"Verbod voor dieren die lijden onder uiterlijk"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 12:03

herr_balou schreef:
De site is engels talig maar de plaatjes van in de show ring winnende gedrochten spreken voor zich lijkt mij: http://pedigreedogsexposed.blogspot.com/

nognognognógmaals; al in 1988, vóór internet!, op verzoek van en betaald door het Min.v.Landbouw een boekje over gepubliceerd.
Niets gebeurd.
Hoeveel kans het zelfreguleren heeft wordt in deze draad helder geïllustreerd.
Verbied nu EÍNDELIJK maar gewoon eens lijst dierenrassen.
Noorwegen is alvast begonnen met één hondenras _/-\o_

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 12:05

Kuggur schreef:
OleJon schreef:
Als het aan de pvdd ligt mogen we straks ook niet meer paardrijden.

En als het aan jou ligt moet iedereen alles wat hij wil met zijn dieren kunnen doen...?
Zie , zo voelt stupide extrapolatie van je standpunt aan.

Ho dat maak jij ervan, op bepaalde gebieden ben ik het er mee eens.
Vraag me alleen af tot hoever gaat de grens.
Een hond die benauwd is door een bepaalde manier gefokt is ben ik het wel mee eens. Dat dat verboden word.

Maar wat de 1 een beperking voor de hond vind, vind de ander weer niet. Dat zie je nu al met de mopshondjes.
Dus waar ligt de grens.

Ik heb hier papegaai chicliden zwemmen. Dit zijn gemanipuleerde vissen. Ze bestaan in de natuur niet en een koppel is onvruchtbaar.
Dat is een voorbeeld om wel te verbieden.
Had ze zelf ook nooit gekocht maar zaten bij het aquarium waar ze in zaten.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 12:22

Ibbel schreef:
Eelmo schreef:
Maar - ik ben geen fokker - het is toch nu al zo dat er een fokverbod is voor o.a. dieren waarvan de snuit korter is dan de helft van de schedel? Dus, het houdverbod zal waarschijnlijk slaan op de dieren waarbij dat niet het geval is. Waarmee dus nu al niet meer gefokt mag worden? :o?

Het verbod op houden komt er, omdat het verbod op fokken niet nageleefd wordt.

Probleem is, als je een fokverbod al niet kunt handhaven, waarom denk je dan dat een houdverbod wel te handhaven is?

Begrijp ik! Ik begrijp alleen niet dat mensen er blijkbaar zo op tegen zijn dat deze dieren straks niet meer gehouden mogen worden, terwijl ze nu ook al niet meer gefokt mogen worden. Handhaving even daargelaten (dat zal op het bordje van dierenartsen komen, denk ik?)

OleJon schreef:
Maar wat de 1 een beperking voor de hond vind, vind de ander weer niet. Dat zie je nu al met de mopshondjes.
Dus waar ligt de grens.

En daar hebben we dus dierenartsen en onderzoekers voor. Of een dier lijden ondervindt van een uiterlijk kenmerk moet niet zo moeiijk statistisch te onderbouwen zijn. Ik mag bij Gods gratie toch hopen dat we het er collectief over eens zijn dat die platgeslagen koppies van (o.a.) mopshondjes niet oke zijn? Zelfs zonder wetenschappelijk onderzoek...

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 13:02

OleJon schreef:
Dus waar ligt de grens.

Ik denk dat "fatsoenlijk kunnen ademen" een prima grens is om mee te beginnen :) En dat kunnen mopshondjes helaas niet.

Er is overigens best uitgebreid onderzoek gedaan naar de minimale snuitlengte waarmee honden over het algemeen wel voldoende lucht binnen krijgen en welke voorwaarden men zou moeten hanteren om onnodig lijden te voorkomen. Te vinden op de site van NVWA.

Onvruchtbare dieren die lichamelijk verder volledig functioneel zijn zou ik weer geen moeite mee hebben, ze roeien zichzelf toch wel uit.

Poekkie

Re: "Verbod voor dieren die lijden onder uiterlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 13:06

Die papegaai cyclide is dan zowat hetzelfde als een muilezel? Gezond beestje maar in praktijk onvruchtbaar? Ik zie niet in waarom dat verboden zou moeten zijn als het dier geen beperkingen heeft en je er toch niet mee kan fokken?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 13:11

Poekkie schreef:
Die papegaai cyclide is dan zowat hetzelfde als een muilezel? Gezond beestje maar in praktijk onvruchtbaar? Ik zie niet in waarom dat verboden zou moeten zijn als het dier geen beperkingen heeft en je er toch niet mee kan fokken?

