Couperen van oren en staart?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 00:45

Ik vind het ergens moeilijk hier een eenduidig antwoord op te geven. Ik ben sowieso geen voorstander van het zó ver doorfokken van rassen (van eender welke diersoort) dat het continue komt te zitten met allerlei lichamelijke ongemakken als ontstoken oren, ontstoken ogen, om de twee uur de ogen gedruppeld moeten worden, enz. Laat dat sowieso duidelijk zijn. Ook vind ik het onzin wanneer couperen puur en alleen om cosmetische redenen gebeurt, ook als het van oorsprong bij het ras hoort. Van oorsprong horen de manen van mijn paard ook te worden weggeschoren maar ik zie daar vooralsnog het voordeel niet van in (maar het verschil is dat die manen weer terug kunnen groeien!)

Let wel dat er bij diverse vechthondenrassen en molossers oren en/of staart van oorsprong werden gecoupeerd voor de veiligheid van de hond. Zo'n hond was dan ook een gebruiksdier, en dan traditioneel niet eens zozeer voor vermaak maar ter verdediging, voor de jacht, etc.
Neem bijvoorbeeld de herdershonden van Turkije en die van Turkmenistan: bij de eerstgenoemde werden en worden bij de honden die nog traditioneel gebruikt worden de oren gecoupeerd om de hond tegen belagers te beschermen. Ook bij zijn Turkmeense neef gebeurt dit, hoewel hier ook de staart wordt gecoupeerd. Waarom? Omdat deze dieren maanden en maanden aaneengesloten alleen worden gelaten op de steppe en halfwoestijn met een kudde (zoals schapen, maar ook bijv. paarden) zonder herder of ander menselijk contact (wellicht rovers). Deze dieren komen/kwamen dan te staan tegenover wolven en beren en in vroeger tijd zelfs luipaarden en leeuwen. Alles waaraan zo'n hond zich dan onnodig kan bezeren (en oren zijn kwetsbaar!) werd dan gecoupeerd.

Dat je zo'n hond in Nederland wilt houden is misschien nog tot daaraan toe (en een andere discussie), maar om de oren en staart te couperen is nergens voor nodig. Dat heeft dan niks met het welzijn van het dier te maken maar puur met esthetica (en smaken verschillen daarin).
Als de voordelen voor de hond groter zijn dan de nadelen, dan en alleen dan kan ik erin komen. En dan heb ik het niet over vechthonden die voor vermaak worden ingezet tegen allerlei dieren want dat is sowieso alles behalve nuttig voor zo'n dier. Je hebt tradities voor vermaak en tradities van 'noodzaak' als bescherming van kuddes. Dan dient zo'n dier alsnog de mens, maar wordt hij niet voor bescherming bij menselijk vermaak gecoupeerd maar ter bescherming en voor menselijke (en dierlijke?) noodzaak. Het gemak dient de mens, maar in zo'n geval dus ook de hond. Een hond met door een wolf verminkte oren (incl. infecties) heeft meer nadelen dan een hond met gecoupeerde staart en oren. Maar, zéker en niet in de laatste plaats ook voor zijn eigenaar.

Een hond die niet voor soortgelijke doeleinden wordt ingezet en verder geen medische noodzaak tot couperen heeft (en dat is toch echt de overgrote meerderheid van honden), moet gewoon intact worden gelaten. Dat is mijn bescheiden mening. Ik zie hier nog geen molosser een jaar lang alleen zwerven over de (uh welke?) vlaktes met een kudde schapen en diezelfde kudde beschermen tegen (welke??) beren, wolven, vul maar in.
Dan speelt bij sommige uiterlijke kenmerken uiteraard het gebruiksdoel mee, en voor het behoud van huisdiersoorten is dat natuurlijk van belang, maar ook daarin zijn er wat mij betreft ethische grenzen. Zo denk ik erover in ieder geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 00:53

Ieder zijn ding, ik persoonlijk vind dieren couperen 9 van de 10 keer voor de leuk van de mens.

"Dan heeft ie net dat beetje extra" of "hij kijkt net wat slimmer" of "dan zijn ze mooier", vind ik volslagen onzinnige redenen om te couperen. Puur en alleen, omdat de honden er dan helemaal niets aan hebben.

