Waarom is het meest nuttige rashonden-boekje een geheim

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 13:33

Moll schreef:
Klopt, ze willen niet veranderen, want dat kost geld, en status.

Er zijn genoeg rassen die verbetering kunnen op leveren in veel rassen zo ook de alano, of ca de bou
Boerboel enz enz in de am staf kan de pitbull veel goeds doen qua heupen en elleboog.

Spaniels (komen van ´espaneul´ et al), brakken, lange honden, zelfs aardhonden kunnen hier rastypische genenverversing uit gebruikshonden vinden.

Moll

Re: Waarom is het meest nuttige rashonden-boekje een geheim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:37

Klopt, móet alleen bekennen dat ik jacht drijf en retrievers niet echt thuis ben.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 17:07

Misschien is het tijd voor wat nieuwe stamboeken, die zich van de bestaande gesloten stamboekregels niets aantrekken. Komen hier ideeën genoeg voorbij.. paar mensen met ambitie per ras, en dan goed laten begeleiden door genetici voor die rassen die duidelijke problemen hebben.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 17:11

Of bepaalde soorten laten uitsterven
Laatst bijgewerkt door Raineri op 20-09-11 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 17:29

Ja ook, volgens mij zijn er wel enkele die toch niet meer te redden zijn.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 17:54

Het nadeel is gewoon in dit geval dat je dan met een paar fokkers zou moeten zijn, een DNA database op zou moeten zetten, alles wat niet geschikt is zou moeten castreren, alle pups die je uitbesteed zou moeten castreren om te voorkomen dat mensen er illegaal mee gaan fokken. Enorm veel DA-kosten moeten maken om te zorgen dat alle mogelijke testen gedaan worden enz. Ik lag er vannacht nog over te denken, je moet wat als je niet kan slapen. Maar het lijkt me gewoon schier onmogelijk,.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 18:06

Iris82 schreef:
Het nadeel is gewoon in dit geval dat je dan met een paar fokkers zou moeten zijn, een DNA database op zou moeten zetten, alles wat niet geschikt is zou moeten castreren, alle pups die je uitbesteed zou moeten castreren om te voorkomen dat mensen er illegaal mee gaan fokken. Enorm veel DA-kosten moeten maken om te zorgen dat alle mogelijke testen gedaan worden enz. Ik lag er vannacht nog over te denken, je moet wat als je niet kan slapen. Maar het lijkt me gewoon schier onmogelijk,.

Dus.... de individuele verkoper gewoon vervolgen zowel onder de dierenwelzijnswet als voor leveren van wanprestatie voor het leveren van ´defecte´ waar.

Dan komen er vanzelf veel meer die buiten het huidige systeem stapen én komt er druk op dat systeem om te veranderen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 21:15

Iris82 schreef:

Hmm, niet het DNA verhaal, maar alle testen en castratie van niet fokwaardige dieren kom ik bij een aantal raskattenfokkers hier op bokt wel tegen. Die castreren dan ruim voordat de kittens met ong. 13 weken naar de nieuwe eigenaar gaan. Wil je een fokdier dan zal je en geluk moeten hebben dat er 1 geschikt is en meer betalen dan voor een huiskat exemplaar.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 21:19

Klopt. Dat DNA gebeuren is dan ook niet nodig omdat iedereen in 'de wereld' op dezelfde manier handelt en er voldoende dieren beschikbaar zijn. Maar als je helemaal opnieuw wil beginnen, dan heb je maar een beperkt aantal dieren natuurlijk en zul je goed na moeten gaan dat je je genenpoel zo uitgebreid mogelijk houdt.

Maar ik vind het niet onverstandig van die raskattenfokkers hoor! :)
Jammer dat het met katten zo anders gaat als met honden. Eigenlijk moeten we gewoon 1 centraal hondenras maken. De HTK-hond.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 21:29

Iris82 schreef:
Eigenlijk moeten we gewoon 1 centraal hondenras maken. De HTK-hond.

