Show je aquarium!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mioux

Re: Show je aquarium!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 10:37

Leuk weer de aquaria ! Hier komt vandaag spullen en planten binnen voor me aquarium ! We gaan een bonsai maken met mos erop :).

@spruitjee ik had er wel, alleen woon niet in de buurt :/ Winkels verkopen ze niet meer, beste is proberen via marktplaats of via een aquarium hoek via facebook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 23:13

Mioux, wat een leuk idee! Laat je foto's zien van de progress? ^^

Daar kwam ik inderdaad ook achter.. ze zeiden dat de verkoop in dierenwinkels nu verboden was?
Mijn bak draait nu 15 dagen, we gaan de goeie kant op :D

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 10:27

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 13:53

Voor de eerste keer water in mijn (zeewater) aquarium. *\o/*

Afbeelding

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:18

Gaaf Yvje! Als ik later de tijd heb zou ik ook graag een zoutwater aquarium willen hebben. Hoe heb jij deze opgestart tot nu toe als ik vragen mag :)? Mag anders ook via PB hoor!

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 17:48

Jikkeee schreef:
Gaaf Yvje! Als ik later de tijd heb zou ik ook graag een zoutwater aquarium willen hebben. Hoe heb jij deze opgestart tot nu toe als ik vragen mag :)? Mag anders ook via PB hoor!

Ik ben ook erg benieuwd! :j dus mocht je dat via PB gedaan hebben, zou je mij ook een pb willen doen? :D

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 18:08

Hier ook interesse, heb zelf ook een zoutwater staan, maar ben erg nieuwsgierig

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 18:18

Appelslakken mogen inderdaad niet meer gehouden/verkocht worden in Nederland, al wordt er bij particulieren die ze gewoon houden niet tegen opgetreden.:)
Er zijn al plekken waar appeltjes die doormensen uitgezet worden voor plagen zorgen, vandaar dat het houden ervan ier verboden is.

En vooral vertellen over die zoutwaterbak!

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 18:23

Uhm ik heb de bak gekocht in november, daarna ben ik langzaam aan het verzamelen geslagen. Eerst eens wat elektriciteit op de kop getikt. Daarna 2e hands steen gekocht, stromingspompen eiwit afschuimer etc etc.
Nu bijna alles aangesloten en kijken met zoetwater of alles dicht was.
Dat is het, dus nu het water er weer uit zodat ik volgende week het (inmiddels gedroogde) steen kan gaan plakken. Zodra dat helemaal goed vast zit geplakt ga ik om de juiste lampen, opvoerpomp en verwarming. Dat wordt dan geïnstalleerd en dan gaat er vers zout water in, dan laat ik hem denk ik eerst een week draaien met fosfaatkiller omdat er waarschijnlijk veel fosfaat van de dode stenen af gaat komen. Daarna nog een keer nieuw vers zoutwater erin en dan nog wat levend steen erbij in de sump voor de enting van de bacteriën. En dan wachten totdat het nitriet helemaal 0 is en dan ga ik om stekjes koraal.

Hopelijk is dit duidelijk genoeg hihi mochten jullie meer willen weten dan hoor ik het wel.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 18:32

Klinkt als een goed doordachte opstart. Opstarten met grotendeels dood steen is heftig, succes!

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 18:44

secricible schreef:
Klinkt als een goed doordachte opstart. Opstarten met grotendeels dood steen is heftig, succes!

Bedankt, ja ik heb er enorm veel over nagedacht. Zo erg dat ik nu wel eens twijfel of ik niet toch gewoon voor zoetwater zal gaan, het is zo'n gedoe dat zoutwater.
Enige voordeel is dat ik 15 minuten van het beste natuurlijke zeewater bij Neeltje Jans woon.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 20:01

Wouw, yvje, zoutwater is zo mooi. Ik ben benieuwd naar het resultaat. Plaats je af en toe nog een update?

Vandaag de garnalen, kreeften en vissen opgehaald. De vissen moet ik nog even opzoeken welke soorten het ook al weer zijn

Vanmiddag nog zonder vis e.d.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De oppervlakte visjes
Afbeelding

Afbeelding

Compleet beeld met vis e.d.
Afbeelding

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 20:23

yvje86 schreef:
secricible schreef:

Bedankt, ja ik heb er enorm veel over nagedacht. Zo erg dat ik nu wel eens twijfel of ik niet toch gewoon voor zoetwater zal gaan, het is zo'n gedoe dat zoutwater.
Enige voordeel is dat ik 15 minuten van het beste natuurlijke zeewater bij Neeltje Jans woon.

Ik heb altijd begrepen dat dat water niet direct gedchikt is om een trooisch zoutwateraquarium mee te vullen...

Edit: even gegoogled, begrijp dat het mg, ca en zoutgehalte lager ligt en dat je op koet letten met algen en afval uit de zee omdat je natuurlijk een relatief klein bakje hebt tov de zee...

Carin79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 23:05

Mooie aquaria komen er voorbij! Leuk om te lezen hoe jullie hiermee bezig zijn.
Ben mezelf aan het orienteren, erg leuk maar ik ben er nog niet over uit of ik het echt wil.
Misschien een beetje off topic maar wat zijn jullie ongeveer aan maandelijkse kosten kwijt (onderhoud, materialen en elektriciteit)?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 02:54

Qua elektriciteit zou ik het niet weten, maar nu mijn bak goed draait ben ik er bijna niets aan onderhoud aan kwijt, behalve elke week/elke 2 weken 10-30 minuten water verversen en snoeien.

