Stelling: Katten mogen niet los buiten het eigen terein

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kelly534

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 18:33

M_D_H schreef:
wij hebben stenen in de tuin en de katten maken daar graag gebruik van als kattenbak...
ik hoef je niet te vertellen dat wij meerdere malen per dag de zooi de tuin uit kunnen gooien en de stenen weer moeten schrobben (dure natuurstenen die van stront verkleuren) omdat een eigenaar te lui is om zijn verantwoording te nemen...
dan kun je zeggen, een rondje buiten maakt dat dier het gelukkigste, maar je neemt een huisdier voor het gezelschap en als ik alles zo lees over de natuur van de kat, moeten we mischien de kat als huisdier ook maar op de zwarte poisiteflijst zetten...
totaal ongeschikt als huisdier dus want schijnbaar kan het niet in huis leven en zijn alle binnenkatten zwaar ongelukkig (onzin trouwens, je kunt katten prima wat aanleren en binnen blijven valt daar ook onder)

dat is erg vervelend dat snap ik.
en ik zeg dat t niet gaat over alle katten er staat duidelijk in de katten die erg ongelukkig worden, of katten die het
gewend zijn om hun ronde te maken, er zijn zat katten die een prima leven hebben binnen en 1000 keer liever binnen
blijven dan ook maar een poot buiten de deur te zetten. en ja natuurlijk kan je je kat dat aanleren om binnen te blijven, maar iets aanleren
betekent niet meteen dat je kat er zich gelukkig bij voelt, ik kan een hond ook leren in een kattenbak zijn behoeftes te doen
maar ik denk dat de meeste honden 100x gelukkiger zijn met een lekker wandeling. ik vind dat je daar als eigenaar dan ook goed
over na moet denken wat voor soort kat je aanschaft. en zoals als hier vaker word benoemd elke kat is anders.

t blijft een moeilijke stelling. met verschillende meningen.
wij hebben vroeger ook zat katten gehad stuk voor stuk liepen ze allemaal lekker buiten, heb nog nooit klachten over gehad moet ik eerlijk
zeggen, terwijl mijn buurvrouw wel een zeur is.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 18:47

vanmiddag 3 katten binnen 1 uur zwaargewond van straat mogen halen met de dierenambu. Ik weet weer waarom mijn kat beperkt is tot eigen tuin.... :( allen in moeten laten slapen of onderweg overleden.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 18:56

Mindim schreef:
kimmie261 schreef:
nu heb ik zelf geen katten,maar toen ik eens bij mensen kwam die een hele grote ren in de tuin hadden gemaakt had ik wel zoiets van,áls ik ooit een kat zou nemen,dan zou ik ook zoiets maken...zou zelf als de dood zijn om mijn dier van een straat te moeten rapen,plus ik zou er niets aan vinden als ik elke avond met een pakje voer "poes,poes,poes" moet staan rammelen in de hoop dat het dier dan binnen komt...maar dat is meer omdat ik een dier wil hebben wat dan ook bij mij is.. :)

Wat bekijk jij de boel toch zwart/ wit, ongelofelijk.
Mijn kat staat om 16 uur in de keuken hoor, daar hoef ik niet met een pakje voor staan rammelen. Niet elke buitenloper wordt doodgereden. Niet elke eigenaar met een buitenloper is een onverantwoordelijke eigenaar.

nou dat is dan toch fijn dat jouw kat wél om 16.00 binnen is...gezien de vele topics op bokt "help mijn kat is niet thuis gekomen" zijn er katten die blijkbaar niet op de klok kijken :) ,ík zou dat echt 100x niets vinden,laat mij maar dieren houden die ik gewoon bij me kan houden,en áls dat een kat zou zijn,zou deze dus in een ren gaan...

en nee niet iedere kat wordt dood gereden,heb ik ook nergens gezegd,maar de kans dat je kat dood gereden wordt als je hem zo op straat gooit,lijkt mij groter als dat je hem binnen houdt/ren maakt/tuin afzet...maar kan dat natuurlijk ook helemaal verkeerd zien..

en ik zou mezelf nooit kunnen vergeven als ik een dier zou nemen welke zo om het leven komt :n ,feit blijft dat een kat niet beter weet,en jij als eigenaar zijnde wel aan welke gevaren jij je huisdier bloot stelt....

Francii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 21:18

Sorry kimmie261, maar ik ben het hier dus niet met je eens.

