Knaagdier inslapen 'onbetaalbaar'?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:13

Debbie00 schreef:
Ik heb jaren geleden zelf een kuikentje laten inslapen met ether. Dat kan je kopen bij apotheek/drogist. Het is een fles je van 100. Het kuiken was niet goed uit het ei gekomen en had misvormde potjes. Heb het in een plastic bakje gedaan met watje met ether. (de link is een voorbeeld)

http://www.openapotheek.nl/tendo-ether-100ml

Hoe werkt dat ether dan in het lichaam waardoor ze dood gaan?

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:19

als mijn konijnen op het 'eind' zijn laat ik ze wel inslapen bij de da, maar dan zit ik toch zo in totaal rond de 80 euro, vind dat ook wel erg veel voor 'een' konijn.. maar toch twijfel ik geen moment als het moment daar is..

Voor mijn hond betaal ik ook echt belachelijke prijzen, zijn medicijnen ect. waar hij 3 maanden per x mee doet, liggen zo rond de 500 a 600 euro ( gelukkig heb ik hem verzekerd ) en daar zal een jack russel bij wijze wel 3 jaar mee kunnen doen.
Hier heb ik zelf voor gekozen, natuurlijk niet dat we medisch zoveel pech hebben maar als je voor de keus komt te staan dan weet ik dat ik zelf heb overwogen om zo grote hond te nemen en dus ook extra grote kosten ga krijgen ..

Toch heb ik bij mijzelf wel veel verschil, op mijn hond en paard heb ik nooit willen bezuinigen op mijn konijn zal ik het nog wel kunnen, beestjes hebben het prima bij mij, maar ik heb een keer een ziek konijn gehad een virus en die heb ik toen laten behandelen voor 2 a 300 euro , nou dat zal ik nu dus niet meer over hebben voor een konijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:21

Ik kreeg ook een handvol naalden van de da, om ab te spuiten bij mijn paard. Ik heb er nog een stuk of 6 a 8 van overgehouden.

@love soraya, dat is best prijzig voor een konijn, dat hoef ik niet te betalen daarvoor.

Al mijn dieren, ook de konijnen, krijgen de nodige medische zorg. Daar bezuinig ik niet op. Vooral bij konijnen, zie kunnen zo weg zijn anders.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Knaagdier inslapen 'onbetaalbaar'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:22

Is het trouwens ook niet zo dat een konijn/knaagdier lastiger te behandelen is dan een kat/hond/groter dier en dat daarom de kosten ook hoger zijn?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 18:24

Geryon schreef:
Ik snap dat 50 euro duur is. Ik snap ook dat je dat liever niet uitgeeft als je het beestje zelf een snelle dood durft te geven. Maar ik las geloof ik ergens in dit topic dat het dier dan maar zelf dood moet gaan.

Dát snap ik dus echt niet. We hebben juist de mogelijkheid om ze pijn en moeite te besparen. Kies je daar niet voor, dan ben je imo geen dieren waard :n

Dat is dan eigen interpretatie, dat ik het zelf niet kan betekend niet dat ik het een ander niet zou laten doen.

Ik ben ook wel benieuwd naar de werking van ether eigenlijk, is een verdovend middel dus klinkt wel ok. Invriezen kreeg ik ook al aan geraden, maar lijkt me echt een bijzonder nare dood.

little_king

Re: Knaagdier inslapen 'onbetaalbaar'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:26

TS, Ik denk dat het verstandig is wat meer praktijken te bellen.
In dit topic zie je ook al veel prijsverschillen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 18:30

little_king schreef:
TS, Ik denk dat het verstandig is wat meer praktijken te bellen.
In dit topic zie je ook al veel prijsverschillen.

Ik heb nu 4 praktijken aan de lijn gehad, waarbij het letterlijk een paar euro scheelde. Grote en kleine praktijken, dus ik weet niet hoe veel dit gaat opleveren. Ik ga morgen even in overleg met mijn moeder over wat te doen met mijn eigen diertje, sowieso even de dierenarts die mijn vorige ratje heeft gedaan bellen, anders heb ik nog wel iemand waarvan ik vermoed dat hij snel en pijnloos zijn voederdieren aan het einde brengt.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:30

Martine_R schreef:
Ik heb 25,- betaald voor:
-consult
-injectie (toen dachten we dat hij misschien nog te redden was)
-''dè'' spuit + dat consult

Doet mijn DA dat met verlies? Vast niet. Oftewel: een dierenarts die €50,- vraagt voor het inslapen vraagt gewoon overbodig veel.

