09:57

sasja0705 schreef:
Een goede beginende fokker doet eest heel veel huiswerk ( afgezien van zijn hond of kat laten testen,shows enz) en doet meestal ook vooraf cursussen in verzorging, dieren ehbo, enz enz.
Heeft de beginnende een goede hond of kat, kan die rekenen dat er binnen het ras al afnemers zijn. Dus ook een beginnende fokker kan afhankelijk hoe hij/zij zich opsteld, snel een goede naam maken.

30 jaar geleden, toen ik nog in Duitsland woonde... was het bvb "normaal" dat nesten (pups zoals ook kittens) eerst moesten "afgenomen" worden door een inspecteur van de rasvereniging alvorens zij stamboek papieren kregen.

Toen ik bij de "grote" kattenvereinigen aanklopte om te vragen hoe hun dan controleren , kreeg ik aantwoord "goed vertrouwen "...
En zo krijgt dus de malafide handelaarster nog steeds papieren voor kittens, die niet bestaan.
In mijn ( ons, want er zijn nog 2 andere gedupeerden) geval, heeft zij gewoon ergens 3 look a lijkes weg getrokken en die dus dan MET stamboekpapier verkocht...

Dus een controle van nesten (incl moeder en leefomstandigheden) alvorens een stamboekpapier, zou ooknal weer schelen.

Dan had je een hele slechte vereniging te pakken!
Ik moet chip nummers doorgeven van elk kitten en dat chip nummer wordt op de stamboom geregistreerd.
Daarnaast is (in mijn ogen) het verschil tussen een zuivere kat en een lookalike snel te zien hoor.
Misschien voor de leek wat minder makkelijk, maar ik zie echt het verschil al tussen “oh wat leuk een nestje” heilige birmaan kittens en de kittens van een fokker die fokt op kwaliteit. Het type en de uitstraling van een kitten is heel anders dan een fokker die een kater en een poes bij elkaar zet, zonder op bepaalde plus en minpunten te selecteren in de combinatie.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 10:05

kiwiwitje schreef:
Eens met wat KimD hieronder zegt. Ik zou in mijn ras ook niet geassocieerd willen worden met de rasvereniging.
Helaas teveel fokkers die gezondheid blijkbaar niet belangrijk genoeg vinden om “voor” te stemmen als t gaat om t toevoegen van gezondheidsonderzoeken.
Geen dek en nest beperkingen, geen hoeveelheid rassen fokken beperking. Geen punt waar je je kan melden als je een hondje hebt met een (erfelijke) aandoening.

Maar dat is dus echt per vereniging anders. Bij ons is het toevoegen van gezondheidstesten nog nooit een probleem geweest en wij zijn strenger dan de RvB als het gaat om de leeftijd waarmee gefokt mag worden, het aantal nesten voor een reu en teef en ook het aantal herhalingen van een combinatie is beperkt.

Ik zeg ook nergens dat alle rasverenigingen heilig zijn, maar als beginnend fokker zonder een klantenkring en je wil niet via marktplaats adverteren is een rasvereniging een goede plek om te beginnen. En als je hun regels niet streng genoeg vindt, kun je zelf altijd meer testen.
In ons VFR staat bijvoorbeeld dat een teef met 22 maanden voor het eerst gedekt mag worden. Persoonlijk vind ik dat voor ons ras te jong dus ik wacht langer. De eisen in het VFR zijn de minimale eisen immers.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 11:27

Maar als je een prut rasvereniging hebt dan wil je daar als beginnend fokker toch ook niet gevonden willen worden?

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 11:35

Daphara schreef:
Dan had je een hele slechte vereniging te pakken!
Ik moet chip nummers doorgeven van elk kitten en dat chip nummer wordt op de stamboom geregistreerd.
Daarnaast is (in mijn ogen) het verschil tussen een zuivere kat en een lookalike snel te zien hoor.
Misschien voor de leek wat minder makkelijk, maar ik zie echt het verschil al tussen “oh wat leuk een nestje” heilige birmaan kittens en de kittens van een fokker die fokt op kwaliteit. Het type en de uitstraling van een kitten is heel anders dan een fokker die een kater en een poes bij elkaar zet, zonder op bepaalde plus en minpunten te selecteren in de combinatie.