Ten eerste is het niet zo dat je je kat op straat 'gooit '. Je geeft de kat de ruimte om te doen wat hij zelf wil. Even goed kan hij in de schuur blijven. :)

Ik heb veel liever dat mijn kat overdag lekker kan doen wat ie wil, dan dat ie de hele dag in huis niks aan het doen is tot je thuiskomt. Overdag wordt er meestal toch weinig aandacht aan de kat geschonken, dus waarom mag die dan niet vrij zijn ? Als je je kat leert dat ie thuis rond een bepaalde tijd eten krijgt, dan komen ze vanzelf weer voor de deur staan. Maar als je je kat altijd binnen hebt gehad en als die dan per ongeluk wegloopt, dan zijn ze er idd niet op voorbereid om weer terug te komen.

Ik heb liever dat mijn kat dood gaat nadat hij een fantastisch leven heeft gehad, dan dat mijn kat 20 jaar opgesloten zit omdat ik de kat een paar keer per dag wil aaien oid.

Natuurlijk is dit wel overdreven, ik heb ook niets tegen de mensen die hun kat bij hun willen houden, maar het is duidelijk dat iedereen een andere mening heeft. Geen van alle katten zal het echt slecht hebben.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 21:23

nou ja gooien...laten dan...

en tja,dat is iets wat ik zelf nou nooit zou hebben,de stelling "liever een kort maar goed(??)leven" als een lang en goed(??)leven,maar ik wil graag dat ik heel lang van mijn dieren kan genieten,zou er zelf niet mee kunnen leven als een dier jong dood gereden/vergiftigd/geschoten of wat dan ook wordt,alleen maar omdat ík als eigenaar het dier bewust elke dag deze blootstel aan deze gevaren.

maar dat schijnt voor katten liefhebbers anders te liggen..

daarom heb ik geen katten...maar honden...

( gooien komt doordat ik vroeger nog weleens katten voor een deur zag mauwen dat ze naar binnen wilde,dan belde ik braaf aan,mensen deden deur open,kat sprong naar binnen waarop ik dan braaf zei "uw kat wil naar binnen ",en nog geen minuut later ging dan een deur open waarbij de des betreffende kat in een mooi boogje weer net zo hard naar buiten ,tja...geworpen werd...)

LadyMadonna

Re: Stelling: Katten mogen niet los buiten het eigen terein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 22:02

Daarom heb ik een kattenluik en doen ze lekker zelf wat ze willen.
Weet nog van vroeger dat m'n moeder uren met brokjes stond te rammelen omdat "pluisje" nog niet thuis was ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 23:07

dierenfan schreef:
vanmiddag 3 katten binnen 1 uur zwaargewond van straat mogen halen met de dierenambu. Ik weet weer waarom mijn kat beperkt is tot eigen tuin.... :( allen in moeten laten slapen of onderweg overleden.

Zwerfkatten of met eigenaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 23:09

kimmie261 schreef:
nou ja gooien...laten dan...

en tja,dat is iets wat ik zelf nou nooit zou hebben,de stelling "liever een kort maar goed(??)leven" als een lang en goed(??)leven,maar ik wil graag dat ik heel lang van mijn dieren kan genieten,zou er zelf niet mee kunnen leven als een dier jong dood gereden/vergiftigd/geschoten of wat dan ook wordt,alleen maar omdat ík als eigenaar het dier bewust elke dag deze blootstel aan deze gevaren.

maar dat schijnt voor katten liefhebbers anders te liggen..

daarom heb ik geen katten...maar honden...

( gooien komt doordat ik vroeger nog weleens katten voor een deur zag mauwen dat ze naar binnen wilde,dan belde ik braaf aan,mensen deden deur open,kat sprong naar binnen waarop ik dan braaf zei "uw kat wil naar binnen ",en nog geen minuut later ging dan een deur open waarbij de des betreffende kat in een mooi boogje weer net zo hard naar buiten ,tja...geworpen werd...)

Mijn kat is vorig jaar op 17 jarige leeftijd gestorven en mijn 16 jarige loopt er ook nog gewoon. Dus ook mijn buitenkatten worden fijn oud :D

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 23:48

gelukkig maar :)

de 6 die ik inmiddels onder mijn auto heb gehad en de 4 die ik half levend van de straat heb geplukt hadden in ieder geval dat geluk niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 23:54

Ik heb nog nooit een kat onder mijn auto gehad en hier lopen er nogal wat. Zo te zien lijkt het probleem in duitsland een stukje erger?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 23:57

nee was 1 duitser ,de rest hollanders,maar zoals ik al eerder schreef woonde ik in een omgeving waar veel,heel veel katten rondliepen...
( en blijkbaar heb ik een aantrekkelijke auto om ineens voor langs over te steken...)

