rasfokkerij --> zembla

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:33

Stamboomlozen waarbij de fokker zijn huiswerk heeft gedaan zijn vaak, niet altijd, maar vaak beter dan vergelijkbare stamboomhonden waarbij de genenpool gesloten is. Hierbij ga ik er van uit dat ondanks dat het stamboomloze honden zijn wel degelijk ouders en voorouders bekend zijn, het liefst teruglopend tot stambomen. Op die manier kan je stamboomlozen hebben die qua gezondheid beter zijn dan stamboomhonden, ervanuitgaand dat er iets aan ander ras is ingekruist. Dat kan al zo ontzettend veel verschil maken.

Dus nee, controle is er niet vanuit een raad van beheer of een rasvereniging. Maar dat hoeft niet te betekenen dat de fokker niet zijn huiswerk heeft gedaan en alleen met geteste ouders werkt. Anders heb je bij zowel stamboomhonden als stamboomloze een probleem. (want de raad van beheer heeft enkel zeer minimale regels over inteelt en wat regels over hoe vaak en tussen welke leeftijdsgrenzen een teef gedekt mag worden, en bij een paar rassen de MAG-test). That's it. Dus zelfs al stelt de rv aanvullende eisen, die zijn met 100 euro extra naar de RvB te ontwijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:42

Kayila schreef:
Mijn mening blijft hetzelfde...
Als fokker mag je jezelf alleen goede fokker noemen als je je dekreuen/teven test op alles wat voor dat ras kenmerkende 'defecten' zijn en NIET fokt met dragers of zieke dieren.
Is het nou echt zo moeilijk?

Dit gaat idd heel lastig worden voor fokkers van EB en Caveliers, maar niet geheel onmogelijk net wat je zegt, je zult alleen wat verder moeten reizen voor nieuw bloed.

Mizora schreef:
Stamboomlozen waarbij de fokker zijn huiswerk heeft gedaan zijn vaak, niet altijd, maar vaak beter dan vergelijkbare stamboomhonden waarbij de genenpool gesloten is.

Dit hoor ik voor het eerst, hoe kom jij aan die informatie?

Kayila

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:51

Chiqa schreef:
Dit gaat idd heel lastig worden voor fokkers van EB en Caveliers, maar niet geheel onmogelijk net wat je zegt, je zult alleen wat verder moeten reizen voor nieuw bloed.

Of stoppen met fokken van honden die zo doogefokt zijn dat er geen gezonde exemplaren meer van zijn.
Ik zeg dus niet dat dat met deze twee rassen zo is...daarvoor heb ik niet de juiste info.

Maar denk voor je fokt eens even eerlijk na ECHT eerlijk....
doe je het voor het geld? of voor uit liefde voor je hond/hondenras...
Voor geld moet je in mijn ogen dus geen fokker worden, door alle testen DA bezoeken ed zul je weinig tot geen geld over houden dus stop er dan maar mee. Doe je het uit liefde voor het dier/ het ras dan test je je ouder dieren en ben je eerlijk met de test resutaten.

Ik vind het nl ook erg bijzonder dat er fokkers zijn die roepen: ik test wat er verplicht is en dus ben ik goed bezig....nee je bent goed bezig als je je ouder dieren test op ALLE 'rastypische defecten'. Dan kan je gaan brullen, ja dahaaaaag da's duur, da's veel.....ja dat is ook zo...maar wel de enige echt manier om met zekerheid te zeggen dat je gezonde dieren hebt.

Fokkers die zeggen gezonde dieren te hebben maar geen test resultaten hebben .... tsja ....

