Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Kayila schreef:Mijn mening blijft hetzelfde...
Als fokker mag je jezelf alleen goede fokker noemen als je je dekreuen/teven test op alles wat voor dat ras kenmerkende 'defecten' zijn en NIET fokt met dragers of zieke dieren.
Is het nou echt zo moeilijk?
Mizora schreef:Stamboomlozen waarbij de fokker zijn huiswerk heeft gedaan zijn vaak, niet altijd, maar vaak beter dan vergelijkbare stamboomhonden waarbij de genenpool gesloten is.
Chiqa schreef:Dit gaat idd heel lastig worden voor fokkers van EB en Caveliers, maar niet geheel onmogelijk net wat je zegt, je zult alleen wat verder moeten reizen voor nieuw bloed.
Chiqa schreef:Ik deel jullie mening.
Nu liggen de fokkers dan wel onder vuur, maar hoe zit et gesteld met de stamboomlozen?
Niemand gaat mij vertellen dat deze wél blaken van gezondheid, zelfde laken en pak, zelfde genen.
Er is simpelweg helemaal geen controle, op een stamboomhond heb je nog iets van controle, oftewel het huiswerk wat een fokker hoort te doen...
Dat dis thuiswerk en de testen uitgebreider moeten, en een stop op de fok van zieke honden is weer een ander verhaal, ik verwacht toch dat een echt goede fokker zich hier wel druk om maakt, maar zóek maar eens zo´n goede fokker wat overigens ook een hobbyist kan zijn.
tamary schreef:Het opleggen van regels werkt niet!
De mensen die zich eraan moeten houden moeten die regels adopteren en er naar handelen. Bij oplegging van bovenaf gebeurt dat niet.
Mensen moeten juist meer verantwoordelijk worden voor hun eigen gedrag ipv als maar meer regels maken die veel geld kosten en weinig resultaat hebben. Enige wat helpt bij al dit soort zaken is goede voorlichting. Dat zou eens een goede taak voor de RvB zijn. Alleen met goede kennis maak je een eind aan zoveel ellende, zowel wat de broodfok betrefd als van zoveel dingen die mensen proberen om geld te verdienen met producten waarvan de kwaliteit en of de passendheid bij de koper twijfelachtig is.
Paintlinger schreef:Wij komen hier op de kliniek ook excessen tegen, afschuwelijk!
Bijvoorbeeld een mopshondje welke zo'n platte neus had dat zijn tong niet geheel in zijn bekkie paste.
Hierdoor hing te helft er altijd uit....tong was helemaal hard en verdroogd met een soort eeltige laag.
Om het over de ademhaling maar niet te hebben.....
Niezel schreef:Als voorbeeld; de Saarloos Wolfshond. 100% lijdt aan PRA en wordt na een aantal jaar stekeblind maar als je het de rasvereniging vraagt is dat heus niet zo hoor.
Er is een (echte!) liefhebber van de Saarloos al járen aan het vechten dat daar veel strenger op geselecteerd moet worden, strengere en meer testen, eventueel nieuw bloed, maar nee hoor, de rasvereniging ontkent in alle toonaarden dat er ook maar íets aan de hand is. Deze meneer is geroyeerd en de Saarlozen vinden nog altijd gretig aftrek.
EmEm schreef:Niezel schreef:Als voorbeeld; de Saarloos Wolfshond. 100% lijdt aan PRA en wordt na een aantal jaar stekeblind maar als je het de rasvereniging vraagt is dat heus niet zo hoor.
Er is een (echte!) liefhebber van de Saarloos al járen aan het vechten dat daar veel strenger op geselecteerd moet worden, strengere en meer testen, eventueel nieuw bloed, maar nee hoor, de rasvereniging ontkent in alle toonaarden dat er ook maar íets aan de hand is. Deze meneer is geroyeerd en de Saarlozen vinden nog altijd gretig aftrek.
Wat een ongelooflijke onzin!
Ik heb gewoon een Saarlooswolfhond van de rasvereniging: hij is getest op PRA, HD en DM en is overal vrij op bevonden. Dus alleen die ene persoon is een echte liefhebber maar alle andere mensen met Saarlooswolfhonden niet: erg onwaarschijnlijk. Als er ergens geen geld verdiend wordt is het wel op Saarlooswolfhonden (weinig liefhebbers, vastgestelde pupprijs en teven die maar eens per jaar loops worden en weinig ingezet worden). Wat voor motief zouden liefhebbers dan hebben om willens en wetens ongezonde honden te fokken? Dat mag je me even uitleggen.
