Wie heeft er ook een papegaai?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 20:26

Top dat je kunt gaan kijken??? (maar kon het niet eerder, dat hij zich niet in de tussentijd bedenkt... :o )

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 20:32

Gerda20 schreef:
Ik weet dat het voeren niet gezond is. Maar het beestje is al 20.... En heeft 20jaar zo geleefd, wie ben ik dan om het ineens anders te doen? Ik hou het lekker zo.....
En tuurlijk krijgt ie wel zijn papegaaien voer en extra fitamines en mineralen.... Zo slecht zijn we ook weer niet...

(ff weer tv kijken zo terug haha)

Krijgt ze ook kiezel en grit? Dat is belangrijk voor papegaaien!
Verder kun je haar misschien laten kortwieken dat hij toch zijn hok uitkan?

Jessy_luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 12:02

hallo,

ik heb ook een valkparkietje met de naam: jawel ........Gogo!
maar nu plukt hij al een tijdje zijn veertjes onder zijn vleugels weg, wat kan dit zijn en wat kan je er tegen doen?

Astaloca

Re: Wie heeft er ook een papegaai?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 13:00

Wij hebben nu 2 nieuwe venezuela papegaaien :) Weet iemand veel over deze vogels? Ze zijn van juni dit jaar :)

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 14:34

Jessy_luna schreef:
hallo,

maar nu plukt hij al een tijdje zijn veertjes onder zijn vleugels weg, wat kan dit zijn en wat kan je er tegen doen?

Heeft hij een maatje? hoelang per dag mag die uit de kooi? Heeft hij genoeg speeltjes in de kooi hangen?

Jessy_luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 22:03

kiwi1990 schreef:
Jessy_luna schreef:
hallo,

Heeft hij een maatje? hoelang per dag mag die uit de kooi? Heeft hij genoeg speeltjes in de kooi hangen?

de vogel heeft geen maatje, mag de hele dag uit de kooi maar gaat niet. (hij zat eerst in een kleine kooi, en heeft nu een grote en sinds dien wil hij er niet meer uit) hij heeft 1 speeltje maar speelt hier nauwelijks mee. moet ik meer speeltjes aanschaffen? (ik ben bang dat hij daar ook niet mee gaat spelen) wel is ze hand tam maar laat zich niet oppakken of gaat zomaar op je hand zitten, maar je kan hem wel aaien.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 23:29

Jessy_luna schreef:
de vogel heeft geen maatje, mag de hele dag uit de kooi maar gaat niet. (hij zat eerst in een kleine kooi, en heeft nu een grote en sinds dien wil hij er niet meer uit) hij heeft 1 speeltje maar speelt hier nauwelijks mee. moet ik meer speeltjes aanschaffen? (ik ben bang dat hij daar ook niet mee gaat spelen) wel is ze hand tam maar laat zich niet oppakken of gaat zomaar op je hand zitten, maar je kan hem wel aaien.

Hoelang zit ze al alleen? misschien dat je kan kijken naar een maatje voor erbij. Veel valkjes gaan schreeuwen en plukken als ze zich alleen voelen en of vervelen.
Ook heeft ze dan (als de andere vogel wel speelt) ook een voorbeeld van een andere vogel om te gaan spelen/leren spelen.

Het opstappen is makkelijk aan te leren, en nog makkelijker omdat ze schijnbaar al gewend is aan handen. Neem iets wat ze héél lekker vind aan voedsel in je ene hand, en hou je andere hand ertussen op zon afstand dat ze eerst moet opstappen om bij het voer te komen.
Zodra ze dat doet zonder twijfel kan je daar een commando aan geven op het moment dat ze opstapt om het voer te pakken zoals op of stap op. Als ze dat door krijgt kan je het commando geven en zal die opstappen en dan pas de voerbeloning geven. Dit kan je ook oefenen met een klikker dat hebben ze snel door. (zelfde manier als bij honden, op het moment dat ze lekker krijgen klikken, zodat ze het geluid gaan koppelen aan een beloning krijgen. op die manier kan je altijd op het goede manier belonen als je goed klikt.)

Over het niet meer uit de kooi willen: is er iets in de omgeving veranderd? als er iets anders is, zoals bv de kooi staat op een andere plek kunnen ze het niet vertrouwen en er niet meer uit willen. De kooi is een veilige plek voor hem, en als ze het buiten de kooi niet vertrouwen blijven ze natuurlijk liever erin zitten. Een kleine aanpassing kan dit al veranderen. Ook zodra het valkje meer vertrouwen in je krijgt kan je hem ook door de kamer "rondleiden" terweil hij lekker bij je zit om zo de omgeving te leren kennen. Op het moment dat deze los is natuurlijk wel gordijnen of vitrages dicht, ramen en deuren dicht.
Met open ramen kunnen ze lelijk tegen het raam aan vliegen als ze de kamer nog niet kennen en zo hun nekje breken. Ze zien namelijk het glas niet.

succes :)

SSmonamiSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 01:05

Wij hebben een Edelpapagaai. Ze heet Flugel

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 08:44

Astaloca schreef:
Wij hebben nu 2 nieuwe venezuela papegaaien :) Weet iemand veel over deze vogels? Ze zijn van juni dit jaar :)

Amazones bedoel je?

