Waarom ik Cesar Milan niks vind en hoe het anders kan....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 12:11

Oke blijkbaar geldt niet altijd dat wie het eerst de deur uit is de wandeling leidt, maar ik woon in een dorp, extreem veel honden bezitters hier en ik heb nog nooit een hond voor de baas zien lopen die netjes omkeek naar de baas. Aankomend bij een splitsing van de weg gaan ze wel degelijk zelf de hoek om. Ik geef toe, misschien had ik dat, in mijn ogen 'feitje' enkel gebaseerd op wat ik om me heen zie.

Naja ben benieuwd naar dat artikel. Ga het vanavond even lezen :j

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 12:12

Ik ben ook benieuwd naar reacties: vind het altijd fijn om andere onderzoeken te lezen over dit onderwerp, al denk ik dat ik de meeste al gehad heb. Ik ben bijvoorbeeld echt enorm benieuwd naar dit:
http://www.puppies-en-honden.com/domina ... onzin.html

Helaas is dit vorig jaar geplaatst, geen spoor van het artikel of onderzoek. Heel jammer!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 12:17

Bambi1995 schreef:
Shiloh schreef:
Ook slipriemen vind ik overigens niet echt wat. Ik vind het hele slip principe gewoon niet nodig, omdat ik niet vind dat het nodig is om via een riem te laten weten dat een gedrag ongewenst is. Het liefste gebruik ik zelfs een harnas, omdat dat gelijkmatige druk geeft op het lichaam en zelfs in enthousiasme, geen ongewenste kracht/klap op de nek kan geven. En ik denk dus dat druk op de riem volledig vermeden kan worden in het aanleren van het lopen aan de riem.

Ik vind een harnas helemaal niks, vooral als je hond niet weet dat hij niet mag trekken, door zo'n harnas kunnen ze juist nog harder trekken. Kijk maar naar de slede honden, die hebben ook een harnas om zodat ze lekker hard kunnen trekken

Trekken aan de riem leer je (je = de geleider)een hond zelf.
Door het gedrag trekken te belonen door erin mee te gaan bekrachtig je het trekken want het werkt.

Dus bij honden die trekken is er in de basis iets misgegaan.

Het is gemakkelijk om te buigen tot 'wandelen zonder trekken" ongeacht of je een harnas of een halsband gebruikt.

Het is wel zo dat er bij sledehonden, canicross en bikejoringhonden een harnas wordt gebruikt omdat dit comfortabel is en voor behoud van het lichaam.
Maar deze honden wordt het trekken bewust aangeleerd.

Wij (de huishondeigenaren) leren onze honden vaak onbewust en zeer onconsequent het trekken aan de riem.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 13:14

Air schreef:
Shiloh schreef:
Dan doe je het toch niet goed Air, jij hoort als ouder je verantwoordelijkheid te nemen. Ook bij kinderen, en als een kind het concept van een rood licht nog niet volledig snapt, is het jou taak te zorgen dat dat kind niet bij dat rode licht komt, zonder controle. Desnoods heis je hem in een harnasje en bind je hem met een lijntje aan je vast (zijn genoeg ouders die dat doen). Je gaat toch niet het risico lopen dat je kind over steekt en onder een auto komt? Of hang de boodschappen aan de kinderwagen en neem je kind in die wagen mee. Ik denk dat dat helemaaaaaal niet onrealistisch is.

Als het wel gebeurd vind ik het verkeerd boos te worden op het kind. Het is jou schuld dat je je kind teveel vrijheid hebt gegeven terwijl het kind daar nog niet aan toe was. Niet de schuld van het kind, omdat het een concept wat aangeleerd wordt nog niet volledig begrijpt, of zijn jeugdige impulsen nog niet volledig heeft leren bedwingen.

Dat is net zoiets als dat je niet boos mag worden op je hond omdat hij in huis plast. Je wordt toch ook niet boos op een kind omdat die in zijn broek plast?

Nee, je moet je kind leren dat het consequenties heeft wanneer het regels niet nakomt. Als jij als ouder hebt gezegd dat je kind niet mag oversteken, dan moet ie zich daar aan houden. Door altijd maar te beschermen en nooit streng maar rechtvaardig te zijn krijg je van die irritante kinderen, die je tegenwoordig zoveel ziet(tienduizend keer nee moeten zeggen bijv.).
Want owee als je je kind strenger opvoedt, dat kan echt niet hoor.
Op het moment dat het duidelijk is dat er een consequentie aan het niet luisteren zit, steekt ie de straat niet over en heb je dat gevaar niet. Dan maak het niet uit waarom ie niet mag oversteken, dat concept begrijpen ze toch nog niet.
Daarnaast is het een voorbereiding op het latere leven waar je je aan heel wat meer regels moet houden.

