Honden apart voor bezoek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 12:55

Shadow0 schreef:
Def schreef:
De makkelijke oplossing is dan dat je direct een andere begeleider vraagt en krijgt. Deze oplossing past m.i. juist niet bij het doel van de WMO

Je mist het deel 'ondersteuning.'
Dit is een beetje als je fysio/ergo/revalidatiepraktijk bovenaan een trap doen en dan zeggen 'in het echte leven heb je ook trappen.'
"Ja dat weet ik, daarom wil ik juist weer leren traplopen, maar hoe kom ik daar nou?"
"Tsja, niet."

Citaat:
. In het normale leven ga je dan nadenken over oplossingen zodat beide partijen tevreden zijn. Je begeleiding zou je hierbij moeten ondersteunen, dat is een van de doelen waarmee je begeleiding je juist kan helpen.

Wat ze dus voor de goede orde dus niet deed. En wat nou precies de reden is waarom ik dat zo kwalijk vind: er zijn zoveel mogelijkheden om deze situatie anders op te lossen dan 'jij zorgt maar dat het anders is en je hoort van mij wel of het goed is.'

(Overigens, het 'echte leven' wordt vaak gebruikt om pesten, buitensluiting en niet-rekening houden met iemands noden en behoeften goed te praten. Dat is nogal een zwaktebod.)

Citaat:
Maar als je het hebt over de WMO en zo normaal mogelijk leven, past voor mij de oplossing ‘andere begeleider’ niet.

Jawel hoor, helemaal prima. Begeleiding is er ter ondersteuning, je hoopt daarmee de dingen makkelijker op een rijtje te krijgen. Het is geen hindernisbaan waarbij je al door je energie heen bent door uberhaupt aan de eisen van de begeleider te voldoen.

(Ik vind het hele stukje nogal neigen naar gaslighting. Niet alleen het ermee eens zijn maar dat ook nog eens op een manipulatieve manier zo draaien dat de betrokkene geen recht van spreken meer heeft. Dat is geen respectvolle manier van omgaan met elkaar. Als je in de zorg werkt, doe het alsjeblieft niet zo want het is geen eerlijk spel.)

Ik werk al jaren in de zorg met hele leuke cliënten, waaronder een hoop ASS cliënten. Ik vind TS ook juist goed bezig, zij probeert na te denken over oplossingen en is bezig met haar honden om ze te trainen.
Ik geef ook duidelijk aan in mijn stukken eerder dat ik ben voor een oplossing die voor begeleider en client past.
Ook voor mensen die niet kunnen lopen en dat nooit zullen kunnen, krijgen overigens in het normale leven te maken met trappen. En zullen hiervoor een oplossing moeten verzinnen.
Er moet dan een oplossing verzonnen worden die past bij de persoon waarover het gaat.
In dit geval iemand met ASS die zelf al heel goed bezig is hierin.
Direct een andere begeleider past voor mij niet in dat plaatje.
Eerst bekijken hoe je eruit kunt komen met degenen waarom het gaat.
En de begeleider mag hier ook wat in doen. Maar ook de client op haar niveau en tempo.

Ik vind jouw stukje nogal neigen naar slachtofferrol en onderschatting van mensen met ASS.
Je kan namelijk vaak meer dan je denkt!
En een goede begeleider helpt je dat ook in te zien.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 12:59

Def schreef:
Ook voor mensen die niet kunnen lopen en dat nooit zullen kunnen, krijgen overigens in het normale leven te maken met trappen. En zullen hiervoor een oplossing moeten verzinnen.

De oplossing is over het algemeen: een lift.
Kunnen we gewoon standaard maken, in elk geval op publieke plekken.

Ik vind het een zeer kwalijke gewoonte om de aanpassing alleen maaar van de persoon met beperking te verwachten, die getraind moet worden in het zijn-zoals-die-niet-is, ipv dat we als maatschappij (en zeker als begeleiders) kijken naar passende ondersteuning die uitgaat van iemand zoals die wel is op een respectvolle wijze.

Citaat:
Ik vind jouw stukje nogal neigen naar slachtofferrol en onderschatting van mensen met ASS.
Je kan namelijk vaak meer dan je denkt!

Ah, de slachtofferrol en onderschatting. Zoals ik al zei: gaslighting. Ze passen beide feilloos in hoe het probleem 1 kant op geschoven wordt.