Slechte vereniging? Kan... of zekers.
Ik moet echt even eens zoeken op de oude Laptop.
Met de "grote" bedoel ik de overkoepelende zoals bvb Tica, Mundicat (pin mij AUB nu niet op de namen vast, die zijn mijnzo nu te binnen geschoten) bij die ik dus navraag naar controle gemaakt heb.
E mijn valse fokster/handelaarster heeft OOK de chipnummers doorgegeven voor de papieren... alleen dus voor 3 (daadwerkelijke) kittens en voor 3 fictieve.
Die 3 fictieve zijn dan gewoon van de markt geplukt aan de Grens Polen/Oekraïne.
Zoals ik al schreef, ik heb het toen helemaal kunnen uitpluizen.
Bij mijn Quiquebou was het meer als duidelijk: op haar papier is Neva Masquerade vermeld... en zij is een blacksmoke,haha

Duidelijk mijn fout, niet meteen het papier te controleren, maar door privéomstandigheden ( zwaar verlies geleden door overlijden) gewoon niet op gelet en "fokster" was een vrouw die echt begaan overkwam en inpalmde.

Bij de andere 2 ook Neva vermeld, en die zijn daadwerkelijk points.

Ik geloof je best, dat jij een pretnestje Birmanen von een goed gefokte kan onderscheiden.
Bij de Siberen is het -vind ik- moeilijker ... vooral als zij uit het Oostblok geplukt worden, daar vind je de langhaaren aan iedere hoek .

Zelfs hier hebben een aantal fokkers mijn Quiquebou gewoon als ras-sibeer gezien.

En ook hier in NL zijn Nederlandse fokkers die soortgelijke trucs uithalen...

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 13:22

Ik heb natuurlijk ook heel wat shows gelopen en als Steward voor de keurmeesters geassisteerd. Dat maakt het voor mij “makkelijk” om verschil tussen rassen te zien en om te zien of een kat aan een ras standaard voldoet. De ene langhaar is de andere niet en dat verschil ga je met de tijd wel zien. Vooral bij nominaties is het leuk om in te schatten (de beste van de verschillende rassen in dezelfde Categorie moeten dan tegen elkaar) welke de keurmeester zal kiezen, dus welke kat het beste aan de standaard voor zijn/haar ras voldoet.

Maar voor een leek zal dat echt wel lastiger zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 13:47

Ik denk dat het voor mensen die een bepaald ras zoeken wel bekend is hoe ze die vinden en als ze zich erin verdiepen ook weten waar ze op moeten letten.

Het gaat op mp vooral om de populaire hondjes/broodfok en de oeps en leek ons wel een keer leuk nestjes.

Als ik een BC koop doen we dat ook niet via een aangesloten fokker en ook steeds te horen gekregen dat de fokkers daar niet bij aangesloten willen zijn. Ze kijken wel of er een klik is en naar wie de pups gaan.

Maar zoals al een paar keer hier is geschreven, zou ik niet snel voor een fokker gaan met mooie website. Ik krijg daar zelf niet het gevoel van dat alles met veel liefde gaat, maar het toch ook weer om geld draait.
En dat is geheel persoonlijk, dus dat zal weer voor anderen anders zijn, voor iedereen daar weer overheen valt.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 13:59

Evamarie schreef:
Marktplaats biedt er wel het platvorm voor en werkt daar dus naast de mensen die een pup kopen indirect aan mee.

Zolang het er nog is moet je juist alles doen dit tegen te gaan vind ik. Juist ook een partij als marktplaats, die kunnen hier nog iets mee.

Mensen denken langer na over de aanschaf van een stofzuiger of een paar schoenen dan over de aanschaf van een pup.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 14:05

Daphara schreef:
IMO echt pure onzin!

Waar je adverteert maakt je geen goede of slechte fokker, maar hoe je fokt en de voorbereiding en zorg die daarbij komt kijken maakt je een goede fokker.

Als ik kittens overhou na de eerste selectie van wachtlijst kittenkopers, heb ik er helemaal geen probleem mee om ook op MP te adverteren. Ik heb echt ook de leukste kittenkopers op die manier gevonden.

