Doorrijden na aanrijden kat??!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 09:01

dees_daan schreef:
Ik vind het wel 'makkelijk' om door te rijden en dan de ambu te bellen zonder de kat ook even in de berm te leggen, enig idee hoe die er uit ziet als er nog een aantal auto's overheen rijden?
Niet echt fijn om die dan van de weg te moeten halen en de eigenaar kan geen afscheid meer nemen als het dier totaal aan gort gereden is..
Ik heb altijd een vuilniszak bij me zodat ik hem daar in kan doen en of in de berm kan leggen of hem af te geven bij de ambu als ik een dode kat tegenkom, dat niet iedereen hem in een vuilniszak zou doen kan ik me voorstellen maar hem even aan de kant leggen lijkt me een kleine moeite.
Wij vragen ook altijd of mensen hem in de berm willen leggen als ze dat nog niet gedaan hebben en de meesten doen dat ook.

Ik ga niet zonder (latex) handschoenen dode dieren aanpakken, dus nee, als mij wordt gevraagd het dier in de berm te leggen, dan doe ik dat niet.

Anoniem

Re: Doorrijden na aanrijden kat??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 09:16

Je hebt ook geen plasticzak oid om hem mee op te pakken?
Ik zeg niet dat iedereen het móet doen, maar ik vind het wel makkelijk om door te rijden en dan te bellen als de mogelijkheid er is om hem even aan de kant te leggen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 09:17

Nee, ik loop niet met vuilniszakken en handschoenen over straat en ik heb ze ook niet in de auto liggen :+.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 09:41

Ik heb het ook niet over vuilniszakken maar over een 'gewone' plasticzak, dat je die niet bij je hebt als je over straat loopt kan ik me voorstellen maar misschien wel in de auto?
Ik loop ook niet met zakken of handschoenen over straat maar heb wel een vuilniszak in m'n scooter en in de auto ligt ook een zak, voor het geval dat..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 09:46

Nee, ik heb echt geen extra plastic zakken enzo mee en wat doe je dan met die zak? Laten liggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 09:50

Ayasha schreef:
Nee, ik heb echt geen extra plastic zakken enzo mee en wat doe je dan met die zak? Laten liggen?

Ja die zou ik laten liggen, voor een gedeelte onder de kat zodat ie niet wegwaait. Dan gooien de mensen van de ambu het wel weg.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 09:52

Maar zouden jullie stoppen voor een kat wat er al ligt snachts ?

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 09:52

Ik vind het werkelijk bizar om te zien hoeveel mensen gewoon doorrijden als ze een dier (kat/hond) aanrijden. Wat ik eerder aanhaalde als je een paard/pony aanrijd rij je ook niet door. Buiten het feit om of je door kunt rijden. Als ik iemands pony hier aanrijdt en er vandoor ga dan wordt er ook moord en brand geschreeuwd hier op het forum en bij een ander dier niet? En nee ik heb het nu ook niet over situaties waar je niet kunt stoppen. Maar dat mensen dieren gewoon kunnen laten liggen creperen daar kan ik niet bij.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 09:53

Als je willens en wetens kunt doorrijden terwijl je weet dat er een dier met de meest gruwelijke verwondingen ligt en nog wel zou kunnen leven.... dan zit er wat mij betreft gewoon echt een grote kronkel in je kop.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 09:55

Ik las net ergens een reactie waar diegene niet voor een kat zou stoppen maar wel voor een hond, als die aangereden is.. Dat snap ik totáál niet. De waarde van die hond voor de eigenaar daarvan is hetzelfde als de eigenaar van die kat. Dat je als je geen handschoenen of zak bij je hebt je het dier niet langs de kant wil leggen a lá, maar niet stoppen omdat dit ''maar'' een kat is? Daar kan ik totaal niet bij met mijn hoofd. Als ik een dier aanrijd maakt het niet uit wat voor dier het is, ik stop als dat kan en kan ik helpen dan doe ik dat ook. Maar doorrijden omdat het een kat is...no way.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 09:58

