Hond gromt als hij bot krijgt.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Re: Hond gromt als hij bot krijgt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:52

Die van mij gromt of hapt nooit naar me, maar ik zou dat ook niet goed vinden. :n

Plassen mag ie los overal, maar aan de lijn is dat idd irritant met een reu, dus dan ben ik het na 3 bomen ook zat..

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 18:15

kimmie261 schreef:
dus...een grommende hond = geen opgevoede hond...

Wat is een grommende hond dan?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 18:18

een hond die gromt...

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 18:22

Je hebt grommen en grommen. Als mijn oudste hond zachtjes binnensmonds gromt omdat ze een pup nu echt zat is, zal ik daar nooit op waarschuwen. Zo zegt ze nu eenmaal dat het genoeg is nu en ze met rust gelaten wil worden en daar blijft het bij.
Maar dat een hond naar mij gromt, om wat voor reden dan ook, daar zal ik altijd op accepteren. Maar onze verstandshouding is gelukkig dusdanig dat dat ook nog nooit is voorgekomen. Ik sluit me bij de visie van Johanna en Betadine aan overigens. Een hond is een hond en geen mens.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 18:35

:D Ik denk dat iedereen hier wel weet dat een hond geen mens is, maar waarom dan zoveel mensen wel een hond proberen te zijn ;)

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 18:55

betadine schreef:
Mag hij bij mij ook niet hoor. Dan sleurt hij mij aan de riem mee van boom tot boom en wordt het voor mij wel erg vervelend om steeds een ruk in mijn arm te krijgen als hij weer een andere boom op het oog heeft. Hij mag het wel als hij losloopt.
Wist wel dat dit topic zo ging eindigen en dat er een hoop foto's gingen gepost worden die iedereen gewoon kan posten en die niets bijdragen aan het topic. Wat voegt het toe om een hond te posten op de bank terwijl het topic over grommen gaat en het possesief reageren op een been.
Bij mij wordt er wel eens gegromd, maar nooit naar mij. Dat wil ik ook niet. En daar ging het topic ook over. Als je de video ziet die TS postte dan zie je een hond die erg onzeker is en zijn bot beslist niet wil afgeven en dreigt. Ik zou een onzekere hond niet nog meer angst aanjagen, maar hem wel op zijn plaats zetten. Kan niet geloven dat julie dit gedrag OK vinden. Mijn honden mogen ook op de bank, maar als ik ik naar de grond wijs is het af. Mensen die dieren mishandelen zijn niet ok, maar tegenwoordig die mensen die honden echt als babies behandelen en alles toelaten aan hun dieren inclusief wakker worden met een hoop hondenhaar in bed... honden zijn ook echt niet ongelukkiger omdat ze niet op bed mogen hoor. Honden zijn geen mensen en mensen zijn geen honden. Honden begrijpen dit, maar sommigen hier ?!? Ik hoef dan ook geen hondentaal te spreken om begrepen te worden thuis ook al leer je met de tijd wel hun taaltje heel goed te begrijpen. Werd hier in het topic al aangevallen omdat ik mijn honden strenger opvoedt als de meesten hier. Nu ook Johanna. Ik krijg hier echt de rillingen van. De honden bepamber brigade op zijn top. Deze reactie is misschien hard, maar in dit topic werden meerdere mensen waaronder ik bijna weggejaagd omdat ze hun honden bepaalde dingen niet toelaten. Wie zijn jullie om dit te veroordelen ? Waarom is grommen en dreigen naar mensen niet beter als het wel toe te laten ? Expressie ? Er zijn veel manieren om expressief te zijn zonder te dreigen. Als een kind zegt laat me met rust of ik ga u slaan ... dan is dat ook ok, want hij drukt zich tenminste uit. En als je een klop krijgt is het dan je eigen schuld want je was verwittigd... dat is althans jullie stelling. Honden zijn ongeveer even slim als een 3-4 jarig kind en kunnen net zo goed leren om zich niet agressief op te stellen en om hun speelgoed te delen...
Iets toelaten is veel gemakkelijker als nee te zeggen en nee zeggen wil niet zeggen dat je je hond minder graag ziet of wat dan ook. Graag zien is soms ook nee kunnen zeggen. We weten allemaal dat als een hond bijt die een spuitje krijgt en het gedaan is, maar volgens sommige hier is het zijn hond zijn goed recht om te bijten als hij gelijk heeft !? Zoals iemand hier vertelde over de visite die een knap kreeg en dat nog goedkeurde ook, want hond had gelijk ?

