Moderne broodfok herkennen wat, hoe, waar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 18:49

Je herkent het meteen aan de advetentie. Dan staan er openingstijden in, garantie en is het heel zakelijk opgesteld. Ik ben echt nog nooit bij een broodfokker terecht gekomen. Oke, de ene fokker is meer betrokken dan de andere, maar pure broodfok is duidelijk te onderscheiden.
Voor mij ligt de grens of de ouderhonden blije goed gevoerde honden zijn en dat ze ook oudere honden hebben.

Verkijk je niet op de showfokker. Een fokker kan wel testen op bv HD, maar bij de sheltie en border collies komt ook epilepsie voor en dat wordt nog wel eens onder de pet geschoven.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 18:49

Femke_Tweety schreef:
BeFunny schreef:
Goede fokkers zijn ook trots hoor. Daar hoef je er ook niet eens om te vragen.

Maar juist als er meerdere advertenties van een fokker op marktplaats staan met meerdere rassen (een druk op je muis of toetsenbord bij bekijk andere advertenties en je ziet het) Dan is het toch wel meteen duidelijk en daar wordt echt al jaren over gesproken. Mensen die daar toch intrappen die vragen er naar mijn mening echt om.

Een heel enkel keertje komt er wel iets leuks op marktplaats dus het is niet allemaal slecht.

Erom vragen, ben ik het niet mee eens.

Ik ken in mijn omgeving zát mensen die dat benul helemaal niet hebben. (en prima hondenbaas kunnen zijn)

Het gaat erom dat je met één druk de advertenties kunt bekijken van de fokker, als ze meerdere rassen hebben die tegelijk aangeboden worden dan weet je gewoon genoeg, dat zijn niet de moeilijk te herkennen handelaren voor mij. Als je die moeite al niet neemt en meteen gaat voor dat plaatje waardoor je verblind bent (Of het je gewoon geen fiets interesseert of de fokker in wezen een handelaar is zo lang jij maar wel een gezond en leuk hondje hebt) Want als het niet gezond blijkt zijn de rapen gaar en weten ze wel te vertellen dat de fokker zogenaamd meerdere hondjes fokt en over dat ze al een slecht gevoel hadden ;) . Terwijl er allerlei dingen over op elke vorm van Social media zijn geweest dan vraag je erom om opgelicht te worden. En je steunt een verotte wereld.

Dat zegt verder niks over of het goede hondenbaasjes zullen zijn.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 10-07-21 18:55, in het totaal 3 keer bewerkt

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 18:51

Dat ben ik met je eens femke. Veel hebben echt geen flauw idee maar zijn zeker geen slechte baasjes.

Hier zijn de honden ook door embark gegaan trouwens. Puur voor nieuwsgierigheid. Dat dan weer wel :')
Maar voor testen die buiten de raad van beheer gaan is zover ik weet geen openbare database. Maar dat is ook niet echt mijn wereld moet ik eerlijk toegeven. Ik heb 1 reu niet via de raad getest. Omdat de mensen bij wie hij woonde hem wilden gebruiken en dat mocht als ie maar getest was. Dus hun de keuze gegeven via de raad of bij de kliniek in putten.
En ik ga hem niet opnieuw testen om t perse vi de raad te hebben. De andere 3 hier in huis zijn wel via de raad gedaan.
En dan krijg je bijv dit
https://www.dutchdogdata.nl/Home/Details/1722027

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-21 18:56

kiwiwitje schreef:
Dat ben ik met je eens femke. Veel hebben echt geen flauw idee maar zijn zeker geen slechte baasjes.

Hier zijn de honden ook door embark gegaan trouwens. Puur voor nieuwsgierigheid. Dat dan weer wel :')
Maar voor testen die buiten de raad van beheer gaan is zover ik weet geen openbare database. Maar dat is ook niet echt mijn wereld moet ik eerlijk toegeven. Ik heb 1 reu niet via de raad getest. Omdat de mensen bij wie hij woonde hem wilden gebruiken en dat mocht als ie maar getest was. Dus hun de keuze gegeven via de raad of bij de kliniek in putten.
En ik ga hem niet opnieuw testen om t perse vi de raad te hebben. De andere 3 hier in huis zijn wel via de raad gedaan.
En dan krijg je bijv dit

Als ik alleen al naar mijn vader kijk, of een oom.
Die bedoelen alles prima. Weten ook huis dat broodfok een nog go is, en menen dat. Maar die zijn niet handig genoeg op marktplaats, en niet gehaaid genoeg ook, om bij 'andere advertenties' te kijken.

