en dit is waarom ik geen! fan ben

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:43

MyWishMax schreef:
Ik reflecteer geen correct opgevoede honden aan de honden waar hij mee werkt hoor. Mijn ene hond is verre van correct opgevoed, angst agressief en reactief naar mensen. En dat is maar één van de voorbeelden die ik meegemaakt op van honden die absoluut niet correct opgevoede honden zijn.

Ik vind de manier van Cesar een kunstje, hoewel dat nodig is om de mensen te helpen om normaal de deur uit te gaan. Het is de bedoeling dat de hond uit respect niet voor je de deur uit gaat, maar dat respect moet je verdienen. Dat verdien je niet door te oefenen dat de hond de deur niet uit mag. Dan leert de hond alleen dat hij de deur niet uit mag. Respect verdien je in de hele omgang. En ja, bij de mensen waar hij komt is het al fout gegaan, maar dat heeft niet te maken met die deur, maar met het onbetrouwbaar zijn. Cesar zelf heeft gewoon een hele goede houding/uitstraling/energie/hoe je het wilt noemen. Dat ben ik zeker eens, alleen de manier waarop hij het anderen aan probeert te leren vind ik te weinig de kern aanpakken. Net als baknijd, de hond valt uit, omdat hij degene die langsloopt niet vertrouwt.

Meen je dit serieus? Als er iemand is die alles meeneemt in de rehabilitatie dan is het Cesar wel, dat houd niet op bij de deur, hij neemt alles mee, beweging uitdagingen, alles.. Rugzak op als de hond een taak nodig heeft.
Dus dat laatste stuk klopt niet..

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:45

MyWishMax schreef:
Wat mij persoonlijk tegenstaat is het 'in het diepe gooien' van honden. Daarnaast wordt elke hond (die ik gezien heb in zijn programma) die uitvalt flink gecorrigeerd. Ook honden die reageren vanuit angst. Corrigeren bij angst agressie is iets waar ik absoluut tegen ben. Het kan best dat het uitvallen uiteindelijk stopt, maar je haalt de oorzaak niet weg.

In veel gevallen vind ik het een quick fix, wat er lang niet altijd voor zorgt dat het ook weg blijft. Er zijn per geval andere manieren en die duren vaak veel langer, maar zorgen er vaak wel voor dat het probleem wegblijft. Een goede hondentrainer kijkt naar de baas. Als de baas de manier niet aankan die jij als trainer voorstelt, moet je iets anders proberen.

Een teletac bij een hond die slangen aanvalt of banden van tractoren, ja dat is een quick fix, maar wel in het belang van de hond. Dat kan wel met een langzame weg, maar goed, dat is wel een groot risico voor het leven van de hond.

Hoho, CM zegt áltijd: I rehebilitate dogs, i train people.
Hij kijkt dus zeker naar de baas, probeert het eerst zelf met de hond en kijkt waar het gedrag fout gaat en geeft de hond iemand waar hij op kan vertrouwen. De ene keer gaat dit sneller dan andere keren (want ik heb ook een aflevering gezien dat hij weken bezig was met een bange hond). Daarna mogen de eigenaren aan de slag terwijl CM ernaast staat om ze te begeleiden. Dus het is zeker geen quick fix.

*kruipt weer terug in meeleesmodus*

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:51

Gaan ook genoeg honden voor een paar weken/maanden naar zijn DPC om daar met behulp van de andere honden heropgevoed te worden. Eigenaren komen dan ook langs om zelf ook getraind te worden.
En wekt het echt niet dan houd hij vaak de hond of zoekt er een andere eigenaar voor en zoekt een geschiktere hond voor de eigenaren.

Dat noem ik toch wel behoorlijk betrokken en aan de lange termijn denken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 22:09

Air schreef:
Waar pakt hij het dan aan volgens jou? De kern is toch de houding en energie van de eigenaar die moet veranderen?
De eigenaar moet dan wel weten dat hij het kan, en daarin is de eerst door de deur een van de simpelste en meest duidelijke dingen.

Blijkbaar heb jij ook de juiste energie en is het daarom bij jou niet nodig, maar dat is wel heel wat anders dan de eigenaren waarbij het juist fout is gegaan.

Leren de juiste energie te krijgen vind ik geen kunstje, het is juist 1 van de belangrijkste dingen in dierentaal.