Ik ben zoiets tegengekomen op Wikipedia:

Citaat:
Because this hybrid cichlid has various anatomical deformities, controversy exists over the ethics of creating the blood parrot. One deformity is its mouth, which has only a narrow vertical opening. This makes blood parrots somewhat harder to feed and potentially vulnerable to malnutrition.

Als hun bouw ze daadwerkelijk belemmert in goed kunnen eten dan snap ik de controversië wel.
Maar onvruchtbaarheid komt inderdaad doordat het kruising tussen verschillende diersoorten is, vergelijkbaar met muildieren oid, en dat is aan zich geen reden om die beestjes niet meer te fokken.

Edit. Ik heb trouwens een hangoor konijn en dat vind ik ook al best sneu :\ al komen zijn beperkingen niet in de buurt van wat je doorsnee mopshondje meemaakt.
Laatst bijgewerkt door Fly_high op 24-01-23 13:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 13:12

Eens.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 14:29

Ergens beginnen.............

Ik zie alleen de problemen? Hahaha, kom op.

Als je iets wil gaan aanpakken moet je goede maatregelen treffen en gelijk duidelijk zijn. Nu beginnen met enkele rassen benoemen vanwege een kort snuitje, die vaak komt door doorfokken is maar halve aanpak.

Als je daar "ergens" moet beginnen ben je over 10jr nog bezig.

Het is met goede samenwerking van dierenartsen en rasverenigingen heel goed mogelijk om alle rassen met problemen onder de loep te nemen en daar gewoon duidelijke regels over te schrijven. Niet eerst een kort snuitje mag niet. En dan komen de korte pootjes. Dan komen de gekke oortjes. Dan zijn we de HD honden vergeten die ook nog moeten......

En in de tussen tijd verzinnen mensen weer nieuwe rassen, soorten en combi's. Kijk naar de katten, waar dan opeens korte pootjes en dubbel gevouwen oortjes "in" zijn. Als je dat nu gaat verbieden, komen ze met 3 pootjes en een krulstaartje.

Gewoon alles in 1 keer en duidelijk zijn. Dit mag niet en dit zijn de gevolgen. Dan weet iedereen dat en wordt het de kopers ook duidelijk dat je niet meer naar dat uiterlijk kan kijken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 14:34

Citaat:
Momenteel wordt gekeken naar de mogelijkheid van een lijst met daarop uiterlijke kenmerken waarvan objectief vast te stellen is dat ze permanent lijden veroorzaken en die objectief bij individuele dieren vast te stellen zijn. Dieren die daaraan voldoen mogen dan niet meer gehouden worden. Die lijst zal klein beginnen, maar verder aangevuld worden op basis van verder onderzoek naar schadelijke kenmerken die objectief aan het individuele dier vastgesteld kunnen worden.

Daar zijn ze mee bezig.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 14:34

Maar moet het per se per ras? Gezien sommige kenmerken ook rasoverstijgend zijn. Dus je zou best kunnen starten met "samen met dierenartsen en onderzoekers maken we een lijst van bijv. 10 van de meest voorkomende schadelijke uiterlijke kenmerken". Die lijst werk je uit met wat minimaal mag en wat niet. Dat geef je door aan de rasverenigingen en dáár ga je op handhaven. Dan heb je de meest voorkomende problemen al aangepakt. Volgende stap is minder voorkomende of niet-uiterlijke aspecten in kaart proberen te brengen. Maar voor bijv. HD zal er toch echt een ander type wet moeten komen lijkt me? Want dat kan je er niet vanaf zien en is dus ook niet makkelijk te controleren. Dan zou je moeten verplichten waar fokkers mee mogen fokken (alleen HD-A of evt. HD-B), waar bij fokdieren bij de DA verplicht op gecontroleerd moet worden en als ze niet voldoen aan de wet, aangegeven bij de desbetreffende handhavende instantie, met boetes tot gevolg.

Edit: meteen alles willen aanpakken is niet realistisch en roept alleen maar veel weerstand en problemen op. Met wat behapbaars beginnen en vanuit daar uitbreiden werkt veel beter.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 14:54

Maar er staat toch nergens dat ze rassen gaan verbieden? Het gaat om dieren die lijden onder hun uiterlijke kenmerken. Oftewel: het is een poging tot dwingen tot het aanpassen van rasstandaarden. En ik kan er écht met de beste wil van de wereld niet bij dat er dáár mensen op tegen zijn.