Die zouden hier echt maar zo invliegen. En de eerstvolgende keer dat ik er op een verjaardag kom, loopt daar een schattige jonge hond die toch bij nader inzien waarschijnlijk wel uit de broodfok komt.

De meeste mensen zitten er helemaal niet zo dicht bovenop. Die kopen misschien eens in de 10 jaar een hond. Als de andere oud begint te worden. Of overleden is.

Op hondenscholen, specifieke hondengroepen op faecesbook, hondenforum, mensen die daar regelmatig lezen weten het allemaal wel.

Maar de mensen die dat niet doen (en ik denk dat dat er meer zijn dan die wel op dat soort media komen) die missen dit soort dingen.
Die zijn bij broodfok die filmpjes van onder andere radar met allemaal smerige teven in heel kleine draadkooitjes in het buitenland voor zich.

Die missen echt dat het dichter bij huis ook gebeurt. En dat dat zelfs kan terwijl het er schoon is....

MyWishMax

Re: Moderne broodfok herkennen wat, hoe, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 19:01

Het verschil zit er, voor mij, wel in of iemand bij een telefoon of wasmachine en noem maar op wel alles uit kan zoeken, maar bij een dier ineens diezelfde vergelijkingen niet doet. Dan ben je dus handig genoeg, maar interesseert het je blijkbaar niet genoeg. Er is zo veel aandacht aan besteed in de laatste jaren. Als je dan alsnog in die typische broodfokker trapt is het echt eigen schuld. (Dus die grote, geen ouders, meerdere rassen en noem.maar ip)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 19:03

MyWishMax schreef:
Het verschil zit er, voor mij, wel in of iemand bij een telefoon of wasmachine en noem maar op wel alles uit kan zoeken, maar bij een dier ineens diezelfde vergelijkingen niet doet. Dan ben je dus handig genoeg, maar interesseert het je blijkbaar niet genoeg. Er is zo veel aandacht aan besteed in de laatste jaren. Als je dan alsnog in die typische broodfokker trapt is het echt eigen schuld. (Dus die grote, geen ouders, meerdere rassen en noem.maar ip)

Eigenlijk dit.
Mijn moeder van 75 is onhandig met haar smartphone maar ze vraagt als Ze iets wil uitzoeken of mijn zusje haar helpt.

Als je wel instaat bent om een account op marktplaats aan te maken. En door de advertenties te scrollen dan weet je ook heus wel dat de optie bekijk meerdere advertenties er is.

En ja ik ken zelfs mensen van de hondenschool zelf instructeurs die Broodfok honden hebben. Eentje die zelfs aangaf bedreigd te worden door de fokker.Toen ze vertelde waar toen dacht ik tja.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 19:17

Femke_Tweety schreef:
kiwiwitje schreef:

En dan krijg je bijv dit

Als ik alleen al naar mijn vader kijk, of een oom.
Die bedoelen alles prima. Weten ook huis dat broodfok een nog go is, en menen dat. Maar die zijn niet handig genoeg op marktplaats, en niet gehaaid genoeg ook, om bij 'andere advertenties' te kijken.

Die zouden hier echt maar zo invliegen. En de eerstvolgende keer dat ik er op een verjaardag kom, loopt daar een schattige jonge hond die toch bij nader inzien waarschijnlijk wel uit de broodfok komt.

De meeste mensen zitten er helemaal niet zo dicht bovenop. Die kopen misschien eens in de 10 jaar een hond. Als de andere oud begint te worden. Of overleden is.

Op hondenscholen, specifieke hondengroepen op faecesbook, hondenforum, mensen die daar regelmatig lezen weten het allemaal wel.

