Eigen hond bijt mij..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:29

Chanel: Lees mijn stukje nog eens door, want volgensmij snap je mijn punt nu niet helemaal.
Ik zeg dat het wel heeeel ver gezocht is dat dat gebeurd. Dan kun je dus nog 1000den redenen verzinnen die risicovol zijn. Zoals dus een dierentuin.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:29

Dat zegt toch niks over of die hon al dan niet lijdt/een gedragsprobleem heeft?
Die hond van 45kg kan er niets aan doen dat ie 45kg weegt.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:30

T is ook niet mijn hond, maar die van mijn vriend maar even goed. Veiligheid primeert.

Een hond mag reageren op mijn missen van signalen maar binnen proportie, een hond hoort zo buitensporig niet te reageren, punt.

Als iemand mijn signalen mist, ga ik die persoon ook niet vermoorden.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 30-05-16 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:30

slimmerik schreef:
Snap TS niet dat ze maar een beetje aan blijft modderen met deze tijdbom. Direct naar DA om te kijken of de hond medische reden heeft om zo te reageren. Geen reden? Dan direct spuit erin.

Werkelijk waar hoe kan je dit nou zeggen? Ts heeft haar verhaal in tekst uit gelegd, en naar mijn mening handelt ze naar eigen geweten en probeert er zo goed mogelijk en realistiesch meeh om te gaan. Wij als buitenstaanders kunnen niet oordelen afgaande op een tekst verhaal!

Pas als je de situatie in de praktijk hebt mee gemaakt bij TS, kan je er pas een oordeel over geven. TS probeert nu alles goed uit te sluiten, voordat ze een definitief besluit zal gaan nemen zo dat ze laters geen spijt zal krijgen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:31

Neen maar je geeft 'm wellicht wel een klap/duw afhankelijk van hoeveel signalen die mist.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:32

Iemand neersteken met een mes is bv buiten proportie, omdat die persoon niet gezien heeft dat je een slechte dag hebt en je liever gerust gelaten wordt. Je kan wel eens zuchten of geprikkeld reageren op die persoon.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 30-05-16 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:32

chanel1985 schreef:
Juist hetzelfde, een hond mag nooit zo reageren, of het nu een chi is, of een bull dog, of een dobberman of een sint bernard, maakt niet uit .

Wie bepaald dat?

Bij ons is de hond onderdeel van ons gezin.
Als er problemen zijn gaan we er aan werken.

Als de problemen niet te verhelpen zijn kunnen er drastische maatregelen genomen worden. Maar zo lang anderen er geen last van hebben is het ons probleem.

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:33

chanel1985 schreef:
Juist hetzelfde, een hond mag nooit zo reageren, of het nu een chi is, of een bull dog, of een dobberman of een sint bernard, maakt niet uit.

Heb zelf een hond en als die uit het niets mij op zo'n manier aanvalt (en dan nog blijft aanvallen), ga ik er dezelfde dag nog mee naar de dierenarts voor een spuitje, ik heb hier nog een kind van nog geen jaar rondrollen, dat risico neem ik niet. Spijtig voor de hond, misschien wel maar dan had hij zo niet moeten reageren. Want ook al heb ik signalen gemist, of wat dan ook, zoiets mag niet punt.

Snuffie: maar dan is er misschien wel iemand levenlang verminkt of nog erger door? Wat heeft die er aan dat de eigenaren in fout zijn? Het is gebeurd.

Dus jij schiet nooit uit je slof als je bijvoorbeeld knallende koppijn hebt en mensen blijven maar schreeuwen en jou lastig vallen? Ik kan je zeggen dat als ik koppijn heb en mensen blijven maar zeiken ik echt wel eens mensen afsnauw. Een hond kan dat niet. Die kan alleen maar van zich af happen.

Ik wil alleen maar zeggen dat het goed mogelijk is dat iemand signalen mist die een hond afgeeft. Staart omhoog, staart naar beneden, oren omhoog of oren plat. En nog zo veel meer.
Laatst bijgewerkt door jasmijn16 op 30-05-16 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:34

Als het een chi was, was er ook simpelweg minder risico maar zou het nog steeds een vervelende situatie zijn waar een oplossing voor gevonden moet worden.

Ras maakt verder niet veel uit. Zowel de bordeauxdog als de staff zijn mensgerichte honden die normaalgezien perfect in een gezinssituatie kunnen leven.
Maar, als een hond van dat kaliber en met dergelijke kaken zich tegen je keert, zoals hier gebeurd is, dan heb je wel een serieuzer probleem dan in het geval van een chi.