Mopshondjes en Scottish Fold zijn gewoon makkelijke voorbeelden die voor iedereen herkenbaar zijn en dus gebruikt worden in de media. Als voorbeeld. Van rassen waarvan de rasstandaard dus drastisch zal moeten worden aangepast. Eindelijk.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 15:03

Het komt er natuurlijk wel op neer dat bepaalde rassen nauwelijks nog bestaansrecht hebben als de extreme kenmerken eruit gaan. Maar dat lijkt me geen ramp.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 15:08

superpony schreef:

Nou en? Als je nergens begint ben je over 10 jaar nog niet eens begonnen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 15:37

AvHdG schreef:
herr_balou schreef:
De site is engels talig maar de plaatjes van in de show ring winnende gedrochten spreken voor zich lijkt mij: http://pedigreedogsexposed.blogspot.com/

Heftig! Wist niet dat het zo erg was.. Ben niet zo actief op internet. Dus ik schrik wakker van zulke beelden

Hier is de volledige documentaire. Op YouTube is ze niet meer te vinden. Is al meer dan 10 jaar oud, en ondertussen is er nog niks veranderd, wel integendeel.

https://documentaryheaven.com/bbc-pedig ... s-exposed/

Kijk en huiver.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 15:51

Eelmo schreef:
Maar er staat toch nergens dat ze rassen gaan verbieden? Het gaat om dieren die lijden onder hun uiterlijke kenmerken. Oftewel: het is een poging tot dwingen tot het aanpassen van rasstandaarden. En ik kan er écht met de beste wil van de wereld niet bij dat er dáár mensen op tegen zijn.

Mopshondjes en Scottish Fold zijn gewoon makkelijke voorbeelden die voor iedereen herkenbaar zijn en dus gebruikt worden in de media. Als voorbeeld. Van rassen waarvan de rasstandaard dus drastisch zal moeten worden aangepast. Eindelijk.

Ik ben er absoluut niet op tegen en er had allang iets moeten gebeuren.

Maar er gaat ook behoorlijk wat mis dat mensen al die afwijkende koppies dus blijkbaar mooi vinden en daar al zo lang vraag naar is.

Een mops is deels ook doorgefokt. Ik weet ook oudere mopsjes die ook een normale leeftijd hebben bereikt, maar niet de neus zo in een rimpel achter het mondje hadden of hebben. En die wandelen lekker mee, hebben ene goede conditie en zijn fijne hondjes.

Dus ik snap ook dat mensen die dat ras om wat het ras was, leuk vonden, het zonde vinden dat het gehele ras zal verdwijnen.

Shadow0 schreef:
superpony schreef:

Nou en? Als je nergens begint ben je over 10 jaar nog niet eens begonnen.

Ja, zo kan je alles recht banketstaaf wat krom is.

Je kan nu gewoon een goede lijst maken en duidelijke regels. Het is als we toch bezig zijn NU, helemaal niet nodig om over 10 jaar nog steeds achter de feiten aan te lopen.

Maar als jij het prima vindt dat er dan nog steeds vele jaren dieren lijden, omdat er halve maatregelen komen, dan moet je dat zelf weten. Ik vind dat dit veel beter, sneller en grondiger aangepakt kan worden.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 16:03

Hoezo halve maatregelen? Je weet nog niet eens hoe ze het precies gaan aanpakken. Geef ze even de tijd om met iets te komen zeg. En een maatschappij moet er ook nog in meegaan hè. Zulke makkelijke banen zijn het niet hoor, beleid maken/uitvoeren en een land regeren.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 16:42

Bij de cavaliers begint men gelukkig meer en meer bewust SM eruit te fokken. Maar helaas is het verhaal van de documentaire nog steeds actueel en schuift men de gezondheidstesten gewillig opzij als het een goede showhond is.
Het is goed dat er maatregelen komen, maar ik vrees dat rassen botweg verbieden gewoon de deur gaat openzetten baar wildfok en bedrog, en dat kan ook de bedoeling niet zijn.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 19:20

Misschien denk ik te makkelijk, maar ik denk dat het niet gaat om het verbieden van rassen, maar om een verbod op het houden en vertonen van dieren met schadelijke uiterlijke kenmerken.
Dat is niet hetzelfde :)

Voorbeeld:
-Een mopshond met te korte neus en ademhalingsproblematiek: verboden
-Een mopshond met een normale of op zijn minst acceptabele neus zonder ademhalingsproblematiek: prima.

