Geen Fretten en Chinchilla's meer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:02

Niet echt een relevante wending van de discussie die vergelijking met het "nemen" van kinderen .
Mijn eerdere opmerking had overigens niets met het (inderdaad gebrekkige) nederlands te doen, maar met de bewering dat dierenwelzijn in orde is bij het houden van de bedoelde kleine diersoorten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:03

Fiffill schreef:
Het nadeel van de minder populaire soorten is wel dat het makkelijker is om te verbieden, want er zijn toch maar weinig mensen die zich er druk over maken. :(

En dát is nu juist het hypocriete aan die hele lijst :). Als er honden en katten op hadden gestaan, dan was heel Nederland te klein. Nu loopt het nog met een redelijke sisser af, als het zo doorgaat.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:05

_San87_ schreef:
En dát is nu juist het hypocriete aan die hele lijst :). Als er honden en katten op hadden gestaan, dan was heel Nederland te klein. Nu loopt het nog met een redelijke sisser af, als het zo doorgaat.

Ik zie niet zo in wat er hypocriet is aan het maken van onderscheid tussen gedomesticeerde en niet gedomesticeerde dieren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:06

Kuggur schreef:
_San87_ schreef:

Ik zie niet zo in wat er hypocriet is aan het maken van onderscheid tussen gedomesticeerde en niet gedomesticeerde dieren.

Wat is er niet gedomesticeerd aan hamsters, witbuikegels, fretten, lama's en vicuña's en chinchilla's om maar wat te noemen?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:11

Dat vraag ik me ook af :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:12

liedje89 schreef:
Air schreef:
Want dat heeft zoveel met de reden zelf te maken.

Ik denk dat ze het nemen van kinderen ook maar moeten verbieden, er worden nog teveel kinderen mishandeld, of niet goed verzorgd.

De hoofd reden waarom dat niet kan is zelfbeschikkingsrecht, je kan iemand niet dwingen anticonceptie te gebruiken. Er is geen recht op kinderen hebben. Als je zelf onvruchtbaar bent heb je namelijk niet perce recht op adoptie. Sowieso een bizarre vergelijking, het lijkt mij wel aangetoont dat kinderen het meestal goed doen in een huishouden terwijl het voor sommige dieren gewoon echt niet mogelijk is om in een (Nederlands) huishouden aan de basisbehoefte te voldoen....

Je beweert nu twee verschillende dingen die beiden niet met elkaar overeenkomen. Dat mensen de basisbehoeften van hun dier niet nakomen is wat anders dan dat het er totaal niet aan kan voldoen.
Jij beweert dat je hier in Nederland geen hamsters kan houden, want jij kent alleen maar mensen die er slecht voor zorgen. En dus vind je het goed dat ze op de lijst staan.
Maar als je zo gaat beredeneren dan horen paarden,honden en katten ook op de lijst, er wordt veel slecht voor gezorgd.
Aan de basisbehoeften(gezondheid bijv.!) wordt vaak niet voldaan.... een vraag stellen op bokt terwijl een DA noodzakelijk is komt belachelijk vaak voor.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:12

Waar slaat dit nou weer op
Ik heb zelf 2 baardagamen en een siberische hamster
Moeten die weg?
Straks mogen we niet eens meer een huisvlo als huisdier hebben...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:18

_San87_ schreef:
Fiffill schreef:
Het nadeel van de minder populaire soorten is wel dat het makkelijker is om te verbieden, want er zijn toch maar weinig mensen die zich er druk over maken. :(

Ik denk niet dat dat hypocriet is dat is gewoon in de realiteit leven/werken. Het gaat je van je lang zal ze leven niet lukken om het houden van honden en katten te verbieden en het stellen van eisen aan de houderij is een 20 jaren plan, waarom geen kleine verbeteringen doorvoeren bij andere soorten voor je dat hebt berijkt??

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:20

liedje89 schreef:
_San87_ schreef:

Ik denk niet dat dat hypocriet is dat is gewoon in de realiteit leven/werken. Het gaat je van je lang zal ze leven niet lukken om het houden van honden en katten te verbieden en het stellen van eisen aan de houderij is een 20 jaren plan, waarom geen kleine verbeteringen doorvoeren bij andere soorten voor je dat hebt berijkt??

Omdat het grootste leed zich bij de honden, katten en konijnen/knaagdieren schuilhoudt :).

