Prijzen honden zonder stamboom

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

flooooo

Re: Prijzen honden zonder stamboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 09:24

Overigens wil ik zelf graag een Corgi pup, die zijn er bijna niet en bij een goede fokker sta je lang op de wachtlijst. Wetende wat het belang is van een geteste hond (papier interesseert me niet, ik koop niet voor de fok maar omdat ik een leuk maatje wil) zeker in dit ras heb ik daar ook wat meer voor over. Ik schrik alleen nog steeds dat ik voor een pup toch zo 2000 euro kwijt ben. Dan heb ik wel een hele mooie natuurlijk maar wat een geld! Nu snap ik echt wel dat daar gezien tests gezien het ras een stuk meer kosten in zitten en mag dat ook doorberekend worden maar toch.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 09:30

flooooo schreef:
Ik vind de tijd die je er zelf in steekt ook een keuze, wij fokten voor de leuk en daar vinden heel veel mensen wat van maar het is geen broodfok en er hoeft niet op verdiend te worden. Daarbij is er een hele grote doelgroep die graag een gezond/sociaal/lief hondje willen hebben. Dat onze Stabij's geen stamboom hebben doet niets af aan hun lieve karakters, daarbij zijn alle honden nog steeds gezond gelukkig. (contact met de eigenaren.)
Zaken als progesteron prikken, echo's maken en dergelijke doen we niet. De hond had twee makkelijke bevallingen en de dekenkist was zelf getimmerd. We hebben vast een deel geluk gehad maar wel hele gezonde en leuke hondjes gefokt waar mensen heel blij mee zijn. Dat is mij dan weer een hoop waard!

Het enigste puntje in dit verhaal is het testen van de ouders.

Waren de ouders op HD en ED gerontgend?

Kijk, ik heb ook een ongeteste pup gekocht. Maar de volgende wordt zéér waarschijnlijk wel een pup uit geteste ouders.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 09:31

Ja beide zijn daarop getest, moeder voor de dracht en bij vader werd het benoemd.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 09:47

Skippy01 schreef:
kiwiwitje schreef:
Maar laten we eerlijk zijn skip; hoeveel goed gefokte kruisingen met testen etc zie je hier voorbij komen? Vrij weinig..

Hier niet, maar er zijn dus wel degelijk groepen bezig met functionele, gezonde, geteste kruisingen. Dat zal niet het gros van de kruisingen zijn, uiteraard niet. Maar hier wordt een beetje het andere uiterste geschetst natuurlijk, alsof alle kruisingen minderwaardig zijn.
Tjah, ik denk dan 'greyster', 'border-whippet' en zo nog wat meer functionele sportkruisingen waar juist veel getest wordt omdat functionaliteit het belangrijkste is voor die mixen. Ik vind dat persoonlijk hele interessante mixen, omdat ik sowieso graag 'fit to function' zie ipv wat ik soms bij stamboomhonden zie 'form over function' om maar aan het plaatje te voldoen - gechargeerd gezegd voor veel rassen, maar voor sommige rassen spot-on.

Nee maar ze zijn er hier gewoon niet/bijna niet. Als ze hier met bosjes te vinden waren; geteste en fatsoenlijke kruisingen op bijv werk drift, dan is de situatie heel anders. de kruisingen die je nu vooral ziet is gewoon geplande ''oeps'' en de meest mismaakte kruisingen.. Voor hier is de situatie gewoon dat je of een stamboomhond hebt met fatsoenlijk geteste ouders, of een stamboomnest met amper/geen geteste ouders of aparte kruisingen die niet getest zijn. 9/10 keer. En die aparte kruisingen die ook nog eens meer dan zat geld opleveren en die ongeteste stamboomnesten zijn voor mij even erg.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 09:52

Maar, heel eerlijk, snap ik eigenlijk de hele discussie niet. Als je een hond te duur vindt, om wat voor reden dan ook, dan koop je m toch niet?
En als een hond van een dubieuze fokker komt, koop hem dan ook niet. Daar heb ik heel wat meer moeite mee dan met een oepsnestje dat niet gepland is maar wel welkom. Niet altijd even handig, maar kan gebeuren. Hoeveel kinderen worden er niet op die manier geboren...
En als mensen voor zo'n pup een x bedrag kunnen krijgen, waarom zouden ze het er dan niet voor mogen vragen?
En hoe zit dat dan met rassen die niet erkend worden? Moet ik wachten tot het ras erkend wordt en de prijs verdubbeld... Mijn hond is van een ras dat gefokt wordt op functionaliteit. En juist nog heerlijk gezond, zonder allerlei rasgebonden ellende. Vergeet niet waarom al die testen bij stamboomhonden nodig zijn, dat komt wel omdat die fok al veel te veel verziekt is.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 09:53

mvdende schreef:
flooooo schreef:
Wij hadden hier geplande nestjes. Dekgeld was niet hoog want hond met stamboom maar verder niet speciaal, karakter van beide dieren vonden wij meer essentieel. Pups zijn keurig ontwormd, gechipt en gedaan maar hebben idd geen papier. Met 350 euro de pup speelden wij prima quitte en hielden we volgens mij nog iets over, dat was echter nooit het doel. Mensen die heel erg blij waren met een pup van ons en het plezier van het opvoeden van de diertjes wel. We hadden wel nestjes van 8 pups en de moederhond kon het allemaal echt meer dan prima aan. Voordeel van een rasloos hondje misschien.