Bij katten werkt het trouwens anders dan bij honden, er is niet per ras één Raad van beheer, maar er zijn verschillende stamboeken die (bijna) alle goedgekeurde kattenrassen in hun bestand hebben zitten. Er is dus niet maar één club waarbij je terecht moet voor een kat van een bepaald ras.
Het voordeel is dat hierdoor ook verschillende stromingen ontstaan binnen een ras, de ene organisatie kan een iets wat andere standaard hebben dan een andere organisatie, op zich is dat mooi en zo hou je wat diversiteit binnen een ras.

Afijn…

Ik heb een paar jaar geleden mijn website gecanceld omdat ik gek werd van alle aanvragen. Tegenwoordig heb ik geen enkele haast met het verkopen van kittens. De mensen die een aanvraag hebben gedaan voor een kitten, breng ik pas op de hoogte van beschikbare kittens wanneer ik er aan toe ben. Ik wil eerst even de kittens rustig zien opgroeien, hun uiterlijke ontwikkeling in de gaten houden, evenals hun karakter. De beste kittens van uiterlijk (met het juiste karakter) selecteer ik voor de fok, voor mezelf of bevriende fokkers (meestal in het buitenland), dan komen de mensen op de “wachtlijst” en als die zijn geweest, dan adverteer ik de overige kittens.

Nou fok ik graag 2 of 3 nesten gelijktijdig. Dat heeft voor mij als fokker meerdere voordelen.
- Als mijn kater meerdere dames tegelijk op dekking heeft, is het aantal kittens per nest doorgaans kleiner, wat weer minder risico op zwakkere kittens geeft.
- De ervaren moeder kan de onervaren moeder(s) helpen.
- Er is altijd genoeg melk en meer antistoffen beschikbaar.
- In het geval van complicaties bij een moederpoes, hoef ik niet meteen zelf te voeden.
- Meer “samen staan we sterk” tussen de moeders, dus bij meerdere nesten samen nooit gesleep met kittens.

Op dit moment heb ik bijvoorbeeld 3 nestjes liggen, 6 kittens in totaal.
Een nest van 3 (ervaren moeder)
Een nest van 2 (maiden)
Een nest van 1 (helaas bij de bevalling het 2e kitten overleden)

De kittens zijn binnen 48 uur van elkaar geboren, zodra de eerste begint is het domino en de moeders werken dan samen en helpen elkaar ook bij het bevallen, bijna zoals het in de natuur bedoeld is.
Bevallende moeder vind steun bij de andere moeders en zolang zij aan het bevallen is, zorgen de andere moeders voor de pasgeboren kittens.

[ [url=m/bTnJOy.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/AzvrgC.jpg]Afbeelding[/url] ]

De grote poes vooraan beviel als tweede, van maar één kitten en daarna stopte de bevalling. Ik was niet overtuigd dat ze leeg was, maar ook niet zeker dat er nog wat in zat, ze is zo groot en stevig dat het lastig vast te stellen was en zolang de poes rustig is, is er geen reden tot ongerustheid, maar wel iets om extra in de gaten houden.
Toen de derde poes bevallen was begon de grote poes weer met weeën en waar ik al bang voor was werd waarheid, het kitten kwam verkeerd, maar dit had ik zelfs nog niet eerder meegemaakt en ik heb toch echt heel veel bevallingen gedaan en bij anderen geassisteerd. Het kitten kwam met de voorpoten eerst, maar geen hoofdje en ik kreeg het niet gedraaid in de baarmoeder (probeerde het naar een stuitligging te draaien in de hoop dat het hoofdje dan weer tussen de voorpootjes zou komen).
Dus naar de dierenarts voor een keizersnede, haar ene levende kitten bleef achter, veilig bij de andere twee moeders en hun kittens. Dierenarts probeerde hetzelfde als ik, maar kreeg het kitten ook niet gedraaid en al snel kwamen de voorpootjes er weer uit. Toen ik voelde dat die koud werden (dus kitten naar alle waarschijnlijkheid dood), was mijn besluit makkelijk. Poes kreeg een narcose en de dierenarts en ik hebben samen nog één keer flink aan het kitten getrokken en gelukkig kregen we het er toch uit zonder keizersnede.
Het was inderdaad al overleden (gelukkig maar, anders had ik het na al dat trekken in laten slapen).

