Officieel verboden in de EU om kat los te laten lopen buiten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LukieBradley

Re: Officieel verboden in de EU om kat los te laten lopen buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 18:20

Ik had er net weer eentje in het konijnenhok }>
Schuilen denk :')
Nu zit er ook geen konijn meer in dus stond ie open.
Nou vooruit omdat het oliebol is dan, maar deze is ook niet een lastige, communiceert altijd voor de raam naar mijn katten.
Maar er zitten hier echt loeders bij die denken dat mijn tuin hun tuin is ~~}>
Helaas heb ik een jackrussel ~~}> die wil alleen rennend erop af om te spelen maar dat laatste zeg ik er niet bij _O-

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 19:14

Goede regel of in je eigen tuin of in huis.
Heb ook een kat komt niet buiten behalve in haar ren

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 19:18

Avalanche81 schreef:
En om die reden blijft Simba dus binnen :)
Ik vind het vreselijk asociaal om je dieren maar overal en nergens te laten lopen, mijn buren hebben geen kat, en ik gok zomaar dat ze er dus geen willen, en dus ook niet in de tuin. Ik ben ook niet blij met de katten van anderen in mijn tuin (op zich wel prettig, dat als je honden hebt, dat vaak geen probleem is) maar als ik mijn honden vrij rond zou laten lopen door de omgeving, denk ik wel dat ik klachten krijg.

Idd voor alles wat ze pakken beter ook. En voor de kat zelf. Ik weet niet wat voor ziektekiemen ze buiten oplopen, ik heb geen enkele controle over wat ze eten en wanneer ze eten, ze kunnen aangereden worden, vergiftigd worden, meegenomen worden, en je bent er niet bij. Nope. Simba mag binnen blijven. En misschien komt hij dan wat tekort, anderzijds, voor honden vinden we het heel normaal, en misschien zou een hond het ook wel leuk vinden om vrolijk rond te zwerven.

In mijn jeugd in de jaren-50, in een grote stad,liepen honden gewoon overal los rond.Ze werden wel heel vaak aangereden op straat.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 19:26

Volgens Carola Schouten mag de kat gewoon naar buiten. Staat op het ad.
Dus alle poezels lekker naar buiten

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 19:29

He jammer, zag net een gat in de markt ontstaan voor werkloze.
Kattenmepper :')
Overigens van mijn 4 katten wil er maar eentje echt naar buiten :roll: en eentje moet ik niet kwijt raken want die is te mooi en chronisch niet goed. Zie ik nooit meer terug.
Gek eigenlijk, voor raskatten normaal om op terrein te blijven en alle gewone katten niet :\

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 19:30

purny schreef:
Volgens Carola Schouten mag de kat gewoon naar buiten. Staat op het ad.
Dus alle poezels lekker naar buiten

Inderdaad! Lekker veilig in eigen tuin.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 19:34

Ik hou mij katten in de tuin met een omheining, alleen kunnen katten via de schuur van de buren in de tuin komen. Heel vervelend als er weer eens een kat "vast" zit in mijn tuin en niet op tijd weg kan als de honden naar buiten gaan.
Honden bijten niet, maar hebbem wel eens een kras over de neus gehad van een kat in paniek.
Moet ik nu dan een dubbele afrastering maken omdat een ander de kat niet binnen houdt? En wie betaald de DA rekening als bet wel een keer misgaat?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 19:43

Ach... Kunnen ze in Brussel weer terug naar de echte grote problemen

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 19:46

Oh lijkt me heerlijk, onze 18 jarige Belle geniet graag van het zonnetje (in eigen tuin, ja het bestaat mensen) maar durft vaak niet meer door die walgelijke buurt katten die haar zo maar aanvallen. Al 3 keer naar de DA gemoeten door andermans kat.
Buurt katten worden dan ook met liefde uit de tuin verwijderd door middel van een hoge druk spuit, schoenen, crocs, bezems, eigenlijk alles wat ik op dat moment in handen kan krijgen.. :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 20:00

Natuurlijk mag dat nu nog, er zou eerst een proefproces moeten komen voor dat verandert. Het is niet dat ineens de katten morgen binnen moeten blijven.

Stap 1 zou zijn om daadwerkelijk te achterhalen wat er gebeurt met de populatie muizen, ratten, maar ook vogels. Daar zijn vast modellen voor of voor te maken. Want het enige argument dat hout snijd is m.i. dat het ook juist schade aan kan richten. De kat is niet inheems, maar wel al zo lang deel van ons eco-systeem dat de vraag is of we nog zonder kunnen.