Dus steken ze ondanks dat je hebt gezegd dat het niet mag toch de straat over, dan moet je corrigeren.
Want dat het nooit zal gebeuren, of dat nou bij jou als ouder is, op het moment dat je kind zich bij een vriendje of vriendinnetje bevindt of op school, is een sprookje. Je kind zal grenzen overschrijden en het is aan jou om dat te corrigeren. Negeren helpt daarbij echt niet.

En dan begrijpen ze wel het concept de straat over steken is een pak slaag krijgen van mama? Wat een onzin. Bovendien sta je raar te kijken met je correctie als je kind onder een auto ligt. Ik ben het met Shiloh eens, dat is de taak van de verantwoordelijke ouder omdat te voorkomen. Als het risico te groot is pak je je kind gewoon bij de hand en doe je je hond aan de lijn. Heel simpel.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 01-12-14 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 13:15

Shiloh schreef:
Onzin, 99% van de honden die CM krijgt, zijn gewoon slecht opgevoede honden, die de kans hebben gekregen agressief te worden en nooit fatsoenlijk hebben geleerd hoe het wel moet. Als die gewoon fatsoenlijk opgevoed waren (ongeacht welke methode de voorkeur heeft), waren de meeste nooit zo uit de hand gelopen.

Dat zijn echt geen honden die van zichzelf echt slecht zijn, en gewoon schijt hebben aan alles.

_/-\o_

Nonskagek: een slipketting verstikt wel degelijk en geeft een naar gevoel aan de hond. Daar hoef je m niet zelf voor om gehad te hebben. Waarvoor denk je dat die dingen zijn uitgevonden?
Jij baseert je op CM in het echte leven, buiten de filmpjes om? Hoe ken jij hem dan??
Hij weet dondersgoed hoe hij in beeld komt hoor, als dat niet is wat hij wil vertegenwoordigen moet hij dat ook niet laten uitzenden.

Air: jij kan geen wolf imiteren. Vergeet dat maar. Wat je doet is vermenselijken: aannemen dat een hond wel snapt wat je bedoelt als hij een mens ziet die een wolf probeert na te doen. Helaas, zo werkt het niet.

Nonskagek: je kan je Weimaraner met positieve training leren wat er WEL van hem verwacht wordt. Ook bij zeer agressief gedrag werkt belonen beter dan corrigeren. Een hond wil zijn best doen om een beloning te verkrijgen. Bij straf krijg je vermijdingsgedrag of omgekeerde agressie (en dat laatste is alleen maar heel gevaarlijk)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 13:26

Bimmerd schreef:
Oke blijkbaar geldt niet altijd dat wie het eerst de deur uit is de wandeling leidt, maar ik woon in een dorp, extreem veel honden bezitters hier en ik heb nog nooit een hond voor de baas zien lopen die netjes omkeek naar de baas. Aankomend bij een splitsing van de weg gaan ze wel degelijk zelf de hoek om. Ik geef toe, misschien had ik dat, in mijn ogen 'feitje' enkel gebaseerd op wat ik om me heen zie.

Naja ben benieuwd naar dat artikel. Ga het vanavond even lezen :j

Oh, maar je ziet het inderdaad heel vaak, dat klopt helemaal. ;) Maar dat los je niet op door als eerste de deur uit te gaan. Als je je daarop gaat focussen wordt het een kunstje, terwijl je het veel breder zou moeten zien. Het gaat erom wie het bepaalt. Mijn honden mogen heel veel zelf bepalen, maar de zaken waarbij ik zeg dat het zo moet, doen ze dat zonder mopperen. Vooral de jongste, de oudste is zelfstandiger en kregen we als herplaatser. Ze stoppen op een splitsing en wachten op een aanwijzing welke kant we op gaan. De jongste stopt sowieso na 20 meter om te wachten op me :') Aan de lijn wil hij wel eens trekken, omdat ik niet consequent genoeg ben in de laatste 2 meter naar het gras. Eigen schuld dus, maar hij kijkt wel veel om en reageert op de kleinste dingen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 13:28

Bimmerd schreef:
Ik denk dat je een beetje de gulden middenweg moet nemen in het trainen van dieren. In dit geval, CM heeft inderdaad vaak honden die al verpest zijn door het (vroegere) baasje die je niet meer op de juiste weg krijgt door iets lief en op een speelse manier te vragen.

