Waarom vlees ? en geen brokken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 09:00

niet l*llig bedoeld maar wat heeft dat met de discussie te maken?
als je er tips voor wil kan je het beste een eigen topic openen :)

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 09:07

sorry als iets nu dubbel geplaatst word, maar ik vond 11 pagina's lezen, iets te veel ;).
Ik lees geregeld dat een hond geen wolf is, klopt. Maar onderzoeken hebben vastgesteld dat ze dezelfde spijsvertering hebben, dat ze vanbinnen nog hetzelfde zijn.
Onderzoeken met wolven en wilde honden, toont aan dat deze in het wild, NOOIT granen en groentes eten.
Onze honden krijgen hoofdzakelijk vers vlees en als ze brok krijgen, is dit een brok zonder kunstmatige toevoegingen.
Sinds wij dit voeren, hebben we minder vaak problemen dan voorheen toen we een commerciële brok voerde en geen vlees.
dus bewijs daarvoor heb ik niet, hoef ik ook niet te hebben, ik zie het gewoon terug aan mijn honden.
we voeren trouwens KVV en daarnaast nog diverse diersoorten door mekaar. Dit weekend staat bv pens op het menu. Dat krijgen ze dan wel buiten gevoerd ;).

Kuggur

Re: Waarom vlees ? en geen brokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 12:05

En ik heb geen zin in herhalingen te vallen Joyfordogs, lees de link die ik midden pagina 10 heb gegeven maar eens door.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 12:07

marleen_usar schreef:
Mijn hond eet sinds een week geen brokken meer, en is zonder extra beweging 900 gram afgevallen.

Ja, en..?

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 12:49

marleen_usar schreef:
Mijn hond eet sinds een week geen brokken meer, en is zonder extra beweging 900 gram afgevallen.

Marleen dit kan op verschillende manieren worden opgevat, is hij afgevallen door een (Nu nog berborgen) gebrek, ziekte, omdat hij stres heeft. Kan me niet voorstellen dat dit door vers voeren komt namelijk!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 14:03

Ja komt echt door het voer, ze moet al jaren op letten met wat ze eet.Ze is verder gewoon goed gezond.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 14:17

Je hond heeft moeten letten op wat ze eet :roll:

Jij hebt haar gewoon teveel brokken gegeven, en met haar dieet verandering geef je haar nu dus minder calorieen, mysterie opgelost.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 14:30

Nou zo veel aan brokken kreeg ze niet hoor, maar we gaan gewoon door.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 14:53

http://www.rawmeatybones.com Ook in het Nederlands te lezen!

Ik heb deze discussie inmiddels al veel te vaak gevoerd dus voor vragen mag je wel pb'en. Meeste staat hier al aangegeven. Er was altijd een heel goed forum online, maar dat is nu helaas opgeheven. Erg jammer, want er stond een schat aan informatie op.

Kort gezegd: honden zijn vleeseters. Die darmen kunnen níks met graan en groenten. Gebakken vlees is overigens ook niet goed voor ze.
Met NRV (liever geen barf, i.v.m. percentages bot waar ik het niet mee eens ben) heb ik meerdere honden op zien knappen van een rdelijk doffe vacht en gele tanden met tandsteen, naar een glimmende, gezonde vacht en tanden waar nooit tandsteen bij verwijderd hoeft te worden!
Geldt ook voor katten trouwens; die zijn vaak wat kieskeuriger maar ook bij katten geeft het een keigoed effect!

Edit: een hond die overgaat op NRV moet eerst ontgisten; d.w.z. er treedt een reactie in de darmen op om de darmen te ontdoen van giftige stoffen in brok.

In brokken zitten stoffen die nit voor menselijke consumptie geschikt zijn. Tja, ik weet niet.. Maar zoiets voer ik dieren niet.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 15:00

Iemand een etiketje van een zak brokken van 30 jaar geleden?
En toen at de hond nog met de pot mee.

Vergelijk dat nou eens met een zak brokken van nu...
Het is ook nog relatief nieuw, bet als de troep in ons eten.
Kwam pad vanaf de jaren 70 in ons eten in opmars.

