Nichtje gebeten door hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 14:44

Prisca schreef:
Je kan dan wel als eigenaar ervoor kiezen je hond altijd thuis te laten is dat leuk?. Maar als je hond keurig vastligt weet je als ouder dat je je kind uit de buurt moet houden. Vooral een vreemde hond.

Volgens mij weet bijna niemand dat. Ik leg mijn hond eigenlijk altijd alleen vast binnen mijn zicht (Bij de bakker hier bijv is de hele voorgevel glas, kan ik haar nog zien als ik binnen sta) 9 van de 10 keer word de hond aangehaald door (meestal onbegeleide) kinderen. Als je hond daar niet tegen kan moet je hem gewoon echt niet vast leggen :n . Vooral als je hond er "vriendelijk" uitziet, kan je er echt niet vanuit gaan dat mensen hem met rust laten :\ .Sowieso word volgens mij zelden van te voren gevraagd of mijn hond ge-aait kan worden, ook als je ernaast staat .

UrbanL

Re: Nichtje gebeten door hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:09

Nou dan wandel je niet genoeg. Ik merk vaak zat dat ouders in blinde paniek hun kind wegtrekken bij mijn honden. Ik probeer dan altijd te praten met deze mensen en ze uit te leggen dat op deze manier je het niet veiliger maakt.
Ik let ook altijd goed op en probeer ik te voorkomen dat de oude hond opeens geaait wordt.

Ook als is die binnen je zicht happen is zo gebeurt. Over een paar jaren lopen alle honden met een muilkorf omdat andere mensen ze niet met rust kunnen laten. Dit is echt de omgekeerde wereld.
Ook als is je hond nog zo betrouwbaar er kan altijd wat gebeuren.

En mij wordt ALTIJD gevraagt of ze mogen aaien en als het mensen zijn met dieren kennis benaderen ze ze altijd rustig en laten eerst snuffelen ipv gelijk hand op de kop. En dan vooral niet van bovenaf boven hun staan. Gelukkig zijn beide honden daarvan niet gedient en lopen weg (komen naar mij toe) of trekken kop terug en willen ruiken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 15:10

Prisca schreef:
En mij wordt ALTIJD gevraagt of ze mogen aaien en als het mensen zijn met dieren kennis benaderen ze ze altijd rustig en laten eerst snuffelen ipv gelijk hand op de kop. En dan vooral niet van bovenaf boven hun staan. Gelukkig zijn beide honden daarvan niet gedient en lopen weg (komen naar mij toe) of trekken kop terug en willen ruiken.

Dit leert mijn nichtje idd ook :j

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:11

Stef hoe is het nu met je nichtje?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:15

Ongeveer 90% van posters die vinden dat hond of eigenaar niets of nauwelijks wat te verwijten valt hebben geen kinderen.... typisch :D

Een hond in de maatschappij (dus de openbare ruimte) mag nooit en te nimmer bijten. Bovendien geldt in de meeste (alle?)gemeenten een aanlijnplicht. Vastleggen is niet aanlijnen en hond staat dus niet onder appèl.

Deze eigenaar is bovendien imo behoorlijk aso. Is toch niet meer dan normaal dat ie al geïnformeerd zou hebben naar het kind. Ik zou het wel weten: aangifte bij politie en melding bij afdeling handhaving van de Gemeente. (Hond overkomt hierdoor niets tenzij hij vaker in de fout is gegaan of zal gaan)

En voor de mensen die geen kinderen hebben: kinderen hoeven niet verplicht aangelijnd of onder toezicht op straat te lopen. ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 15:21

Naar omstandigheden wel goed. Ze zit nu voor het eerst op de kleuterschool (vorige week begonnen), dus gister was het drama toen ze gebracht werd.
Oog is wel nog paars, maarja, dat zal ook tijd nodig hebben.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:27

slimmerik schreef:
Ongeveer 90% van posters die vinden dat hond of eigenaar niets of nauwelijks wat te verwijten valt hebben geen kinderen.... typisch :D

Een hond in de maatschappij (dus de openbare ruimte) mag nooit en te nimmer bijten. Bovendien geldt in de meeste (alle?)gemeenten een aanlijnplicht. Vastleggen is niet aanlijnen en hond staat dus niet onder appèl.

