Spijt van hond, wat zijn mijn rechten.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 07:21

Waarom inslapen?
Ik denk dat dit dier op een andere plek best goed terecht kan komen.
Ik denk dat je deze niet als huishond moet willen. Is ze ook niet gewend.
Maar een boerderij/bewakinshond kan prima.
Op een erf waar ze zich niet opgesloten voelt, de prikkels zo enorm anders zijn dan in een opgesloten huis met tv enz. Waar ze kunnen rennen wanneer ze willen.
En dan komt het dier ook niet op een bank waar hij gelijke of hogere kan worden.
Iemand die al veel dominanter op de hond over komt, ik denk dat ze daar dit gedrag niet laat zien.
Inslapen vind ik voor nu echt een te snelle gedachte.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 07:26

_Penotti schreef:
Waarom inslapen?
Op een erf waar ze zich niet opgesloten voelt, de prikkels zo enorm anders zijn dan in een opgesloten huis met tv enz. Waar ze kunnen rennen wanneer ze willen.
En dan komt het dier ook niet op een bank waar hij gelijke of hogere kan worden.
Iemand die al veel dominanter op de hond over komt, ik denk dat ze daar dit gedrag niet laat zien.

Wellicht zal die zich daar prima voelen,maar daarvan zitten er helaas meerdere in het asiel. Dat gezever ovet die bank en dominantie is trouwens echt een broodje aap.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 07:28

Klopt, maar bellen naar andere fokkers of hondenclubs, die weten heel vaak wel van dit soort plekjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 07:35

Maartje1990 schreef:
_Penotti schreef:
Waarom inslapen?

Wellicht zal die zich daar prima voelen,maar daarvan zitten er helaas meerdere in het asiel. Dat gezever ovet die bank en dominantie is trouwens echt een broodje aap.

Misschien wel...maar hond op hoofdoogte zie bankfoto TS lijkt mijzoiezo niet wenselijk nu i.v.m het bijten

_Penotti

Re: Spijt van hond, wat zijn mijn rechten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 07:39

Op je edit dat op bankhoogte zever is, dat denk ik dus niet.
Ja als je samen goed overweg kan is dat geen probleem, onze honden liggen ook op de bank.
Maar een hond die dat gedrag laat zien zou ik echt niet op de bank willen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 07:42

_Penotti schreef:
Ja als je samen goed overweg kan is dat geen probleem, onze honden liggen ook op de bank.

Het heeft gewoon niets te maken met dominantie, die hele dominantie theorie waar cesar milan en Aniek winters zich op baseren is achterhaald. Maar desondanks ben ik het met je eens dat ik die hond ook niet bii me op de bank wil hebben, is die al veel dichter bij mijn gezicht.
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 22-06-20 07:42, in het totaal 1 keer bewerkt

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 07:42

Voor de mensen die adviseren om er maar een waakhond van te maken; Ook een waakhond op een boerderij of bewakingshond an zich moet enigszins stabiel zijn van karakter wat dat betreft, wat deze hond duidelijk niet is - want ook de 'handler'/nieuwe eigenaar moet met de hond kunnen omgaan om maar even iets te noemen en willen meestal wel een 'kant en klare stabiele hond', wat met deze hond duidelijk niet 1,2,3 zal gaan gebeuren dus de kans is groot dat vele boerderij/bedrijven niet echt staan te springen op een hond als deze, tenzij er iemand tussen zit wie echt de tijd/energie wilt nemen om deze hond onder z'n hoede te nemen. Maar dat wordt nog een lastig verhaal ben ik bang om deze hond op een goed plekje te krijgen waar ze echt weten wat ze met een hond met dit gedrag en werklijn achtergrond moeten gaan doen. Het is in ieder geval niet slim om deze hond maar 'even' op een boerderij erf/terrein te gooien om te bewaken.