Dit is echt zo'n flauwekul. De meeste "probleemhonden" bij CM hebben maar 1 probleem: de hierarchie is verstoort, de hond denkt dat hij de baas is. Dat is geen extreem gedrag en dat is met positieve training heel goed te verhelpen.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 13:28

ik weet niet of mensen dit zelf gebruiken maar werd vaak gezegd dat je die technieken alleen mocht gebruiken met ervaren honden kenner er bij...

maar goed ik kijk ze allebij wel vind allebij interssant alleen zelf te gaan doen bij de honden nee dankje

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 13:34

Bimmerd schreef:
... waardoor de hond dan misschien maar wat ongemak ervaart als hij trekt, maar dan leert hij wel snel dat dat niet de bedoeling is en dat er geen ongemak is als hij zich gedraagt.

Dit is echt een misvatting. Een hond leert op die manier niet om niet te trekken. Anders zouden niet zoveel honden aan de riem trekken. Een hond leert van gedrag dat hem wat oplevert en aan de riem trekken levert meestal op dat je sneller je doel bereikt. Daarom moet je bewust de hond leren dat aan de riem trekken betekent dat er niet doorgelopen wordt en dat hij dus niet eerder op de gewenste plaats komt zoals hij wil.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 13:35

Shiloh schreef:
Ipv de discussie nu verder te trekken op het halsband/slipketting verhaal, ben ik eigenlijk vooral nieuwsgierig naar jullie reactie op de aangedragen wetenschap. Want die lijken jullie heel tactisch te negeren.

Overigens geef ik ook toe, dat ik voorheen óók dacht dat dominance based training dé manier was. Ik heb onze eerste hond mee opgevoed met het principe dat ik overal de baas in moet zijn en een slipketting gebruikt. Nu jaren later, schaam ik me daar kapot voor, maar ik wist niet beter. Ik had het niet anders geleerd, en de theoriën over roedel en alpha, klonken ook mij logisch in de oren.

Het gevaar in dergelijke opvoeding zit hem er ook in dat de hond misschien wel goed naar mij luisterde en wellicht mij als "dominant" zag (voor zover een hond iemand als dominant kan zien), maar mijn oudere zus, die gewoon niet zo veel met de hond had en daar ook gewoon niet handig in was en dat ook niet wilde, dat de hond naar haar meerdere keren is uitgevallen. Agressie bestrijd je niet met agressie, agressie bestrijd je door het om te buigen naar een positief gedrag. Ik ben er 100% van overtuigd, dat als wij die methodes niet hadden toegepast, dat de hond nooit naar mijn zus uitgevallen zou zijn. Dat het onze schuld is geweest dat we hem onzekerheid hebben aangeleerd. Als ik hem niet in een onderdanige niet prettige positie had gedwongen, had hij niet de neiging gehad daar onderuit te moeten komen, bij iemand die daar minder stevig bij in de schoenen stond. En daarmee hebben we zijn "uitval" reacties, in mijn ogen echt zelf uitgelokt.

Door de jaren heen ben ik dan ook gaan merken dat ik de manier zoals ik het geleerd had, niet prettig vind, niet mijn manier was en dat ik het anders wilde. Toen ben ik dus in de positive enforcement theoriën terecht gekomen.

En nu ik ook de wetenschap achter dit gelezen heb, ben ik helemaal 300% overtuigd dat het hele principe van moeten domineren over je hond, de hond is onderdanig in de roedel, uberhaubt het concept van roedel en alpha, gewoon niet klopt.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 01-12-14 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 13:38

Paintlinger schreef:
Ik heb natuurlijk ook mijn eigen referentiekader.

Ik heb een hond omdat ik dat leuk vind.... dus logischerwijs wil ik het ook leuk houden
Ik ga mijn vriendje niet behangen met slipkettingen, halti's en prikbanden.

In plaats daarvan steek ik er veel tijd in om hem duidelijk te maken wat ik allemaal WEL wil.
Dus ipv afleren dat hij aan de lijn trekt. Leer ik hem om aan een slappe lijn te lopen. (Bijvoorbeeld).

En dat is verrassend simpel en per definitie is aanleren leuk....en afleren niet.