Is geloof ik in Duitsland geprobeerd, zal het eens googlen, als ik me goed herinner heet het "ELO". Was géén groot succes.

Edit: wikipedia weet álles, voila: http://de.wikipedia.org/wiki/Elo_%28Hunderasse%29
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 20-09-11 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 21:31

Iris82 schreef:

Voor NL woongebied. In drie formaten en drie vachtvarianten.

Híer zijn er nog wel een paar met werktaken (en bij díe rassen is geen erfelijk gezondheidsprobleem).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 21:33

Kuggur schreef:
Iris82 schreef:

Is geloof ik in Duitsland geprobeerd, zal het eens googlen, als ik me goed herinner heet het "ELO". Was géén succes.

Dát is een tijd terug...
Was ook een hond waarvan de wol werd gebruikt.
Ik moet er hier nog wat in een boek over hebben, maar ik heb geen idéé in welk en het is zonder dat onbegonnen werk om het op te zoeken.

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 22:04

http://rashondenwijzer.nl/overzicht-hon ... ndoeningen
Om even te laten zien hoeveel rassen er wel niet naar de knoppe geholpen zijn ;(

Daarnaast ben ik wel blij te hebben gelezen dat ze bij de shar-pei iets kunnen gaan doen aan 1 erfelijke ziekte De shar-pei koorts of tewijl FSF.
Ze zijn erachter wat het probleem is.
http://www.sharpei.nl staat het stuk te lezen.

En om dan even een vergelijking te laten zien tussen de traditionele sharpei en de westerse (show) zie volgende link
http://www.hntm-sharpei.nl/de%20verschillen.html.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 22:32

Huertecilla schreef:
Sorry, maar ik ben het totaal niet eens bij het vingerwijzen naar de consument.

Pak een rasgidsje uit de bibliotheek of boekhandel en daar staat NIET de werkelijke orde van grootte van de problematiek in en verder staat er bij; koop een pup bij een door de de rasvereniging erkende fokker voor een vernatwoorde gefokte gezonden hond.

De koper weet niet wat deze niet weet en de daadwerklijke informatie wordt niet alleen onder het kleed gehouden, er wordt zelfs compleet verkkerd voorgelicht, mislied.

De ENIGE schuldige is de kynologie; de fokkers die het geld verdienen, de keurmeesters die het de afgrond in sturen, de overkoepelende organisaties die lekker belangrijk blijven doen in hun gevestigde machtsstsructuur.
Díe weten ervan. Net als de dierenartsen die gewoon rekeningen blijven schrijven en niet bij het ministerie voor de deur liggen over dieren rechten.

De consument is de koper van de gouden eieren en die weet niet dat ze rot zijn.
Die is in deze het slachtoffer van misleidende informatie en niet als de koper van zeehondenbont.

De consument is net zo goed schuldig, die wil een zeepaardje, terwijl ze geen aquarium hebben......

Het is gewoon ronduit stóm om een hond aan te schaffen zonder je erin te verdiepen, een puppie kopen omdat dat puppie zo schattig en wollig en pluizig is, maar je er niet in verdiepen hoe groot dat puppie kan worden. Het is stom om klakkeloos de verkoper te geloven, en alles voor zoete koek te slikken.......

Voor een Senseo kan er wel op consuwijzer.nl gekeken worden, maar bij een hond is dat teveel werk, en de kans dat die hond 14 wordt, is groter dan dat die Senseo dat wordt...... goed, tegenwoordig ook niet meer, maar toch. Niet weten is geen excuus, dan zorg je dat je het wél weet. Dat excuus gaat bij paarden ook niet op.

