de verschrikkelijke creaties van de mens... (schokkend)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:13

Het is niet omdat je het ziet dat het voor de hond zelf minder erg is natuurlijk.
Maar natuurlijk is de engelse bulldog niet de enige en naar mijn inziens ook niet de ergste, al is dat voor iedereen verschillend.
Wij hebben een weimaraner, uit een duitse bewezen werklijn. Prachtige reu, geweldig karakter en geen gezondheidsproblemen dan een gevoelige maag en darmen (komt blijkbaar vaker voor bij weimaraners? )
Tegenwoordig zie ik meer en meer de show weimaraner opduiken, de amerikaanse versie dus. Jee, wat maken ze daarvan? Honden zijn een stuk groter, donkerder, luisteren heel moeilijk, vaak agressief en nerveus,... voor zover ik weet komt er soms HD voor, maar verder denk ik niet dat er meer gezondheidsproblemen zijn.
Nog niet althans :(

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:15

Dat is iets waar ik dus al maanden over aan het malen ben, het nadeel is gewoon dat je ookal heb je een andere overkoepelende organisatie dat de raad zelf te stug is zich aan te passen en mensen dan liever wat meer betalen om toch een stamboom te krijgen.

De andere raad zou dan bijv lagere tarieven moeten aanbieden voor kennel naam registraties maar ook meer controles gaan uit voeren. Goede fok aanmoedigen doot evt prijzen aan de kennel toe te kennen wanneer deze meerdere gezonde en geteste (dus bewezen gezonde honden) op de werled heeft gezet ea

Er zijn vast meer dingen te bedenken waar fokkers ook achter willen staan mensen willen graag dat anderen ook tevreden zijn over hun dieren dus een echt goede fokker zal voor deze manier wel wat moeten voelen. De geld beluste fokkers zien dat niet want te veel controle betekend ook dat de fouten worden gezien. Met een evt keurmerk zou de koper dus bewuster moeten worden van goede fokkers en waar ze dus gerust een pup kunnen kopen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:16

blokje schreef:
Mossel. Mijne is 7 geworden.
Nog knap voor zo'n ongezond dier... Brr.
Arm dier. Hij was dus benauwd (en hij had aardig neus dus weet hoe een engelse bull zich zal voelen).
Giga slecht hart maar 99% van die diertjes heeft dat.
Hersens te groot had hij volgens ons niet. We merkte niet dat hij pijn had.
Oor ontstekingen heel normaal bij dat ras.
Verstopte traanbuizen met de bijbehorende problemen
Ga zo maar door.

Hij koste qua aanschaf zo rond de 350 euro.
Maar heeft in zijn leven over de duizenden euro's gekost.

Ik denk zo'n 4000 misschien? Entingen niet mee gerekent.
Hernie waarvor hij meerdere malen voor behandeld werd. Kosten 500 - 600 euro.
Schade door andere honden 300+
Oog operatie: 500
spoed opnames of bezoekjes: 1500
Zijn laatste maand echo's onderzoeken en rommel: 800
En dan vast nog wel wat dingetjes :P
Is een beetje een schatting het kan iets hoger of lager zijn.

Mijn huidige hond was gratis (officieel zo rond de 700 euro dacht ik).
Heeft in totaal aan ziekte kosten 60 euro gekost aan hotspot.

Dus een zonder stamboom want voor 350 euro koop je echt geen met stamboom.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:17

FlyAway schreef:
_San87_ schreef:

Dat weet ik. Maar het is de makkelijkste manier om mensen te laten zien en horen hoe ongezond de hond is en dat een rashond niet per definitie een gezonde hond is en dat ze dus goed moeten kijken en onderzoeken wat ze kopen.
Nee, het is de makkelijkste manier om mensen te laten zien dat ze op uiterlijke kenmerken moeten letten. Want als heel veel mensen bij het kopen van een paard al niet een keuring doen, dan denk ik dat we allemaal wel weten hoeveel honden er gekeurd worden, dus de onzichtbare problemen blijven onopgemerkt, tot die Dobermann midden op straat dood neervalt.

Precies en van daaruit vloeit logischerwijs de binnenkant voort :). Tenminste, voor mij dan. Maar dat zegt natuurlijk ook niet zoveel.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:18

Seven schreef:
Dat is iets waar ik dus al maanden over aan het malen ben, het nadeel is gewoon dat je ookal heb je een andere overkoepelende organisatie dat de raad zelf te stug is zich aan te passen en mensen dan liever wat meer betalen om toch een stamboom te krijgen.