Deze eigenaar is bovendien imo behoorlijk aso. Is toch niet meer dan normaal dat ie al geïnformeerd zou hebben naar het kind. Ik zou het wel weten: aangifte bij politie en melding bij afdeling handhaving van de Gemeente. (Hond overkomt hierdoor niets tenzij hij vaker in de fout is gegaan of zal gaan)

En voor de mensen die geen kinderen hebben: kinderen hoeven niet verplicht aangelijnd of onder toezicht op straat te lopen. ;)

Ik ben dus een moeder van een 2ling en vind in dit soort gevallen dat beide partijen vaak schuld hebben. Ouder had moeten opletten en de hond had korter moeten liggen. Dan nog had de ouder eerder moeten ingrijpen als het kind echt op de hond afliep.

Een hond mag nooit bijten maar ja vertel jij dat de hond??? Ook al staat die onder appel bijten kan altijd gebeuren als die bv bang is of gemaakt wordt. Wie weet wat een kind allemaal doet. Ik heb wat meegmaakt hoor afgelopen jaren en ben ik trots op mijn honden.

Ik heb mijn kinderen altijd binnen oogbereik ik wil niet dat andere last hebben van MIJN kinderen net als andere geen last moeten hebben van MIJN honden. Teveel ouders laten hun kind maar lopen en lopen zo de weg op of naar idd een hond.

Dat van die 2ling van de week bij de winkels was mij niet overkomen moest echt moeite moeten doen om ze weg te houden bij mijn honden is toch belachelijk?. Winkelcentruim is ook geen losloop gebied van kinderen.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:28

stef schreef:
Naar omstandigheden wel goed. Ze zit nu voor het eerst op de kleuterschool (vorige week begonnen), dus gister was het drama toen ze gebracht werd.
Oog is wel nog paars, maarja, dat zal ook tijd nodig hebben.

Dat drama staat los denk ik van de hond. Bij mij is het ook regelmatig drama afscheid nemen is nooit leuk voor ze.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:32

Maar kinderen bijten niet. Honden wel. En precies om die reden zijn ze niet gelijk, en dient als eerste prioriteit het kind beschermd te worden. Wil je dat risico niet lopen? Simpel, muilkorf om. Dan kan de hond hooguit opspringen, maar niet ernstig verwonden. En ik weet ook dat kinderen ongeleide projectielen kunnen zijn, en dat sommige ouders totaal niet opletten, maar als hondeneigenaar moet je daar rekening mee houden. Jouw bezit, jouw verantwoordelijkheid.

Als het kind de hond in elkaar trapt en verwondt zijn haar ouders aansprakelijk. Als de hond het kind bijt dan is de eigenaar aansprakelijk.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:36

Prisca ik ben met zo wat alles eens wat je zegt. ;)

En dat wat hier iemand zegt van dat de meeste hondeneigenaren geen kinderen hebben altijd zo reageren?
Je zou voor minder... Ik moet niks van kinderen hebben en mijn honden en paarden zijn mijn kindjes die goed opgevoed zijn maar kinderen zijn zo onvoorspelbaar dat het toch meestal aan hun ligt.

Zoals die een hond is ingeslapen omdat hij een kind heeft gebeten, bleek dat het beest wel tiental nietjes in zijn oor had!! Wie is er hier dan in fout? Wie laat zijn kind alleen met hond en nietmachine?!

De hond is altijd de dupe van al dat gezever van kinderen die altijd irritant doen....

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:37

Ik heb drie kinderen en acht honden, ik bekijk het dus echt van twee kanten. Ik vind dat het kind te dicht in de buurt is geweest van de hond, notabene moest de vader zeggen dat ze het hondje maar moest laten. Ze stond er in ieder geval dicht genoeg op om gebeten te worden en dat had ik niet laten gebeuren. Maar goed, met mijn roedel van acht stuks denk ik een hond redelijk te kunnen lezen.