En niet alsof hij zomaar de visite beet. Hond lag in ZIJN bench een botje te eten. Visite stond op en aaide hem ineens. Hij gromde en beschermde zijn botje (beet dus de visite niet!). Ik vind inderdaad niet dat mijn hond fout is. Waarom niet? Zijn bench is zijn rust plaats. Hij trekt zich terug om rustig te knabbelen, iemand anders stoort hem.. Eigen schuld.. Achteraf vond de visite het ook dom en gaven ze me gelijk. ;)

Dat ik wakker word met hondenhaar is toch niet jou probleem? En ik behandel me hond zeker niet als een baby. Ik begrijp dondersgoed dat het een hond is en hiernaar word hij ook behandeld. Maar ik heb er geen probleem mee dat hij op bed of de bank ligt.. Wat maakt jou het dan uit? Wat kan dit voor kwaad dan, vraag ik me af? Daarom vind ik dus ook dat een hond gewoon mag grommen. Als ik hem als baby behandel, zou dit dus niet mogen ;). Hoe moet een hond volgens jou dan iets duidelijk maken? Hij mag tenslotte niet op de normale manier communiceren volgens jou theorie?

@ Deesdaan, Okey daar heb je een goed punt. Ik kijk helemaal niet in dat opzicht, aangezien mijn hond altijd los loopt. Dus loop ik niet tegen dit probleem aan. Als die wel aan de riem loopt, word ik gelukkig niet van boom naar boom gesleurd. Het kwam alleen over op mij alsof de hond niet mag plassen tegen een boom, wanneer hij moet. My bad :).

@ Johanna59 Wat ben jij kort door de bocht zeg :'). Mijn hond gromt (wel eens), so what? Ik heb dus een onopgevoede hond? Kom zeg!

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:03

betadine schreef:
Mag hij bij mij ook niet hoor. Dan sleurt hij mij aan de riem mee van boom tot boom en wordt het voor mij wel erg vervelend om steeds een ruk in mijn arm te krijgen als hij weer een andere boom op het oog heeft. Hij mag het wel als hij losloopt.

Wist wel dat dit topic zo ging eindigen en dat er een hoop foto's gingen gepost worden die iedereen gewoon kan posten en die niets bijdragen aan het topic. Wat voegt het toe om een hond te posten op de bank terwijl het topic over grommen gaat en het possesief reageren op een been.

Dat komt, denk ik, doordat mensen nog al stellig zijn in 'hond mag niet op de bank WANT is dominant, ik ben de BAAS'. Dat vind ik geen 'geldige' reden, want een hond ligt op de bank omdat dat lekkerder ligt dan zijn eigen mand (blijkbaar). Ik zit ook liever op de bank dan dat ik op houten stoel zit bijvoorbeeld. Het is gewoon de manier hoe het wordt overgebracht en de visie die ermee te maken heeft.

Bij mij wordt er wel eens gegromd, maar nooit naar mij. Dat wil ik ook niet. En daar ging het topic ook over. Als je de video ziet die TS postte dan zie je een hond die erg onzeker is en zijn bot beslist niet wil afgeven en dreigt. Ik zou een onzekere hond niet nog meer angst aanjagen, maar hem wel op zijn plaats zetten. Kan niet geloven dat julie dit gedrag OK vinden. Mijn honden mogen ook op de bank, maar als ik ik naar de grond wijs is het af.

