Wat voeren jullie je hond / pup

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 08:31

3 dagen brok betekent ook dat het lichaam er nog aan moet wennen dus dat het nu meer stinkt etc is ook niet zo raar.

Grote kans dat je er straks inderdaad een flinke hoeveelheid in moet stoppen rond een maand of 8, dat kan zo maar 3.5 bakje zijn. Maar dat wordt daarna ook weer minder. En misschien blijft dit een grote eter. Met 30kg verwacht ik dat hij 2-2.5 bakjes blijft eten. Gelijk met de rochtlijnen van 1 bak per 10-15kg lichaamsgewicht. Je andere herder eet hewoon weinig.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 09:59

Ja maar mijn honden die ik vroeger van de ene op de andere dag van brok naar vers over zette, hoefden daar nog geen dag aan te wennen... Ik denk omdat het lichaam dat vlees veel beter accepteert. In die zin vraag ik me dus af of je moet willen dat je hond aan voer went wat zijn lijf in eerste instantie `afwijst`.

Mijn volwassen herder at in de `piek´ (ik denk dat ze toen een maand of zes, zeven was) zo´n 800 gram Carnibest.

SonjaVR, dank je, ik verdeel het voer al over vier maaltijden dus dat zou dan moeten kunnen.

Is het niet raar dat die richtlijn van Renske er dan zoveel naast zit? Ook al is het een richtlijn, het moet toch wel ergens over gaan zou je zeggen :D Volgens die richtlijn (4% van het lichaamsgewicht) zou mijn pup dus 280 gram nodig hebben, terwijl het in de praktijk dus 800 (of meer) is. Ik snap ook niet dat de samenstelling van hun puppy variant exact dezelfde is als van de volwassen variant. Ik heb hen gevraagd waarom dit zo is maar heb daar nog geen antwoord op. Krijgt de pup dan wel genoeg eiwitten en vitamines binnen? Overigens geven zij aan dat je de puppy variant maar hoeft te geven tot een leeftijd van drie maanden.

Ik voerde eerder Carnibest en denk dat dit misschien ook meer `aanzet`? Heeft iemand daar ervaring mee?

Mizora

Re: Wat voeren jullie je hond / pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 10:20

4% lichaamsgewicht is voor sommige pups voldoende of zelfs te veel en voor andere pups veel te weinig. Herders hebben de neiging veel voer nodig te hebben vanwege hun activiteit.

Voor volwassen honden is hun richtlijn al 2.5-4% en voor jonge pups moet je gemiddeld het dubbele voeren.

Ik kan nu even niet naar de voedingswarde kijken maar volwassen voer kan prima heschikt zijjn voor pups. De grenzen waarbinnen pupvoer moet vallen zijn smaller dan voor volwassen voer maar liggen wel in hetzelfde stuk. Calcium per droge stof valt bijvoorbeeld bij pups tussen 1-1.6% maar bij volwassen honden 0.5-2.5%. Als het volwassen voer binnen de pupgrenzen valt is hey dus prima als pupvoer te gebruiken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:24

Wat Mizora zegt :j
Met KVV is de richtlijn 4 a 6 procent(dacht ik??) Voor pups.

Sygin weegt vandaag 25 kg bij 17 weken, die mag op papier 1 tot 1,5 kg, ze krijgt 1 a 1.2 kg en dat is ook genoeg, maar wen kennis heeft een pup die at 1.75 kg op die leeftijd met 22 kg.
Het varieert echt gruwelijk.
Onze reu is op het minimale groot gegroeid, die at altijd een stuk minder als dat hij mocht.
Ook gewoon altijd volwassen hondenvoer. Die is na zijn 2de met perfecte resultaten beoordeeld door de raad van beheer(HD/ED) en mankeert op resultaten van compleet idiote of lompe acties nooit iets.