Maar de mensen die dat niet doen (en ik denk dat dat er meer zijn dan die wel op dat soort media komen) die missen dit soort dingen.
Die zijn bij broodfok die filmpjes van onder andere radar met allemaal smerige teven in heel kleine draadkooitjes in het buitenland voor zich.

Die missen echt dat het dichter bij huis ook gebeurt. En dat dat zelfs kan terwijl het er schoon is....

Maar zelfs die trappen erin. Ik zit in een paar groepen waar bepaalde fokkers wekelijks genoemd worden als zijnde broodfok. En nog steeds komen er pups van die betreffende fokker de groep in…

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 23:25

Omdat ik wel nieuwsgierig ben, kijk ik nu elke dag even rond op mp. Op de voorpagina krijg ik veel dezelfde advertenties te zien.

Toevallig nu een paar aussie/BC pups die te goedkoop zijn en verdachte advertenties.

Maar ja.....ik zie ook iemand die nu gezakt is in de prijs en toch een particulier lijkt. Wat je alleen zelf ook krijgt; is dat 1500 nu zo een beteje de gemiddelde prijs was. Soms iets meer, soms iets minder.
Als je nu een pup ziet van 800 ga je ook al twijfelen.
Je wil bijna al meer betalen, omdat goedkoop sws niet goed zou zijn.

Natuurlijk werkt dat niet zo, dat weet ik ook wel. Maar als je alleen van foto's, het verhaal en de prijs een indruk moet krijgen waar je irl gaat kijken, is het gewoon best lastig.

Er zijn echt mensen die gewoon communicatief niet zo vaardig zijn. Mensen die geen zin hebben in gezeur, 100x heen en weer mailen of teveel vragen.
Ik zie wat slechtere advertenties waarbij ik dan toch denk dat het hele gewone mensen zijn die toevallig of voor de leuk een keer een nest hebben. Wil niet zeggen dat alles goed en oke is, maar dat er geen kwade bedoelingen achter zitten.

Maar hoe kom je anders aan je hond? Via rasvereniging hoeft van mij niet zo.
Normaal liep ik veel in bos en op d ehei en kwam mensen tegen en hoorde weleens wat. Nu wonen we vrij afgelegen, zie maar enekel mensen, maar altijd dezelfde.

Heb wel mensen op fb die bepaalde rassen fokken, maar in sommige geen interesse en anderen werken met wachtlijsten, kan je ook alleen de voorkeur voor een pup aangeven en duurt het gewoon echt wel lang voor je in aanmerking komt.

Ik ga dan nog liever voor een leuke mix, dan een broodfokker of via ene wachtlijst en een rassen fokker.

@Femke, je moet echt gaan voor het hondje dat je aan staat hoor, maar engelse staffords kunnen echt wel heel sportief zijn. Een vriendin had een engelse staff gelijk dat ik de BC had. We woonden alleen uit elkaar en zij trainde ergens anders. Zij en haar, overigens eerste eigen!! hond, scoorde steeds het hoogst in haar groep. We zijn elkaar uit het oog verloren, maar later las ik dat zij verknocht is geraakt aan het ras.

We hadden een ouder echtpaar op stal die de engelse staff altijd mee uit rijden nam op de kar. Stuk op de bok, stuk ernaast.
En later nog met eentje samen getraind, die het echt super deed.

Onze hondjes zijn mops*JR en echt net kleine staffordjes. In alles, bouw, uiterlijk, karakter. Maar die zijn echt ontzettend atletisch, sterk, actief. Vooral buiten. In huis zijn ze vrij rustig op een spel moment na.

Maar zoals wij het nu over rassen en mixjes hadden aan tafel, ben ik ook bang als ik afwijk van mn wens op weer een BC, dat het toch blijft kriebelen. Dan moet het echt heel erg in de buurt komen of een goede mix, maar ik denk ook dat bij je wens blijven verstandig kan zijn.
Tenzij iemand een hond zoekt bij wensen en niet specifiek een ras natuurlijk.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-21 14:03

Ik kwam weer een nieuwe tegen, nog niet goed genoeg opgelet blijkbaar.

Citaat:
Beschrijving
Prachtige Franse Bulldog pups beschikbaar.

Prijs: vanaf 1000 euro.