De andere raad zou dan bijv lagere tarieven moeten aanbieden voor kennel naam registraties maar ook meer controles gaan uit voeren. Goede fok aanmoedigen doot evt prijzen aan de kennel toe te kennen wanneer deze meerdere gezonde en geteste (dus bewezen gezonde honden) op de werled heeft gezet ea

Er zijn vast meer dingen te bedenken waar fokkers ook achter willen staan mensen willen graag dat anderen ook tevreden zijn over hun dieren dus een echt goede fokker zal voor deze manier wel wat moeten voelen. De geld beluste fokkers zien dat niet want te veel controle betekend ook dat de fouten worden gezien. Met een evt keurmerk zou de koper dus bewuster moeten worden van goede fokkers en waar ze dus gerust een pup kunnen kopen.

Eigenlijk is het toch van de zotte hé? Een Stamboom zou toch eigenlijk het keurmerk moeten zijn. Echt erg dat de fokkerij van al die rassen zo ver verziekt is dat een Stamboom niets meer zegt :n

Seven

Re: de verschrikkelijke creaties van de mens... (schokkend)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:21

Het is ook te gek maar helaas is een stamboom een gewoon iets geworden en denken mensen verzekerd te zijn van een goede hond als de hond maar een stamboom heeft helaas is dat niet meer zo. Dat moet wel weer terug komen in mijn ogen :j

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:22

_San87_ schreef:
FlyAway schreef:

Precies en van daaruit vloeit logischerwijs de binnenkant voort :). Tenminste, voor mij dan. Maar dat zegt natuurlijk ook niet zoveel.

Begrijp ik jou goed als ik zeg dat jij van mening bent dat als de hond ongezond oogt, hij van binnen ook al ongezond zal zijn?

Als dat zo is, dan praten wij langs elkaar heen, want ik probeer juist te zeggen dat een hond die ogenschijnlijk gezond is, kan creperen van de pijn (bij aankoop of op latere leeftijd) omdat mensen niet weten dat je bij een Dobermann hart en vaat problemen, evenwichtsstoornissen en zeer ernstige bloedingen kunt krijgen. En de hond kan er dan kerngezond uitzien en toch dood neervallen out of the blue.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:23

Ze zouden eigenlijk een soort prok certificaat verplicht moeten stellen voor alle rassen! Algemene gezondheid van ouderdieren moet voldoende zijn. Dus geen huid, hart, luchtweg, gewricht en oor/oog problemen! Als de ouder dieren niet gekeurd zijn krijg je geen stamboom of een soort B-papier!

Bij de doofheidsonderzoeken zijn ze trouwens wel behoorlijk streng. Dove dalmatier pups worden keihard ingeslapen. Moet zeggen dat ik dat enorm moeilijk vond toen ik nog bij de dierenarts werkte... die lieve snoezige pups.... maar feitelijk wel beter natuurlijk!

kohtje

Tuurlijk zegt een stamboom wel wat, je weet wat van voorouders er in zitten en evt ziektes of juist honden zonder afwijkingen.. Het blijven dieren dus gerantie kan je nooit geven of gaan jullie ook terug naar de fokker van je paard als die met 10 jaar hko heeft?

FlyAway

Seven schreef:
Het is ook te gek maar helaas is een stamboom een gewoon iets geworden en denken mensen verzekerd te zijn van een goede hond als de hond maar een stamboom heeft helaas is dat niet meer zo. Dat moet wel weer terug komen in mijn ogen :j

Bij de Herder is aangetoond dat de ernstige HD problemen teruggedrongen kunnen worden, dus er is hoop.

Maar een volledige en brede onderkenning van de problemen bij rassen staat daarbij wel voorop. En daarom vind ik ook dat de focus niet moet liggen op de zichtbare gebreken, maar ook op de onzichtbare gebreken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:24

Mijn vriendin fokt met Shih tzu's en het is wel leuk om te zien dat haar honden standaard iets langere neuzen hebben dan de rasstandaard voorschrijft en dat haar honden ook nog bovenaan eindigen :D. Het gaat hier wel om Duitse keuringen, maar toch vond ik het een leuke anekdote.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:25

Sprintje schreef:
Ze zouden eigenlijk een soort prok certificaat verplicht moeten stellen voor alle rassen! Algemene gezondheid van ouderdieren moet voldoende zijn. Dus geen huid, hart, luchtweg, gewricht en oor/oog problemen! Als de ouder dieren niet gekeurd zijn krijg je geen stamboom of een soort B-papier!

Bij de doofheidsonderzoeken zijn ze trouwens wel behoorlijk streng. Dove dalmatier pups worden keihard ingeslapen. Moet zeggen dat ik dat enorm moeilijk vond toen ik nog bij de dierenarts werkte... die lieve snoezige pups.... maar feitelijk wel beter natuurlijk!