Er wordt door meerderen uitgelegd dat een hond gewoon natuurlijk gedrag vertoont, of jij nu een mens bent of een hond, een hond reageert zoals een hond. Dus ook als jij iets doet wat een hond niet prettig vindt, kan hij dit aangeven door te grommen. Ik begrijp eerlijk gezegd echt niet wat er nou zo verkeerd aan is als een hond naar je gromt om iets duidelijk te maken, of omdat hij een grens aangeeft. Het gaat hier dan over grommen om een grens aan te geven, niet om agressief grommen.

Mensen die dieren mishandelen zijn niet ok, maar tegenwoordig die mensen die honden echt als babies behandelen en alles toelaten aan hun dieren inclusief wakker worden met een hoop hondenhaar in bed... honden zijn ook echt niet ongelukkiger omdat ze niet op bed mogen hoor. Honden zijn geen mensen en mensen zijn geen honden. Honden begrijpen dit, maar sommigen hier ?!? Ik hoef dan ook geen hondentaal te spreken om begrepen te worden thuis ook al leer je met de tijd wel hun taaltje heel goed te begrijpen.

Ik vind het wel erg sneu om te zien als een hond totaal niet begrepen wordt. Een hond die zo duidelijk probeert te maken dat hij iets écht niet leuk vindt en daar dus op reageert, reageren mensen weer of door te corrigeren of door te lachen, noem maar op. Maar dat hondje zit in onzekerheid...
Honden zijn niet per definitie ongelukkiger omdat ze niet op bed mogen. Ik kan mij heel goed voorstellen dat mensen liever geen hondenharen in bed hebben, dat heb ik liever ook niet. Mijn hond slaap dan ook maar af en toe in bed, maar ze verhaard eigenlijk ook niet zo veel.
Wat bedoel je met de zin 'mensen die honden echt als babies behandelen en alles toelaten aan hun hond inclusief wakker worden met een hoop hondenhaar in bed'? Ik heb het idee dat je er mee wilt zeggen dat alles maar toegelaten wordt als men hun hond in bed heeft liggen en ze direct behandelen als babies. Ik vraag mij af waar jij dit vandaan haalt.
Een hond kan geen mensentaal spreken. Een mens kan ook geen hondentaal spreken, maar een mens is wel in staat om een deel te kunnen begrijpen en om daar op in te spelen. Als een mens een fout maakt, dan is een hond niet in staat om dan als een mens er op te reageren... Dus waarom moeten honden zich dan wel aanpassen aan de mens (dus niet mogen grommen bijvoorbeeld wat dan wel ineens naar soortgenoten mag) en niet andersom?

Werd hier in het topic al aangevallen omdat ik mijn honden strenger opvoedt als de meesten hier. Nu ook Johanna. Ik krijg hier echt de rillingen van. De honden bepamber brigade op zijn top. Deze reactie is misschien hard, maar in dit topic werden meerdere mensen waaronder ik bijna weggejaagd omdat ze hun honden bepaalde dingen niet toelaten. Wie zijn jullie om dit te veroordelen ? Waarom is grommen en dreigen naar mensen niet beter als het wel toe te laten ?

Wellicht leert men van discussies, tijden veranderen, ook visies veranderen.

Expressie ? Er zijn veel manieren om expressief te zijn zonder te dreigen. Als een kind zegt laat me met rust of ik ga u slaan ... dan is dat ook ok, want hij drukt zich tenminste uit. En als je een klop krijgt is het dan je eigen schuld want je was verwittigd... dat is althans jullie stelling. Honden zijn ongeveer even slim als een 3-4 jarig kind en kunnen net zo goed leren om zich niet agressief op te stellen en om hun speelgoed te delen...