Ik ben ook geen fokker. Ik heb nu een hond, die een nakomeling is van mijn vorige hond. Maar toen ik begon met honden, wist ik niks, toen ik bedacht dat ik een hond wilde, wist ik niks........ ik heb alles gelezen wat los en vast zat, heb gebeld met alles en iedereen die maar enigszins iet van Duitse Herders wist, kwam na maanden thuis met Tibeau..... die kerngezond was. Mijn Dimo is niks mis mee, mijn Raphi blaakt van gezondheid, en mijn honden hebben nooit een stap kreupel gelopen, behalve toen Beau oud werd, en slijtage kreeg. Wat gewoon te maken had met ouderdom en nergens anders mee.

Onwetendheid is geen excuus, nu niet en nooit. Je kunt het best weten, en zeker nu....... 10 jaar geleden was met mss nog iets moeilijker, maar kon het ook, en waren bepaalde problemen ook al bekend. Bij paarden wordt ook de grootst mogelijke nonsens verkocht, maar ook over paarden is voldoende accurate informatie te vinden, als je je best maar doet.

Buiten dat moet je als koper ook weten dat een verkoper zijn product wil verkopen, en dus altijd gekleurde informatie geeft. Dat besef is er bij bitloze hoofdstellen wel. Waarom dan niet bij rashonden? Dat is dan toch gewoon stom?

Ik spaar de fokker ook niet, de RvB ook niet. Je bent hartstikke fout als je doorgaat met fokken met honden die een heel grote kans hebben op allerlei problemen, en je bent ook hartstikke fout als je dat toestaat en zelfs beloont. Maar als de consument die puppen zou weigeren te kopen, en gezonde puppen zou éisen, en zelf veel en veel meer onderzoek zou doen, was het gauw afgelopen met het huidige fokbeleid, want het kan doorgaan omdat de consument die puppen koopt en blijft kopen.......

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 22:54

Ik heb 19 jaar gefokt maar ben het wel,met je eens.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 23:24

Yamcha schreef:
Bij paarden wordt ook de grootst mogelijke nonsens verkocht, maar ook over paarden is voldoende accurate informatie te vinden, als je je best maar doet.

Vertel mij wat ;)

De hondenwereld loopt overigens met alles ver voor op de paardenwereld.
Mbt dierenwelzijsnwetgeving meer dan 100 jaar en mbt p+ beleren/trainen ruim 35.
Zo is de prikband vrijwel uitgeband en het bit nog de norm.
Zelfs Martin Gaus is al 10 jaar van het slipkettinkje over op de klikker, maar de paarden´trots´ van Oranje maakt nog steeds een school met het afdwingen met minder pijn als enige beloning.
De fokellende loopt ook voor; pakweg 50 jaar, idem mbt de aanklacht door het Ministerie 23 jaar terug en het nu eindelijk breder aanklagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 09:16

Nou, dan wordt het met de paarden helemaal niks......
Als je al ziet hoeveel mensen het gewoon te moeilijk vnden om zich überhaupt in het wezen hond te verdiepen, en geen flauw idee hebben wat een hond eigenlijk is (laat staan rasspecifieke dingen) dan is een paard al helemaal beroerd af, want die leeft ook nog eens heel erg anders dan een mens.......
Nah, wordt niks.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 09:27

Yamcha schreef:
Nou, dan wordt het met de paarden helemaal niks......
Als je al ziet hoeveel mensen het gewoon te moeilijk vnden om zich überhaupt in het wezen hond te verdiepen, en geen flauw idee hebben wat een hond eigenlijk is (laat staan rasspecifieke dingen) dan is een paard al helemaal beroerd af, want die leeft ook nog eens heel erg anders dan een mens.......
Nah, wordt niks.

Waarom denk je dat ze massaal in de stal staan in NL? Dat meer dan een derde zó 8)7 dat ze sterotype gedrag vertoont?!
Als je ook maar 1 boekje over páárden leest en dierenliefhebber bent doe je dat niet.
Maar goed, dat is off topic.

