Kat binnen houden of naar buiten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe houd jij je kat?

Mijn kat zit alleen binnen
91 (23%)
Mijn kat kan zowel naar buiten als naar binnen ( overal )
177 (45%)
Mijn kat kan binnen en buiten alleen in eigen tuin
125 (31%)

Totaal aantal stemmen: 393

PalmeraJarig

Re: Kat binnen houden of naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 15:40

Scharrelt hij zelf zijn kostje bij elkaar, trekt die dat als kant en klaar maal uit het vuilnis of krijgt hij wellicht gewoon goed te eten een paar straten verderop?

En daarnaast, als jouw laatste alinea waar zou zijn, is het dan niet nóg dommer te noemen om al die katten van jongs af aan de straat op te schoppen?
Als je ze van jongs af aan dus binnen/in eigen tuin zou houden missen ze dus ook niks.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 15:49

Palmera schreef:
Scharrelt hij zelf zijn kostje bij elkaar, trekt die dat als kant en klaar maal uit het vuilnis of krijgt hij wellicht gewoon goed te eten een paar straten verderop?

Iedereen bij ons in de buurt is zo verstandig zn eigen katten binnen te voeren, en aangezien we in een doodlopende straat wonen en de kat bang is voor de weg heeft ie geen andere keuze dan de boomgaard achter ons huis in gaan voor zn voedsel.
(wanneer hij niet thuis wil komen. Als hij wel thuiskomt krijgt hij natuurlijk gewoon eten van ons)

En als je een kind van jongs af aan niet in zijn natuurlijke behoeften voorziet (sociaal contact, frisse lucht, gezond voedsel) zal hij die ook niet missen. Maar dat betekend nog niet dat het ethisch verantwoord is.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 16:30

Laurora schreef:
En als je een kind van jongs af aan niet in zijn natuurlijke behoeften voorziet (sociaal contact, frisse lucht, gezond voedsel) zal hij die ook niet missen. Maar dat betekend nog niet dat het ethisch verantwoord is.

Sociaal contact is niet het eerste waaraan een kat behoefte heeft. Frisse lucht? Ik neem aan dat iedereen zijn huis veel lucht, dus frisse lucht is er ook binnen. En gezond voedsel komt ook echt niet alleen van buiten.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 18:07

Oef, wat ik ben ik blij dat ik niet naast Laurora woon. Wat een asociale instelling vind ik dat. Ik sta gewoon met mijn oren te klapperen.

Als we nog steeds kattenoverlast houden met de nieuwe schutting gaat er stroom bovenop. Dan is het hopelijk uit met dat geschijt in de tuin van andermans katten.

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 20:33

Ik ben 'egoistisch' (hah, echt niet) en mijn twee prinsesjes mogen de hele dag naar buiten. Gelukkig weet ik dat ze de weg niet over steken maar ik weet ook dat vooral 1 het naar buiten gaan echt fantastisch vindt. En dat wil ik haar niet ontnemen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 20:48

Laurora schreef:
Palmera schreef:

Iedereen bij ons in de buurt is zo verstandig zn eigen katten binnen te voeren, en aangezien we in een doodlopende straat wonen en de kat bang is voor de weg heeft ie geen andere keuze dan de boomgaard achter ons huis in gaan voor zn voedsel.
(wanneer hij niet thuis wil komen. Als hij wel thuiskomt krijgt hij natuurlijk gewoon eten van ons)