Is grommen dan dreigen? Ik zie grommen absoluut neit als dreigen of als agressie, gewoon een hond die, net zoals het kind in je eigen voorbeeld, probeert uit te leggen dat je een grens gaat overschrijden als je doorgaat. Je ziet het ook in TS haar filmpje, de hond probeert meerdere malen rustig uit te leggen dat hij het niet prettig vindt wat zij doet (volgens mij was het tongelen en wegkijken?), maar dat wordt genegeerd: vervolgens besluit de hond over te gaan op grommen.
In principe kun je uitgaan van 3 fases: fase 1 zijn de kleinere signalen, zoals wegkijken, tongelen, verstijven, etc. Als fase 1 niet werkt, wordt er over gegaan op fase 2: grommen. Wordt fase 2 genegeerd, dan gaat de hond over op fase 3: bijten. Fase 3 kom je alleen als je echt je hond stelsematig negeert in zijn signalen en dan heb je het wel echt bont gemaakt.
Een hond kan niet praten, zoals het kind in je voorbeeld. Daarom moet je dus zo goed kijken naar de signalen die je hond geeft. Als hij gromt, heb je dus de eerste signalen al gemist. Geeft niet, gelukkig heb je het grommen nog, dan kan je er direct op inspelen en is het opgelost.
Het probleem is dus als je het grommen gaat corrigeren, dus afstraffen: hond wilt JUIST een grens aangeven, jij negeert/besluit om te corrigeren: de hond leert dus dat ook grommen geen zin heeft, en kan een volgende keer maar direct overgaan tot bijten want ja, de andere manieren werken dus niet.

Iets toelaten is veel gemakkelijker als nee te zeggen en nee zeggen wil niet zeggen dat je je hond minder graag ziet of wat dan ook. Graag zien is soms ook nee kunnen zeggen. We weten allemaal dat als een hond bijt die een spuitje krijgt en het gedaan is, maar volgens sommige hier is het zijn hond zijn goed recht om te bijten als hij gelijk heeft !? Zoals iemand hier vertelde over de visite die een knap kreeg en dat nog goedkeurde ook, want hond had gelijk ?

Ja, een hond bijt in de meeste gevallen om een reden. Zie uitleg hierboven over de fases. De oorzaak ligt dan ook vaak bij de persoon zelf, niet bij de hond. Een hond is dan gewoon zo geconditioneerd dat hij alleen maar het bijten kent om zijn grenzen aan te geven.

Zie vetgedrukte in de qoute.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:08

kimmie261 schreef:

wat mij betreft: een niet grommende hond die in een situatie verkeerd waarin deze had willen grommen (*waarschuwen) is verkeerd behandeld.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:13

oh en als men bang is dat ik bij elke boom stil sta dan is men voor niets bang aangelijnd betekend sluizen dicht tenzij ik zeg dat er even tijd voor is. Zo opgevoed zijn ze dan weer wel voor mijn gemak net als dat ze ook gewoon zindelijk zijn binnen :p

ik kan ze zelfs los bij me houden terwijl er een speel maatje voorbij komt zo opgevoed zijn ze ook ondanks dat ik volgens een aantal 100% zeker hoor bij de mensen die over zich heen laten lopen en wiens honden binnenkort de baas op vreten en daarna elkaar en de laatste barst dan uit elkaar door het vele eten dus sprookje uit en alles weg gevaagd............

opvoeden is iets heel anders dan drillen en ja mijn honden hebben vele cursussen gevolgd en zijn vele commando's rijk die zeer vlot uitgevoerd worden. Echter hoger dan GGb zijn we niet gegaan omdat ik het te saai en te strak vond. We zijn op recreatieve wijze verder gegaan en dat bevalt super goed voor mij en mijn honden een hoop lol en gehoorzaamheid en niets strak en streng gewoon lol en gehoorzaamheid en dat gaat heel goed samen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:25

Waar zie jij negatieve reacties naar mensen die zeggen dat de hond op de bank ligt?
De banketstaaf reacties zijn vooral naar de mensen die zeggen dat dat niet mag en dat andere dingen niet mogen die bij anderen dan wel mogen.
(En ja die van mij mogen op de bank dus ik voel me daarbij niet aangesproken)

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:50

Mooi verwoord Nimfee! Ben ik het helemaal mee eens.

En daarmee kijkende naar de fases wat jij zegt, kan ik me ook aansluiten bij dierenfan.

[wat mij betreft: een niet grommende hond die in een situatie verkeerd waarin deze had willen grommen (*waarschuwen) is verkeerd behandeld.]