Amandavd

Re: Honden apart voor bezoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 13:04

Word jij nooit moe van jezelf Shadow? De manier waarop jij discussieert is ook allesbehalve prettig maar hou vooral je oogkleppen op.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 13:11

Amandavd schreef:
Word jij nooit moe van jezelf Shadow? De manier waarop jij discussieert is ook allesbehalve prettig maar hou vooral je oogkleppen op.

Amanda, ik ben het hartstikke met je eens. Shadow, je discussieert een topic vaak dood. Je schrijft altijd super onderbouwde posts, maar helaas sta je, of komt het zo over, absoluut niet open voor de mening van een ander. Jouw mening is niet heilig. En telkens de dooddoener dat mensen er geen verstand van hebben als ze een andere mening hebben dan de jouwe. Das niet fijn en maakt dat ik in ieder geval me niet meer geroepen voel om te reageren in een topic. Want je krijgt toch een snauw of sneer.

Toevoeging: het is toch jammer? Je komt als een intelligent persoon over, hebt echt wel wat te vertellen, maar verliest daarbij uit het oog dat andere mensen dat óók hebben.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-18 13:36

Ik zie mijn honden niet als "probleem honden". Marlin is wat onzeker, maar dat is eigenlijk nooit een probleem geweest. Hij is lief, sociaal, luistert goed. Het enige "probleem" is dat hij blaft als er iemand binnen komt. Dit is afgelopen zodra iemand zit. Daarna hoor je hem niet meer.
Het feit dat hij erg angstig is voor de bench is nooit eerder een probleem geweest, aangezien hij goed zindelijk is en niets sloopt als hij alleen thuis is (los in huis).

Buusya is helemaal geen probleem hond. Dat is de makkelijkste en zachtaardigste hond die ik gehad heb. Enorm lief en heeeel erg voorzichtig met de kinderen.
Zoals ik eerder heb geschreven heb ik ze nooit eerder apart hoeven leggen, ze zijn lief en gedragen zich dus ze kunnen er altijd bij blijven.

Mijn dochter neemt ook gewoon kinderen mee naar huis om hier te spelen, dat gaat allemaal prima.
Dus ik snap niet zo goed dat er gezegd wordt dat de combinatie met 3 kinderen en 2 honden lastig zou zijn voor mij.

De honden die ik hiervoor had waren wel moeilijk met vreemde mensen en kinderen. Die gingen altijd apart als er iemand kwam, die konden dus ook prima in de bench.
Mijn eerste hond kon ook niet in de bench, die was ook heel makkelijk dus het was niet nodig.

Mijn huidige honden moesten aan een hele waslijst aan eisen voldoen aangezien ik geen risico wil lopen met jonge kinderen. En ze voldoen daar ook aan.
Dus nogmaals er was nooit een probleem tot deze begeleidster kwam.

Inmiddels heb ik een aantal keer geoefend met de honden achter de tafel leggen. Dit gaat goed, ze gaan rustig liggen dus daar ben ik blij mee.
Verder heb ik nog niets gehoord van de begeleidster. Ik wacht het maar af. Geen idee of ze morgen komt.
De vorige afspraak dat ze had moeten komen is ze niet geweest, maar dat had ik ook niet verwacht.
Maar ik zou voor nu toch wel graag duidelijkheid willen.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-18 13:41

Ik heb trouwens verder niet echt iemand die met ze kan gaan wandelen als ik de afspraak heb.
Nu moet ik er ook wel bij vertellen dat ik mijn honden liever niet aan anderen mee geef. De enige die wel eens met ze gelopen heeft is een vriendin van mij (toen had ik mijn enkel gekneusd). Maar zij werkt fulltime.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 14:01

Amandavd schreef:

Zo eens! Is al meerdere malen voorgekomen dat ik een topic maar ontstip als Shadow aan komt zetten. De manier van discussieren door heel selectief op opmerkingen van anderen in te gaan, staat me enorm tegen :O

Terwijl ik vind dat de TS juist super goed bezig is. Zelf al aan het kijken wat ze met de hond kan doen, zelf al contact opgenomen met een andere hulpverlener. Petje af voor je inzet. Jij komt er wel! +:)+

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 14:05

TinkerTreas schreef:
Mijn dochter neemt ook gewoon kinderen mee naar huis om hier te spelen, dat gaat allemaal prima.
Dus ik snap niet zo goed dat er gezegd wordt dat de combinatie met 3 kinderen en 2 honden lastig zou zijn voor mij.

.

