hond bijt jonge pup dood, en nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:19

Sancha schreef:
Ja of dat. Maar die kleintjes maken niet zo snel gaatjes.

Een maltezer pup zou het hier ook nog geen dag overleven ben ik bang. :7

Je bent nu niet echt een reclamezuil voor het ras....

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:21

Ninx schreef:
Sancha schreef:
Ja of dat. Maar die kleintjes maken niet zo snel gaatjes.

Een maltezer pup zou het hier ook nog geen dag overleven ben ik bang. :7

Je bent nu niet echt een reclamezuil voor het ras....

Als je even verder had gelezen :+ is dat vanwege mijn Dogje die een kilo of 80 weegt en errug lomp is. Mijn Pitje doet geen vlieg kwaad :+

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:23

seresta schreef:
Sancha schreef:
Nee, het zijn GEZINShonden. De kaak gaat niet op slot. En dodelijk is een beet ook niet.

en daarom staan de kranten bol van de bijtincidenten met dat ras, laat me niet lachen. dat ras moeten ze hoognodig op de prioriteitenlijst zetten van verboden honden. en het ligt aan de eigenar vidn ik nog grotere onzin, als het zon levensgevaarlijke hond is en zoveel displine eist het op te voeden of knap te houden mag het op de lijst net als het wapenbezit. want meer of minder is zon hond niet waard.

Ook omdat de reporters kicken op smeuïge verhalen... hoeveel van die verhalen over staffs en pitjes er wel niet zijn wat in werkelijk een heel ander hondenras is...

Staffs zijn indd perfecte gezinshonden, uitermate gericht op de baas (en familie) daarom ook zo op te voeden tot vechthond in verkeerde handen.

Ik ben het ermee eens dat het een ongemakkelijke situatie was. Er was geen roedelleider zo te lezen (en al helemaal geen bekende), de hond stoof zijn bench uit toch? Als dat zusje boven de hond had gestaan had ze hem daarvoor al gecorrigeerd.
Niet dat dat zusje schuldig is, maar niet echt een slimme actie...

Jammer dat je maar 1 kant van het verhaal hoort... De staff heeft ook een kant natuurlijk...

One_Love

Re: hond bijt jonge pup dood, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:23

Maar helaas kan de staff en de pup het niet aan ons vertellen wat er aan de hand was..

Elmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:24

Ik vind het toch wel verontrustend gedrag van die hond. Als eigenaar zou ik ook niet meer gerust zijn ivm hun eigen kind. Nu is er geen duidelijke reden voor de aanval geweest, dus mss dat dat kind vroeg of laat de hond ook eens triggert zonder het zelf te beseffen... Een risico dat je als ouder toch liever niet neemt lijkt me. Mss een herplaatsing naar mensen zonder kinderen met verstand van het ras.

Dat zijn natuurlijk dingen die jij TS niet kan beslissen. Dus voor de lieve vrede is je keuze idd de beste oplossing.

Verder heeft het niet met ras te maken volgens mij. Ieder ras heeft zo zijn brave en minder brave honden. En opvoeding is natuurlijk een héél belangrijk onderdeel bij om het even welk ras.

Mijn vriend heeft ook een pitbull. Nog nooit problemen mee gehad. Al is ze al wel eens achter een kat aangegaan, maar ik heb geen idee of ze het dier ook werkelijk iets zou aandoen. Volgens mij is het meer het jagen en spelen, mss wel onbewust pijn doen met die grote bijtkracht die ze hebben.
En territorium beschermen ofzo... Ik weet niet. Of mijn honden (uit de kluiten gewassen sheltie en chihuahua) nu bij haar thuis komen of zij komt hier... Nog nooit poblemen gehad. Ook niet toen de 2 beagles van mijn zus hier ook waren. Zelfs aan mijn konijnen heeft ze nog niks gedaan. Deze zitten los in de tuin en ja ze durft erachter lopen als ze zelf weglopen, maar als ze blijven zitten doet ze er niks aan. Volgens mij zal ze ook nooit iets aan ons zoontje doen. Maar wat je vaak hebt met deze rassen is dat als ze een keer uithalen het ineens ook heel serieus is wederom door hun bijtkracht.
Laatst bijgewerkt door Elmee op 21-07-11 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:25

ik vermoed dat de staff zich erg bedreigt voelde door het kleine hummeltje... }:0
Hoe kun je in vredesnaam je nog verdiepen in de beweegreden van een moordenaar?