Popstra schreef:
Wij waren ook geen 350 kwijt aan onze pups met ontwormen 3x enten en chippen. De werpkist heeft mijn man zelf getimmerd.
De moeder hebben we kort voor de bevalling een rontgen van haar buik laten maken om te kijken hoeveel er zaten. Meer niet.
Wij hadden 3 pups, stamboomloze Jack Russels van een hele lieve mama en papa. De pups zijn heel sociaal en heel blij. Hebben er 2 zelf gehouden en de 3e is naar de eigenaren van de papa.

Dit bedoel ik dus.

Voor een stamboomloze zonder testen is een prijs van €250-350 echt geen rare prijs! Dan heb ik het over de kostprijs per pup, niet over wat je moet vragen als je er een zakcentje aan over wil houden.

Voor een goed uitgedachte kruising mét testen, zou ik €500-650 willen betalen. Afhankelijk wat voor kruising en wat de ouderdieren als stamboom hond kosten. (Zeg maar een jack x boerenfox zou ik véél minder voor willen geven dan een Lab x poedel bijvoorbeeld. )

Voor een echte stamboom hond zou ik tussen de €800-1300 willen betalen.

Maar ik ga echt niet €2000 voor een stamboom hond betalen, die fokkers zijn van de pot gerukt.

Als je niet weet waar je het over hebt kun je ook geen mening geven over wat 'van de pot gerukt' is. Je hebt geen idee waarom er €2000,- wordt gevraagd.

'Mijn' ras varieert ook tussen de €1200,- & €1800,-. Maar de fokker die €1800,- vraagt doet 'achter de schermen' nóg meer voor het ras dan die van €1200,-. Beide prijzen betaal ik met liefde.

Ik heb namelijk interesse getoond in de fokker en de waarom en dat is in meerdere gesprekken (en nog steeds) duidelijk geworden waardoor ik meer dan begrip heb voor de prijs.

Mijn pups zullen ook duurder zijn omdat ik mijn verantwoordelijkheid neem en alle pups volledig laat merle-testen. Die zijn €75,- per stuk, is toch logisch dat ik dat 'doorbereken'? Het gaat om de gezondheid van mijn pups en hun toekomst, maar ook om de gezondheid en toekomst van potentieel jouw toekomstig gezinslid!

Ik zal daar heel transparant in zijn naar mijn pupkopers. Maar pupkopers zullen wederzijds ook interesse moeten tonen, want als iemand mij zou mailen met 'wat een belachelijke prijs!' dan is het :wave:.

Eerlijkheidshalve hebben wij zelfs nooit naar een prijs gevraagd, want dat was volledig onbelangrijk voor de hond die we ervoor zouden krijgen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 09:56

Helaas als een ras populair is, dan gaat het verziekt worden, omdat jan en alleman ermee gaat fokken.
Er zijn mensen bij die er veel te weinig verstand van hebben, en niet letten of het wel verstandig is met een bepaalde hond te fokken.
Dit gaat dan evengoed om mensen met een stamboom hond die naar keuring gaan, laten testen etc.
Als je met deze honden klungelt gaat het evengoed mis.
Kijk bijvoorbeeld naar de border collie, dit ras is heel erg aangetast door epilepsie.
Heel erg jammer dat zo'n mooi ras zo verpest is door vermeerderaars.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 09:58

Nou dat vind ik ook weer een beetje kort door de bocht. Niet iedereen kan even 2000,- neerleggen voor een hond.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 10:02

Lieve Bokkers,

Willen we eens even stoppen met de BC & epilepsie vergelijking? Dat is al 100 jaar niet meer van toepassing in de BC RAShond. Wat in een kruising of look-a-like zit hebben rashondenfokkers niks mee te maken. ;)

Er zijn zeker nog gevallen van epilepsie in de BC, echter zijn deze nog maar minimaal en vaak voorkomend uit bepaalde lijnen. Die lijnen worden al jaren en jaren stilgelegd. Als er ergens een geval naar boven komt worden die lijnen platgelegd door een verantwoorde fokker.

Nikass schreef:
Nou dat vind ik ook weer een beetje kort door de bocht. Niet iedereen kan even 2000,- neerleggen voor een hond.

Als wij voor een bepaald ras, bepaalde lijn, bepaalde fokker etc kiezen dan is de prijs niet van belang. Wij kiezen dan heel bewust voor 'die' hond omdat die in ons 'doel' past of een toevoeging is.