Voor iemand die structuur nodig heeft is dit best een uitdaging. ook zonder ass zijn 2 honden en 3 kinderen soms een ongeorganiseerde, gezellige, bende zijn dus zo gek is die conclusie niet wanneer je hulpvraag begeleiding bij structuur is

Wat fijn dat je honden vast kunnen liggen. Wat verwacht jij dat je begeleider jou biedt aan huis?
Werkt jou begeleider voor een organisatie? Die zijn telefonische toch wel bereikbaar?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 15:03

Amandavd schreef:

_/-\o_ Finally...dacht dat ik de enige was :D

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 15:14

Wauw lekker met z'n alle tegen een ;) Goed bezig jongens, maar vecht dit lekker via PB uit.. We zijn en blijven mensen en als je iemand niet kan zien of luchten dan heb je een functie op bokt dat je die persoon haar reacties niet meer ziet, probleem opgelost. Maar moeten jullie hier openbaar iemand te kakken gaan zetten omdat de manier van discussiëren je niet aanstaat? Dan ben je in mijn ogen net zo fout bezig ;)

TS, ik vind dat jij goed bezig bent. Je staat open voor oplossingen, maar als er geen oplossing is dan moet je begeleider maar met een oplossing komen die voor jou en je honden positief helpen. Je denkt heel goed mee, dus daar is niets van te zeggen. Leg het balletje maar weer terug bij je begeleider, en als ze er echt problemen mee blijft houden kun je misschien beter zeggen dat je een andere begeleider wil. Ze lijkt me als ik van jouw verhaal moet uitgaan ook niet echt geschikt om iemand met ASS te begeleiden als ze je al zo met dit laat zitten zovan "zoek het maar uit maar hou je hond uit mn buurt", moet heel eerlijk zeggen dat ik niet eens de moeite voor deze persoon had gedaan om een oplossing te zoeken..

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 15:18

Gillbo schreef:
TinkerTreas schreef:

.

Voor iemand die structuur nodig heeft is dit best een uitdaging. ook zonder ass zijn 2 honden en 3 kinderen soms een ongeorganiseerde, gezellige, bende zijn dus zo gek is die conclusie niet wanneer je hulpvraag begeleiding bij structuur is

Ik heb zelf ADHD, en heb 3 honden.. Heb nog nooit zo'n gestructureerd leven gehad. Mijn honden hebben ook structuur nodig. Sinds ik mijn honden heb, heb ik een vaste dagplanning aangezien mijn honden daar ook baat bij hebben, dus een win win situatie als je het mij vraagt. En daarnaast geeft de TS aan dat de honden verder geen gek of probleem gedrag vertonen, dus waarom zou dit een uitdaging zijn?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 15:28

adhd en ass is nogal wat anders

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 15:37

Klopt het is een groot verschil of je adhd hebt of ass. Ass heeft niet alleen met chaos te maken, het gaat er om dat als er iets niet goed gaat daar een oplossing voor gezocht moet worden en dat kan erg verwarrend zijn of zelfs stressvol. Iemand met ADHD kan beter om gaan met een verandering.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 15:48

marleen_usar schreef:
Klopt het is een groot verschil of je adhd hebt of ass. Ass heeft niet alleen met chaos te maken, het gaat er om dat als er iets niet goed gaat daar een oplossing voor gezocht moet worden en dat kan erg verwarrend zijn of zelfs stressvol. Iemand met ADHD kan beter om gaan met een verandering.

https://www.impulsenwoortblind.nl/autisme-en-adhd-add/

Ik ben erg bekend met de diagnose die ik jaren terug heb gekregen.
Zoek even op google ADHD en ASS, die 2 worden in de zelfde categorie geplaatst.

En hoe weet jij of iemand met ADHD beter om kan gaan met veranderingen? Want zodra er bij mij veranderingen komen, dan word het een ellendige chaos in mijn hoofd, waardoor ik op dat moment even niet fatsoenlijk kan functioneren en eventjes rustig moet zitten om een nieuwe planning in mijn hoofd te maken.

ADHD en ASS liggen heel dicht bij elkaar, iemand met ADHD kan ook symptomen hebben van autisme, en andersom ook.

Je hebt mensen met autisme die niet goed kunnen functioneren in de maatschappij en je hebt mensen waarbij je amper kan merken dat ze autisme hebben.

Ook word er veel over mensen met ADHD gezegd dat ze niet kunnen studeren omdat ze zich niet kunnen concentreren.. Ik met mijn ADHD ben nu op dit moment psychologie aan het studeren met succes. Dus je kan dingen niet in een hokje proppen, mensen zijn namelijk verschillend. En er zijn verschillende mate in de stoornissen.

