Je hond castreren/steriliseren. Wel of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 21:21

_xManadisx_ schreef:
Sommige mensen hier krijg ik echt de kriebels van. Dit zijn de nare afspraken in de agenda.
Weten jullie dat er op het moment een ernstig tekort is aan dierenartsen? Heel veel mensen burnout zijn, inclusief mezelf. Dan word er gezeurd over kosten in het weekend, nou hou op hoor. Weet je wat de tarieven humaan zijn?
Over een tijdje gaat het zo lopen dat er net als in zweden gewoon géén dierenartsen meer zijn in het weekend.
Als iemand nog inhoudelijke vragen heeft over steriliseren/castreren of wat wil weten over enten kun je altijd een pb doen, help graag verder met advies. Maar dit topic ben ik wel een betje klaar mee.

Ik ben juist niet degene die klaagde over de kosten. Over de prijzen.
De kosten die je moet maken die moet je maken. Wat een inenting of een operatie kost. Dat kost het. Ik heb nooit geklaagd daarover.

Maar. Ik laat niet zomaar van alles inspuiten. En ik geef ook niet zomaar maagzuur remmers of neem ook niet zomaar brok advies aan van een da.

Dat is wat anders. Niet doen alsof dat is om onder kosten uit te komen. Dat is in het belang van mijn dieren ;)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 21:26

_xManadisx_ schreef:
Sommige mensen hier krijg ik echt de kriebels van. Dit zijn de nare afspraken in de agenda.
Weten jullie dat er op het moment een ernstig tekort is aan dierenartsen? Heel veel mensen burnout zijn, inclusief mezelf. Dan word er gezeurd over kosten in het weekend, nou hou op hoor. Weet je wat de tarieven humaan zijn?
Over een tijdje gaat het zo lopen dat er net als in zweden gewoon géén dierenartsen meer zijn in het weekend.
Als iemand nog inhoudelijke vragen heeft over steriliseren/castreren of wat wil weten over enten kun je altijd een pb doen, help graag verder met advies. Maar dit topic ben ik wel een betje klaar mee.

Amen _/-\o_

Hier begint het ook te gebeuren dat meer en meer dierenartsen gewoon geen wachtdiensten meer willen doen.
Beetje in het weekend of 's nachts werken voor een aalmoes. For your information: het overgrote deel van de dierenartsen is in loondienst tegenwoordig. Hier in Frankrijk krijg je dan, hou je vast, ongeveer 50€ om 12u bereikbaar te zijn (dus een beetje zitten wachten tot de telefoon gaat of 's nachts slapen als je geluk hebt) en 24€ per uur dat je echt met een spoed bezig bent.
En dan zeggen klanten dat alles te duur is. Hoeveel zouden er voor zo'n bedragen uit hun bed komen?
Indien niet in loondienst is alles wat ze factureren voor eigen portemonnee maar je moet rekenen dat er ongeveer 20-30% van het bedrag voor henzelf is, de rest is voor het bedrijf en de lasten.

Dus ja, steeds minder dierenartsen willen op die manier doorwerken en besteden bvb hun wachtdiensten uit aan een platform, waar je eerst een persoon (verder niet verbonden aan de kliniek, dus geen weet van speciale wensen van deze of gene klant) aan de telefoon krijgt die dan zal bepalen of het de moeite is om de dierenarts wakker te bellen.
Of ze verkopen hun kliniek aan grote ketens, die inderdaad een pak commerciëler zijn dan de dierenarts achter de hoek die door de werkdruk en emmer stront van steeds veeleisendere klanten de handdoek in de ring gooit.
En die ketens winnen steeds meer terrein.

Dus blijf vooral dierenartsen afschilderen als incompetente geldwolven. Maar niet zeuren als er binnen 10 jaar alleen nog maar, juist, onpersoonlijke geldwolven overblijven omdat zij zich niet druk maken om een (vervelende) klant meer of minder.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 21:31

BeFunny schreef:
_xManadisx_ schreef:

Ik ben juist niet degene die klaagde over de kosten. Over de prijzen.
De kosten die je moet maken die moet je maken. Wat een inenting of een operatie kost. Dat kost het. Ik heb nooit geklaagd daarover.

Maar. Ik laat niet zomaar van alles inspuiten. En ik geef ook niet zomaar maagzuur remmers of neem ook niet zomaar brok advies aan van een da.

Dat is wat anders. Niet doen alsof dat is om onder kosten uit te komen. Dat is in het belang van mijn dieren ;)

Ja, want die adviezen geven we je om ze extra ziek te maken? Of om jou te pesten?

Titeren ben ik overigens voor, sta ook op de lijst en heb er minimaal 10 per week. Echter sta ik wel achter L4 en de KC. Geef mijn advies en wat er mee gedaan word geen probleem. Maar ga niet huilen als je hond wél een bordetella longontsteki g krijgt, of aan Weil bezwijkt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 21:52

Waarom zo'n reactie als ga niet huilen? Vind je het dan echt raar dat ik geen L4 wil geven nadat ik bijna mijn hond daardoor verloren ben? En bij de keer daarna precies dezelfde reactie?

Zijn klanten ineens lastig als ze meer informatie willen of niet zomaar alles doen? En dat een dier een individu is en dus niet overal een standaard advies op past?

Niet alleen 10 procent van de klanten is vervelend en staan zo bekend blijkbaar, ook bij de dierenartsen heb je die ertussen. We zijn nu eenmaal allemaal mensen. Ja er zijn mensen die voor ieder wissewasje bellen, of mensen die doordeweeks geen tijd hebben en in het weekend willen komen voor iets wat dus geen spoed is. Dat vind ik ook niet oké. Het is geen winkel waar ze gewoon bereikbaar zijn voor de lol. Maar als ik bel over een pup met koorts en niet ernstig genoeg volgens de da? Ook niet toen later de koorts nog hoger was en weer belde. Dan is dat gewoon een dierenarts zonder hart voor dieren.