Een Saarlooswolfhond wordt gemiddeld tussen de 12 en 14 jaar oud. Veel grote rassen die net zo oud worden zul je niet vinden. Dan kun je volgens mij niet spreken van een ongezonde hond. Daarnaast heeft een Saarlooswolfhond een hele functionele bouw en heeft dus nergens last van zoals de Engelse Buldog of de Shar Pei.
Citaat:Van wat ik uit de verhalen van Bertus (en anderen) heb begrepen betekent eerlijkheid over de PRA bij de SWH dat de belangrijkste fokker, tevens de toonaangevende man/vrouw binnen de rasvereniging, moet gaan toegeven dat zijn honden voor het overgrote deel niet deugen, qua PRA dan. Eigenbelang dus om de waarheid over deze ziekte in het ras zoveel mogelijk onder tafel te houden.
Niezel schreef:Jij illustreert nu precies wat ik bedoel. Zo even snel twee links van i-net, de site van Bertus zelf kan ik niet direct vinden, maar die zal er vast nog wel zijn.
Even twee pagina's vol met ellende over de Saarloos; http://www.hondenforum.nl/plaza/fokken- ... 77374.html http://saarlooswolfhonden.web-log.nl/sa ... ndse_.html
Een Saarloos is nooit volledig PRA-vrij, maar altijd voorlopig-vrij. Voorlopig vrij is voor de RV voldoende voor een dekbrevet, ook al weet men 100% zeker dat deze honden (qua afstamming) op latere leeftijd wél PRA ontwikkelen.
Verder ga ik mij nu lekker bezig houden met mijn doggen, met hun entropion, ectropion, knikstaarten, HD, ED, OCD, HOD, wobbler, treamering disease, maagtorsies en kanker, waarbij wij volgende maand de 7e (en niet 4e) verjaardag van onze oudste (boomloze) mogen vieren.
Laika schreef:@Niezel, en juist die eerste link die je geeft illustreert dan ook dat de mens blijkbaar de verantwoording niet aan kan. Je leest daar:Citaat:Van wat ik uit de verhalen van Bertus (en anderen) heb begrepen betekent eerlijkheid over de PRA bij de SWH dat de belangrijkste fokker, tevens de toonaangevende man/vrouw binnen de rasvereniging, moet gaan toegeven dat zijn honden voor het overgrote deel niet deugen, qua PRA dan. Eigenbelang dus om de waarheid over deze ziekte in het ras zoveel mogelijk onder tafel te houden.
En daar gaat het dus fout. Teveel belangenverstrengeling in de RV's Aandoeningen worden verzwegen onder tafel geveegd of geminimaliseerd, dat het allemaal zo erg niet is. Hoe kun je dan als pupkoper er achter komen wat een goede fokker is?
Als je bij een fokker komt die vrijuit spreekt over deze dingen, dan zou je je pup daar niet kopen want daar zit zeer hoogstwaarschijnlijk PRA in. Maar als hij verteld dat dat dus niet zo is, wordt je weer voorgelogen wat ook een reden kan zijn daar geen pup te kopen.
Laika schreef:Ik wil zelfs nog wat verder gaan. Elke hond heeft ouders, grootouders enz. Vanaf volgend jaar is chippen verplicht. Laat het hele stamboomgedoe niet beperken tot zuivere rassen, maar verplicht elke hond een stamboom. Met alle bijbehorende bepalingen, dus dat je een voorgenomen dekking moet melden, dat er een geneticus naar kijkt of deze dekking verantwoord is, deze gang is dan gelijk een voorwaarde om stambomen bij je pups te verkrijgen. En dan natuurlijk de dekking laten afhangen van gezondheid. Dus een gezonde labrador, kan eventueel gedekt worden door een gezonde drentse patrijs. Of welke ras of kruising dan ook. Ongeacht of die geneticus dat nou wel of geen "mooie" kruising zal vinden.
En dan een elektronisch patiënten dossier voor honden zo dat elke dierenarts verplicht is om erfelijke aandoeningen te melden aan dat systeem. Daar kan de geneticus dan weer in kijken of de combi wel verantwoord is.
Uiteraard zitten hier kosten aan, waardoor de hobbyfokker vanzelf ontmoedigd wordt zomaar een nestje te nemen voor de leuk. Nestjes kosten dan gewoon geld, en dan gelijk een wettelijk vastgestelde maximale prijs voor pups, maar dat ook voor rashonden.
Het zal in het begin wat lastig worden grootouders etc te vermelden, maar dat is slechts een kwestie van jaren.
Aanvulling, uiteraard moet elke hond waar mee gefokt wordt de benodigde testen zoals ED HD etc doorlopen hebben. Ras of geen rashond.