Hond 7 maanden 'valt' mijn moeder aan..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mioux

Re: Hond 7 maanden 'valt' mijn moeder aan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 09:18

Al hulp gezocht erbij? Duidelijk is het dat als die straks weer los is het weer in herhaling gaat vallen... een halter is ook helemaal niet bedoelt voor dit...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 09:34

Waarschijnlijk loopt je moeder er toch een stuk zekerder bij nu ze met de halti loopt. Dan is het dus zaak dat ze net zo zeker van haar zaak is als je weer terug gaat naar gewoon een halsband.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 10:14

Waarom vinden veel hier die halti zo erg?
Evt zou ze bv tijdelijk ook een gewone halsband er bij kunnen doen en de halti als een soort extra hulpmiddel.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 10:17

Het gaat er niet om of de halti erg is, het gaat erom dat dit niet de middel is waarvoor het nu gebruikt word...

Misschien dat het even werkt, maar dan los je het uiteindelijke probleem nog niet op... en een hond 24/7 die halti om laten lijkt me niet verstandig.

Het ging erom dat de hond aanviel, en dat moet afgeleerd worden met goede hulp omdat je anders kans hebt dat de hond dit gaat herhalen...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 10:58

Waar veel van de mensen op bokt aan voorbijgaan is dat je met de halti een soort "Muzzle grab- effect krijgt en laat dat nou precies datgene zijn wat een wolfachtige doet bij een onzekere soortgenoot of bij een "meningsverschil".
Een wolf bijt een andere wolf (zacht) in de snuit om hem eraan te herinneren dat ie uiteindelijk maar een pup is.

Blijkbaar vat de CC de lichte druk van de halti op de snuit zo op en wordt ie er inderdaad rustiger door. Als het blijft werken (dat hoop ik maar voor de moeder van TS) is het helemaal niet verkeerd.
En ja bij idioot gebruik zou je misschien een nekhernia kunnen krijgen, maar laten we wel wezen: wat is erger: een klein risico op een nekhernia, of zonder iets te doen doorkachelen en uiteindelijk een ingeslapen hond wegens wangedrag? (En een gewonde moeder.)

Mijn man gebruikt die "muzzle grab" graag bij irritante honden (alleen hebben we die nu niet meer, die irritante honden.)
Over de Muzzle grab hier een engelstalig artikel: http://rogerabrantes.wordpress.com/2012/04/25/muzzle-grab-behavior-in-canids/

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 11:06

Het gaat erom dat dit allemaal zonder begeleiding gedaan word...
Dat snap ik gewoon niet, als je hond al onhandelbaar was, wat dus uit de posts blijkt ivm aanvallen het dus al zo erg is, waarom dan geen goede begeleiding zoeken? Waarom dan een halti gebruiken en erna proberen zonder? Wat als het weer mis gaat en het erger word ?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 11:13

Óf de problemen waren helemaal niet zo erg als TS heeft doen lijken óf dit gaat straks verder uit de hand lopen.
Ik snap nog steeds de keuze voor de halti niet. Dan zou ik nog eerder voor de gentle leader kiezen. Zelfde effect, minder risico's.

Ik heb sinds kort weer een CC herplaatser erbij. Zelfde verhaal als de hond van TS. Echter is er met de hond door gerommeld. Gevolg: Het is compleet uit de hand gelopen.

Ikzelf train ook met de gentle leader. De enige reden hiervoor is dat ik haar keel wil beschermen. Als zij, hangend in de lijn op haar achterpoten, de meest gruwelijke geluiden maakt, wil ik niet dat ze zichzelf bezeerd of beschadigd. Vandaar de gentle leader.
Echter is de gentle leader (of halti) geen oplossing voor dit soort problemen.
Dit soort problemen los je alleen maar op door gericht te gaan trainen met deskudige hulp.
En ja, ik heb heel veel ervaring met CC's met dit gedrag. Maar toch heb ik nog steeds hulp. Hulp heb je nodig.

