Eenvandaag - zeer ernstige bijtincidenten, poll!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe verminderen we het aantal ernstige bijtincidenten?

Verbieden van deze rassen
86 (9%)
Verplichte hondencursus anders wordt je hond afgepakt
274 (29%)
Verplicht altijd een muilkorf om buitenshuis bij de rassen uit de top 5
180 (19%)
Verplicht altijd aanlijnen buitenshuis van de rassen uit de top 5
244 (26%)
Niks doen, helpt toch niet en zo erg is het nu ook weer niet
12 (1%)
Ik ben dol op deze honden, dat gezeur ook altijd!
69 (7%)
Iets anders (graag posten)
56 (6%)

Totaal aantal stemmen: 921

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 14:38

_classic schreef:
pompadour schreef:
Sommige baasjes vinden het stoer als hun reu gaat knokken.
Ik dat ook dikwijls meegemaakt,
Zelfs hen het met een golden retriever reu die mega dominant was.
Hij viel mijn hond aan terwijl hij op zijn kontje zat.

Of eigenaren die niks aan hun reu doen die mijn teef maar blijven bestijgen en berijden :
Ik trek ze er dan zelf altijd maar af, omdat mijn teef te onzeker is om ze te corrigeren. Maar ik vind dat zo'n ergernis!

Dat heb ik het verleden ook mee gemaakt.
Mijn flatcoat teefje ( is al ruim 8 jaar geleden overleden).
Zij was best wel pittig, maar het heel slecht voor de heupen .En zij baasje keek erna en deed niks.

Anoniem

Re: Eenvandaag - zeer ernstige bijtincidenten, poll!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 14:52

Ik kom even binnenvallen, ik wil jullie namelijk allemaal een groot compliment geven over hoe goed en netjes hier met elkaar om wordt gegaan. De discussie is heel interessant en er wordt hier echt met fatsoen en respect met elkaar omgegaan! Ondanks dat dit best wel een pittig onderwerp is waarbij de emoties hoog kunnen oplopen.

Dat mag ook wel eens gezegd worden dacht ik :D

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 15:02

ben ook van mening dat een hond niet zomaar mag grijpen, maar heel vaak wordt er van te voren al een oliebol aan signalen afgegeven dat de erop afvliegende hond beter weg kan blijven, of wat ook weleens gebeurd met op andere afvlieghonden, dat degene die wel snauwt zich gewoon helemaal te pletter geschrokken is en je daardoor een wat overtrokken reactie krijgt.

wat ik eigenlijk vooral hier in mijn omgeving zie en dat betrekt zich trouwens niet op hr-honden, is dat veel honden die alleen zijn opgegroeid, van die blije springdingen zijn die de hondentaal toch niet zo goed kennen. en ook alle hondensignalen die al afgegeven worden (de subtiele) niet snappen.

Honden die trouwens zomaar iedere keer weer zouden proberen mijn teef te dekken, krijgen dan toch een keer vliegles O:)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 15:36

NenaC schreef:
ben ook van mening dat een hond niet zomaar mag grijpen, maar heel vaak wordt er van te voren al een oliebol aan signalen afgegeven dat de erop afvliegende hond beter weg kan blijven, of wat ook weleens gebeurd met op andere afvlieghonden, dat degene die wel snauwt zich gewoon helemaal te pletter geschrokken is en je daardoor een wat overtrokken reactie krijgt.

wat ik eigenlijk vooral hier in mijn omgeving zie en dat betrekt zich trouwens niet op hr-honden, is dat veel honden die alleen zijn opgegroeid, van die blije springdingen zijn die de hondentaal toch niet zo goed kennen. en ook alle hondensignalen die al afgegeven worden (de subtiele) niet snappen.

Honden die trouwens zomaar iedere keer weer zouden proberen mijn teef te dekken, krijgen dan toch een keer vliegles O:)

Maar wat is er erg aan die 'overtrokken' reactie? (Niet persoonlijk tegen jou trouwens, want ik heb dezelfde ervaring) Die overtrokken reactie is net zo heftig als dat het ergens op af vliegen of tegenaan beuken is. Daar heb ik ook meer last van dan van de HR honden. Ik moet zeggen dat ik 1 bepaalde wijk hier in het dorp ontwijk waar er veel wonen, maar verder kom ik ze niet tegen. In andere steden in de omgeving zie ik ze wel vaker en daar hoor ik inderdaad dat het een probleem is. Vooral de kruisingen tussen verschillende HR rassen zodat ze en hond en mens agressief worden.