Nu kijk ik niet naar kosten, ik regel zelf wel hoe het betaald gaat worden, als mijn dier maar de zorg krijgt. Ik ben voor castratie naar andere da gegaan niet vanwege de kosten, maar de manier van brengen, opereren en ophalen (erbij blijven tot ze onder narcose was, geen bench enzo). Ik wil ook geen betalingsregeling. Dat voelt voor mij niet goed dat iemand moet wachten op geld terwijl ze keihard gewerkt hebben. En als ik de verhalen hoor over wanbetalers snap ik heel goed als het niet mogelijk zou zijn.

Ik ben het er trouwens wel mee eens dat je eigenlijk die grote klinieken of ketens niet altijd positief zijn. Heb het geprobeerd, maar de fijne da's daar gingen allemaal vrij vlot weg en ik heb graag wel een da die mijn dier en mij kent. (Ook vanwege veiligheid, want reu is niet leuk met vreemden. Als ik hem mag beet houden bij kop is er geen probleem)

Ik vind het heel knap werk en snap dat het echt heel zwaar kan zijn. Maar ik beslis ook dingen voor het welzijn van mijn dieren en dan is een niet huilen reactie gewoon echt niet nodig. Gelukkig zijn er ook dierenartsen die daar wel hetzelfde over denken en wel kijken naar individu.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 21:53

_xManadisx_ schreef:

Probeer t niet zo persoonlijk te pakken en persoonlijk te spelen. Dat doe ik ook niet naar jou toch?

Maar ik geef aan dat er fouten gemaakt zijn. En daar geef ik zelfs bij aan; waar mensen werken worden fouten gemaakt. Dus ik reken t ze niet aan toch? Ik geef alleen aan dat ik daardoor wel voorzichtiger ben.
Dat mag je vervelend vinden. Je mag mij als baas vervelend vinden. Maar t lijkt mij ook net zo goed liefde dat ik voorzichtig ben met wat er met mijn dieren gebeurd na wat fouten. Ja t kost meer tijd en meer uitleg in wat jij als arts wil gaan doen en verteld wat er volgens jou aan de hand is en waarom. Maar is dat geen leuke baas? Omdat ik meer tijd en een gesprek vraag over hoe of wat?
Bij een andere DA hebben we zo even zitten sparren over medicatie omdat ik er eentje heb waarvan ik weet dat ie reageert op bepaalde medicatie. Die nam uitgebreid te tijd om alles te overleggen met het deel van de namen waarvan ik wist wat er fout mee ging en wat er mee gebeurde zodat hij goed kon kijken wat beter zou gaan.
Is dat vervelend? Of heb ik dan t beste met mn dier voor? Net als jij.
Als ik bel naar een DA en aangeef dat de temperatuur van mijn hond ruim 2 graden hoger zit als normaal en de zijkant van zn neus dikker is maar ze gewoon zeggen; ach t is een normale temperatuur zeker met de marge omdat t warm is. En als ie eet en drinkt en speelt is t goed.
Maar als na 10 dagen antibiotica pijnstillers en ontstekingsremmers de abcessen in zn kaak nog steeds te zien zijn ben ik echt niet voor niks aan t zeuren geweest dat ik echt langs wilde komen.
En dan zijn er voor de tandheelkundige, die aangaf dat t geen verse schade is maar al zeker een jaar oud en dat we t alleen gemerkt hebben door de ontstekingen/abcessen die er nu zaten, al 2 artsen geweest die naar zn gebit gekeken hebben waarvan 1 onder roesje.
En nog zeg ik; ach hee, waar mensen werken worden fouten gemaakt. oliebol. Jammer alleen dat ie er zo mega ziek van is geweest en daarna ook van alle medicatie en narcose in zn lijf.

En ja ik weet dat er een tekort is. Want o.a. Daarvoor hebben we moeten wisselen van kliniek mbt dracht. Omdat ze geen spoed/avond/weekend diensten meer hebben en hun alternatieven voor ons op zo’n moment gewoonweg te ver zijn.
Want wij als vervelende baasjes en waar je de kriebels van krijgt reden gewoon een uur voor een fijne kliniek. Omdat we wilden dat onze beestjes goed zaten. Dezelfde kliniek waar ook een flinke fout gemaakt is, maar wel 100 punten voor t zo goed uitpluizen van de medicatie waar ie echt wel een kwartier mee bezig geweest is.

Nu zitten we bij een kliniek waar eerder ook wat mis gegaan is maar waar meer dan excuses voor gemaakt zijn en waar we verder alleen maar fijne ervaringen mee hebben. Waar we zelfs met corona tijd overal bij mee mochten. Iets wat ik ook fijn vind als dat kan. De kliniek is dichterbij. Dus ook een leuk voordeel.
Maarja als er zo’n mega verschil zit tussen de prijzen dan mag daar toch wel even een vraagteken bij gezet worden.. dan mag er toch best aangegeven worden dat t een groot verschil is..
en laten we eerlijk zijn; een bus puppymelk voor 130,- of 19 euro dat is gewoon een verschil.
Achteraf bleek die van 19,- hier gewoon in t dorp te halen dus dat was voor ons sowieso fijner.
Ja als t niet bij de eerste de beste die we belde hier in de buurt voor 19,- te halen was had ik gewoon die van 130 gehaald. Maar t was wel even schrikken dat verschil. Lijkt me niet zo raar toch…

En verder ga ik voor met wat MWM zegt hierboven.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 22:09

MyWishMax schreef:
Waarom zo'n reactie als ga niet huilen? Vind je het dan echt raar dat ik geen L4 wil geven nadat ik bijna mijn hond daardoor verloren ben? En bij de keer daarna precies dezelfde reactie?