Even een snelle rekensom mbt de vaste kosten van een DA :

Aflossing van zijn praktijk (woning + materiaal) €2000
Dierenartsassistente €2000 (incl sociale lasten)
Eigen loon €2000 (waarvan dan de helft naar vadertje staat gaat als belasting)

Als een dierenarts 10 consults per dag doet op 20 werkdagen in de maand dan moet ie €30 per consult vragen om die kosten te dekken. Dan heeft ie zelf absoluut geen riant loonk al helemaal niet in verhouding tot zijn studies. Werken jullie voor niks dan? Ik hoor het je graag zeggen : "de client gaat voor". Prima, maar iedere client vindt van zichzelf dat ie voor gaat. Wat willen jullie dan dat de dierenarts doet? Gratis werken? Sorry, maar als je niet wil betalen voor medische zorg neem dan een verzekering of geen dieren.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:31

galley schreef:
Geryon schreef:
Ik snap dat 50 euro duur is. Ik snap ook dat je dat liever niet uitgeeft als je het beestje zelf een snelle dood durft te geven. Maar ik las geloof ik ergens in dit topic dat het dier dan maar zelf dood moet gaan.

Dát snap ik dus echt niet. We hebben juist de mogelijkheid om ze pijn en moeite te besparen. Kies je daar niet voor, dan ben je imo geen dieren waard :n

Dat is dan eigen interpretatie, dat ik het zelf niet kan betekend niet dat ik het een ander niet zou laten doen.

Ik ben ook wel benieuwd naar de werking van ether eigenlijk, is een verdovend middel dus klinkt wel ok. Invriezen kreeg ik ook al aan geraden, maar lijkt me echt een bijzonder nare dood.

Staat jouw naam in mijn post? Heb ik een post van jou gequote?

Maar ik vind het ook naar voor jouw rat dat hij nu nog leeft omdat jij zo goedkoop mogelijk uit wilt zijn. Laat hem dan meteen dood maken door een ander als jij het niet kan..

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:33

JoAnn schreef:
Martine_R schreef:
-consult

Doet mijn DA dat met verlies? Vast niet. Oftewel: een dierenarts die €50,- vraagt voor het inslapen vraagt gewoon overbodig veel.

Als een dierenarts 10 consults per dag doet op 20 werkdagen in de maand dan moet ie €30 per consult vragen om die kosten te dekken. Dan heeft ie zelf absoluut geen riant loonk al helemaal niet in verhouding tot zijn studies. Werken jullie voor niks dan? Ik hoor het je graag zeggen : "de client gaat voor". Prima, maar iedere client vindt van zichzelf dat ie voor gaat. Wat willen jullie dan dat de dierenarts doet? Gratis werken? Sorry, maar als je niet wil betalen voor medische zorg neem dan een verzekering of geen dieren.

en toch, als ik in een kleding winkel kleding koop, vragen ze niet om 30 euro extra "want ik moet mijn kassière betalen en mijn gebouw"

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:34

JoAnn schreef:
Martine_R schreef:
-consult

Wauw, daar had ik nog niet bij stil gestaan.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:34

Natuurlijk vragen ze dat in de kleding winkel wel.
Dat t-shirt is misschien maar 20 euro en jij betaalt 29,95

Noem maar een bedrag, weet de prijzen niet.
Als ze dat niet doen zouden ze het personeel en de winkel niet kunnen betalen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:35

galley schreef:

Het is inderdaad een verdovend middel, het wordt ingeademd en dan via de longen en de longblaasjes naar het bloed getransporteerd. Het bloed transporteert de ether verder door het lichaam waar het een verdovende werking heeft op de zenuwen. Ik denk alleen niet dat het diertje echt dood gaat van ether...

Als je het diertje echt dood wilt, dan is chloroform denk ik beter. Maar volgens mij is dat dan weer niet vrij te verkrijgen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:36

unihorses schreef:
en toch, als ik in een kleding winkel kleding koop, vragen ze niet om 30 euro extra "want ik moet mijn kassière betalen en mijn gebouw"

Niet? Nooit van inkoopprijzen en verkoopprijzen gehoord dan :D?

Steffie2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:36

50 euro om een dier een waardig einde te bezorgen vind ik niet veel. Een consult kost al gauw 25 euro. Je betaalt toch ook nog materiaalkosten voor het inslapen? Een dier houden kost nu eenmaal geld. Ik zou het nooit zelf kunnen doen. Liever wat meer geld kwijt dan zelf aan de slag gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:38

Of formaline.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:38

_San87_ schreef:
unihorses schreef:

die liggen wel hoger, maar niet 30 euro hoger

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:42

Ik vind t wel schandalig om zulke prijzen te vragen, dierenartsen houden daarmee dierenleed in stand...

Moet met 15/20 euro snel ophouden om rat/muis/ cavia in te laten slapen...

Ik zou zelf als de rat , in slechte conditie is gewoon met ether in bakje doen...

Een spuit rechtstreeks in t hart , is ook niet pijnloos....

Want dat doen ze vaak...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:42

unihorses schreef:
_San87_ schreef:

Het feit is dat jij wel degelijk meer betaalt voor een shirt, een pak melk of een paar nieuwe schoenen. En dat is inderdaad om de kassière te betalen, het gebouw en al het andere wat bij het uitbaten van een winkel komt kijken.

