Klopt mywishmax, ik heb het zelf met mijn poedel aan de lijve ondervonden. Ik heb haar gekocht met het idee dat elke poedel fantastisch trainbaar zou zijn en ik zag het helemaal voor me hoe ze overal los zou kunnen en perfect luisterde. Deels is dat ook wel zo maar los gaat lang niet overal want ze heeft flink jachtinstinct. Ook kwam ik erachter dat ze enorme werklust heeft en eenmaal in haar drive net een Mechelaar is. Plannen bijstellen dus. Ben nu met haar aan het speuren en dat vindt ze fantastisch. Ook gehoorzaamheid gedaan en dat is een eitje voor haar maar daarbij verveelt ze zich snel, dit resulteerde dan in een hond die zichzelf ging vermaken bij oefeningen waar ze los moest en het hele veld op stelten zette. Ik kan er nu de lol wel van in zien maar destijds was het weleens frustrerend. Ik zie nu dat ze zich gewoon verveelde en zichzelf ging vermaken. 3x dezelfde oefening vragen geeft bij haar al frustratie wat zich uit in blaffen. Ik heb met haar door de juiste motivatie te gebruiken een geweldig leuke hond die elke dag wat werkjes moet doen en regelmatig speuren en dan thuis heel relaxed en tevreden is.
lor1_1984
Geplaatst: 01-10-22 13:14
Mooi omschreven MWM.
Ik heb toen heel bewust mijn keesje in huis genomen, wetende van de problemen die ze had en ipv haar volledig te heropvoeden ben ik vooral gaan focussen op rust in huis en een stabiele basis bieden. Best lastig omdat ze ontzettend gevoelig is en sterk spiegelt terwijl ik best druk in mijn hoofd ben en emotioneel/psychisch niet altijd even stabiel. Heeft soms behoorlijk gebotst maar inmiddels herken ik aan haar wanneer mijn hoofd gaat overlopen en dan geef ik haar even een time out in de slaapkamer of bench met een knaagje terwijl ik de tijd neem om mezelf weer te herpakken. Zij weet dat inmiddels ook en gaat zelf al naar de bench. De duidelijkheid en het niet meer heen en weer slepen van oppas naar huis naar andere oppas etc maakt haar niet ineens een stabiele hond maar ze is wel rustiger in haar gedrag geworden.
Sinds een jaar gaan we ook steeds wat verder, zoeken we de grenzen op en doen we er ministapjes overheen. Wel met het in de gaten houden van haar 'emmertje', dat die niet te veel overloopt zegmaar want dan heb ik na thuiskomst weer een hysterisch rondstuiterende hond. De dag erna even een rustdag inplannen (korte-normale uitlaatrondes, verder even weinig moeten) zodat ze even kan bijkomen helpt haar ook. En we doen gewoon dingen die ze voorheen doodeng vond, ze mag steun zoeken en dingen spannend vinden maar het gaat wel gebeuren, desnoods met kleine stapjes zoals de trein: met de bus erheen, in de trein, 1 perron verder uitstappen en naar huis lopen of na een langere wandeling instappen bij een perron verderop en vervolgens in de bus om bij ons om de hoek weer uit te stappen. Dat is uitgebouwd tot naar mijn familie reizen en bij mijn Shih Tzu in de buggy blijven zitten ipv in mijn nek te kruipen, steun zoeken mag maar we gaan niet stuiteren oid. Alleen met de overstap op het perron blijven wachten is nog wat teveel voor haar, de drukte en herrie trekt ze niet zo goed dus als het maar even kan gaan we gelijk de volgende trein in.
Ik stimuleer haar overigens wel om de veiligheid bij mij te zoeken met als gevolg dat als ze schrikt bij het loslopen ze ook naar mij toe komt en daardoor theoretisch ook met vuurwerk etc los zou kunnen lopen. Doe ik niet uiteraard, ik zou niet de eerste zijn die zijn loslopende hond kwijt raakt omdat die in blinde paniek toch wegrent ipv naar mij komt. Maar wanneer er vuurwerk wordt afgestoken klimt ze op schoot of gaat ze strak achter me liggen met haar kop in mijn hals.
Haar getetter krijg ik er niet uit, ze gaat qua opwinding van nul naar honderd in een seconde wanneer de deurbel gaat en stopt pas als ik haar nog net niet in haar kladden beetpak (om dan te gaan krijsen alsof ik haar verrot schop terwijl ik haar nog niet eens aanraak ) en zelfs dan komen er nog een paar blafjes achteraan. Haar naar de bench sturen werkt nog het beste, dan verwijderd ze zich uit de situatie en is nog wel wat opgefokt maar een stuk kalmer, dus dat doe ik nu consequent. Als ik weet dat er iemand komt sluit ik haar even weg tot ze kalm is en haal haar er dan pas bij, dan is ze wel even opgewonden maar kalmeert ook binnen 2 minuten weer, sneller als de visite haar negeert. Voorheen was dat gerust een kwartier of langer stuiteren, tetteren en leeglopen. Dat leeglopen heeft ze nog wel een beetje maar nu gaat het om druppels/kleine plasjes bij hoge opwinding ipv hele plassen bij minimale opwinding dus ontzettend verbeterd.
Anyway, ik kan deze lap tekst nog 3x zo lang maken en dan wsl nog niet uitgeschreven zijn over haar. Wat ik als afsluiter nog wil aangeven is dat ze voor de buitenwereld ontzettend moeilijk kan lijken en onopgevoed (zeker als je op bezoek komt) terwijl ze van ontzettend ver komt. Ik ben geen opvoedwonder, bij een ander was ze wellicht veel verder gekomen in dezelfde tijd maar ik ben zo, zó trots op dat kleine wijffie en haar groei.
Natascha
Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-22 18:55
De hond in kwestie van mijn openingspost is inmiddels in prijs gedaald. 850 euro vind ik een meer redelijke prijs dan de eerste versie