Zijn klanten ineens lastig als ze meer informatie willen of niet zomaar alles doen? En dat een dier een individu is en dus niet overal een standaard advies op past?

Niet alleen 10 procent van de klanten is vervelend en staan zo bekend blijkbaar, ook bij de dierenartsen heb je die ertussen. We zijn nu eenmaal allemaal mensen. Ja er zijn mensen die voor ieder wissewasje bellen, of mensen die doordeweeks geen tijd hebben en in het weekend willen komen voor iets wat dus geen spoed is. Dat vind ik ook niet oké. Het is geen winkel waar ze gewoon bereikbaar zijn voor de lol. Maar als ik bel over een pup met koorts en niet ernstig genoeg volgens de da? Ook niet toen later de koorts nog hoger was en weer belde. Dan is dat gewoon een dierenarts zonder hart voor dieren.

Nu kijk ik niet naar kosten, ik regel zelf wel hoe het betaald gaat worden, als mijn dier maar de zorg krijgt. Ik ben voor castratie naar andere da gegaan niet vanwege de kosten, maar de manier van brengen, opereren en ophalen (erbij blijven tot ze onder narcose was, geen bench enzo). Ik wil ook geen betalingsregeling. Dat voelt voor mij niet goed dat iemand moet wachten op geld terwijl ze keihard gewerkt hebben. En als ik de verhalen hoor over wanbetalers snap ik heel goed als het niet mogelijk zou zijn.

Ik ben het er trouwens wel mee eens dat je eigenlijk die grote klinieken of ketens niet altijd positief zijn. Heb het geprobeerd, maar de fijne da's daar gingen allemaal vrij vlot weg en ik heb graag wel een da die mijn dier en mij kent. (Ook vanwege veiligheid, want reu is niet leuk met vreemden. Als ik hem mag beet houden bij kop is er geen probleem)

Ik vind het heel knap werk en snap dat het echt heel zwaar kan zijn. Maar ik beslis ook dingen voor het welzijn van mijn dieren en dan is een niet huilen reactie gewoon echt niet nodig. Gelukkig zijn er ook dierenartsen die daar wel hetzelfde over denken en wel kijken naar individu.

Nee je bent niet vervelend als je geen L4 wil (er zijn ook dierenartsen die ze niet willen zetten) of tekst en uitleg wil bij bepaalde handelingen.
En ja je hebt gelijk dat de pup met hoge koorts spoed was en als spoed ontvangen had moeten worden.

Mijn reactie is ook niet op jou (of iemand anders) persoonlijk gericht maar gewoon om aan te geven dat het beroep aan het shiften is naar de grote ketens, die voor de klant die geen eenheidsworst wil niet persé goed zijn. Maar die ketens winnen terrein juist omdat de kleinere praktijken het moeilijker krijgen, door vele factoren (tekort aan dierenartsen, flinke concurrentie, belastend beroep etc).
Die ketens maakt het ook niet uit of je hen te duur vind of incompetent, die draaien op volume.

Belangrijkste is uiteindelijk dat iedereen zich er goed bij voelt, jij en je dier, maar ook de DA.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 22:10

Thioro schreef:
MyWishMax schreef:

Nee je bent niet vervelend als je geen L4 wil (er zijn ook dierenartsen die ze niet willen zetten) of tekst en uitleg wil bij bepaalde handelingen.
En ja je hebt gelijk dat de pup met hoge koorts spoed was en als spoed ontvangen had moeten worden.

Mijn reactie is ook niet op jou (of iemand anders) persoonlijk gericht maar gewoon om aan te geven dat het beroep aan het shiften is naar de grote ketens, die voor de klant die geen eenheidsworst wil niet persé goed zijn. Maar die ketens winnen terrein juist omdat de kleinere praktijken het moeilijker krijgen, door vele factoren (tekort aan dierenartsen, flinke concurrentie, belastend beroep etc).
Die ketens maakt het ook niet uit of je hen te duur vind of incompetent, die draaien op volume.

Belangrijkste is uiteindelijk dat iedereen zich er goed bij voelt, jij en je dier, maar ook de DA.

Daar ben ik t wel helemaal mee eens. :)

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 22:19

Ik vind het wel naar dat je zegt dat iemand niet mag huilen als een hond weil oid krijgt dat wens je toch niemand toe? Overigens hier in de grote steden zijn nog genoeg dierenartsen. Ik loop zelf bij een hele fijne 24/7 kliniek zijn wat duurder maar top artsen. Ik heb daarom ook een vermogen betaald aan een laparoscopische sterilisatie, sneller herstel en minder pijn was voor mij de doorslag. Echter het is niet verkeerd om eens rond te kijken naar prijzen voor bepaalde behandelingen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-21 22:45

Het vervelende is dat jullie de fouten van een enkele DA en uitzonderingen/zeldzame gevallen bij bijv. vaccinaties projecteren op het vak en/of het geheel. Natúúrlijk moet er bij een hond die ergens gevoelig voor is beter opgelet worden en/of ander behandelplan. Natúúrlijk moet die ene hond met de tandproblemen eerder gezien worden. Maar deze enkele gevallen zijn uitzonderingen. Over het algemeen zijn vaccinaties volkomen veilig: daarom worden ze ook ingezet. Het komt met een reden van 1x per jaar af (dus dat was niet schadelijk), maar nu men erachter komt dat dat in principe niet hoeft bij specifieke vaccinaties worden daar ook langzaam maar zeker veranderingen in gemaakt. Bijv. niet elk jaar een specifieke vaccinatie bieden. Of de optie voor een titerbepaling. Maar dat verandert echt níks aan het feit dat het gewoon niet schadelijk is, en jullie ook niet moeten claimen dat dat zo is. Net als een paar rotte appels niks veranderen aan de 99,9% goede dierenartsen die hart hebben voor hun patiënten en er niet zitten voor het geld. Dan zijn dat soort opmerkingen die gemaakt worden echt pijnlijk, ik vind het dan ook niet gek dat er dan wat emotioneler wordt gereageerd.