Schrikken hoor TS dat het zo'n wending krijgt. Met een beetje pech wordt dat alleen maar snel erger omdat je je nu, begrijpelijk ook, steeds minder veilig gaat voelen bij de hond. Goed dat je hier nu meteen mee aan de slag gaat en gaat rondbellen en ik hoop van ganser harte dat je snel een passende oplossing vind. Tot dan zou ik zeggen; laat de hond absoluut niet meer op de bank. Ik ben ook niet van 'de bank is hoger dus je hond moet op de grond blijven want dit is dominant gedrag'. De hond ligt hier ook op de bank maar wat Penotti ook zegt: bij dit gedrag gewoon echt niet meer op de bank laten. Deze hond heeft geen grenzen (nooit gehad, en dat is denk ik wel de oorzaak van de ontstane gedragsproblemen icm dat de hond ook nog eens Nooit binnen heeft geleefd) en laat hierdoor duidelijk onvoorspelbaar gedrag zien, ook naar TS nu, wat gewoon heel snel gevaarlijk wordt. En die begrenzing is echt belangrijk om het nu veilig te houden voor iedereen. Desnoods houd je de hond bv. meer aan de lijn binnen TS zodat je meer 'controle' hebt op de hond en d'r makkelijker naast/van de bank kunt houden bv. want dat op de bank komen zal ze gegarandeerd nu blijven proberen en doen.

Langere stukken lopen is dus ook geen mogelijkheid TS? Want alleen 'even' plassen/poepen en dan weer naar binnen is natuurlijk ook niet echt iets waar een hond als deze voldoening uithaalt en dan krijg je nog sneller omslaand gedrag - al snap ik dat je na die situatie van gisteravond nu zo min mogelijk durft/kunt doen met de hond. Maar de mogelijkheden om goed te kunnen snuffelen en mentaal moe te raken zijn momenteel misschien hetgeen wat de hond wel even wat rustiger krijgt. Succes met rondbellen zometeen en hopelijk kan iemand je snel verder helpen.

Ik vind het overigens ook nog steeds bijzonder hoe de fokker ermee omgaat. Ik vraag me echt serieus af hoe deze fokker zulk soort werkhonden kan fokken en met goed hart kan verkopen als ze zo'n hond als deze zonder problemen ergens plaatst en dan ook erna geen verantwoordelijkheid meer voor neemt. Dan houd ik
m'n hart toch vast over wat ze voor de rest al allemaal gefokt en verkocht heeft, onder misschien valse voorwendselen, brr. Echt belachelijk gewoon. Die moeten zich schamen. Maar goed, daar heeft niemand verder nu nog iets aan helaas. Maar echt beschamend hoe die fokker te werk gaat.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 22-06-20 07:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 07:43

Ts werkt die fokker via een stamboek? Dan zou ik dat stamboek óók eens eens een bericht sturen/klacht indienen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 07:44

_Penotti schreef:

Ja precies, de ene hond kan je praktisch in je BH stoppen zonder problemen.

Hangt gewoon v.d. hond af, wat wel of niet kan.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 07:44

oooh, nou fijn dat jij het dus beter weet dan Cesar of andere die hun sporen er we al in verdient hebben. :j

Al is er geen zak van waard, een hond die neigt te happen wil ik niet op gezichtshoogte.
Maatjes mogen bij mij op de bank, de mogen ze eerst verdienen.

Maartje1990 schreef:
_Penotti schreef:

Het heeft gewoon niets te maken met dominantie, die hele dominantie theorie waar cesar milan en Aniek winters zich op baseren is achterhaald.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 07:49

Het heeft ook niks met dominantie te maken idd maar 'key' is wel dat deze hond gewoon niet op de bank hoort nu. Deze hond heeft nooit grenzen geleerd en is daar bovenop ook nog niet gewend om binnen te leven, is onvoorspelbaar en instabiel van karakter... Dat zijn al zoveel oorzaken om te verklaren waar dit gedrag vandaan komt.

Dan is op de bank laten, en zeker na de situatie van gisteravond kun je er wel zeker van zijn dat dit snel van kwaad tot erger gaat zijn, nu gewoon iets wat je per direct moet afkappen idd. Deze hond mist gewoon begrenzing al zo ongeveer d'r hele leven (op hetgeen na wat ze in de roedel van de andere honden heeft geleerd, maar dat is geen leven in huis met een mens en dus totaal wereldvreemd voor d'r) en icm zo'n instabiel karakter uit zich dit zo.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 22-06-20 07:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 07:49

Vind het idd een gevaarlijke situatie.

De hond goed moe maken zou de oplossing kunnen zijn maar daar heb je dus echt een kundig iemand voor nodig die dit met haar kan doen.

Aan de lijn een rondje is nu meer spannend dan ontspannend voor de hond en dan kan ie zijn ei niet kwijt.