Couperen zodat dieren beter kunnen horen? Misschien dat het geluid dan ook te hard binnen kan komen. Ze hebben namelijk niet zoals dieren met natuurlijk rechtopstaande oren, beharing in de oren. Dus of het dan zo prettig is voor de hond, vergelijk het met een koptelefoon met muziek met de stand op erg hard de hele dag, weinig diervriendelijk. Vaak kan al het vuil er ook zo in, omdat er geen beharing zit. Ook al geen pluspunt.

Ambiiee

Re: Couperen van oren en staart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 05:59

Helaas kunnen honden niet kiezen he.. Mijn Dober heeft dan flapjes, en dan ook echt flapjes... Tsja, de dober staat bekend om zij rechtopstaande oren en gecoupeerde staart.. Ik mis het echt niet bij dr hoor. Als je een hond met rechtopstaande oren wilt, neem er dan gewoon een.. En ga gewoon niet een hond verminken omdat je het zelf mooi vind.. Oorbellen kiezen zij ten alle tijden zelf voor.. En is herstelbaar..

Verder ben ik het compleet met bovenstaande eens.. We doen het aleen voor onszelf. Helaas denken sommige mensen echt niet meer aan de hond, maar de mensen die het nu nog wel doen ( oostblok landen ) verdienen dr wel geld op. Aangezien ik toen iemand tegenkwam die daar ook nog weet ik niet hoeveel heeft betaald voor zijn hond.. Gecoupeerde rottweiler. Ik vind een gecoupeerde hond eigenlijk ook geen hond meer. Een hond meot zn oortjes en staartje gewoon kunnen bewegen zodat hij kan laten zien hoe hij zich voelt.. Naar ons, maar ook naar andere honden..

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 08:55

@ Josav: Idd! Goe verwoord :)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 09:52

als we daar van uit gaan van wat de natuur zou willen zou 98% van alle honden rassen niet eens bestaan, er is niks natuurlijks aan honden rassen ze zijn allen gecreeerd door mensen hand, met een doel en functie, en dan en alleen dan kan je zeggen wanneer een hond oorsprong doel en functie kan vervullen zoals het bedoelt hij rastypish is en dus bij dat ras hoord.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 09:56

Het enige ras waarbij is het 'mis' als de oortjes hangen en ze een lange staart hebben, is bij een Dobermann.
Ik ben opgegroeid met een dobermann waarvan de oortjes rechtop stonden en hij had ook alleen nog maar een stompjes staart. Ik vind het er erg mooi en stoer uitzien, MAAR ik zou het zelf nooit laten doen, puur en alleen omdat het pijnlijk en onnatuurlijk voor de hond is.
Zou ik tegen een dobie aanlopen in een asiel die het al heeft, zou ik hem er zeker niet voor laten zitten, want dan is het leed al geleden.
Dus nogmaals; zelf zou ik het niet doen, maar het ziet er inderdaad wel 'stoerder' uit

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 09:57

lifaya schreef:
Ik vind vooral de Engelse Bulldog een voorbeeld van verkeerd door blijven fokken. Ik heb zelf ook veeeeeel liever dat men bij de wolf was gebleven. Helaas is dat niet zo makkelijk, dat snap ik :+ Ik vind de Saarloze Wolfhond dus wel een prachtvoorbeeld van een hondenras die nog wel natuurlijk is en waar je ook niets meer aan hoeft te veranderen. Hij is trouw, sterk en heeft genoeg karakter (al zou dat niet geschikt zijn voor iedereen)

maar ik dwaal een beetje af :) :o

De saarloos niks aan veranderen? Die hond heeft echt serieus niks van de wolf weg.
Het beest word zo gefokt dat hij áltijd bang is. Want dit zou de wolf ook zijn. Moet jij je voorstellen he, dat je 14 jaar lang bang bent voor élk geluidje, elk vreemd persoon, elk eng ding. Nee, dan heb je echt een top leven!
Sterker nog, als je te sociaal bent, word je afgekeurd, omdat ze zoveel mogelijk de angst erin willen houden...

@ JoSav; goed verwoord!