Dan is (moet) de prijs niet belangrijk zijn.
Laatst bijgewerkt door KimD op 22-07-20 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 10:17

flooooo schreef:
Overigens wil ik zelf graag een Corgi pup, die zijn er bijna niet en bij een goede fokker sta je lang op de wachtlijst. Wetende wat het belang is van een geteste hond (papier interesseert me niet, ik koop niet voor de fok maar omdat ik een leuk maatje wil) zeker in dit ras heb ik daar ook wat meer voor over. Ik schrik alleen nog steeds dat ik voor een pup toch zo 2000 euro kwijt ben. Dan heb ik wel een hele mooie natuurlijk maar wat een geld! Nu snap ik echt wel dat daar gezien tests gezien het ras een stuk meer kosten in zitten en mag dat ook doorberekend worden maar toch.

Hier spring ik als corgi eigenaar even in :D corgis zijn niet zo duur! Echt niet. Ik weet niet in welk ras je interesse ligt, maar ze zijn nog niet op de 2000 bij erkende fokkers.
We hebben advertenties voorbij zien komen op marktplaats van bijna 2000 euro (ongetest, etc.) terwijl de prijs van een met stamboom gemiddeld stukken lager ligt. Het nestje van mijn hond z'n pups worden voor 1300 euro verkocht. Het is de wachtlijst echt waard. Je wacht wat langer misschien, maar de gezondheid die je er voor terug krijgt is het waard.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 10:32

KimD schreef:
mvdende schreef:

Dit bedoel ik dus.

Voor een stamboomloze zonder testen is een prijs van €250-350 echt geen rare prijs! Dan heb ik het over de kostprijs per pup, niet over wat je moet vragen als je er een zakcentje aan over wil houden.

Voor een goed uitgedachte kruising mét testen, zou ik €500-650 willen betalen. Afhankelijk wat voor kruising en wat de ouderdieren als stamboom hond kosten. (Zeg maar een jack x boerenfox zou ik véél minder voor willen geven dan een Lab x poedel bijvoorbeeld. )

Voor een echte stamboom hond zou ik tussen de €800-1300 willen betalen.

Maar ik ga echt niet €2000 voor een stamboom hond betalen, die fokkers zijn van de pot gerukt.

Als je niet weet waar je het over hebt kun je ook geen mening geven over wat 'van de pot gerukt' is. Je hebt geen idee waarom er €2000,- wordt gevraagd.

'Mijn' ras varieert ook tussen de €1200,- & €1800,-. Maar de fokker die €1800,- vraagt doet 'achter de schermen' nóg meer voor het ras dan die van €1200,-. Beide prijzen betaal ik met liefde.

Ik heb namelijk interesse getoond in de fokker en de waarom en dat is in meerdere gesprekken (en nog steeds) duidelijk geworden waardoor ik meer dan begrip heb voor de prijs.

Mijn pups zullen ook duurder zijn omdat ik mijn verantwoordelijkheid neem en alle pups volledig laat merle-testen. Die zijn €75,- per stuk, is toch logisch dat ik dat 'doorbereken'? Het gaat om de gezondheid van mijn pups en hun toekomst, maar ook om de gezondheid en toekomst van potentieel jouw toekomstig gezinslid!

Ik zal daar heel transparant in zijn naar mijn pupkopers. Maar pupkopers zullen wederzijds ook interesse moeten tonen, want als iemand mij zou mailen met 'wat een belachelijke prijs!' dan is het :wave:.

Eerlijkheidshalve hebben wij zelfs nooit naar een prijs gevraagd, want dat was volledig onbelangrijk voor de hond die we ervoor zouden krijgen.

Als jij een overzicht kan aantonen dat je daadwerkelijk €2000 aan kosten hebt gemaakt voor één pup, dus in geval van een nest van 6 pups €12000 aan kosten hebt gehad, dan ben ik eventueel nog bereid om dat geld er voor neer te leggen.

Ik geloof alleen nooit dat een fokker €2000 aan kosten kwijt is voor één pup, en of die kosten in mijn ogen dan strikt noodzakelijk zijn.

Ik ben van mening dat je fokt omdat je het leuk vind/ het ras wil verbeteren/ een eigen pup wil fokken. Dan is het in mijn ogen leuk als je over een totaal nest een winst kan maken van zn €500, zeg zn €100 per pup bovenop de kostprijs vragen.

Dus als een pup €2000 moet kosten, en er €100 winst vanaf gaat, dan is de kostprijs voor één pup €1900.

Wat je ook verzint, ik kan echt niet geloven dat er €1900 aan kosten komen kijken voor één pup, zelfs niet als dat de enige pup uit het nest is.

En zn merle test ben ik ook echt wel voor, dat er dan €75 bij de prijs komt ook, maar dan zit je nog lang niet aan de €1900 kosten per pup.

Edit:

Ik heb een "oepsnest" P. Guttatus in de broedstoof liggen. Letterlijk een oepsnest, maar wel héél gewild. Daar ga ik ook €15-20 per jong voor vragen. Kostprijs ligt vele malen lager, maar doe je baby korenslangen weg voor €3 per stuk, wéét je dat ze als voerdieren eindigen. €15-20 is een normale prijs voor nakweekjes van dat jaar. Daar maak ik inderdaad ook winst op.