Mizora

Re: rasfokkerij --> zembla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 20:13

Dat is een logisch gevolg van een verhoogde genetische variatie (of nog preciezer, een verwantschapspercentage dat ontzettend verlaagd wordt). Zeker als je zorgt dat je rassen gebruikt die niet dezelfde defecten hebben en dan ook nog dieren gebruikt die op deze defecten getest geweest zijn en schoon zijn bevonden. Hd is dan al weer lastig doordat je dit in vrijwel alle vergelijkbare grote rassen voorkomt. Maar dingen als epilepsie, kanker, gedragsproblemen, huidproblemen, hartproblemen, etc.
Daar kan je de kans flink op verlagen door er vreemd bloed doorheen te gooien en zolang de RvB daar niet open voor staat fok je vanaf dan met stamboomloze honden.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 20:37

Raad van Beheer is nog altijd heel belangrijk want er zijn genoeg fokkers die buiten de rasverenigingen om fokken. RvB heeft een minimaal fokreglement, de RV's doen daar rastypisch nog een aantal bepalingen bij.
Als dit er allemaal niet zou zijn, is het nóg gekker worden want dan worden er bijvoorbeeld heel veel teefjes bij de eerste loopsheid al gedekt door een reu van net 8 maanden oud.

Het probleem ligt ook niet bij RvB of de RV maar in eerste instantie bij de fokker zelf. Maar als die zijn verantwoordingen niet neemt, dan moeten dergelijke instanties wel maatregelen nemen. Desnoods wettelijk vastgelegde bepalingen. Dat zal niet meevallen, want elk ras heeft zijn eigen problemen die op een eigen manier aangepakt dienen te worden.

Zelf onderzoek doen naar een goede fokker is niet makkelijk hoor. Ze weten het bijna altijd wel recht te praten wat krom is. Kijk naar de uitleg over de EBD door Joyciej007. Ik zou niet graag een euro geven aan iedereen die in dat verhaaltje gelooft.

Punt is ook dat uitgerekend de kritische pupkoper juist op shows gaat kijken naar fokkers. En dan kunnen we er vanuit gaan dat juist die eigenaren van honden worden aangesproken die hoog scoren. Waar aan voorbij gegaan wordt is dat deze honden alleen maar hoog scoren op schoonheid wat de keurmeester als schoonheid aanmerkt.

Garantie is een betrekkelijk iets... je kan nooit garanderen dat een hond gezond is. Wel kan je garanderen dat deze uit gezonde ouders komt.

Eigenlijk is het werkelijk van de gekke dat je als pupkoper dergelijke onderzoeken moet gaan doen. Als ik iets koop dan verwacht ik een eerlijk advies. Natuurlijk is dat als fokker moeilijk want je moet tenslotte wel je pups kwijt, het is niet de bedoeling met een nest van 8 te blijven zitten. Maar ik denk dat als je eerlijk fokt, je best doet op gezondheid van je pups je ze nog makkelijker kwijt raakt dan wanneer de koper reden tot vraagtekens heeft.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 20:57

Ja die rashonden. Het is mooi, dus we fokken het erin. Jeetje, mijn hond ademt moeilijk. Maar wat ziet ie er leuk uit he!

Ik walg ervan. Bah. Bulldogs vind ik gewoon echt zielig, als je het skelet van een Engelse Bulldog vergelijkt met die van een "gewone" hond, je schrikt je rot!
Met bijna élk rasdier is wel iets mis. Élk rasdier heeft genetische ziektes.
En nee, dat is niet altijd te voorkomen, maar een onderbeet bij Bulls word er wel ingefokt, omdat het mooi is. Dat het diertje niet meer kan eten, geeft niemand wat om.

Misschien ben ik wat extreem, maar ik ben er gewoon tegen. Ik ben voor rassen zónder een extreme rasstandaard. En ook ben ik vóór een goede voorlichting! Elke fokker moet naar mijn mening zijn klanten eerst goed informeren over het ras.
Hoeveel te dikke labradors zie je wel niet rondlopen?

Helaas, schoonheid is alles waar men tegenwoordig nog naar kijkt.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:01

Chiqa schreef:
Ik deel jullie mening.
Nu liggen de fokkers dan wel onder vuur, maar hoe zit et gesteld met de stamboomlozen?
Niemand gaat mij vertellen dat deze wél blaken van gezondheid, zelfde laken en pak, zelfde genen.
Er is simpelweg helemaal geen controle, op een stamboomhond heb je nog iets van controle, oftewel het huiswerk wat een fokker hoort te doen...

Dat dis thuiswerk en de testen uitgebreider moeten, en een stop op de fok van zieke honden is weer een ander verhaal, ik verwacht toch dat een echt goede fokker zich hier wel druk om maakt, maar zóek maar eens zo´n goede fokker wat overigens ook een hobbyist kan zijn.