Nou moest de poes de narcose verwerken en helaas had ze een hele nare reactie op het narcosemiddel, dus ik heb haar nog ruim 12 apart moeten houden, want ze was echt totaal aan het trippen, daarmee een gevaar voor de pasgeboren kittens.

Moraal van het verhaal… ik heb nu geluk met 3 kleine nesten, en een team van super relaxte mamma’s die samen de zorg voor alle kittens doen. De kittens zijn net biggetjes en komen zienderogen aan, want er is altijd wel een open melkbar dichtbij.

Ik heb ook wel eens een enkel nest van 8 kittens gehad, nou dan ben je mega druk met bijvoeden en extra zorg, het heeft mij heel wat slapeloze nachten gekost om die door de eerste week heen te slepen.
Je kunt van tevoren niet voorspellen hoeveel kittens er in een dracht zullen zitten. Vorig jaar een nest met 4 kittens en een maandje later een nest van 4 en een nest van 5 gelijktijdig, dan heb je in drie nesten ineens 13 kittens lopen.

Zo vol staan mijn wachtlijsten niet hoor, dan ben ik bang te veel mensen te moeten teleurstellen, ik wil mensen ook niet onnodig aan een lijntje houden en verwijs regelmatig door naar bevriende fokkers als die eerder een nest hebben. Ook vielen er een aantal wachtenden af ivm de energiecrisis. Een kitten is niet goedkoop en met de energieprijzen zoals ze waren, snap ik dat mensen af gaan zeggen. Het oudste kitten was bijna 5 maand oud toen ze ging verhuizen. Ik had haar al 3x eerder kunnen verkopen, maar dan had in concessies moeten doen aan mijn standaarden voor haar nieuwe thuis en achteraf ben ik heel blij dat ik dat niet gedaan heb, want ze heeft (via Marktplaats) een super goed thuis gekregen met 4 Ragdoll vriendjes.

Ik heb op dit moment 2 aanvragen van fokkers en 2 aanvragen voor een kitten als huisdier, dan blijven er in theorie nog 2 kittens over.
Die kittens gaan op mijn Facebook pagina, kittentekoop en op marktplaats als er tussendoor aanvragen komen.

Als dat mij een minder goede fokker maakt in de ogen van sommigen, tja… dan ben ik in hun ogen maar een minder goede fokker.

Hoe lukt het je om goed in de gaten te houden hoe het met het welzijn van de kittens gesteld is als ze al naar het buitenland gaan? Ben je dan regelmatig daar te vinden?

In dit geval zal ik bij jou geen kitten willen kopen. Waarom niet? De beste zijn dus al uitgeselecteerd.

Wat een vreselijk verhaal van het ongeboren kitten. Wat deed je beslissen niet direct de Dierenarts erbij te halen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 14:07

sasja0705 schreef:

Dat vind ik een heel goede idd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 14:12

superpony schreef:
Ik denk dat het voor mensen die een bepaald ras zoeken wel bekend is hoe ze die vinden en als ze zich erin verdiepen ook weten waar ze op moeten letten.

Het gaat op mp vooral om de populaire hondjes/broodfok en de oeps en leek ons wel een keer leuk nestjes.

Als ik een BC koop doen we dat ook niet via een aangesloten fokker en ook steeds te horen gekregen dat de fokkers daar niet bij aangesloten willen zijn. Ze kijken wel of er een klik is en naar wie de pups gaan.

Maar zoals al een paar keer hier is geschreven, zou ik niet snel voor een fokker gaan met mooie website. Ik krijg daar zelf niet het gevoel van dat alles met veel liefde gaat, maar het toch ook weer om geld draait.
En dat is geheel persoonlijk, dus dat zal weer voor anderen anders zijn, voor iedereen daar weer overheen valt.