Het kwalijke is dat er mensen zijn die het beter denken te weten dan de DA die er jarenlang voor heeft gestudeerd, omdat ze wat "research" hebben gedaan op internet, of dingen hebben 'van horen zeggen'. En dan claimen dat wetenschap basically ook maar een mening is :roll:

Kiwiwitje, ik vind zo'n verhaal als jij post ook altijd wel interessant. Jij post jouw kant van het verhaal, maar wat is de kant van de DA? Misschien is het in 99,9% gevallen inderdaad niet erg en was jij in een ongelukkig geval net de uitzondering op de regel ("when you hear hoofbeats look for horses not zebra's"). Je zegt dat ze de dag erop opmerkten dat die tand eruit moest maar ze hadden 'alleen maar zijn lip opgetild'. Misschien ziet een ervaren dierenarts dan al hoe het zit, in bepaalde gevallen? Zo te lezen ben je er ook niet naar terug geweest om nog eens te controleren n.a.v. de medicatie, dus heeft de DA in kwestie ook de kans gehad die twee kiezen verder op te merken (gezien de medicatie weinig hielp, een desbetreffende tand er toch uit moest en een DA dan ook verder gaat kijken)? Vergeet ook niet, een DA is ook iets anders dan een tandheelkundige. Voor het zelfde geld had die DA je doorverwezen. Wie weet. Wie weet was het wel een rotte appel zoals je zegt, maar dat zegt -nogmaals- niet zo veel over de grote meerderheid van DA's.

En voor de duidelijkheid: kritisch zijn en doorvragen is goed. Je hoeft niet alles te slikken. Jij kent je dier immers beter dan een DA. Maar dat wil niet zeggen dat je op andere punten –wbt specifieke medicatie en/of vaccineren- het advies van de DA dan maar klakkeloos kan negeren 'want je hebt je onderzoek [op internet] gedaan'. Een goede DA kan echt wel met je in gesprek en zal je dan ook uitleggen waarom die het zo ziet.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 23:01

IMANDRA schreef:
Het vervelende is dat jullie de fouten van een enkele DA en uitzonderingen/zeldzame gevallen bij bijv. vaccinaties projecteren op het vak en/of het geheel. Natúúrlijk moet er bij een hond die ergens gevoelig voor is beter opgelet worden en/of ander behandelplan. Natúúrlijk moet die ene hond met de tandproblemen eerder gezien worden. Maar deze enkele gevallen zijn uitzonderingen. Over het algemeen zijn vaccinaties volkomen veilig: daarom worden ze ook ingezet. Het komt met een reden van 1x per jaar af (dus dat was niet schadelijk), maar nu men erachter komt dat dat in principe niet hoeft bij specifieke vaccinaties worden daar ook langzaam maar zeker veranderingen in gemaakt. Bijv. niet elk jaar een specifieke vaccinatie bieden. Of de optie voor een titerbepaling. Maar dat verandert echt níks aan het feit dat het gewoon niet schadelijk is, en jullie ook niet moeten claimen dat dat zo is. Net als een paar rotte appels niks veranderen aan de 99,9% goede dierenartsen die hart hebben voor hun patiënten en er niet zitten voor het geld. Dan zijn dat soort opmerkingen die gemaakt worden echt pijnlijk, ik vind het dan ook niet gek dat er dan wat emotioneler wordt gereageerd.

Het kwalijke is dat er mensen zijn die het beter denken te weten dan de DA die er jarenlang voor heeft gestudeerd, omdat ze wat "research" hebben gedaan op internet, of dingen hebben 'van horen zeggen'. En dan claimen dat wetenschap basically ook maar een mening is :roll:

Kiwiwitje, ik vind zo'n verhaal als jij post ook altijd wel interessant. Jij post jouw kant van het verhaal, maar wat is de kant van de DA? Misschien is het in 99,9% gevallen inderdaad niet erg en was jij in een ongelukkig geval net de uitzondering op de regel ("when you hear hoofbeats look for horses not zebra's"). Je zegt dat ze de dag erop opmerkten dat die tand eruit moest maar ze hadden 'alleen maar zijn lip opgetild'. Misschien ziet een ervaren dierenarts dan al hoe het zit, in bepaalde gevallen? Zo te lezen ben je er ook niet naar terug geweest om nog eens te controleren n.a.v. de medicatie, dus heeft de DA in kwestie ook de kans gehad die twee kiezen verder op te merken (gezien de medicatie weinig hielp, een desbetreffende tand er toch uit moest en een DA dan ook verder gaat kijken)? Vergeet ook niet, een DA is ook iets anders dan een tandheelkundige. Voor het zelfde geld had die DA je doorverwezen. Wie weet. Wie weet was het wel een rotte appel zoals je zegt, maar dat zegt -nogmaals- niet zo veel over de grote meerderheid van DA's.

En voor de duidelijkheid: kritisch zijn en doorvragen is goed. Je hoeft niet alles te slikken. Jij kent je dier immers beter dan een DA. Maar dat wil niet zeggen dat je op andere punten –wbt specifieke medicatie en/of vaccineren- het advies van de DA dan maar klakkeloos kan negeren 'want je hebt je onderzoek [op internet] gedaan'. Een goede DA kan echt wel met je in gesprek en zal je dan ook uitleggen waarom die het zo ziet.