Zou de hond z.s.m ergens anders onder laten brengen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 07:51

cursebreaker

Ik ken enkele mensen die gaan een hond kijken, als die niet gromt of zelfs wil happen willen ze hem niet.

Een oom van me die had een hond en die is heel wat gewend met honden.
Maar ook die was een maatje te groot voor hem.
Vertrouwde hem dus ook echt niet meer.
Man in de buurt gebeld die er om bekend stond dat hij felle honden wilde.
Bijt hij was de de eerste vraag.
Ja hij bijt.
Mooi, loopt naar de kennel, beest valt direct uit.
Mooi die wil ik.
Mijn oom had zoiets van hoe krijgt hij die in zijn busje, maar pakt hem aan nek en staart op, hond happend om hem heen, busje in, klaar.

Dus dan denk ik dt voor die van ts wel een plaatsje te vinden is.

vergeet niet dat die hond best stabiel kan zijn als hij ruimte heeft.
Wij hebben ook een herder gehad die binnen echt niet op zijn plek was, kon niet rustig zijn.
Was ook 1 jaar toen we hem kochten.
Buiten was hij echt de hele dag aan het rennen. Maar wel lief naar ons omdat hij daar zijn energie kwijt kon.
Die was zeker weten ook verkeerd gedrag gaan tonen als die in huis had moeten wonen met klein tuintje.

Edit, mijn hele post gaat nu nergens meer over omdat je je hele bericht hebt aangepast....

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 07:54

Ja de conclusie is idd dat het het beste is om d'r echt zsm ergens onder te brengen. Maar het is nogal wat gevraagd van iemand om een werklijn hond met dit gedrag op te vangen. Denk dat het een heel moeilijk verhaal wordt. Maar TS is in ieder geval bezig ermee en ik hoop dat ze snel een oplossing vind.

@TS had je naast de herder herplaatsing groep ook nog andere groepen benaderd op facebook bv? Als je een advertentie hebt, zou ik bv. graag voor je willen delen en mee willen zoeken online.

Penotti
Ik heb mijn 'hele' bericht helemaal niet aangepast? Een paar zinnen toegevoegd, maar de basis van m'n verhaal stond er al in het oorspronkelijke bericht :j

TS heeft dus idd iemand als jouw oom nodig die meteen ziet wat hij/zij met de hond kan bereiken en ervoor wil gaan. Ze zijn helaas gewoon niet veel te vinden, daar zeg ik niks vreemds mee. Ik hoop echt van ganser harte dat TS zo iemand gaat vinden zsm. En deze hond is ook zeker niet afgeschreven en nog stabieler te krijgen, maar op dit moment maakt het huidige gedrag en de onvoorspelbaarheid de hond alleen maar moeilijker en moeilijker om d'r te herplaatsen en dat is wederom ook gewoon een reeële conclusie.

EDIT:
Het zou idd heel fijn zijn als deze hond een plekje terug in een kennel kreeg en dat er dan iemand met de hond aan de slag zou kunnen gaan. Dat zal denk ik al snel een wereld van verschil maken ja. Het binnenshuis leven zal voor deze hond gewoon heel moeilijk gaan worden. Maar veel mensen die honden zoeken als bewaking, willen ze niet zelf nog moeten opleiden hierin. Gelukkig zijn er zeker nog mensen als jouw oom die dat wel willen doen, maar de kans is gewoon wel klein ben ik bang.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 07:56

Crusebreaker je had het over dat mensen als bewakings/erfhond ook een stabiele hond willen.
Dat vind ik nergens meer terug.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 07:58

_Penotti schreef:
cursebreaker

Ik ken enkele mensen die gaan een hond kijken, als die niet gromt of zelfs wil happen willen ze hem niet.

Een oom van me die had een hond en die is heel wat gewend met honden.
Maar ook die was een maatje te groot voor hem.
Vertrouwde hem dus ook echt niet meer.
Man in de buurt gebeld die er om bekend stond dat hij felle honden wilde.
Bijt hij was de de eerste vraag.
Ja hij bijt.
Mooi, loopt naar de kennel, beest valt direct uit.
Mooi die wil ik.
Mijn oom had zoiets van hoe krijgt hij die in zijn busje, maar pakt hem aan nek en staart op, hond happend om hem heen, busje in, klaar.