Een kat is ook een levend wezen met gevoel. Als je dat willens en wetens kunt laten lijden.... nouja.... zie twee posts hierboven.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 09:58

ja, vind ik ook. en bovendien blijf ik erbij dat als je gewoon kunt stoppen op een vluchtstrook etc etc dat je dat gewoon moet doen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 09:59

kimmie1 schreef:
Ik vind het werkelijk bizar om te zien hoeveel mensen gewoon doorrijden als ze een dier (kat/hond) aanrijden. Wat ik eerder aanhaalde als je een paard/pony aanrijd rij je ook niet door. Buiten het feit om of je door kunt rijden. Als ik iemands pony hier aanrijdt en er vandoor ga dan wordt er ook moord en brand geschreeuwd hier op het forum en bij een ander dier niet? En nee ik heb het nu ook niet over situaties waar je niet kunt stoppen. Maar dat mensen dieren gewoon kunnen laten liggen creperen daar kan ik niet bij.

Als het dier leeft is het inderdaad schandalig dat mensen door kunnen rijden maar als het dier dood is ja goh ik stop ook niet als ik duif, rat, konijn dood rij.
Groter dier is nogal logisch dat je stopt omdat de eigenaar van het dier gewoon de schade aan je auto moet vergoeden. Al gebeurd het ook hoor dat mensen een pony dood rijden en gewoon door rijden je weet in ieder geval dat die automobilist ook iets fout gedaan heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 10:00

kimz_angel schreef:

Ja.

Ik heb zelfs al een kat van de weg gehaald hier 2 straten verderop, had net een collega aan de telefoon gehad dus ze wist dat ik nog wakker was, kat was aangereden en leefde niet meer, aangezien het rond 1 uur was en hij vlakbij mijn huis lag heb ik hem daar weggehaald in een vuilniszak en kon zij hem de volgende ochtend bij mij ophalen (heb hem in de tuin gelegd)
Mensen zouden hem ook aan de kant leggen maar hadden dit niet gedaan, ben blij dat ik hem daar weg gehaald voordat de eigenaren of kleine kinderen hem s'ochtends zouden zien liggen.
Kat was ontsnapt en de eigenaren waren er echt kapot van.
Was een zwarte kat en in het donker hadden andere auto's die niet zien liggen, nu was er aan de buitenkant niks te zien, als hij was blijven liggen weet ik niet of de eigenaren nog afscheid hadden kunnen nemen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 10:07

kimmie1 schreef:

Als je een paard dood rijdt kan je niet meer doorrijden. Bovendien vallen die net als reeën onder grote dieren en dan moet je er wel voor stoppen. ( dat raad ik ook wel aan gezien de kans reëel is dat je zo'n aanrijding zelf niet meer na verteld€

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 10:10

Ayasha het gaat er totaal niet om of je moet stoppen of niet door kunt rijden dat schreef ik net al. Het gaat mij er om dat als er hier een knol aangereden wordt en iemand doorrijdt dat dan er moord en brand geschreeuwd wordt maar het bij een kat of hond blijkbaar niet uit maakt of het dier crepeert.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 10:11

Dat klinkt allemaal heel praktisch, maar kimmie heeft het natuurlijk over het gevoelsmatige aspect ervan.

Maar goed, als het concept 'paard' iets te moeilijk is, probeer het dan eens met het concept 'st bernard'. Die kun je schrampen of ongelukkig raken en je auto kan het daarna nog gewoon doen. Laat je zo'n beest dan ook creperen langs de weg of wordt er dan ineens wel gestopt?

EDIT: kimmie en ik zeggen eigenlijk hetzelfde zie ik nu :)

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 10:11

dees_daan schreef:
kimz_angel schreef:

Ja.

Ik heb zelfs al een kat van de weg gehaald hier 2 straten verderop, had net een collega aan de telefoon gehad dus ze wist dat ik nog wakker was, kat was aangereden en leefde niet meer, aangezien het rond 1 uur was en hij vlakbij mijn huis lag heb ik hem daar weggehaald in een vuilniszak en kon zij hem de volgende ochtend bij mij ophalen (heb hem in de tuin gelegd)
Mensen zouden hem ook aan de kant leggen maar hadden dit niet gedaan, ben blij dat ik hem daar weg gehaald voordat de eigenaren of kleine kinderen hem s'ochtends zouden zien liggen.
Kat was ontsnapt en de eigenaren waren er echt kapot van.
Was een zwarte kat en in het donker hadden andere auto's die niet zien liggen, nu was er aan de buitenkant niks te zien, als hij was blijven liggen weet ik niet of de eigenaren nog afscheid hadden kunnen nemen.