Ik vind je vergelijking maar raar. Ja, je moet zorgen dat dieren hun basisbehoefte kunnen hebben, maar je hebt ook de verántwoordelijkheid om ze veilig te houden en overlast te beperken.
Kinderen zouden ook het liefst de hele dag snoep eten, niet naar school gaan, buitenspelen en kattekwaad uithalen. Als verantwoordelijke zorg je dat daar balans is zodat ze gezond zijn, geen gevaar lopen, geen overlast veroorzaken en tegelijkertijd ook die basisbehoefte binnen de perken voldaan worden. Dat geldt voor kinderen en voor huisdieren. Alleen katten zijn daarop een uitzondering, daarvoor hoef je als baasje geen verantwoordelijkheid te nemen. Beter na3 jaar doodgereden dan 13 jaar veilig houden in een tuin en huis waar je speelmogelijkheden creeert om aan hun basisbehoeftes te voldoen, zoals je wel voor andere dieren (en kinderen) doet. Katten blijven voor het grootste deel van de eigenaren dieren waar je wel de lusten van hebt maar niet de lasten. Je kan ook de moeite nemen om binnen en in je eigen tuin die basisbehoeftes te voldoen. Zoals andere huisdiereneigenaren.

Als omwonende trouwens andersom, wel de lasten maar geen lusten. Maar daar hebben de katteneigenaren dan weer schijt aan, onder het mom van "natuurlijke behoeftes".

Als hondeneigenaar loop ik iedere dag een paar uur, want dat is de basisbehoefte van mijn hond. Ik zorg dat hij kan spelen om zijn jachtbehoefte te vervullen. Ik leer hem dingen zodat hij ook zijn uitdaging vindt in zijn koppie en mentaal vermoeid raakt op de dag. Waarom zou zoiets bij een kat niet kunnen?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 21:02

Palmera schreef:
Hou nou toch op met die onzin. Katten zijn al eeuwenlang niet wild meer. Als je al die zgn buitenkatten geen eten geeft als ze thuiskomen gaat het leeuwendeel gewoon dood.

Katten verwilderen eigenlijk best snel daarom zijn er best veel zwerfkatten. Die gaan dus echt niet zomaar dood zeker niet de types als het europees korthaar. Van bepaalde raskatten ben ik wat minder overtuigd dat die overleven.

Mijn kat heeft boerderijkatten als ouders, zijn moeder ving zelfs jonge haasjes en mollen. Hij had zelfs als kitten al de drang om naar buiten te willen. Heb hem uiteindelijk een paar maanden binnen gehad maar toen hij stelselmatig het huis ging slopen mocht hij buiten. Woon in een autoluwe rustige katvriendelijke buurt met veel gemeentegroen. Heb ook nooit een klacht gehad alleen maar leuke gesprekken over hem. Hij heeft trouwens echt jachtinstinct en kwam toch zeer regelmatig met muizen thuis. Ben er ook van overtuigd dat hij zichzelf prima zal redden als hij voor zichzelf moet zorgen.

Overigens heb ik hem echt als huisdier en is hij maar een paar uur per dag buiten is en
's nachts altijd in huis heb.

Veela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 21:06

Kat loopt buiten. Waarom? Binnen wordt ie doodongelukkig. Tuin katproof maken gaat niet, voordat kat kwam is er een nieuw tuinhek aan 1 kant gekomen waar gaten in zitten waar katlief doorheen kan en buren vinden het niet goed als er een net aan komt of nieuw hek.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 21:10

Ik vraag me af hoe je dat opgelost had met een hond? Je had die hond vast niet weg gedaan, dan was er vast wél een oplossing bedacht. Alsof jou buren je kunnen verbieden jou kant van de schutting dicht te maken. Je verschuilen achter dat soort excusen is gewoon echt heel makkelijk.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 21:34

Onze kat komt nu buiten, onder toezicht van ons, maar dat zal neerkomen op een uurtje of 2 in de week. Verder zit ze dus gewoon in huis.
Ik wil niet dat anderen in de wijk last hebben van mijn kat.

Op stal hadden we vroeger katten die buiten woonden. Maar dat was een stal tegen het bos, waar niemand last had van kattenpoep of pis.