Bij een aantal rasverenigingen krijg je zonder keuringen van de ouderdieren geen pupbemiddeling, uiteindelijk is het de bedoeling dat dat ook met stambomen gaat gebeuren. Sommige testen staan al op de stamboom zoals HD.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:26

Garanties kan je inderdaad niet geven en de voorouders zeggen ook niet zoveel.
Keurmeesters kijken op shows niet naar erfelijke afwijkingen, dus predicaten en kampioenschappen zeggen niets over de gezondheid van de hond helaas.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:27

kohtje schreef:
Tuurlijk zegt een stamboom wel wat, je weet wat van voorouders er in zitten en evt ziektes of juist honden zonder afwijkingen.. Het blijven dieren dus gerantie kan je nooit geven of gaan jullie ook terug naar de fokker van je paard als die met 10 jaar hko heeft?

Ehm ja er zijn mensen die de fokker wel degelijk laten weten als het paard op latere leeftijd HKO heeft. En er zijn ook fokkers die wat doen met die informatie. Ik zou het de fokker van mijn paard laten weten.

Met een stamboom weet je ook dat fokkers de rasstandaard nastreven. die rasstandaard is gericht op uiterlijk en niet op gezondheid. Dus mij zegd zo'n papier echt niet zo veel. Kijk liever met mijn ogen wat ik zelf zie bij de moeder, de vader en de pups. Veel belangrijker dan het papier :j

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:31

Sprintje schreef:
Met een stamboom weet je ook dat fokkers de rasstandaard nastreven. die rasstandaard is gericht op uiterlijk en niet op gezondheid. Dus mij zegd zo'n papier echt niet zo veel. Kijk liever met mijn ogen wat ik zelf zie bij de moeder, de vader en de pups. Veel belangrijker dan het papier :j

Was het maar de rasstandaard die ze nastreven, ze schieten er in door omdat dat op shows hoog wordt beoordeeld.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:31

FlyAway schreef:
_San87_ schreef:

Begrijp ik jou goed als ik zeg dat jij van mening bent dat als de hond ongezond oogt, hij van binnen ook al ongezond zal zijn?

Als dat zo is, dan praten wij langs elkaar heen, want ik probeer juist te zeggen dat een hond die ogenschijnlijk gezond is, kan creperen van de pijn (bij aankoop of op latere leeftijd) omdat mensen niet weten dat je bij een Dobermann hart en vaat problemen, evenwichtsstoornissen en zeer ernstige bloedingen kunt krijgen. En de hond kan er dan kerngezond uitzien en toch dood neervallen out of the blue.

Klopt :j.

Echter vind ik ook dat wanneer mensen zich realiseren dat wanneer een hond ongezond oogt en deze dus ook ongezond is (van binnen en van buiten), dat er ook belletjes moeten kunnen gaan rinkelen dat ook een gezond ogende hond niet perse gezond van binnen hoeft te zijn.

Overigens ben ik zelf zo pessimistisch over de gezondheid van honden dat ik alles wat ik koop onder de röntgen wil hebben. Is met Sjaak ook gebeurd en hij is 100% goed in de gewrichten en organen. Het kost wat, maar je hebt wel zekerheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:32

Seven schreef:

En toch word er nog heel vaak geroepen dat je met een stamboomloze hond niet moet fokken, ook op bokt..
(maar een chihuahua zonder officiële stamboom is ook geen chihuahua, ben wel benieuwd wat ze dan wel zijn, aangezien mijn teefje ook geen officiële stamboom heeft omdat de teef uit het buitenland komt en de stamboom niet FCI erkend is, mijn teefje heeft een arfe stamboom gekregen, maar is dus geen chihuahua volgens bepaalde mensen)
Een stamboom word idd overschat..

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:33

Natuurlijk zeggen voorouders wel wat als die op ziektes getest zijn. Bv mijn reu,zijn ouders zijn vrij van sm (de cavalier ziekte) hij heeft nu kinderen en klein kinderen die ook vrij zijn. Stel je gaat fokken met de klein kinderen dan weet je dat de voorouders vrij zijn. Deze reu is weinig geshowd omdat die wat grof is van lijf en leden.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:34

Dat is onzin Sprintje, mijn schoonzus heeft dalmatiers en een fokker hier in nl had in een nest 3 dove pups zijn gewoon verkocht met stamboom wel voor zeer gereduseerd tarief.

Daarbij een dove hond kan zeker een gewoon leven leiden mits met de juiste baas en daar gaat het vaak weer mis, heb als gedrags student wel eens gelopen bij een vrouw met 3 dove honden super fijne dieren maar heb het in de jaren ook heel anders gezien.