Andere honden bestijgen doen we niet, ik roep je en als je niet luistert trek ik je er af. Als een andere hond dat bij mijn honden doet pluk ik hem er ook af en stuur hem weg. Maar ik ben ook voorzichtig met andere reuen bij mijn reu, dat is geen knokker, maar twee reuen gaan nu eenmaal snel kijken wie er eigenlijk sterker is. Toen hij jonger was werd hij een aantal keer door andere reuen besprongen en uitgedaagd, ik heb hem toen gewoon bij reuen weggehouden. Ik ga niet afwachten of de andere eigenaar zijn of haar reu terug kan roepen als er gepats bij komt kijken.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 15:47

nou ja met overtrokken bedoelde ik meer dat de subtiele signalen niet afgegeven worden, maar dan direct een snauw of grom. (niet bijten)

bestijgen is ook iets wat je een jonge reu al moet afleren, maar vaak vinden mensen het nog wel grappig als een pup ''los'' gaat op een knuffel.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 15:49

een pup leert van oudere honden. Dat is niks mee/

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 15:56

Ja, maar de hond die zo aangestormd komt geeft ook geen subtiele signalen om kennis te maken die er normaal wel horen te zijn. Ik vind dat wel een normale reactie, eerlijk gezegd.

Zo gaat het hier thuis ook tussen de 2 die samen opgegroeid zijn. Er gaan 100 kleine signalen per dag doorheen en daar reageren ze op. Tot ze bijvoorbeeld spelen en de een de ander echt pijn doet, dan zijn er geen kleine signalen, maar een flinke correctie dat dát echt niet mag. Als ik bezoek heb kunnen zij zich echt doodschrikken en degene die de correctie geeft willen straffen, maar ik bemoei me daar juist niet mee. Als iemand mij pijn doet of ik me dood schrik reageer ik ook heftiger dan wanneer iemand gewoon beleefd iets doet of vraagt wat ik niet wil. ;)

Oh, los gaan op kleedjes en knuffels mogen de reu en teef hier allebei gewoon. Op elkaar en andere honden absoluut niet, dat weten ze ook. En op mensen ook niet _O- Mijn teef is de ergere rijder dan de reu. O:)

En een pup leert inderdaad van andere honden. Maar wel in overleg, mijn pups hoeven niks van vreemde honden te leren en mijn honden mogen vreemde pups niks leren. Daar hebben ze niks mee te maken, ik zoek daar honden voor die ik vertrouw en mensen die het goed vinden. Mijn teef leert ze namelijk geen grenzen, die leert dat ze alles mogen en haar pijn mogen doen. Mijn reu leert ze dat ze niet mogen bewegen in zijn buurt en op 5 meter afstand moeten blijven.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 16:00

Ik heb ruim 19 jaar geleden een nestje gefokt met flatcoated retrievers
En had zelf 1 reutje uit het nest gehouden.
Hij werd door zijn moeder opgevoed.
Ik had het stukken gemakkelijker, zij leerde haar pup toch andere dingen.

En beide leren weer andere pups opvoeden , die in de buurt woonden

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 16:31

* LET OP*ik weet dat ik dingen versimpel in de volgende post. Als ik álle aspecten benoem zonder te vereenvoudigen wordt het volgende verhaal een boek ipv een post op een forum... Maar ik vind het navolgende wel belangrijk genoeg om het te proberen in vereenvoudigde en verkorte vorm weer te geven:
*--*

In het kader van signalen en risico's.

Een deel van de hr-honden (en dan in dit geval vooral de types die ooit gefokt werden -en soms nog worden...- voor hondengevechten) heeft in de signalen iets bijzonders.

Buiten het feit dat ze dus heel heftige los kunnen gaan als ze eenmaal los gaan met echt heftige verwondingen speelt er nog iets.

Het iets dat mijns inziens maakt dat het voor veel mensen 'uut het niets' lijkt te komen.

Bij vrijwel alle diersoorten (zelfs de mens) is er een gedragspatroon richting agressie.
Heel veel gedragselementen, in een bepaalde volgorde, voor de daadwerkelijke actie van bijten.
Meestal in oplopende intensiteit.