Voor mij is het duidelijk hoor, zo puur mogelijk eten voor mijzelf en dus ook voor mijn hond.
En het liefst ongemanipuleerd en biologisch.

en dan zelfs nog het feit dat honden vleeseters zijn buitengelaten...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 15:50

Ik heb dat 'ontgiften' nog nooit meegemaakt? Is dat niet eerder gewoon wennen aan het voer? Met wisselen van brok bijvoorbeeld moeten ze toch ook wennen?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 16:54

Hoeft ook niet zichtbaar te zijn, bij onze hond met allergie voor granen/gluten werd de jeuk de eerste weken een stuk erger.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 19:03

Sokje_6 schreef:
Die darmen kunnen níks met graan en groenten. .

Dit is gewoon pertinent onwaar.
Honden kunnen granen prima verteren. Ja dat kan ik onderbouwen met wetenschappelijke data.
Het argument dat barfers graag in plaats van het foutieve bovenstaande gebruiken "granen veroorzaken voedingsallergie" klopt óók al niet.

Ontgiften door dieetverandering bestaat trouwens niet, noch bij dieren noch bij mensen. Ja die diarree die optreedt bij overschakeling is een bekend verschijnsel, en heeft een andere oorzaak.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 19:13

Kuggur schreef:
Sokje_6 schreef:
Die darmen kunnen níks met graan en groenten. .

Dit is gewoon pertinent onwaar.
Honden kunnen granen prima verteren. Ja dat kan ik onderbouwen met wetenschappelijke data.
Het argument dat barfers graag in plaats van het foutieve bovenstaande gebruiken "granen veroorzaken voedingsallergie" klopt óók al niet.

Ontgiften door dieetverandering bestaat trouwens niet, noch bij dieren noch bij mensen. Ja die diarree die optreedt bij overschakeling is een bekend verschijnsel, en heeft een andere oorzaak.

kom maar op met het onderbouwen....... En dat granen GEEN voedingsallergie veroorzaken klopt ook niet. waarom zouden dan zoveel honden met voedingsallergie het zo enorm goed doen op voeding zonder granen? Waarom wordt mijn hond dan gek van de jeuk als hij een paar dagen brok gegeten heeft met granen en is er niets aan de hand als hij graanvrij vlees krijgt?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 19:26

dierenfan schreef:
kom maar op met het onderbouwen....... En dat granen GEEN voedingsallergie veroorzaken klopt ook niet. waarom zouden dan zoveel honden met voedingsallergie het zo enorm goed doen op voeding zonder granen? Waarom wordt mijn hond dan gek van de jeuk als hij een paar dagen brok gegeten heeft met granen en is er niets aan de hand als hij graanvrij vlees krijgt?

Ten eerste natuurlijk zijn er honden allergies voor granen (ook veel mensen, er bestaan paarden die allergies zijn voor gras), maar er zijn meer honden die allergies zijn voor bepaalde dierlijke eiwitten.
Dus als jouw hond allergies is voor bepaalde eiwitten in granen is het heel goed hem een graan vrij dieet voor te zetten, een no-brainer zou ik zeggen.
Dit tot heilige waarheid verheffen voor alle honden is onzin, omdat mijn buurvrouw allergies is voor gluten hoef ik mijn krentenbol niet te laten staan.
En nogmaals beweren dat honden geen granen kunnen verteren is onzin.

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 19:36

Jeetje, wat gaan jullie hard :P
ik heb niet alles doorgelezen, dat ga ik zo doen
ik als ook iets over wolven die brokken krijgen.. Nee, Daar sta ik ook niet achter

Sokje_6, ik zal hem doorlezen... :)
marleen_usar, Ga naar de DA!

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 19:36

Als mijn honden karkassen eten (Completen) dan eten ze ook demaaginhoud op, hierin zitten soms hele granen. Die poepen ze ook rustig weer heel uit, is helemaal niets van verteerd. Een hond kan geen plantaardig materiaal verteren waar de celwand niet van kapot gemaakt is, daar hebben ze veel en veel te korte darmen voor.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 20:18

Inderdaad, wat voegen granen toe voor een hond?

