Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
_San87_ schreef:waxmeltsenzo schreef:
Omdat het gedoogd wordt is het toegestaan.
Er zijn wel plekken die echt bewust gemaakt zijn voor honden die zijn dan vaak omheind
Dat kan niet... Het wordt of gedoogd, of het is toegestaan.
DatBenIkNou schreef:Bij ons heb je een 'dijk' waar bordjes Uitrengebied staan. De dijk is een fietspad met aan beide zijdes een grasstrook. Wie dat in hemelsnaam verzonnen heeft? Dit geeft logisch gewoon conflicten tussen fietsers en hondenbezitters, zeker met wielrenners. Als ze van achter aan komen rijden hoor of zie je ze gewoon niet aankomen. Mijn honden kunnen stilstaan op commando, maar daar moet ik dan wel even de gelegenheid voor krijgen natuurlijk. Laats reed een oudere man mijn hond bewust bijna aan, terwijl ze keurig stil stond op mijn commando. De fietser vond echter dat zij te veel naar rechts stond en weigerde zelf iets naar rechts te sturen en fietste gewoon stuurs rechtdoor, mijn hond moest echt opzij springen terwijl zij braaf had gedaan wat ik vroeg. Volgens de man moesten de honden maar op het gras blijven...zo jammer dat we gewoon niet een beetje rekening met elkaar kunnen houden. Hij kwam van achter en ik had hem dus niet aan zien komen.
Goof schreef:DatBenIkNou schreef:Bij ons heb je een 'dijk' waar bordjes Uitrengebied staan. De dijk is een fietspad met aan beide zijdes een grasstrook. Wie dat in hemelsnaam verzonnen heeft? Dit geeft logisch gewoon conflicten tussen fietsers en hondenbezitters, zeker met wielrenners. Als ze van achter aan komen rijden hoor of zie je ze gewoon niet aankomen. Mijn honden kunnen stilstaan op commando, maar daar moet ik dan wel even de gelegenheid voor krijgen natuurlijk. Laats reed een oudere man mijn hond bewust bijna aan, terwijl ze keurig stil stond op mijn commando. De fietser vond echter dat zij te veel naar rechts stond en weigerde zelf iets naar rechts te sturen en fietste gewoon stuurs rechtdoor, mijn hond moest echt opzij springen terwijl zij braaf had gedaan wat ik vroeg. Volgens de man moesten de honden maar op het gras blijven...zo jammer dat we gewoon niet een beetje rekening met elkaar kunnen houden. Hij kwam van achter en ik had hem dus niet aan zien komen.
Daarom heeft mijn hond geleerd in de berm te lopen en altijd aan 1 kant te blijven zonder het pad over te steken. Ik loop ook veel op plekken waar het, zeker in de zomer, topdrukte is qua wielrenners. Ik hoef mijn hond echt niet in de gaten te houden, die houdt zich gelukkig aan mijn regels. De enige die opzij moet springen ben ik zelf, want ze razen gewoon door.
DatBenIkNou schreef:Ianrowan2009 schreef:Als een hond los loopt, of dat nou in losloopgebied is of niet, hoort een hond hoe dan ook goed op commando's te reageren. Want je hebt nou eenmaal met andere honden temaken. Ik zou mijn hond niet loslaten als hij niet goed luistert, dat kan namelijk grote problemen en gevolgen hebben.
Mijn honden luisteren op zich prima. Maar 100% onder controle ten alle tijden?? Nee, dat niet en dat hoeft voor mij ook niet eerlijk gezegd. Ik hoef geen robotjes en ze mogen van mij best eens ondeugend zijn, ben er nog nooit door in de problemen gekomen en andere hondenbezitters ook niet hoor!
Tsja dan moet je eens een keer 3x roepen ipv dat ze direct naast je staan, van mij mag het. Vind het heerlijk zoals ze genieten van het struinen en snuffelen door het bos.
Ianrowan2009 schreef:DatBenIkNou schreef:Mijn honden luisteren op zich prima. Maar 100% onder controle ten alle tijden?? Nee, dat niet en dat hoeft voor mij ook niet eerlijk gezegd. Ik hoef geen robotjes en ze mogen van mij best eens ondeugend zijn, ben er nog nooit door in de problemen gekomen en andere hondenbezitters ook niet hoor!
Tsja dan moet je eens een keer 3x roepen ipv dat ze direct naast je staan, van mij mag het. Vind het heerlijk zoals ze genieten van het struinen en snuffelen door het bos.
Ik persoonlijk zou het echt heel erg vinden als 1 van jou honden gegrepen werdt door mijn aangelijnde hond. Ik snap jou kijk hierop heel goed. En je hebt dan ook geheel gelijk hierin, niks is zo lekker als heerlijk struinen met je viervoeter.