@ enne wat je valkje betreft.. valkjes zijn hele "drukke"vogeltjes en spelen en slopen graag. Geef m meer speeltjes om te slopen en bv wilgetakjes ed. Blijkbaar is de kooi verandering geen succes, kan je m niet terug veranderen? Gaat ie in bad of wordt ie gesproeit? Het klinkt nl een beetje als of hij erg frustie is na de verhuizing.

hee leuk weer een edel erbij!! Praat Flugel?

Jessy_luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 09:47

kiwi1990 schreef:
Hoelang zit ze al alleen? misschien dat je kan kijken naar een maatje voor erbij. Veel valkjes gaan schreeuwen en plukken als ze zich alleen voelen en of vervelen.
Ook heeft ze dan (als de andere vogel wel speelt) ook een voorbeeld van een andere vogel om te gaan spelen/leren spelen.

Het opstappen is makkelijk aan te leren, en nog makkelijker omdat ze schijnbaar al gewend is aan handen. Neem iets wat ze héél lekker vind aan voedsel in je ene hand, en hou je andere hand ertussen op zon afstand dat ze eerst moet opstappen om bij het voer te komen.
Zodra ze dat doet zonder twijfel kan je daar een commando aan geven op het moment dat ze opstapt om het voer te pakken zoals op of stap op. Als ze dat door krijgt kan je het commando geven en zal die opstappen en dan pas de voerbeloning geven. Dit kan je ook oefenen met een klikker dat hebben ze snel door. (zelfde manier als bij honden, op het moment dat ze lekker krijgen klikken, zodat ze het geluid gaan koppelen aan een beloning krijgen. op die manier kan je altijd op het goede manier belonen als je goed klikt.)

Over het niet meer uit de kooi willen: is er iets in de omgeving veranderd? als er iets anders is, zoals bv de kooi staat op een andere plek kunnen ze het niet vertrouwen en er niet meer uit willen. De kooi is een veilige plek voor hem, en als ze het buiten de kooi niet vertrouwen blijven ze natuurlijk liever erin zitten. Een kleine aanpassing kan dit al veranderen. Ook zodra het valkje meer vertrouwen in je krijgt kan je hem ook door de kamer "rondleiden" terweil hij lekker bij je zit om zo de omgeving te leren kennen. Op het moment dat deze los is natuurlijk wel gordijnen of vitrages dicht, ramen en deuren dicht.
Met open ramen kunnen ze lelijk tegen het raam aan vliegen als ze de kamer nog niet kennen en zo hun nekje breken. Ze zien namelijk het glas niet.

succes :)

ze zit al 4 jaar alleen. ik vertroetel haar wel veel met kroelen en krackers geven enzo, ik denk niet dat mijn ouders er op nog een zitten wachten, al kan het wel in deze kooi. ze is er echt al heel vaak uitgeweest en ze staat op de zelfde plek, we blinderen de ramen niet (dat kan niet) maar het zijn zegmaar allemaal kleine raampjes, daar gaat ze op zitten ( op de latjes) ik vind het jammer dat ze niet zograag er uit wil maar ik ga oefenen met opstappen. ( dat deed ze eerst ook maar sprong er gauw vanaf als je met je hand richting uitgang gaat.

edit, kan er ook een vrouw bij of moet het persee een man zijn?

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 16:44

2 vrouwtjes bij elkaar kan gewoon :)
Ze zal denk ik ook wat meer vertrouwen moeten krijgen voordat ze echt blijft zitten op de hand, en ook leren dat het leuk is om de hand te zitten.

Jessy_luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 18:25

oke heel erg bedankt voor de reacties ik ga aan mijn ouders vragen of ze er een vriendinnetje bij mag (zit niet te wachten op kleine vogeltjes) maar moet ik voor de zelfde leeftijd gaan? of maakt dat niet veel uit?

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 19:14

Dat maakt niet heel erg uit, ik zou gaan zoeken naar een kweker die kan je helpen naar een leuk vogeltje uit te zoeken. Kijk dan voor eentje die al wat tam is. Je valkje zal namelijk wel meer naar het vogeltje toe gaan trekken en als deze niet tam is, zelf ook minder tam worden.

Op valkparkiet.com staan ook heel veel tips over het aanschaffen van een 2e valkje, en een lijstje met kwekers.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 19:35

Jessy_luna schreef:
oke heel erg bedankt voor de reacties ik ga aan mijn ouders vragen of ze er een vriendinnetje bij mag (zit niet te wachten op kleine vogeltjes) maar moet ik voor de zelfde leeftijd gaan? of maakt dat niet veel uit?

