Achtergelaten Cane Corso gevonden, Update p25: baas gevonden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 12:02

Huertecilla schreef:
Op basis van de inschatting op afstand door díe ´experts´ wordt een hond dagenlang ´deskundig´ opgejaagd.

Correctie: jij neemt aan dat dat zo is op basis van posts hier in het topic. Geen enkele betrokken expert/DB-medewerker is hier aanwezig om daadwerkelijk verslag te doen. Een 'ooggetuigenverslag' van iemand die meldt dat-ie een dierenambulance achter 'de hond' aan heeft zien rijden is geen 'waarheid' of 'bewijs' dat de hond wordt opgejaagd.

Die posts zijn bijna net zo (on-)realistisch als die van jou zelf, qua inschatting van de situatie en van welke actie wordt ondernomen.

Er is geen enkel feit hier bekend over hoe wordt gezocht, op welke tijdstippen, met hoeveel mensen. Een conclusie dat er 'gejaagd' wordt is dus niet terecht, want het is gewoon niet bekend.

Cer

Ach er worden wel vaker dieren gered om 'te kunnen redden'.. en niet om het dierwelzijn noodzakelijk te verbeteren (denkt bv aan het olifantje Bo Gyi)

Is het meer 'kijk eens wat wij kunnen' of heeft t daadwerkelijk zin?
Het importeren van spaanse honden is ook suf.. er zitten hier asieldieren genoeg die een baasje nodig hebben. En alles wat niet plaatsbaar is, moet je daarmee aan de gang blijven?

Deze hond heeft misschien straks 'geluk' omdat ze bekend is, en (heeeel misschien) iemand treft die ermee om kan gaan.. maar zo niet, wat dan?

Dav

Feit is;
Mensen met verstand van dieren lopen nu door de kou een dier te zoeken wat in nood zit.

Dier is ondervoed,mensen willen dier helpen,goed toch? (of laat je het liever verhongeren?)

Als ieder dier wat getraumatiseerd is afgeschoten zou worden....nou dat zou flink schelen in de hondenbelasting.....
Gelukkig zijn er toch opvang gezinnen die zulke dieren wel op kunnen vangen en nog een leuke tijd kunnen geven.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 12:03

Huertecilla schreef:
Ibbel schreef:
HC, kun jij je boude beweringen ook met cijfers staven?

Ook in NL is voor honden die er niet uit worden gehaald de spuit het eindstation.

Elke hond uit Spanje gered is een hond die niet uit een NL asiel wordt gehaald.

Tel die twee eens op.

Dat is geen bewijs. Jij gaat er van uit dat voor beide groepen honden dezelfde klantendoelgroep bestaat. En dat is niet zo.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 12:03

DaniBanani schreef:
Neemt niet weg dat de DB deze keuze heeft gemaakt en dat ze nu tenminste actie ondernemen, da's nog altijd beter dan niks doen. :)

Is dat zo?
Die hond zou dan zonder opgejaagd te worden rondlopen en lijkt zich prima te redden ook mét.

Het punt is dat in NL straathonden (terecht) niet gewenst zijn. Dat actie een wettelijk opgelegde keuze is.

Om ethische redenen wordt in NL voor ´redden´ gekozen.
Ik vind dat dit realistische grenzen hoort te hebben.
Die lijken mij in dit geval vér overschreden.

Dani

Re: Achtergelaten Cane Corso gevonden, Update zoekactie gestart!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 12:06

Nou, ik vertrouw op de ooggetuigeverslagen dat de hond er niet al te best uitzag. Dat houdt dan in dat het dier zich maar moeizaam staande houdt. Bovendien is de winter tot dusverre extreem mild, het is de vraag of het dier ook overleeft als het gaat vriezen. En in een gebied met veel mensen en andere honden lijkt een zwerfhond mij niet heel wenselijk voor (het gevoel van) veiligheid.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 12:14

Er zijn nu mensen bezig, die -in principe- weten wat ze doen.
Ik ga ervanuit dat ook zij de kansen inschatten en heroverwegen hoe lang ze iets moeten volhouden op de manier waarop ze het nu doen.

Ik zelf ben van mening, dat men wel een grens moet stellen waarop men de aanpak moet aanpassen.

De grootste angst voor verdoven is dat het dier een weg opschiet en haar gezondheid?
Want als men het dier ziet, en op dat moment inschat in welk gebied ze zit/oploopt, zou ik toch heel snel de keuze maken (en het daarbij behorende risico inschatten/nemen) om toch voor verdoving te gaan.
Iedere verdere keuze is daarna afhankelijk van het dier en zijn herstel.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 12:16

Huertecilla schreef:
oor welke toekomst? Realistisch. Hoe groot is de kans dat het een fijn leven in een nieuw gezin krijgt.

Groot :j :j
Wij hebben een kruising Herder die in haar broek scheet bij het zíen van mensen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 12:16

Dit topic dateert van de 22ste.

We zijn nu 4 dagen verder.

Als je hetzelfde doet, krijg je hetzelfde resultaat.

Wat gaan de ´experts´ nu anders doen?

Hoeveel middelen en mensen gaat dit nu en in de toekomst nog aan omas met natte luiers onttrekken?

Ik hoop dat wanneer dit achter de rug is, de ethiek van het ´redden´ tegen het licht gehouden gaat worden.

@DaniBanni: juist nú is het heel slecht weer voor die hond. Nat en koud is heel slecht. Vriezend weer is droog weer en dan kan een hond VEEL meer hebben.

Zelfhonden zijn inderdaad geen goede zaak. Inderdaad is dan onveilig voor de mens. Roedels verwilderde honden zíjn gevaarlijk. Voor de natuurlijke fauna ook, want ze jagen uiteraard wel. Ze eten andere dieren maar zijn ook concurrentie voor de vos bijvoorbeeld.
Voor een eventuele wolvenpopulatie zijn ze nóg funester vanwege hybridisering wat defacto uitsterven van die wilde wolf inhoudt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 12:17

Ik denk dat het grootste probleem met verdoven is, dat je daar iemand met een vergunning voor nodig hebt.
En die iemand zal niet bereid zijn/de tijd hebben een halve dag te wachten tot-ie in actie kan komen. En verder zal zo iemand betaald moeten worden, ook als de hond niet gespot wordt/niet voldoende dichtbij benaderd kan worden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 12:17

Quellian schreef:
Huertecilla schreef:
oor welke toekomst? Realistisch. Hoe groot is de kans dat het een fijn leven in een nieuw gezin krijgt.

Groot :j :j
Wij hebben een kruising Herder die in haar broek scheet bij het zíen van mensen.

Hoe zit het met de muilkorfplicht voor pitbullachtigen?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 12:18

Huertecilla schreef:
Hoe zit het met de muilkorfplicht voor pitbullachtigen?

Voor zover ik weet is dat hier afgeschaft?

Mijn zus heeft een Boerboel, valt onder de 'mastiff-wet', maar hoeft niet gemuilkorft te worden in NL.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 12:20

Huertecilla schreef:
Zelfhonden zijn inderdaad geen goede zaak. Inderdaad is dan onveilig voor de mens. Roedels verwilderde honden zíjn gevaarlijk. Voor de natuurlijke fauna ook, want ze jagen uiteraard wel. Ze eten andere dieren maar zijn ook concurrentie voor de vos bijvoorbeeld.
Voor een eventuele wolvenpopulatie zijn ze nóg funester vanwege hybridisering wat defacto uitsterven van die wilde wolf inhoudt.

Is het niet een beetje vroeg voor zoveel alcohol Hertje? Zullen we het hier gewoon aan de experts overlaten? Ik neem aan dat die wel nuchter zijn ;)

Het wordt nog leuker. muilkorfplicht? Hoelang ben jij al weg uit NL? :o
Laatst bijgewerkt door Caira op 26-01-12 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 12:20

Hé, wat goed dat ze al op 1 meter kunnen naderen. Ik hoop dat ze de hond snel te pakken krijgen. Het lijkt nu misschien even hard, maar het is uiteindelijk beter voor de hond. Je ziet vaak dat als ze eenmaal gevangen zijn, ze meteen rustiger worden.

Afschieten lijkt mij geen optie. Als het nu een gevaarlijke hond zou zijn die mensen aanvalt, maar voorlopig gaat ze vreemden uit de weg, dus ze lijkt me niet gevaarlijk.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 12:21

Huertecilla schreef:
Hoeveel middelen en mensen gaat dit nu en in de toekomst nog aan omas met natte luiers onttrekken?

Ik hoop dat wanneer dit achter de rug is, de ethiek van het ´redden´ tegen het licht gehouden gaat worden.

Jij bent wel erg goed in appels met peren vergelijken. De mensen die als vrijwilliger iets voor dieren willen doen zijn níet dezelfde vrijwilligers die zich bij gebrek aan dieren op zullen gaan werpen om luiers bij demente bejaarden te verwisselen. Dat zijn gewoon verschillende soorten mensen.
We zullen ongetwijfeld in de toekomst minder verzorgenden hebben - zowel in ziekenhuizen als in de thuiszorg als in verpleeghuizen. Maar dat is niet omdat die mensen allemaal liever hondjes knuffelen. De mensen die liever hondjes knuffelen hebben over het algemeen geen roeping om mensen te verzorgen.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 12:24

Huertecilla schreef:
Kaspar schreef:
De situatie is ter plekke door experts bekeken en ingeschat, wat dus tot deze actie leid.

Dezelfde ´experts´ zeker die ponies met modder op de hoven 24/7 op stal willen zeker.

The proof of the pudding is in the eating´.

Het resultaat is veelzeggend. Dit had één dag mogen duren. Punt.
Nu is het goedbedoelde dierenkwellerij onder het wakend oog van DB experts.

Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
Hoeveel middelen en mensen moeten er nu nog ingezet worden? en met wat voor toekomstverwachting voor de hond??
Die middelen en mensen zijn dan niet beschikbaar voor omas met een natte luier.

Als je het topic even goed door had gelezen had je hier kunnen lezen dat de mensen die nu met de hond bezig zijn van de DB zijn. In het 'pony in modder' topic wat jij aanhaalt heeft men te maken gehad met 144, 2 totaal verschillende instanties die los van elkaar staan.

De DB en alle mensen die er mee bezig zijn weten donders goed waar ze mee bezig zijn. Je oordeelt over een -ver van je bed verhaal- waar je nog niet eens alle inhoudelijke info van kent, nog het dier in real life hebt gezien.

Ik wil je ook vragen om deze nutteloze discussie in dit topic verder te stoppen. Het voegt niets toe in dit geval. Bedankt!

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 12:25

Jammer dat ze haar nog niet hebben kunnen vangen. Wel top dat ze nu al zo dichtbij te benaderen is. Geeft de burger moed, lijkt mij zo.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 12:26

Achja HC slaat weer door he.

Hopelijk wordt de hond snel gevangen en terug in conditie gebracht en hopelijk kan ze daarna bij een fijn gezin geplaatst worden, zo niet.. dan zal het een enkeltje dierenhemel worden, tja zo is het nou eenmaal.

Maar om ze nou bij voorbaat al geen kans te geven en gelijk af te schieten gaat mij ook wat te ver.
Zoals eerder gezegt: ze is nu gewoon zo van slag, de kans is goed aanwezig dat als ze gevangen en goed verzorgd wordt alsnog (weer?) heel vriendelijk wordt. Het zal niet de eerste zijn.

En gaat het niet, dan gaat het niet. Maar dan is het in ieder geval geprobeerd.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 12:30

Ik weet niet of je honden en katten kunt vergelijken, maar... een aantal jaren geleden waren wij op vakantie in Frankrijk en daar liep een ziek kitten, zo vlug als water (al dan niet sneller); niet te vangen!
Wij zijn een aantal dagen bezig geweest en uiteindelijk hebben we haar gevangen met een schepnet. Ze heeft gevóchten voor haar leven in dat net, om zich heen zitten klauwen, tot ze eruit was en bij me op schoot lag... tam, zo mak als een lammetje. En ziek, héél ziek.

Ik denk dat het voor deze hond ook zo kan gelden. Als ze eenmaal in goede handen is, dan weet ze dat wel, daar geloof ik in!

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 12:30

Ibbel schreef:
Het is misschien wel beter als alle goedwillende hondenliefhebbers hier in het topic eerst even contact opnemen met de DB/ambulance om te overleggen voordat ze zelf wat doen. Als de mensen van de ambulance al tot op 1 meter kunnen komen, is het misschien niet handig op eigen houtje actie te ondernemen.

Laat het nou inderdaad aan de experts ter plekke over en onderneem alleen zelf actie in overleg.

Bedankt Ibbel, hier ben ik het idd helemaal mee eens.
Op eigen houtje actie ondernemen kan juist het werk wat de DB bereikt heeft weer schaden.
Een heel bos vol met mensen die goede bedoelingen hebben de hond te vangen kan juist negatief werken.
Laat het vangen aan de experts over.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 12:33

@ Hurteullica ik vind het knap dat jij vanaf je pctje kan beoordelen dat deze hond geen kans maakt op een revalidatie & toekomst >;)
Iedereen met een trauma moeten we dus maar afschieten? :Y)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 12:51

Nou, ook hier in Hellevoet is de paniek uitgebroken. Wilde verhalen dat hij een hert aan heeft gevallen etc.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 12:56

Beestje moet ook eten :P

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 12:58

Afschieten vind ik ook nergens voor nodig.
Waar ik hc wel gelijk in geef is dat elke hond wat uit spanje gehaald word, in nl er weer
1 minder kans heeft op een goed tehuis.
Denk dat het opjagen nu ook nog weinig zin heeft als ze gewoon angstig/schuw is voor mensen, en dat ze toch wel eens mogen gaan nadenken over een verdovingsgeweer of vangkooi, dat ze snel gevangen word, dan moeten de risico s maar erbij genomen worden.
Hebben zelf toen we nl woonden verprutste (voornamelijk mollossers,mastino,bullterrier,cane corso,dogo canario,tosa inu,staffords)opgevangen en weer op de rit proberen te krijgen van de 14 hebben we er 2 in moeten laten slapen die echt een kronkel in de kop hadden, zie voor deze hond wel een goede kans om weer een normale hond te worden, mits goede begleiding.
(overigens hier in dld is nog wel een muilkorf plicht iig bij mastino s, wist ik ook niet maar kwam bij de da met hem en hij vroeg waar de muilkorf was)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 12:59

Ik heb niet heel het topic doorgelezen, maar is er een foto van de hond?
Ik woon vlakbij, heb zelf 4 Cane Corso's en vorig jaar een nest gehad. Daarvan zijn 3 pups (inmiddels geen pup meer) in de buurt gebleven. Ook ken ik wat mensen uit de buurt met een Cane Corso. Ben benieuwd of ik hem zou herkennen.