Maar die van mij heeft momenten dat hij even het overzicht kwijt kan zijn als het hem te druk of onbekend wordt.
Ik lijn hem dan ook aan, zodat hij aan mij kan zien dat het oke is.
Als er dan een hond aan komt lopen die denkt een leuk speeldate aan die van mij te hebben en die van mij ziet geen uitwijkmogelijkheden zal hij altijd een uitval doen op toch weg te komen. Plus, dat die van mij een Bordeaux Dog is, maakt de kans voor die andere hond niet niet echt groot om ongeschonden weer af te kunnen druipen.
Ik heb het gelukkig nog niet mee hoeven maken tot nu toe gaat het altijd goed, maar moet niet denken dat het anders zou zijn.
Douce schreef:Onlangs hoorde ik iemand vertellen over een situatie die hij meegemaakt had.
Hij liep met zijn hond in het bos toen er een onstuimige hond aan kwam rennen. Hij riep naar de eigenaar dat zijn hond niet lief was en dat meneer beter zijn hond aan kon lijnen. Tot dusver vond ik niets aan het verhaal gek, maar er werd afgesloten met de zin: Ik liep dan wel in het losloopgebied, maar dan nog moet je je hond onder appèl hebben!
En toen wist ik niet meer wat ik ervan moest vinden. Ik ben de discussie niet aangegaan maar ik zie heel duidelijk twee kanten aan het verhaal. Ik zal zelf altijd (proberen) mijn hond aan de lijn (te) doen wanneer een eigenaar aangeeft dat zijn hond geen behoefte heeft aan contact. Alleen, ik ga er ook vanuit dat er geen aangelijnde (agressieve) honden in het losloopgebied zijn. Hier in de omgeving is het aantal losloopgebieden zeer schaars (10 hectare bos losloopgebied tov 120 hectare gebied waar je met een aangelijnde hond mag komen). Waarom ga je dan met een aangelijnde, niet sociale, hond in een losloopgebied lopen?
Hoe denken jullie hierover?
Nikass schreef:Douce schreef:Onlangs hoorde ik iemand vertellen over een situatie die hij meegemaakt had.
Hij liep met zijn hond in het bos toen er een onstuimige hond aan kwam rennen. Hij riep naar de eigenaar dat zijn hond niet lief was en dat meneer beter zijn hond aan kon lijnen. Tot dusver vond ik niets aan het verhaal gek, maar er werd afgesloten met de zin: Ik liep dan wel in het losloopgebied, maar dan nog moet je je hond onder appèl hebben!
En toen wist ik niet meer wat ik ervan moest vinden. Ik ben de discussie niet aangegaan maar ik zie heel duidelijk twee kanten aan het verhaal. Ik zal zelf altijd (proberen) mijn hond aan de lijn (te) doen wanneer een eigenaar aangeeft dat zijn hond geen behoefte heeft aan contact. Alleen, ik ga er ook vanuit dat er geen aangelijnde (agressieve) honden in het losloopgebied zijn. Hier in de omgeving is het aantal losloopgebieden zeer schaars (10 hectare bos losloopgebied tov 120 hectare gebied waar je met een aangelijnde hond mag komen). Waarom ga je dan met een aangelijnde, niet sociale, hond in een losloopgebied lopen?
Hoe denken jullie hierover?
Al die brave hendrikken die hun hond altijd en overal onder appel hebben hebben blijkbaar nog nooit met een pup gelopen of met een puber met bananen in zijn oren![]()
Als je een niet-sociale hond hebt blijf dan lekker uit het losloopgebied en ga in de 99,9 % van Nederland lopen waar je hond niet los mag
Als een hond 1 x niet direct perfect luistert wil dat niet zeggen dat de baas een "ga je gang maar" mentaliteit heeft.
Machie schreef:Nikass schreef:Al die brave hendrikken die hun hond altijd en overal onder appel hebben hebben blijkbaar nog nooit met een pup gelopen of met een puber met bananen in zijn oren
Jawel hoor![]()
Een puber hond die niet luistert loopt hier aan de lange lijn.
Machie schreef:Nikass schreef:Al die brave hendrikken die hun hond altijd en overal onder appel hebben hebben blijkbaar nog nooit met een pup gelopen of met een puber met bananen in zijn oren
Jawel hoor![]()
DatBenIkNou schreef:Goof schreef:
Daarom heeft mijn hond geleerd in de berm te lopen en altijd aan 1 kant te blijven zonder het pad over te steken. Ik loop ook veel op plekken waar het, zeker in de zomer, topdrukte is qua wielrenners. Ik hoef mijn hond echt niet in de gaten te houden, die houdt zich gelukkig aan mijn regels. De enige die opzij moet springen ben ik zelf, want ze razen gewoon door.
