Kittencontract

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Toffeltje

Re: Kittencontract

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 20:46

Tsja, dat was inderdaad een beetje misgelopen, kan gebeuren. Ik ben verder absoluut niet tegen een kittencontract, het biedt de koper ook zekere garanties. Bovendien krijgen wij zijn stamboom pas nadat we hem laten castreren.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 22:29

wat voor garanties Toffeltje?
er is immers alleen sprake van dat het kitten eerst moet worden aangeboden..
Niet dat de fokker verplicht is om het terug te nemen toch?
aanbieden zegt niets over aannemen ;)

garanties dat een kitten gezond is, of vrij van gebreken, dat staat al in de koopovereenkomst, of in de mailwisselingen.. daarvoor is ook geen contract nodig.. af afspraken over wat te doen bij gezondheidsproblemen in de directe toekomst, kunnen ook gewoon in een paar zinnen in een mailtje al staan.

ja er staan bepaalde dingen in waar de koper wel iets aan heeft.. maar dat kan dus ook gewoon in de koopovereenkomst, zonder dat er verplichtingen zijn aan het hoe te houden, waar te huisvesten of wat te doen in de verre toekomst

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 21:03

Wettelijk is inderdaad, verkocht is verkocht.
Net zo min als fokker hijgend achter jou staat om te zien of je het wel goed doet....zal die dat bij nieuwe baasje doen....

Maar ik vraag me af: waarom zou je er als kitteneigenaar geen gebruik van maken??

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 18:18

Ik heb het nagevraagd, een contract is gewoon geldig. Het moet alleen wel redelijk zijn, maar dingen zoals verplicht castreren zijn vrij normaal in dit 'wereldje'. Dus tenzij er dingen in staan die wettelijk verboden zijn (en dan is alleen die regel nietig) is het gewoon rechtsgeldig.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 19:15

Ik vind dit allemaal echt vreemd. Als ik een dier koop dan wil ik zelf bepalen of hij gecastreerd wordt of niet,of ik er mee fok,en of ik hem doorverkoop.Als dat allemaal niet mag dan is hij\zij toch ondanks de koop nog steeds niet je eigendom?Volgens mij hanteren dierenasielen overigens ook dergelijke vreemde regels,maar daar betaal je ook niet zoveel.Maar nog genoeg voor rasloze dieren! Eerlijk gezegd vind ik dat allemaal niets.De katten die wij hier thuis gehad hebben waren gratis gekregen van mensen die ze niet meer wilden.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 20:12

Nou, bij asiel MOET je laten castreren/steriliseren, of hij is het al.
Die zijn streng tegen open poezen of katers en alle oeps nestjes, bij dorp hier in de buurt hebben ze 250 katten zitten ( incl de kittens bij opvangtehuizen )

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 20:19

Maar bij een asiel koop je geen kat. Je hebt de kat "in bruikleen", je betaalt voor een aantal onkosten (o.a. castratie).

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 20:32

Is dat tegenwoordig nog zo, was vroeger idd, je moest hem officieel weer teruggeven als je naar buitenland gaat. Maar volgens mij is dat deel wel veel soepeler.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 20:49

senna21 schreef:
Maar bij een asiel koop je geen kat. Je hebt de kat "in bruikleen", je betaalt voor een aantal onkosten (o.a. castratie).

Dat wist ik dan weer niet. Maar wanneer je een kat uit het asiel neemt, dan doe je dat over het algemeen juist om dat diertje een goed leven te geven (en de asielen leeg te krijgen, want er zijn al te veel katten). Heeft weinig zin als jij je kat vervolgens zelf kittens laat krijgen.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 21:20

anjali schreef:
Ik vind dit allemaal echt vreemd. Als ik een dier koop dan wil ik zelf bepalen of hij gecastreerd wordt of niet,of ik er mee fok,en of ik hem doorverkoop.Als dat allemaal niet mag dan is hij\zij toch ondanks de koop nog steeds niet je eigendom?Volgens mij hanteren dierenasielen overigens ook dergelijke vreemde regels,maar daar betaal je ook niet zoveel.Maar nog genoeg voor rasloze dieren! Eerlijk gezegd vind ik dat allemaal niets.De katten die wij hier thuis gehad hebben waren gratis gekregen van mensen die ze niet meer wilden.

Veel fokkers zullen aan je vragen als dat niet duidelijk is. Vaak betaal je voor een kitten die voor de fok verkocht wordt ook meer dan voor een kitten die alleen als gezelschapsdier wordt verkocht. Als jij zegt dat het dier alleen als gezelschapsdier wil houden staat dat ook in het contract.