Lees mijn berichten hier over terug en kijk dan eens kritisch naar je eigen vragen. De DA in kwestie had t over een hoektand. Nee ik ben niet terug gegaan. Want ik ga voor tand dingen naar een tandheelkundige. Maar omdat zn neus begon te zwellen zijn we naar een “gewone” dierenarts van anicura gegaan.
En helaas. (Of eigenlijk gelukkig!) T waren geen hoektanden die kapot waren zijn kiezen waren kapot. En dat zag de tandheelkundige al zonder roesje en narcose, reiniging en rontgenfoto’s.
De DA en tandheelkundige hebben compleet andere diagnoses gesteld. En de tandheelkundige heeft wel onderzocht. Nog voor de rontgenfoto’s.
Dus nee ik heb de DA geen kans gegeven om 2 redenen; de DA gaf zowel op de tafel als via te telefoon aan dat na de kuur we sowieso die hoektand moesten laten trekken na alleen een lip op trekken om te kijken. Niet eens de moeite genomen om verder te kijken want t was achteraf kei zichtbaar. Zelfs voor een leek.
En reden 2; jij gaat ook naar de tandarts bij tandproblemen. Dus mijn honden/katten ook. :) dan is t een beetje onzin om die DA een 2e kans te geven en daar geld aan uit te geven toch?
Afbeelding
t gaat om boven de eerste kies. Waar duidelijk een V op staat en zwarte puntjes.
De andere kies had ze geen foto van gemaakt om t te laten zien omdat we daar bij waren en omdat we eerst door o.a. De zwelling dachten dat t aan 1 kant zat. Dit was de andere kant en dat kwam ze dus ook tegen bij t maken van de rontgens en verder kijken toen wij weg waren.

BeFunny

Re: Je hond castreren/steriliseren. Wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 23:22

Even inhaken op. Dat we de "fouten" van dierenartsen op alle dierenartsen afschuiven. Dat is natuurlijk niet zo.

De dingen die ik noem zoals dat er dierenartsen zijn die jaarlijks enten DHP. Te vroeg castreren en dat ook als advies geven bijvoorbeeld dat zijn geen fouten. En komen niet sporadisch voor.

Hier in het topic werd bijvoorbeeld genoemd dat het fijn is die verzekering en dat jaarlijks enten dan is ter voorkoming van te weinig beschermd (die kans is groter als er geënt wordt terwijl het dier nog beschermd is) Die enting doet niks met als gevolg dat die bescherming een keer afneemd en mensen denken de hond is geënt daar zit dus een groter gevaar dan je in eerste instantie denkt ;) ) Ondanks dat dierenartsen dit wel weten wordt dit toch gedaan. En de risico's zijn voor de ene hond groter dan de ander maar hoe klein of groot ook er zitten risico's aan. En dat terwijl een hond gewoon nog beschermd is. Dit is puur winst belang. Heeft niets met belang van het dier te maken. Verwerk dit dan als je deze kosten zo nodig moet in o.a de consulten. Want alles is duurder ook voor dierenartsen en dat die kosten eruit moeten dat lijkt mij niet meer dan logisch. Maar niet door er dan maar onnodig een injectie in te stoppen ;)

Foutjes gebeuren overal. We zijn allemaal mensen. Zo lang je daar eerlijk over bent heb je bij mij al een streepje voor.

Ik ga bij voorkeur naar kleine klinieken. Nu hebben we ook een kleine kliniek. En voor specialistische zaken gaan we naar een specialist.

Kritisch zijn en blijven is goed en voor een eerlijke da moet dat geen probleem zijn.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 23:24

BeFunny schreef:
Even inhaken op. Dat we de "fouten" van dierenartsen op alle dierenartsen afschuiven. Dat is natuurlijk niet zo.

De dingen die ik noem zoals dat er dierenartsen zijn die jaarlijks enten DHP. Te vroeg castreren en dat ook als advies geven bijvoorbeeld dat zijn geen fouten. En komen niet sporadisch voor.

Hier in het topic werd bijvoorbeeld genoemd dat het fijn is die verzekering en dat jaarlijks enten dan is ter voorkoming van te weinig beschermd (die kans is groter als er geënt wordt terwijl het dier nog beschermd is) Die enting doet niks met als gevolg dat die bescherming een keer afneemd en mensen denken de hond is geënt daar zit dus een groter gevaar dan je in eerste instantie denkt ;) ) Ondanks dat dierenartsen dit wel weten wordt dit toch gedaan. En de risico's zijn voor de ene hond groter dan de ander maar hoe klein of groot ook er zitten risico's aan. En dat terwijl een hond gewoon nog beschermd is. Dit is puur winst belang. Heeft niets met belang van het dier te maken. Verwerk dit dan als je deze kosten zo nodig moet in o.a de consulten. Want alles is duurder ook voor dierenartsen en dat die kosten eruit moeten dat lijkt mij niet meer dan logisch. Maar niet door er dan maar onnodig een injectie in te stoppen ;)

Foutjes gebeuren overal. We zijn allemaal mensen. Zo lang je daar eerlijk over bent heb je bij mij al een streepje voor.

Ik ga bij voorkeur naar kleine klinieken. Nu hebben we ook een kleine kliniek. En voor specialistische zaken gaan we naar een specialist.

Kritisch zijn en blijven is goed en voor een eerlijke da moet dat geen probleem zijn.

Helemaal mee eens. T is absoluut niet dat ik, en jij ook niet denk ik, alles over 1 kam scheren hoewel dat wel geschetst word. En met meerdere keren aangegeven te hebben dat waar mensen werken er fouten gemaakt worden had dat toch wel duidelijk moeten zijn..
Dat was in ieder geval wel mijn instelling en dat heb ik meerdere keren gezegd.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-21 23:45

Ik snap het nut niet van de foto’s. Ik vroeg me gewoon hardop af wat de kant van de DA is, niet wat de specifieke dingen van de diagnose waren. Omdat er altijd twee kanten aan een verhaal zitten en hoewel het als een slechte DA klinkt in jouw verhaal, dit in werkelijkheid niet hoeft te zijn. Of wel. Afhankelijk van die andere kant.