de katten die ik van de weg heb mogen schrapen waren ook allemaal hollanders...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 00:11

Maar even voor de goede orde, zijn dat zwerfkatten of huisdieren.
Kijk hier op de boerderijen wemelt het van de katten. Elk jaar tig nesten. Ze worden neit als huisdieren gezien en men kijkt er verder ook niet naar om. Ze eten muizen en slapen in het hooi, that's it. Als ze ouder zijn waaieren ze uit.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 00:32

huiskatten...

daar waar ik toen woonde waren amper boerderijen,wel heel veel woonwijken...( en heel veel katten...)

hier zitten wel wat boerderijen aan de weg maar ook veel gewone huizen,geen idee wat ik laatst onder mijn auto kreeg boerderij/huiskat... beest stak vlak voor mijn auto ineens over...

die 4 die ik van de straat geplukt heb waren al aangereden,maar lagen dood te gaan op de weg...of langs de weg...

die heb ik bij een dierenarts gebracht om te laten inslapen,althans als ze nog leefde bij aankomst ,1 is echt een vreselijke dood gestikt in zijn eigen bloed...arm beest...

snap dat ook nooit als ik hier lees dat kattenhouders liever hun kat buiten laten met risico dan maar dood of aangereden te worden,zo'n dood moet je toch nooit willen voor een dier waar je van houdt....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 06:57

cam schreef:
Mijn kat komt niet buiten de tuin en als hij dat wel doet haal ik hem gelijk weer terug.
Maar waar ik me dan weer aan erger zijn de honden en eigenaren die het gewoon vinden om tegen je planten in je voortuin te zeiken.
Mijn hond plast netjes op het gemeente grasveld,maar zie vaak genoeg honden tegen schuttingen en andere tuinafscheiding en planten hun poot op tillen.

Blijkbaar vinden mensen dat wel normaal,maar een kat mag dat zo blijkt nu dus niet.

Ik neem aan dat de mensen die hier posten met hun ergernissen over katten ook wel begrijpen dat de buurman niet blij is als de heg kapot gaat van de hondenzeik of je autovelgen onder de pis zitten en niet bij deze groep hondeneigenaren horen :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 07:07

dierenfan schreef:

Maar hoe hou je ze dan in je eigen tuin, daar ben ik wel benieuwd naar eigenlijk :D Sommige katten zijn ook gewoon echte Houdini's!

Over het doodrijden: mijn ene kat was stalkat, (ik had dus 2 binnenkatten, die had ik al als kitten binnen op een appartement dus daar kan ik de deur open laten staan en die blijven binnen; en twee stalkatten voor de muizen en ratten) en die was dus niet handig buiten. Heeft na een aanrijding door maar liefst 3 wagens alleen een gebroken hoektand overgehouden en de week erna een groter ongeluk waarbij helaas een achterpoot geamputeerd moest worden. Toen geprobeerd binnen te houden maar dat gaat dus echt niet meer, die kleine rat is bliksemsnel langs je heen als je de deur open doet }> . Die leeft nu deels binnen, deels buiten.
Maar als ik zie hoe ontzettend veel plezier de buitenkatten hebben tov de binnenkatten, dan heb ik liever dat ze een jaar leven met zoveel plezier dan twintig jaar als mijn binnenkatten. De impulsen die niet alleen het jagen op muizen, hazen en mollen en het contact met andere (vreemde) katten inhouden maar ook vallende blaadjes, de wind, licht/schaduwpatronen, grassprieten, het zand van de bak, krabben aan een boom.. dat krijg ik binnenshuis nooit nagemaakt, ook niet in een speciale kattenkamer oid. Begrijp me goed, mijn binnenkatten zijn tevreden hoor, maar het is eigenlijk het verschil tussen een paard wat op stal staat en de paddock in mag versus een paard wat regelmatig de benen kan strekken, spelen, grazen, rollen, etc. op hectares weiland of een ruim natuurgebied. Kan je een prachtige paddockparadise maken maar het is niet hetzelfde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 10:04