Bij honden is het net wat anders geloof ik maar dan nog vind ik het wel zo netjes om met de fokker te overleggen.
Ik heb 4 jaar geleden een Sheltie reu pup 3 kleur met stamboom gekocht. Niet voor de fok maat toen ik hoorde dat er een 3 kleur dekreu te kort was ben ik daar over na gaan denken en toen de fokker benadert wat zij van het idee vond mijn reu in te gaan zetten. Als zij had gezegd, daar vind ik hem niet geschikt voor qua karakter en/of uiterlijk of omdat ze er achter is gekomen dat 1 van zijn nestgenoten epilepsie heeft gekregen, ik noem maar wat, dan was ik niet die malle molen (gezondheids testen, show's lopen) in gegaan.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 21:25

anjali schreef:

Dan ga je voor zo'n kat en niet voor een raskat. Als je een raskat wilt betaal je er gewoon voor en je hebt inderdaad een contract met de fokker wil je dit niet dan haal je ergens een gratis kitten op.
Er zijn overal mensen voor :j

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 21:51

Wat is er eigenlijk gebeurd met het aloude gezegde: wie betaalt, bepaalt?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 21:57

assie schreef:

Toen dierenwelzijn eindelijk wat belangrijker werd dan geld.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 21:58

assie schreef:

Het is zoals het is in de wereld van de raskat... Tis niet alsof je een paar echoenen koopt ofzo :p

En indd wat mijn voorganger zegt.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 21:59

Ach ga toch weg.
Dat impliceert dat mensen die zelf over hun dier willen beslissen slecht zijn voor hun dieren.

Onaardig en bovendien niet waar.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 22:02

assie schreef:
Ach ga toch weg.
Dat impliceert dat mensen die zelf over hun dier willen beslissen slecht zijn voor hun dieren.

Onaardig en bovendien niet waar.

Als fokker mag je dus ook zelf bepalen aan wie je je dieren verkoopt. Als je er een slecht gevoel over hebt als fokker doe je het niet... Als mensen het niet eens zijn met het contract kan je erover praten kijken wat er mogelijk is. Maar uiteindelijk bepaalt de fokker aan wie hij/zij z'n dieren verkoopt.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 22:04

Amandavd schreef:
assie schreef:

Toen dierenwelzijn eindelijk wat belangrijker werd dan geld.

Omdat de gemiddelde fokker meer geeft om dierenwelzijn dan geld? Mwoah....

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 22:05

@annemieke: Daar ben ik het mee eens. Maar verkocht is verkocht. En wat er dan gebeurt... dat is aan de nieuwe eigenaar.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 22:07

Als t om geld gaat geef je je kitten aan elke willekeurig persoon mee die het bedrag wilt betalen.
Als goede (ik zet er even goede bij want je hebt ook mensen waar het indd om het geld gaat en die zal ook soepeler zijn met de contracten) fokker kies je zorgvuldig een goed baasje uit. Waarbij het karakter van het kitten ook echt past bij de situatie en karakter van de nieuwe baasjes

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 22:07

assie schreef:
@annemieke: Daar ben ik het mee eens. Maar verkocht is verkocht. En wat er dan gebeurt... dat is aan de nieuwe eigenaar.

Ja icm de afspraken die je samen hebt gemaakt..

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 22:08

Karakter? Ik dacht dat dit topic over katten ging?

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 22:11

Kuggur schreef:
Karakter? Ik dacht dat dit topic over katten ging?

Uuh ja... Is dit zo raar dan? Ik sta niet chinees te verkopen ofzo :')

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 22:18

Bij onze Siamees staat dat ook mogen hem niet door verkopen hij mag alleen terug. Als hij dood gaat moeten we zijn stamboom bij hun afgeven.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 22:22

pinkie87 schreef:
Bij onze Siamees staat dat ook mogen hem niet door verkopen hij mag alleen terug. Als hij dood gaat moeten we zijn stamboom bij hun afgeven.

Ik zie dat écht niet vliegen in de praktijk.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 22:24

pinkie87 schreef:

Denk dat ze aangesloten zijn bij een stamboom waarbij de stambomen als de kat dood is terug moet. Dat is bij mij niet zo.

Bij mij hoeft de kat ook niet perse terug als ik maar weet waar ze terrecht komen en als ik contact met de nieuwe eigenaren mag onderhouden... Uiteraard biedt ik alle hulp aan om goede nieuwe baasjes te vinden. En ze mogen ook terug als ze het willen.