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:26

Ninx schreef:
I quote: "De Staffordshire bullterriër (kortweg "Stafford", "Staff", "Staffie" of "Staffy" genoemd) is een middelgroot, kortharig hondenras, dat oorspronkelijk gefokt werd voor het stieren- en berengevecht. Honden die zich in het hondengevecht bewezen hadden werden met elkaar gekruist. Uiteindelijk ontstond zo de huidige Staffordshire bullterriër."

De hond heeft behoefte aan een dominante hand en duidelijkheid en is dan redelijk gehoorzaam.

Aan de andere kant kan een ongedisciplineerde Stafford, die te weinig beweging krijgt, in een paar minuten meer kwaad aanrichten, dan welke hond die ik ken.

Dit is eenvoudig te begrijpen, als we beseffen, dat Staffords meer dan een eeuw lang uitsluitend voor vechten gefokt werden. Toen rond 1835 het Bull-baiting uiteindelijk ophield, verplaatste de toewijding van de aanhangers van de 'Game Dog' zich van de Bull-ring naar de Dog-pit. Hondengevechten werder zeer populair en Bulldoggen werden gekruist met allerlei Terriers teneinde een combinatie te krijgen van onvervaarde moed met behendigheid en uithoudingsvermogen wat in de Pit meer nodig was dan in de ring.
Degene, die een Stafford als huishond wil, maar verwacht dat hij de hond vrij los kan laten lopen en voor zichzelf te laten zorgen, zal zijn keuze weldra betreuren. Ik heb er gekend, die los op straat liepen en zo'n twee of drie jaar met andere honden omgingen. Maar vroeg of laat raken ze gewond in het spel, of worden betrokken in andermans vechtpartijen en plotseling beseffen zij wat een pret ze gemist hebben.

Vanaf dat moment wachten zij geen uitnodiging af, en zij vechten om te doden.

Tjonge ben nog steeds aan t bijlezen, ben nu bij pag. 7 dus nog ff te gaan..

Even over dat fokken voor gevechten. Dus vandaar dat ze met z'n 3-en zich op 3 vaarzen en een stier van mijn vader stortte....
Gevolg, alle 3 de vaarzen verwierpen hun kalfje, heel veel pijn, stress en zeer ernstige wonden. (alle vier zijn ze hun oren voor 3/4 kwijt, lippen/mond compleet vernielt, m.a.g. dat ze niet konden eten, zeer grote wonden aan de keel en achterpoten, veel pijn en stress dus. Ze zijn alle 4 weken lang behandeld voor hun wonden met AB om er voor te zorgen dat de boel zo min mogelijk ging ontsteken)
De eigenaar van de 3 honden was erbij en heeft ze geprobeert terug te roepen, maar geen reactie, de honden waren helemaal dol geworden. De eigenaar is de wei in gerent om ze er uit te slepen, m.a.g. dat hij er ook niet zonder kleerscheuren af kwam...
Later bleek dat deze schatjes ook al enkele schapen en een Yorkshire terrier hadden gepakt. Toch was dit volgens de politie geen reden om de honden in te laten slapen, konden ze ook gerechtelijk niet voor elkaar krijgen zei de politie. Maaaaar zeiden ze, mocht een mens/kind betreffen, dan hadden ze die bevoegdheid wel!