Het is echter wel in lijn met de onderliggende oorzaak van het waarom in de vraagstelling van de topictitel; ménsenbelang weegt zwaarder dan dierenwelzijn. Zelfs hobby-lol weegt zwaarder dan dierenrecht. Men vindt de hulpeloze hondgedrochten schattig en dus zijn ze razendpopulair.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 09:38

marielle231 schreef:
http://rashondenwijzer.nl/
Om even te laten zien hoeveel rassen er wel niet naar de knoppe geholpen zijn

Ik ben geschokt, ik vind dit echt heel, heel erg........
Die arme, arme honden....... ik had al geen honden met Nederlands bloedlijnen, ook Dimo komt uit Duitse lijnen, maar die Nederlandse honden komen er zeker weten ook niet....... Ik rijd wel weer 800 km...... maar dít, dit is te erg, veel te erg, en ik werk hier niet aan mee. Geen Nederlands gefokte pup bij mij, sorry mensen. Ik heb rashonden, met papieren.......

Maar dat mijn Raphi een curiositeit is omdat hij kerngezond is, goed gebouwd én een Duitse Herder, dat zegt toch wat...... dat is te gek voor woorden, en het is nog gekker dat hij niet goedgekeurd wordt omdat ie 6 cm te groot is.......

En voor de mensen die nu komen met: ik heb een rashond look-a-like, zonder papieren..... het verdwijnen van het papiertje haalt de gezondheidsproblematiek niet weg. De honden zijn net zo ziek, alleen daar wordt mee gefokt zonder controle........
Huertecilla schreef:
Men vindt de hulpeloze hondgedrochten schattig en dus zijn ze razendpopulair.

Dat bedoel ik...... dat is toch verschrikkelijk.....?

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 09:51

De welsh springer staat niet eens in dat lijstje van de rashondenwijzer.

De Engelse wel, maar ondanks dat ze ver weg van elkaar afstammen is dat toch een heel apart ras en ik weet niet in hoeverre ze vergelijkbaar zijn. Jammer, was wel benieuwd. Ben altijd onder de indruk dat ik een "relatief" gezond ras gekozen heb namelijk..

Stond vandaag een heel stuk over rashonden in de Metro. Nog niet de kans gehad om het te lezen maar hij zit in m'n tas dus dat komt vanmiddag, de titel "rashond wordt een ramp" is al niet veelbelovend :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 09:53

Neej schreef:

De Engelse wel, maar ondanks dat ze ver weg van elkaar afstammen is dat toch een heel apart ras en ik weet niet in hoeverre ze vergelijkbaar zijn. Jammer, was wel benieuwd. Ben altijd onder de indruk dat ik een "relatief" gezond ras gekozen heb namelijk..

Kijk in de link van de UKC enquete welke ik gegeven hebt.

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 09:54

Yamcha schreef:
marielle231 schreef:
http://rashondenwijzer.nl/
Om even te laten zien hoeveel rassen er wel niet naar de knoppe geholpen zijn

Ik ben geschokt, ik vind dit echt heel, heel erg........
Die arme, arme honden....... ik had al geen honden met Nederlands bloedlijnen, ook Dimo komt uit Duitse lijnen, maar die komen er zeker weten ook niet....... Ik rijd wel weer 800 km...... maar dít, dit is te erg, veel te erg, en ik werk hier niet aan mee. Geen Nederlands gefokte pup bij mij, sorry mensen.

En voor de mensen die nu komen met: ik heb een rashond look-a-like, zonder papieren..... het verdwijnen van het papiertje haalt de gezondheidsproblematiek niet weg. De honden zijn net zo ziek, alleen daar wordt mee gefokt zonder controle........
Huertecilla schreef:
Men vindt de hulpeloze hondgedrochten schattig en dus zijn ze razendpopulair.