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:06

Ik vind dat als je van je hond houd coupeer je niet, want een hond met flapjes vind je dan ook leuk.
Vind je een ras ongecoupeerd niet mooi, neem m dan lekker niet.
Couperen is een vorm van een hond mooier maken voor jou beeld ten koste van de hond.
Enkel wanneer het medisch nodig is vind ik het oke, maar voor het mooie? Nee sorry.. :n

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:19

Nikki__ schreef:
lifaya schreef:
Ik vind vooral de Engelse Bulldog een voorbeeld van verkeerd door blijven fokken. Ik heb zelf ook veeeeeel liever dat men bij de wolf was gebleven. Helaas is dat niet zo makkelijk, dat snap ik :+ Ik vind de Saarloze Wolfhond dus wel een prachtvoorbeeld van een hondenras die nog wel natuurlijk is en waar je ook niets meer aan hoeft te veranderen. Hij is trouw, sterk en heeft genoeg karakter (al zou dat niet geschikt zijn voor iedereen)

maar ik dwaal een beetje af :) :o

De saarloos niks aan veranderen? Die hond heeft echt serieus niks van de wolf weg.
Het beest word zo gefokt dat hij áltijd bang is. Want dit zou de wolf ook zijn. Moet jij je voorstellen he, dat je 14 jaar lang bang bent voor élk geluidje, elk vreemd persoon, elk eng ding. Nee, dan heb je echt een top leven!
Sterker nog, als je te sociaal bent, word je afgekeurd, omdat ze zoveel mogelijk de angst erin willen houden...

@ JoSav; goed verwoord!

sorry hoor maar je heb de bel horen luiden zonder te weten waar de klepel hangt, voor dat je nou uitspraken doet over een ras lees dan eerst goed hoe het is ontstaan en waardoor de karakter eigenschappen zo zijn als ze zijn want dit slaat echt werkelijk nergens op.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:20

Loiz schreef:
Ik vind dat als je van je hond houd coupeer je niet, want een hond met flapjes vind je dan ook leuk.
Vind je een ras ongecoupeerd niet mooi, neem m dan lekker niet.
Couperen is een vorm van een hond mooier maken voor jou beeld ten koste van de hond.
Enkel wanneer het medisch nodig is vind ik het oke, maar voor het mooie? Nee sorry.. :n

oorsprong, doel en functie.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:23

Citaat:

@ JoSav; goed verwoord!

Citaat:
sorry hoor maar je heb de bel horen luiden zonder te weten waar de klepel hangt, voor dat je nou uitspraken doet over een ras lees dan eerst goed hoe het is ontstaan en waardoor de karakter eigenschappen zo zijn als ze zijn want dit slaat echt werkelijk nergens op.

Feiten liggen toch anders ;) Vertel me dan maar hoe het wel zit? En omdat ze dus zo zijn (iets wat wij hebben gefokt :) ), moeten ze maar zo blijven?
Laatst bijgewerkt door Nikki__ op 16-08-10 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:28

Vandaag de dag heeft couperen als fuctie het 'mooier' maken van een hond.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:29

Nikki__ schreef:
Citaat:

@ JoSav; goed verwoord!

Citaat:

Feiten liggen toch anders ;) Vertel me dan maar hoe het wel zit?

vertel maar hoe het wel zit, je heb toch een PC of niet, tik in zou ik zeggen, er is zelfs terug te vinden welke wolf de stam moeder is en welke kleur en de naam en in welk jaar deze uit de diergaarde is over gekomen, en door wie het ras gered is, na dat Mr Saarloos was over leden.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:32

Loiz schreef:

dan nog elke hond moet zijn oorspronkelijke taak kunnen vervullen zo van uit de showring het veld in of wat dan ook, zo niet is het dier niet geschikt als rasvertegenwoordiger en is het alleen kwa stamboom een ras en lijkt hij op dat geen wat de stamboom zecht maar meer niet.
kan een ras hond zijn oorspronkelijke funtie niet meer vervullen is het dus niet ras typish