Eerst is het niet nodig omdat het perfect opgevoede honden zijn, vervolgens is het niet nodig omdat het niet fout is gegaan. Hier is het ook fout gegaan. Goed fout ook. Ik ben niet volledig tegen Cesar, maar het meeste ben ik gewoon niet met hem eens. En ja, je begint met energie, maar dat kan je ook aanleren door een hond om mee te oefenen te geven die reageert op die energie, maar verder geen problemen heeft. Zodra je het gevoel hebt en je zeker van jezelf ben kan je het proberen bij de eigen hond, maar niet bij de dingen die problemen geven. Klein beginnen, langzaam opbouwen. Een hond die dus zo graag naar buiten wil om daar wat andere honden op te vreten is al te opgefokt, waardoor je groot moet ingrijpen, terwijl als je met makkelijke dingen begint, je de hele omgang verandert.

dees_daan schreef:
MyWishMax schreef:
Ik reflecteer geen correct opgevoede honden aan de honden waar hij mee werkt hoor. Mijn ene hond is verre van correct opgevoed, angst agressief en reactief naar mensen. En dat is maar één van de voorbeelden die ik meegemaakt op van honden die absoluut niet correct opgevoede honden zijn.

Ik vind de manier van Cesar een kunstje, hoewel dat nodig is om de mensen te helpen om normaal de deur uit te gaan. Het is de bedoeling dat de hond uit respect niet voor je de deur uit gaat, maar dat respect moet je verdienen. Dat verdien je niet door te oefenen dat de hond de deur niet uit mag. Dan leert de hond alleen dat hij de deur niet uit mag. Respect verdien je in de hele omgang. En ja, bij de mensen waar hij komt is het al fout gegaan, maar dat heeft niet te maken met die deur, maar met het onbetrouwbaar zijn. Cesar zelf heeft gewoon een hele goede houding/uitstraling/energie/hoe je het wilt noemen. Dat ben ik zeker eens, alleen de manier waarop hij het anderen aan probeert te leren vind ik te weinig de kern aanpakken. Net als baknijd, de hond valt uit, omdat hij degene die langsloopt niet vertrouwt.

Meen je dit serieus? Als er iemand is die alles meeneemt in de rehabilitatie dan is het Cesar wel, dat houd niet op bij de deur, hij neemt alles mee, beweging uitdagingen, alles.. Rugzak op als de hond een taak nodig heeft.
Dus dat laatste stuk klopt niet..

Dat laatste stuk vindt jij niet kloppen. Ik vind het op die manier. Ik heb mijn mening, jij de jouwe, dat je het niet met mij eens bent betekent niet dat mijn mening niet klopt, dank je wel.
Bij een hond die uitvalt is het wel van belang om uit te zoeken waarom deze uitvalt. Alleen het uitvallen aanpakken kan ervoor zorgen dat de hond niet meer uitvalt, maar de hond gaat daar niet meer van op de baas vertrouwen. Dat vind ik een quick fix. De hond valt niet meer uit, omdat hij de correcties uit de weg gaat. Niet omdat hem aangeleerd is dat het niet nodig is.

goldenarrow schreef:
MyWishMax schreef:
Wat mij persoonlijk tegenstaat is het 'in het diepe gooien' van honden. Daarnaast wordt elke hond (die ik gezien heb in zijn programma) die uitvalt flink gecorrigeerd. Ook honden die reageren vanuit angst. Corrigeren bij angst agressie is iets waar ik absoluut tegen ben. Het kan best dat het uitvallen uiteindelijk stopt, maar je haalt de oorzaak niet weg.

In veel gevallen vind ik het een quick fix, wat er lang niet altijd voor zorgt dat het ook weg blijft. Er zijn per geval andere manieren en die duren vaak veel langer, maar zorgen er vaak wel voor dat het probleem wegblijft. Een goede hondentrainer kijkt naar de baas. Als de baas de manier niet aankan die jij als trainer voorstelt, moet je iets anders proberen.

Een teletac bij een hond die slangen aanvalt of banden van tractoren, ja dat is een quick fix, maar wel in het belang van de hond. Dat kan wel met een langzame weg, maar goed, dat is wel een groot risico voor het leven van de hond.