Ik vind het ook nog steeds heel jammer dat TS mij geen PB heeft gestuurd, zoals ik had gevraagd, zodat we samen tot een oplossing kunnen komen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 11:21

[quote="Mioux"]Het gaat erom dat dit allemaal zonder begeleiding gedaan word...
Dat snap ik gewoon niet, als je hond al onhandelbaar was, wat dus uit de posts blijkt ivm aanvallen het dus al zo erg is, waarom dan geen goede begeleiding zoeken? Waarom dan een halti gebruiken en erna proberen zonder? Wat als het weer mis gaat en het erger word ?[/quote]

:j Ja het wordt zonder begeleiding gedaan en daar kunnen wij hier niets aan veranderen, helaas.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 11:23

Nee maar waarom dan een topic openen als je al t advies wat genoemd is in de wind slaat? En dan met name een goede begeleider zoeken...

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 15:45

Zoolgangster schreef:
En ja bij idioot gebruik zou je misschien een nekhernia kunnen krijgen, maar laten we wel wezen: wat is erger: een klein risico op een nekhernia, of zonder iets te doen doorkachelen en uiteindelijk een ingeslapen hond wegens wangedrag? (En een gewonde moeder.)

Alleen is niets doen bepaald niet het tegenovergestelde van verkeerd gebruik van een hulpmiddel. Er zijn nog andere opties; namelijk de hond hertrainen met een juist gebruik van hulpmiddelen.

Op dit gebeurt er echter niet zo veel op het gebied van training. Behalve dan dat de hond de halti misschien inderdaad ervaart als 'mouthgrabbing' en dat tijdelijk respecteert. Dit effect blijft niet vanzelf zo, het is typisch iets dat je ziet in het begin als de hond nog niet gewend is aan een halster (halti, GL etc). Zonder training om het juiste gedrag te bevestigen zal de hond uiteindelijk weer terugvallen.

Een nekhernia kan dan misschien onbelangrijk zijn op zichzelf. Maar een hond met pijn wordt er niet gemakkelijker op en ook niet betrouwbaarder.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 16:38

Mioux schreef:
Nee maar waarom dan een topic openen als je al t advies wat genoemd is in de wind slaat? En dan met name een goede begeleider zoeken...

Vooraf weet TS natuurlijk niet welk advies ze allemaal gaat krijgen. Het is aan haar en haar familie uiteindelijk om te bepalen wat ze de beste oplossing(en) vinden. Dat blijft nu keuze en hun verantwoordelijkheid.

TS: fijn dat het tot nu toe goed gaat maar ook ik ben wel benieuwd of er uiteindelijk ook begeleiding is (geweest) van een GT.

mcfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 00:22

Geen idee of het werkt, maar ik vond dit stukje op het cane corso forum. Misschien heb je er wat aan?

"De pup gaat in zijn riem bijten.
Je draait onmiddellijk je rug naar de pup, doet je armen over elkaar en kijkt een beetje onnozel de lucht in! Probeer de riem niet gespannen te houden. Je hond probeert je te manipuleren. Hij begrijpt dat de riem ervoor zorgt dat hij zich niet vrij kan bewegen. De riem biedt hem restrictie. Door je om te draaien neem je de motivatie bij de pup weg om je te manipuleren. Je ziet hem immers niet eens staan. Normaal gesproken werkt deze methode vrij snel.
Of
Wanneer de pup bezig blijft, doe dan het volgende. Op het moment dat de pup begint met bijten in de riem (dus direct bij de aanzet van het gebijt) zet je je voet pardoes op de riem, zo dicht als mogelijk bij zijn halsband. Hierdoor ontneem je de pup de mogelijkheid om in de riem te bijten. Let op: je hoeft dit niet hard of extreem wild te doen. Het gaaf om het ontnemen van de mogelijkheid om in de riem te bijten. Til je voet op wanneer de hond zich ontspant. Herhaal deze handeling als je pup weer besluit om in de riem te bijten. Als de pup er toch mee doorgaat, is er iets anders aan de hand. Je zult contact op moeten nemen met een goede hondentrainer."

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 22:32

hoe gaat t nu?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 10:06

Hoe gaat het inmiddels TS?