Ooit al over nagedacht dat het ook weer een poging kan zijn van carjackers ?
Door snachts op een rustige baan zo iets te leggen ?

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 10:12

en ik vind dat stoppen hoe dan ook op respect gaat voor het dier, (ookal is het dood) en voor de eigenaren.. Als je niet kunt stoppen. prima, maar je gaat niet je schouders ophalen en denken, stom van de eigenaren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 10:13

kimmie1 schreef:
Ayasha het gaat er totaal niet om of je moet stoppen of niet door kunt rijden dat schreef ik net al. Het gaat mij er om dat als er hier een knol aangereden wordt en iemand doorrijdt dat dan er moord en brand geschreeuwd wordt maar het bij een kat of hond blijkbaar niet uit maakt of het dier crepeert.

Eh omdat je dan gewoon wettelijk verplicht bent te stoppen. Hoe dan ook. Bij een kat niet. Bij geen enkel klein dier. Heb je schade van een kat na aanrijding moet de eigenaar die ook vergoeden trouwens ( weet even niet meer wie zei dat de pony eigenaar dat moest).

En nee ik stop, in dezelfde situatie als de kat ook niet voor de st. Bernard.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 10:15

Nee oke, maar uit respect voor de eigenaar kan je toch stoppen als de situatie het toe laat? Femo benoemd het eigenlijk heel mooi.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 10:23

femo schreef:
ja, vind ik ook. en bovendien blijf ik erbij dat als je gewoon kunt stoppen op een vluchtstrook etc etc dat je dat gewoon moet doen.

Heb je wel door hoe gevaarlijk dat is? Maar goed jij stopt daar dus, en dan? Wat ga je doen?

Overigens als ik een dier dood rijd weet ik niet of ik hem in de berm zou leggen. Buiten dat ik dat idd niet zonder handschoenen zou doen denk ik ook dat ok het niet aan kan. Slaap ik nooit meer. In een woonwijk zou ik het wel eerder doen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 10:24

Ayasha schreef:
kimmie1 schreef:

Eh omdat je dan gewoon wettelijk verplicht bent te stoppen. Hoe dan ook. Bij een kat niet. Bij geen enkel klein dier. Heb je schade van een kat na aanrijding moet de eigenaar die ook vergoeden trouwens ( weet even niet meer wie zei dat de pony eigenaar dat moest).

En nee ik stop, in dezelfde situatie als de kat ook niet voor de st. Bernard.

Dus jij laat die st bernard willens en wetens creperen? Waaaw... ik wist wel dat je ietwat apart was maar dit is toch wel heel bijzonder.... -O-

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 10:26

Op de snelweg is de mogelijkheid er dus ook niet voor vind ik. Ben pro stoppen maar alleen als het kan. De vluchtstrook is hier niet voor bedoeld. Tenzij je auto niet meer verder kan rijden na de aanrijding met de kat gewoon doorrijden en dan dierenambu bellen. Of geloof ergens gelezen te hebben dat je dan Rijkswaterstaat ofzo moet hebben... Die regelen het dan wel verder.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 10:29

friendly schreef:
Op de snelweg is de mogelijkheid er dus ook niet voor vind ik. Ben pro stoppen maar alleen als het kan. De vluchtstrook is hier niet voor bedoeld. Tenzij je auto niet meer verder kan rijden na de aanrijding met de kat gewoon doorrijden en dan dierenambu bellen. Of geloof ergens gelezen te hebben dat je dan Rijkswaterstaat ofzo moet hebben... Die regelen het dan wel verder.

maar het is een behoorlijk ongeluk. als je in die situatie doorrijd geloof ik bijna dat je iets op je geweten hebt. :P