Niet mee eens. Ik zou echt niet weten waar ik op moet letten als het bijv over de katten van Daphara gaat. Ik heb daar echt geen kijk op. Wat honden betreft dan weer wel. De specifieke raseigenschappen die halen alleen de kenners eruit.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 14:12

Evamarie schreef:
In dit geval zal ik bij jou geen kitten willen kopen. Waarom niet? De beste zijn dus al uitgeselecteerd.

Dan blijft er weinig over, want dat doen we bij honden (of paarden) ook. De beste houden we zelf of gaan naar andere fokkers.

Het alternatief is dat we fokken met minder goede dieren, en dat gaat ten koste van het ras. Fokken met minder dan uitmuntend is....... broodfok imo. Dat doe je iig niet om je ras te verbeteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 14:13

BeFunny schreef:
Evamarie schreef:
Marktplaats biedt er wel het platvorm voor en werkt daar dus naast de mensen die een pup kopen indirect aan mee.

Zolang het er nog is moet je juist alles doen dit tegen te gaan vind ik. Juist ook een partij als marktplaats, die kunnen hier nog iets mee.

Mensen denken langer na over de aanschaf van een stofzuiger of een paar schoenen dan over de aanschaf van een pup.

Ook niet mee eens.

Mijn hond is in 2017 overleden en nu is het 2023. Dit ligt echt voor ieder persoon anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 14:15

Avalanche schreef:
Evamarie schreef:

Dan blijft er weinig over, want dat doen we bij honden (of paarden) ook. De beste houden we zelf of gaan naar andere fokkers.

Het alternatief is dat we fokken met minder goede dieren, en dat gaat ten koste van het ras. Fokken met minder dan uitmuntend is....... broodfok imo. Dat doe je iig niet om je ras te verbeteren.

Ik geef je groot gelijk hoor. Maar dat betekend dus wel dat je 'bevriend' moet zijn met een fokker wil je 1 vd beste eruit krijgen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 14:19

Stel jij komt bij mij op bezoek maar een bevriende fokker ook, dan koopt de fokker waarschijnlijk een teef die in haar bloedlijnen past.

Bij jou zou ik je uitvragen. Heb je kinderen, hoe woon je, wat is je ervaring, je mening over bepaalde trainingsmethoden, en op basis daarvan beslis ik of ik je een pup verkoop, en welke pup er bij jou gaat passen. De ervaring leert dat dat vaak ook de pup is waar je een klik mee hebt. Dat is dan niet een ongezonde pup, maar wel een waarvan ik denk dat hij bijvoorbeeld niet geschikt is voor de sport, of dus kinders kan maken die geschikt zijn voor de sport.

En ik zou je verplichten een aantal keer te komen, tot je pup mee kan en daarna spam ik je via Whatsapp om te weten hoe het gaat. En uiteraard kun je vragen stellen.

Mijn favo fokker heeft bv ook honden geplaatst als hulphond, of blindengeleidehond. Daar is niet elke pup voor geschikt, maar af en toe heb je er dan een waarvan je denkt: oh die is echt perfect voor die persoon of voor dat doel.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 14:42

Esplendido schreef:
kiwiwitje schreef:

Maar dat is dus echt per vereniging anders. Bij ons is het toevoegen van gezondheidstesten nog nooit een probleem geweest en wij zijn strenger dan de RvB als het gaat om de leeftijd waarmee gefokt mag worden, het aantal nesten voor een reu en teef en ook het aantal herhalingen van een combinatie is beperkt.

Ik zeg ook nergens dat alle rasverenigingen heilig zijn, maar als beginnend fokker zonder een klantenkring en je wil niet via marktplaats adverteren is een rasvereniging een goede plek om te beginnen. En als je hun regels niet streng genoeg vindt, kun je zelf altijd meer testen.
In ons VFR staat bijvoorbeeld dat een teef met 22 maanden voor het eerst gedekt mag worden. Persoonlijk vind ik dat voor ons ras te jong dus ik wacht langer. De eisen in het VFR zijn de minimale eisen immers.

ik zou liever op marktplaats adverteren dan bij onze rasvereniging :o

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 14:44

Evamarie schreef:
Niet mee eens. Ik zou echt niet weten waar ik op moet letten als het bijv over de katten van Daphara gaat. Ik heb daar echt geen kijk op. Wat honden betreft dan weer wel. De specifieke raseigenschappen die halen alleen de kenners eruit.