Dat bedoel ik...... dat is toch verschrikkelijk.....?

de look a like's zijn idd niet gezonder dan de stamboomhonden.
Ik was ook geschokt hoor, kijk ik heb een ras waarvan ik dit al wist, veel mensen raden het af om een sharpei aan te schaffen, ken sharpei liefhebbers die ook al van het ras zijn afgestapt.
Hoe leuk ze ook zijn, al die problemen en uiteraard het verdriet ze kunnen er gewoon niet meer tegen.
Waarom ik dan toch weer voor een sharpei kies? tja ik kom gewoon niet op een ander ras uit, de pei past super bij mij.
Keuze stamboom ja of nee, tja na verhalen over verschillende fokkers ben ik voor een stamboomloze gegaan, stom misschien de tijd zal het leren denk ik, op dit moment is ze nog gezond, geen operaties aan haar ogen en zit zelfs te denken om haar te laten testen op HD ED en andere typische sharpei problemen..

Bij radar was afgelopen maandag weer een stukje over rashonden
http://beta.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1111490

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 10:00

Neej schreef:
Stond vandaag een heel stuk over rashonden in de Metro. Nog niet de kans gehad om het te lezen maar hij zit in m'n tas dus dat komt vanmiddag, de titel "rashond wordt een ramp" is al niet veelbelovend :+

Heel grappig dat de media er nu bovenop springen.

Ben benieuwd of de publieke opinie erdoor beïnvloed wordt.
Als dat hier op Bokt bij de ´dierenliefhebbers´ doorfiltert, zijn er aardig wat ´assertieve´ ahums die zich zouden moeten verexcuseren naar mij :j

30 jaart geleden was er geen draagvlak voor. Ook het positief trainen was moeizaam. Blijkbaar is de bio-ethiek toch echt wel geëvolueerd. Dat biedt ook hoop voor de paarden, voor ooit een serieus op welzijnscriteria gestoeld paardenbesluit *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 10:01

Neej schreef:

Dan moet ik even zien dat ik hem krijg :j die metro bedoel ik :j

ik hoor over de welshjes dat ze veelvuldig last hebben van HD en oogproblemen....... de rashond is gewoon stuk gefokt. Hier in NL dan toch. Met dank een Hollywood en domme mensen die het hebbe-hebbe-hebbe-syndroom hebben......

Marielle: ik heb de uitzending gezien, en mijn hart brak bij die arme zieke honden, en ik vroeg me af, waarom de baasjes ipv er zoveel medicijnen in te stoppen en dat ellendige leven maar te rekken, die honden niet lieten inslapen..... waarom ga je in heaven's name fokken met honden die niet eens zelf puppen kunnen maken, die niet eens ze zelf ter wereld kunnen brengen? Wat bezielt je om dát te willen vermeerderen?
Wat bezielt een mens om hondjes te fokken die chronisch lijden aan afschuwelijke hoofdpijnen, die geen stap kunnen zetten zonder pijn, die áltijd pijn hebben bij het lopen, die wel wíllen bewegen, maar hun lijf laat het niet toe...... mijn Beau liet ik inslapen voor het zover kwam, en dat was door artrose, maar je bent ziek in je hoofd als je die ellende willens en wetens op de wereld zet, en je bent nog stommer dan het achtereind van een koe om die ellende te kopen, puur op de blauwe oogjes en het leuke smoeltje......

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 10:04

Huertecilla schreef:
30 jaart geleden was er geen draagvlak voor. Ook het positief trainen was moeizaam. Blijkbaar is de bio-ethiek toch echt wel geëvolueerd. Dat biedt ook hoop voor de paarden, voor ooit een serieus op welzijnscriteria gestoeld paardenbesluit *\o/*

Alles heeft z'n tijd nodig blijkbaar. Ben ook benieuwd of er nou daadwerkelijk ook ACTIE ondernomen gaat worden, of dat het weer blijft bij loos gepraat en vingerwijzen. De tijd zal het leren :+

Ik had trouwens je UKC lijstje gezien ja, was alleen wel benieuwd hoe het in NL gesteld is met de WSS. RV doet elk jaar wel een gezondheidsonderzoek waarvan de resultaten vrij in te zien zijn, maargoed, iets met eenzijdige informatie enzo ;)