Alle andere argumenten over handhaven en "mijn kat doet niks" zijn complete kul.
Ik zou groot voorstander zijn van alle katten chippen, belasting heffen en van dat geld maatregelen om de overlast tegen te gaan. En laten ze er dan alsjeblieft een doelbelasting van maken (En de hondenbelasting ook)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 20:36

anjali schreef:
In mijn jeugd in de jaren-50, in een grote stad,liepen honden gewoon overal los rond.Ze werden wel heel vaak aangereden op straat.

In mijn jeugd in de zestiger jaren, in een buurtschapje op het platteland ook hoor. Af en toe gingen er een paar op jacht, dan kwam de jachtopziener melden dat hij ze dood zou schieten als hij ze nog eens zou zien.

Jammer dan,dachten de eigenaren. Niemand had hier ook een hek om zijn erf, nu is er niemand meer zonder hek, wij ook niet. Ik vind het jammer.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 20:46

Ibbel schreef:
Sinds de domesticatie van de kat is de kat een onderdeel van 'ons' ecosysteem geworden.
De heren theoretici/onderzoekers maar vooral non-biologen/non-ecologen hebben geen idéé wat er gebeurt als je een predator uit een ecosysteem-in-evenwicht haalt.

Enig idee hoe diep we na één jaar zonder katten door de muizen/ratten én vogels zouden moeten waden?

Nope. Een dier dat door zijn eigenaren gevoerd wordt, is nooit "een onderdeel van het ecosysteem".
Voor een eerlijk evenwicht tussen prooi en predator zou je je katten moeten laten verhongeren als ze niet genoeg bij elkaar jagen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 00:01

SindyKaya schreef:
Oh lijkt me heerlijk, onze 18 jarige Belle geniet graag van het zonnetje (in eigen tuin, ja het bestaat mensen) maar durft vaak niet meer door die walgelijke buurt katten die haar zo maar aanvallen. Al 3 keer naar de DA gemoeten door andermans kat.
Buurt katten worden dan ook met liefde uit de tuin verwijderd door middel van een hoge druk spuit, schoenen, crocs, bezems, eigenlijk alles wat ik op dat moment in handen kan krijgen.. :)

Begrijp ik.. wat sneu!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 00:43

Ik heb 4 honden op afgezet terrein, geen kat die zich hier durft te wagen.

Ik heb geen probleem er mee als katten buiten lopen. Ik woon in een klein dorp en hier is dat eigenlijk nog gewoonte. De katten lopen dan ook meer in de natuur rondom het dorp dan in het dorp zelf.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 00:43

wij delen een kat met de buren die zelf lekker heen en weer loopt... dat zou dan ook niet meer kunnen... laat die beesten lekker ravotten. Katten stammen af van wilde katten en die horen lekker in bomen te kunnen klimmen, lekker jagen lekker rennen! ik denk dat als katten niet meer naar buiten mogen dat menig mens dan een erg drukke kat kan gaan ervaren... en niet iedereen heeft tijd om al die ‘buitentijd’ in te halen door super lang te spelen

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 00:46

Trui schreef:
wij delen een kat met de buren die zelf lekker heen en weer loopt... dat zou dan ook niet meer kunnen... laat die beesten lekker ravotten. Katten stammen af van wilde katten en die horen lekker in bomen te kunnen klimmen, lekker jagen lekker rennen! ik denk dat als katten niet meer naar buiten mogen dat menig mens dan een erg drukke kat kan gaan ervaren... en niet iedereen heeft tijd om al die ‘buitentijd’ in te halen door super lang te spelen

Ja? Iemand die geen tijd heeft om tig keer per dag met de hond te lopen moet ook geen hond nemen.
Simpel toch?

En een bepaalde unieke situatie zoals die van jullie, delen met de buren, is natuurlijk ook geen rede om een wet wel of niet in te voeren.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 00:48

Trui schreef:
Katten stammen af van wilde katten en die horen lekker in bomen te kunnen klimmen, lekker jagen lekker rennen!