Hier kan ik het wel mee eens zijn.

Met afstappen van het rashonden/stamboomgebeuren bedoel ik trouwens, zoals al eerder gezegd is, dat je totaal geen garantie meer hebt op een gezonde hond, wanneer hij een stamboom heeft, ik geef er dan ook niets om.
Ik ben het met je eens dat je met een stamboom verder terug kunt kijken, maar als je ziet dat er dus vaak maar met een bepaalde genenpoel gefokt wordt, heeft dat ook niet veel zin. Ik denk dat menig kruisinkje gezonder is dat de gemiddelde rashond.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:03

Mijn advies: Of een kruising, of een hond mét stamboom kopen. NOOIT een rashond(rasdier) kopen zonder een duidelijke stamboom.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:15

Ik wil zelfs nog wat verder gaan. Elke hond heeft ouders, grootouders enz. Vanaf volgend jaar is chippen verplicht. Laat het hele stamboomgedoe niet beperken tot zuivere rassen, maar verplicht elke hond een stamboom. Met alle bijbehorende bepalingen, dus dat je een voorgenomen dekking moet melden, dat er een geneticus naar kijkt of deze dekking verantwoord is, deze gang is dan gelijk een voorwaarde om stambomen bij je pups te verkrijgen. En dan natuurlijk de dekking laten afhangen van gezondheid. Dus een gezonde labrador, kan eventueel gedekt worden door een gezonde drentse patrijs. Of welke ras of kruising dan ook. Ongeacht of die geneticus dat nou wel of geen "mooie" kruising zal vinden.

En dan een elektronisch patiënten dossier voor honden zo dat elke dierenarts verplicht is om erfelijke aandoeningen te melden aan dat systeem. Daar kan de geneticus dan weer in kijken of de combi wel verantwoord is.

Uiteraard zitten hier kosten aan, waardoor de hobbyfokker vanzelf ontmoedigd wordt zomaar een nestje te nemen voor de leuk. Nestjes kosten dan gewoon geld, en dan gelijk een wettelijk vastgestelde maximale prijs voor pups, maar dat ook voor rashonden.

Het zal in het begin wat lastig worden grootouders etc te vermelden, maar dat is slechts een kwestie van jaren.

Aanvulling, uiteraard moet elke hond waar mee gefokt wordt de benodigde testen zoals ED HD etc doorlopen hebben. Ras of geen rashond.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:21

Laika: Ik ben het helemaal met je eens. Op deze manier kunnen ook broodfokkers worden bestreden :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:41

Het opleggen van regels werkt niet!
De mensen die zich eraan moeten houden moeten die regels adopteren en er naar handelen. Bij oplegging van bovenaf gebeurt dat niet.

Mensen moeten juist meer verantwoordelijk worden voor hun eigen gedrag ipv als maar meer regels maken die veel geld kosten en weinig resultaat hebben. Enige wat helpt bij al dit soort zaken is goede voorlichting. Dat zou eens een goede taak voor de RvB zijn. Alleen met goede kennis maak je een eind aan zoveel ellende, zowel wat de broodfok betrefd als van zoveel dingen die mensen proberen om geld te verdienen met producten waarvan de kwaliteit en of de passendheid bij de koper twijfelachtig is.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:57

Het is afschuwelijk wat mensen (zogenaamde erkende fokkers) 'hun ras' soms aandoen.

Wij komen hier op de kliniek ook excessen tegen, afschuwelijk!
Bijvoorbeeld een mopshondje welke zo'n platte neus had dat zijn tong niet geheel in zijn bekkie paste.
Hierdoor hing te helft er altijd uit....tong was helemaal hard en verdroogd met een soort eeltige laag.
Om het over de ademhaling maar niet te hebben.....

Maar ik denk wel dat deze fokkers ons erg veel werk berzorgen.........de kliniek kan erop draaien HD,ED Hernia's, tumoren, lange palatums, ulnectomieen (kromme poten corrigeren), kniebanden en TPLO's vanwege slechte aangelegde knieen......

