Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:58

dan denk je erg kortzichtig. Ik heb eerder in het topic al duidelijk mijn mening mbt morgan aangegven, dus tja.
En ik doel erop dat het iig educatief was, dat vind ik een positief iets ipv diomweg kunstjes doen. Daarmee zeg ik niet dat het oh zo geweldig voor de dieren is, maar ik vind wel educatie of vermaak nog een groot verschil maken.

maar goed, ik heb me meerdere keren gemengt in de morgan discussies en mijn mening is duidelijk. Dat ik dan nu afgescheept wordt als de domme toerist vind ik triest

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:00

Mindim schreef:
De 4 orca in Loro Parque zijn vanaf Amerika vervoerd:

Keto was een tien jaar oud mannetje en Tekoa was een vijf jaar oud manneyje van SW San Antonio.
Kohana een drie jarig vrouwtje en Skyla van 2 kwamen van Orlando. De vrouwtjes zijn speciaal voor hun verhuizing naar Loro Parque bij hun moeder weg gehaald. Keto is geboren in orlando en dit was zijn vierde dolfinarium in 7 jaar tijd! Keto heeft uiteindelijk zijn trainer gedood trouwens. Tekoa heeft ook iemand gemolesteerd in Loro Parque, maar die vrouw leeft nog. Skyla was ook gevaarlijk naar trainers, ze had haar trainer tegen de muur gedrukt onder water.

De dieren verveelden zich te pletter en aten metflex van de muren. Ze moesten dus een endoscopie (darmonderzoek), met een houten bit in.
Maw, lees dit stuk eens over LoroParque en hoe amateuristisch alles begonnen is met behulp van seaworld. Zie de filmpjes van darmonderzoeken en noem het eens, lees het gekronkel van Seaworld and Loro Parque over hoe de dieren zich onderling verhouden. Het is te triest voor woorden en daar gaat Morgan heen.
De mannetjes die mot hebben, dat een orka zo een showbad in zwemt en de ander ramt tot het podium bedekt is met bloed, dat de vrouwtjes niet met rust gelaten worden door de mannetjes, dieren die niet happy zijn, opgemerkt door de trainer zijn notities.
http://theorcaproject.wordpress.com/2011/07/18/more-blood-in-the-water-with-seaworlds-killer-whales-and-trainers/

Ik heb mijn eerdere post hier maar geplakt.
Klik de link eens aan, pak een kop koffie en klik in de link eens op blood in the water, dat is de loro parque geschiedenis met orca's en daar gaat Morgan heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:02

stef schreef:
dan denk je erg kortzichtig. Ik heb eerder in het topic al duidelijk mijn mening mbt morgan aangegven, dus tja.
En ik doel erop dat het iig educatief was, dat vind ik een positief iets ipv diomweg kunstjes doen. Daarmee zeg ik niet dat het oh zo geweldig voor de dieren is, maar ik vind wel educatie of vermaak nog een groot verschil maken.

maar goed, ik heb me meerdere keren gemengt in de morgan discussies en mijn mening is duidelijk. Dat ik dan nu afgescheept wordt als de domme toerist vind ik triest

Ik lees die post en dan zie ik dat zo. Je hebt mijn eerdere posts schijnbaar ook niet gelezen als je denkt dat ik kortzichtig denk :)

Het was educatief voor jou inderdaad. Voor een dier maakt het niet zoveel uit denk ik een kunstje doen of een kunstje doen die educatief is voor de mens en waar jij als dolfijn nooit weet van zal hebben en voor wie het dus een kunstje als alle kunstjes is.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:03

wet je wat ze zouden moeten doen,een mega imax theater bouwen en daar natuurfilms over hoe het leven van een dofijn in het wild is en van walvissen,denk persoonlijk dat dat educatiever is als onder het mom van een educatieve show zeezoogdieren in een pierenbadje houden,want het leed van deze dieren is het stukje educatie niet waard op deze manier..

simone_1986

Toch bijzonder om te lezen hoeveel mensen precies weten hoe een orca denkt en zich voelt :\
8 van de 10 mensen lopen hier te schreeuwen over Morgan maar gaan ondertussen wel naar Dolfinaria, circussen of dierentuinen.
Snap niet dat hier zo'n verhaal van wordt gemaakt en van alle andere dieren in gevangenschap dat dat maar geaccepteerd wordt, beetje hypocriet...

Anoniem

Ik zal even de rest van je posts lezen, kom ik iig beslagen ten ijs:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:04

simone_1986 schreef:
Toch bijzonder om te lezen hoeveel mensen precies weten hoe een orca denkt en zich voelt :\
8 van de 10 mensen lopen hier te schreeuwen over Morgan maar gaan ondertussen wel naar Dolfinaria, circussen of dierentuinen.
Snap niet dat hier zo'n verhaal van wordt gemaakt en van alle andere dieren in gevangenschap dat dat maar geaccepteerd wordt, beetje hypocriet...