Aan de andere kant vind ik het onverantwoord dat er nog steeds hondeneigenaren zijn die hun hond zonder toezicht ergens achter laten. Een hond kan nog zo lief zijn, alleen zonder de baas kan hij wel eens heel anders reageren dan we allemaal willen. In het ergste geval takelt hij iemand zodanig toe dat de persoon er levenslang last van heeft en je bent je hond kwijt. Alleen verliezers dus.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:38

Een hond kan zich niet anders verweren dan te bijten! Die kunnen niet wegduwen met hun poten als ze iets niet willen. Is toch normaal dan? De hond gebruikt de middelen die hij makkelijk kan gebruiken en dat zijn zijn tanden zo simpel is het.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:43

_Alarm_wlkp schreef:
Een hond kan zich niet anders verweren dan te bijten! Die kunnen niet wegduwen met hun poten als ze iets niet willen. Is toch normaal dan? De hond gebruikt de middelen die hij makkelijk kan gebruiken en dat zijn zijn tanden zo simpel is het.

Zo simpel is het natuurlijk niet. Het kan niet zo zijn dat de hond maar raak gaat bijten omdat hij niet anders kan communiceren. Als je weet dat jouw hond alleen zo communiceert, leg je hem natuurlijk niet alleen vast bij de supermarkt.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:46

Dan mag je mij eens uitleggen hoe een hond dan moet laten zien dat ie een kind niet leuk vind? ;) ;)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:48

Een hond kan de situatie ontwijken, grommen, lip optrekken, noem maar op. Tja, als alle signalen gemist of gewoon genegeerd worden, is het natuurlijk een ander verhaal.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:48

DaniBanani schreef:
Al loopt een kind poedelnaakt het huis van een pedofiel in, als hij iets met dat kind doet maakt dat zijn actie op geen enkele manier minder strafbaar of minder erg.

Al zit een kind midden op straat te stoepkrijten, als ik vergeet mijn auto op de handrem te zetten ben ik de schuldige.

Al trekt een kind de hond aan de haren, als de eigenaar niet voorkomt dat de hond bijt is hij verantwoordelijk.

Als eigenaar ben je ALTIJD verantwoordelijk voor de schade die jouw dieren toebrengen. Je dient rekening te houden met andere honden, dronken idioten, en kleine kinderen. Door je hond vast te binden zonder toezicht neem je een risico met die andere factoren. Risico is ditmaal voor de eigenaar verkeerd uitgepakt.

Eerder in dit topic stond een mooie uitspraak: aan 'ik had voorrang' heb je niets als je in het ziekenhuis ligt.
Geldt bij jouw voorbeelden net zo. Nee, een hond in het openbaar mag niet bijten, maar hij kán het wel dus ik ben op m'n hoede. En dat zou iedereen moeten zijn , zo blijkt maar weer.

Iemand vanmiddag rond 13:00 in de C1000 hier in Delft geweest? Lag een Mechelaar met de lijn los hangend op de grond voor de poortjes bij de ingang :') gefixeerd op de poortjes waar zijn baasje waarschijnlijk door was gegaan. Allemaal mensen die er niet langs durfden.. Ergens wel grappig, die hond had totaal geen interesse voor zijn omgeving, als ik er overheen was gestapt had 'ie het denk ik niet eens gemerkt. Maar dat baasje, pfoe, ben blij dat ik die niet ben tegen gekomen _-:( wat een ***** ben je dan zeg.

@Alarm: grommen, blaffen, staren.... bijten is echt niet de enige optie :)

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:50

DaniBanani schreef:
Maar kinderen bijten niet. Honden wel. En precies om die reden zijn ze niet gelijk, en dient als eerste prioriteit het kind beschermd te worden. Wil je dat risico niet lopen? Simpel, muilkorf om. Dan kan de hond hooguit opspringen, maar niet ernstig verwonden. En ik weet ook dat kinderen ongeleide projectielen kunnen zijn, en dat sommige ouders totaal niet opletten, maar als hondeneigenaar moet je daar rekening mee houden. Jouw bezit, jouw verantwoordelijkheid.

Als het kind de hond in elkaar trapt en verwondt zijn haar ouders aansprakelijk. Als de hond het kind bijt dan is de eigenaar aansprakelijk.

idd hond moet muilkorf om en de ouder krijgt een schouder klopje schandalig... heb mensen met honden zien lopen die ze strak vasthielden omdat ze weten dat ze niets van kinderen moesten hebben. De betreffende ouder zag dit en deed niets om het kind te corrigeren??. Hond hier dus ook fout??. Schandalig.

