Alle konijntjes zijn bezig met het openen van hun oogjes. Ze zijn zooo leuk, de moeder en vader zijn ook zulke lieve dieren.
Het gaat met elk konijn super. Vandaag moeder konijn geen wortels gegeven of andere groente of fruit.
Eoweyn_x
Geplaatst: 16-02-15 20:45
Over de plakpoep, dat kan van de extra wortel komen. Wat groenvoer volstaat beter, in wortel zit erg veel suiker en is dus eigenlijk een extraatje zoals een snoepje oid. Dit geldt voor alle soorten fruit (en wortel dus)
Hooi ligt er altijd, ik heb denk ik teveel wortel gegeven, maar ben daar dus al mee gestopt.
Fotsy
Geplaatst: 16-02-15 20:57
ze zijn er wel verlekkerd op , wat ze ook heel graag eten zijn de blaadjes van de boerenkool, ook altijd matig voederen, net zoals gedroogde bananenschijfjes of gedroogde appel, is beter dan vers voor diarree. En als het zomer is krijgen de mijne alle dagen een paardenbloem of herderstasje, vinden ze super lekker, juist opletten voor die die aan de graskant staan voor de plaag. Maar de mijne zijn allen ingeënt.
Mijn moer is ook aan het nesten, ben eens benieuwd of het weer vals alarm is of niet
Boerenkool mogen ze ruim hebben, als ze er maar aan gewend zijn. Dat geld voor alle soorten groenten
Zo kan ik hier ook zonder gevaar koolsoorten voeren, zoals bloemkoolblad, boerenkool, spitskool, chinese kool. Boerenkool vinden ze heerlijk dus mag best wat meer!
ja hoor, er hebben er al besteld voor het voorjaar en bij mij blijven ze zeker 12weken bij de mama en gaan van klein hok naar groter zodat mama ook wat rust krijgt.
Ben je niet bang dat de rammetjes dan al vruchtbaar zijn? Dat ze dan de moeder dekken?
Die kunnen namelijk al vanaf 10 weken vruchtbaar zijn...
Fotsy
Geplaatst: 17-02-15 17:21
op 10 weken, zijn wel grote konijnen, mijn moeren en rammelaar hebben tot hun 8 maand samengezeten en nog niet dragend, vanaf zes maand zijn ze pas vruchtbaar hoor en soms tonen ze zelfs nog later pas allez hier toch maar ik kijk ook maar 1 keer of zelfs niet welk geslacht ze hebben want dat zou wel stimuleren. Heb daar andere manier voor
12 weken is inderdaad niet ongebruikelijk en 10 weken komt ook voor. Als je bij 8 maanden nog niet dragend zijn, dan zie ik daar eerder voortplantingsproblemen in dan dat ik dat normaal vind. Zeker als ik dan voor de rest ook lees dat je konijnen heel regelmatig niet drachtig zijn na een periode bij de ram gezeten te hebben.
als jullie even googlen dan zie je dat grote rassen veel later rijp zijn dan de kleintjes, en dat zie je duidelijk aan de foto's die RX plaatst van haar nestje dan lopen de mijne allemaal achter dat ze pas vanaf zes maand rijp zijn, moeren soms nog later, ben ik nu eenmaal zeker van, heb er al genoeg opgekweekt en nooit accidentjes gehad. dit is op 6 dagen
groot verschil met die van RX op 8 dagen, vind ik zelf en dit op 18 dagen dit is op tien weken, en dan is mijn ram nog 5 keer groter, dit zijn reuze vlinderkonijnen die tot 5kg kunnen gaan hoor, vergt meer tijd en energie om te groeien dan de kleine rassen Zelfs nu heb ik er van vier maand zitten en zijn de moeren nog zeker dubbel zo groot.
Trouwens als de moer geen zin heeft, laat ik ze ook niet bij de ram zitten, ik hoef geen vele nestjes te hebben, alleen als ze er zelf klaar voor is. Een nestje vergt namelijk heel veel energie aan de moer, wil ze ook liefst goed rond voor ze aan een nestje kan beginnen. Mag ik weten hoeveel nestjes jullie hebben dan per jaar?
Mijn excuses RX voor de vele foto's, dit is jouw topic , hoe gaat het trouwens met de kroost?
Laatst bijgewerkt door Fotsy op 17-02-15 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Ik ook, en nog nooit gehad dat ze daardoor eerder vruchtbaar werden hoor.. Categorie broodje aap verhaal, als je het mij vraagt
Lijkt mij overigens ook de enige manier waarop je snel kunt zien wat voor geslacht je jongen hebben
Fotsy
Geplaatst: 17-02-15 22:22
tuurlijk en zal ook zo zijn bij de kleine rassen maar zoals ik al eerder zei, dit zijn eetkonijnen fok op kwaliteit en kleur voor de liefhebbers, de rest ja moet ik geen tekening bij maken tegen 12 weken zie ik aan de moer wat rammen zijn, daar gaat ze namelijk op beginnen rijden en dan is het tijd om ze te scheiden ook. Ik ben nogal iemand met een boekhouding dus schrijf dan ook onmiddellijk het geslacht op en ieder konijn is uniek en goed herkenbaar. Bij verkoop check ik uiteraard nog eens, nog nooit mis gehad
Eoweyn_x
Geplaatst: 17-02-15 22:23
Dus als je rammen gaan rijden op de moeder haal je ze uit elkaar?
.....
Pas maar op dan
En dat het eetkonijnen zijn is een excuus voor?
Fotsy
Geplaatst: 17-02-15 22:26
nee hoor de moer gaat rijden op de jongen, euh nog nooit geslachtsgemeenschap gezien bij konijnen, moeren rijden op de ram voor ze erna gemeenschap hebben Hoe vaker je gaat kijken welk geslacht ze hebben, hoe sneller rijp ze zijn, komt nog thans van mijn DA
excuus voor? geen inteelt hoor als je dat bedoelt ofzo, ik fok alleen raszuiver
Laatst bijgewerkt door Fotsy op 17-02-15 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Eoweyn_x
Geplaatst: 17-02-15 22:30
Nou, ik benoem bepaalde dingen en jij zegt "het zijn eetkonijnen hoor" dus vraag me af op welke vraag van mij dat een antwoord is. Op deze manier is het namelijk niet betrouwbaar als je het mij vraagt. Ik heb nog nooit een voedster op haar jongen zien rijden. Mijn dierenartsen hebben dat nog nooit gezegd...
En heb wel geslachtsgemeenschap gezien bij konijnen, maar nogmaals is het mijn ding niet, daarom is alles geholpen. En heb dit ook nog nooit gezien, dat de voedster op de ram gaat rijden. Wel bij mijn geholpen dieren maar dat is puur rangordebepaling
Dan snap ik ook wel dat de dekkingen niet lukken. Voedster is dan de baas, dominante dieren rijden veelal