Er moeten gewoon geen stambomen meer worden afgegeven als de dieren iets mankeren.

Bij de dobermann vereniging zijn ze zeer streng wil je werken met je hond moet je lid zijn. Wil je fokken en een stamboom krijgen moet je lid zijn. Je hond kan tevens aangekeurd worden voor het fokbrevet dan moet de hond aan alle eisen van de vereniging voldoen en dus vrij zijn van alle ziektes:

V willbrands(ouders vrij pup vrij)
wobblers (ouders vrij pup ook vrij)
cardio
hd A
Dilute (ouders moeten beide getest zijn bij fok)
PHTVL / PHPV (hond kan drager of vrij zijn enkel fokken met vrije honden)

Daarnaast moet de hond zich hebben bewezen in het werk en het karakter
Ztp (de eisen daarvan zijn dat de hond HDa heeft en beide ouder dieren ook)
VZH/Ipo

Dit zijn in mijn ogen goede regels, hiermee selecteerd je wel de honden die het gezondste zijn en ook het beste in karakter staan. De stamboom en dus de informatie die je er in op slaat is in mijn ogen veel waard ik pluis ze dan ook helemaal uit.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:35

dees_daan schreef:
Seven schreef:

En toch word er nog heel vaak geroepen dat je met een stamboomloze hond niet moet fokken, ook op bokt..
(maar een chihuahua zonder officiële stamboom is ook geen chihuahua, ben wel benieuwd wat ze dan wel zijn, aangezien mijn teefje ook geen officiële stamboom heeft omdat de teef uit het buitenland komt en de stamboom niet FCI erkend is, mijn teefje heeft een arfe stamboom gekregen, maar is dus geen chihuahua volgens bepaalde mensen)
Een stamboom word idd overschat..

Is ook onzin wat je zegt een hond uit het buitenland met stamboom kan gewoon hier over geschreven worden bij RVB dus had jouw hond al geen stamboom.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:37

ARFE is wc papier die geven elke hond een stamboom :D
Helaas is jaren geleden een hond van me gestolen ik heb de oficiele pappieren thuis 3 jaar naar dat ze was gestolen zat ze in een asiel ik heb gebeld heb stamboom en pappieren gefaxt maar ze bleek ineens andee pappieren te hebben van de arfe daar sta je dan -O-

Als je hond uit het buitenland kwam had je een fci export stamboom moeten krijgen dan had je die met een stempel van NL gewoon weer terug gehad :D

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:39

Seven schreef:
Dat is onzin Sprintje, mijn schoonzus heeft dalmatiers en een fokker hier in nl had in een nest 3 dove pups zijn gewoon verkocht met stamboom wel voor zeer gereduseerd tarief.

Daarbij een dove hond kan zeker een gewoon leven leiden mits met de juiste baas en daar gaat het vaak weer mis, heb als gedrags student wel eens gelopen bij een vrouw met 3 dove honden super fijne dieren maar heb het in de jaren ook heel anders gezien.

Misschien dat dit dan is veranderd door de tijd heen. Maar toen der tijd werden die pups ingeslapen. Heb er zelf bij gestaan... Zal wel eigen keuze van de fokkers zijn geweest, dat kan kloppen.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:40

tiwi1969 schreef:
Sprintje schreef:

Was het maar de rasstandaard die ze nastreven, ze schieten er in door omdat dat op shows hoog wordt beoordeeld.

Doordat bestuur van stamboom richtlijnen opstelt, waar juryleden naar fokken. Aldus kennis met wie ik vorige week een gesprek over precies dit onderwerp had.
Ik snap het echt niet, nog steeds niet. Als je een goed 'eindproduckt' hebt behaald, ga je toch niet richtlijnen omgooien, puur om ontwikkeling? Van meerdere rassen vind ik de ontwikkeling verder en verder van een gezond dier af staan...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:41

Een stamboom van een FCI rasvereniging kan je gewoon overschrijven bij de RVB, wel heb je een speciaal forumulier nodig van de raad van beheer van het betreffende land.

Ik zit in Duitsland en kan echt niet fokken met papieren zonder aan alle eisen te voldoen qua gezondheid, shows, examens enz. In Nederland kan je helaas wel papieren krijgen bij Duitse herders die niet aangekeurd zijn. Vind dat een slechte zaak. Weet niet of dat bij andere rassen ook zo is.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:42

Er worden tot de dag van vandaag genoeg pups vermoord die niet aan de eisen voldoen direct naar de geboorte zodat ze niet gemeld zijn bij de rvb. Heel veradelijk voor kopers want die weten van niets.

Dat is bij meer rassen zo wilawander, de raad heeft het uit handen gegeven aan de rasverenigingen en die zijn niet allemaal even streng