En toch vind ik dit anders dan bij honden. Een beetje winst vind ik prima, maar de prijzen die nu voor pups gevraagd worden (En dan vooral voor de broodfok op het moment) is echt absurd.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 22-07-20 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 10:35

KimD schreef:
Lieve Bokkers,

Willen we eens even stoppen met de BC & epilepsie vergelijking? Dat is al 100 jaar niet meer van toepassing in de BC RAShond. Wat in een kruising of look-a-like zit hebben rashondenfokkers niks mee te maken. ;)

Er zijn zeker nog gevallen van epilepsie in de BC, echter zijn deze nog maar minimaal en vaak voorkomend uit bepaalde lijnen. Die lijnen worden al jaren en jaren stilgelegd. Als er ergens een geval naar boven komt worden die lijnen platgelegd door een verantwoorde fokker.

Nikass schreef:

Ehhmm, nee niet mee eens.
Ik heb vele jaren border collies uit zuivere werklijn met papieren, een jong verloren aan primaire epi, van een van mijn jongere honden (dubbel geregistreerd, dus FCI en ISDS papieren) heeft net een nestbroer epilepsie.

Zit in de werkhondenwereld, en hoor van vele gevallen, er is in NL een heel bekende handler, diens hond heeft procentueel gezien heel veel epilepsie gegeven, en die dekt nu nog steeds in de UK.
En er wordt ook nog heel veel gefokt met nakomelingen daarvan.
Als het zo is dat een verantwoorde fokker zijn lijnen platlegt bij epilepsie dan zouden er bar weinig fokkers overblijven.
En ja, de paar goede uitzonderingen ken ik ook wel, maar die fokken dan ook (helaas) niet meer. Waarmee dan?

Van de week weer net van een geval gehoord, de nestbroer van een reu die op de reuen lijst van de BCCN staat heeft sinds begin dit jaar epileptische aanvallen, ze weten ervan, en kiezen er toch voor de reu op de lijst te laten voor dekkingen.
Nu jij weer...

Maar het is nu ook weer niet zo dat epilepsie enkel in de border collie met papieren zit, daar ben ik het wel met je eens, men wijst nu met de vinger naar een ras, terwijl het je met een look-a-like net zo goed gebeuren kan, sterker nog, alle haast alle herplaatsers die ik voorbij heb zien komen met de nodige problemen waren doorgaans honden zonder papieren.

En in mijn zoektocht naar een bruikbare hond voor kuddewerk -schapen, zijn we ook in andere rassen en kruisingen tegen problemen aangelopen, mijn kruising kelpie-border collie aan een kant een D-heup, ongeschikt als werkhond, uit geteste ouders, dat dan weer wel.
Kijk je naar de beauceron of pyr, ook daar komt epilepsie voor.
Heb ik niet van horen zeggen, maar dieren van kennissen die ik persoonlijk ken.

Is het gerechtvaardigd 1000 euro voor een kruising te vragen, nu vragen staat iedereen vrij, wat de gek ervoor geeft.
Ieder het zijne...

Kijk er zijn zeker mensen die werken aan een kudde met honden zonder papieren, maar ook daar komt epilepsie, ocd en slechte heupen voor, alleen weten ze het niet, tot de hond echt iets gaat mankeren.

Waarom worden border collies met papier in NL vaak met dubbele registratie verkocht, wel, op hoog nivo word je uitgesloten op wedstrijden met een hond zonder papier, sterker nog, je moet dan een FCI papier hebben, zelfs voor het wereld kampioenschap schapendrijven _O-
Hoe hilarisch is dat, een papier nodig van een club die op uiterlijk fokt voor een werkhond.

"Als wij voor een bepaald ras, bepaalde lijn, bepaalde fokker etc kiezen dan is de prijs niet van belang. Wij kiezen dan heel bewust voor 'die' hond omdat die in ons 'doel' past of een toevoeging is.

"
Dat zie ik ook zo, ik vraag niet naar een prijs, ik wil de ouderdieren zien werken, kijk naar wat de nakomelingen op lange termijn doen, en beslis dan.
Er is bijv. ook een bruine reu veel gebruikt in NL, waarvan men wist dat die veel ocd doorgaf, en met de nakomelingen daarvan wordt in binnen en buitenland ook doodleuk verder gefokt.

Zou ik een border zonder papier kopen, nee, want ik weet wat ik zoek in een werklijn, en als ik de afstamming niet vele generaties terug ken, dan is dat voor mij als een milka verrassingsei...heb ik niet zo graag. Dat is waarom ik zeg veel betalen voor een kruising, nee ik zou dat niet doen.

De prijzen die nu in Corona tijd lukraak gevraagd worden is gewoon hebberigheid van de mensen, niet erg als men dat vraagt, maar doe dan alsjeblieft niet net alsof je enkel vanuit de goedheid van je hart iemand een hond gunt.
Niks mis met een verdien model, maar ga niet schijnheilig doen.

En dan is het de eigen keuze aan iemand of hij daar wel of niet aan mee wil doen.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 10:38

@mvdende maar wie ben jij om te bepalen dat een fokker 'maximaal 100 euro winst per pup' mag maken? Jij wil het niet betalen, prima. Maar als je die 100 euro afzet tegen de tijd die erin zit, is dat minder dat wat een tiener in de supermarkt verdient, veel minder. Jij vindt dat 'meer dan genoeg', dat mag. Maar het staat een fokker vrij om daar iets meer aan over te willen houden. Het is een 'labour of love', maar dat betekent niet dat je er niks aan mag overhouden, staat in geen enkele wet ;) En dan ben jij gewoon niet de klant die die fokker wil hebben en andersom is dat niet jouw fokker. Simpel zat.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-20 10:40

Ik heb het nest van een vriendin gevolgd,heb daar zelf ook een pup van. Die was 1700 euro kwijt aan testen.Dan heb je het wel over een ras wat genetisch slecht in elkaar zit ,waarvoor dna ogen heupen ellebogen en dan nog een gen test gedaan is. Het nest bestond uit 3 pups. 1 voor mij 2 voor haar zelf. Ik heb aan haar de kosten van de pup betaald ,entingen chip stamboom papieren. Ze zegt zelf altijd ik was minder kwijt geweest als ik er 1 bij gekocht had.
Dit was ook haar enigste nest.
Als je uit een hond meerdere nesten fokt dan word het pas financieel interessant want de meeste testen op ogen na zijn eenmalig.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 10:44

mvdende schreef:
Als jij een overzicht kan aantonen dat je daadwerkelijk €2000 aan kosten hebt gemaakt voor één pup, dus in geval van een nest van 6 pups €12000 aan kosten hebt gehad, dan ben ik eventueel nog bereid om dat geld er voor neer te leggen.

Ik geloof alleen nooit dat een fokker €2000 aan kosten kwijt is voor één pup, en of die kosten in mijn ogen dan strikt noodzakelijk zijn.

Ik ben van mening dat je fokt omdat je het leuk vind/ het ras wil verbeteren/ een eigen pup wil fokken. Dan is het in mijn ogen leuk als je over een totaal nest een winst kan maken van zn €500, zeg zn €100 per pup bovenop de kostprijs vragen.

Dus als een pup €2000 moet kosten, en er €100 winst vanaf gaat, dan is de kostprijs voor één pup €1900.

Wat je ook verzint, ik kan echt niet geloven dat er €1900 aan kosten komen kijken voor één pup, zelfs niet als dat de enige pup uit het nest is.

En zn merle test ben ik ook echt wel voor, dat er dan €75 bij de prijs komt ook, maar dan zit je nog lang niet aan de €1900 kosten per pup.

Edit:

Ik heb een "oepsnest" P. Guttatus in de broedstoof liggen. Letterlijk een oepsnest, maar wel héél gewild. Daar ga ik ook €15-20 per jong voor vragen. Kostprijs ligt vele malen lager, maar doe je baby korenslangen weg voor €3 per stuk, wéét je dat ze als voerdieren eindigen. €15-20 is een normale prijs voor nakweekjes van dat jaar. Daar maak ik inderdaad ook winst op.

En toch vind ik dit anders dan bij honden. Een beetje winst vind ik prima, maar de prijzen die nu voor pups gevraagd worden (En dan vooral voor de broodfok op het moment) is echt absurd.

Nee klopt, als ik mijn uurloon, dat van mijn man, behendigheden etc etc etc doorbereken dan moet ik de prijs inderdaad íets verhogen, naar zo'n €10k denk ik. Goede tip, thanks!

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 10:47

Maar waarom mag een fokker die alles echt netjes doet en gezonde pups met een goed karakter fokt niet wat overhouden aan een pup? De meeste fokkers worden er echt niet rijk van hoor, het ene nest verdienen ze wat, het andere nest moet er weer geld bij.

€1000,- of meer voor een niet geteste stamboomloze hond is gekkenwerk natuurlijk, maar als er genoeg mensen zijn die het ervoor geven blijven fokkers dat vragen. Pas als ze blijven zitten met hun pups zullen de prijzen weer zakken. Prijzen zijn bij alles afhankelijk van vraag en aanbod, waarom zou dat bij pups anders moeten zijn?

Als wij een pup van een bepaalde fokker willen omdat die fokt met lijnen waaruit we graag een pup willen en deze fokker ook een goede fokker is die alles netjes doet dan mag zo’n pup van mij echt wel €2000,- kosten hoor. En nee, dat heeft die pup echt niet gekost, maar dan kan die pup dat nog wel waard zijn voor mij en voor de fokker.

Hele goede paarden worden ook echt niet voor de kostprijs verkocht, daar kijkt toch ook niemand raar van op?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 10:52

Sansevieria schreef:
Ik heb vele jaren border collies uit zuivere werklijn met papieren, een jong verloren aan primaire epi, van een van mijn jongere honden (dubbel geregistreerd, dus FCI en ISDS papieren) heeft net een nestbroer epilepsie.

Zit in de werkhondenwereld, en hoor van vele gevallen, er is in NL een heel bekende handler, diens hond heeft procentueel gezien heel veel epilepsie gegeven, en die dekt nu nog steeds in de UK.
Als het zo is dat een verantwoorde fokker zijn lijnen platlegt bij epilepsie dan zouden er bar weinig fokkers overblijven.
En ja, de paar goede uitzonderingen ken ik ook wel, maar die fokken dan ook (helaas) niet meer. Waarmee dan?

Van de week weer net van een geval gehoord, de nestbroer van een reu die op de reuen lijst van de BCCN staat heeft sinds begin dit jaar epileptische aanvallen, ze weten ervan, en kiezen er toch voor de reu op de lijst te laten voor dekkingen.
Nu jij weer...

Maar het is nu ook weer niet zo dat epilepsie enkel in de border collie met papieren zit, daar ben ik het wel met je eens, men wijst nu met de vinger naar een ras, terwijl het je met een look-a-like net zo goed gebeuren kan, sterker nog, alle haast alle herplaatsers die ik voorbij heb zien komen met de nodige problemen waren doorgaans honden zonder papieren.

En in mijn zoektocht naar een bruikbare hond voor kuddewerk -schapen, zijn we ook in andere rassen en kruisingen tegen problemen aangelopen, mijn kruising kelpie-border collie aan een kant een D-heup, ongeschikt als werkhond, uit geteste ouders, dat dan weer wel.

Is het gerechtvaardigd 1000 euro voor een kruising te vragen, nu vragen staat iedereen vrij, wat de gek ervoor geeft.
Ieder het zijne...

Kijk er zijn zeker mensen die werken aan een kudde met honden zonder papieren, maar ook daar komt epilepsie, ocd en slechte heupen voor, alleen weten ze het niet, tot de hond echt iets gaat mankeren.

Waarom worden border collies met papier in NL vaak met dubbele registratie verkocht, wel, op hoog nivo word je uitgesloten op wedstrijden met een hond zonder papier, sterker nog, je moet dan een FCI papier hebben, zelfs voor het wereld kampioenschap schapendrijven _O-
Hoe hilarisch is dat, een papier nodig van een club die op uiterlijk fokt voor een werkhond.

"Als wij voor een bepaald ras, bepaalde lijn, bepaalde fokker etc kiezen dan is de prijs niet van belang. Wij kiezen dan heel bewust voor 'die' hond omdat die in ons 'doel' past of een toevoeging is.

"
Dat zie ik ook zo, ik vraag niet naar een prijs, ik wil de ouderdieren zien werken, kijk naar wat de nakomelingen op lange termijn doen, en beslis dan.
Er is bijv. ook een bruine reu veel gebruikt in NL, waarvan men wist dat die veel ocd doorgaf, en met de nakomelingen daarvan wordt in binnen en buitenland ook doodleuk verder gefokt.

Zou ik een border zonder papier kopen, nee, want ik weet wat ik zoek in een werklijn, en als ik de afstamming niet vele generaties terug ken, dan is dat voor mij als een milka verrassingsei...heb ik niet zo graag. Dat is waarom ik zeg veel betalen voor een kruising, nee ik zou dat niet doen.

De prijzen die nu in Corona tijd lukraak gevraagd worden is gewoon hebberigheid van de mensen, niet erg als men dat vraagt, maar doe dan alsjeblieft niet net alsof je enkel vanuit de goedheid van je hart iemand een hond gunt.

En dan is het de eigen keuze aan iemand of hij daar wel of niet aan mee wil doen.

Poeh, ik kwam bijna niet door je tekst heen.

Ik zit in dezelfde wereld en ben zowat dagelijks bezig met lijnen, gezondheid etc. en nee, er zijn echt lang niet meer zoveel epilepsie gevallen als tien jaar geleden. Ik zeg ook niet dat ze er níet meer zijn maar er wordt absoluut actief aan gewerkt om het uit het ras te krijgen. Er zijn inderdaad fokkers die nog honden in de fok hebben met epilepsie maar die zijn eigenlijk allemaal bekend en de rashondenkenners / eigenaren blijven daar héél ver van weg. De ene handler waar jij het over hebt staat er bekend om, die verzuipt ook de pups die 'niet voldoen' want dan zijn ze nooit geboren. Daarom zijn zijn honden ook zo gewild in UK, ze krijgen daar makkelijker een stamboom.

Tegenwoordig kun je generaties terugkijken en zoeken, en BC's is een ons kent ons wereld. Ongeacht waar een reu of teef vandaan komt. Twee PB's verder en je wordt voorzien van alle (objectieve) info die je wilt hebben.

Ik vind het juist goed dat die rasloze kruisingen of look-a-like honden niet op hoog niveau kunnen lopen. Als jij ambities hebt dan maak je de juiste keuzes, op die manier wordt een gezonde hond gestimuleerd.