Hoho, CM zegt áltijd: I rehebilitate dogs, i train people.
Hij kijkt dus zeker naar de baas, probeert het eerst zelf met de hond en kijkt waar het gedrag fout gaat en geeft de hond iemand waar hij op kan vertrouwen. De ene keer gaat dit sneller dan andere keren (want ik heb ook een aflevering gezien dat hij weken bezig was met een bange hond). Daarna mogen de eigenaren aan de slag terwijl CM ernaast staat om ze te begeleiden. Dus het is zeker geen quick fix.

*kruipt weer terug in meeleesmodus*

Als je nu leest staat er in veel gevallen. Dus niet in alle. De bange hond waar hij wekenlang mee bezig is geweest heb ik gezien en vond ik één van de mooiere afleveringen. Dat is zeker geen quick fix. Een baas aanleren dmv correcties hoe de hond kan stoppen met uitvallen wel. En dan maakt het niet uit of hij nog 10 keer terug komt. Het gaat niet om de begeleiding achteraf, het gaat om de manier waarop hij op dat moment het probleem oplost.

Anoniem

Re: en dit is waarom ik geen! fan ben

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 22:14

Zo, kunnen we het vriendelijk houden?
En nee het is een feit dat het niet klopt want het houd niet op bij de deur, dat is wat jij schrijft, terwijl hij alles meeneemt en het dus niet bij het deurprobleem blijft als dat het probleem is.
Dan zou het symptoombestrijding zijn en dat is niet wat hij doet, hij neemt alle dingen mee, ook de dingen die de eigenaren niet aangeven.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 22:24

dees_daan schreef:
Zo, kunnen we het vriendelijk houden?
En nee het is een feit dat het niet klopt want het houd niet op bij de deur, dat is wat jij schrijft, terwijl hij alles meeneemt en het dus niet bij het deurprobleem blijft als dat het probleem is.
Dan zou het symptoombestrijding zijn en dat is niet wat hij doet, hij neemt alle dingen mee, ook de dingen die de eigenaren niet aangeven.

Ik ben gewoon vriendelijk hoor. Ik zou het gewoon fijn vinden als ik mijn mening mag uiten zonder te horen dat het niet klopt, omdat het niet overeen komt met jouw mening. ;)

Ik vind persoonlijk dat het bij een aantal honden niet neerkomt op het als 1e door de deur gaan, maar al veel eerder misgaat. Dan zou er veel kleiner ingegrepen kunnen worden, omdat de hond nog veel bereikbaarder is.

Daarbij moet ik zeggen dat ik de manier waarop hij ze weghoudt bij de deur als er aangebeld wordt wel erg fijn vindt. Want dat kan je niet kleiner oefenen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 22:25

MyWishMax schreef:
Ik ben gewoon vriendelijk hoor. Ik zou het gewoon fijn vinden als ik mijn mening mag uiten zonder te horen dat het niet klopt, omdat het niet overeen komt met jouw mening. ;)

Alleen.... het klopt toch niet. Sommige dingen zijn geen mening. En zeggen dat Cesar geen aandacht besteedt aan de overige zaken is gewoon onjuist, en heeft niets met een mening te maken.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 22:27

Maar een hond mág gewoon niet uitvallen. Punt. Hij mag laten zien dat hij iets niet leuk vind, hij mag het er niet mee eens zijn, voor mijn part gaat hij het uit de weg. Maar hij mag nooit en te nimmer bijten. Dus of dat dan zoals jij noemt een 'quick fix' is of niet, de hond moet eerst leren dat bijten geen oplossing is. En daarna kan je het diepliggende probleem aanpakken (wat vaak te weinig beweging is, of een hond die niks te doen heeft). En CM zegt dan ook, ga ermee wandelen, geef hem een taak. Zorg dat je hond iets te doen heeft zodat hij zijn energie ergens anders op kan richten, dan gaan wij nu aan het werk met jouw energie. Hij begeleidt de mensen door ze te vertellen en te laten zien wat ze goed of verkeerd doen. Zodat ze het zelf kunnen ervaren hoe het is als ze de juiste energie uitstralen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 22:31

Wacht even, Cesar is constant bezig de energie laag te houden(en te corrigeren wanneer deze te hoog word) en jij zegt dit?: " Een hond die dus zo graag naar buiten wil om daar wat andere honden op te vreten is al te opgefokt, waardoor je groot moet ingrijpen, terwijl als je met makkelijke dingen begint, je de hele omgang verandert.

