Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sodeletuut schreef:JoyCiej007 schreef:Edit; en in tegenstelling tot een kip, leggen ze gemiddeld 2 eieren per 24 uur.
Ik kom even binnenvallen als stille meelezer hoorIk vind het zo leuk om te volgen
Maar, weet jij toevallig ook vanaf welke leeftijd loopeenden eieren gaan leggen? En hoe je het verschil kan zien tussen een man en een vrouw?
JoyCiej007 schreef:Welkom![]()
Ik zal Geert eens vragen; die weet er vooralsnog ietsjes meer over.
Je schijnt het verschil tussen man en vrouw te kunnen zien door een klein soort "krulletje" aan de punt v/d staart; woerden hebben dat wel, eenden niet. Die krul kan wel tijdelijk even verdwijnen tijdens de rui periode.
Hier is het toevallig zo dat we dus 4 volwassen loopeenden hadden, de 2 witte zijn woerden en de 2 wildkleur (1ne iets lichter dan de ander) vrouwtjes.
Wanneer ze eieren gaan leggen durf ik zo niet te zeggen; kom ik nog op terug.
Geert die niet op Bokt zit maar wel meeleest: schreef:Behalve aan de krul op 't einde van de staart (die de onze nu dus even niet hebben ivm de rui), kan ik het ook aan de cloaca zien; ik druk de gehele "ronding" dan voorzichtig iets naar beneden. Bij woerden komt er dan een soort p.iemeltje iets naar boven.
Als ze nu in de rui zijn kan dat nog mogelijk tot oktober duren.
Tot slot; Een loopeend kan eieren leggen vanaf dat ze 1 jaar oud zijn. Ze kunnen ongeveer 15 jaar worden.
Citaat:Alleen de vrouwtjes kwaken, mannetjes maken een soort schor zacht geluid. Het verschil in geluid ontstaat doordat de stembanden van de mannetjes en vrouwtjes verschillen. Bij de mannelijke stembanden vormt zich een soort blaas waardoor het (luid) kwaken onmogelijk is. De vrouwtjes eend kan een zeer luide kwaak produceren.
Irma_Maandag schreef:Bij kippen en ander gevogelte is het vaak al te laat op het moment dat je het (eventueel) opmerkt. Het zijn meesters in het doen alsof er niets aan de hand is. Wanneer er echt iets is, gaan ze slechter in de veren zitten (bol zitten) en blijven ze meer op een plek zitten.
Het kan veel zijn, maar ik ga bij een bol zittende kip tegenwoordig na het één dag aan te zien naar de VA. Gelukkig zit er bij mij eentje in de buurt die is afgestudeerd op kippen. Vaak weten reguliere DA weinig tot niets over kippen.
Je vermoed dus geen legnood. Een kip waaraan je aan de buitenkant niets ziet (verwondingen of luizen oid) kan nog steeds veel dingen hebben. Boedarmoede door bloedluizen? (Krop-)verstopping (komt best veel voor, mn bij raskipjes) door een verkeerd zittend grasje, klei eten (met het voer meepikken / in modder wroeten), een soort van geelzucht (kun je zien door een gele aanslag in de keel), enz, enz...
Probeer een goede dierenarts te vinden, evt. kun je met je overige kippen voor controle terecht. Ze zijn alleen wel schaars, helaas....
Jeddah schreef:(...)
Hou de kippen ook even bij je oor om te luisteren hoe ze ademen. Soms hoor je dan pas een roggel terwijl ze verder normaal tonen.
(...)
JoyCiej007 schreef:Hmm... Oké...![]()
De kip in de emmer paste trouwens niet helemaal netjes "plat" op de bodem vd emmer, dus heb hem er soort van rond ingelegd met nek en kopje wat omhoog.
Klinkt misschien heel luguber, maar had nog even het idee om misschien toch zelf met een mes wat te kijken/snijden, eigenlijk ook om te zien of de organen ook echt zwart/grijs zijn zoals het hoort/men zegt.
Gisteren heeft Geert ze beide begraven...
Zou het zin hebben om zelf te plukken en snijden om te kijken?
Nu niet meer denk ik....
Opeten zou ik niet durven omdat we dus niet precies weten wat het is geweest; kip is sowieso een risicovol product.
Geert en zijn vrouw eten trouwens eigenlijk nooit kip; vinden ze niet lekker![]()
Ik ben zelf een echte vleeseter.