(Kruisbanden rechts gescheurd door een iets te vlotte omdraai actie op 1 achterpoot staand en 2 keer en kussentje gesloopt met hypermomentjes en bijna vergeten hij heeft pas een keer een virusje opgelopen voor het eerst in zijn leven)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:30

Voor kvv is het voor pups 5-10% ideaal lichaamsgewicht. De meeste te magere pups staan op kvv en de meeste te dikke pups staan op brok.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:33

Oeh... ik moet niet naar die 10% stijgen ...
6 % zou zelfs al te veel zijn... madame is nu net niet spekkig maar het moet niet gekker worden zeg maar ;)

Wat ik al zeg, het varieert.
Sygin zit aan een krappe 5 procent en heeft daar op dit moment voldoende aan, heeft ze meer nodig, dan krijgt ze meer :)

(Niet helemaal correct btw... ze krijgt naast haar voer nog extraas zoals gedroogde long en hart trainertjes ter beloning als we onze dagelijkse trainmomentjes hebben bijvoorbeeld, dus die 5 procent halen we wel )

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:55

Stom is dat hè, dat je zo zeker weet wat je vindt totdat dan blijkt dat het niet helemaal gaat zoals je dacht, en dan ga ik opeens aan van alles twijfelen. Zoals krijgt de pup bij een voer als Renske wel alle benodigde voedingsstoffen binnen? Op de één of andere manier heb ik meer vertrouwen in Carnibest, maar ik weet niet of dat ergens op slaat. (Is puur gevoelsmatig)
Vooralsnog ga ik over op twee bakjes Renske per dag en ik dacht misschien de variant Zalm af en toe gebruiken omdat daar als enige aardappel in zit en dat zet aan.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 13:25

Even een tabel maken waarbij ik mijn tweede beeldscherm mis. Namelijk de verschillende voedingswaarden op een rijtje van renske:

Afbeelding
Eerst even beginnen met de gewone waarden van de website op een rijtje. Het eerste dat hierbij opvalt is de kcal per 100g. Die is bij alle graanvrije (gv) producten en de puppy, kerst, kust en vis-variant aan de lage kant. Puppy en Kust lijken trouwens identieke voersoorten te zijn.

Daarnaast valt op dat bij 3 van de 4 graanvrije producten de Calcium:fosfor verhouding ernstig niet op orde is. Ik ga daar even achteraan mailen. Maar die 3 vallen dus sowieso af voor een pup (en voor een volwassen hond ook als hoofdvoer).

Er valt nog één ding op en dat is dat de zalm-variant heel vetarm is. Dat is erg ongebruikelijk.

Afbeelding
Dan gaan we kijken naar de waarde omgerekend naar droge stof. Opvallend is dat bij alle producten te veel calcium zit. Maar, dit is me al eens eerder opgevallen bij natvoeders, en ik heb daar wel eens voor gemaild en toen bleek dat je bij natvoeders beter kan kijken naar de hoeveelheid Ca per 1000kcal. De rest van de waardes zijn overigens wel op orde.

Afbeelding
Dan krijgen we de laatste tabel en wat blijkt daaruit? De puppyvariant bevat nog steeds te veel calcium (ironisch genoeg gebeurt dat vaak), net als de kust (maar die is dus identiek), kerst (iets hoger calcium en redelijk laag in kcal) en vis (light-variant). Ook alle graanvrije voeders vallen af door calcium of door een verkeerde Ca:P-verhouding.

Wat dan overblijft zijn de smaken kip, lam, kalkoen/eend en eend/konijn die voor honden van alle leeftijden geschikt zijn. Dit zijn ook direct de varianten waar de meeste kcal in zitten, dus voor jouw hond handiger om te voeren.

Ik heb de FEDIAF-richtlijnen gebruikt. Dit is als het ware de voedingsbijbel voor hond en kat.
http://www.fediaf.org/fileadmin/user_up ... 161214.pdf

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 15:14

Hier maar vragen. We stonden op Carnis en dat beviel dus niet. Hondjes zijn inmiddels 17 maanden. We zijn toen overgestapt naar Cavom en dat beviel goed. Ze aten het goed, vacht van teefje was beter, minder ontlasting, minder winderigheid etc.

Helaas eet het teefje nu erg slecht. Haar broertje eet gewoon, maar mevrouw tilt haar neus er de laatste 2 weken voor op. Ze ziet er verder prima uit en toont ook niet ziek, zwak of misselijk.

Ik heb overlegd met de da en die kan ook zo niet zeggen of ze iets zou mankeren.

Zelf heb ik het idee dat zij al wat ''volwassener'' is en minder behoefte heeft. In huis is zij ook rustiger dan haar adhd broertje. Was dus begonnen met haar minder te geven. Momenteel eet ze wel wat als ik het uit de hand geef en wat uitdaag.