Paintlinger, verademend dat jij er ook zo over denkt :)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 13:39

Leuk onderwerp :) blijf volgen

AlexandraM

Re: Waarom ik Cesar Milan niks vind en hoe het anders kan....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 13:42

Zijn er eigenlijk ook Nederlands talige boeken en sites hierover. Leest toch een stuk makkelijker, zoja kan iemand mij die privé sturen? Ben wat weinig op bokt dus om het hier terug te vinden Is lastig

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 13:43

AlexandraM schreef:
Zijn er eigenlijk ook Nederlands talige boeken en sites hierover. Leest toch een stuk makkelijker, zoja kan iemand mij die privé sturen? Ben wat weinig op bokt dus om het hier terug te vinden Is lastig

er zijn nederlandstalige boeken er over.

ik zou thuis even vragen hoe die boeken heten en van wie

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 13:51

Pandameisje schreef:
ik weet niet of mensen dit zelf gebruiken maar werd vaak gezegd dat je die technieken alleen mocht gebruiken met ervaren honden kenner er bij...

maar goed ik kijk ze allebij wel vind allebij interssant alleen zelf te gaan doen bij de honden nee dankje

En dat is niet voor niks, het is nl gevaarlijk om die technieken zomaar te gebruiken omdat je er nog meer "agressie" mee opwekt en zo het risico om
gebeten te worden verhoogd

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 13:51

Shiloh schreef:
Shiloh schreef:
Ipv de discussie nu verder te trekken op het halsband/slipketting verhaal, ben ik eigenlijk vooral nieuwsgierig naar jullie reactie op de aangedragen wetenschap. Want die lijken jullie heel tactisch te negeren.

Overigens geef ik ook toe, dat ik voorheen óók dacht dat dominance based training dé manier was. Ik heb onze eerste hond mee opgevoed met het principe dat ik overal de baas in moet zijn en een slipketting gebruikt. Nu jaren later, schaam ik me daar kapot voor, maar ik wist niet beter. Ik had het niet anders geleerd, en de theoriën over roedel en alpha, klonken ook mij logisch in de oren.

Het gevaar in dergelijke opvoeding zit hem er ook in dat de hond misschien wel goed naar mij luisterde en wellicht mij als "dominant" zag (voor zover een hond iemand als dominant kan zien), maar mijn oudere zus, die gewoon niet zo veel met de hond had en daar ook gewoon niet handig in was en dat ook niet wilde, dat de hond naar haar meerdere keren is uitgevallen. Agressie bestrijd je niet met agressie, agressie bestrijd je door het om te buigen naar een positief gedrag. Ik ben er 100% van overtuigd, dat als wij die methodes niet hadden toegepast, dat de hond nooit naar mijn zus uitgevallen zou zijn. Dat het onze schuld is geweest dat we hem onzekerheid hebben aangeleerd. Als ik hem niet in een onderdanige niet prettige positie had gedwongen, had hij niet de neiging gehad daar onderuit te moeten komen, bij iemand die daar minder stevig bij in de schoenen stond. En daarmee hebben we zijn "uitval" reacties, in mijn ogen echt zelf uitgelokt.

Door de jaren heen ben ik dan ook gaan merken dat ik de manier zoals ik het geleerd had, niet prettig vind, niet mijn manier was en dat ik het anders wilde. Toen ben ik dus in de positive enforcement theoriën terecht gekomen.

En nu ik ook de wetenschap achter dit gelezen heb, ben ik helemaal 300% overtuigd dat het hele principe van moeten domineren over je hond, de hond is onderdanig in de roedel, uberhaubt het concept van roedel en alpha, gewoon niet klopt.

_/-\o_

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 13:56

essiesilly schreef:
Pandameisje schreef:

En dat is niet voor niks, het is nl gevaarlijk om die technieken zomaar te gebruiken omdat je er nog meer "agressie" mee opwekt en zo het risico om
gebeten te worden verhoogd

en toch zie ik het mensen vaak zelf toepassen :s

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 14:01

Tja, er staan steeds waarschuwingen bij het programma dat je dat zelf niet thuis moet proberen. Maar zoals ik eerder ook al eens aanhaalde, Er staan ook waarschuwingen op sigaretten pakjes en toch rookt de halve wereld. Conclusie: mensen doen domme dingen die tegen de logica indruisen.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 14:17

