Noorwegen bant fok Cavaliers en Engelse Bulldogs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Re: Noorwegen bant fok Cavaliers en Engelse Bulldogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 20:51

Cavalier King Charles Spaniël was eerst echt een prachtige hond zeg, heel sportief en toch elegant. Het is nu een soort van truttig vlinderhondje met een mopsneus. -O-

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 21:01

KahluaB schreef:
Dit heeft de mens ,die honden naar hun vreselijke smaak hebben veranderd, gedaan .... : >;)
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/hoe ... n-5-fotos/

Vreselijk idd! Ik herken de mastif foto echter niet qua fok standaard in Nederland, wel dat het op andere vlakken een (erfelijk) ongezond ras is.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 21:04

Wat ik me dan bij de foto van de herder afvraag.. Hoe ziet die rug eruit wanneer hij zijn achterpoten goed onder het lijf zet?
Dan is het volgens mij al een stuk minder extreem?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 21:05

Cayenne schreef:
Wat ik me dan bij de foto van de herder afvraag.. Hoe ziet die rug eruit wanneer hij zijn achterpoten goed onder het lijf zet?

Wel minder, maar nog steeds erg aflopend. De poten van herders zijn zo krom als een hoepel.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 21:06

Cayenne schreef:

Dat kunnen ze vaak niet.

Hier staat een video van Crufts
https://dogdiscoveries.com/curiosity/ge ... oping-back

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 21:07

Cayenne schreef:

Kunnen ze dat überhaupt? Hier lopen ook een aantal maar die staan en lopen elke pas zo, de achterpoten komen gewoon niet ver onder het lijf, ook tijdens bewegen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 21:09

julius_juut schreef:
Cayenne schreef:

Kunnen ze dat überhaupt? Hier lopen ook een aantal maar die staan en lopen elke pas zo, de achterpoten komen gewoon niet ver onder het lijf, ook tijdens bewegen.

De herders die ik ken kunnen het wel, maar omdat ze in de spronggewrichten zo gebogen zijn, blijft die achterhand enorm laag en lijken ze dronken als ze lopen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 21:10

MarlindeRooz schreef:
Cavalier King Charles Spaniël was eerst echt een prachtige hond zeg, heel sportief en toch elegant. Het is nu een soort van truttig vlinderhondje met een mopsneus. -O-

Zonde hè!

Was een leuk hondje om te zien, maar van de hedendaagse ckcs moet ik echt kotsen.

En Sevke, neem eens een kijkje op de SM/CM Facebook groep. Genoeg hondjes die de diagnose CM1 hebben en dus volgens jouw "gezond" zijn, die tóch symptomen vertonen en het beste af zijn met een spuitje. Tis gewoon héél zielig en absurd dat er nog steeds met CM1 gefokt mag worden!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 21:20

Alle oude modellen vind ik mooi. Al die andere niet.

Die herders kunnen idd niet anders. Zo naar om te zien

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 21:29

Ik heb ooit eens van een dierenarts begrepen dat het bij de Duitse herders in de overgang rug en bekken verkeerd gaat. Vandaar de heupdysplasie. En die gekke achterpoten. Hoe heftig is de doorfok dan daarop geweest :=

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 21:33

Wow die filmpjes over Duitse Herders en die winnaar ook met dat rare loopje... Man wat is dat vreselijk zeg, die kunnen toch nooit oud worden die dieren? Wie verzint zoiets ziekelijks? Vreselijk, zo erg heb ik ze nog nooit gezien

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 21:48

Weet je wat het kromme is. Die Dh moeten hier in Nederland HD en ed vrij zijn. Dus een goede uitslag a, b of c. Day laatste moet wel een betere letter tegenover staan met fokken. De showlijnen zijn zo aflopend, maar hebben vaak dus wel goede heupen.
Helaas zijn er ook fokkers die buiten de rasvereniging omfokken en dan hoeven ze dus geen goede heupen te hebben.

De werklijnen zijn veel rechter, maar het lijken 2 verschillende rassen. Mijn duiste herders werden en worden nooit herkend als Duitse herder. Zelfs op shows (verplicht als je wilt fokken, 1 keer minimaal een g op show van de rasvereniging dus niet zo een waar meerdere rassen komen) zie je eigenlijk 2 rassen lopen. Showlijnen voorop en werklijnen achteraan. En dan moet je hard oefenen op dat neerzetten :') nu zijn er bij de werklijnen weer andere dingen die niet goed zijn, maar die worden iets functioneler gefokt. Tijd lang te groot en zwaar, maar dat was niet handig dus ging langzaam weer weg

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 22:02

Oprechte vraag wbt herders: zijn die werklijnen nog wel gezond genoeg? Mijn vriend zou later wel graag een Herder willen indien het matcht qua energieniveau en karakter, maar ik zou dat dan enkel willen als die wel gezond te fokken/kopen zijn dan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 22:03

IMANDRA schreef:
Oprechte vraag wbt herders: zijn die werklijnen nog wel gezond genoeg? Mijn vriend zou later wel graag een Herder willen indien het matcht qua energieniveau en karakter, maar ik zou dat dan enkel willen als die wel gezond te fokken/kopen zijn dan.