Ik schreef ook dat mensen die echt zoeken, zich verdiepen. Dan ga je dus op zoek naar al die info en laat je je informeren.

Maar ik ken wel wat raskatten fokkers en die vind ik ook niet zo geweldig. Maar als mensen zich een expert vinden en voelen,wil dat niet altijd zeggen dat ze dat ook zijn.

En de fokkers zijn het vaak niet met elkaar eens en ze zijn ook niet allemaal vriendelijk over de anderen. Ze willen allemaal haantje de voorste zijn. De ene fokker zegt dit, de andere dat e de volgende weer zus.

En uiteindelijk draait het bij die fokkers ook om het geld voor de dieren krijgen.

Dat is dus het hele punt van dit topic. Het gaat niet eens om de grote fokkers of broodfokkers, maar hoe ga je ervoor zorgen dat omstandigheden altijd zo goed mogelijk zijn en mensen een eerlijk dier kunnen kopen. Ongeacht ras, soort etc.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 14:54

Avalanche schreef:
Evamarie schreef:

Dat is ook niet helemaal waar. Je kan nooit alles houden. En je beste fokproduct verkopen kan zorgen voor ene goede naam.

Als er minder gefokt wordt en teveel binnen de bekende lijnen, krijg je op den duur ook weer andere problemen. Dan moet je ook wat uit het buitenland halen bijv.

Het is niet helemaal een eerlijk wereldje.
De mensen die fokker willen worden of zijn, willen ook vaak bekend worden en een goede naam krijgen. Dat kan ook gunstig effect hebben op de prijzen van hun nakomelingen.

Ik kan als hobby fokker dan een gelijk of beter dier op de wereld zetten, maar heb die bekendheid niet en dan heb je het iets moeilijker.
Ergens gaan mensen er snel vanuit dat de grote, bekende fokkers betere kwaliteit leveren.

Als ik even vertaal naar de paarden zie ik dat ook en dan zitten mensen ook tot hun nek bij elkaar in de r**t.

Als vb; mijn jaarling is goed gelukt. Er is altijd wel iets te vinden, maar goed gelukt is goed gelukt. Dan krijg je wat leuke opmerkingen en complimenten. En zelfs meerdere vragen of hij te koop is.

Dan zie ik de veulens of jaarlingen van een paar bekende fokkers die gelijk zijn of minder en dan lees ik ook de reacties van weer andere fokkers. Dat vriendjes politiek gedoe heerst.

En dat merkte ik toen ik met mn vorige hond en laatste 2 honden trainde ook. Andere honden trainers zijn niet goed, met een bepaald ras wordt het toch niks en bij de laatste werd zelfs een deelneemster afgezeken langs de kant door de eigenaresse. Mijn man was aan het trainen en ik zat langs de kant.

Mensen gunnen elkaar niks. Als mensen elkaar zouden helpen, zou je al veel stappen verder komen. Neuzen dezelfde kanten op en elkaar stimuleren en steunen.
Door de haat en nijd hou je ook veel afgunst en concurrentie. Dat is in zijn geheel niet goed voor de fok en verkoop.

Durf mensen ook naar een andere fokker te sturen bijv.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 15:04

superpony schreef:
Als er minder gefokt wordt en teveel binnen de bekende lijnen, krijg je op den duur ook weer andere problemen. Dan moet je ook wat uit het buitenland halen bijv.

Wie zegt dat er binnen bekende lijnen gefokt wordt? Ik kan best heel andere lijnen voeren dan een fokker waar ik mee bevriend ben, en dat maakt de kans beduidend groter op een goede match.
superpony schreef:
Ik kan als hobby fokker dan een gelijk of beter dier op de wereld zetten, maar heb die bekendheid niet en dan heb je het iets moeilijker.
Ergens gaan mensen er snel vanuit dat de grote, bekende fokkers betere kwaliteit leveren.

Ligt er wel aan waar je bekend bent. Als je maar in bepaalde kringen bekend bent, word je vanzelf doorverwezen :)