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:08

tamary schreef:
Het opleggen van regels werkt niet!
De mensen die zich eraan moeten houden moeten die regels adopteren en er naar handelen. Bij oplegging van bovenaf gebeurt dat niet.

Mensen moeten juist meer verantwoordelijk worden voor hun eigen gedrag ipv als maar meer regels maken die veel geld kosten en weinig resultaat hebben. Enige wat helpt bij al dit soort zaken is goede voorlichting. Dat zou eens een goede taak voor de RvB zijn. Alleen met goede kennis maak je een eind aan zoveel ellende, zowel wat de broodfok betrefd als van zoveel dingen die mensen proberen om geld te verdienen met producten waarvan de kwaliteit en of de passendheid bij de koper twijfelachtig is.

Een nobel streven en eigenlijk ben ik het helemaal met je eens. Er zijn al teveel regels en wetten, maar blijkbaar kunnen mensen gewoon niet zelf de verantwoording nemen. Ook vanwege het feit dat de consument of koper hoe je het noemen wilt, te naïef is.
In dit geval is de wet dus wel nodig om de dieren te beschermen. Niet de kopers hoor!
Als jij bij een fokker een verrotte pup wilt kopen, hou ik je niet tegen. Want ook dat diertje verdient een goud mandje.

Zelf zal ik niet meer zo snel een pup aanschaffen, ik doe het wel met afdankertjes. En of ze gezond is? Geen idee, ze is gewoon vreselijk lief en heeft er zelf niet om gevraagd als broodfokpup op de wereld gezet te worden en om na 4,5 levensjaar weer gedumpt te worden. Eventueel komende medische narigheid neem ik gewoon op de "koop" toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:36

Paintlinger schreef:
Wij komen hier op de kliniek ook excessen tegen, afschuwelijk!
Bijvoorbeeld een mopshondje welke zo'n platte neus had dat zijn tong niet geheel in zijn bekkie paste.
Hierdoor hing te helft er altijd uit....tong was helemaal hard en verdroogd met een soort eeltige laag.
Om het over de ademhaling maar niet te hebben.....

O wat verschrikkelijk.....en kunnen jullie de ellende opknappen omdat er maar wat raak wordt gefokt (en gekocht) en weer eens slecht nieuws moeten mededelen dat het dier beperkingen krijgt en het nooit meer beter zal worden eerder slechter...Lijkt me een van de minst leuke kanten van jou beroep.

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 23:45

Niezel schreef:
Als voorbeeld; de Saarloos Wolfshond. 100% lijdt aan PRA en wordt na een aantal jaar stekeblind maar als je het de rasvereniging vraagt is dat heus niet zo hoor.
Er is een (echte!) liefhebber van de Saarloos al járen aan het vechten dat daar veel strenger op geselecteerd moet worden, strengere en meer testen, eventueel nieuw bloed, maar nee hoor, de rasvereniging ontkent in alle toonaarden dat er ook maar íets aan de hand is. Deze meneer is geroyeerd en de Saarlozen vinden nog altijd gretig aftrek.

Wat een ongelooflijke onzin!
Ik heb gewoon een Saarlooswolfhond van de rasvereniging: hij is getest op PRA, HD en DM en is overal vrij op bevonden. Dus alleen die ene persoon is een echte liefhebber maar alle andere mensen met Saarlooswolfhonden niet: erg onwaarschijnlijk. Als er ergens geen geld verdiend wordt is het wel op Saarlooswolfhonden (weinig liefhebbers, vastgestelde pupprijs en teven die maar eens per jaar loops worden en weinig ingezet worden). Wat voor motief zouden liefhebbers dan hebben om willens en wetens ongezonde honden te fokken? Dat mag je me even uitleggen.
Een Saarlooswolfhond wordt gemiddeld tussen de 12 en 14 jaar oud. Veel grote rassen die net zo oud worden zul je niet vinden. Dan kun je volgens mij niet spreken van een ongezonde hond. Daarnaast heeft een Saarlooswolfhond een hele functionele bouw en heeft dus nergens last van zoals de Engelse Buldog of de Shar Pei.