Alle gedomesticeerde dieren stammen af van wilde dieren... :)*

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 00:53

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 00:55

Karin schreef:
Volgens het ministerie van LNV komt er geen verbod: Ministerie: Kat mag gewoon naar buiten

Dat was allang duidelijk. :) Maar het is een interessante kwestie om nog even op door te borduren/over door te zeiken. :+

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 00:59

Excuses. Ik had geen link gezien in dit topic, maar ik begrijp dat het al gezegd was. Dan heb ik niks gezegd. ;)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 01:01

Wij hebben vroeger wel een kat gehad, maar ik ben zelf meer een hondenmens.
Tegenwoordig zijn de katten die ik zie, vooral dode katten. :o

Ik werk in een dorp zo'n 10 km verderop.
Daar ga ik met de auto heen en een groot stuk is 80 km weg, een stukje 50 km door een dorpje heen.
Meestal begin ik om 7.00 in de ochtend met werken dus ben vroeg op pad.
Ik werk daar al bijna tien jaar, en ik heb in die tijd al vele tientallen dode, aangereden katten gezien.
Midden op de weg, of half in de berm dat ze nog weg wilden kruipen.
Of zo toegetakeld dat het evengoed een haas kon zijn.

Maar het aparte vind ik nog dat ik kattenbaasjes heb horen zeggen, dat ze liever hebben dat hun kat wordt doodgereden dan altijd binnen moeten leven.
Ook al worden ze doodgereden en misschien nog wel uren hebben gecrepeerd, ze hebben in ieder geval vrij buiten kunnen leven.

Ik kan me dat niet voorstellen, dat als je echt om je dier geeft het heel gewoon vindt als het wordt dood gereden omdat ie dan in ieder geval enkele maanden of jaren vrij heeft kunnen leven.

Dit staat natuurlijk nog los van of het van de EU wel of niet mag, maar meer om hoe koud kattenbaasjes er tegenover staan dat hun kat grote kans heeft om dood gereden te worden.
Want doodgereden worden is minder erg dan binnen leven.

Maar mijn mening is vooral gebaseerd omdat ik nooit levende katten mee maak, maar vooral dode katten die een baasje hadden die hun een leven gunden met een gevaarlijke vrijheid.
En ook al ben ik niet echt een kattenmens, mijn hart breekt elke keer weer als ik zo'n doodgereden kat zie liggen. :(

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 01:15

Mijne ook..

Ik ben ook echt meer hondenmens met nu 2 katten. Katten die niet buiten de tuin kunnen. Ze hebben elkaar en stoeien wat af. Ik heb totaal geen katten met teveel energie. Het was wel de reden waarom nr2 kwam.

Ik vind het een heel prettig idee dat ze niet buiten de tuin kunnen. Gewoon lekker veilig.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 01:29

Rakkie123 schreef:
Saskia9 schreef:
Verplicht chippen en laten helpen is moeilijk inderdaad. Maar dat is hetzelfde als met verbieden buiten te laten lopen. Wie gaat wat en hoe controleren?
Loslopende kat vangen, controleren op chip, wat dan natuurlijk niemand meer doet :+ en dan wat, eigenaar zoeken. Kat terug brengen en een boete uitschrijven? En wie gaat dat doen, en betalen?

Ik zie het niet gebeuren eigenlijk, het hele verbieden.

Op zich zou dat niet zo moeilijk hoeven zijn, mits mensen gehecht zijn aan hun kat....
Naar het asiel brengen en daar kunnen ze hun kat tegen ( ik noem een dwarsstraat) 200 euro weer ophalen...plus de eventuele chip en sterilisatiekosten.....

Maar ik vrees dat erg veel mensen hun kat niet meer ophalen en een kitten kopen het volgende voorjaar.

Nou, echt wel. Als er eentje zou weglopen, zou ik alleen maar blij zijn dat ie gevonden is en gewoon betalen. Daarom zijn ze gechipt en geregistreerd ook. Geen dure raskatten. Gewoon een gedumpte kat die al een en ander mankeerde toen hij bij ons kwam en een boerderij katje die anders verzopen werd.....Voor dat mensen daar over beginnen

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 01:34

Net was het wel op tv en ik vind het eigenlijk wel apart hoe de experts het brengen. De kat heeft de meeste dieren vermoord........Dus ze zouden de katten binnen of op eigen terrein gehouden willen zien.

Nou, volgens mij is de mens het grootste probleem op deze wereld en die sluiten ze te weinig op.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 01:51

superpony schreef:
Nou, volgens mij is de mens het grootste probleem op deze wereld en die sluiten ze te weinig op.

Het ecologische probleem van de huiskat is óók één van de ( inderdaad vele) door de mens geschapen problemen.
Maar die andere problemen zijn niet relevant voor deze discussie.