Heeft ze al wel eens eitjes gelegd?
4 jaar is best lang voor een vrouwelijk (popje)valkje zonder eitjes te leggen namenlijk,maar niet onmogenlijk. Verder zal je er dus wel rekening mee moeten houden dat als je een "koppel"neemt, ongeacht of het 2 van dezelfde soort zijn. Dat ze boedneigingen krijgen. Dat wil meestal zeggen dat in de tijd dat ze eitjes hebben je er even niks tot weinig mee kan doen. Maar een 2e vogel erbij is meestal voor de vogel een verreiking van zijn/haar leven.
Ook moet je rekening houden dat je de nieuwe vogel niet zomaar in haar kooi erbij kan "proppen" terretoriumdrift kan een rol spelen. eerst bv samen uit de kooi laten en pas als het goed gaat bij elkaar zetten.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 19:54

pipo schreef:
Jessy_luna schreef:

Heeft ze al wel eens eitjes gelegd?
4 jaar is best lang voor een vrouwelijk (popje)valkje zonder eitjes te leggen namenlijk,maar niet onmogenlijk. Verder zal je er dus wel rekening mee moeten houden dat als je een "koppel"neemt, ongeacht of het 2 van dezelfde soort zijn. Dat ze boedneigingen krijgen. Dat wil meestal zeggen dat in de tijd dat ze eitjes hebben je er even niks tot weinig mee kan doen. Maar een 2e vogel erbij is meestal voor de vogel een verreiking van zijn/haar leven.
Ook moet je rekening houden dat je de nieuwe vogel niet zomaar in haar kooi erbij kan "proppen" terretoriumdrift kan een rol spelen. eerst bv samen uit de kooi laten en pas als het goed gaat bij elkaar zetten.

Klopt wat ook helpt is de kooi een andere inrichting geven voordat de nieuwe erbij komt. Dan is het voor het oude valkje namelijk het gevoel dat hij een "nieuwe" kooi heeft, en zal dan ook minder beschermend zijn naar zijn kooi.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 14:18

pipo schreef:
Astaloca schreef:

Amazones bedoel je?

Ja, amazones :)

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 17:30

fidodido schreef:
Pfff, ik zit met een dilemma,
4 jaar geleden is mijn grijzeroodstaart weg gevlogen, hij was gekortwiekt, maar niet goed blijkbaar.
Dagen en nachten gezocht, amivedi ingelicht enz enz.
Nou kwam mijn ex gisteren met het verhaal dat hij drumles heeft hier in de buurt en daar is 4 jaar geleden een grijzeroodstaart aan komen vliegen en na 2 dagen riep hij hele tijd Rocco. Zo heet hij.
Nou heb ik amivedi gebelt, maar die kunnen tot 2008 terug kijken. Hij is in 2007 weg gevlogen.
Ik weet zeker dat het hem is. Het is een Congo super tam en praat volop.
Wat moet ik nou doen. Ik mis dat beestje zo gigantisch.

Als je de papieren kunt vinden staat er misschien ook een ringnummer en op.....en dat is dan je bewijs.
Ben zeer benieuwd hoe Rocco gaat reageren.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:32

amazones kunnen erg gaan gillen, wees consequent met hun opvoeding. Maar het zijn ook heerlijke kroelkippies die best goed kunnen praten!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 22:54

fidodido schreef:
Eindelijk mag ik dinsdag om 12 uur langs komen om te kijken bij Ricco.
Heb hem gewoon net zolang gebeld totdat hij opnam.
Ben zo benieuwd!

En???

SSmonamiSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:02

onze papagaai heeft zijn eigen website en weblog,, ofja zij verteld over ons leven in Oostenrijk.
De site is www.flugelinniederau.eu

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:11

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:26

Leuk leuk!!! Knappe Diesel!!

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:28

haha dat weet hij ook van zich zelf _O-

pluizebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:47

Ja, hier ook een kletskous in huis. Zelf met pap groot gebracht en nu 11 jaar. Het is een blauwvoorhoofd amazone papagaai
Hier met een lekker frietje ;) Afbeelding

Tip; Verschillende maten zitstokken in de kooi plaatsen zodat ie niet altijd in dezelfde houding zit met z'n klauwtjes. Ook belangrijk voor het slijten van de nagels. Je hebt hele mooie kalkstokken (kosten rond 7,-10,- euro)Je kan ook een dikke wilgentak of hazelaartak geven waar hij aan kan knabbelen of kan zitten. Knabbelen is ook wel belangrijk om de snavel te kunnen slijten, met name bij stress (door bijv. verandering van omgeving en het missen van vorige baasje?) kan de snavel ineens een groeispurt maken waardoor hij te lang wordt.
Groenten zijn minstens zo belangrijk als fruit. Volgens mij maken ze zelf wel vitamine c aan (mits goed verarieerd voer). Denk aan stukjes wortel of paprika.

Veel plezier met je gaaitje :D

pluizebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:48

Knappe kuif heb je nicole!