Dus dan denk ik dt voor die van ts wel een plaatsje te vinden is.

vergeet niet dat die hond best stabiel kan zijn als hij ruimte heeft.
Wij hebben ook een herder gehad die binnen echt niet op zijn plek was, kon niet rustig zijn.
Was ook 1 jaar toen we hem kochten.
Buiten was hij echt de hele dag aan het rennen. Maar wel lief naar ons omdat hij daar zijn energie kwijt kon.
Die was zeker weten ook verkeerd gedrag gaan tonen als die in huis had moeten wonen met klein tuintje.

Edit, mijn hele post gaat nu nergens meer over omdat je je hele bericht hebt aangepast....

Het is maar de vraag of je de samenleving op wil zadelen met zo'n hond. De meeste bazen die zulke honden willen zijn niet al te vriendelijk voor de hond en of de hond dan een fijn bestaan heeft is ook maar de vraag.
Er zijn veel mechelse herders, heb het idee dat ze steeds feller gefokt worden en fokkers verkopen die ook aan 'gewone' hondenliefhebbers, ik denk dat ze daar niet op hun plaats zijn.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 07:59

_Penotti schreef:
Crusebreaker je had het over dat mensen als bewakings/erfhond ook een stabiele hond willen.

Dat is zo ongeveer de eerste zin van mijn geplaatste bericht iets naar boven hier hihi :j en die stond er vanaf het eerste moment en heb ik ook niet meer aangepast. Dat was namelijk hetgeen waar ik als eerste op wilde reageren toen ik zag dat een paar mensen dat advies gaven, dat deze hond goed zou zijn voor bewaking.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 08:02

Ik denk dat bij die man de honden prima terecht kwamen, hij had namelijk een goede naam.
Maar inderdaad niet als knuffelhond.
Maar als erf hond rondom boerderijen/ grote erven.
En hij keek inderdaad of het klikte waar hij ze plaatste en deed zeker niet moeilijk als mensen die weer terug brachten.
Ik denk dat mening hond die hij plaatste beter terecht kwam dan veel honden bij de werkende mensen die de hele dag in huis moeten liggen en dan een rondje wandelen krijgen en meer niet.
Veel van dit soort honden is daar helemaal niet geschikt voor. Die hebben daar veel te veel energie voor en dat word vaak onderschat.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 08:03

cursebreaker schreef:
_Penotti schreef:

Dat is zo ongeveer de eerste zin van mijn geplaatste bericht iets naar boven hier hihi :j en die stond er vanaf het eerste moment en heb ik ook niet meer aangepast. Dat was namelijk hetgeen waar ik als eerste op wilde reageren toen ik zag dat een paar mensen dat advies gaven, dat deze hond goed zou zijn voor bewaking.

Mijn excuses, inderdaad met mijn neus gekeken Y;(

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 08:08

Maakt niks Penotti hihi. Ik lees soms ook wel ergens overheen.
Een hond uit werklijn zoals de hond van TS nu, zou idd ook nooit mijn keus zijn om in huis te halen. Ik heb een Oudduitse Herder en die kan prima overweg met een aantal wandelingen, beetje hersenwerk en wat training en voor de rest heb ik er in huis geen hond aan en dat ook nog voor een jonge hond van nu net geen jaar oud (tuurlijk is ze nog wel eens even extra energiek... Maar een werklijn zoals die wat TS nu heeft... Nee, die heeft daar idd echt niet genoeg aan; ook niet met een beetje flybal en/of agility < gemiddeld gezien. Je hebt natuurlijk altijd individuen ertussen zitten die wel veel sneller genoegen nemen met minder en minder 'nodig' hebben.

En jouw oom klinkt idd als iemand die perfect zou zijn geweest voor het opvangen en herplaatsen van deze hond. Hopen dat TS zo'n plekje kan vinden voor d'r. De werklijn honden zoals deze van TS (de honden die echt gefokt worden voor bewaking/politiewerk e.d.) zijn toch idd heel anders als de gemiddelde Herder die je als huis,tuin,keuken hond hebt en waar je dan bv. wel IPO mee kunt doen. Ze zijn geweldige honden, maar dan moet wel die basis er goed in zitten en die zat er naar mijn idee vanuit de fokker uit al niet in. Deze hond zal idd waarschijnlijk gelukkiger worden in een kennel, maar van wat ik zo las over de achtergrond van de hond had ik het idee dat de basis er al niet goed in zat/er weinig gedaan is geworden aan de opleiding van de hond en dat is met een echte werklijn achtergrond gewoon een 'recipe for disaster' en vaak ook door professionals niet meer helemaal recht te trekken.