Ze krijgen nog wel carnis worst en smuldier enkele keren pw en dat eet ze wel. Dus dan vind ze cavom ook niet lekker genoeg.

Botten, pens etc eet ze weer wel goed. Mond en tanden zijn goed.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 15:33

Is ze (snel) aan de magere kant of niet?

Zo niet, even een paar weken alleen cavom geven en gewoon uit de bak.
Is ze wel snel mager dan zou ik tijdelijk alleen carnis worst en smuldier gaan geven, of dit samen met de brok geven als ze dan wel de brok op eet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 16:27

Dank je voor het uitzoeken, Mizora! (wat een werk :(:) ) Wat voer jij zelf je honden? (of staat dat hier al ergens... :o )

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 17:06

Op het moment voer ik 's morgens gemengde brok (op het moment een mengsel van prins en cavom) en 's avonds renske (kip, lam of eend/kalkoen, de multibox). Dat wordt straks 's morgens Nutro choice, eventueel met carnilove, purizon of Taste of the Wild en dan 's avonds renske of kvv (carnibest of darf). Misschien als het budget het toelaat 's ochtends renske en 's avonds kvv. Maar gezien ik grote eters heb (hondje van 6 en 10kg eten respectievelijk 75 en 125g brok met 150 en 250g renske) ben ik daar nog niet zeker van (budget is toch beperkt).

Ik vind dit uitzoeken leuk, dus dat scheelt een hoop. Ook ben ik er handig in geworden. Het past ook bij mijn opleiding, op het moment dat ik het niet kon uitzoeken zat ik bij het Feed Technology college.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 17:51

Ons teefje is niet snel mager. Eigenlijk is ze heel mooi in lijn altijd.

Ze is toen op Carnis over gegaan en ze waren actief etc, maar hadden veel ontlasting en zij had wat dunne vacht op haar hoofd. OOk waren ze winderig.

De Cavom ging goed. Ze aten het goed en alles oke. Maar het teefje is in huis wat rustiger. Heeft haar speelmomenten, maar begint nu wel wat ''volwassen'' te worden. Als ze speelt is ze actief. Ook buiten heel enthousiast en zeker op de hei erg actief.

Ze kregen eerst meer tussendoortjes met oefenen, nu is dat al even wat minder.

Als het teefje nuchter is, kan ze weleens een klein beetje gal spugen. Normaal at ze daarna wel goed.

Ik ben nu op fb lid van diverse zgn natuurlijke voer merken, maar je ziet door de bomen het bos niet meer. Op papier leek de Carnis beter, maar op Cavom reageerden ze beter.

Ze hebben allebei een bak om trager te eten. Zij eet nu niet, dus vandaar dat we wat uit de hand geven. Mondje is oke, ze kauwt ook goed op botten. Tussendoortje 1 a 2x daags gaat er nog wel in.

Minderen lijkt me ook geen oplossing, want ze kan eigenlijk niet ''vol'' zitten zeg maar.

Hoelang bewaren jullie een open Renske? Ik gaf het de laatste periode aan mn 15jr Border Collie, maar deed het door haar brokjes en deed er wel 2 of 3 dagen mee op het laatst. Goed afgesloten in kk.
Evt zou ik dat er wel door kunnen doen. Als ik de Cavom vervang, denk ik dat ze helemaal stopt met de keren dat ze brok krijgt of iig de Cavom. Maar nuchter spuugt ze weleens, dus wil niet dat ze maaltijden overslaat, omdat de volgende zgn lekkerder is.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 17:56

Met 3 dagen houdt het wel op voor mijn gevoel, ook in de koelkast. Maar aangezien ik een bakje per maaltijd voer is het bij mij al lang niet meer voorgekomen dat ik een rest had.

Ik verwacht eigenlijk dat ze er gewoon geen trek meer in heeft en de vraag is of jij er aan toe wilt geven. Als je het geen probleem vindt om er wat door te mengen, of dat nu smulsaus of zalmolie of natvoer is, maakt niet uit. Dan is er geen probleem. Wil je dat liever niet, dan moet je even door bijten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 18:04

Mijn Border Collie was toen 15, dus de renske was echt voor erbij toen.

Ik wil best weer naar ander voer kijken, maar wordt echt gek van de tientallen ( voor mij ) nieuwe merken die natuurlijk zijn etc.