Ik vind het vooral zorgelijk dat hij blijft uitvallen en dat het enkel naar ts is. Een hersentumor, worden ze onvoorspelbaar van, maar daar is niets gerichts aan. Ze knappen om en degene die pech heeft in de buurt te zijn is de pineut.
In dit geval lijkt de hond wel 'bewust' te blijven en ook zelfstandig te blijven redeneren en handelen. Dat vind ik persoonlijk niet minder zorgelijk dan onberekenbaarheid vanwege een medisch probleem.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:35

chanel1985 schreef:
Een klap of een duw is niet hetzelfde als een mes pakken en hem neersteken bijvoorbeeld omdat hij niet gezien heeft dat ik slecht gezind ben.

De hond kan niet duwen, voor hem is bijten hetzelfde als voor ons een klap geven of duwen. Dat is zijn wijze van verdedigen naast grommen. Hij heeft niemand neer gestoken hij heeft gereageerd op een fysieke manier zoals zijn fysiek dat toe laat. Hij heeft geen hulpmiddelen gebruikt.

Dat hij zo bewust en helder op één persoon focussed vind ik ook vreemd. Dat deed hij al voor de klap dus dat is niet iets wat door de klap uit gelokt is.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 30-05-16 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Re: Eigen hond bijt mij..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:36

Dan zijn we het daar oneens over, Ayasha, niet erg toch?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:36

chanel1985 schreef:
Als iemand mijn signalen mist, ga ik die persoon ook niet vermoorden.

Als iemand mij pijn doet en niet hoord als ik au roep kan die gene echt wel een onvriendelijke tegenreactie verwachten.

Maar honden zijn geen mensen en kunnen zich maar op èèn manier verdedigen ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:37

chanel1985 schreef:
Juist hetzelfde, een hond mag nooit zo reageren, of het nu een chi is, of een bull dog, of een dobberman of een sint bernard, maakt niet uit.

Heb zelf een hond en als die uit het niets mij op zo'n manier aanvalt (en dan nog blijft aanvallen), ga ik er dezelfde dag nog mee naar de dierenarts voor een spuitje, ik heb hier nog een kind van nog geen jaar rondrollen, dat risico neem ik niet. Spijtig voor de hond, misschien wel maar dan had hij zo niet moeten reageren. Want ook al heb ik signalen gemist, of wat dan ook, zoiets mag niet punt.

Snuffie: maar dan is er misschien wel iemand levenlang verminkt of nog erger door? Wat heeft die er aan dat de eigenaren in fout zijn? Het is gebeurd.

Hier zeg je dus dat wanneer je geen kind had gehad er niet direct een spuit in was gegaan??
Ik denk dat we met z'n allen moeten stoppen met wel/niet afmaken en we ons onderling ook al bijna afmaken. Ts neemt alle voorzorgsmaatregelen en gaat er mee naar de da voor eventuele duidelijkheid.
Het is van de hond een zeer vreemde actie maar zoals ze over hem praat en hoe ze met hem omgaat kan het inderdaad een strijd om de 1e plek in de roedel gaan. vriend staat onderaan, hond probeert op 1 te komen. Ze heeft hem een klap in de nek gegeven, een moederhond had hem ook flink in zijn nekvel gepakt en daar zit nu het onverklaarbare, hij blijft doorgaan. Terwijl en hond die zijn plaats weet nu pas op de plaats had gemaakt en gewoon weer zijn normale zelf zou zijn. (Mocht het een opvoedingsgebrek zijn geweest) Kan me namelijk bijna niet voorstellen dat de hond zoveel pijn van die klap hebben gehad dat hij nu in één keer een angstbijter is geworden. Ooit met een rotweiler van vrienden meegemaakt, zeer lief dier, mijn man knuffelt hem en hij dreigt in een keer aan te vallen. Bleek een tumor in zijn hals te hebben na onderzoek de volgende dag. In principe is er altijd een reden voor agressie te vinden en meestal mag je hopen dat het medisch is want dat maakt het gemakkelijker.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:40

Nou, ver gezocht is het zeker niet. Ik heb dit ook eens meegemaakt met onze Rottweiler (niet raszuiver). Deze hond viel me ook aan net als bij TS. We zijn ons rotgeschrokken en ook moest naar de huisarts voor een tetanusspuit. We hebben allerlei kenners voor info gevraagd hoe hier mee om te gaan. Vele tips hebben we gekregen. Na een paar maanden viel hij een kind aan die over een touwtje viel en het was maar goed dat het kind een dikke winterjas aan had. We hebben besloten het nog aan te zien (hoe dom kun je zijn). Tot dat hij vanuit het niets een vriendinnetje van me aan viel en heel gericht in haar hals greep. We hebben zo'n gelukt gehad dat hij vastgebonden zat aan een boom. Ik kon mijn vriendin wegtrekken van de hond. Toen mijn vader thuis kwam was het een enkeltje dierenarts.
Met deze honden moet je niet gaan pappen en nathouden. Deze hond is drie jaar oud geworden en tot die tijd het liefste dier van de wereld. De dierenarts kon alleen maar vertellen dat er iets in de kop had gezeten. Maar vond het beste voor de hond en de omgeving.
TS, ik wil je heel veel wijsheid toewensen.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:41