Je onderste gedeelte ga ik verder niet op in aangezien je volgens mij mijn zin niet goed geïnterpreteerd hebt.

Edit: Zal er verder ook niet meer op ingaan aangezien het volledig offtopic is.
Laatst bijgewerkt door KimD op 22-07-20 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 10:55

Esplendido schreef:
Maar waarom mag een fokker die alles echt netjes doet en gezonde pups met een goed karakter fokt niet wat overhouden aan een pup? De meeste fokkers worden er echt niet rijk van hoor, het ene nest verdienen ze wat, het andere nest moet er weer geld bij.

€1000,- of meer voor een niet geteste stamboomloze hond is gekkenwerk natuurlijk, maar als er genoeg mensen zijn die het ervoor geven blijven fokkers dat vragen. Pas als ze blijven zitten met hun pups zullen de prijzen weer zakken. Prijzen zijn bij alles afhankelijk van vraag en aanbod, waarom zou dat bij pups anders moeten zijn?

Als wij een pup van een bepaalde fokker willen omdat die fokt met lijnen waaruit we graag een pup willen en deze fokker ook een goede fokker is die alles netjes doet dan mag zo’n pup van mij echt wel €2000,- kosten hoor. En nee, dat heeft die pup echt niet gekost, maar dan kan die pup dat nog wel waard zijn voor mij en voor de fokker.

Hele goede paarden worden ook echt niet voor de kostprijs verkocht, daar kijkt toch ook niemand raar van op?

Hier in het dorp zit een doodle-fokker. Uiteraard geen papieren bij die dingen maar wel €2400,- per pup. Dát is pas belachelijk. Maar nóg veel belachelijker is dat ze zo'n 4 tot 6 nesten per jaar hebben à 4 tot 10 pups en een wachtlijst hebben van heb ik jouw daar.

De meeste teven waar ze mee fokken hebben ze uitgeplaatst. Alle lust, niet de lasten.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 11:03

KimD schreef:
Hier in het dorp zit een doodle-fokker. Uiteraard geen papieren bij die dingen maar wel €2400,- per pup. Dát is pas belachelijk. Maar nóg veel belachelijker is dat ze zo'n 4 tot 6 nesten per jaar hebben à 4 tot 10 pups en een wachtlijst hebben van heb ik jouw daar.

De meeste teven waar ze mee fokken hebben ze uitgeplaatst. Alle lust, niet de lasten.

Die hele doodle hype snap ik echt niet, dat mensen daar nog in trappen. Maar ja, ze zijn momenteel erg populair, de fokkers hebben prachtige (onzin) verhalen en heel veel mensen trappen er in en tekenen ook nog een soort wurgcontract.
Dat uitplaatsen van honden ben ik ook echt geen voorstander van. Wij hebben ook besloten dat niet te doen, en zeker niet met een teefje. Een reu vind ik nog een ander verhaal, die hoeft niet weer terug naar de fokker voor het krijgen van een nest. Die zou alleen met de fokker mee moeten voor shows en eventuele dekkingen en daar krijgt hij vast geen stress van :+

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 11:20

KimD schreef:
Sansevieria schreef:

Pups die niet voldoen verzuipen???Wat is dat nu. Dan kun je die beter goedkoop verkopen aan mensen die gewoon een leuke hond willen al voldoet hij niet aan de stamboomeisen.een kennis van me had vroeger een klein hondje dat met maar 1 oog geboren was en dat de fokker ook had willen vermoorden.Nu dus weggegeven en die mensen waren er dolgelukkig mee.
Nu jij weer...

Ieder het zijne...

"

Poeh, ik kwam bijna niet door je tekst heen.

Ik zit in dezelfde wereld en ben zowat dagelijks bezig met lijnen, gezondheid etc. en nee, er zijn echt lang niet meer zoveel epilepsie gevallen als tien jaar geleden. Ik zeg ook niet dat ze er níet meer zijn maar er wordt absoluut actief aan gewerkt om het uit het ras te krijgen. Er zijn inderdaad fokkers die nog honden in de fok hebben met epilepsie maar die zijn eigenlijk allemaal bekend en de rashondenkenners / eigenaren blijven daar héél ver van weg. De ene handler waar jij het over hebt staat er bekend om, die verzuipt ook de pups die 'niet voldoen' want dan zijn ze nooit geboren. Daarom zijn zijn honden ook zo gewild in UK, ze krijgen daar makkelijker een stamboom.

Tegenwoordig kun je generaties terugkijken en zoeken, en BC's is een ons kent ons wereld. Ongeacht waar een reu of teef vandaan komt. Twee PB's verder en je wordt voorzien van alle (objectieve) info die je wilt hebben.

Ik vind het juist goed dat die rasloze kruisingen of look-a-like honden niet op hoog niveau kunnen lopen. Als jij ambities hebt dan maak je de juiste keuzes, op die manier wordt een gezonde hond gestimuleerd.

Je onderste gedeelte ga ik verder niet op in aangezien je volgens mij mijn zin niet goed geïnterpreteerd hebt.