Nog even over dat bloed proeven... Je hond vlees geven is iets heel anders als een "kill" in een schapenweide. Honden die gewoon vlees krijgen leggen t verband niet met een prooi. Honden daarintegen die ooit een dier opzettelijk verwond/gedood hebben, en met opzettelijk bedoel ik echt najagen (zoals bijv. in een weide met schapen), die honden zijn wel degelijk voor de rest van hun leven verpest en zullen als ze de kans krijgen t zo weer doen.

Sommige honden bezitten nog steeds een jager/prooi instinct, en dat kan helaas ooit de kop op steken, je weet alleen niet wanneer..

Waar ik me wel aan stoor is dat als een hond gebeten heeft, het hier door sommige "goedgepraat" wordt, t ligt aan de baas/eigenaar, aan het slachtoffer (die heeft de signalen niet goed gelezen/gezien), aan de situatie, maar noooooit aan t dier zelf, die kan er niks aan doen, tja sorry maar dat vind ik persoonlijk te krom voor woorden.

Heb niks tegen Staffords, Pittbulls en andere vergelijkbare rassen, maar ben wel van mening dat deze meer risico inhouden.
Vind ook voor alle honden die gebeten hebben een muilkorf buiten t eigen terrein verplicht moet zijn. Wat zeg ik, de eigenaar van zo'n dier moet zelf zoveel verstand hebben om zijn hond te muilkorven.

Even nog over signalen. Soms is er écht geen waarschuwing vooraf! Heb t vaak genoeg meegemaakt in de praktijk waarin ik werkte. Komt er een super enthousiaste, blije Rottweiler de spreekkamer binnen, springt van blijdschap op schoot en likt mijn hele gezicht af. De DA spreekt de hond vriendelijk aan en aait hem onder zijn kin/borst. Hond blij dus ook DA een lik ter begroeting. Even later hond op de behandeltafel, en nog steeds super blij en vrolijk, kwispelde (voor zover hij dat nog kon met zijn stompje)enz enz. Toen tilde de DA het topje van zijn oor op om de oorschelp te inspecteren (en nee dus geen otoscoop er meteen in), hond draait zijn hoofd om en hapt meteen vol in de arm van de DA. Ging daarna grommen en liet zijn tanden zien....

Wat ik verder wel vreemd vind om te lezen is dat hier soms de stafford omschreven wordt als gezinshond bij uitstek, maar dat er een paar regels verder wel gezegt wordt dat je dom bezig bent om je Staff samen met andere volwassen honden buiten te laten spelen....miss omdat ze diep van binnen ook wel weten dat de knop heel plots om kan gaan bij de Staff....
Ook vreemd dat meerdere malen aangehaald wordt dat niet iedereen geschikt is als eigenaar van een Staff, maar wáárom zijn er dan zoveel als ze zo moeilijk op te voeden zijn? Of wonen er in NL gewoon heel veel Martin Gausen???

Nog een laatse vb: Mevrouw laat haar Staff uit. Keurig aan de riem. Hond is een heel lief sociaal dier. Ze wandelen langs een tuintje met als erfafscheiding een heg. In de tuin is een nietsvermoedend boomer-pupje van 9 weken aan t spelen met een balletje. Plots komt de Staff met zijn hoofd door de heg gedoken en grijpt t pupje meteen bij de keel/hoofd. 2 seconde later is t pupje dood. Eigenaresse van de Staff probeert t pupje uit de bek van haar hond te krijgen en is compleet in shock. Uiteindelijk laat de Staff los, maar t pupje is niet meer te redden. Het 5-jarige mini-baasje van de pup loopt niets vermoedend de tuin in en ziet daar zijn pupje liggen vol met bloed. Eigenaresse van de Staff kan t niet begrijpen, haar hond is altijd vriendelijk enz enz. Ze is haar vertrouwen in haar hond kwijt en laat hem inslapen.

Verder ga ik met sommige anderen hier mee, hond die dit doet leeft ook bij mij niet lang meer. In tegenstelling tot anderen hier, vind ik t gedrag van de hond uit de OP op geen enkele manier goed te praten. Maar goed das mijn mening.