Begrijp me niet verkeerd, ik vind strengere regels voor het houden van huisdieren prima, maar dan wel voor alle huisdieren, zonder uitzondering.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:25

Witbuikegels en chinchilla´s zijn niet gedomesticeerd te noemen, nee.
Lama´s bijvoorbeeld duidelijk wél, en ben het dan ook met jullie eens dat de lijst verre van perfect is, en ik neem aan dat er ook nog wel aan geschaafd zal worden. Bekende (en vervelende) politieke tactiek te pil te vergulden...
Ik blijf erbij dat het een goede zaak is de houding van exoten aan banden te leggen; Wat er met die sugar glider mode van een paar jaar geleden is gebeurd is walgelijk en moet voorkomen worden. Dat het gros van de mensen die zich dit soort dieren aanschaft "deskundige liefhebbers" zouden zijn blijkt in de praktijk gewoon niet waar te zijn.
En laatst liep er een topic over iemand die en een dierenwinkel werkte en raad vroeg over prairiehonden...
Dat is niet met honden- of kattenhouderij te vergelijken. Dat daar genoeg misstanden voorkomen is reden te meer dieren die complexere zorg benodigen te verbieden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Geen Fretten en Chinchilla's meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:27

Witbuikegels zijn gefokt als huisdier... Die komen niet voor in het wild :?.

Wat prairiehonden in een dierenwinkel moeten snap ik niet. Dat is dan ook een duidelijk voorbeeld van een niet-gedomesticeerde soort :). En inderdaad, er zullen vast misstanden zijn, maar over het algemeen worden de apartere beesten wel door de liefhebbers gehouden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:30

_San87_ schreef:

Domesticeren (of zo je wilt "iets als huisdier fokken") is wat anders dan een hybride van twee wilde diersoorten produceren.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 20-06-13 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:35

Kuggur schreef:
_San87_ schreef:

Domesticeren is wat anders dan een hybride van twee wilde diersoorten produceren.

Ik mis wat er niet gedomesticeerd aan is, verder :). Vertel eens.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:37

Air schreef:
liedje89 schreef:
Sowieso een bizarre vergelijking, het lijkt mij wel aangetoont dat kinderen het meestal goed doen in een huishouden terwijl het voor sommige dieren gewoon echt niet mogelijk is om in een (Nederlands) huishouden aan de basisbehoefte te voldoen....

Je beweert nu twee verschillende dingen die beiden niet met elkaar overeenkomen. Dat mensen de basisbehoeften van hun dier niet nakomen is wat anders dan dat het er totaal niet aan kan voldoen.
Jij beweert dat je hier in Nederland geen hamsters kan houden, want jij kent alleen maar mensen die er slecht voor zorgen. En dus vind je het goed dat ze op de lijst staan.
Maar als je zo gaat beredeneren dan horen paarden,honden en katten ook op de lijst, er wordt veel slecht voor gezorgd.
Aan de basisbehoeften(gezondheid bijv.!) wordt vaak niet voldaan.... een vraag stellen op bokt terwijl een DA noodzakelijk is komt belachelijk vaak voor.

Ik durf de hamster en de goudvis toch wel op op een gedeelde nummer 1 te zetten in de catagorie meest geplaagde huisdier, vind dat echt sneue beesten, het zijn er zoveel en er zijn er zo weinig die de zorg serieus nemen :\. Er zijn mensen die slecht voor hun hond of kat zorgen maar ik denk dat als je naar percentages gaat kijken de hamster er in negatieve zin echt ver bovenuit komt -O- . Ik heb trouwens geen kennis van hamsters dus of je echt hun behoefte kan voldoen durf ik niet te zeggen, je kan wel zeggen dat het in de praktijk vaak niet lukt.

_San87_ schreef:
Omdat het grootste leed zich bij de honden, katten en konijnen/knaagdieren schuilhoudt :).

Begrijp me niet verkeerd, ik vind strengere regels voor het houden van huisdieren prima, maar dan wel voor alle huisdieren, zonder uitzondering.

Zou ik ook mooier vinden voor alle soorten maar ik denk serieus dat daar misschien wel een halve eeuw overheen gaat dus ik vind het niet raar om met kleine stapjes te beginnen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:39

_San87_ schreef:

Lees dit aandachtig door, neem aan dat dat de zaak verduidelijkt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Domestication
Het is natuurlijk niet zo vast omlijnd, maar ik zou witbuikegels hoogstens als half gedomesticeerd klassificeren.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 20-06-13 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:41

_San87_ schreef:
Kuggur schreef:

Domesticeren is wat anders dan een hybride van twee wilde diersoorten produceren.

Sommige mensen kruisen ook tijgers en leeuwen omdat dat in het wild niet gauw gebeurt en het een gemaakte soort is is dat nog niet meteen gedomesticeerd. Als je een tamme en een wilde soort kruist krijg je vaak al geen echt gedomesticeerd dier kijk naar de wolfxhond of wasbeerhond, die kan je vaak echt niet tam noemen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:43

Kuggur schreef:
_San87_ schreef:

Het is natuurlijk niet zo vast omlijnd, maar ik zou witbuikegels hoogstens als half gedomesticeerd klassificeren.