Bij honden denk je in geval van agressie als afweer aan zaken als

Strakkere oren
Strakkere gezichtsuitdrukking
Kop afwenden
Opgetrokken lip
Verder opgetrokken lippen en verder strakke oren
Een grom
Lijf afwenden
Richting 'belager' kijken en diepere grom
Snep/hap.

In geval van gerichte agressie, niet als afweer maar om het gevecht aan te gaan:

Borstelen
Strakke blik richting degeen waar agressie op gericht is
Stijve hoge kwispel of strak gehouden staart
Grommen
Uitval/charge

Dit zijn voorbeelden, niet iedere hond exact hetzelfde.
Maar wel wat je regelmatig tegen kunt komen.

Deze gedragspatronen nemen wat tijd.
Ieder lid gedragselementje neemt een halve tot meerdere seconden tijd in beslag.
Ze geven je als eigenaar of omstander ook tijd om je te realiseren dat er iets ongewensts gebeurt. En tijd om in te grijpen.

Bij een deel van de HR honden zie je dit nagenoeg niet
Deze gedragspatronen zijn soms afwezig, maar nog vaker wel degelijk aanwezig maar in turbo tempo.
Het hele scala aan signalen kan in sommige gevallen in een tiende van een seconde afgewerkt worden.
Veel minder tijd dus om je te realiseren wat er gaande is.
Minder tijd om in te grijpen. Áls je het al ziet, in die splitsecond dat het gedragspatroon er is.

In de hondengevechten heeft dit natuurlijk voordeel. Het is niet gek dat je het ontbreken van of extreem versneld tonen van de gedragspatronen vooral ziet bij honden die decennialang gefokt zijn op vechtgeschiktheid en gameness.
Want daardoor kan de andere hond minder goed inschatten wanneer de aanval komt...

Het maakt het verhaal rondom de hr-rassen mijns inziens een heel stuk lastiger.

Want, de schade ís groter.
Maar, het risico dat de eigenaar (of zelfs de aangevallen hond) het gedragspatroon opmerkt en tijd heeft om te reageren is minder of afwezig.

Je hoort niet voor niets vaak dat de eigenaren van dit type honden het nooit had zien aankomen.

En dit missen of versneld doorlopen van dit soort gedragspatronen voegen dus toe aan het risico.

Het risico van
Meer geneigd zijn óm te vechten of agressie te gebruiken in conflict
Meer geneigd om zelf agressie te tonen, zelfs buiten een conflict
Minder herkenbare of zelfs afwezige gedragspatronen vóór het eigenlijke doodmaakgedrag
Het enorm volhardend zijn in gevecht, niet opgeven, vasthouden
En de verhoogde schade bij gevechten.

Dit alles ten opzichte van de meeste andere rassen.

(Uiteraard, ik zet het zelf vast neer, er zijn uitzonderingen, en niet iedere hond is hetzelfde. Ik kijk hier in grote lijnen)

Verder risico vind ik de reputatie die liefhebbers en rasverenigingen soms lijken te willen geven.
Nannydogs, gezinshonden.
Lieverds eigenlijk, maar onbegrepen.

Dit zorgt namelijk dat ook <insert naam> van op de hoek met haar peuter en kleuter die een leuke hond zoekt maar verder niet inleest, vrij makkelijk voor dit type hond kan kiezen.
Ze zijn er ook véél in ieder asiel zitten ze...

Dit hele pakket tezamen maakt wat mij betreft de problematiek rondom hr-rassen.

En ik denk dan ook dat de oplossing moet liggen in erkenning van het totale pakket, en ook op alle velden iets doen.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 17:47

Qua signalen ben ik het wel eens met je Femke_tweety... alleen merk ik ook bij veel ‘ gezinshonden.’ Als de golden retriever/labrador/ collie dat de hond afgeleerd wordt om bepaalde waarschuwende signalen te geven.

Een hond die gromt naar een kind wat aan zijn staart hangt wordt gestraft voor het grommen. Tanden ontbloten levert een flinke tik op.
Zodra je dit vanaf een jonge leeftijd bij een hond doet, zal de hond de signalen af gaan leren en ‘ vanuit het niets ‘ bijten.