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:02

Die van mij heeft simpelweg nooit gegromd naar mensen, en ik heb hem vanaf dat hij 6 weken was (nee, niet omdat we dat wilden maar de teef was ziek en de pups moesten eraf) dus ik weet hoe hij behandeld is.
Nu moet ik ook wel zeggen dat ik visite, mn kinderen, ook instrueer. Als mijn hond op zijn plaats ligt of eet, dan laat je hem met rust.
Als ik een bot afpak om wat voor reden dan ook, kijkt hij me met gespitste oren en een schuine kop aan en vindt hij het vast jammer maar verder helemaal prima. Hij heeft nooit getwijfeld of hij er van moest grommen. Het zit gewoon niet in zijn aard.. Naar honden doet hij dat wel, dus hij kan het zeker.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:05

dees-daan,ik weet niet of ik iemand ben die ook tot de 'banketstaaf'reacties behoor,maar zal mij een worst zijn hoor of honden bij anderen op een bank/bed mogen...alleen wat ik niet geloof is dat je daar enige dominatieregel voor de hond mee hanteerd of anders gezegd een hond zijn "plaats"onder jouw laat kennen als deze dat niet mag...
of dat een hond onopgevoed is als deze dat wel mag,

wat mensen verder doen en laten met hun hond moeten ze zelf weten,kan ik toch niets aan veranderen...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:13

Volgens mij is dat ook onzin, hier merk ik er iig niets van, hond op de bank, maar nog nooit en onvertogen woord (of grom) van hem gekregen :D
Volgens mij is dat iets wat men eerder dacht. Mijn hond = een hond maar ook zeker onderdeel van 'ons gezin'.
En als hij het lekker vind liggen op de bank dan kan ik daar helemaal inkomen en ben ik alleen maar blij dat hij er zo heerlijk tevreden bij ligt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:35

met die dominantie regels heb ik ook niet zoveel,ik lig regelmatig op de grond met mijn honden :+
Toen mijn grote dogxherder nog leefde sliep hij weleens stiekem bij mij in bed....als mijn vriend weg was.Allebei ons eigen kussen,en knorren van genot :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:36

kimmie261 schreef:
dees-[naam],ik weet niet of ik iemand ben die ook tot de 'banketstaaf'reacties behoor,maar zal mij een worst zijn hoor of honden bij anderen op een bank/bed mogen...alleen wat ik niet geloof is dat je daar enige dominatieregel voor de hond mee hanteerd of anders gezegd een hond zijn "plaats"onder jouw laat kennen als deze dat niet mag...
of dat een hond onopgevoed is als deze dat wel mag,

wat mensen verder doen en laten met hun hond moeten ze zelf weten,kan ik toch niets aan veranderen...

Dat denk ik ook niet, schijnt zelfs goed te zijn voor de band, hechtere band in de roedel onderling door samen te slapen dat heeft idd niks met dominantie te maken, hier slapen ze dan niet in bed maar ze mogen wel op de bank dus, de enige die af en toe op bed slaapt is mijn zwart witte reu als ik een zware migraine aanval heb, als ik hem dan niet meeneem naar boven blijft hij onder aan de trap staan te piepen, verder slapen ze beneden.

Ik vind meer de reacties als 'jou honden mogen niets' 'mogen ze zelfs niet meer kiezen tegen welke boom ze plassen' dat soort reacties kan ook op een andere toon lijkt mij.
Iedereen heeft idd zijn eigen regels en het hangt ook van de honden af hoe je met sommige dingen om gaat.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:37

Die dominantieregels zijn ontzettend ouderwets. Mijn honden liggen op de bank, als ik er aan kom en wil zitten staan ze vanzelf al op om een endje verder te gaan liggen. Nooit geleerd en geen woord of wat dan ook voor nodig... Mijn honden onderling zijn ook heel makkelijk, eten zij aan zij tegelijkertijd, liggen op elkaars plekjes en de plaats op bed wisselt ook elke dag.
Ik denk dat als een dier op zijn gemak is en hij/zij zich veilig voelt ze absoluut geen behoefte hebben om iets aan de situatie te willen veranderen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:42

Johanna59 schreef:
kimmie261 schreef:

Wat is een grommende hond dan?