BeFunny, ik doelde op niet beschermd in de zin van, mensen die gewoon niks enten. Ook niet met titerbepaling. Zo’n verzekering kan helpen dat vaccineren toch op gang te helpen. Dus zeker wel belang van het dier in het oog houdend, niet per se (enkel) commercieel. Het aanraden van zo’n verzekering zal in de meerderheid van de gevallen met het oog op het dier zijn, niet op winst.
Je zegt dat een vaccinatie dan niet aanslaat. Maar in het geval van een titerbepaling zou een vaccinatie niet eens gehoeven hebben. Dus niks gewonnen, niks verloren toch? Want, nogmaals, als je claimt dat het schadelijk is zal je met bronnen moeten komen die dit aantonen. Jaarlijks enten is dus niet ‘fout’. De kans op de bekende risico’s zijn namelijk redelijk verwaarloosbaar. Als jij dat niet zo vindt moet je ook niet met je hond in de auto stappen, risico’s op ongelukken zijn een stuk groter. Adviseren wbt castreren is aan de reacties te lezen ook langzaam maar zeker aan het veranderen.

Maar goed. We draaien in rondjes zo lang er geen goede onderbouwing met bron gegeven kan worden. En heb ook weinig zin in een verdere discussie over vaccineren gezien de manier van argumenten geven. Want ik vroeg me juist af wat meningen rondom castreren zijn, niet vaccineren.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 00:05

IMANDRA schreef:
Ik snap het nut niet van de foto’s. Ik vroeg me gewoon hardop af wat de kant van de DA is, niet wat de specifieke dingen van de diagnose waren. Omdat er altijd twee kanten aan een verhaal zitten en hoewel het als een slechte DA klinkt in jouw verhaal, dit in werkelijkheid niet hoeft te zijn. Of wel. Afhankelijk van die andere kant.

BeFunny, ik doelde op niet beschermd in de zin van, mensen die gewoon niks enten. Ook niet met titerbepaling. Zo’n verzekering kan helpen dat vaccineren toch op gang te helpen. Dus zeker wel belang van het dier in het oog houdend, niet per se (enkel) commercieel. Het aanraden van zo’n verzekering zal in de meerderheid van de gevallen met het oog op het dier zijn, niet op winst.
Je zegt dat een vaccinatie dan niet aanslaat. Maar in het geval van een titerbepaling zou een vaccinatie niet eens gehoeven hebben. Dus niks gewonnen, niks verloren toch? Want, nogmaals, als je claimt dat het schadelijk is zal je met bronnen moeten komen die dit aantonen. Jaarlijks enten is dus niet ‘fout’. De kans op de bekende risico’s zijn namelijk redelijk verwaarloosbaar. Als jij dat niet zo vindt moet je ook niet met je hond in de auto stappen, risico’s op ongelukken zijn een stuk groter. Adviseren wbt castreren is aan de reacties te lezen ook langzaam maar zeker aan het veranderen.

Maar goed. We draaien in rondjes zo lang er geen goede onderbouwing met bron gegeven kan worden. En heb ook weinig zin in een verdere discussie over vaccineren gezien de manier van argumenten geven. Want ik vroeg me juist af wat meningen rondom castreren zijn, niet vaccineren.

Je vroeg er zelf om toch? Je zei;
Misschien ziet een ervaren dierenarts dan al hoe t zit in bepaalde gevallen?
En toen de medicatie niet werkte hebben we de arts volgens jou een 2e kans ontnomen.
Wat niet zo gek is als je niet fatsoenlijk gekeken hebt als arts zijnde en je voor tanden logisch naar een tandheelkundige gaat.
Dus dat leg ik uit. Net als dat niet de desbetreffende tand eruit gehaald is, maar o.a. 2 hele andere tanden..

En zoals ook al tig keer gezegd heb ik t ze verder niet aangerekend. Ook die arts niet die onder een roesje gekeken had en niks bijzonders zag.
Dus er is weinig andere kant van t verhaal. Hij zei; er zit een ontsteking onder de hoektand; lading medicatie mee en als die medicatie klaar is moet die tand eruit.
Dat werd de volgende dag aan de telefoon herhaald.
Maarja zoals gezegd ga ik een DA niet meer aan t gebit laten omdat ik zelf zoals de meeste mensen ook naar een tandarts (of kaak chirurg) ga voor mn tanden.
De tandheelkundige tilde aan de betreffende kant zn lip op en zag direct die kies. Toen zei ze; daar moeten foto’s van en waarschijnlijk eruit. Dus dan ga ik hem onder narcose brengen en zien wat we o.a. Nav de foto’s tegenkomen.

Maar t mooie is, dat wil totaal niet zeggen dat de eerste DA slecht was of is. Want qua medicatie heeft ie perfect werk geleverd. Die hond is er nog geen seconde beroerd van geweest terwijl ie normaal echt beroerd word van antibiotica en pijnstillers.
En voor andere dingen kan ie goed echt een topper zijn.
Daarom blijf ik zeggen; waar mensen werken worden fouten gemaakt.

Maar t zorgt er wel voor dat als ik iets zie of opmerk ik wel verwacht dat een DA daadwerkelijk luistert naar wat ik zeg en mij mee neemt in zijn of haar gedachtengang. En kan accepteren dat ik niet op alles ja en amen zeg.
Want dit was echt niet t enige geval die we gehad hebben. Ook dat is te lezen.

Maarja we dwalen behoorlijk af mbt castratie waar t topic over gaat.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 00:17

Jij doeld daarop echter lees ik niemand die dat niet doet (enten)

Ik had aangegeven wat mijn ervaring was met één dierenartsen praktijk die zo werkte. Daar was ik 1x voor iets kleins. En die wilden mij gelijk in het klantenbestand zetten maar dan moest ik wel even een formulier in vullen voor een verzekering waarmee zij samen werkten (waar ik dan aan vast zou zitten) Bij die verzekering zat jaarlijks enten, ontwormen, gebitscontrole, ontworming, ontvlooiing alles erbij.