Oh en jij kan zien wie hier naar circussen gaat en dierentuinen en dergelijke, mij niet gezien iig. Ooit eens geweest en ik werd er in en in triest van. Je baseerd een oordeel waar je eigenlijk niets van weet, want je kent niet een ieder hier, is het wel?

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:06

Mindim schreef:
simone_1986 schreef:

Oh en jij kan zien wie hier naar circussen gaat en dierentuinen en dergelijke, mij niet gezien iig. Ooit eens geweest en ik werd er in en in triest van. Je baseerd een oordeel waar je eigenlijk niets van weet, want je kent niet een ieder hier, is het wel?

De meeste mensen hier hebben toch ook een paar op stal staan of niet soms?
Die wordt af en toe ook uit stal gehaald om te werken, kunstjes te doen en daarna weer op stal gezet.
Zijn we vergeten dat die ook ooit eens wilde dieren waren?

kimmie261

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:09

nou je laatste zin zegt genoeg "dat het ooit wilde dieren waren,orka's en dolfijnen zijn wilde dieren en die hebben wel iets meer ruimte nodig als het badje waarin ze vertoeven,daar is nl niets natuurlijks meer aan...

maar goed zo zal het publiek inderdaad wel denken die voor hun eigen lol naar dit soort shows gaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:09

simone_1986 schreef:
De meeste mensen hier hebben toch ook een paar op stal staan of niet soms?
Die wordt af en toe ook uit stal gehaald om te werken, kunstjes te doen en daarna weer op stal gezet.
Zijn we vergeten dat die ook ooit eens wilde dieren waren?

Wat heeft dat te maken met de dierentuinen en circussen, waar je het eerder over had?

Paard/ orka, geen vergelijk.
Maar goed om voor jou het vergelijk dan even door te trekken. Wat zou je er van vinden als jou paard zijn hele leven lang een uitloopje van 10x10 meter niet mocht verlaten. Never en nooit niet meer er uit? En dan heb je het nog over een gedomesticeerd paard, zet een wilde mustang in het zelfde stukje om er nooit meer uit te laten, hoe zou je dat vinden? Want zo zit een orka in zijn bad, met ongeveer die verhoudingen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:17

maak er maar gerust 5m x5m van...

voor een orka die 100-den km per dag afzwemt is een badje van 120m echt niet je van het zeg maar...

en voor een dier wat normaal zo'n 350 meter duikt is die 8 meter nu ook niet een echte uitdaging...
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 13-10-11 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:20

Het gaat er gewoon om dat je mensen nooit hoort over de dieren in een dierentuin of eerder over de dolfijnen, zeehonden, zeeleeuwen enz. Maar omdat Morgan een Orca is is er ineens zoveel commotie

Er wordt beweerd dat Morgan beter dood had kunnen zijn omdat ze ongelukkig is.
Dat het Dolfinarium geld voor haar krijgt
Dat ze kunstjes moet doen voor haar eten...

Zijn daar ook bewijzen van?
Zo niet, hoe weet jij dat dan?

Ze hadden Morgan toen ze gestrand was moeten laten inslapen, maar waarom zou je haar laten inslapen als er toen nog kans was op terugkeer naar zee. Helaas is haar DIRECTE familie nooit gevonden. Ze is nu een gezond dier dus inslapen is geen optie! en wie zijn wij om haar leven te beëindigen omdat wij denken dat ze anders ongelukkig zal worden.

Terug naar de zee kan ze niet, want dan zou ze een eenzame dood sterven.
Dan is toch echt de beste optie naar een ander dolfinarium waar ze meer ruimte heeft en soortgenoten om zich heen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:21

heb je het topic gelezen verder?

alle artikelen ook?

anders zou je nl meer als de helft van deze dingen niet vragen...

en wat mij betreft verlossen ze morgan uit haar lijden vandaag nog, met een spuitje,zodat een lijden van 40 jaar lang ( als ze die leeftijd zou mogen bereiken)als circusdier bespaard kan gaan worden...

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:24

Ik heb nergens gelezen dat er bewijs is dat het dolfinarium geld krijgt en de dieren geen eten als ze geen kunstjes doen.
Alleen opmerkingen van mensen die dit denken, zonder bewijs.

Ik heb gelezen dat het park waar ze heengaat dat daar incidenten zijn gebeurt maar dat is volgens mij in meerdere Seaworlds het geval geweest. Helaas is dit het enige park waar ze heen kan, een andere optie is er niet...

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:26

kimmie261 schreef:
en wat mij betreft verlossen ze morgan uit haar lijden vandaag nog, met een spuitje,zodat een lijden van 40 jaar lang ( als ze die leeftijd zou mogen bereiken)als circusdier bespaard kan gaan worden...