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 20:46

Kuggur schreef:
En ik heb geen zin in herhalingen te vallen Joyfordogs, lees de link die ik midden pagina 10 heb gegeven maar eens door.

snap ik, ik ga de link nu ff opzoeken.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 20:50

@kugger: we zitten dus op dezelfde gedachtte ;)
afijn, ik blijf lekker vlees voeren, ik zie het aan mijn honden terug. Ik hoef niet al die troep in mijn honden.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 21:15

We kunnen nu wel over elkaar heen gaan vallen met: Ik wil wetenschappelijk onderbouwde bewijzen zien :Z , maar feit is, dat ieder naar zijn eigen hond moet kijken.

De ene hond kan overal tegen en kan alles eten.
De andere hond kan niet tegen granen/glutem.
Die kan weer niet tegen bepaalde dierlijke eiwitten.
Enz enz enz.

Ik heb een hond die niet tegen granen/gluten kan.
Daarom voer ik dus vlees zonder granen/gluten.
Maar er zijn ook honden die niet tegen vlees kunnen.
Van de ene kant is dat raar want je zou denken dat ze afstammen van wolven en dus vleeseters van nature zijn. Van de andere kant zijn veel rassen zodanig doorgefokt, dat er steeds meer gezondheidsproblemen voorkomen....dus ook voedsel- of andere allergien.

Dus mensen: stop met roepen om wetenschappelijke bewijzen!
Kijk gewoon naar je eigen hond. En voer dat waar je je prettig bij voelt EN!!! vooral waar de HOND zich prettig bij voelt en het goed op doet.

Ik hoor wel eens verhalen van mensen die hun hond star brokken blijven voeren, terwijl het dier ze met lange tanden opvreet. En dan doodleuk zeggen: als hij honger heeft, dan eet hij wel.
Ja dahag! Ik lust ook geen spruitjes, maar als ik niks anders krijg, dan zal ik ze toch moeten eten om niet te verhongeren.
Dat vind ik dus echt: not done. Ik zie het niet als verwennerij om mijn hond een fatsoendelijke maaltijd voor te zetten die hij lust. Verwennerij is bij mij: koekjes, stukje kaas (als wij ook een blokje nemen). Maar ja, die mensen zien het dus als verwennerij dat ik mijn hond vlees voer }:0 en zeggen: geen wonder dat die zijn bak zo vlug leeg heeft...als de mijne dat kreeg was die ook gauw leeg.....die mensen kan ik echt.... _-:(

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 21:24

joyfordogs schreef:
@kugger: we zitten dus op dezelfde gedachtte ;)
afijn, ik blijf lekker vlees voeren, ik zie het aan mijn honden terug. Ik hoef niet al die troep in mijn honden.

En dáár is uiteraard niets op tegen.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 10:00

mijn eerste hondje is redelijk oud geworden met brokken, ik zeg ook niet dat het pertinent slecht is. Maar hoe meer in van brokken weet, en met name de commerciele voeders, hoe meer afstand ik houd.
Geldt voor mijn paarden niet anders. Die krijgen hooi en stro in de basis en vitamine minerale korrel van marstall erbij. Niet eens elke dag.
Ik snap die mensen niet die kilo's brok in hun paard stoppen. Maar goed, dat is weer een andere discussie ;).
ik maak me ook geen zorgen dat de honden een keer onvolledig gevoerd krijgen. Ook daar is onderzoek naar gedaan dat honden er prima tegen kunnen als ze een periode maar 1 soort voeding krijgen. Voor pups is het wel van belang dat de verhouding meer kloppen en dat ze vooral niet te veel bot krijgen.
Ik merk ook dat veel mensen op uur en tijd voeren, nah, hier zijn ze dat totaal niet gewent. Evenals grote hoeveelheden in 1 keer geven, met vlees durf ik dat prima, is zelfs goed voor de maag.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 12:49

Ja, alles in een keer geven op een dag en een of twee keer in de week vasten is heel goed voor de maagwand! :) In het wild gebeurt dat immers ook zo, een wolf eet echt niet drie keer op een dag een keurige portie.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 12:56

alleen zijn vasten dagen bij kvv voeren niet aan te raden,en bij barf/nrv voeren krijgen honden wel de dag voor het vasten een extra groot portie,volvreten en daar 2 dagen op teren,dat kán niet bij kvv voeren...