Ik vind dat je niet alle rashonden over 1 kam kunt scheren. Voor mij ligt de grens bij het welzijn van de hond: een hond moet als hond kunnen functioneren en zijn leven doorgaans gezond kunnen doorbrengen. Wanneer er bewust doorgefokt wordt met ernstige gebreken vind ik dat een kwalijke zaak. En daar moet tegen op getreden worden.
Verder denk ik dat de echte misstanden tegen honden nog steeds plaatsvinden in de broodfok. Import van te jonge pups uit Oostblok landen, teven die doorlopend drachtig zijn, vieze donkere hokken enz enz. Dat is een accuut probleem, waar accuut tegenop getreden kan worden. De aanpassingen in de rashondenfokkerij zullen wat langer duren vrees ik.....

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 09:03

EmEm schreef:
Niezel schreef:
Als voorbeeld; de Saarloos Wolfshond. 100% lijdt aan PRA en wordt na een aantal jaar stekeblind maar als je het de rasvereniging vraagt is dat heus niet zo hoor.
Er is een (echte!) liefhebber van de Saarloos al járen aan het vechten dat daar veel strenger op geselecteerd moet worden, strengere en meer testen, eventueel nieuw bloed, maar nee hoor, de rasvereniging ontkent in alle toonaarden dat er ook maar íets aan de hand is. Deze meneer is geroyeerd en de Saarlozen vinden nog altijd gretig aftrek.

Wat een ongelooflijke onzin!
Ik heb gewoon een Saarlooswolfhond van de rasvereniging: hij is getest op PRA, HD en DM en is overal vrij op bevonden. Dus alleen die ene persoon is een echte liefhebber maar alle andere mensen met Saarlooswolfhonden niet: erg onwaarschijnlijk. Als er ergens geen geld verdiend wordt is het wel op Saarlooswolfhonden (weinig liefhebbers, vastgestelde pupprijs en teven die maar eens per jaar loops worden en weinig ingezet worden). Wat voor motief zouden liefhebbers dan hebben om willens en wetens ongezonde honden te fokken? Dat mag je me even uitleggen.
Een Saarlooswolfhond wordt gemiddeld tussen de 12 en 14 jaar oud. Veel grote rassen die net zo oud worden zul je niet vinden. Dan kun je volgens mij niet spreken van een ongezonde hond. Daarnaast heeft een Saarlooswolfhond een hele functionele bouw en heeft dus nergens last van zoals de Engelse Buldog of de Shar Pei.

Jij illustreert nu precies wat ik bedoel. Zo even snel twee links van i-net, de site van Bertus zelf kan ik niet direct vinden, maar die zal er vast nog wel zijn.
Even twee pagina's vol met ellende over de Saarloos; http://www.hondenforum.nl/plaza/fokken- ... 77374.html http://saarlooswolfhonden.web-log.nl/sa ... ndse_.html
Een Saarloos is nooit volledig PRA-vrij, maar altijd voorlopig-vrij. Voorlopig vrij is voor de RV voldoende voor een dekbrevet, ook al weet men 100% zeker dat deze honden (qua afstamming) op latere leeftijd wél PRA ontwikkelen.

Verder ga ik mij nu lekker bezig houden met mijn doggen, met hun entropion, ectropion, knikstaarten, HD, ED, OCD, HOD, wobbler, treamering disease, maagtorsies en kanker, waarbij wij volgende maand de 7e (en niet 4e :P) verjaardag van onze oudste (boomloze) mogen vieren.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 09:29

@Niezel, en juist die eerste link die je geeft illustreert dan ook dat de mens blijkbaar de verantwoording niet aan kan. Je leest daar:
Citaat:
Van wat ik uit de verhalen van Bertus (en anderen) heb begrepen betekent eerlijkheid over de PRA bij de SWH dat de belangrijkste fokker, tevens de toonaangevende man/vrouw binnen de rasvereniging, moet gaan toegeven dat zijn honden voor het overgrote deel niet deugen, qua PRA dan. Eigenbelang dus om de waarheid over deze ziekte in het ras zoveel mogelijk onder tafel te houden.