EDIT

Maar goed, verder ontopic haha.
Mocht ik ergens mee kunnen helpen TS, al is het maar delen van een advertentie online, laat het me maar weten en ik hoop dat je snel een oplossing vind. Heb je de mogelijkheid om de hond zolang achterom te houden eventueel als je goede beschutting hebt bv? Gedeeltelijk misschien dan.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 08:12

_Penotti schreef:
Ik denk dat bij die man de honden prima terecht kwamen, hij had namelijk een goede naam.
En hij keek inderdaad of het klikte waar hij ze plaatste en deed zeker niet moeilijk als mensen die weer terug brachten.
Ik denk dat mening hond die hij plaatste beter terecht kwam dan veel honden bij de werkende mensen die de hele dag in huis moeten liggen en dan een rondje wandelen krijgen en meer niet.
Veel van dit soort honden is daar helemaal niet geschikt voor. Die hebben daar veel te veel energie voor en dat word vaak onderschat.

Op een boerderij wonen ook mensen, regelmatig ook kinderen, en er komen veel mensen dagelijks langs (bedrijfsmatig dan wel privé). Dus helemaal niet per definitie een goede plaats voor een onbetrouwbare hond; een gemiddelde boerderij. En daarbij hebben ze meestal wel wat anders te doen dan een moeilijke hond te heropvoeden.
Leuk de theorieën dat andere mensen het probleem van deze hond wel kunnen oplossen, omdat eutanasie zo zielig is...

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 08:20

senna21 schreef:
_Penotti schreef:

Op een boerderij wonen ook mensen, regelmatig ook kinderen, en er komen veel mensen dagelijks langs (bedrijfsmatig dan wel privé). Dus helemaal niet per definitie een goede plaats voor een onbetrouwbare hond; een gemiddelde boerderij. En daarbij hebben ze meestal wel wat anders te doen dan een moeilijke hond te heropvoeden.
Leuk de theorieën dat andere mensen het probleem van deze hond wel kunnen oplossen, omdat eutanasie zo zielig is...

De plaatsen waar die honden kwamen was niet waar de kindjes speelden maar op afgesloten delen bij een boerderij. Inderdaad vaak overdag in de kennel om als de dierenarts en weet ik wat weg was los te zijn.
Ik kan het hier wel helemaal uit gaan leggen, maar voor herkenbaarheid ga ik dat niet doen.
Was inderdaad niet tussen de koetjes waar kindje van 3 ook rond fietste.

En euthanasie is niet zielig, maar te vaak ook onnodig omdat mensen een energierijke hond kopen en er vervolgens geen plek voor hebben. Of de aandacht niet aan geven.
Koop dan geen werkhond.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 08:21

Wat een vervelende wending TS. Voor nu, om de tijd door te komen zou ik haar korven als ze bij jou in de buurt is. Dan kun je zelf in ieder geval weer een beetje ontspannen want met een korf kan ze veel minder. Of je moet haar vandaag weg kunnen brengen natuurlijk. :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 08:29

Wat rot zeg TS, en inderdaad een ***fokker. Zelfs al is het jouw ‘schuld’ dat ee hond zich zo gedraagt dan lijkt me duidelijk dat er geen match is en een beetje fokker neemt zo’n beestje dan terug.

Terreinbewaker zie ik deze ook niet 1,2,3 worden zoals hierboven geopperd. Dan heeft dat eerst een hoop werk nodig en iemand die daar tijd in wil steken. Tijd die TS niet heeft want ze voelt zich nu onveilig voor zowel zichzelf als de katten. Dus zsm het huis uit lijkt mij het allerbeste.

En als ik eerlijk ben, inslapen vind ik zo gek niet.

Wat fokker betreft, die zou bij mij aan de hoogste boom gaan. Klacht indienen bij de rasvereniging en je verhaal openbaar delen. Dit is niet verantwoordelijk handelen en dit soort honden hoor je niet zo mee te geven.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 08:32

Ik zou de hond meenemen naar de fokker en daar terug geven. Ze kan moeilijk nee zeggen als je voor haar neus staat. In elk geval gauw wegdoen want ik denk niet dat jullie een match zijn en dat ze echt te scherp voor je is.