Euh nee als een kind een hond in elkaar trapt wordt er gezegt dat de hond had aangevallen dus alsnog de schuld kom zeg leer mij de wereld kennen. Dieren zijn ALTIJD ondergeschrikt.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:51

Klopt maar als dit allemaal door zo'n kind genegeerd worden heeft dat kind dikke pech :)
Kunnen ouders nog zeggen dat ie niet gewaarschuwd heeft, maar 9 van de 10 keer hebben ze die dingen allemaal niet gezien en ja dan is het schuld van de hond volgens hun.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:56

_Alarm_wlkp schreef:
Klopt maar als dit allemaal door zo'n kind genegeerd worden heeft dat kind dikke pech :)
Kunnen ouders nog zeggen dat ie niet gewaarschuwd heeft, maar 9 van de 10 keer hebben ze die dingen allemaal niet gezien en ja dan is het schuld van de hond volgens hun.

Helaas krijg je meestal geen gelijk als hondenbezitter, want de hond heeft het altijd gedaan, ook als hij het níet heeft gedaan. Daarom zou ik nooit mijn hond onbeheerd ergens alleen laten.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:57

Diablo schreef:
Een hond kan de situatie ontwijken, grommen, lip optrekken, noem maar op. Tja, als alle signalen gemist of gewoon genegeerd worden, is het natuurlijk een ander verhaal.

Heeeeel veel mensen zondern honden kennen deze signalen niet en daarom gaat het vaak mis. En daarna komt de angst.

@Diablo
Het is toch belachelijk dat ik mijn hond niet aan de bestemde haak kan vastzetten??. Sorry omgekeerde wereld mijn hond zit vast keurig kort niet te mooi in een hoekje dus geen reden om een te gaan Mensen moeten respect hebben voor mijn eigendommen dus AFBLIJVEN.
Ook al is hij braaf ik wil het niet.

Maar ja dat laaste ontbreekt erg in Nederland.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 16:02

Prisca, je hebt gelijk, maar om mijn dieren te beschermen, zou ik ze dus gewoon nooit alleen bij de supermarkt laten zitten. Alleen al om het stelen niet (nu zullen ze mijn Cane Corso's niet snel stelen, maar mijn chi'tjes wel misschien), maar ook omdat ik weet hoe kinderen zijn (ik heb er zelf immers drie), alleen of met ouders, want óók volwassenen weten helaas lang niet altijd hoe het moet.

Bovendien heb ik enorm lieve honden, maar ook mijn superhonden ;) zijn maar gewoon hond en denken dus honds. Ik moet er niet aan denken dat er een kindje (of volwassene) gebeten wordt omdat zijn signalen verkeerd geïnterpreteerd worden.

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 16:07

slimmerik schreef:

Nee, vervelend he? Zou wel moeten.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 16:08

Nomanji geweldig antwoord maar inderdaad zo denk ik stiekem ook _O-

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 16:12

En veel mensen MET honden zien het ook niet, kennen hun hond niet eens. Die vlieger gaat dus niet op. Ik ben kindloos, maar vind niet dat honden onbeheerd op een openbare plek achter gelaten mogen worden. Het risico is gewoon te groot dat er wat gebeurd. Hoe lief een hond ook lijkt voor de baas. Er zijn ook nog honden die hun tijdelijke territorium (lengte riem) beschermen, dat weten veel hondenbezitters ook niet.

Ik hoop dat je nichtje geen angst overhoud aan honden en dat het litteken meevalt.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 16:13

Prisca schreef:
Nou dan wandel je niet genoeg. Ik merk vaak zat dat ouders in blinde paniek hun kind wegtrekken bij mijn honden. Ik probeer dan altijd te praten met deze mensen en ze uit te leggen dat op deze manier je het niet veiliger maakt.
Ik let ook altijd goed op en probeer ik te voorkomen dat de oude hond opeens geaait wordt.

:? Misschien woon ik gewoon in een andere omgeving of heb ik een ander type hond dan jij. Maar bij onze hond is werkelijk nog nooit een kind weggetrokken :? . Meestal zeggen ouders er niets van als kinderen ongevraagt onze hond benaderen en regelmatig hoor ik ouders zelfs hun kinderen aanmoedigen om de hond te aaien zonder dat te vragen >;) .Onze hond word ook zeer regelmatig zomaar door volwassenen aangehaald :\ . En ik kan daar wel iets van zeggen, maar onze hond vind het 99% van de tijd leuk en zegt nog net geen dank je wel, dus dan komt het ook niet echt aan |o