Veel kleine honden worden dan weer niet serieus genomen en die zullen naar verloop van tijd ‘ duidelijker ‘ worden in hun signalen. Dat ze vervolgens nog minder serieus genomen worden door mensen is eigenlijk heel sneu.

Overigens mogen al mijn honden naar hartelust grommen/tanden laten zien etc. Veel mensen roepen me wel eens toe dat ik ze op de rug moet leggen als ze dat doen... maar dat is de snelste weg naar een bijtincident met een hr hond. Nee, ik neem mijn hond rustig weg uit de situatie en bedenk wat de druppel was voor mijn hond. Zodra ze weer rustig zijn doorloop ik de prikkels individueel nog een keer en als dit weer goed gaat, gaan er terug naar de situatie die eerst teveel was voor de hond en dan kan ik kijken of er verder gewerkt moet worden. Imo een fijnere manier om met je hond aan de slag te gaan.

Nu grommen ze echt niet zomaar en tijdens de ‘ trainingen ‘ ga ik echt niemand in gevaar brengen. Ik ken mijn hond door en door, ik weet hoe ik kan reageren bij haar om haar weer vertrouwen te geven.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 18:25

zimbabwe schreef:
Wat ik een beetje mis in de discussie is dat dieren dieren zijn en blijven en mensen mensen... Niet ieder mens weet om te gaan met beesten en kunnen honden gedrag lezen en schatten derhalve situaties verkeerd in. Zowel op het gebied van of een hond wel of geen kennis wil maken met jouw beest, maar ook eigenaren die zelf menen dat zij hun hond altijd kunnen controleren omdat ze hem zo goed kennen of zich wel zo bewust zijn van hun risicohond...

Ook een risicohond kan uitbreken, hoe erg de baas ook denkt dat hij alles onder controle heeft. Ook een risicohond kan geconfronteerd worden met onverwachtse domme mensen. Dat gebeurd met "gevaarlijke honden" net zo goed als met de sufferds zoals labradors..

Verschil is gewoon wel dat een gemiddelde lieve labrador dan toch echt een minder gevaarlijk dier is dan een hr hond waarvan al bekend is dat het individuele dier ook al instabieler is.

Precies!

De hond waar ik het eerder over had, die ontsnapte kwam dus eerst op mijn toen vrij nieuwe herplaatser af, hele rustige sociale hond die veel pikt, gelukkig kende de Staff kruising mij nog goed vanuit zijn pup tijd en kreeg ik hem zover dat hij mijn hond met rust liet en ging zitten voor het escaleerde. Mijn Sheltie kende hij van pup af aan, die stond doodstil achter mij, normaal best wel haantje de voorste maar nu wist hij dat hij zich stil moest houden gelukkig. achteraf viel me dat pas op. Toen ik 60 meter verderop liep greep hij dat andere hondje, wat in mijn straat woont, van achteren, was echt vreselijk om te zien, was geen gevecht was gewoon een hond dat kapot gemaakt werd, ik moest mijn roedel beschermen en kon er daarom niet heen vond ik. Gelukkig stopte wat mensen om te helpen.
Dit gaat nooit meer van mijn netvliezen en never wil ik nog contact tussen mijn honden en dit soort honden. Hun gekozen risico, waar ik niet voor gekozen heb omdat ik juist lekker wil kunnen wandelen, maar nu loop ik constant met ogen in mijn achterhoofd.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 18:34

Ik denk dat je dat stukje
"Het is geen gevecht maar een hond die kapot gemaakt werd"
Aardig omschrijft hoe het in sommige situaties kan gaan.

Gevecht is in ieder geval nog van twee kanten.

Bij kapot maken is het zo eenzijdig.

Mijn kruising sheltie is dus ooit de pineut geweest.

Gebeurde 'gelukkig' op een hondenclub, waar er 4 man bovenop dook.
En het nog nauwelijks lukte om ze uit elkaar te krijgen.

Mijn hond heeft werkelijk niets teruggedaan. Die krijste alleen maar énorm.
(Geluid, angst en onmacht vergeet ik noooooit meer)

Wij beiden hadden die andere hond niet eens gezien.

Lag onder een tafel langs de kant.
Alle honden op het veld had ik gezien.
Die niet.
Mijn hond ook niet volgens mij, die was met haar aandacht in ieder geval volledig bij mij...