Voor de TS: Ik denk dat je goed handelt! Idd die hond niet meer bij jullie en zeker niet meer bij jullie kinderen, ook niet als ze naar opa en oma gaan. Eisen dat de hond wordt ingeslapen zou ik idd bij familie ook niet doen (of t moet om een kind gaan, dan wel). Ik denk zelfs dat als je dat perse wel zou willen t toch niet gebeurt, of de wet moet hierin verandert zijn. (zie mijn stukje over de vaarzen en de stier).

Verder heel veel sterkte toegewenst aan je zusje. Je pup op die manier verliezen is verschrikkelijk.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:29

Sancha schreef:
Als je even verder had gelezen :+ is dat vanwege mijn Dogje die een kilo of 80 weegt en errug lomp is. Mijn Pitje doet geen vlieg kwaad :+

Mmm... klinkt ook niet echt gezellig.... Jij, als roedelleider, zou echter aan kunnen geven dat 'op de pup' staan off limits is.... dus als jij een goede opvoeder bent, kan ook een Maltezer van 500 gram veilig bij jouw Dog toch?
Dog is ook gefokt als vechthond... later gebruikt als jachthond.
Op zich minder heftig dan een Staff, maar heeft ook veel discipline nodig...

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:31

Ts, hoe gaat het nu met je zusje? Is ze al een beetje over de schok heen?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:34

Ninx schreef:
Sancha schreef:

Mmm... klinkt ook niet echt gezellig.... Jij, als roedelleider, zou echter aan kunnen geven dat 'op de pup' staan off limits is.... dus als jij een goede opvoeder bent, kan ook een Maltezer van 500 gram veilig bij jouw Dog toch?
Dog is ook gefokt als vechthond... later gebruikt als jachthond.
Op zich minder heftig dan een Staff, maar heeft ook veel discipline nodig...

Nee dat is onzin. Zodra hij in een speels moment een poot op de pup legt is de pup wel doormidden. Wie zegt dat alle ongelukken door kwaaigheid komen? Hij is gewoon lomp en onbenullig. Doe je vrij weinig aan. :+

One_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:34

geerke schreef:
ik vermoed dat de staff zich erg bedreigt voelde door het kleine hummeltje... }:0

Hoe oud ben jij? Want dieren denken niet zoals mensen he?

annewill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:35

Ik lees met enige verbazing sommige reacties.. Een volwassen hond die een pup in 1 keer doodbijt zonder ook maar te waarschuwen spoort niet.. In de natuur is het namelijk zo dat een volwassen dier een jonge pup eerst meerdere keren waarschuwt, vaak is het dan voor een pup ook reden om te stoppen. Het gedrag van het volwassen dier snap ik daarom ook niet.

One_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:36

annewill schreef:
Ik lees met enige verbazing sommige reacties.. Een volwassen hond die een pup in 1 keer doodbijt zonder ook maar te waarschuwen spoort niet.. In de natuur is het namelijk zo dat een volwassen dier een jonge pup eerst meerdere keren waarschuwt, vaak is het dan voor een pup ook reden om te stoppen. Het gedrag van het volwassen dier snap ik daarom ook niet.

en als de pup na de waarschuwingen nog niet luisterd wordt er een kleine knauw gegeven en niet doodgebeten.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:37

annewill schreef:

Hij waarschuwde sowieso, alleen het kan zijn dat mensen die waarschuwingen missen.

One_Love

Re: hond bijt jonge pup dood, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:38

Neuh..Waarschuwingen gaan van heel subtiel tot duidelijk merkbaar ( grommen) en TS heeft alles heel duidelijk uitgelegd. De staff zat gewoon fout.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:39

lampenkap schreef:
annewill schreef:

en als de pup na de waarschuwingen nog niet luisterd wordt er een kleine knauw gegeven en niet doodgebeten.

En als die knauw ongelukkig terecht komt is pupje dood.