Die waarschuwingen zijn er voor dat je dit niet zomaar moet doen bij honden die al heel ver heen zijn, dat kan gevaarlijk zijn als je het niet goed doet. Maar een leider zijn voor de hond is duidelijkheid en dat is niet gevaarlijk. Als je met agressieve hond dit gaat uitproberen dat is idd gevaarlijk.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 14:17

Ik denk dat er een wezenlijk verschil is tussen leiderschap en dominant gedrag, de meeste hond hebben geen baas nodig die zich dominant gedraagt, maar ze hebben wel een leider nodig. De mensen die zich dominant gedragen (en dus ook geen leider zijn), die zorgen inderdaad voor honden die onzeker zijn en ongewenst gedrag vertonen. Ik ben zelf geen voorstander van alles op speelse wijze aanleren, allereerst omdat mensen dat vaak niet zelfstandig kunnen (en zelfs niet na een cursus), waardoor je dus van die strontvervelende beesten krijgt die hun grenzen niet goed kennen.

Ik heb een vriendin die m.b.v. allerlei cursussen op die manier ongewenst gedrag heeft geprobeerd uit haar hond te krijgen, wat uiteindelijk resulteerde in een doodsbenauwd hondje wat uit angst uitviel naar andere honden, die dat vervolgens niet pikken en aanvallen. Wat dat betreft klopt de theorie van CM echt exact, juist door dat angstig zogenaamd dominante gedrag komen die beesten in de problemen.
Heb het beestje zelf een paar weken in huis gehad omdat ze steeds niet geplaatst kon worden, na die paar weken hadden ze zo een ander huisje voor haar, probleem was niet geheel weg, maar wel beheersbaar geworden.

Hond van de buren ook zoiets, superbraaf beest, echt veel te lief ook, maar luisterde voor geen meter en sleepte zijn eigenaren gewoon voort over straat. Na 1x met hem wandelen liep ie aan het eind met een losse lijn mee, bij de volgende paar keer ging het vanaf het begin goed.
Mooiste daarvan was trouwens, dat ie na die paar keer lopen zo blij werd als ie me aan zag komen lopen, terwijl ik dus best streng voor hem was, maar ik zorgde er daarmee wel voor dat hij wist waar ie aantoe was en als ie netjes luisterde mocht ie best veel, daar werd ie een stuk gelukkiger van :j.

De methode van CM is vooral gebaseerd op consequent zijn, regels stellen en die ook naleven, hij richt zich er niet op dat je dominant moet zijn, maar dat je een leider voor je dier moet zijn. Dat houdt dus niet in dat je dan geen geweldige band kunt hebben en dat je dat alleen maar kunt krijgen door spelenderwijs met je hond bezig te zijn.

Naast het feit dat niet iedere methode voor elk dier werkt, werkt ook niet elke methode voor elk mens. Vriendin van me doet dus inderdaad dat speelse opvoeden, beestje luistert perfect naar haar, staat echt prima onder appel, maar wordt echt hysterisch zodra ze ook maar bij baas in de buurt komt omdat dat spelen betekent. Ik kan daar dus echt niet tegen :n. Ik ben zelf druk, heb een druk leven, dus wil een hond die zich gewoon netjes gedraagt, net als mijn paarden en eventuele kinderen die zich in mijn omgeving bevinden. Gevolg is dat ik me dus als leider opstel, what I say goes, en als ze luisteren, dan krijgen ze als beloning meer speelruimte, als ze niet luisteren dan worden ze kort gehouden. De grenzen zijn duidelijk en daar worden zowel dieren als kinderen eigenlijk alleen maar gelukkiger van dan een opvoeding die alleen maar gericht is op beloningen en spelen i.m.o.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 14:22

Bambi1995 schreef:
Die waarschuwingen zijn er voor dat je dit niet zomaar moet doen bij honden die al heel ver heen zijn, dat kan gevaarlijk zijn als je het niet goed doet. Maar een leider zijn voor de hond is duidelijkheid en dat is niet gevaarlijk. Als je met agressieve hond dit gaat uitproberen dat is idd gevaarlijk.

En ik geef net een voorbeeld uit eigen hand, dat dat dus echt niet waar is. Een leider voor je hond zijn kan ook zonder dominantie.