Een enkele keer kopen we iets zoals plantenvoeding of vloeibare Co2. plusminus een tientje.

Maar het aanvullen van het aquarium, van zand tot vis... Daar zit makkelijk 300 (?) euro bij ons in, en dan heb je ook nog soms meerdere tegenvallers van slechte waterwaardes of een ziekte in je bak waardoor je halve/hele visbestand sterft. Dat maakt het prijzig :o

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 09:32

Maandelijkse kosten aan electriciteit weet ik ook nog niet, maar we hebben er een meter tussen hangen, nu ongeveer een week, en die zegt dat we €1,20 verbruikt hebben. Ik heb dan een 60 liter bakje.

De opstart heeft veel meer gekost, maar ik wou het in 1 keer goed doen, dus ook de tl buis vervangen door led verlichting. Mijn inrichting heeft zo'n €350,- gekost. En de vissen, kreeften en garnalen waren in totaal €140,- en daar hebben ze me mee gematst. Maar als alles goed blijft gaan heb ik er nu dus weinig kosten aan en is dat het geld voor mij zeker waard geweest.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 10:05

secricible schreef:
Ik heb altijd begrepen dat dat water niet direct gedchikt is om een trooisch zoutwateraquarium mee te vullen...

Edit: even gegoogled, begrijp dat het mg, ca en zoutgehalte lager ligt en dat je op koet letten met algen en afval uit de zee omdat je natuurlijk een relatief klein bakje hebt tov de zee...

Klopt, moet wel wat toevoegingen doen maar ze komen hier met hele tank auto's water halen en dat verkopen ze dan verderop in het land.
Het beste natuurlijke zeewater is toch echt bij Neeltje Jans.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 10:31

Ja, dat laatste heb ik ook gehoord, daar twijfel ik niet aan. Ben benieuwd hoe het je bevalt iig!

Carin79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 10:48

Dank je wel voor jullie antwoorden!
Het valt me eigenlijk nog wel mee. Ik heb kosten voor een zee aquarium voorbij zien komen en daar schrok ik nogal van.. :o
Maar misschien dat ik eerst met een nano bakje begin om uit te vinden of het überhaupt iets voor me is.
Maar eerst mezelf beter erin verdiepen, dus ik blijf ff meelezen en jullie bakjes bewonderen :D

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 11:23

Carin, de kosten van een zeewaterbak liggen dan ook veel hoger dan van zoet. Volgens mij zijn alle genoemde kostenplaatje hier van zoet.
Een nano zeewaterbak is een kostenbesparende optie, maar wel zo complex om goed te laten verlopen, dat veel mensen die met nano beginnen de lol snel verliezen...

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 11:29

wat komen dr weer gave bakken voorbij!

ben heel benieuwd naar de vorderingen van het zee aquarium!

even een vraagje..
1 van mijn slangenvisjes (modderkruiper) is opeens veel dikker dan normaal..
kan vrij weinig vinden over het kweken met deze visjes.
vroeg me af of iemand daar ervaring mee heeft, want mocht deze zwanger zijn lijkt het me wel heel gaaf..

Carin79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 11:33

Ik wil ook een zoetwaterbak. Een zeewaterbak is als beginneling veel te complex, denk ik.
Omdat ik totaal geen ervaring heb, wist ik niet dat de kosten van een zeewater aquarium anders zouden zijn dan een zoetwater. Vandaar dat ik schrok van de kosten.
Maar blij te horen dat een zoetwater minder duur is.
Zeewater is wel heel mooi om te zien....wie weet in de toekomst... :j
Eerst maar eens verdiepen in een zoetwaterbak!

Kennen jullie de ferplast Capri 60 bakken? Heeft 1 van jullie daar ervaring mee?
Ben op internet aan het speuren maar zie door de bomen het bos niet meer. Er zijn zoveel verschillende soorten en maten, zoveel mogelijkheden...
Misschien maar eens een bezoekje brengen aan een speciaalzaak :)*

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 11:43

Mijn schoonbroer heeft een iets grotere versie van die ferplast maar ik ben geen fan van de filterpomp die er in zit, die maakt erg snel lawaai doordat hij lucht aan gaat zuigen. Hij heeft overigens wel een erg veel kracht, wat dat betreft is 'ie prima.
Ook zit er in die kap alleen een heel klein klepje, wil je met je handen of een netje iets in de bak doen moet de hele kap omhoog, waardoor je geen licht meer hebt. Ze zijn wel erg mooi om te zien, een stuk minder lomp dan de kappen van bijvoorbeeld Juwel.

@Dimphyl: Lijkt me gaaf om met kuhli's te kweken! Vrouwtjes worden inderdaad veel dikker wanneer ze vol met eitjes zitten, als het goed is kan je zelfs de eitjes door de huid heen zien.
Hier een beschrijving van het hoe en wat:
http://www.fishchannel.com/freshwater-a ... loach.aspx

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 11:50

oef zoals ik het daar lees is het toch erg lastig.. aangezien mijn aquarium gewoon een gezelschapsbak is, met behoorlijk wat groen er in, zie ik het niet zitten om de kuhlii's te vangen en over te zetten in een andere bak (ivm stress)

dan maar afwachten.. gok dat het geen succes gaat worden. misschien later nog eens proberen ze toch over te zetten naar een andere bak voor het kweken.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 14:36

Heeft iemand ervaring met een nano bak met zoutwater?

Hoe start je dat op? Wat kan er in? Foto's misschien? :)