Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

ShauniBef schreef:StefenFrans, jij vindt zo'n harnas dus beter dan een halsband.?
En Seven, jij vindt het niks voor het ''dagelijks leven'' ? Hij is dan bedoeld voor de kruising herder uit mijn profiel. Hij is nu 9 maanden maar gaat overal los mee naartoe. Het is meer dat als ik de weg oversteek hem even vast kan houden, of bij de winkel even aan kan lijnen.. Met wandelen heb ik hem dus niet vast.. Hij luistert erg goed, een keer knippen met mijn vingers en hij zit naast me..
dan bestel ik hem.. Kan hem altijd nog weggeven als mijn hond het niks vindt.. En dan neem ik een L? Aangezien hij ook niet iets in de hoogte en breedte gaat groeien..
.. Dat is weer minder.. Maar wel begrijpelijk
.. Er zijn hier alleen geen goede dierenwinkels in de buurt
..

. 
ShauniBef schreef:StefenFrans, jij vindt zo'n harnas dus beter dan een halsband.?
En Seven, jij vindt het niks voor het ''dagelijks leven'' ? Hij is dan bedoeld voor de kruising herder uit mijn profiel. Hij is nu 9 maanden maar gaat overal los mee naartoe. Het is meer dat als ik de weg oversteek hem even vast kan houden, of bij de winkel even aan kan lijnen.. Met wandelen heb ik hem dus niet vast.. Hij luistert erg goed, een keer knippen met mijn vingers en hij zit naast me..

merrieveulen schreef:de vergelijking met een zadel raakt mijns inziens kant nog wal, een zadel is immers de verbinding tussen paard en ruiter en is bedoeld om belast te worden met een gewicht van een mens op een paardenrug. daarbij zit er in een zadel een boom.
dit alles is niet van toepassing op een hondentuig, en daarmee is het mijns inziens dan ook onzin om een hondentuig zo grondig te willen passen als een zadel. dan zit je gewoon aan maatwerk, punt.
eventueel enigszins te vergelijken, als je t dan met paardentuig wilt vergelijken, is een leren halster, bitlooshoofdstel of bijv. mentuig voor een licht wagentje. het moet zich inderdaad zetten (en ja, ik vind ook zéker dat dat voor hondentuigen geldt!), maar is natuurlijk wel iets anders dan een rijzadel.
overigens vorm ik mijn spullen altijd voor, waardoor je minder kans hebt op irritatie door 'nieuwigheid'.

en juist daarom dien je een tuig goed te passen en eventueel zelfs op maat te laten maken.
!

joyce2 schreef:merrieveulen schreef:
De vergelijking was niet bedoelt om te zeggen dat een tuig net is als een zadel, de vergelijking was als volgt bedoelt "een zadel koop je ook niet online, omdat je dat moet passen". Net als met een zadel, heb je met tuigen ook verschillende soorten en maten en zit je echt niet gelijk aan maatwerk vast. Maar goed, ik had net zo goed mentuig kunnen zeggen ipv zadel. Het is een kwestie van passen! Een tuig moet goed aansluiten bij het lichaam van een hond, het mag niet snijden, het mag niet drukken, de hond moet vrij kunnen bewegen en het moet vaak voldoen aan bepaald eigenschappen (wil je het gebruiken voor waterwerk, wil je ermee speuren, wil je er pakwerk mee doen, moet het een tuig zijn voor trekwerk, etc.). Je kan een tuig dus eigenlijk niet online kopen, dat was het punt
eilleen333 schreef:Ik heb niet alles gelezen, maar kan TS mij 1 GOEDE reden geven om meer geld uit te geven dan nodig wanneer het tuig goed is?