Ayasha schreef:
Ik vraag me ook af wat de reacties geweest waren als TS gezegd had dat het een chihuahua was.
Volgens mij kan je voor neutralere reacties beter zeggen dat het om een kleine hond gaat op bokt. Grote hond = groot alarm.

Daar heb je zeker een punt. Ik had echter hetzelfde gezegd ;) komt nog bij dat die grote wel flink meer schade kan aanrichten. Maar idd zou voor mij t niet uitmaken of t groot of klein is

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:41

Ayasha schreef:
Dus als jij fouten maakt (signalen mist) en de hond reageerd daardoor uit verdediging gaat ie dood....
r.

Als hij zijn lip optrekt of gromt dan niet, een knauw waarbij geen bloed vrij komt zou ik ook zeker acceptabel vinden als er een flinke aanleiding was, maar herhaaldelijk heel fors aanvallen is echt heel wat anders.

Iemand trok een vergelijking met ene mens, wel als de bus chauffeur onbeleefd is en ik steek hem neer dan kun je er donder op zeggen dat ik in de gevangenis beland. Dan wordt ik opgesloten! En terecht ook.

Heb je wel eens het aantal vermist posters geteld in een gemiddelde stad waarin binnenkatten en vogeltjes gezocht worden? Dat laat zien dat er dus regelmatig huisdieren ontsnappen, zelfs als de baasjes dat echt niet willen, anders zou er geen poster hangen. Nu geloof ik direct dat TS niet achterlijk is en goed oplet maar al is de kans maar 0.1% dan nog zou ik als buren direct de politie bellen als ik hoorde dat mijn buurhond agressie problemen heeft. Niet in mijn buurt!

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:42

Ik vraag me af of mensen hier het verschil zien tussen bijten en aanvallen ;) Bijten met een reden en gelijk los is imo nog iets anders al aanvallen en blijven proberen

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:42

Ayasha schreef:
Ik vraag me ook af wat de reacties geweest waren als TS gezegd had dat het een chihuahua was.
Volgens mij kan je voor neutralere reacties beter zeggen dat het om een kleine hond gaat op bokt. Grote hond = groot alarm.

Die wat als-vraag vind van jou vind ik niet ter zake doend. Wel:
wat als ts de hond, die volgens haar gericht/levensgevaarlijk aanviel, niet van zich af had kunnen slaan en schoppen?

Dan was er in dit topic waarschijnlijk geen tot weinig discussie over het lot van het dier. Dan was ts het slachtoffer.

Het gaat niet om grote hond = groot alarm!

Dit gaat om gevaarlijke aanval = groot alarm!

Boeien wat voor een soort hond het is, hou het bij de feiten.

Ts, pas goed op jezelf en op anderen! Veel sterkte.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:43

miesnaom schreef:
rapido schreef:
aangezien het ook geen makkelijk ras is wat gekruist is en het gewoon levens gevaarlijke situaties op kan leveren zou ik om verdere ellende in de toekomst voor zowel het dier als de mens er voor kiezen hem in te laten slapen.

Wil hier toch op reageren. Ras heeft er niks mee te maken... Kleine hondjes zijn vaak veel agressiever maar omdat ze klein zijn is het grappig en leuk . Een hond kan je net zo agressief of lief maken als je wil. Of het nu een chihuahua is of een pitbull

????
Zeg ik dat het ras er mee te maken heeft dan? Ik geloof dat een kaak van een hond als de TS heeft vele malen sterker is dan van een klein schoot hondje dacht je zelf niet?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:43

Nee, dan nog had er een spuit in gegaan, maar nu er een kind is zeker.

Voor de rest ga ik mee met je reactie, ts heeft eigenlijk niets aan het feit of de één zegt je hem direct moet afmaken of dat je hem nog een kans moet geven.

Dat is iets wat enkel ts kan beslissen, eigenlijk is dit een topic waar je enkel veel sterkte kan wensen en waar alle andere reactie's overbodig zijn.