Ja, de werklijnen moeten in NL net zo vrij zijn van HD.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 22:04

_San87_ schreef:
IMANDRA schreef:

Ja, de werklijnen moeten in NL net zo vrij zijn van HD.

Ja dat zou ik sowieso als eis hebben, maar bedoelde meer qua bouw (gezien de berichten over de rug van hier).

Edit; als in, is de werklijn rechter dan show maar nog steeds “scheef” of juist wel een “fatsoenlijk gebouwde” hond zeg maar

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 22:05

Ik zou zelf dan eerder gaan voor een werkgefokte herderkruising. Dus dat er meerdere herders gemixt zijn. Vaak gezonder en de mensen die dat doen testen vaak ook op alles.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 22:11

En die werklijnen willen de ipo, of soms knpv, in en moeten dus 3 onderdelen kunnen doen, waaronder bij 1 apporteren over 1 meter en 1,80 meter. Of op pakwerker af rennen en springen om te bijten. Plus verplicht uv examen wat ik geloof 20 kilometer naast de fiets is op 12km per uur ongeveer. Dan is het wel handig als de hond gezond is ;)
Er kan er altijd 1 tussenzitten die niet goed is. Vaak kan een da wel verschil zien tussen trauma (vaak maar 1 kant slecht ) of helemaal slecht. Maar degene die ik gehad heb waren helemaal gezond qua rug, heupen en ellebogen. 90 procent van de honden die ik kende op training ook. Die serieuze fokkers kunnen je ook alle uitslagen laten zien en willen dat ook.

Maar het zijn wel andere karakters vaak. Er zijn fokkers waar je werklijnen kan kopen die makkelijker zijn en sommige die dat absoluut niet zijn. Fokker waar mijn honden vandaan kwamen had bijvoorbeeld regelmatig pups verkocht als hulphond, voor behendigheid en gewoon standaard ipo. Ook wel echt huishond, maar alleen als mensen wel wat ervaring hadden en echt wisten dat hond meer nodig had als een simpele wandeling.

Maar ook daar zitten rotte fokkers tussen...

Qua mixen. Dat hoeft niet gezonder te zijn. Mechelse herder hebben bijvoorbeeld dezelfde heup en elleboog problemen en problemen met 8e wervels.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 22:48

Ik ben een herder liefhebber, maar voor mij geen Duitse herder. Het risico op een ongezonde hond is veel te groot. Ook bij de zg erkende fokkers.
Ik heb een tijdje één uitgelaten, hij kon alleen rechte lijnen rennen, als hij een bocht maakte ging zo de achterhand onderuit. En dat was maar één van de zwakheden. Ik had toen zelf een Duitse x Mechelse herder en nooit problemen met de gezondheid gehad.
Enige was dat je toen nog op alle sportverenigingen (muv MG) werd geweigerd met een niet-rashond.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 23:17

Cayenne schreef:

Afbeelding

Zeker is het dan minder extreem.

Maar deze hond was niet goed genoeg voor Crufts.

Overigens was dit een kynoloog, geen werklijn. Leuke hond was dit :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 09:29

Hollandse herder. Die heeft het probleem niet.
Oké totaal ander ras. Maar nog wel 1 van de gezondere rassen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 09:32

Op de foto hierboven valt het idd mee!
Ik wist niet dat ze het vaak ook gewoon niet kunnen en dacht dat het ze werd aangeleerd om de poten zo naar achteren te plaatsen op stand. Ik wist dan wel weer dat ze als duikboten worden gefokt.
Echt heel bizar dat je als "liefhebber" op die manier je eigen ras om zeep helpt :\

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 09:34

Cayenne schreef:
Op de foto hierboven valt het idd mee!
Ik wist niet dat ze het vaak ook gewoon niet kunnen en dacht dat het ze werd aangeleerd om de poten zo naar achteren te plaatsen op stand. Ik wist dan wel weer dat ze als duikboten worden gefokt.
Echt heel bizar dat je als "liefhebber" op die manier je eigen ras om zeep helpt :

Is wel een foto van meer dan 10 jaar geleden. En er zijn heus nog wel herders die normaal kunnen staan. Maar die zie je dan weer niet in de showring. En dat is waar het mis gaat.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 09:35

Ja op puppy cursus liep ook zo'n herder.
Diertje had toen al pijn. Want naast zo belachelijk lopen ook regelmatig mank.
Snap zulke liefhebbers ook niet.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 14:37

Avalanche schreef:
Overigens was dit een kynoloog, geen werklijn. Leuke hond was dit :)

Ik heb "kynoloog" altijd een hilarische term gevonden in dit verband. Een doorzichtige poging het te doen voorkomen alsof dergelijke hondenfokkers een academische status hebben....

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 14:49

De duitsers kunnen de herdershonden ook niet meer in het leger en zo gebruiken. Daarvoor hebben ze nu mechelse herders. Bij een hersdersclub lieten ze de functie zien van die bouw. Riem om het middel en draven.