Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Fiffill schreef:Het nadeel van de minder populaire soorten is wel dat het makkelijker is om te verbieden, want er zijn toch maar weinig mensen die zich er druk over maken.
. Als er honden en katten op hadden gestaan, dan was heel Nederland te klein. Nu loopt het nog met een redelijke sisser af, als het zo doorgaat. _San87_ schreef:En dát is nu juist het hypocriete aan die hele lijst. Als er honden en katten op hadden gestaan, dan was heel Nederland te klein. Nu loopt het nog met een redelijke sisser af, als het zo doorgaat.
Kuggur schreef:_San87_ schreef:En dát is nu juist het hypocriete aan die hele lijst. Als er honden en katten op hadden gestaan, dan was heel Nederland te klein. Nu loopt het nog met een redelijke sisser af, als het zo doorgaat.
Ik zie niet zo in wat er hypocriet is aan het maken van onderscheid tussen gedomesticeerde en niet gedomesticeerde dieren.
liedje89 schreef:Air schreef:Want dat heeft zoveel met de reden zelf te maken.
Ik denk dat ze het nemen van kinderen ook maar moeten verbieden, er worden nog teveel kinderen mishandeld, of niet goed verzorgd.
De hoofd reden waarom dat niet kan is zelfbeschikkingsrecht, je kan iemand niet dwingen anticonceptie te gebruiken. Er is geen recht op kinderen hebben. Als je zelf onvruchtbaar bent heb je namelijk niet perce recht op adoptie. Sowieso een bizarre vergelijking, het lijkt mij wel aangetoont dat kinderen het meestal goed doen in een huishouden terwijl het voor sommige dieren gewoon echt niet mogelijk is om in een (Nederlands) huishouden aan de basisbehoefte te voldoen....
_San87_ schreef:Fiffill schreef:Het nadeel van de minder populaire soorten is wel dat het makkelijker is om te verbieden, want er zijn toch maar weinig mensen die zich er druk over maken.
En dát is nu juist het hypocriete aan die hele lijst. Als er honden en katten op hadden gestaan, dan was heel Nederland te klein. Nu loopt het nog met een redelijke sisser af, als het zo doorgaat.
liedje89 schreef:_San87_ schreef:
En dát is nu juist het hypocriete aan die hele lijst. Als er honden en katten op hadden gestaan, dan was heel Nederland te klein. Nu loopt het nog met een redelijke sisser af, als het zo doorgaat.
Ik denk niet dat dat hypocriet is dat is gewoon in de realiteit leven/werken. Het gaat je van je lang zal ze leven niet lukken om het houden van honden en katten te verbieden en het stellen van eisen aan de houderij is een 20 jaren plan, waarom geen kleine verbeteringen doorvoeren bij andere soorten voor je dat hebt berijkt??
.
.
. En inderdaad, er zullen vast misstanden zijn, maar over het algemeen worden de apartere beesten wel door de liefhebbers gehouden. Air schreef:liedje89 schreef:Sowieso een bizarre vergelijking, het lijkt mij wel aangetoont dat kinderen het meestal goed doen in een huishouden terwijl het voor sommige dieren gewoon echt niet mogelijk is om in een (Nederlands) huishouden aan de basisbehoefte te voldoen....
Je beweert nu twee verschillende dingen die beiden niet met elkaar overeenkomen. Dat mensen de basisbehoeften van hun dier niet nakomen is wat anders dan dat het er totaal niet aan kan voldoen.
Jij beweert dat je hier in Nederland geen hamsters kan houden, want jij kent alleen maar mensen die er slecht voor zorgen. En dus vind je het goed dat ze op de lijst staan.
Maar als je zo gaat beredeneren dan horen paarden,honden en katten ook op de lijst, er wordt veel slecht voor gezorgd.
Aan de basisbehoeften(gezondheid bijv.!) wordt vaak niet voldaan.... een vraag stellen op bokt terwijl een DA noodzakelijk is komt belachelijk vaak voor.
. Er zijn mensen die slecht voor hun hond of kat zorgen maar ik denk dat als je naar percentages gaat kijken de hamster er in negatieve zin echt ver bovenuit komt
. Ik heb trouwens geen kennis van hamsters dus of je echt hun behoefte kan voldoen durf ik niet te zeggen, je kan wel zeggen dat het in de praktijk vaak niet lukt._San87_ schreef:Omdat het grootste leed zich bij de honden, katten en konijnen/knaagdieren schuilhoudt.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind strengere regels voor het houden van huisdieren prima, maar dan wel voor alle huisdieren, zonder uitzondering.
_San87_ schreef:Ik mis wat er niet gedomesticeerd aan is, verder. Vertel eens.
_San87_ schreef:Kuggur schreef:
Domesticeren is wat anders dan een hybride van twee wilde diersoorten produceren.
Ik mis wat er niet gedomesticeerd aan is, verder. Vertel eens.
Kuggur schreef:_San87_ schreef:Ik mis wat er niet gedomesticeerd aan is, verder. Vertel eens.
Lees dit aandachtig door, neem aan dat dat de zaak verduidelijkt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Domestication
Het is natuurlijk niet zo vast omlijnd, maar ik zou witbuikegels hoogstens als half gedomesticeerd klassificeren.
liedje89 schreef:_San87_ schreef:
Ik mis wat er niet gedomesticeerd aan is, verder. Vertel eens.
Sommige mensen kruisen ook tijgers en leeuwen omdat dat in het wild niet gauw gebeurt en het een gemaakte soort is is dat nog niet meteen gedomesticeerd. Als je een tamme en een wilde soort kruist krijg je vaak al geen echt gedomesticeerd dier kijk naar de wolfxhond of wasbeerhond, die kan je vaak echt niet tam noemen.
. Kuggur schreef:_San87_ schreef:Ik mis wat er niet gedomesticeerd aan is, verder. Vertel eens.
Lees dit aandachtig door, neem aan dat dat de zaak verduidelijkt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Domestication
Het is natuurlijk niet zo vast omlijnd, maar ik zou witbuikegels hoogstens als half gedomesticeerd klassificeren.
_San87_ schreef:Ik weet wat een hybride is, ik weet ook wat gedomesticeerd inhoudt. Ik vroeg enkel wat er aan een witbuikegel NIET gedomesticeerd is. Dat diertje is dus wel gewoon een gedomesticeerd huisdier, want daar is het immers voor gefokt.
Air schreef:Wat denk jij overigens wat er gaat gebeuren Liedje89, met de mensen die bijv. hamsters slecht houden?
Denk jij dat ze zich daar dan straks bij neer leggen en maar geen dier meer nemen? Ik weet wel zeker van niet en dan is er een ander diersoort de dupe.... een kat... een hond.... en dan moeten we die dan ook verbieden, want dan staan die op nummer 1 met tot slechte dierenwelzijn.
De mensen die het niet goed doen moet je aanpakken, de mensen die het goed doen hoeven daar niet de dupe van te worden.
Air schreef:Wat denk jij overigens wat er gaat gebeuren Liedje89, met de mensen die bijv. hamsters slecht houden?
Denk jij dat ze zich daar dan straks bij neer leggen en maar geen dier meer nemen? Ik weet wel zeker van niet en dan is er een ander diersoort de dupe.... een kat... een hond.... en dan moeten we die dan ook verbieden, want dan staan die op nummer 1 met tot slechte dierenwelzijn.
De mensen die het niet goed doen moet je aanpakken, de mensen die het goed doen hoeven daar niet de dupe van te worden.