Dus Morgen moet dood omdat jij denkt dat ze ongelukkig gaat worden?
Gelukkig zijn er mensen die er anders over denken...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:27

nou ja,ik zou zeggen lees het topic dan wél en reageerd dan nog een keer :)

ja dieren in een zeezoogdieren circus moet je gewoon uit hun lijden verlossen,pure dierenmishandeling...beter dood als daar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:16

simone_1986 schreef:
kimmie261 schreef:

Eh, misschien inderdaad even dit topic doorlezen en dan weer reageren, zo te lezen heb je dat niet gedaan. Ik neem aan dat je dus ook geen moeite hebt met je paard het leven lang op een stukje van 10 bij 10, want daar hoor ik je opeens niet meer over. Je komt met argumenten, maar wanneer iemand je er op aan spreekt dan heb je het er niet meer over, jammer want nu schiet je alleen maar niet onderbouwde losse flodders. Dat is jammer voor de discussie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:21

stef schreef:
Toch heb ik ook moeite met die orca coalitie....
Ze willen hoe dan ook Morgan vrij. Ik ga een stap verder. Als haar pod niet te traceren is, laat het dier dan inslapen. En niet vrijlaten en goh, we zien wel of ze het red.

(hele topic doorgespit, kom ik je pas op pagina 9 tegen :D< dus het duurde wat lang, excuus)
Ik heb een linkje met als bron Trouw geplaatst, daar staat een stukje in over haar familie en over hoe ze het met haar aan zouden willen pakken. Er zijn enkele kleine fjorden die af te zetten zijn. Lees dat stukje maar eens, best interessant.

En dat was de enige post die ik verder kon vinden, voor je vertelde over Loro Parque?

BerdienJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 18:00

Net het artikel 'Blood in the water' gelezen en het bevestigt al mijn gedachten hierover. Orka's horen gewoon _niet_ in een badkuip om kunstjes te doen.

Elke vergelijking met een gedomesticeerd dier gaat wel zo ontzettend mank dat ik daar niet eens meer woorden aan vuil wil maken.

Een dier wat in de oceaan is geboren en dan blij zijn dat ze naar een grotere badkuip gaat in Tenerife? Hadden ze haar maar nooit gevonden.

Als je ook leest hoe de parken met kritiek en dodelijke incidenten met orka's (!!!!!!!) om gaan...

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:28

simone_1986 schreef:
kimmie261 schreef:

Lees je eerst eens in in dit topic en de materie voordat je iets gaat roepen. Zijn hier ook wel zeer nuttige links voorbij gekomen. Onder andere over de levensvatbaarheid van Orka's in gevangenschap. Daar wordt je écht niet vrolijk van.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 20:46

Ik kan helaas niet in jullie cv kijken, maar ik geloof niet dat iemand hier echt met deze dieren gewerkt heeft. Als een orka iets niet wil doet hij dat niet, noch een dolfijn nog een zeeleeuw. Ze krijgen elke dag te eten of ze nu werken of niet. De mrethode waarmee deze dieren getraint worden is zo goed en zo simpel dat het zelfs bij wilde dolfijnen aaanslaat: zoek maar eens op Karie Saoh, zij heeft in het verleden wilde dolfijnen getraint die in de oceaan leefde om te werken voor het leger.

Er zitten 5 orka's in LP. Kohanna, Keto, Tekoa, Skyla en kleine Adan. Geen 1 show is hetzelfde en de dieren mogen gewoon zwemmen in het show gedeelte, zag een bokker daar een opmerking over maken. Vlak voor de show gaan ze vaak naar achter. Vanaf bovem besef je
niet hoe groot het basin is, ik ben geregelt onder en telkens verbaas ik me er weer over hoe groot het eigenlijk wel niet is.

Ik praat niks goed, ik denk dat de baden indd een stuk groter mogen voor de dieren, maar zolang paarden nog opgesloten worden in stallen het gros van de dag wat het merendeel van de mensheid doodnormaal vind .. ga ik me totaaaaaaaal niet druk maken over 42 orka's die een beter leven hebben dan iedereen hier denkt. Wat ik zelf mee heb gemaakt.

BerdienJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 20:54

Maar hoe kún je de vergelijking maken tussen een dier wat al duizenden jaren geleden gedomesticeerd is en een wild dier wat gewend is om door oceanen te zwemmen?!?! Ik snap echt niet waarom mensen dat soort argumenten maar blijven aanhalen om het opsluiten van wilde dieren in een badkuip goed te praten.

En is het zo goed dat ze elke dag te eten krijgen? Zou wat zijn zeg, je hebt niet goed je trainer met je neus het water uit geduwd en dus krijg je je portie vis niet :roll:
Ik heb gelezen over de methode waarmee orka's getraind worden en nou joepie. Doe je het goed dan krijg je eten/rust en anders niet. En als je geagiteerd raakt en je hebt mazzel dan wordt je ook met rust gelaten.