We hebben mooie Franse Bulldog pupjes. De pups zijn in orde met vaccinaties, gechipt, ontwormd en hebben een geldig Europees paspoort. Ook al gewend aan andere honden, katten en kinderen. Kom snel eens kijken na afspraak. Je kunt ons ook bereiken via Whatsapp. _________

Fotos allemaal van pups in een mandje voor een bank, of op de bank. Er zwerft een tennisbal op de foto's.
Ziet er prima uit, op allereerste blik.
Ook nog niet lang actief op marktplaats. Paar, maanden pas. Lijkt echt een gelegenheidsfokker.

Bij Franse bullen is een vanaf prijs ook iets wat je vaker ziet (helaas) ivm kleur. Dus zelfs dat hoeft niet meteen op te vallen.

Totdat je bij de verdere advertenties kijkt. Afgelopen maand 10 nesten, 10 verschillende rassen...
De pups worden nagenoeg zeker even binnen gehaald voor die schattige huiselijke foto's...
Vrijwel al die nestjes in exact diezelfde setting namelijk... ALsof het een fotostudiootje is speciaal voor dit doel.

Ik zal straks eens kijken. Ik heb een zoekopdracht voor dagelijks alle nieuwe puppyadvertenties. Dat zijn er tussen de 200 en 250 per dag.
Ik ga straks even tellen hoeveel daarvan absoluut grote broodfok is.
Bij hoeveel ik daar sterke vermoedens van heb.
En bij hoeveel het waarschijnlijk gewoon echt een thuisnestje of erfnestje is, van mensen met maar een paar honden.

Ik denk dat ik zelf ga schrikken van het percentage 'fout'

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 14:23

@imaudy: op epilepsie kun je niet testen. Wel op episodic falling, maar dat is een heel andere ziekte.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 14:42

sevke schreef:
@imaudy: op epilepsie kun je niet testen. Wel op episodic falling, maar dat is een heel andere ziekte.

Misschien niet op alle vormen van epilepsie msar wel op bijv. Lafora disease, ook een vorm van epilepsie.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-21 14:44

sevke schreef:

Klopt, dat maakt epilepsie ook zo'n verschrikkelijke rotziekte voor de fok.

Bij een van mijn voorkeursrassen komt het veel (heel veel) voor.
Sommige fokkers zijn daar volkomen eerlijk over. Maar er wordt ook nog regelmatig over gezwegen.

Ik wil bij dat ras dan ook ofwel relatief oude ouderdieren (klinkt voor veel mensen gek, maar ik vind het bij dit ras echt een voordeel....) of heel veel informatie over de achtergrond van de ouderdieren. Via via kun je soms best nog wel informatie boven krijgen zeg maar.

Bij mijn andere voorkeursras speelt dat probleem wat minder, daar spelen andere zaken.

Ik vind gek genoeg een kruising uit twee totaal verschillende rasgroepen soms minder 'griezelig' ongetest, dan een nest van twee ongeteste stamboomloze rashaonden.

De oneerlijkheid onder fokkers kan lastig zijn. Wie vertrouw je, wie niet. Nu heb ik voor mijn beide voorkeursrassen gelukkig een hoop mensen die wel weer mensen kennen, die wel weer mensen etcetera. Dus vraag ik -als het om echte fokkers gaat- ook echt wel binnen mijn kennissenkring na wat er zoal bekend is.

(Ik ben dus iemand die niet per se een rashond wil. Wel ethische en verantwoorde fok.)

Straks dat lijstje/cirkeldiagrammetje eens maken, percentage broodfok op marktplaats vandaag.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 15:27

Vaak haal ik de broodfokkers er juist uit aan de hand van de foto's.
Die schattige foto's van samen in een mandje of bij bloemetjes is zo typisch voor dat soort advertenties.
Verder doordat ik vorig jaar veel zocht op marktplaats en nu nog af en toe kijk ( wil er een tweede bij, maar eerst Akka volwassen en stabiel krijgen) vallen sommige op doordat ik de foto's herken en de plaatsen van vorig jaar.
Daarnaast zitten er bij mij op de vereniging een aantal die al jaren meedraaien in de hondenwereld en zo al kunnen vertellen welk ras uit welke plaats je moet mijden gezien ze daar de afgelopen jaren telkens problemen mee hadden qua gezondheid e.d.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-21 15:33

Yeah, weer een....