Dat bepalen we ook zelf. Maar ik vind dat een dierenarts zich daar niet eens mee zou moeten bemoeien. Hoe ik het bekostig hebben ze niks mee te maken ;)

Ik vind dat ik en andere mensen die een DA bezoeken zelf zouden moeten bepalen of ze verzekerd willen worden en waar. Ik verzeker niet. Zie het nut er niet van in. Als ik dat wel zou doen zou ik die dingen ook niet doen die inbegrepen (Maar waar je dus eigenlijk voor betaald) niet doen. Die dingen zijn niet in het belang van dieren. Maar geven de dierenarts wel een stukje garantie op inkomen (En nee niet elke dierenarts werkt zo en gelukkig heb ik dit maar bij 1 Da mee gemaakt)

Wel merk ik aan andere dierenartsen dat ze die DHP enting graag JAARLIJKS zetten. Onze dierenarts niet maar we zijn in onze zoektocht tussen de twee das wel bij een aantal anderen geweest die vielen niet voor niks af. Ik bepaal of ik titer en ent op maat, gewoon ent of zelfs helemaal niet meer ent na de puppy entingen. Die DHP beschermd dus 3 tot 7 jaar of soms langer. Na 3 jaar kun je dus titeren (even voorbeeldje want je kunt ook de pups al titeren wat helemaal fijn zou zijn) en als er genoeg bescherming zit wordt er voor nog eens 3 jaar weg geschreven. Als je elk jaar ent op advies van je da (Waar je naar moet luisteren want die weet het beter want die heeft ervoor geleerd, is de boodschap die sommigen hier mee willen geven) dan doe je er dus 5 keer een onnodige enting in voor nop als het niet meer is want soms beschermd die nog langer ;) , met de risico's hoe klein of groot ook vandien!

Ontwormen elk kwartaal. Even voor de duidelijkheid, je kunt niet ontwormen zolang er geen wormen zitten. Waarom zo'n giftig pilletje dan nodig is? is mij een raadsel. En weet je, dit wordt er zonder blikken of blozen vaak tegelijk in gegooid als de enting. Die dingen doen wat met de weerstand van je hond.

De L4 had ik ook al verteld. Maar die is extra schadelijk als die tegelijk met de cocktail gegeven wordt. Wat vaak het geval is. En zoals ik al zei is de hoeveelheid entstof evenveel bij hondjes van 1 Kg als bij honden van 70 KG . Het kunt je dan misschien wel voorstellen dat die risico's ook groter zijn (Die bult die ontstaat is wat je aan de buitenkant ziet en daaruit kun je al opmaken dat het niet zo onschuldig is) en nee Weil ook zeker niet maar nogmaals mijn hondjes lopen echt minder risico ivm met dat ze hoog nat gras niet opzoeken, laat staan natuurwater al zwemmen ze soms wel, dat risico neem ik dan. en dat is toch iets om eens te overwegen. Maar dat verteld de da er niet bij (Sterker nog als je bij de da staat en hier over twijfels dan praten ze je om het toch te doen, informatie moet je niet van internet halen is de boodschap, toch? Hoeveel van jullie hebben wel eens een bijsluiter gezien voordat een injectie werd toegediend?) . Dus is het altijd raadzaam om alert te blijven. Te weten wat er speelt bij je ras en te kijken hoe je da tegen dingen aankijkt (daar is i.m.o niks mis mee) Zijn ze bereid mee te denken. En dat is iets anders dan overal mee geven. Maar mee te denken zodat er gekozen kan worden wat het beste is voor het bewuste dier.

Wij hadden dus een geweldige dierenarts waar bijv een keer onze kat onder zeil is gebracht om een poliep te verwijderen. Toen bleek er geen poliep te zitten en is de kat voor nop onder narcose gebracht. Ze hadden vooraf moeten kijken die ochtend dat is dus fout gegaan. Dit hebben ze eerlijk verteld. Als ze dat niet gedaan hadden. Had ik van niks geweten. Best een groffe fout. Maar ik gaf gelijk aan dat ik ze niks kwalijk nam en dat ik het echt heel fijn vond dat ze dat eerlijk vertelde.

Fouten gebeuren overal en de beste stuurlui staan aan wal.

Het feit dat ik niet onnodig laat enten of dat ik niet alles maar klakkeloos aan neem heeft niks te maken met dat ik geen geld uit wil geven of een DA geen inkomsten gun. Integendeel. Maar wel met het feit dat mijn ervaringen zo zijn dat niet "Elke" da de dieren op plaats één heeft. Maar vooral een commercieel belang. En ik benadruk dat ik dus niet spreek over alle dierenartsen. Ik heb ook geen idee over het persentagrle dierenartsen die zo werken. Ik kan alleen uitgaan op eigen ervaringen en wat ik om me heen zie en hoor. En vooral binnen mijn ras wat natuurlijk extra kwetsbaar is daar zou best realistischer gekeken mogen worden. Hoe groot is de kans op Weil en hoe heftig zijn die bijwerkingen? Nou geloof ik echt wel dat de dierenarts die die enting geeft zelf overtuigd is. Waarschijnlijk omdat het erin gestampt wordt op de opleiding dat dat altijd het beste is. Dus dat het geen kwade wil is. Maar in de praktijk pakken dingen echt anders uit dan in een boekje ;)

Het is een ongelofelijk lang verhaal geworden. Beter kan ik het niet omschrijven. En hiermee mogen jullie het doen.

superpony

Re: Je hond castreren/steriliseren. Wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 01:40

Jeetje, dat neemt even een andere wending....