Ik hoor ook niemand over het feit dat er meerdere dodelijke incidenten zijn geweest met orka's. Het zijn zeer intelligente dieren die in groepsverband jagen en ver ontwikkelde jachttechnieken hebben. En wij laten ze voor in hun vinnen klappen voor publiek.

Zeezoogdieren die voor ons vermaak in gevangenschap worden gehouden... het is gewoon walgelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 21:05

Urko schreef:
Ik kan helaas niet in jullie cv kijken, maar ik geloof niet dat iemand hier echt met deze dieren gewerkt heeft. Als een orka iets niet wil doet hij dat niet, noch een dolfijn nog een zeeleeuw. Ze krijgen elke dag te eten of ze nu werken of niet. De mrethode waarmee deze dieren getraint worden is zo goed en zo simpel dat het zelfs bij wilde dolfijnen aaanslaat: zoek maar eens op Karie Saoh, zij heeft in het verleden wilde dolfijnen getraint die in de oceaan leefde om te werken voor het leger.

Er zitten 5 orka's in LP. Kohanna, Keto, Tekoa, Skyla en kleine Adan. Geen 1 show is hetzelfde en de dieren mogen gewoon zwemmen in het show gedeelte, zag een bokker daar een opmerking over maken. Vlak voor de show gaan ze vaak naar achter. Vanaf bovem besef je
niet hoe groot het basin is, ik ben geregelt onder en telkens verbaas ik me er weer over hoe groot het eigenlijk wel niet is.

Ik praat niks goed, ik denk dat de baden indd een stuk groter mogen voor de dieren, maar zolang paarden nog opgesloten worden in stallen het gros van de dag wat het merendeel van de mensheid doodnormaal vind .. ga ik me totaaaaaaaal niet druk maken over 42 orka's die een beter leven hebben dan iedereen hier denkt. Wat ik zelf mee heb gemaakt.

Lees blood in the water even ;)

All je argumenten komen bij mij niet aan, want dit soort dieren hoort gewoon niet in gevangenschap gehouden te worden. Als ze geen spelletje willen doen, dan doen ze he waarschijnlijk niet, maar wat wil je daarmee zeggen, dat ze het naar hun zin hebben? wederom lees Blood in the water even.

Van boven hoef je ook niet te beseffen hoe groot het bassin is, het is altijd te klein. Je kunt op land geen bad maken voor een orka, het blijft altijd te klein voor dit soort enorme majestueze dieren.

En weer de vergelijking met de paarden. Ga ik ook aan jouw vragen wat je er van zou vinden als je paard op een stuk van 10 bij 10 kwam te staan, zonder daar ooit van zijn leven weer uit te mogen, ja om een kunstje te doen in het weitje ernaast, ook van 10 bij 10 en hekje achter de kont dicht. Zou jij dat wat vinden voor je paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 21:08

Berdien schreef:
Maar hoe kún je de vergelijking maken tussen een dier wat al duizenden jaren geleden gedomesticeerd is en een wild dier wat gewend is om door oceanen te zwemmen?!?! Ik snap echt niet waarom mensen dat soort argumenten maar blijven aanhalen om het opsluiten van wilde dieren in een badkuip goed te praten.

En is het zo goed dat ze elke dag te eten krijgen? Zou wat zijn zeg, je hebt niet goed je trainer met je neus het water uit geduwd en dus krijg je je portie vis niet :roll:
Ik heb gelezen over de methode waarmee orka's getraind worden en nou joepie. Doe je het goed dan krijg je eten/rust en anders niet. En als je geagiteerd raakt en je hebt mazzel dan wordt je ook met rust gelaten.

Ik hoor ook niemand over het feit dat er meerdere dodelijke incidenten zijn geweest met orka's. Het zijn zeer intelligente dieren die in groepsverband jagen en ver ontwikkelde jachttechnieken hebben. En wij laten ze voor in hun vinnen klappen voor publiek.

Zeezoogdieren die voor ons vermaak in gevangenschap worden gehouden... het is gewoon walgelijk.

Dat mams jong leert jagen op robben aan de kant, zit een heel systeem achter. Hoe ze er naar toe zwemmen, prooi spotten. Schijnt 2 jaar te duren voordat de jongen het kunnen en bijna elke keer helpt mams.

BerdienJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 21:12

Dat 'beachen' is inderdaad één van de technieken. Verschillende groepen hebben ook verschillende prooidieren en verschillende jachttechnieken. En in zo'n badje krijgen ze een vissie toegeworpen nadat ze braaf hun rondje hebben gezwommen *\o/* Toppie hoor!