Estera schreef:Al tijden valt het me op dat vers vlees voeren aan de hond helemaal "hip" is.
De eerste aanraking voor mij was bij aanschaf van mijn Pyreneese Berghond. De fokker wilde namelijk wel graag dat ik hem Carnibest zou voeren en indien niet, dan toch minstens 1 keer per week een "vleesdag". Sindsdien hoor en zie ik het overal. Bij elke vraag met betrekking tot de gezondheid van de hond (op welke forum dan ook) is de eerste vraag of er toch wel vers vlees gevoerd wordt en dat dat anders gedaan moet gaan worden. Je durft als gewone droge brokgever al bijna niet meer te zeggen dat jouw honden brok krijgen, want de reacties zijn niet mis.
Ik ben toevallig tegen vers vlees voeding. Nadat ik me daar grondig over heb laten inlichten door een dierenarts die zich zeer verdiept heeft in het onderwerp voeding en werkenlijkwaar elk wetenschappelijk artikel met betrekking tot dat onderwerp leest en kent. Ik zie argumenten voorbij komen van de voorstanders die imo werkelijk nergens op slaan, zoals: in het wild eten ze ook vlees. Tja, maar laten mijn honden nou inmiddels zo verschrikkelijk ver van de wolf afstaan. Ze lijken er niet eens meer op! Er is, volgens mij, geen enkel hondenras meer dat zichzelf zou kunnen redden in de natuur.
Afijn, ik voer dus gewoon brok. RC om precies te zijn. Al jaren! En ik heb er inmiddels 2 Duitse Herders, een Duitse Dog en een Pyreneese Berghond gezond en zonder gewrichtsproblemen op groot gekregen. Duitse Herder nummer 3 is nu aan de beurt. Wat er op de zak staat dat er in zit, zit er ook in. In mijn ogen is dit een hoogwaardig voer dat aan alle gestelde eisen voldoet en er een strenge controle op na houdt.
Wat mensen hun dieren voeren, moeten ze uiteraard zelf weten. Waar het mij om gaat is dat er mensen zijn waarbij "hun manier" de enige manier is.
Zijn er meer tegenstanders van vers vlees voeding? Wat houdt jullie tegen om over te stappen? Ook de voorstanders mogen zich uiteraard melden, maar laten we het wel gezellig houden!
Waarom wil je dit wetenschappelijk bewezen zien?