TS kan alles wel duidelijk uitleggen, maar ook zij was er niet bij ;) Het was haar zus, toch?
Laatst bijgewerkt door Thirty op 21-07-11 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:39

lampenkap schreef:
geerke schreef:

Hoe oud ben jij? Want dieren denken niet zoals mensen he?

ik ben waarschijnlijk ongeveer 4x zo oud als jij bent....dieren doden zelden of nooit zonder reden.
Mensen wel..
Deze hond spoort niet....en dan zal het mij een worst zijn welk ras het is.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:40

lampenkap schreef:
Neuh..Waarschuwingen gaan van heel subtiel tot duidelijk merkbaar ( grommen) en TS heeft alles heel duidelijk uitgelegd. De staff zat gewoon fout.

Ze waarschuwen altijd. Dat kan al een blik zijn van een seconde.

annewill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:41

Ja ik geloof idd ook dat de staff fout zit in dit verhaal. Een waarschuwing kan idd heel verschillend zijn, maar een beetje hondenkenner heeft dit door..
TS hoe is het verder met je zusje...

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 22:41

Mijn zusje heeft na goed nagedacht te hebben toch besloten om wel weer voor een zelfde pup te gaan. Hopenlijk gaat ze daar een fijne tijd mee hebben. Ze is de dag erna al bij mij geweest om even te knuffelen met onze honden die haar natuurlijk niet moesten koppelen met dat trauma. Ook is ze naar de plek gelopen waar het gebeurd is..

Het is verschikkelijk, maar het zou nog moeilijker zijn als haar hondje al jaren haar maatje was. Het was nu een ruime week en al waren ze onafscheidelijk het was nog maar een week :(:)

Over het vasthouden van de hond bij de pup; mijn zusje heeft zelfs met haar handen in de mond van de hond gezeten, met de riem van de pup op de hond geslagen en is naar de auto gerend en heeft mij gebeld. In die hele tijd heeft de hond vastgehouden en ik heb haar wel een paar minuten aan de telefoon gehad. (duurde namelijk even voor ik iets van haar gegil en wartaal kon maken :(:) )
Voor haar gevoel waren het uren die minuten hadden we er al van gemaakt, maar hij heeft zeker behoorlijk lang vastgehouden.

One_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:41

Sancha dat klopt een slagadertje pakken is zo gebeurt en als dat hier was gebeurd dan had ik het wel gesnapt dat het niet de bedoeling was.

En Geerke: Als je 4x zo oud bent als mij, gedraag je daar dan ook naar. Honden denken niet van heee die mag ik niet stom pupje jou ga ik vermoorden!

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:42

geerke schreef:
ik ben waarschijnlijk ongeveer 4x zo oud als jij bent....dieren doden zelden of nooit zonder reden.
Mensen wel..

Dan zou lampenkap 12 zijn. Ben je net zo goed in conclusies trekken als in rekenen?

One_Love

Trisca: Wens je zus maar sterkte! Dit zijn vreselijke dingen!

geerke

Hhilde schreef:
geerke schreef:
Mensen wel..

Dan zou lampenkap 12 zijn. Ben je net zo goed in conclusies trekken als in rekenen?

:j

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:43

trisca schreef:
Over het vasthouden van de hond bij de pup; mijn zusje heeft zelfs met haar handen in de mond van de hond gezeten, met de riem van de pup op de hond geslagen en is naar de auto gerend en heeft mij gebeld. In die hele tijd heeft de hond vastgehouden en ik heb haar wel een paar minuten aan de telefoon gehad. (duurde namelijk even voor ik iets van haar gegil en wartaal kon maken :(:) )
Voor haar gevoel waren het uren die minuten hadden we er al van gemaakt, maar hij heeft zeker behoorlijk lang vastgehouden.

Een hond die al zo gefrustreerd is ook nog gaan slaan, gaan lopen rennen en gillen, is het slechtste wat je kan doen. Zo raakt de hond alleen nog maar meer opgefokt.
Ik snap de reactie wel, maar geholpen heeft het zeker niet.