Daar ben ik inderdaad tekort in geschoten in de opvoeding
Maar aangezien daar sowieso veel honden lopen en er druk gespeeld wordt, blijft dat zelfs dan lastig. Hoe doe je dat, ik zie niet gebeuren dat mijn honden tijdens het spelen en rennen achter een andere hond aan die wél het pad gebruikt dan op het gras zullen blijven?
Sclimpre schreef:DatBenIkNou schreef:Maar vind je dan niet dat het jouw verantwoordelijkheid is ervoor te zorgen dat je hond geen gevaar kan opleveren voor zijn omgeving (die per definitie ook niet perfect is)?Mijn honden luisteren op zich prima. Maar 100% onder controle ten alle tijden?? Nee, dat niet en dat hoeft voor mij ook niet eerlijk gezegd. Ik hoef geen robotjes en ze mogen van mij best eens ondeugend zijn, ben er nog nooit door in de problemen gekomen en andere hondenbezitters ook niet hoor!
Het gekste dat we ooit meemaakten was in een park in Frankrijk met onze vorige hond, een Parson Russel terrier. Hond was aan de korte leiband, en opeens hoorden we een geluid achter ons. We keken om en zagen nog net dat een meisje van pakweg een jaar of 4 een oor van onze hond tussen haar duim en wijsvinger nam en er eens stevig over wreef. Dan draaide ze zich om, liep snel terug naar haar mama en rapporteerde 'c'est un vrai' (het is een echte). Slim is anders en we waren te verbaasd om het meisje + mama een preek te geven. Cool van onze terrier om daar zo rustig op te reageren. Een hond die in zo'n situatie een snauw geeft en het meisje flink laat schikken, daar heb ik geen probleem mee, maar nieand wil toch dat zo'n kind met een paar vingers minder verder moet?
Hetzelfde geldt voor honden, ze luisteren misschien goed of minder goed, maar het zijn inderdaad geen robots. Iedereen moet er uiteraard voor zorgen dat zijn hond geen overlast veroorzaakt, maar als iemand een hond heeft die in sommige gevallen echt agressief reageert (ik heb het niet over een beetje knorrig zijn, maar echt doorbijten met schade) vind ik dat het de verantwoordelijkheid van die eigenaar is om ervoor te zorgen dat zijn hond geen schade kan veroorzaken. Met een agressieve hond wandelen en maar hopen dat de rest van de wereld zo perfect is dat nooit iemand tot bij jouw hond komt is zoiets als traag rijden volgens de verkeersregels met een auto zonder remmen en roepen dat iedereen uit de weg moet gaan. Vroeg of laat loopt dat fout.
Het kan best zijn dat een hond agressief geworden is door de schuld van iemand anders, maar ook dan nog blijft het de verantwoordelijkheid van de eigenaar om ervoor te zorgen dat de hond geen schade kan veroorzaken.
Jawel hoor![]()
Machie schreef:Een losse lange lijn.
van een meter of 10.
Mijn honden kunnen trouwens geen van 3en volgen en 2 trekken er ook nog aan de lijnDat boeit me echt minder dan niks. Ze kunnen vast leren lopen zonder te trekken maar het maakt mij te weinig uit.
Ik heb daarbij trouwens 2 honden die zelden los lopen. Die 2 jagen graag en luisteren dus niet. Een hond die niet luistert hoort niet los. Mijn honden mogen super veel, maar 1 ding vind ik enorm belangrijk en dat is komen als ik je roep. Kan je dat niet, dan hoor je niet los in het bos.
Machie schreef:Een losse lange lijn.
van een meter of 10.
Mijn honden kunnen trouwens geen van 3en volgen en 2 trekken er ook nog aan de lijnDat boeit me echt minder dan niks. Ze kunnen vast leren lopen zonder te trekken maar het maakt mij te weinig uit.
Ik heb daarbij trouwens 2 honden die zelden los lopen. Die 2 jagen graag en luisteren dus niet. Een hond die niet luistert hoort niet los. Mijn honden mogen super veel, maar 1 ding vind ik enorm belangrijk en dat is komen als ik je roep. Kan je dat niet, dan hoor je niet los in het bos.
Nikass schreef:Ik ben het daar mee eens, wandelen zonder trekken is een stukje basis opvoeding.
Ik denk alleen niet dat het met respect te maken heeft. Hond heeft gewoon geleerd dat trekken het meeste oplevert