Maar goed dit is wat ik denk.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 19:46

Ik ben hoe dan ook voor! In welke vorm dan ook vind ik het een vooruitgang als rasssen die lijden onder hun uiterlijk niet meer mogen. Het is dan aan fokkers om hun beleid aan te gaan passen en weer terug te fokken naar “normalere” uiterlijken.

Ik fok zelf een kattenras die relatief probleem vrij is en ben erg secuur op inteelt/lijnteelt. Ik kan met trots zeggen dat ik zeker 6 generaties lijnteelt vrij fok en soms al 7-8 generaties haal. Daarnaast een grote foundation met vele lijnen waar andere rassen zijn in gekruist. De horror voor sommige fokkers die een lijn “zo puur mogelijk” willen houden, maar ik zie de vele voordelen van een lijn waar veel outcross in zit.

Mijn ras heeft geen nadelige uiterlijke kenmerken en geen verhoogd risico op aangeboren of erfelijke afwijkingen, misschien maakt dat het makkelijk voor mij om voor een initiatief als dit te zijn, maar die fokkers van probleem rassen hebben willens en wetens gekozen voor het ras dat zij fokken en zij houden de drama in stand door mee te werken aan het steees extremer te gaan.

Een vriendin die doll faced Persians fokt krijgt ook de kille schouder van andere Perzen fokkers, terwijl haar fok product met mooi neusje de toekomst heeft en niet de gedrochten van de peak faced fokkers.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 20:02

OleJon schreef:
Dus waar ligt de grens.

Wat je vind moet sowieso naar de politie, want wat iemand vind is totaal niet relevant. Feiten wel, en mopshonden zijn feitelijk ongezond.

Ik vind een doberman met lange staart en hele oren afschuwelijk maar het is een feit dat couperen om cosmetische reden dierenmishandeling & totaal onnodig is.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 22:01

sevke schreef:
Het is goed dat er maatregelen komen, maar ik vrees dat rassen botweg verbieden gewoon de deur gaat openzetten baar wildfok en bedrog, en dat kan ook de bedoeling niet zijn.

De lookalikes met dezelfde problemen worden net zo goed verboden, ik zie niet hoe dat wildfok in de hand zou werken? Hopelijk zorgt ook het vertoningsverbod ervoor dat het niet meer zo aantrekkelijk is.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 22:34

Broodfokkers fokken wat populair is.
Stel dat er idd een vertoningsverbod komt of boetes op het aanschaffen van bepaalde types of uiterlijk kenmerken dan zullen ze wel een ander ras vinden of uitvinden om te verkopen.

Als een mopshobdje verboden is en een mopshond lookalike ook, dan zullen ze wel weer een x-oodle of pomsky of ander designerras uit de kast halen. Of die gezond zijn maakt niet uit, ze zien er 'hond' uit en verkopen vlot.

Al die mitsen en maren die je hier in het topic leest, je kan er gewoon niet rond dat het weldegelijk een goede zaak is indien men nu eens echt op gezondheid zou selecteren. Dat er dan rassen over de kop zouden gaan, so be it.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 23:42

Zo gemakkelijk heb je een nieuw “combinatie” ras niet goedgekeurd hoor, in ieder geval niet bij de FIFe (overkoepelend orgaan van de kattenvereniging) waar ik bij zit. Zij zijn ook de voorlopers in het opnieuw indelen van de show categorie van de Perzen en het niet toestaan van bepaalde rassen zoals de Munchkin en Fold katten.

Bij de honden is dit wellicht moeilijker te regulieren, omdat daar geen overkoepelend orgaan boven de ras verenigingen zit.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 00:07

In bvb Frankrijk wel daar heb je de Lof, overkoepelende organisatie die de stambomen uitgeeft.
Maar ook hier struikel je over de morkies, american bully, peekapoo en nog van die ongein.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 02:39

Thioro schreef:
In bvb Frankrijk wel daar heb je de Lof, overkoepelende organisatie die de stambomen uitgeeft.
Maar ook hier struikel je over de morkies, american bully, peekapoo en nog van die ongein.

Je bedoeld Loof? Dat is een Frans overkoepelend orgaan, maar die doet niet aan restricties, in ieder geval bij de katten niet.