Ik heb mij daar ook aan gezondigd, en daarvoor mijn excuses.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:45

Maar Ayasha je kan toch niet ontkennen dat hij buitensporig gereageerd heeft?
Hij gaf niet enkel een knauw, hij deed dat herhaaldelijk en richte zich op de zwakke delen van het lichaam.
En bovendien zou hij het zo opnieuw doen als hij de muilkorf niet aan had.
Ik vind dat niet verdedigbaar.

Ik ben ook wel eens gebeten door onze eigen hond als kind. De hond schrok er zelf van en wist niet hoe snel weg te kruipen. Ik kreeg van moeder er nog een klap bovenop omdat ik de hond met rust had moeten laten toen ze weg probeerde te gaan, hond kreeg verder geen straf maar die was al genoeg onder de indruk van het geschreeuw van m'n moeder (en ik ook).
Volgende dag waren hond en ik weer goede vriendjes, ze heeft me nooit meer gebeten en ik heb er nooit meer tot in den treure achter gedrenteld als ze er niet van gediend was.
Beestje heeft 16 jaar bij ons gewoond en buiten dat ene incident konden we er mee lezen en schrijven.

Nee een hond kan niet praten of een klap uitdelen. Maar er zit een verschil tussen een grom en een knauw en iemand naar de keel vliegen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:45

Een hond is geen mens ;)
En is niet te vergelijken met een mens.
Bijten is een manier om zich te verdedigen anders dan bijten uit agressie dat kan wel aan de orde zijn maar is gewoon niet zeker.
Totdat bij mensen schuld bewezen is krijgen ze ook niet de doodstraf als je het zo nodig wilt vergelijken. Maar krijgen ze beperkingen opgelegd.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:47

Ayasha schreef:

De schade en gevolgen zijn nu eenmaal ook groter. Dus zo raar vind ik dat niet.

dalmarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:48

Ik denk dat voor nu het enigste wat je moet doen:
- medisch nagaan;
- goede gedragstherapeut erbij.

sterkte.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:49

Als bijten altijd een reden zou zijn om af te maken dan zou het chihuahua ras inmiddels met een danig probleem zitten. Ik ken weinig chihuahua's die niet bijten. Een paar zijn goed opgevoed maar de rest is allemaal even hysterisch en ronduit agressief. Maar omdat ze amper 2kg wegen gooi je ze in het slechtste geval naar het andere end van de kamer (en een halve minuut later hangt zo'n rotkreng dan terug in je broekspijp.)
Dus nee, ik geloof niet dat íedereen dan hetzelfde beleid zou toepassen als het een chi was. Anders zouden er veel meer opgevoede chi's zijn.
Of jacks of maltezers of noem eender welk ander ras dat klein en meestal onopgevoed is.

Boras; natuurlijk vind je die niet ter zake doen. :) Maar het gaat hem puur om het gedrag waarom mensen deze hond willen laten inslapen, zogenaamd niet om het ras. MAar als je dan de antwoorden leest is ras eigenlijk stiekem toch de voornaamste reden. Want een chi kan minder schade toebrengen... Maakt 'm niet minder vals trouwens. Maar een kleine hond mag blijkbaar wel aanvallen. Dus het gaat hem hier helemaal niet voornamelijk om het gedrag (de aanval ansich.)

Ze heeft hem wel van zich af kunnen slaan dus díe "wat als" vraag is minstens even "niet terzake" als de mijne als je jouw redenering door trekt.

troi; die dieren zijn niet in de laatste plaats van mensen die gewoon niet opletten. "hun beest doet dat niet". TS daarentegen is zich ter dege bewust van de risico's en neemt voorzorgsmaatregelen.

Thioro; lees niet zo selectief en je zou je antwoord al gehad hebben. Ik heb al meermaals gezegd dat ik het zeer apart vind dat hij TS zo specifiek "uit kiest" en zo beredeneerd blijft uit kiezen. Er is hier geen sprake van "rode waas"... Maar van een hond die heel specifiek zijn "doelwit" uit kiest. De meeste honden die ik ken met medische problemen hebben niet echt een doelwit, op het moment van "een aanval" pakken die gewoon wat het eerst beweegt/het dichtst bij is.
Waarmee ik niet wil zeggen dat het niet kan dat deze hond iets medisch heeft, enkel dat het vreemd gedrag is... Als een tumor ergens op zou drukken zou je toch verwachten dat ie het dichtsbijzijnde aanvalt. Angstbijten is het ook niet want een hond die weg kan zal niet zo snel aanvallen uit angst. Angstbijten komt voor in een situatie waar de hond de situatie niet kan ontlopen.
Ik ben dus eigenlijk heel benieuwd wat er uit het onderzoek gaat komen en hoop dat TS dat ook nog gaat willen meedelen ongeacht of haar keuze binnen de goedkeuring van de bokkers valt of niet. :)