Er zijn heel veel factoren die meetellen. Een dierenarts is een mens met eigen karakter. Er zijn verschillende generaties. Vroeger was het anders dan nu. Dan kan je op de hoogte zijn en mee ontwikkelen, maar hoeft niet altijd overal achter te staan.
Waar ben je opgeleid? Wat heb je meegenomen? Is iemand voor zichzelf gegaan en dus ook een eigen werkwijze gaan ontwikkelen? Of werkt iemand in een praktijk met anderen/ een baas.

De dierenartsen van de laatste jaren: Ik trof een fijne dierenarts bij een praktijk met meerdere dierenartsen, aangesloten bij een keten. Iedereen was er aardig en ze gingen ook naar bijscholing en deden erg veel aan de ontwikkeling. Ze waren iets duurder, maar allemaal even aardig en je had het idee in goede handen te zijn.
Ze stuurde een herinnering om te enten, maar promoten ook het titteren. Ze schreven op hun site wel een stuk over de gevaren van niet vaccineren.........Omdat onze honden iets kortsnuitig zijn, raadden ze ook de kennelhoest aan, dus ook eenmalig laten overhalen toen. Maar ze zijn ook anti mops etc. Onze werden wel goed gekeurd door ze, want de snuit heeft lengte, conditie is goed etc. Zijn ook mixjes.
Ze waren goed bereikbaar, maar besloten opeens de 24 uurs dienst te veranderen en toen ik een doodzieke kitten had, zou ik 40min moeten gaan reizen.

Met spoed naar een eenmans praktijk in de omgeving gebeld, kon terecht en werd goed geholpen. We zijn daarna daar gebleven. Als je belde, ook 's avonds of in het weekend kreeg je je eigen arts en nam hij alle tijd om je te woord te staan en wanneer mogelijk op afstand te helpen.
Zij hadden 1 tarief omgeacht dag en tijd. Hij heeft 2x een kat van ons toch wel gered. Hij was niet zo pro vroeg castreren bijv.
Hij stuurde ook een herinnering voor enten.

We verhuisden en kwamen bij nieuwe dierenarts. Onze hondjes hebben beiden een behoorlijk reactie op enten, dus ik heb dat bij de vorige aangegeven en toen bij deze weer, maar het bleef gebeuren, dus we zijn gestopt met standaard vaccinaties.
Kreeg wel een herinnering, maar niks mee gedaan. Ons teefje is er begonnen met cytopoint om een tijdje te proberen toen. Begonnen met wat dichter op elkaar en daarna afbouwen. Kreeg ook herinneringen, maar vaak als we alweer geweest waren. De ene arts rekende alleen de herhaling en de andere de prik incl spreek uur. Scheelt toch ruim 20 euro per keer, maar aangezien je ze niet tegelijk treft, bleef het onduidelijk.
Daarna een keer milbamax meegenomen, omdat ze hier mest eten en er evt nog mest van vorige paarden kon liggen. Echt ales goed schoongemaakt en je wil het voorkomen, maar toch een keer extra wat gegeven.
Kreeg ik daarna steeds herinneringen om te ontwormen of te ontvlooien.

Iedereen snapt dat artsen veel kosten hebben en zelf ook wat moeten verdienen, maar soms lijken de prijzen niet geheel in verhouding.

En bij de een is het onpersoonlijk, gaat alles snel en betaal je veel meer. En bij de ander nemen ze alle tijd, weten ze wie je bent als je belt en heb je wel schappelijke prijzen.

De klanten hoef je niet altijd iets kwalijk te nemen. Niet iedereen die een hond, kat of ander huisdier koopt, doet een hele studie vooraf. Meesten mensen kunnen zich prima redden met enige basis kennis. De bovenste praktijk bijv organiseert puppy dagen voor mensen als voorlichting en om van alles te vragen.

Maar als mensen zich verdiepen in bijv bij een hond; welk ras ze willen, naar puppen cursus gaan, kijken waarmee ze willen wandelen qua band, tuig, riem, voeding, zindelijk maken etc etc. Hoef je het ze niet kwalijk te nemen dat als een beestje ziek is, dat ze de dierenarts geloven. Wat is het alternatief? Alle info van internet halen? Als je nog geen 20 honden hebt gehad, moet je toch ergens beginnen,
Vaak is er geen enkele reden bij een nette, schone en vriendelijke praktijk om aan te nemen dat er iets mis is. En zo ja, dan leren mensen dat soms na jaren.

En als je naar je buren of internet gaat luisteren kom je er al helemaal nooit meer uit.

Daarnaast is ook weer elke hond anders. Ik heb dan van huis uit mn hele leven honden en ook verschillende soorten. We hebben eigenlijk vrij weinig probelemen *ff afkloppen* gehad, dus als ik dat vergelijk met de zichzelf noemende experts vergelijk, doen we vast iets goed.

Het is daarnaast wel apart; als je op Bokt zegt dat niet elke veearts goed is en men geeft advies uit vele jaren (werk ) ervaring, wordt je met de grond gelijk gemaakt. Echt verspilde moeite vaak. Als je zegt dat de meeste mensen hun paard niet zo goed houden en trainen, zelfde.........want o wee......
Mensen zeggen altijd dat paarden mensen of mensen met paarden bepaalde type's zijn, maar dat geld voor mensen met honden net zo.
Het zal wel aan de verpakking liggen hoe je iets zegt, maar het zou om de boodschap moeten gaan.

En bij alles; zodra er naam, presteren en geld bij komt kijken, is de fun sws weg. Ik hou gewoon heel veel van mn dieren en heb er heel veel voor over. Steriliseren en castreren, ontwormen, enten etc zijn nog steeds legaal en gebeurt door dierenartsen, dus ik ben geen crimineel als ik daar wel voor kies.