Mocht de mogelijkheid zich ooit voordoen dat ik in een positie kom waarbij de katten vrij rond kunnen lopen, zonder dat een ander er last van heeft dan gaat dat zeker gebeuren. Tot die tijd woont onze prinses heerlijk binnen in haar matje aan de verwarming
Laatst bijgewerkt door CarpeDiem op 04-09-16 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Veela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 21:34

Hond die zou niet door de schutting heen komen. En verder, de buren hebben deze schutting betaald en als er een net aan vast moet dan moet het heel stevig vastzitten en ook deels aan hun kant. Dat is gewoon zo en als zij dat niet willen kan ik er niks aan doen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 21:38

Esirene schreef:
Ik ben 'egoistisch' (hah, echt niet) en mijn twee prinsesjes mogen de hele dag naar buiten. Gelukkig weet ik dat ze de weg niet over steken maar ik weet ook dat vooral 1 het naar buiten gaan echt fantastisch vindt. En dat wil ik haar niet ontnemen.

Nu ben ik (redelijk) bekend waar jij woont, maar dat is echt grotendeels een drukke woonwijk. Vind je dat niet vervelend? Dat ze constant op andermans terrein lopen?

Ik vind het ook echt irritant de instelling van sommige hier, alsof katten de wereld regeren. Wij mensen moeten ons aan regels houden en mogen ook niet alles wat we willen. Honden mogen wettelijk afgemaakt worden wanneer ze zich misdragen... En die katten mogen overal schijten en honden opjagen.

En nee ik ben geen kattenhater, ben veel bij mijn vriend en daar hebben ze 3 binnenkatten... Die voldoende uitdaging en verstop plekken in huis hebben.

Tuurlijk gaat een kat zich vervelen in huis, zeker wanneer je ze niet uitdaagt. Daarom moet jij je woonkamer etc aanpassen. Plankjes aan de muur of een hoge kast waar ze over kunnen rennen. Speeltjes en een maatje eventueel als dat bij de kat past.

Met een hond moet je ook een paar uur per dag lopen als hij jong is. Met een kat kan je ook prima een paar uur spelen. Denkspelletjes etc kunnen er voor zorgen dat een kat prima de uitdaging krijgt waar hij behoefte aan heeft. Helaas hebben veel mensen een kat omdat het zo makkelijk is. Ik vind katten naar buiten gooien gewoon luiheid van de eigenaren. Kijk, woon je buiten de bebouwde kom dan vind ik het al een heel ander verhaal. Daar is vaak genoeg ruimte.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 04-09-16 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 21:39

Onze kat zit binnen en kan buiten in zijn buitenren die we gemaakt hebben. Zo heeft niemand last van onze kat en is er geen risico om aangereden te worden. Hij was niet gewend om buiten te komen maar ik vind wel dat een kat buiten moet kunnen. Maar ik vind ook dat andere mensen geen last van mijn kat hoeven te hebben, en bij ons op straat rijden ze nogal hard, veel landbouwverkeer, dus dat vond ik ook een risico.
Vandaar de keuze voor een buitenren :)

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 21:48

Ik ben een kattenliefhebber en mijn katten kunnen erin en eruit wanneer ze blieven. Als ooit een buur bij mij zou komen klagen over mijn katten dan zorg ik ervoor dat mijn katten niet meer uit mijn tuin kunnen. Het zijn mijn katten, mijn verantwoordelijkheid dat ze geen overlast verzorgen voor mijn buren.

Tot nu toe heeft nog nooit iemand geklaagd, maar als dat morgen zou gebeuren, dan is overmorgen mijn tuin catproof.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 22:20

danzzz schreef:
Ik ben een kattenliefhebber en mijn katten kunnen erin en eruit wanneer ze blieven. Als ooit een buur bij mij zou komen klagen over mijn katten dan zorg ik ervoor dat mijn katten niet meer uit mijn tuin kunnen. Het zijn mijn katten, mijn verantwoordelijkheid dat ze geen overlast verzorgen voor mijn buren.

Tot nu toe heeft nog nooit iemand geklaagd, maar als dat morgen zou gebeuren, dan is overmorgen mijn tuin catproof.

Zetten jouw katten een vlaggetje met naam en adres bij hun stront dan? :P

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 22:24

Maar waarom pas kat proof als iemand klaagt, je kan ook overlast hebben maar niet klagen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 23:00

marleen_usar schreef:
Maar waarom pas kat proof als iemand klaagt, je kan ook overlast hebben maar niet klagen.