Hond vloog onder tafel uit.
Musketonhaken van riem knapte.
Voor iemand überhaupt doorhad wat er gebeurde had hij vast en was aan het schudden.

Mijn hond heeft het dus overleeft. (Lingehoeve heeft er wel aan moeten klussen)

Sinds die tijd heb ik me ingelezen.

Geen hekel aan de honden an sich. Maar ik wil me op straat gewoon niet onveilig voelen, en dat is helaas wel het gevolg van de grote hoeveelheid hr-honden op straat.

Zonder dat ik dus iemand of een hond persoonlijk de zwarte piet toe wil spelen.

Maar het geheel op dit moment in Nederland maakt dat ik me met mijn hond niet volledig veilig voel.
En dat is naar.

En ik wóu dat het een onterechte angst was.
Maar dat is het helaas niet.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 18:53

Ik heb kennissen en zij hadden teckeltje. Dat is teckeltje is aangevallen door 2 pitbulls, die losliepen.
de man keek erna en deed niks.
Ze waren echt van plan om het teckeltje uit elkaar trekken, ze hadden eerder gedaan bij een kat uit de zelfde wijk.
Toen wilde het vrouwtje van de teckel redden , toen ze grepen ze haar.
Hij wel gestorven maar niet door verwondingen.

Ik heb zelf dat ook mee gemaakt dat er stom mens haar pitbull bewust los liet.,terwijl Jackson aan de riem zat( flexi riem), en ik wilde de andere kant op gaan.
Omdat ik best wel ervaring met honden. Heb ik bewust de lijn lang gelaten zodat Jackson zich kon verdedigen. De pitbull kreeg geen kans bij hem.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 19:27

Femke_Tweety, twee keer een hele goede post. Ook eens met het verschil gevecht en kapot maken. Heel heftig van jouw hond, ik geloof meteen dat je het gillen nooit vergeet. Je vergeet dat geluid al niet als ze 'gewoon' erge pijn hebben. Laat staan die pijn en paniek op dat moment. :(:)

Pompadour. Op het moment dat een hond ervoor gaat om de andere hond kapot te maken heeft die hond geen kans. Of je die wel of niet lang laat of los laat. Dat is juist het grote gevaar bij een aantal HR rassen of kruisingen.

Honden die een kat vermoorden hoeven niet meteen ook andere honden te vermoorden. Net als dat een hond die een andere hond kapot maakt of gewoon bijt absoluut geen mens agressie hoeft te hebben. Vaak zie je dat mensen gebeten worden bij het elkaar halen van 2 honden, maar dat hoeft niet perse op de mens gericht te zijn. Daarom zijn de voorbeelden van HR rassen die met een klein kind kroelen geen bewijs, ten eerste is dat 1 hond en ten tweede heeft hond en mensagressie niet met elkaar te maken.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 19:40

pompadour schreef:
Ik heb kennissen en zij hadden teckeltje. Dat is teckeltje is aangevallen door 2 pitbulls, die losliepen.
Ze waren echt van plan om het teckeltje uit elkaar trekken, ze hadden eerder gedaan bij een kat uit de zelfde wijk.

Ik heb zelf dat ook mee gemaakt dat er stom mens haar pitbull bewust los liet.,terwijl Jackson aan de riem zat( flexi riem), en ik wilde de andere kant op gaan.
Omdat ik best wel ervaring met honden. Heb ik bewust de lijn lang gelaten zodat Jackson zich kon verdedigen. De pitbull kreeg geen kans bij hem.

mijn hond is aangevallen door een teckel. en dat zjin beide geen HR- honden (de teckel en de mijne ook niet).

zo heel veel zie ik die hier ook niet, maar dat zal gebiedsafhankelijk zijn.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 20:12

Femke_Tweety schreef:
Ik denk dat je dat stukje
"Het is geen gevecht maar een hond die kapot gemaakt werd"
Aardig omschrijft hoe het in sommige situaties kan gaan.

Gevecht is in ieder geval nog van twee kanten.

Bij kapot maken is het zo eenzijdig.

Mijn kruising sheltie is dus ooit de pineut geweest.

Gebeurde 'gelukkig' op een hondenclub, waar er 4 man bovenop dook.
En het nog nauwelijks lukte om ze uit elkaar te krijgen.