En daar gaat het dus fout. Teveel belangenverstrengeling in de RV's Aandoeningen worden verzwegen onder tafel geveegd of geminimaliseerd, dat het allemaal zo erg niet is. Hoe kun je dan als pupkoper er achter komen wat een goede fokker is?
Als je bij een fokker komt die vrijuit spreekt over deze dingen, dan zou je je pup daar niet kopen want daar zit zeer hoogstwaarschijnlijk PRA in. Maar als hij verteld dat dat dus niet zo is, wordt je weer voorgelogen wat ook een reden kan zijn daar geen pup te kopen.

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 09:33

Niezel schreef:
Jij illustreert nu precies wat ik bedoel. Zo even snel twee links van i-net, de site van Bertus zelf kan ik niet direct vinden, maar die zal er vast nog wel zijn.
Even twee pagina's vol met ellende over de Saarloos; http://www.hondenforum.nl/plaza/fokken- ... 77374.html http://saarlooswolfhonden.web-log.nl/sa ... ndse_.html
Een Saarloos is nooit volledig PRA-vrij, maar altijd voorlopig-vrij. Voorlopig vrij is voor de RV voldoende voor een dekbrevet, ook al weet men 100% zeker dat deze honden (qua afstamming) op latere leeftijd wél PRA ontwikkelen.

Verder ga ik mij nu lekker bezig houden met mijn doggen, met hun entropion, ectropion, knikstaarten, HD, ED, OCD, HOD, wobbler, treamering disease, maagtorsies en kanker, waarbij wij volgende maand de 7e (en niet 4e :P) verjaardag van onze oudste (boomloze) mogen vieren.

Natuurlijk ken ik die sites ook. Maar die mensen zijn niet echt geheel objectief (understatement). En natuurlijk weet ik ook wel dat PRA niet voor eeuwig vrij is. Maar ervaring leert wel dat de meeste honden die de eerste keer vrij bevonden zijn dat voor de rest van hun leven ook blijven (heb ik niet zelf verzonnen, zegt de dierenarts). Overigens is die van mij al meerdere keren voorlopig vrij bevonden. En ik ben zeker niet de enige in de rasvereniging die zijn hond laat onderzoeken op PRA.
Het is echt onzin dat alle Saarlooswolfhonden van de rasvereniging PRA hebben, want daarmee zouden alle Saarlooswolfhonden in de wereld PRA moeten hebben. Ze stammen namelijk, nog niet zo lang geleden, af van dezelfde honden.
Volgens jouw redenering heeft PRA testen geen zin, want je kunt er nooit zeker van zijn dat ze het niet gaan krijgen in de toekomst. Dan kunnen we dat helemaal wel afschaffen. Waar moeten we dan nog vanuit gaan?
En ik ken veel Saarlooswolfhonden (ook oudere), maar ik ken geen blinde Saarlooswolfhonden. Dus iets klopt er niet helemaal in jouw verhaal......

Maar misschien kunnen we een eventueel vervolg van deze discussie per pb doen, want we gaan een klein beetje off-topic :).

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 09:35

Laika schreef:
@Niezel, en juist die eerste link die je geeft illustreert dan ook dat de mens blijkbaar de verantwoording niet aan kan. Je leest daar:
Citaat:
Van wat ik uit de verhalen van Bertus (en anderen) heb begrepen betekent eerlijkheid over de PRA bij de SWH dat de belangrijkste fokker, tevens de toonaangevende man/vrouw binnen de rasvereniging, moet gaan toegeven dat zijn honden voor het overgrote deel niet deugen, qua PRA dan. Eigenbelang dus om de waarheid over deze ziekte in het ras zoveel mogelijk onder tafel te houden.

En daar gaat het dus fout. Teveel belangenverstrengeling in de RV's Aandoeningen worden verzwegen onder tafel geveegd of geminimaliseerd, dat het allemaal zo erg niet is. Hoe kun je dan als pupkoper er achter komen wat een goede fokker is?
Als je bij een fokker komt die vrijuit spreekt over deze dingen, dan zou je je pup daar niet kopen want daar zit zeer hoogstwaarschijnlijk PRA in. Maar als hij verteld dat dat dus niet zo is, wordt je weer voorgelogen wat ook een reden kan zijn daar geen pup te kopen.