Ik ben het er dus duidelijk niet mee eens dat CM niet hamert op dominantie, maar dat is blijkbaar een andere interpretatie. Hij gaat uit van de roedel situatie waarin jij de alpha moet zijn en het meeste gedrag dat niet zoals verwacht is wordt uitgelegd als "hij probeert de baas te worden". Daar geloof ik gewoon niet in. En er zijn genoeg wetenschappelijke voorbeelden die daar ook niet in geloven.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 15:48

Nikass schreef:
Nonskagek: een slipketting verstikt wel degelijk en geeft een naar gevoel aan de hond. Daar hoef je m niet zelf voor om gehad te hebben. Waarvoor denk je dat die dingen zijn uitgevonden?

haal deze even eruit hoor,maar een slipketting hoort NOOIT strak te staan,het is een correctiemiddel,vóórdat de hond gaat trekken moet jij je correctie al gegeven hebben,daarna hangt de riem en ketting meteen weer los..( bij correct gebruik)

feit dat mensen een hond er wél in laten hangen,is niet de schuld van die ketting,maar wel de schuld van de onkunde van de mens.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 15:51

Shiloh schreef:

Dit vind ik wel een goede om te lezen. De methode van CM sprak/spreekt me op sommige punten wel aan (al is het vooralsnog niet de manier waarop ik met onze toekomstige hond wil werken), maar mijn man zou hier helemaal niet mee overweg kunnen. Nooit bedacht dat je dan mogelijk juist een open deur creeërt waarmee je het moeilijker (ipv makkelijker) maakt voor de rest van de familie (incl de kids).

*gaat weer verder lezen in John Bradshaw's boek*

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 16:06

TJee, wat ik hier zie is echt ouderwetse politieschool training..iets leuk maken voor de hond en afleiden door niet te laten zien waar je heen gaat;) Herkenbaar...mijn vader deed dat vroeger en de honden vonden hem fasinerend;) Dus wat er ook gebeurde de hond blijf gefocused op de eigenaar..hoe spannend de situatie ook kon zijn:) ZOek iets wat ze super leuk vinden en gebruik dat. Dat zie je dus ook bij speurhonden/ politie honden enz...dit is niet nieuw..het is zelfs zeer oud ik ken het vanaf kinds af aan. Alleen door alle nieuwe dingen die geprobeerd worden wordt je afgeleid zelf wat nu juist is. Belangrijker is kijk naar je dier! Wat werkt voor jou dier en wat niet! Dat is het aller belangrijkste..voel aan. Niet iedereen kan dat...maar het is er wel;)

Persoonlijk hebben we wel een boxer thuis..maar die loopt altijd los bij ons thuis op het erf. Hij luisterd super goed...voor een boxer zijn doen. Komt ook omdat hij elke dag zijn vele energie gewoon kwijt kan buiten en binnen:) Nu hij ouder wordt is hij wel wat minder actief..maar hij kiest zelf. Waardoor hij op de momenten dat hij moet luisteren ook gewoon luisterd;) Dat werkt voor ons. Bepaalde gewoontes die hij had toen hij bij ons kwam had waren wat moeiljiker af te leren. Maar hij weet het wel dat hij het niet mag zonder streng te zijn.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 16:22

Citaat:
haal deze even eruit hoor,maar een slipketting hoort NOOIT strak te staan,het is een correctiemiddel,vóórdat de hond gaat trekken moet jij je correctie al gegeven hebben,daarna hangt de riem en ketting meteen weer los..( bij correct gebruik)

feit dat mensen een hond er wél in laten hangen,is niet de schuld van die ketting,maar wel de schuld van de onkunde van de mens.

Dit is dus net het probleem indd, mensen hebben geen benul van hoe ze bepaalde middelen moeten gebruiken en 9 van de 10 keer gaan ze op zoek naar steeds strengere middelen omdat ze dat stuk basis niet voor elkaar hebben.
Was met die kleine uk van die vriendin die ik net noemde ook, die had al een elektrische halsband gehad en weet ik het al nog meer, uiteindelijk liep ze met een borsttuig omdat ze zo trok aan de lijn 8)7! Let wel, dit was een hond die 10cm kleiner was dan mijn katten :+.... Eerste wat ik heb gedaan was dat borsttuig afgooien, riempje om de nek gedaan en zo gaan wandelen, ging prima en heeft geen moment aan de lijn getrokken.

@TS, even jouw voorbeeld aanhalend, dan heb jij de technieken dus waarschijnlijk niet op de goede manier gebruikt, als je dat namelijk wel doet dan luisteren ze ook netjes naar andere mensen, dat hoort namelijk ook bij dat stukje opvoeding.... En dat is nou net waarom niet iedereen maar zelf moet gaan aanklooien tenzij je benul hebt van waar je mee bezig bent.