Tuurlijk wil je niet zo'n dood voor je dier. Als ik in de buurt van een 80 km weg zou wonen, ging mijn kat ook niet naar buiten. In de stad zou ik niet eens een kat hebben. Mijn kat komt niet ver van huis, onze tuin, die van de buurvrouw en de wei. En we wonen in een dorp met een 30 km weg. De snelle wegen zijn ver weg. In een gevaarlijke woonsituatie kwam mijn kat niet los. Over het algemeen zwerft een huiskat niet zover van zijn huis hoor. Als je in een woonwijk zit, zul je dat kat ook meestal in dat stukje aantreffen en niet zozeer in het buiten gebied.
In de 11 jaar dat ik hier woon zijn er twee katten aangereden. Eentje stak achter een geparkeerde auto en de ander is door een ambulance met sirene overreden. Normaliter was de ambulance gestopt, maar nu niet. Langs de 100 km wegen zie ik ook wel katten, maar dat zijn allemaal zwervers, zonder baas die ze tegen houdt. Op zoek naar eten. Zo'n kat zwerft vanzelf veel verder om zijn kostje bij elkaar te scharrelen en zoekt dat soort plekken op vanwege de roadkill. Huis tuin en keukenkatten krijgen thuis genoeg om te gaan zwerven, vandaar dat je die daar meestal niet ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 10:05

Urielle schreef:
cam schreef:
Mijn kat komt niet buiten de tuin en als hij dat wel doet haal ik hem gelijk weer terug.
Maar waar ik me dan weer aan erger zijn de honden en eigenaren die het gewoon vinden om tegen je planten in je voortuin te zeiken.
Mijn hond plast netjes op het gemeente grasveld,maar zie vaak genoeg honden tegen schuttingen en andere tuinafscheiding en planten hun poot op tillen.

Blijkbaar vinden mensen dat wel normaal,maar een kat mag dat zo blijkt nu dus niet.

Ik neem aan dat de mensen die hier posten met hun ergernissen over katten ook wel begrijpen dat de buurman niet blij is als de heg kapot gaat van de hondenzeik of je autovelgen onder de pis zitten en niet bij deze groep hondeneigenaren horen :)

Ik ben eigenaar van beide, zowel hond als kat. Ik neem aan dat het niet in 2 kampen verdeeld hoeft te worden?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 10:13

Dat is onvermijdelijk wanneer katten alles mogen en honden niks.;
Bij katten moet je verdraagzaam zijn enz. Bij honden zijn de eigenaren rotte appels als ze maar een fractie doen van wat katten uit vreten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 10:15

Urielle schreef:
cam schreef:

Klopt, ik vind namelijk honden die overal schijten en overal tegenaan pissen net zo vervelend als katten die overal schijten en tegenaan pissen. Net als dat ik vind dat ook honden niet los horen te lopen buiten eigen erf (speciale losloopvelden daargelaten, onder toezicht van de eigenaar), vind ik dat dit ook moet gelden voor katten. Eigenlijk voor alle huisdieren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 10:17

_San87_ schreef:
Klopt, ik vind namelijk honden die overal schijten en overal tegenaan pissen net zo vervelend als katten die overal schijten en tegenaan pissen. Net als dat ik vind dat ook honden niet los horen te lopen buiten eigen erf (speciale losloopvelden daargelaten, onder toezicht van de eigenaar), vind ik dat dit ook moet gelden voor katten. Eigenlijk voor alle huisdieren.

Helemaal mee eens! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 10:18

Ayasha schreef:
Dat is onvermijdelijk wanneer katten alles mogen en honden niks.;
Bij katten moet je verdraagzaam zijn enz. Bij honden zijn de eigenaren rotte appels als ze maar een fractie doen van wat katten uit vreten

Dat komt omdat de eigenaar vaak de hond vast houdt en toe kijkt terwijl deze ongewenst gedrag vertoont, die heeft er dus dan ook gewoon schijt aan, maar kijkt ook nog toe.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 10:20

En katteneigenaren kijken zelfs niet toe dus kan je er zelfs niet op aan spreken. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 10:23

Ayasha schreef:
En katteneigenaren kijken zelfs niet toe dus kan je er zelfs niet op aan spreken. :+

Ach, dat ligt er maar net aan waar je woont. Hier is het ons kent ons en zijn ieders huisdieren in de buurt wel bekend.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 10:28

Ayasha schreef:

Mijn buurman zijn antwoord toen mijn vader bij hem aanbelde om te zeggen dat zijn kat bij ons de vijver leeg vist en in de tuin poept en pist: 'Ach, dat doen katten nou eenmaal'. Hij haalde z'n schouders erbij op en deed de deur weer dicht voor m'n vader wat kon zeggen :').

Ik heb sindsdien de kattenpoep die ik vond netjes in zakjes voor zijn deur gelegd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 10:33

:x Dan zou ik mijn moeder haar jack russels gaan uithalen en de labrador... :x Dan mogen de honden doen "wat ze nu eenmaal doen" :x