En dat is nu net het probleem. Wat ook in Zembla al wordt aangekaart, er zijn mega-problemen met bijna alle rassen, maar iedereen houdt zijn mond dicht, is bang voor de eigen portomonnee... Niemand wil hiermee naar buiten komen, als fokker bescherm je je eigen inkomstenbron en als een ander het aankaart, gewoon ontkennen, is er dus 'schijnbaar' niets aan de hand. De pest is dat het niet alleen gebeurt bij de rassen die hier worden besproken, maar zo gaat het overal... helaas. ;(

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 10:08

Exact, de rassen die toevallig hier worden besproken zijn dan óf de rassen waar "wij" als bokker enige kennis van hebben, óf de rassen die in de docu besproken werden. Elk ras kent natuurlijk zijn erfelijke afwijkingen al dan niet ernstig.

Maar het zal wishfull thinking zijn dat hier ooit iets in veranderd. Nu is dan die docu geweest, maar enige jaren terug was dit al te zien op de BBC en het blijkt gewoon nog steeds niet te zijn aangepakt. Er wordt niet eens gezocht naar een oplossing hoe we dit moeten aanpakken. Het is tenslotte "slechts" dierenleed. Niet heel belangrijk dus.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 10:19

Laika schreef:
Ik wil zelfs nog wat verder gaan. Elke hond heeft ouders, grootouders enz. Vanaf volgend jaar is chippen verplicht. Laat het hele stamboomgedoe niet beperken tot zuivere rassen, maar verplicht elke hond een stamboom. Met alle bijbehorende bepalingen, dus dat je een voorgenomen dekking moet melden, dat er een geneticus naar kijkt of deze dekking verantwoord is, deze gang is dan gelijk een voorwaarde om stambomen bij je pups te verkrijgen. En dan natuurlijk de dekking laten afhangen van gezondheid. Dus een gezonde labrador, kan eventueel gedekt worden door een gezonde drentse patrijs. Of welke ras of kruising dan ook. Ongeacht of die geneticus dat nou wel of geen "mooie" kruising zal vinden.

En dan een elektronisch patiënten dossier voor honden zo dat elke dierenarts verplicht is om erfelijke aandoeningen te melden aan dat systeem. Daar kan de geneticus dan weer in kijken of de combi wel verantwoord is.

Uiteraard zitten hier kosten aan, waardoor de hobbyfokker vanzelf ontmoedigd wordt zomaar een nestje te nemen voor de leuk. Nestjes kosten dan gewoon geld, en dan gelijk een wettelijk vastgestelde maximale prijs voor pups, maar dat ook voor rashonden.

Het zal in het begin wat lastig worden grootouders etc te vermelden, maar dat is slechts een kwestie van jaren.

Aanvulling, uiteraard moet elke hond waar mee gefokt wordt de benodigde testen zoals ED HD etc doorlopen hebben. Ras of geen rashond.

Er hoeft nog niet eens een geneticus naar te kijken per combinatie. Als je grenzen stelt aan inteeltpercentage, dichtsbijzijnde verwantschap (bijv. geen gemeenschappelijke voorouder tot 3 of 4 generaties), hd beperken tot max. BxB en AxC (op dit punt zeg ik maar wat), epilepsie x epilepsie mag niet (ook niet met 1 grootouder met epilepsie x 1 grootouder met epilepsie) en meer van dit soort dingen, dan kan de computer gewoon zeggen. Toegestane combinatie of niet. Afgekeurde combinaties waar toch mee gefokt wordt die worden op zeer vroege leeftijd gecastreerd. Laat de politie maar chipscanners dragen met daaraan de database gekoppeld waarbij de meest basale feiten naar boven komen, geslacht, richtlijn grootte, kleur, type. Dat zou ideaal zijn. Moeten alleen de chipscanners nog wat kleiner worden. Idee van een pda ongeveer. Dan weet je als puppiekoper ook gewoon wat voor bloedlijnen je koopt. Ook bij een kruising.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 10:24