Ik googelde even verder in verband met de niet erkende kleur bij dit ras. Is nogal bijzonder, en daar moet iets van een ander ras doorheen zitten. De kleur komt namelijk in principe echt NIET voor bij dit ras.

Ook fokker deze heeft op dit moment iets van 6 nesten tegelijk.

Allemaal kleurfok en/of populaire rassen.

Wel bij ieder ras/nestje een individuele advertentie, en ook allemaal individuele foto's van de pups.

Bij 5 van de 6 nesten staat dat ze 8 weken oud zijn. Dan zouden al die teven in dezelfde week geworpen moeten hebben...

Ik ben benieuwd of er volgende week weer andere nesten staan van 8 weken. Deze fokker volg ik even.

Citaat:
Beschrijving
Wij hebben een super mooi leopard labs,
Onze Dara ,de moeder van de pups ,hebben wij in Duitsland laten dekken door een blue merle leopard labrador reu

Er zijn 2 merle reutjes en een tricolor blauw reutje beschikbaar

Beide ouders zijn gecontroleerd op alle mogelijke erfelijke gebreken

De pups zijn nu 8 weken oud en mogen het nest dus verlaten
Natuurlijk zijn ze ingeent ,gechipt en hebben een paspoort Voor meer informatie over deze fantastische pups verzoek ik u om te bellen 0651629489 Mail word zelden gelezen Ik ben liever met mn honden bezig

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 15:34

sevke schreef:

Ons kleine kruizing hondje had epilepsie. We hebben haar dus met 6 wkn "moeten" ophalen toen onverwacht. Had het uitgelegd. Misschien niet slim, maar toch gedaan, gezien we voor onze zoon toen al paar keer waren gaan kijken.

Pas na haar dood las ik dat te vroeg van de moeder weghalen ook epilepsie kan veroorzaken. Dan maakt de start in het leven dus wel uit en daar ben ik toen wel van geschrokken en gaat niet meer uit mn achterhoofd.

Het bouwde zich wel op. Kleine, onverklaarbare aanvallen, naar vaker en heftiger.

@Femke, ik denk dat je juist op mo dat het meeste tegenkomt.

Ik heb als zoek opdracht; border collie, aussie, stabij, herder en dan evt met mix labrador/GR. Nu kwam ik een mix nest tegen met waardeloze foto's. Trots vermeld dat vader een labrador is met stamboom, maar op de foto staat deze zoooo slecht.

Maar denk oprecht dat juist de niet fokkers dat niet zien. Hun honden heel lief, leuk en gezellig vinden en de pups vooral schattig. Het is niet goed, maar denk echt niet dat ze verder denken sommige zomaar fokkers. Zonder dat daar dan hele slechte bedoelingen achter zitten.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-21 15:37

nuscaniels schreef:
Vaak haal ik de broodfokkers er juist uit aan de hand van de foto's.
Die schattige foto's van samen in een mandje of bij bloemetjes is zo typisch voor dat soort advertenties.
Verder doordat ik vorig jaar veel zocht op marktplaats en nu nog af en toe kijk ( wil er een tweede bij, maar eerst Akka volwassen en stabiel krijgen) vallen sommige op doordat ik de foto's herken en de plaatsen van vorig jaar.
Daarnaast zitten er bij mij op de vereniging een aantal die al jaren meedraaien in de hondenwereld en zo al kunnen vertellen welk ras uit welke plaats je moet mijden gezien ze daar de afgelopen jaren telkens problemen mee hadden qua gezondheid e.d.

Ik begin dat inmiddels ook te zien. Maar dat is dus omdat ik al een week echt heeeeeeeel intensief marktplaats in de smiezen houd.

Ik denk dat het voor de meeste mensen juist de 'kijk hoe goed' plaatjes zijn. Zeer effectief dus, vanuit die fokkers bezien.

Daarom noem ik het hier ook.

De 'trucs' van broodfokkers om goed over te komen.