Ook het "eerst met een hond zonder problemen de juiste energie aanleren"..... meen je het serieus? Ik zie iedere keer weer dat als mensen het niet te pakken krijgen bij hun eigen hond dat ze dan eerst wandelen met 1 van Cesar's honden :+

Als eerste door de deur is juist 1 van de makkelijke dingen om uit te voeren en met een groot effect.

Iets zeggen wat niet klopt blijft niet kloppen hoor, dan klopt je mening gewoon niet: de realiteit IS namelijk anders.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 22:33

Shadow0 schreef:
MyWishMax schreef:

Alleen.... het klopt toch niet. Sommige dingen zijn geen mening. En zeggen dat Cesar geen aandacht besteedt aan de overige zaken is gewoon onjuist, en heeft niets met een mening te maken.

Vrijheid van meningsuiting is er dus alleen als het overeenkomt met de meerderheid.

Goed, waar zeg ik dat hij de overige zaken niet aanpakt dan? Ik zeg dat hij naar MIJN MENING te weinig de kern aanpakt. Okee, laat ik het anders zeggen, ik vind dat hij bij het trainen van de bazen te weinig begint bij het begin waar het fout gaat.

Maar iedereen valt over het uit de deur gaan, terwijl ik die manier niet erg vind, alleen ik ben het er niet mee eens op die manier. Ik zou het anders doen.

Ik val bij Cesar over het aanpakken van uitvallen, daarover zei ik dat ik het een quick fix vind.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 22:35

Air schreef:
Wacht even, Cesar is constant bezig de energie laag te houden(en te corrigeren wanneer deze te hoog word) en jij zegt dit?: " Een hond die dus zo graag naar buiten wil om daar wat andere honden op te vreten is al te opgefokt, waardoor je groot moet ingrijpen, terwijl als je met makkelijke dingen begint, je de hele omgang verandert.

Ook het "eerst met een hond zonder problemen de juiste energie aanleren"..... meen je het serieus? Ik zie iedere keer weer dat als mensen het niet te pakken krijgen bij hun eigen hond dat ze dan eerst wandelen met 1 van Cesar's honden :+

Als eerste door de deur is juist 1 van de makkelijke dingen om uit te voeren en met een groot effect.

Iets zeggen wat niet klopt blijft niet kloppen hoor, dan klopt je mening gewoon niet: de realiteit IS namelijk anders.

Ja, corrigeren wanneer deze te hoog wordt, in plaats van te zorgen dat deze niet hoog wordt. Dat kan namelijk ook en dan hoef je veel minder te corrigeren. En ja, als ze het met de eigen hond niet te pakken krijgen, in plaats van meteen met één van zijn honden.

Dat zijn subtiele verschillen, die een groot effect kunnen hebben.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 22:40

Maar als de energie nooit te hoog wordt kan je dus de eigenaren niet laten zien wat ze dan moeten doen om die omlaag te brengen. Want het is al een keer fout gegaan, dus zal het vast nog een keer gebeuren. En dan hebben de eigenaren niks om op terug te vallen, want de energie had immers nooit zo hoog mogen worden. Dat is toch raar? Want uiteindelijk wil je dan van die mensen dat ze altijd goed timen, maar dat is gewoon niet haalbaar. Geef ze dan handvatten die ze vast kunnen grijpen als het toch zover komt. En dat kan alleen door die energie zo hoog te laten worden. Je kan immers niet corrigeren als het niet gebeurt, daarom daagt CM sommige honden ook af en toe uit.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 22:42

Een probleem kan alleen aangepakt worden bij het probleem...

Het heeft geen zin voor de eigenaren om een hond in handen te hebben die weet hoe het hoort en niets fout doet, wat leren ze daar van volgens jou?
Ik zie grotendeels dat eigenaren met hulp van Cesar, en die hulp zal echt niet allemaal in de aflevering te zien zijn ivm. zendtijd, de juiste energie en houding weten te vinden.
En daar hebben ze heel wat meer aan dan bij een hond die ook met een wat verkeerde energie nog braaf zijn ding doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 22:46

Natuurlijk mag je die mening hebben, maar met dit stukje:

Het is de bedoeling dat de hond uit respect niet voor je de deur uit gaat, maar dat respect moet je verdienen. Dat verdien je niet door te oefenen dat de hond de deur niet uit mag. Dan leert de hond alleen dat hij de deur niet uit mag. Respect verdien je in de hele omgang. En ja, bij de mensen waar hij komt is het al fout gegaan, maar dat heeft niet te maken met die deur, maar met het onbetrouwbaar zijn.