Eehm... een doodnormale hond die op een doodnormale manier hondentaal gebruikt?

Grommen kan zoveel betekenen en is echt niet alleen maar: ga weg of ik pak je. Grommen is abstract gezegd een afstandsvergrotend signaal. De hond in dit topic geeft met het grommen (en vele andere signalen) aan dat deze zich niet prettig voelt en of de mens alsjeblieft weg wilt gaan. De hond laat zich (ondanks dat ze gromt) aaien (ondanks dat ze dat niet fijn vindt), terwijl ze al met meerdere signalen aangeeft dat ze zich absoluut geen houding weet te geven met deze situatie.

En inderdaad een hond is een hond. Die ziet echt het verschil tussen een bank of een kleed op de grond niet. Dat is gewoon ligplek. Al zal de 1 comfortabeler liggen dan de andere plek. Dus je hond wel of niet op de bank of bed, maakt voor de hond geen drol uit.
En in de hondenwereld laat je elkaar gewoon met rust tijdens het eten. Mocht een brutale hond wel te dicht met zijn neus erop staan, word deze zeker wel weggegromd. Loop je weg van je eten, dan is het niet meer van jou. Mijn hond heeft een hele goede neus, dus als ik eten op de tafel laat staan (lage tafel dus kan met z'n neus er makkelijk bij) en het is weg, word ik niet boos. Het is een hond, die normaal hondengedrag vertoont.

En als ik kijk naar mijn honds reactie op grommende honden waar hij vrienden mee is: dan laat hij ze op dat moment met rust en neemt zijn afstand.
Vreemde honden die hij niet kent en grommen kijkt ook mijn hond naar het algehele plaatje. Onzekere, niet-bedreigende bange honden mogen grommen en uitvallen naar hem. Pas als hij ze bedreigend vindt, wilt hij ze wel even op de rug leggen na een grom. Maar dat is dus vanuit onzekerheid (aanval is de beste verdediging) en zeker niet vanwege mentaal/fysiek overwicht.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 08:03

Ehhh mijn honden zijn dus niet honds genoeg omdat ze nooit zomaar op de bank springen zonder toestemming en niet mijn eten van de lage tafel pakken? Of is dat respect/opvoeding?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 08:19

Misschien omdat ik zelf slecht tegen gezag en restricties kan dat ik daarom wat overreageer op mensen die nog net niet bepalen wanneer een hond mag ademhalen omdat ze vinden dat ze hoger in rang staan en altijd de baas moeten zijn.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:18

DatBenIkNou schreef:
Ehhh mijn honden zijn dus niet honds genoeg omdat ze nooit zomaar op de bank springen zonder toestemming en niet mijn eten van de lage tafel pakken? Of is dat respect/opvoeding?

opvoeding...niet meer en niet minder...