Haar broertje eet nog goed en snel, dus ik wilde haar al een gewone bak gaan geven nu. Eerst was het meer een wedstrijd. We zette ze ook steeds ver uit elkaar.
Trager eten zou niet erg zijn, maar haar broertje kan dat blijkbaar nog niet.

Dierenarts zegt dat er niks aan de hand is, omdat ze verder gezond oogt en fit is, maar ik maak me wel wat zorgen diep in mn hart. Maar de da vond het zonde om haar binnenste buiten te keren als er geen aanwijzingen zijn waar te gaan zoeken. Zijn best kort neuzig en narcose is ook niet iets wat je zomaar doet voor scopie etc.

Wat is een gezonde smulsaus of zalmolie?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 18:27

Mizora schreef:
Op het moment voer ik 's morgens gemengde brok (op het moment een mengsel van prins en cavom) en 's avonds renske (kip, lam of eend/kalkoen, de multibox). Dat wordt straks 's morgens Nutro choice, eventueel met carnilove, purizon of Taste of the Wild en dan 's avonds renske of kvv (carnibest of darf). Misschien als het budget het toelaat 's ochtends renske en 's avonds kvv. Maar gezien ik grote eters heb (hondje van 6 en 10kg eten respectievelijk 75 en 125g brok met 150 en 250g renske) ben ik daar nog niet zeker van (budget is toch beperkt).

Ik vind dit uitzoeken leuk, dus dat scheelt een hoop. Ook ben ik er handig in geworden. Het past ook bij mijn opleiding, op het moment dat ik het niet kon uitzoeken zat ik bij het Feed Technology college.

Als je de brokken door elkaar voert zit je dan nog wel aan de goede verhoudingen? En krijg je niet veel ontlasting met die verschillende soorten voer?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 18:46

Je zit zelfs eerder aan de juiste verhouding (bijzondere supplementvoeders uitgesloten) dan minder snel. Immers kan je niet door twee perfecte voersoorten verder van perfect af komen, maar kan je met twee voersoorten die ieder op hun eigen puntjes de ene danwel de andere kant op afwijken van "perfect" wel meer naar de perfecte verhoudingen toe raken. Je komt namelijk altijd uit bij het gemiddelde.

Aan het begin zullen de honden wel iets meer ontlasting hebben, eigenlijk net als met iedere voerwisseling, daarna wordt het een gewone hoeveelheid. Bij mijn ene hond is het iets meer bij mengvoer vergeleken met een enkele brok, bij mijn andere hond juist iets minder vergeleken met een enkele brok. Wat mij met de verschillende merken is opgevallen is dat je ook in mengvoeren wisselingen kan zien qua hoeveelheid ontlasting als je naar een andere kwaliteit brok toe gaat, zelfs al is het maar 25% van je totale voer. Nu voer ik cavom en prins, daar heb ik meer ontlasting van dan toen ik prins en royal canin combineerde, en dat was weer meer dan RC en eukanuba gecombineerd. Maar ik ben nu mijn restanten aan brok aan het opmaken waarna ik alleen nog maar voersoorten van A-kwaliteit hoef te voeren daarna, hoewel ik gratis zakken van middenklasse voer ook gerust voer (vorige bestelling bij zooplus kon ik gratis 2kg hills meebestellen, dit keer 1kg wolf of wilderniss). Als ik het huidige mengvoer opgevoerd heb, heb ik eerst nog een zak platinum staan dat ik meng met die twee zakken van zooplus en dan ben ik door stap ik dus over naar nutro+ev. die andere soorten (en eventueel met platinum, als ze besluiten dat ze er weer dol op zijn. De vorige zak aten ze met lange tanden, vandaar dat ik de huidige zak zo ver vooruit heb geschoven).

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 22:03

Wij voeren onze maltezer pup van bijna een half jaar renske puppy brokken. Dit eigenlijk omdat mijn andere 12 jarige maltezer het er jaren goed op gedaan heeft (alleen de versvlees pakjes dan).
Helaas krijgt zij nu sinds ik denk een jaar Royal Canin sensitive van de dierenarts omdat ze veel last van diarree en slijm kreeg.
Ik zeg helaas omdat ik eigenlijk geen Royal Canin fan ben.
Met deze brokken is dat wel over maar haar ontlasting is van 1 keer per dag naar 5 keer per dag gegaan. Der vacht wordt ook stugger en pluiziger en ze krijgt een donkere huid.