Zeg je eigenlijk dat er gefocust wordt op de deur en dat dat niet de kern van het probleem is en dat de 'oplossing' dus een trucje is.
Terwijl er wel degelijk verder gekeken wordt, een stuk verder dan door de gemiddelde gedragstherapeut vind ik.
Alles wordt bekeken en vaak wordt er in het eerste gesprek al duidelijk dat er meer problemen zijn dan het probleem waarvoor ze contact opgenomen hebben, waar de eigenaar voor dat gesprek niet eens bij stil stonden.
En als je kijkt wat hij allemaal meeneemt zoals voldoende beweging, uitdaging, algemene benadering dan vind ik niet dat je kan zeggen dat het een trucje is en dat er op de deur gefocust wordt.

Ik vind het juist wel beter om te beginnen met stabiele honden om zo de spanning bij de eigenaren wat weg te nemen en ze te laten zien hoe het ook kan.
Je kan wel alles uitleggen over hoe je kan zien en voelen dat een hond ontspannen maar het ze zelf laten zien en voelen is toch anders en werkt naar mijn mening een stuk beter dan het alleen in theorie vertellen en ze dan meteen met de hond op stap te laten gaan, dan heb je en een gespannen hond en gespannen eigenaren die met elkaar laten werken, heb je een stabiele hond dan reageert die minder snel (of niet) op fouten van de mensen die er mee lopen dus je kan je dan op die foutjes richten, en ze wijzen op wat er in geslopen is. (Strakke en gespannen houding bijvoorbeeld)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:00

Ik zal mezelf even quoten.

MyWishMax schreef:
Maar iedereen valt over het uit de deur gaan, terwijl ik die manier niet erg vind, alleen ik ben het er niet mee eens op die manier. Ik zou het anders doen.

Ik val bij Cesar over het aanpakken van uitvallen, daarover zei ik dat ik het een quick fix vind.

Air: het probleem is dat ze de juiste energie niet hebben. Door met een hond te lopen die daarop reageert, zonder meteen heftig te worden, kan je het al leren. Dus het probleem aan pakken bij de kern is de eigenaar de juiste energie aanleren, zonder dat hij de 'stress' van de eigen hond heeft. De 'leerhond' hoeft niet iets groots fout te doen. Als je een hond hebt die echt op energie reageert laat deze ook al kleine veranderingen zien als iemand de verkeerde energie heeft.

Dees_daan: dat laatste stuk ben ik dus met je eens. In het 1e stuk heb ik me misschien onhandig verwoord. Dat zie ik nu ook. Het gaat fout omdat die mensen onbetrouwbaar zijn naar de hond toe en dat heeft niet te maken met als 1e door de deur gaan. Wel met duidelijkheid naar de hond toe. Ik vind de nadruk teveel op de deur liggen (qua respect), dat zou ik anders doen. Al veel eerder met kleinere signalen. De meeste mensen zijn namelijk geneigd om er wel een trucje van te maken. Bij Cesar zelf gaan de meeste honden niet door de deur uit respect en hoeft hij het misschien 3 keer te doen. Bij de meeste mensen moet het veel vaker, waardoor de hond het al doorkrijgt. Dan is het alsnog geen respect, maar aangeleerd gedrag. Je ziet het aan de honden als Cesar gewoon langsloopt. Ze gaan voor hem aan de kant, al voor de deur oefening. Maar goed, daarin verschillen we van mening.

Het gedeelte over beweging, uitdaging enzovoorts kan ik alleen maar toejuichen, natuurlijk!

Die energie bij uitvallen vanwege angstagressie wordt door corrigeren niet lager. Ze leren alleen dat uitvallen correcties betekenen en dat het veiliger is om niet uit te vallen. Ze leren niet dat er geen reden is om uit te vallen vanuit angst. Dus in plaats van het probleem aan te pakken, wat dus eigenlijk niet het uitvallen is, maar de angst, pakt hij het gevolg aan.