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:24

Ik had het niet op grommen in het algemeen. Als je meerdere honden hebt hoor je dagelijks grommen. Mijn jack russeltje doet bijna niet anders, maar dat is totaal niet hetzelfde dan wat ik op ts haar filmpje zie. Ik vind nog altijd een hond die naar zijn baas gromt een tijdsbom. Dan heb ik het niet op een klein grommetje of een grom tussen het spelen door. Bij wolven gaat er geen 1 de alpha uitdagen, want dan wordt het vechten. De alpha kan het eten afnemen van de anderen tenzij ze het op een lopen zetten, maar ze gaan nooit grommen naar hem, want dat is gelijk aan uitdagen. Genoeg filmpjes op youtube waar je wolven ziet eten en waar je altijd de alpha of alphapaar eerst ziet eten en deze bepalen wanneer de anderen mogen.
Heb thuis een tjechische wolfhond. Mag je echt de kansen niet geven die sommige hier noemen. Misschien, waarschijnlijk zelfs dat ik door mijn ervaring met hem zo streng ben geworden, pure noodzaak eigenlijk. Kan me dus wel voorstellen dat vele van jullie enkele dingen mogen doen die ik met de mijne absoluut niet moet doen. Die heeft echt nog alle primitieve instincten en die zijn echt een stuk dominanter dan de meerderheid van de honden. Dominantie is geen fabeltje, dat zit in de genen. Ik ken geen enkele tjech die met andere mannetjes kan behalve als ze samen zijn opgegroeid, maar 2 mannetjes bij elkaar zetten bij dit ras dat kan niet. Ligt echt niet aan de opvoeding. Een tjech heeft nog heel veel van de wolf, het zijn de meest expressieve honden die ik ken, maar expressief zijn bij hen is ook hun tanden in je arm zetten "spelen" , hun jachtinstinct op jou of je omgeving uit testen. Volgens jullie zou ik dit allemaal moeten toelaten ,want het is natuurlijk gedrag ? Op onderstaand filmpje zie je hond met voedselnijd, mensen zijn doodsbang want ze verwachten een baby. Moeten ze dan maar meteen hun baby leren om uit de hond zijn buurt te blijven als hij eet en dan maar hopen dat baby het nooit op een onbewaakt moment het in zijn koppie haalt om een been vast te nemen als de hond in de buurt is. Hond verwittigd hier dus die is in zijn goed recht als ik jullie stelling volg ? http://www.youtube.com/watch?v=9ihXq_WwiWM
Vind het nog altijd het veiligst als de hond geleerd heeft om te delen en om conflicten met mensen uit de weg te gaan. Het gedrag van op ts haar video zou ik dus absoluut niet willen zien naar mij toe en als we dan toch uitgaan dat de hond het dichts bij de wolf zit...de alpha van de bende had zich dan al heel lang op ts haar hond gegooid omdat dit gedrag echt niet kan tenzij hij zelf de alpha is of wilt zijn. Ik ben heus niet doordeweeks bezig met mijn rangpositie te bevestigen. Die is op een heel natuurlijke manier gebeurt en dat wil heus niet zeggen dat de hond niets mag omdat ik zogezegd hoger zou staan. Honden zijn hier thuis een deel van mijn leven en mogen heel veel, maar als ik zeg stop dan is het ook stop. Neem ze mee naar de paarden, op vakantie, krijg kinderen op visite, heb dan het liefst een gemakkelijke hond bij mij zonder dat ik iedereen een heel verhaal moet gaan doen over wat ze wel en wat ze niet mogen doen met de honden in de buurt. Omgekeerde wereld lijkt mij en veel gemakkelijker om meteen de hond op te voeden met regelmatige visite die niet pressé de hondentaal beheerst :)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:21

betadine,ik weet niet wat jij allemaal leest hier hoor....

nee niemand zal goed vinden dat een hond bijt,je te hard bijt of gemeen naar je gromt ( vaker geschreven hier door meerdere mensen)

je trekt alles nu in het extreme door,en zal je zeggen ik heb hier een roedel (een roedel beste hondjes),maar de roedelleidster had over het algemeen gewoon respect voor andere honden als deze hun eten verdedigde ( alleen als er een kluifje lag welke zij lekker vond ,vond ze wel dat een andere hond deze moest afstaan aan haar,ging overigens gewoon via haar blik,kwam geen grom aan tepas)..,alle rangen honden mogen eten verdedigen,en nee,als een hond gromt om zijn eten te verdedigen klapt niet de hele groep erop.... ( echt nog nooit meegemaakt en leef nu toch wel een jaartje of 20 in een roedel van 5 honden of meer)

daarnaast is een hond een hond,geen wolf..dan hadden ze wel 'wolf' geheten,ze stammen af van de wolf maar zijn genetisch gezien hond..een wolf is een wild dier een hond al járen gedomestiseerd ,het gedrag van honden is een beetje te vergelijken met wolven,maar is zodanig afgezwakt dat wij mensen makkelijk kunnen leven met honden ( ter voorbeeld,in amerika leven veel hybrides :kruisingen met wolven,en cesar milan werkt niet met kruisingen van die soort die teveel wolf zijn,dat laat hij een wolven expert doen...misschien wel eens leuk om die uitzendingen te bekijken wat de verschillen hond- wolf zijn)