Ik heb geen idee wat de winstmarge is op een stel lederen dressuurlaarzen, bijvoorbeeld. Het zou me niks verbazen wanneer dit een euro of 50 á 60 is, eigenlijk.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:43

unihorses schreef:

Je verkoopt ook hopelijk meer kledingstukken als winkel dan consulten als dierenarts... :)

Ik kan me best voorstellen dat het bij grote klinieken, die ook investeren in dure technologie/behandelmethoden, zo duur kan zijn. Bij kleinere klinieken is dit al snel goedkoper, omdat die de gigantische investeringen van bijvoorbeeld een geavanceerd echo-apparaat (maar een voorbeeld) niet hebben. Zoals ik al zei kost het inslapen van een klein knaagdier bij ons nog geen 20 euro. Dat is niet hartstikke winstgevend, maar best een reële prijs. Je moet gewoon kijken bij wat voor kliniek je gaat. Op het moment dat je dier geavanceerde zorg nodig heeft, ben je blij dat er grote klinieken zijn die hebben geïnvesteerd in apparatuur om jouw dier die geavanceerde zorg te kunnen bieden. Dat de prijs van simpele ingrepen bij die klinieken dan hoger komt te liggen, is helaas de keerzijde. :)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:44

sigrid1182 schreef:
Ik vind t wel schandalig om zulke prijzen te vragen, dierenartsen houden daarmee dierenleed in stand...

Ik zou zelf als de rat , in slechte conditie is gewoon met ether in bakje doen...

Want dat doen ze vaak...

Maar krijg je dat niet juist als het maar goedkoper dan goedkoop moet?
Dan wordt er geen goede narcose vooraf meer gegeven.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:46

Ik vind dit als ik heel eerlijk ben een vreemd topic.
Als je aan dieren begint weet je dat je kosten krijgt.
Ik ga ook niet klagen over de kosten voor mijn kat terwijl ik hem gratis heb gekregen.

Als je toch per se wilt weten waarom de kosten zo hoog zijn (want laten we eerlijk zijn ze zijn hoog), vraag het gewoon aan de dierenartsen!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:47

sigrid1182 schreef:

Want dat doen ze vaak...

Kom op zeg, de verantwoordelijkheid voor de zorg van een dier ligt bij de mensen die ze kopen, als je de kosten daarvoor niet kunt/wilt dragen, dan moet je geen dier nemen (even zwart/wit gesteld, uitzonderingen daargelaten). Je kunt niet verwachten dat een dierenarts gratis of met verlies gaat werken, dat is van de zotten.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:48

veersche schreef:
Ik vind dit als ik heel eerlijk ben een vreemd topic.
Als je aan dieren begint weet je dat je kosten krijgt.
Ik ga ook niet klagen over de kosten voor mijn kat terwijl ik hem gratis heb gekregen.

Als je toch per se wilt weten waarom de kosten zo hoog zijn (want laten we eerlijk zijn ze zijn hoog), vraag het gewoon aan de dierenartsen!

en kosten maken is ook niet erg, als je ervoor krijgt wat het waard is, maar dit is gewoon heel duur. en misschien willen meten niet 50 euro voor inslapen geven, omdat dit in verhouding veel is, maar wel 300 voor iets anders voor dat zelfde dier. waarbij de kosten wel in verhouding staan.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:48

unihorses schreef:

En heb je er dan al eens bij stil gestaan hoe het komt dat je in de uitverkoop voor 50 tot 70% minder datzelfde kledingstuk kan kopen terwijl het wettelijk verboden is om met verlies te verkopen? En heb je er al eens bij stilgestaan hoe vaak een kledingwinkel een kledingstuk verkoopt op een dag? Bovendienis een kledingrek (ik zeg maar iets) als winkelinrichting vast een stuk goedkoper dan een degelijke kennel, operatietafel, anesthesietoestel, echograaf etc. En toch verwacht je dat je dierenarts je al die,mogelijkheden biedt.

Zeg mij dan even hoeveel hoger de prijs van een kledingstuk ligt inkoop vs verkoop als je er zo stellig van overtuigd bent dat een kledingwinkel in verhouding (!) veel minder winst maakt.

Ik ben het een beetje heel erg zat dat dierenartsen steeds weer al geldverslindende monsters bekeken worden zonder hart voor dieren. Want dat is de teneur die veelal op bokt leeft. Gaan jullie werken zonder loon? Bovendien staat het jullie allemaal vrij om zelf de studie voor dierenarts te gaan volgen, kan je na 6 jaar zwaar werk (waar veel leeftijdsgenoten al een mooi centje verdienen) gratis en voor niks dieren helpen. Wie zet hier op dat vlak de eerste stap (en neen, inloten hoeft niet, ga je gewoon naar België).