Het kan toch ook dat niemand overlast heeft?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 07:49

Kan ik me niet voorstellen, er staat een stukje terug. Ik weet dat ze de straat niet oversteken, dat weet je alleen zeker als je er achter aan blijft lopen. Gisteren op Facebook weer een foto van een aangereden kat, zo zielig. Ik had ooit een Spaanse jonge broer en zus, zus werd geschept door een brommer. Ik was er gewoon ziek van, haar broer heeft weken buiten miauwend in de achter tuin gezeten. Dat ging door merg en been.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 08:41

klopt Fransje. we hebben hier een goede burenrelatie met zijn allen, problemen in de buurt bespreken we.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 09:50

Denk ook dat de omvang van de kattenpopulatie bepalend is. Als er echt heel veel katten zijn is de kans op overlast ook groter.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 11:18

Hier op straal van 100 meter 17 katten. Heel leuk! Ahum

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 11:54

Ik ervaar het toch weer anders. Wij hebben hier aardig wat loslopende katten in de buurt en ik vind het heerlijk! Zelf heb ik geen katten, daarom krijgen die hier vaak even wat aandacht als ik ze tegen kom (en als ze het zelf willen natuurlijk). Overlast? Nooit gehad! Geen schijt in de tuin of bekraste auto's hoor! Nu hebben wij wel een hond, maar ook voordat we deze kattenverschrikker hadden, hadden we geen last van katten uitwerpselen.
Wat dat betreft heb ik meer last van ganzen die de stoep onder schijten (en mij als klein meisje achterna zaten). Maar ook die zou ik niet willen missen, een buurt met veel verschillende dieren maakt het voor mij toch gezelliger!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 12:14

maralyn schreef:
Hier op straal van 100 meter 17 katten. Heel leuk! Ahum

Hier ook zoiets, mijn straat is vergeven van de katten (en honden trouwens!) en 2 zijn er van mij. Iedereen van wie welke kat is, iedereen laat de rest met rust, iedereen rijdt voorzichtig (doodlopend straatje).
Ik moet zeggen dat ik het ook leuk vind, er zijn een paar erg aanhankelijke katten en die komen altijd even een aai halen als ze je zien. Er is er 1 die mijn hond altijd komt begroeten zelfs als ik die uit laat. Verder komen ze niet in de tuin, dus dat is prima.

Er was er enkele maanden geleden wel 1 die tegen mijn voordeur had staan sproeien en die had ik toen graag persoonlijk zijn nekje om willen draaien, want dat is me aan partij smerig. Gelukkig is het daarna niet meer gebeurd. Ik ben wel van mening dat alle katten geholpen moeten zijn als ze buiten komen, ten eerste omdat er niet nog meer katten geproduceerd hoeven worden en ten tweede om dit soort smerige situaties te voorkomen.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 12:36

Mijn kat heeft de eerste 7 jaar van zijn leven binnen gewoont. Toen we van ons appartement naar ons huidige woonhuis verhuist zijn mocht voor het eerst van zijn leven naar buiten. Hij vindt dit echt heerlijk. Meestal ligt hij lekker in de achtertuin.

Ik heb hem toen we hier kwamen wonen ook laten chippen. Echt ver weg is hij nooit en s'nachts komt hij eigenlijk vrijwel altijd weer naar binnen.
We wonen overigens echt in een katvriendelijke buurt. Denk dat er hier op het woonerf wel een stuk of 10 a 15 buurkatten wonen. Dus 1 meer of minder zal niet echt meer uitmaken.

We hebben overigens wel aan onze buren gevraagd of ze er bezwaar tegen hadden dat onze kat in hun tuin zou komen. Dit was geen probleem. De vorige bewoners hadden ook een kat dus ze waren het gewend.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 13:16

Katten zijn niet echt gedomesticeerd. Dus niet te vergelijken met bijv een hond