Mijn hond heeft werkelijk niets teruggedaan. Die krijste alleen maar énorm.
(Geluid, angst en onmacht vergeet ik noooooit meer)

Wij beiden hadden die andere hond niet eens gezien.

Lag onder een tafel langs de kant.
Alle honden op het veld had ik gezien.
Die niet.
Mijn hond ook niet volgens mij, die was met haar aandacht in ieder geval volledig bij mij...

Hond vloog onder tafel uit.
Musketonhaken van riem knapte.
Voor iemand überhaupt doorhad wat er gebeurde had hij vast en was aan het schudden.

Mijn hond heeft het dus overleeft. (Lingehoeve heeft er wel aan moeten klussen)

Sinds die tijd heb ik me ingelezen.

Geen hekel aan de honden an sich. Maar ik wil me op straat gewoon niet onveilig voelen, en dat is helaas wel het gevolg van de grote hoeveelheid hr-honden op straat.

Zonder dat ik dus iemand of een hond persoonlijk de zwarte piet toe wil spelen.

Maar het geheel op dit moment in Nederland maakt dat ik me met mijn hond niet volledig veilig voel.
En dat is naar.

En ik wóu dat het een onterechte angst was.
Maar dat is het helaas niet.

Ik ben ook niet bang geworden wel veel alerter, kan een HR hond op zich ook leuk vinden, zij kunnen er ook niks aan doen, maar niet rond mijn honden. Sta ook echt niet voor mezelf in als ik ze een keer echt moet gaan verdedigen, weet wel wat trucjes om een hond uit te schakelen. Zijn het er 2 zoals bij het verhaal van pompadour wordt het echt een stuk lastiger.

Een heel leuk Engelse Stafford in de buurt, eigenaren zijn naar een goede fokker gegaan, maar als de oppas (die kom ik eigenlijk alleen maar tegen met hem) hem uitlaat en ik kom ze tegen vraag ik of hij hem wil aanlijnen. Gelukkig doet hij dat ook maar hij zegt eigenlijk elke keer ze zoeken het zelf toch wel uit en juist dat soort opmerkingen maak ik me zorgen over. Zo simpel is het niet.

NenaC schreef:
pompadour schreef:

mijn hond is aangevallen door een teckel. en dat zjin beide geen HR- honden (de teckel en de mijne ook niet).

Dat kan ook gebeuren ja.
1 van mijn honden is een keer aangevallen door een Jack Russel, liever natuurlijk helemaal niet maar dit liever dan een HR hond.
JR kwam aanrennen en dook er boven op. Was een teef en mijn reutje was echt een gentleman naar teven en deed helemaal niks terug, had mijn Boxer teef (herplaatser) aan de lijn die zeker wel wat wilde doen, dan sta je daar met een eigenaar die aan komt rennen verder niks doet behalve haar hond onbewust op te jutten door te schreeuwen. Ik zei, als je nu niet stopt met schreeuwen en haar niet weg pakt laat ik mijn Boxer los, niet netjes maar het hielp wel. Kleine had verder geen bijtwonden ook gelukkig.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 20:20

mvdende schreef:
En flatcoats en Duitse Staandes lijken kwa enthousiastme best veel op elkaar. Doen geen vlieg kwaad en willen alleen maar speeelleennnn!

En toch is die van mij tijdens puppycursus gepakt door een flatcoat van 5/6maanden oud...
Hond was lastig, maar mocht spelen aan een lange riem zodat er ingegrepen kon worden. Riem breekt, en hond had het op maar 1 ding voorzien, mijn fox van 4 mnd...
Trainer heeft hem er uiteindelijk af moeten schoppen...

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 00:00

NenaC schreef:
pompadour schreef:

Code
Teckel vermoorden geen andere hond

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 00:54

Mijn hond is helaas heel vaak aangevallen en waar hij echt heel veel schade (waarvan 1 blijvend) van heeft gehad in secondenwerk is van een Ambull en een bull terriër geweest. Dat meteen schudden vind ik doodeng.