(Zoals eerder gezegd, persoonlijk heb ik nog niet eens moeite met dat mensen er wat aan verdienen, maar de misleiding in de advertenties, en ook de masale fok waarbij er geen dagelijkse individuele aandacht meer is voor teef, reu en pups vind ik wel een probleem. Waar iemand de grens legt is natuurlijk persoonlijk. Maar ik vind het niet verkeerd om even te beschrijven wat ik af en toe tegenkom, en waar de eventuele misleiding dan zit)
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 11-07-21 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 15:38

Tja, kleur is helemaal een ding. Je hebt gewoon mazzel als er een gewilde kleur uit komt, dat is geen verdienste van goed fokken in principe. Wel fouten voorkomen.
Maar ik zou al niet verkopen aan mensen die speciaal op zoek zijn naar ene bepaalde kleur.

Op fb is een BC gedeeld die herplaatst moest, maar wat beschermend was naar gehandicapte baas en gedrag zou wat uit de hand lopen.
Staat erbij; kruizing BC en blue merle.......Tja, dat is geen ras, dat is ene kleur. Maar ze zullen het wel goed bedoelen allemaal.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-21 15:40

superpony schreef:
Tja, kleur is helemaal een ding. Je hebt gewoon mazzel als er een gewilde kleur uit komt, dat is geen verdienste van goed fokken in principe. Wel fouten voorkomen.
Maar ik zou al niet verkopen aan mensen die speciaal op zoek zijn naar ene bepaalde kleur.

Op fb is een BC gedeeld die herplaatst moest, maar wat beschermend was naar gehandicapte baas en gedrag zou wat uit de hand lopen.
Staat erbij; kruizing BC en blue merle.......Tja, dat is geen ras, dat is ene kleur. Maar ze zullen het wel goed bedoelen allemaal.

Ja, die had ik ook voorbij zien komen.

Een beetje hetzelfde als ik ergens zie staan dat iets een kruising met boomer is.

Net zo onzinnig, boomer is simpelweg een naam voor een klein -meestal harig- kruisingkje... :+

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 15:41

Het gros van de goede fokkers hoeven niet op mp of soortgelijke websites te adverteren. Die raken hun pups via via of middels de rasvereniging/ contacten in de sport wel kwijt. Er zal tussen alle advertenties op mp best een enkeling zijn waar wel een goede fokker achter zit, maar dat zijn de uitzonderingen op de regel.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-21 15:44

De gewone leuke thuisnesten kun je ook wel op marktplaats tegenkomen. De simpele maar vaak leuke boerderijhonden bijvoorbeeld, of de mensen die eenmaal een pretnest hebben.
Die vind ik persoonlijk voor mijzelf wél weer interresant.

Mensen die 'gewoon een leuke hond' zoeken, zullen denk ik best heel vaak op marktplaats beginnen.
Niet iedereen is zo bewust als het 'boktpubliek' of het bijv. het 'hondenforumpubliek'.

Een goed topic over broodfok kan heel informatief zijn denk ik.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 15:56

Esplendido schreef:
Het gros van de goede fokkers hoeven niet op mp of soortgelijke websites te adverteren. Die raken hun pups via via of middels de rasvereniging/ contacten in de sport wel kwijt. Er zal tussen alle advertenties op mp best een enkeling zijn waar wel een goede fokker achter zit, maar dat zijn de uitzonderingen op de regel.

Daar gaat het hier juist om.

Wat is dan zgn een goede fokker? Iemand die alleen raszuiver en via de vereniging fokt?

En niet iedereen zit of wil in de sport of show. Ik iig absoluut niet. Net als dat ik ook een aantal rassen fokkers zeer onprettig vind.

Sommige mensen willen gewoon een fijne, gezonde, lieve gezins hond. Nemen de hond wel mee, gaan lekker wandelen, willen knuffelen en dat is prima.

En vaak als een hond overlijdt wil men toch weer op enig termijn een hond, omdat ze gewoon graag een hond en maatje willen. Ik snap heel goed dat mensen dan niet 1 of 2 jaar op een wachtlijst willen.

En er zijn echt genoeg, bewuste, fijne fokkers die dergelijke honden fokken. En zelfs bij een oeps, kan het hele leuke, lieve honden opleveren.