EDIT: Ik ga nog even op mijn gemak de laatste pagina's doorlezen, even kijken of ik dingen kan verduidelijken die nu niet gelezen worden zoals ze er staan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:43

MyWishMax schreef:

Je vergeet dat het uitvallen van de hond ook gevaarlijk is.
Je noemt dat een teletac wel gebruikt mag worden om de hond tegen zichzelf te beschermen maar je mag de omgeving niet tegen de hond beschermen?
Het een sluit het ander niet uit, je kunt ook het bijtgedrag corrigeren (want dat is nooit een oplossing) en tegelijk werken aan de oorzaak.
Het is als bij een paard wat verkeersmak moet worden maar doodsbang is, als die om zich heen slaat om auto's bij zich weg te houden corrigeer je dat ook, tegelijk stel je hem gerust en beloon je het als hij het laat gebeuren zonder te flippen.
Daarbij vergeten we dan even dat een hond meestal meer mogelijkheden heeft dan een paard, dit paard kan geen kant op omdat je hem vasthoud, een hond die angstagressie vertoont heeft doorgaans nog meerdere optie's open (weglopen, waarschuwen).

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 00:02

De hond kan toch ook geen kant op, die heb je ook vast.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 00:16

Niet perse? In een huiselijke omgeving kan hij alle kanten op.
En al zou hij strak vastgehouden worden (?) is bijten nog geen oplossing.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 00:43

Ik heb het over uitvallen en het alleen corrigeren daarvan ongeacht de oorzaak bij Cesar. En dat is aan de lijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 01:15

Je kunt ook mijn hele post lezen ipv over die ene regel te vallen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 09:29

Ik heb de hele post gelezen. Maar ik heb het over uitvallen wat Cesar alleen maar corrigeert. Niet over bijtgedrag en een hond die meer opties heeft? Uitvallen is waarschuwen bij angstagressie. Een compleet overdreven waarschuwing, maar wel een waarschuwing. En als je te ver gaat, gaat een hond bijten ja. Waarom dan meteen zo ver gaan? Hoe kan een hond weglopen als deze aan de lijn zit?

Ik ben tegen het overvallen van dieren. Dus ook een doodsbang paard tussen de auto's gooien. En dus ook een hond die uitvalt meteen in de situatie gooien waarin deze flipt en waar je dus flink in moet corrigeren. Zodra je moet corrigeren ben je al te ver gegaan.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 09:35

haha annelies... ik probeer het niet hoor met een doodsbang paard die om zich heen slaat ga ik niet eens de weg op ;) want dan weet ik dat je al 10 stappen te snel bent gegaan het dat paard het op dat moment niet aan kan, als je dat toch doordrukt bij een echt doodsbang paard kom je in de kouwe kleren thuis... of natte als je in de sloot beland :P

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 10:17

Dat overvallen heet flooding, een manier die Cesar veel gebruikt. De hond in een situatie zetten waar de prikkels waar hij op reageert ontzettend overheersen. Sneu...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 10:19

Hhilde schreef:
Dat overvallen heet flooding, een manier die Cesar veel gebruikt. De hond in een situatie zetten waar de prikkels waar hij op reageert ontzettend overheersen. Sneu...

Ah, ik wist dat er een woord voor was! Dank je Hilde.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 11:29

Het klopt niet wat je zegt:
"Onder flooding of implosion verstaat men de psychotherapie die tracht angsten uit te laten doven door de cliënt aanhoudend bloot te stellen aan waar hij angstig voor is.De therapeut stelt alles in het werk om de cliënt een zo langdurige en heftig mogelijke angst te laten ervaren, net zo lang tot de angst uitdooft. Erger kan het niet – als dat nou alles is.De therapeut kan zowel proberen de stimulus in gedachten te laten ervaren als in het echt."

Cesar pakt juist de angst aan en laat de hond niet in zijn angst.

Weer een valse beschuldiging erbij. :+

MyWishMax: Hoe zie jij het dan voor je? Wat zou jij doen? Want corrigeren klopt volgens jou niet: dan ben je te ver gegaan. Maar wat is te ver gaan als het een simpele wandeling betreft? Een simpele deurbel...?
De hond maar niet meer uitlaten en de deurbel weghalen?

Als je op je paard zit en hij schrikt ergens van, ga je hem daarin dan bevestigen, of laat je zien dat er niks engs aan is?
En bij paarden heb je dan alleen 'fright' en 'flight', bij honden komt daar attack bij.

In het diepe gooien is niet aan de orde: er is begeleiding bij, voorbeeld hoe het wel hoort.
Hij corrigeert niet alleen maar, hij probeert de houding van de hond ook te veranderen(staart tussen de billen weg bijv.) en geeft kalmte over.
Maar mensen denken vaak dat er geen 'beloning' is, want er is geen stembeloning of koekjesbeloning. :+