Edit: http://www.mijnautisme.info/autisme/aut ... rbiditeit/

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-18 16:33

Klopt het ligt erg dicht bij elkaar. Ik heb ook eerst de diagnose ADD gekregen voordat ze erachter kwamen dat ik ASS heb.

Morgen heb ik een gesprek met de begeleidster en mijn andere hulpverlener.
Het is voor de begeleidster geen optie dat de honden in dezelfde ruimte blijven. Ook niet als ze vast liggen.
Dus hier moet ik nog even over nadenken.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 16:47

TinkerTreas schreef:
Klopt het ligt erg dicht bij elkaar. Ik heb ook eerst de diagnose ADD gekregen voordat ze erachter kwamen dat ik ASS heb.

Het is voor de begeleidster geen optie dat de honden in dezelfde ruimte blijven. Ook niet als ze vast liggen.

Ik vind dit echt heel erg.
Nog steeds wordt de bal bij neer gelegd en is het de begeleidster die roept dat niets kan.

Mensen vergissen zich heel erg snel in hoe dicht diagnoses bij elkaar liggen.
Ik Kan heel druk zijn in mijn hoofd en doen en laten. Ik kan zeer slecht tegen onverwachte gebeurtenissen. Toch heb ik geen ASS of ADHD/ADD maar wel in het gebied van emotieregulatiestoornissen.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 16:56

TinkerTreas schreef:

Is het niet een idee om dan ergens buiten huis af te spreken, als je dan perse bij deze begeleidster wil blijven. Ik had persoonlijk al lang :evaw: gezegd, als ze niet eens mee wil denken aan een oplossing. Sorry maar dan vind ik het persoonlijk een slechte zaak. Heb dit eens besproken op school(natuurlijk zonder naam en verwijzing) en die vinden ook dat dit niet de normale gang van zaken hoort te zijn. En het kan best dat mevrouw bang is van honden, maar dat wil niet zeggen dat ze nog steeds begeleiding hoort te geven, ook bij het zoeken van een passende oplossing.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 17:08

TinkerTreas schreef:

Ik denk dat je niet zoveel keuze hebt.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 17:30

TinkerTreas schreef:

Ik zou de organisatie vragen om een andere begeleider. Ik heb dat al eerder benoemd omdat ik als zorgverlener van mening ben dat jij als zorgvrager er niet onder zou moeten lijden. En vaak zijn er gewoon vervangende begeleiders beschikbaar.
Is dat niet zo, dan misschien over naar een ander bedrijf? Ik weet niet of je zorg in natura hebt of pgb, dat maakt wel een verschil. En ik weet ook niet wat het zorg aanbod in jullie regio is natuurlijk. Misschien is het in de praktijk wel niet zo makkelijk uitvoerbaar als dat ik nu zeg. Ik hoop dat jouw andere hulpverlener ook wat voor jou betekenen kan in dit verhaal, fijn dat ze met je in gesprek gaat hierover.
En ik vond het knap van je om te lezen dat je meedenkt over je honden vast leggen of iets dergelijks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 18:02

TinkerTreas schreef:

Dan zou ik echt om iemand anders vragen. Als de honden vast liggen is imo het probleem opgelost, vind de begeleidster nogal lastig doen...

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 18:36

Ts, vraag iemand anders.
Zeg dat het vertrouwen in haar zoek is en dat ze zelf niet wil meehelpen om een oplossing hiervoor te vinden. Dit is een probleem van haar en niet alleen van jou, dus ze mag zelf zeker ook met ideeën komen, maar haar probleem enkel naar jou kaatsen is gewoon blijk van niet professioneel bezig te zijn.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-18 18:37

We gaan morgen de mogelijkheden bespreken. Ik weet ook niet of er iemand anders is die beschikbaar is. Ik ga het wel horen.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 18:44

Ik duim voor je.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 18:47

Ts wat vind ik dit oprecht rot om te horen zeg.
Het klinkt niet als een begeleidster die bereid is om mee te denken.
Hopelijk kom je er morgen alsnog met je hulpverlener en begeleidster uit en zo niet zou ik het zeker terug leggen bij de organisatie!
Succes in ieder geval

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 18:53

Ik duim mee dat er een goede oplossing komt voor je TT.
Moet alleen wel zeggen dat ik het niet echt oplossingsgericht vind van de begeleidster en ook jammer, ondanks dat jij wel naar oplossingen zoekt.