De PRA test via ECVO is idd een voorlopig vrij (iig de jeugdvariant kan worden uitgesloten en na het 4de levensjaar kan je ook uitsluiten of een hond lijder is (heb ik van een zeer bekende oogspecialist)), een drager haal je er hiermee niet uit.
Echter kan PRA tegenwoordig ook genetisch worden onderzocht, waarmee je ook dragers kunt aantonen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 11:31

http://beta.uitzendinggemist.nl/aflever ... de-rashond

Ik vond het een schokkende reportage

Net als bij het verwaarlozen van paarden mag wat mij betreft de wet wel eens aangescherpt worden en dergelijke dingen strafbaar worden gesteld. Het fokken van dieren die 100 % drager zijn van een pijnlijke aandoening of gebrek is dierenmishandeling en hoort strafbaar te zijn. En dan ook echt. Ik vind het ook onvoorstelbaar dat dierenartsen er aan meewerken. Die horen dieren beter te maken en niet zieke honden te verwekken.

Mijn zus heeft 2 jonge Cavaliers zoals uit de reportage bij een goede fokker weg maar ze is zich een hoedje geschrokken, 100 % van die hondjes is ziek! Bij wat voor fokker dan ook vandaan!

Vorig jaar heb ik een nestje onherleidbare kruisingen gefokt, die het ontzettend leuk doen bij hun nieuwe baasjes en waar ik zelf ook nog een teefje van gehouden heb. Hier op bokt was de helft van de reacties leuk, en de andere helft was van een betuttelend: zonder papier moet je niet fokken

Ik heb destijds heel bewust voor een kruising gekozen omdat ik bij het zoeken tussen de vele rassen niet vond wat ik zocht en ik de vele aandoeningen binnen de rassen echt not done vond. Zoals ze bij Zembla zeiden: het is tijd dat er afgerekend wordt met de mythe dat een stamboekpapier van een hond een bepaalde kwaliteit garandeerd.
Als het één ding garandeerd, dan is het wel dat je met een rashond een veel en veel grotere kans hebt op afwijkingen!

Ik ken tientallen mensen die graag een hondje zoals wij zouden willen hebben en bijna bedelen of we weer eens een nestje doen. Gezond, heel lief en gehoorzaam en niet te groot en niet te klein. Fokken alleen voor een ander vind ik niks aan als ik niet een pup kan houden maar gelukkig heeft het oudste reutje uit het nest van vorig jaar inmiddels een andere leuke en gezonde kruisingshond gedekt. Het was niet de planning maar we hopen allemaal dat het gelukt is. Geen testen, geen onderzoeken, geen inteelt, geen dure aankoopprijs, maar wel hele leuke honden!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 11:43

Geen onderzoeken is ook bij kruisingshondjes gewoon riskant. Bij de kleinere honden komt patella luxatie extreem veel voor, bij de grote honden hd. Dat ligt gewoon aan de bouw van de hond. En controleren op hartkwalen is altijd een slim iets om te doen. Die 3 zijn namelijk ook (en pl zelfs juist) berucht bij bastaardhondjes.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 11:48

@Mizora, uiteraard is een en ander gewoon in een computerprogramma te verpakken. Afgekeurde combinaties kunnen uiteraard gewoon niet geregistreerd worden, omdat daar geen "fokvergunning" voor afgegeven is. Op die wijze zou je dan een dergelijke fokker ook nog sancties op kunnen leggen.

[***] Het klinkt natuurlijk heel leuk allemaal: onherleidbare kruisingen. Maar in elke kruising zit ook ergens een ras. Met de bij dit ras behorende afwijkingen. Hoe minder herleidbaar, hoe meer rassen. Deze ga je dan weer mengen met andere afwijkingen en dat hoeft dus niet altijd te betekenen dat dat gezond is. Tevens is er geen enkele controle op inteelt wat ook voor de nodige problemen kan zorgen.
Ik hoorde laatst een verhaal over een kruising ridgeback-rottweiler-bulldog-staffort. Ik denk dat je karakteristiek gezien niet vrolijk wordt van een dergelijke combi :n Zeker niet als het van al die rassen al een temperamentvol exemplaar betreft. Dan heb je een lichamelijk gezonde hond met een wellicht totaal verknipte mentaliteit.