Hier waren overigens wel signalen vooraf. Eén keer gezien dat een hond er gewoon op afrent zonder enige communicatie of contact en gewoon meteen bijt. Ik vond dat zo raar. Mijn hond is echt geen lieverdje, die verdedigt zich wel maar hij kijkt gelukkig altijd naar wat eraan komt en anticipeert daarop. Daarom geef ik hem ook vrij veel vrijheid. Hij ziet meer dan ik.
Als jonge hond stierde hij ook op honden af, ik heb daar heel hard op moeten trainen. Hoe stom het ook klinkt, je moet het soms laten gebeuren zodat je ook de signalen kan leren herkennen. Ik kwam/kom hem overigens verontschuldigend halen dan :D

Mijn hond is niet leuk naar anderen als hij aan de lijn is. Maar ik heb dusdanig controle dat ik de andere hond af kan weren. Plus dat mijn hond enkel heftig corrigeert op zo'n moment. Geen polonaise aan zijn lijf :D Doordat hij jaagt moet hij soms in losloopgebied wel stukken aan de lijn maar ik lees zijn signalen zo goed dat ik vrijwel alles voor kan zijn. Dat is ook gewoon ervaring, van fouten leer je tenslotte het meeste. En een ander hoeft dat (ook in niet-losloopgebied) nooit te bekopen met schade. Nooit.
Ja, sommige honden zijn bulldozers en mensen vinden dat spelen. Jij hoeft hen of hun hond niet op te voeden. Zowel jij als je hond kunnen dat prima zonder conflict oplossen, dat zou wel moeten naar mijn mening. Dat gebulder van baasjes en honden irriteert me mateloos.

Mijn honden zijn soms ook gewoon rothonden. Dan sla ik mezelf voor m'n kop, bied excuses aan en trek ze weg om erna op ze te schelden dat ik ze het asiel in ga gooien en kan ik gewoon met het andere baasje communiceren.
Omdat je hond je schatje is, zijn mensen snel zo lichtgevoelig voor een opmerking of gebeurtenis. Ja, mijn hond rijdt soms op gecastreerde reuen en jouw hond grijpt alles dat bij zijn bal komt. Nou en, het zijn soms gewoon rothonden. Als dat alles is valt het prima mee. Als je er maar even wat aan doet nu. Dankjewel.

Gaat jouw hond een ander als flostouw gebruiken, moet je je even achter je oren krabben. Doe er wat mee. En helaas zie ik dat flostouwgebeuren te vaak bij HR-rassen met mensen erbij die vooral blijven wijzen naar andere oorzaken. Kijk nou eens naar je hond en neem je verantwoordelijkheid. Raseigenschappen zijn niet te ontkennen. Ik heb een Husky en die vreet graag schapen. Jij hebt een stafford en een raseigenschap is hondagressie. Dat hoeft niet bij elke hond tot uiting te komen maar de kans is gewoon groot. Net als een teckel die een konijnenhol in wil. Ik snap niet waarom het nou zo'n taboe is dat over een stafford of verwant uit te spreken. Drijft een border collie niet graag schapen of is dat ook de schuld van de teckel van de overbuurvrouw?

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 19:54

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 20:46

Oh wat een hel.

Ik word er naar van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 20:46

_kajo_ schreef:
Bizar. Je hond niet eens aan de riem hebben bij een dierenarts. Dierenarts is er klaar mee. https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 1562694964

Hmm aanvallende hond had sowieso aan lijn moeten zitten.

Maar een hond bewust laat loslopen is vragen om problemen. Omdat je nooit weet hoe een andere hond reageert. En hoe laks de eigenaar er van is.

Hier komen ze pas de wachtkamer in, als we aan de beurt zijn. Zodat we in 1 streep kunnen doorlopen. En dat er zo min mogelijk spanning ontstaat in de wachtkamer. En 1 voor 1 worden ze behandeld. Ga niet met 4 mechels tegelijk de behandelkamer in :=

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 20:50

Tuurlijk. Echt tuurlijk.

Áltijd de ander.

Het gegrepen hondje liep áchter de balie op eigen terrein dus.

Maar lós daarvan.

70 kilo moordmachine (al eerder ander hondje doodgebeten, dit was de tweede) zónder muilkorf meenemen naar dierenarts....
Hóe kóm je erop.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 20:53

Idd heel bijzonder ...
Al was het kleine hondje aangelijnd geweest, ze was kansloos.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 20:55

En voor hetzelfde geld had hij de hond van een andere cliënt gepakt ipv dit hondje, gewoon omdat die ook in de wachtkamer zat.