en túúrlijk moet je je honden opvoeden,dat ontkent ook niemand hier...en aan ieder zijn meug om honden zo op te voeden dat zij zich daarbij prettig voelen...bij de een slapen honden op bed,bij de ander liggen ze in een kooi,bij de een liggen de honden in de woonkamer bij het eten,de ander zitten ze kwijlend aan tafel..zolang jij je als mens daar prettig bij voelt kan je een hond aanleren wat jij wilt...

maar...grommen is taal van een hond,daarmee vertellen ze iets,als je dat stukje natuurlijk gedrag uit een hond haalt of vind dat honden niet mogen grommen,vraag ik me af waarom mensen dat stukje communicatie uit de hond willen halen,omdat ze het onbeschoft vinden dat een hond dat doet?? of niet fijn?? geen idee..

hier mogen honden tot op bepaalde hoogte ( graag even onthouden :) ) grommen ,als ze gaan grommen met tandjes bloot en echt diep grommen dat mag dan weer niet,maar beetje mopperen ja hoor...

de hond in het filmpje van TS zo 1 had ik ook,als hij iets heel lekkers had en ik ging hem aaien verstrakte hij ook,en gromde hij ook,echt exact hetzelfde,maar bijten zou die nooit doen...

dit was overigens alles behalve een onzekere /angstige hond :) ,hij vond op dat moment zijn lekkertje zo lekker dat hij deze wilde beschermen,en met rust gelaten wilde worden ermee,en aangezien hij niet mocht bijten,moest hij het dan maar zo kenbaar maken...

maar ik denk als ik een filmpje had geplaatst van hem dat hij zo deed dat mensen óók geschreven hadden dat hij onzeker zou zijn en bijna zou gaan bijten...

dominantie theorieen als dat de hond altijd boven je wil staan en de regeltjes jij eerst de deur uit,hond niet op bank,bed, schoot gaan er hier gewoon niet in :n

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:28

Ik kan mij volledig vinden in het schrijven van Kimmie261

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:31

essie_blue schreef:
Ik heb er niet zo veel verstand van hoor, maar je hond lijkt zo onzeker..
Wel mee oppassen hoor, angstbijters zijn erg onvoorspelbaar.
Werkt het niet als je hem wat vrolijker en opener benadert, met een koekje ofzo? Beetje zo: *\o/* haha.
En hem dan afleid van dat bot? Als mijn hond bang of onzeker is, werkt het bij haar het beste door haar af te leiden door vrolijk te doen en een koekje erbij te houden. Misschien wordt je hond dan wat minder onzeker, want hij weet nu niet helemaal wat hij met jou en het bot aan moet op dat moment..

Mijn herder gromt trouwens nooit hoor.. Is niet zo'n krengerige happerd. Ze heeft naar ons nog nooit een lip oid opgetrokken, moet ze ook niet opeens wagen. Voor vreemden daarentegen... tja :')

Mijn hond, ik heb ook een Rottweiler, is gelukkig ook geen happerd naar ons toe en ook niet naar vreemden of kennissen die bij ons thuis komen.
En heeft nog nooit in die 5 jaar die we hem hebben zijn lip opgetrokken. Ik kan rustig zijn etensbak of zn drinken, en een klein botje weghalen.

Hij is gek op ballen en we spelen dus in huis en in de tuin met hem, hij brengt en haalt de ballen en geeft ze gewoon af.
In huis rent en tuin rent hij er vrolijk op los en wanneer meneer moe is ligt ie heerlijk met de pootjes omhoog.
Hij kent de commando s lig, af, zit...high five en kusje geven.
Ook eet hij niet van tafel, al zal je een brokje er neerleggen.

Hij mag op de bank zitten, maar als er visite komt dan moet ie eraf, en dat gaat ook zonder morren of grommen.

Is deze hond dan gewoon netjes opgevoed of te onderdanig?