) Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Gerda20 schreef:Ik weet dat het voeren niet gezond is. Maar het beestje is al 20.... En heeft 20jaar zo geleefd, wie ben ik dan om het ineens anders te doen? Ik hou het lekker zo.....
En tuurlijk krijgt ie wel zijn papegaaien voer en extra fitamines en mineralen.... Zo slecht zijn we ook weer niet...
(ff weer tv kijken zo terug haha)
Weet iemand veel over deze vogels? Ze zijn van juni dit jaar
Jessy_luna schreef:hallo,
ik heb ook een valkparkietje met de naam: jawel ........Gogo!
maar nu plukt hij al een tijdje zijn veertjes onder zijn vleugels weg, wat kan dit zijn en wat kan je er tegen doen?
kiwi1990 schreef:Jessy_luna schreef:hallo,
ik heb ook een valkparkietje met de naam: jawel ........Gogo!
maar nu plukt hij al een tijdje zijn veertjes onder zijn vleugels weg, wat kan dit zijn en wat kan je er tegen doen?
Heeft hij een maatje? hoelang per dag mag die uit de kooi? Heeft hij genoeg speeltjes in de kooi hangen?
Jessy_luna schreef:de vogel heeft geen maatje, mag de hele dag uit de kooi maar gaat niet. (hij zat eerst in een kleine kooi, en heeft nu een grote en sinds dien wil hij er niet meer uit) hij heeft 1 speeltje maar speelt hier nauwelijks mee. moet ik meer speeltjes aanschaffen? (ik ben bang dat hij daar ook niet mee gaat spelen) wel is ze hand tam maar laat zich niet oppakken of gaat zomaar op je hand zitten, maar je kan hem wel aaien.
Astaloca schreef:Wij hebben nu 2 nieuwe venezuela papegaaienWeet iemand veel over deze vogels? Ze zijn van juni dit jaar
kiwi1990 schreef:Hoelang zit ze al alleen? misschien dat je kan kijken naar een maatje voor erbij. Veel valkjes gaan schreeuwen en plukken als ze zich alleen voelen en of vervelen.
Ook heeft ze dan (als de andere vogel wel speelt) ook een voorbeeld van een andere vogel om te gaan spelen/leren spelen.
Het opstappen is makkelijk aan te leren, en nog makkelijker omdat ze schijnbaar al gewend is aan handen. Neem iets wat ze héél lekker vind aan voedsel in je ene hand, en hou je andere hand ertussen op zon afstand dat ze eerst moet opstappen om bij het voer te komen.
Zodra ze dat doet zonder twijfel kan je daar een commando aan geven op het moment dat ze opstapt om het voer te pakken zoals op of stap op. Als ze dat door krijgt kan je het commando geven en zal die opstappen en dan pas de voerbeloning geven. Dit kan je ook oefenen met een klikker dat hebben ze snel door. (zelfde manier als bij honden, op het moment dat ze lekker krijgen klikken, zodat ze het geluid gaan koppelen aan een beloning krijgen. op die manier kan je altijd op het goede manier belonen als je goed klikt.)
Over het niet meer uit de kooi willen: is er iets in de omgeving veranderd? als er iets anders is, zoals bv de kooi staat op een andere plek kunnen ze het niet vertrouwen en er niet meer uit willen. De kooi is een veilige plek voor hem, en als ze het buiten de kooi niet vertrouwen blijven ze natuurlijk liever erin zitten. Een kleine aanpassing kan dit al veranderen. Ook zodra het valkje meer vertrouwen in je krijgt kan je hem ook door de kamer "rondleiden" terweil hij lekker bij je zit om zo de omgeving te leren kennen. Op het moment dat deze los is natuurlijk wel gordijnen of vitrages dicht, ramen en deuren dicht.
Met open ramen kunnen ze lelijk tegen het raam aan vliegen als ze de kamer nog niet kennen en zo hun nekje breken. Ze zien namelijk het glas niet.
succes

Jessy_luna schreef:oke heel erg bedankt voor de reacties ik ga aan mijn ouders vragen of ze er een vriendinnetje bij mag (zit niet te wachten op kleine vogeltjes) maar moet ik voor de zelfde leeftijd gaan? of maakt dat niet veel uit?
pipo schreef:Jessy_luna schreef:oke heel erg bedankt voor de reacties ik ga aan mijn ouders vragen of ze er een vriendinnetje bij mag (zit niet te wachten op kleine vogeltjes) maar moet ik voor de zelfde leeftijd gaan? of maakt dat niet veel uit?
Heeft ze al wel eens eitjes gelegd?
4 jaar is best lang voor een vrouwelijk (popje)valkje zonder eitjes te leggen namenlijk,maar niet onmogenlijk. Verder zal je er dus wel rekening mee moeten houden dat als je een "koppel"neemt, ongeacht of het 2 van dezelfde soort zijn. Dat ze boedneigingen krijgen. Dat wil meestal zeggen dat in de tijd dat ze eitjes hebben je er even niks tot weinig mee kan doen. Maar een 2e vogel erbij is meestal voor de vogel een verreiking van zijn/haar leven.
Ook moet je rekening houden dat je de nieuwe vogel niet zomaar in haar kooi erbij kan "proppen" terretoriumdrift kan een rol spelen. eerst bv samen uit de kooi laten en pas als het goed gaat bij elkaar zetten.
fidodido schreef:Pfff, ik zit met een dilemma,
4 jaar geleden is mijn grijzeroodstaart weg gevlogen, hij was gekortwiekt, maar niet goed blijkbaar.
Dagen en nachten gezocht, amivedi ingelicht enz enz.
Nou kwam mijn ex gisteren met het verhaal dat hij drumles heeft hier in de buurt en daar is 4 jaar geleden een grijzeroodstaart aan komen vliegen en na 2 dagen riep hij hele tijd Rocco. Zo heet hij.
Nou heb ik amivedi gebelt, maar die kunnen tot 2008 terug kijken. Hij is in 2007 weg gevlogen.
Ik weet zeker dat het hem is. Het is een Congo super tam en praat volop.
Wat moet ik nou doen. Ik mis dat beestje zo gigantisch.