Nu waren we in een dierenwinkel en die raadde aan om dr. Clauders te gaan voeren. Dit is ook voor gevoelige honden en natuurlijker. De pup zou dit volgens de verkoper ook mee kunnen eten.
Ik vraag me alleen af, omdat het voor gevoelige honden is, of ze daar niet "gevoelig" mee gemaakt wordt? En als ze dan ook ouder is en allergisch wordt dan is het dan niet moeilijker om voer te vinden waar ze nog wel tegen kan? Daarnaast ben ik benieuwd of iemand ervaring heeft met dr. Clauders of er meer over weet?
Ik heb het topic in grote lijnen wel doorgelezen maar ben er niks over tegengekomen.

Edit:
Ik las ook dat eigenlijk het schema aangehouden moet worden om genoeg voedingstoffen binnen te krijgen. Mijn oudere maltezer zit maar op de helft van wat ze volgens het schema moet krijgen en dit zou van dr. Clauders wel voldoende zijn op hun schema.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 10:43

Ik heb contact gehad met Tannetje Koning (Holistisch dierenarts en schrijfster van het boekje `voer voor carnivoren`), zij geeft, net als een aantal bokkers hier - waarvoor dank- ook aan dat mijn pup gewoon méér (Renske in dit geval) moet eten omdat er erg veel vocht in het voer zit. Zij vond de richtlijn van Renske idd wel wat raar, en geeft aan dat een pup wel twee of drie keer zoveel mag eten als een volwassen hond.
Haar voorkeur gaat uit naar het voeren van Carnibest omdat daar nog gunstige bacteriën in zitten en dat is erg goed voor zijn immuunsysteem. Het grootste deel van het immuunsysteem zit in de darmen en het is dus erg belangrijk dat pups met veel verschillende soorten bacteriën in aanraking komen. Die zitten niet in het verhitte vlees maar wel in het rauwe vlees.
Ik heb vandaag Carnibest gehaald en ga dat als het ontdooit is rustig introduceren.

Dreamup: zou Carnibest wat voor jouw oudere hondje kunnen zijn?
Dr. Clauders is volgens mij meer een beter soort blikvoer. Ik denk dat je daar erg veel van moet voeren? Mijn honden vonden het altijd wel lekker (blikje tussendoor door het voer).
Volgens mij kan je een hond niet ´gevoelig´maken voor voer; hij is het of hij is het niet denk ik. Het zou een beetje spartaans zijn als je maar aan voer moet wennen waar je niet goed tegen kan. Dat ik bijvoorbeeld elke dag knoflook moet eten terwijl ik daar maagkrampen van krijg. Ik denk niet dat ik na een maand knoflook eten geen last meer heb, hooguit ben ik er dan aan gewend. ;)
Maar goed, dit is mijn inschatting hè, geen wetenschappelijk onderbouwd verhaal :o

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 14:47

Ik denk dat je wel gevoeligheid kan opbouwen.

Als darmen niet in orde zijn of van nature gevoelig bijvoorbeeld, zou je de darmflora wel wat mogen stimuleren. Geef je voer waarbij dit niet gebeurt, wordt het wel lastiger om de darmflora gezond te krijgen en houden.
Elk voer wat je daarna probeert kan dan verkeerd vallen.

Bij reeds geirriteerde darmen, kan ik me voorstellen dat dit steeds erger wordt, als er niks verbeterd.

Ons teefje doet het verder goed en eet andere dingen wel graag, dus denk echt dat ze de Cavom niet zo lekker vind helaas. Ik vind het niet erg om over te stappen, maar we waren net pas overgestapt, dus daar baal ik wel een beetje van dan. En dat er nu zoveel merken zijn, dat ik echt door de bomen het bos niet meer zie.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 16:52

Ja daar heb je wel gelijk in wat je schrijft over stimuleren van de darmflora. Maar hoe je daar dan precies mee omgaat weet ik niet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 16:57

Ik denk dat als je hond altijd slechte kwaliteit eet de darmen heftig kunnen reageren op iets met bijv meer structuur. Dan lijkt hij het slechter te doen op het goede voer, maar het is ook gewenning van weinig darmflora.
In combinatie met bewegen is het wel belangrijk. Ons teefje is wat luier/rustiger en heeft niet veel ontlasting bij gewone rondje. Op de hei kan ze wel 2x als ze als gekken tekeer gaan.