Ik zie overigens ook weleens bij fokkers honden terugkomen met toch een afwijking, ondanks testen. En daar wordt verschillend mee om gegaan. Sommigen maken de hond af en verrekenen hun verlies, omdat ze vaker fokken.
Een ander probeert te herplaatsen, houdt de hond zelf etc.
Maar ik zou een hond ook niet snel terug brengen. Dan maar geen shows of sport.

Maar goed, er zijn ook mensen die echt op elk raskenmerk afhaken als die er niet is bijv.

Ik zag gister adv van iemand uit Kasterlee. Volgens mij zijn mensen weleens gemeld of van mp afgehaald en plaatsen ze nieuwe adv wat laat in de hoop er een hele avond op te staan, lijkt het soms.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-21 16:12

En nog een.

Niet zo groot als een stel van de anderen, wel broodfok.

Keywoorden voor mij om verder te kijken:

Erkend en pinnen en st oedenrode en garantie

Citaat:
Beschrijving
We hebben nog wat leuke boomer pups op het moment. Teefjes en reutjes, verschillende kleuren. Klein blijvend, langharig of ruwharig.

Allemaal ingeënt, ontwormd, nagekeken door de dierenarts, gechipt, met een europees paspoort en geregistreerd.

We verkopen onze pups met garantie volgens het koopcontract van de VBK. Ook krijgen ze een puppypakket mee.

Heb je interesse, bel dan even. _______

Pinnen is mogelijk.

Een aantal plaatsnamen begint mij ook op te vallen. (oa Chaam, Nistelrode, St Oedenrode, Boechout)

Het begint er ook op te lijken alsof er 1 iemand is die per nest een nieuw account aanmaakt. Met ofwel als accountnaam een ras, ofwel 1 letter...
Dan is het ook lastig, want zie je dus niet een heel zwikkie andere advertenties...

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-21 16:38

Haha, en nou keek ik even op mijn neus.

Iemand met meerdere advertenties, dus alarmbellen aan.

Blijkt die per pup een aparte advertentie te hebben gemaakt... :') :D

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 16:39

Femke_Tweety schreef:
Haha, en nou keek ik even op mijn neus.

Iemand met meerdere advertenties, dus alarmbellen aan.

Blijkt die per pup een aparte advertentie te hebben gemaakt... :') :D

Een vriendin doet dat ook :+

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 18:59

Kabayo schreef:
Femke_Tweety schreef:
Ik ben vandeweek ergens wezen kijken.
Teef aanwezig.
Reu aanwezig.

Toch echt broodfok in mijn ogen.
Kleinschalig, wél broodfok.

Je trapt er sneller in dan je denkt.

Ik ken trouwens een echt grote broodfokker in Nederland die ook altijd zowel de teven als de reuen heeft.

Die is zo groot dat hij gewoon een heel zwikkie teven zelf heeft, plus van 5 rassen reuen.
Op ieder moment tussen de 10 en 15 nesten.

Maar wél netjes teef erbij, entingen en correcte paspoorten.
Dat zegt echt helemaal niets.

Puur interesse hoor want ik zit niet zo in de honden fokkerij

Hoezo zou je niet meerdere honden en nesten per jaar mogen hebben als je verder echt alles keurig in orde hebt. Huiselijke kring opvoeden, entingen, paspoorten, alles getest, pups komen buiten, keuringen gelopen en via raad van beheer in orde. En wanneer je bijvoorbeeld "klanten" weigerd als het niet goed voeld. Dan lijk je mij wel een goede fokker? Of ben je altijd een broodfokker als je meerdere honden/nesten hebt?

Want hele andere wereld natuurlijk... als je 50 fok merries hebt staan die volgens stamboek richtlijnen fokt , keuringen gelopen hebben en alles , dan noem je zo iemand toch ook geen (negatief beladen) broodfokker?

Sorry voor het evt verpesten van je topic :=

Ik breek even in. Ik zag je bovenstaande bericht tweety. Ik had er op gereageerd in een ander topic. Maar ik denk dat het hier beter op zijn plaats is

Wellicht kan iemand het mij duidelijk maken