Edit: Zal er verder ook niet meer op ingaan aangezien het volledig offtopic is.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 11:24

Mijn tekst kreeg een foute plek. Ik zei dat ik het erg vind dat men pups die niet aan de rasstandaard voldoen zou verzuipen. Verkoop ze dan voor minder aan iemand die dat niet belangrijk vindt. een kennis van me had een klein hondje met maar 1 oog wat de fokker ook had willen vermoorden. Nu weggegeven en die mensen waren er dolgelukkig mee.

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 15:50

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 15:57

anjali schreef:
Mijn tekst kreeg een foute plek. Ik zei dat ik het erg vind dat men pups die niet aan de rasstandaard voldoen zou verzuipen. Verkoop ze dan voor minder aan iemand die dat niet belangrijk vindt. een kennis van me had een klein hondje met maar 1 oog wat de fokker ook had willen vermoorden. Nu weggegeven en die mensen waren er dolgelukkig mee.

Ja want dat is wat alle fokkers doen, ze verzuipen. :')
In mijn ras is de kleur belangrijk, degene die te wit zijn, worden door de meeste fokkers gewoon voor een lagere prijs verkocht.

Plus het grootste deel van rashonden worden sowieso gewoon als (actieve) huishond verkocht.

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 16:08

flooooo schreef:

Ik vind het grappig dat mensen altijd zeggen dat ze niet voor de fok of show kopen, dus een stamboom boeit ze niet. Een stamboom is bijvoorbeeld ook zodat je kan zien wat er in de lijnen zit, niet alleen de gezondheid van de ouders is belangrijk.. ook wat daar weer achter zit.

Plus maar een klein percentage van een nestje, soms zelfs helemaal niets, word als show of fok hond verkocht. Alleen de allerbeste honden uit een nest worden hiervoor verkocht of zelf gehouden.

Betekend niet dat de andere pups uit het nest slecht zijn trouwens. Maar zijn van die kleine verschillen, waardoor de ene net iets beter is. Plus juiste karakter en uitstraling is ook belangrijk voor show.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 20:29

Skippy01 schreef:
@keona maar dat is wel een aanname. Ik zit op diverse fora waar mensen heel bewust 'functional breeding' toepassen. Kruisingen met een werk-doel dus, die gretig aftrek vinden bij mensen die een werkhond/ sporthond willen hebben. En die worden wel degelijk op alle voorkomende bekende afwijkingen getest. Levert anders natuurlijk nóóit een fijne werkhond op, als 'ie uit elkaar valt voor zijn derde jaar bijv...
Dus nee, geen kosten voor rasvereniging en stamboom. Wel degelijk allerhande testen. En daar gaat dan ook niet 'zomaar' de reu van de buurman op. Daar wordt over nagedacht.

Het lijkt hier in het topic een beetje alsof je maar twee opties hebt: met stamboom + testen, of zonder stamboom en dan gelijk maar broodfok of een oepsnestje. En daar zit nog wel iets tussen dus.
Dat stamboompapiertje zegt mij persoonlijk écht niets. Gezondheid, een functionele bouw en een fijn karakter wel. Zo'n 'functional breeder', die zelf met zijn honden werkt en er alles voor doet... Ik zie niet hoe dat 'minder' is dan een hond die toevallig een stamboekpapier heeft. (Even los van het feit dat ik uberhaupt niet vindt dat de ene hond 'meer' is dan de ander, maar uiteraard zijn er omstandigheden waarbij je vraagtekens hebt en houdt over gezondheid, functionaliteit etc. Dát is meestal broodfok. Of een echt oepsnestje, en daar kan die hond niets aan doen natuurlijk, dus op de hond zal ik niet neerkijken, op die fokker wel ;) ).
Dat de kosten voor lidmaatschap rasvereniging en papieren worden doorberekend: logisch! Maar dat een hond waarbij voor beide ouders alle testen gedaan zijn dan maar voor 250-350 euro weg moet, omdattie geen papier heeft, vind ik best heftig. Allerhande rassen zijn ooit ontstaan uit de zoektocht naar een functionele hond voor een specifiek doel. Dat doen mensen nog steeds, al dan niet met het doel 'tot een ras worden' in het achterhoofd. En als er dan gewoon getest wordt... moet dat geen enkel probleem zijn. Dat zijn een hoop puristen écht niet met mij eens, en dat mag. Maar het gaat mij even om het onderscheid tussen 'simpele kruising x of y zonder geteste ouders' en 'functionele kruising x of y met geteste ouders' en dat dáár dus wel degelijk een logisch prijsverschil in kan en mag zitten.

De kruisingen waar overna gedacht is voor werk of sport . Waar gewoon net zoveel moeite en tijd ingestoken word als bij andere serieuse fokker. Daar heb ik absoluut geen problemen mee. Maar zo een kruisingen komen vaak niet gewoon ergens op mp of ergens anders voor de verkoop. Daar is de wachtlijst vaak al vol van voor er ook maar nog gedekt is