Leuke edit. Je kwam er zelf ook achter dat de witbuikegel aan een hoop kwalificaties voor gedomesticeerd dier gewoon voldoet, gok ik?

liedje89 schreef:
_San87_ schreef:

Sommige mensen kruisen ook tijgers en leeuwen omdat dat in het wild niet gauw gebeurt en het een gemaakte soort is is dat nog niet meteen gedomesticeerd. Als je een tamme en een wilde soort kruist krijg je vaak al geen echt gedomesticeerd dier kijk naar de wolfxhond of wasbeerhond, die kan je vaak echt niet tam noemen.

Ik weet wat een hybride is, ik weet ook wat gedomesticeerd inhoudt. Ik vroeg enkel wat er aan een witbuikegel NIET gedomesticeerd is. Dat diertje is dus wel gewoon een gedomesticeerd huisdier, want daar is het immers voor gefokt :).

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:47

Okay, je wilt het niet begrijpen, dat is prima.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:47

Kuggur schreef:
_San87_ schreef:

Ik ben het er mee eens dat de witbuikegel een recent 'ontdekte' (en gemaakte) soort is als het gaat om huisdieren en het kruisen van twee wilde soorten betekend inderdaad nog niet direct dat een dier gedomesticeerd is. Maar, er is geen sprake van wildvang, de dieren worden in gevangenschap gefokt, geselecteerd op karakter etc. Er zijn naast de wildkleur ontzettend veel kleurslagen en patronen (mijn egel draagt bijv. ook het pinto gen, hij is dus bont). Zo compleet gedomesticeerd als dieren zoals de hond of het paard zijn ze misschien (nog) niet, maar moeten ze daarom verboden worden? Ik vind van niet, in mijn ervaring zijn het prima huisdieren. Vandaar dat ik dus ook erg benieuwd ben naar het onderzoek ernaar en waarom ze witbuikegels op de rode lijst hebben geplaatst.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:49

Kuggur schreef:
Okay, je wilt het niet begrijpen, dat is prima.

Ah, het ligt aan mij. Altijd makkelijk wanneer je zelf al toegeeft dat het dier dat jij niet gedomesticeerd noemt toch wel half gedomesticeerd is, nadat je zelf je eigen bron nog eens hebt geraadpleegd :).

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:51

Wat denk jij overigens wat er gaat gebeuren Liedje89, met de mensen die bijv. hamsters slecht houden?
Denk jij dat ze zich daar dan straks bij neer leggen en maar geen dier meer nemen? Ik weet wel zeker van niet en dan is er een ander diersoort de dupe.... een kat... een hond.... en dan moeten we die dan ook verbieden, want dan staan die op nummer 1 met tot slechte dierenwelzijn.

De mensen die het niet goed doen moet je aanpakken, de mensen die het goed doen hoeven daar niet de dupe van te worden.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:51

_San87_ schreef:
Ik weet wat een hybride is, ik weet ook wat gedomesticeerd inhoudt. Ik vroeg enkel wat er aan een witbuikegel NIET gedomesticeerd is. Dat diertje is dus wel gewoon een gedomesticeerd huisdier, want daar is het immers voor gefokt :).

Jij stelde het alsof het een gemaakte soort is en hij daarom dus ook meteen aan de eisen voldoet als huisdier. Als dat je insteek is en je een goed fokprogramma hebt kan je misschien wel binnen relatief weinig generaties een dier (gedeeltelijk) domesticeren maar dat is niet wat je zei...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:53

Air schreef:
Wat denk jij overigens wat er gaat gebeuren Liedje89, met de mensen die bijv. hamsters slecht houden?
Denk jij dat ze zich daar dan straks bij neer leggen en maar geen dier meer nemen? Ik weet wel zeker van niet en dan is er een ander diersoort de dupe.... een kat... een hond.... en dan moeten we die dan ook verbieden, want dan staan die op nummer 1 met tot slechte dierenwelzijn.

De mensen die het niet goed doen moet je aanpakken, de mensen die het goed doen hoeven daar niet de dupe van te worden.

Ik denk dat lang niet iedereen die nu een hamster slecht houd perce een ander huisdier zal nemen, hamsters worden vaak meer gekocht als speelgoed/decoratie dan als dier -O-

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:54

dat moeten ze bij ieder huisdier doen,, een dier is tenslotte geen voorwerp

ik vind gewoon dat als iemand voor een dier kiest er voor moet zorgen totdat hij ingeslapen moet worden/zelf dood gaat
zo niet, dikke boete geven. dan leren de mensen eens wat beter met dieren om te gaan van plaats er mee om te gaan alsof het een voorwerp is.. en omdat het kan

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:54

Air schreef:

Wat dacht je van de mensen die dieren van de rode lijst illegaal gaan houden (met hamsters is dat helemaal niet moeilijk te doen natuurlijk, zo'n klein beestje)... van andere landen zie ik dat wel vaker, en dan raken die mensen ineens in paniek als het dier een DA nodig heeft. :roll: