Katnatuurlijk.... brokken zijn ongezond...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:41

Onze stalhonden jatten brood, appels en penen maar ook mueslie van mijn paarden (die staan in een loopstal en hun voer ligt ervoor op de grond) :j :D :+

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:46

mariska32 schreef:
AaronYve schreef:
Ik voer toevallig Hills op aanraden DA ivm kat met leukemie en cronische darmonsteking.
Nu is alles onder controle en is hij 2,0 KG bijgekomen terwijl we dachten hem te moeten laten inslapen. Had aanvallen ed. Dus ik ben blij met deze Hills want het heeft mijn kat geholpen.
Want ik wel erg jammer vind is de prijs, ik betaal 32 euro voor 2 kilo voer, en ze hebben net van dat voer alleen maar een 2 kilo zak :(

Ik twijfel over vers ivm de leukemie maar krijg hier ook geen antwoord op mijn vraag volgens mij dus ga het aan de DA navragen

leukemie kan ik geen antwoord op geven.
mijn hond had wel te kampen met darm onstekingen.
op advies van mijn DA ben ik toen zelf voer gaan koken op basis van vers vlees. verder ben ik me in gaan lezen over vers en heb ook echt succes verhalen gelezen.
bij mijn hond is het mislukt maar dan wel om een zeer weinig voorkomende reden.
mijn hond is alergies voor vlees.... :')
het enigste voer waar zij het wel goed op doet [en er is veel geprobeerd] is een brok van eukanuba zonder vlees.

oei dat is dan even pech hebben. Ik heb met mijn kat al veel meegemaakt dus hoop dat ik hem ook
wat lekkers kan aanbieden :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:46

nee dat kan best,want niet iedereen wil geheel overgaan bv op kvv,dit omdat het vaak met vakanties onhandig is,en ken dus genoeg mensen met brok dagen en kvv dagen.dit is beter dan brok en kvv op een dag te voeren.succes hoop dat je er baat bij hebt.
Captain schreef:
keona schreef:
je kunt bij de visboer afval van vis vragen,bij de poelier haal ik kippenvleugels en konijnenvoorpootjes,en kippengehakt(voor honden/katten).maar je kunt ook kvv halen smuldier/rodiu haal je gewoon in de supermarkt en carnibest bij da of in dierenwinkel.succes

Oke, dank je wel! Zal eens gaan kijken. :D
Is het niet erg dat ze bijv. 4 dagen brokken krijgen en 3 dagen vers?

Captain

Re: Katnatuurlijk.... brokken zijn ongezond...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:48

Dank je wel voor je antwoorden!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:00

F_Orumster schreef:
Die van mij wilde graag gekookte groenten eten, niet rauw.

Helaas, zelfs gekookt met vleessap erover wilde niet, fruit niet, geen wortels van de paarden, geen noten, geen banaan, zelfs geen vis of schaaldieren.. mijn hond is echt overtuigd carnivoor :=

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:10

Arabesk, ik ben vooral erg verbaasd dat dit je nú pas opvalt :D :D Ook in dit verhaal zijn er op bokt jammer genoeg duidelijk 2 kampen.

Onze katten krijgen hoofdzakelijk brok (goede kwaliteit met weinig eiwitten), met daarnaast vers vlees (o.a. kippennekken, - maagjes, -levertjes, -hartjes, eendagskuikens, hele kippenpoten, runderhart, koolvis, etc.).

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:32

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:36

Quellian schreef:
Arabesk, ik ben vooral erg verbaasd dat dit je nú pas opvalt :D :D Ook in dit verhaal zijn er op bokt jammer genoeg duidelijk 2 kampen.

Hahaha, dat verbaasde mij ook al :D

Feitelijk gaat bij alle dieren en mensen hetzelfde verhaal op. Geld verdienen gaan boven gezondheid en lobbyisten verdienen er een goede boterham mee..

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:50

Ja mij ook eigenlijk :D

fargo schreef:
Bij Hills hebben ze o.a. gewoon (eigen) kennels met honden die het voer testen, daar gebeuren echt geen rare dingen hoor.

Oke, omdat sommige Peta-achtige sites praten over dierproeven en slechte leefomstandigheden enzo.
Er is zelfs een lijst met 'dierproefvrije' merken, meeste is dus wat hier op de versmarkt al voorbij komt.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:04

Nou zijn wij vandaag naar de dierenarts geweest met onze poezel, ze was lusteloos, wilde niet eten (en dat voor een kat die graag eet en alles doet voor wat te eten) en had last van haar buik. De dierenarts vermoedde een ontsteking aan de alvleesklier. Als ik google krijg ik alleen maar chronische pancreatitis en daar gaan we voorlopig nog maar even niet vanuit.
Ze heeft nu een spuit met ontstekingsremmers gekregen voor drie dagen en zodra ze thuis was voelde ze zich al een stuk beter en begon weer wat te eten etc.

Is dit te voorkomen op enige manier? Volgens de dierenarts kan het spontaan op komen zetten, maar daar geloof ik eigenlijk nooit zo in :=
Hier zitten meer voedings-/kattendeskundigen dan hier in huis, dus ik hoor graag wat jullie mening is :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:23

Op het suikerkattenforum kan ik veel info vinden over pancreatitis mede omdat diabetes een gevolg kan zijn. Er is een acute en chronische vorm. Heeft de Da een bloedje getrokken om een juiste diagnose te stellen?

In dit artikel staat wel veel info, denk ik :)

http://www.idexx.nl/diergezondheid/educ ... f/0209.pdf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:36

Hier trouwens nog een voorbeeld van een granenvrije kattenbrok:

Afbeelding

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 19:07

fransje23 schreef:
Op het suikerkattenforum kan ik veel info vinden over pancreatitis mede omdat diabetes een gevolg kan zijn. Er is een acute en chronische vorm. Heeft de Da een bloedje getrokken om een juiste diagnose te stellen?

In dit artikel staat wel veel info, denk ik :)

http://www.idexx.nl/diergezondheid/educ ... f/0209.pdf

Thans voor de info. De DA heeft geen bloed geprikt omdat het pas 1 dag aan de gang was. Als het donderdag nog niet goed is moeten we terug en wordt er bloed geprikt. Een aantal symptomen kloppen, maar ze heeft iig niet overgegeven en heeft ook geen dunne poep. Bovendien is ze pas vier jaar oud, dus nog lang niet middelbaar, wat veel gezegd wordt.
Ik ga haar iig erg goed in de gaten houden, is echt mijn kleine meisje.

Maar voeding oid is dus niet per se een aanleiding?

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 19:09

Urielle schreef:
Op welke manier worden de toxische stoffen verwijderd?
Hoe zit het dan met het vlees wat wij zelf consumeren (biefstukje of speklapje bijvoorbeeld)?
Waarom worden er in het produktieproces andere stoffen toegevoegd die ook niet gezond zijn voor het dier?

Heb ik ook al een paar x keer gevraagd maar krijg daar maar geen antwoord op.

Nicolletje schreef:
Dan kom ik weer met mijn Aldi premium brokjes :') (van andere huismerken enzo weet ik het niet) ook die mogen alleen vlees gebruiken dat ook geschikt is voor menselijke consumptie :j

(ik werk niet bij de aldi of lidl maar kan er nooit zo goed tegen dat dat door sommige mensen nog steeds weggezet wordt als 'troep' terwijl het vaak als beste uit de bus komt en duur niet persé beter hoeft te zijn)

Ik wist niet dat kippenkoppen voor menselijke consumptie geschikt waren :D Maar wat goed zeg dat ze dan toch de moeite nemen om de verontreinigde stoffen uit te halen, en dat voor die prijs.
Ik moet het maar weer doen met een verontreinigde gehaktbal, de slager vanavond wist overigens ook niets van het zuiveren van verontreiniging in vlees. :n

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 19:20

Britt schreef:
Nou zijn wij vandaag naar de dierenarts geweest met onze poezel, ze was lusteloos, wilde niet eten (en dat voor een kat die graag eet en alles doet voor wat te eten) en had last van haar buik. De dierenarts vermoedde een ontsteking aan de alvleesklier. Als ik google krijg ik alleen maar chronische pancreatitis en daar gaan we voorlopig nog maar even niet vanuit.
Ze heeft nu een spuit met ontstekingsremmers gekregen voor drie dagen en zodra ze thuis was voelde ze zich al een stuk beter en begon weer wat te eten etc.

Is dit te voorkomen op enige manier? Volgens de dierenarts kan het spontaan op komen zetten, maar daar geloof ik eigenlijk nooit zo in :=
Hier zitten meer voedings-/kattendeskundigen dan hier in huis, dus ik hoor graag wat jullie mening is :)

Yup! Na een week Prednison was hij weer als nieuw *D
En oppassen met wat je te eten geeft (licht verteerbaar en rustgevend, denk aan kip, rijst, etc.).

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 19:22

Thans voor de tip! Nooit meer last gehad daarna?

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 19:25

Even zo een paar posts gelezen in dit topic.. Maar is dit niet topic nummer zoveel over de voors van vers voeren en mensen die vervolgens reageren dat hun hond/kat al jaaaren bonzo/rc krijgt en het er goed op doet, worden overspoeld met argumenten waarom ze hun dier toch echt mishandelen als ze niet vers voeren?

Of zie ik het verkeerd? :D

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 19:46

Ts nu heb toch echt een brandende vraag. Ga je nu ook je profiel aanpassen dat katten niet in hokjes horen. Dat katten niet binnen horen. Dat katten alleen maar vers MOETEN eten. Maar vergeet dan niet dat een kat zelf op zoek moet naar voedsel. Misschien kan je dan een catparadise maken zodat een kat ook echt op zoek moet naar voedsel en het ook zelf moet doden. Misschien dan een verschil maken over katten paarden en knaagdieren in je profiel dan kan je over een jaar weer een topic openen over het feit dat hamsters verkeerd gevoerd worden. Laat aub 1 keer mensen in hun waarde en probeer ze niet te bekeren door wat JIJ juist vind.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 20:04

Britt schreef:
Maar voeding oid is dus niet per se een aanleiding?

Het zou kunnen dat de alvleesklier dus een grote hoeveelheid koolhydraten in het voer överwerkt"is en dat daardoor klachten ontstaan.

Heeft je kat Prednoral of een andere prednision-spulletje gehad of meer een NSAID zoals bijvoorbeeld Rymadyl.

Ik ben zelf altijd huiverig bij het geven van Prednison vanwege de vele bijwerkingen, zie bijsluiter: http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... -tabletten

Overigens zou Prednison ook een rare keuze zijn bij een ontstoken alvleesklier aangezien het de bloedsuikerspiegel verhoogd en daardoor de alvleesklier stimuleert om meer insuline aan te gaan maken. Niet voor niets staat pancreatitis bij de bijwerkingen.

Ik geef het liefste gekookte kip- of koolvisfilet aan een zieke kat. Lichtverteerbaar en vaak vinden ze het ook nog lekker.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 20:13

volgens dierenartsen is vers idd vaak moeilijk kompleet te maken.

Echter ze vergeten wel dat ze wel brok aanraden om te voeren die totaal niet compleet is. Geef maar eens brok die voor 90% bestaat uit vlees (vlees, orgaan,bot) en 10% groente/fruit.
Zolang honden 10 jaar kunnen worden op brok met maar 4% vlees erin ga ik ervan uit dat mijn honden heel goed vers kunnen eten zonder op een paar % te letten. Als de ontlasting goed is dan is wat ze binnen krijgen ook goed als je vers voert.
Ik ben dus zo iemand die elke keer als ze poepen kijkt wat eruit komt.

Echter ik weet ook dat niet elk dier goed op vers voeding reageerd en laat staan het wil eten! Heb hier een kat die eet alleen happy cat. Ze vangt muizen en vogels om ze ongeschonden in huis los te laten :( maar meer doet ze niet met vers vlees wat ik ook voor zet helaas.
En ken ook honden die op brok zitten omdat ze het op vers echt niet goed deden wat de eigenaar ook geprobeerd heeft.

Hetgene wat goed is voor je dier is hetgeen waar je dier het goed op doet. En ik laat iedereen in zijn/haar waarde wat ze ook willen voeren. Echter bij bepaalde gezondheids problemen die voedingsgerelateerd zijn dan heb ik ook weleens zo iets van: eigen schuld!!!!

Bijv. gebitsproblemen. Al die tandplak en aanslag e.d. honden die met hun 3de levensjaar al een tandentoilet moeten krijgen vna de dierenarts. Eigen schuld als je brok voert. Die plakken aan de tanden. Eet zelf maar eens een liga koek bijv. en daarna in plaats van een koek wat vlees eten. Ik weet heel zeker dat vlees niet aan je tanden plakt en koek wel. Net zoals brok wel plakt en vers vlees niet.
Bovendien vind ik het heerlijk dat mijn honden gerust een uur kunnen eten i.p.v. 1 minuut.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 20:50

Quellian schreef:

haha dat was ook het eerste wat ik dacht, heb een paar keer naar de datum gekeken :))

Mijn katten krijgen ook vers, dan wel KVV omdat ze niet naar buiten kunnen en ik ze dus niet buiten kan voeren (wil geen gesleep met halve dieren door mijn huis ;) )
Heb ook het halve internet gelezen en ben toen tot de conclusie gekomen dat geen enkel brok voldoet aan wat ik mijn katten wil voeren.... niets komt in de buurt van wat ze echt nodig hebben en dus ben ik KVV van Tinlo gaan voeren. Daarnaast krijgen ze ook nog weleens stukjes kipfilet, vis en orgaantjes + wat blikvoer waar ook wat rijst in zit. Ik denk dat ze dan wel volledig te eten krijgen en zeker niet zo eenzijdig als elke dag hetzelfde smaakje brokken....
Nu heb ik nog wel heel veel brokken staan, had toen net een zak van 10 kilo gekocht. Zo af en toe krijgen ze nog wel wat brokjes en vinden dit ook heerlijk, niet zo gek natuurlijk met al die suikers erin!! Daaraan merk je toch ook wel dat het meer snoepgoed voor ze is dan echt voer.... ook drinken ze veel meer als ze wat brokjes krijgen en drinken ze weinig met vers vlees. Wel plassen ze evenveel en komen ze dus geen vocht tekort :)
Ben ooit eens de discussie aangegaan met de dierenartsassistente die helemaal Hill's fan is, maar ik ben afgehaakt.... vermoeiend omdat ze niet wilde inzien dat vers ook een goede optie is.
Wel vind ik dat iedereen gewoon moet voeren wat hij of zij wil, ik ga geen mening opdringen maar wil wel altijd de discussie aangaan hoor ook om de mening van de ander te horen. Hoe goed denkt iemand na over het voer voor zijn dieren, vind ik interessant!!

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 21:44

Aranel schreef:
Even zo een paar posts gelezen in dit topic.. Maar is dit niet topic nummer zoveel over de voors van vers voeren en mensen die vervolgens reageren dat hun hond/kat al jaaaren bonzo/rc krijgt en het er goed op doet, worden overspoeld met argumenten waarom ze hun dier toch echt mishandelen als ze niet vers voeren?

Dit is in mijn ogen inderdaad topic nummer zoveel over dit onderwerp. Echter ben ik wel van mening dat het vaak uitdraait op dat de brokkenkant de vers vleeskant op een onfatsoenlijke manier laat weten dat hetgeen zij vertellen niet interessant is, of dat ze hun mening op proberen te leggen en meer van dat soort dingen.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:18

Quellian schreef:

Ik was ook zeer verbaasd :j
arabesk die d'r paarden zo natuurlijk mogelijk wilt houden en dan d'r katten brokjes geeft?? >;)

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:26

Dat schetste ook mijn verbazing :)

Los daarvan krijgen mijn katten al vanaf dag 1 een mengeling van brokjes en vers vlees. Ze krijgen bij het koken altijd de stukjes rauwe kipfilet met peesjes/ adertjes/ vet/ etc. Eens in de zoveel tijd rauwe drumsticks, levertjes, maagjes, rundvlees, verse garnalen, etc. Op de levertjes en de maagjes na zijn het welkome afwisselingen wat mijn katten betreft! 's Ochtends krijgen ze dieetbrok, omdat Floris al eens 4 dagen bij de dierenarts mocht blijven wegens verstopte urinewegen. Ik ga het risico niet nemen om iets in de balans van het voeren te verstoren door die (dure!!!) brokjes niet te geven. En dat vullen we dan aan met vlees uit blik en vers vlees. Incidenteel vullen ze het zelf nog even aan met een verdwaalde vogel of muis en een hoop insecten.

Ik ben niet zo voor per sé dit of dat, ik kijk liever naar wat goed is voor mijn katten. Ze zijn (los van het ontstoken oogje van Lotje nu dan) allebei kerngezond en dolgelukkig en lekker actief.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:51

xRomana schreef:
Ik wist niet dat kippenkoppen voor menselijke consumptie geschikt waren :D

Frikandel? :=