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:33

Ik snap het probleem niet echt Moll? Jij zegt dat het nergens op slaat wat ik typ, verklaar dat maar. Waarom slaat het nergens op, dat wij mensen de saarloos zo angstig mogelijk willen houden? Omdat dat 'natuurijk' zou zijn. Wolf is van karakter nieuwschierig, de saarloos absoluut niet. Sterker nog, hij mág het niet eens zijn, want dan word gij afgekeurd.
Elke hond stamt van de wolf af, uiteindelijk. Snap dus niet helemaal waarom ik op moet zoeken welke moeder de stamoeder is enz. Dit is allemaal erg lang geleden, en inmiddels al niet meer van toepassing, aangezien er nog vrij weinig wolf in de saarloos zal zitten.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:34

Moll schreef:
Loiz schreef:

dan nog elke hond moet zijn oorspronkelijke taak kunnen vervullen zo van uit de showring het veld in of wat dan ook, zo niet is het dier niet geschikt als rasvertegenwoordiger en is het alleen kwa stamboom een ras en lijkt hij op dat geen wat de stamboom zecht maar meer niet.
kan een ras hond zijn oorspronkelijke funtie niet meer vervullen is het dus niet ras typish

En een hond moet dus gecoupeerde oren hebben om zijn oorspronkelijke functie te kunnen uitvoeren? :+ Denk dat dat van een hoop meer afhankelijk is, dan wel of geen gecoupeerde oren.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:38

Nikki__ schreef:
Moll schreef:

En een hond moet dus gecoupeerde oren hebben om zijn oorspronkelijke functie te kunnen uitvoeren? :+ Denk dat dat van een hoop meer afhankelijk is, dan wel of geen gecoupeerde oren.

klopt, maar het couperen van een doberman BV. is niet zomaar gedaan het had/heeft weldegelijk een doel, en dat was/is om zijn oorspronkelijke doelstelling en functie beter te kunnen uit voeren, ook dit is allemaal terug te vinden.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:39

Nikki__ schreef:
Ik snap het probleem niet echt Moll? Jij zegt dat het nergens op slaat wat ik typ, verklaar dat maar. Waarom slaat het nergens op, dat wij mensen de saarloos zo angstig mogelijk willen houden? Omdat dat 'natuurijk' zou zijn. Wolf is van karakter nieuwschierig, de saarloos absoluut niet. Sterker nog, hij mág het niet eens zijn, want dan word gij afgekeurd.
Elke hond stamt van de wolf af, uiteindelijk. Snap dus niet helemaal waarom ik op moet zoeken welke moeder de stamoeder is enz. Dit is allemaal erg lang geleden, en inmiddels al niet meer van toepassing, aangezien er nog vrij weinig wolf in de saarloos zal zitten.

ga nou maar een opzoeken waarom MR saarloos de kruising tussen de wolf en de duitsherder deed doen maken, wat hij hier mee wilde berijken, dan ook zal je terug vinden waar het karakter van de saarloos wolfhond vandaan komt.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:42

Een ras leeft, een ras veranderd.
Zie jij nog alle labradors in topconditie jagen dan?
Tis dus voor de mooi, want 95% van de gecoupeerde rassen hebben het niet nodig.
Waarom zou jij een hond verminken zonder functie, alleen omdat t vroeger zo was?

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:43

Jij hebt het steeds over vroeger Moll, we leven in 2010. Het jaar waarin een dobermann dat niet meer die functie heeft.
Net als dat de saarloos inmiddels ook zo ver is doorgefokt.
Maar ik begrijp dus dat jij het niet meer als normaal vind, dat dat ras zijn hele leven alleen maar bang is. Dat vind jij goed? Lekker diervriendelijk ;) En waarom willen we dat? Juist, omdat we denken dat het dan nog op de wolf lijkt.
Het is toch van de zotte dat we hier nog mee willen fokken, en dat jij het omschrijft als een ras dat perfect is? Wat is er perfect aan een hond die áltijd bang is?!
Ben benieuwd of dat je nu eens met een goed argument kan komen, ipv alleen maar vage punten en Dhr Saarloos. Dat was vroeger Moll, we leven nu.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:46

@Nikki zie in je profiel dat je een opleiding wil gaan doen in de kynologie, moet je zeker doen er leuk, heb ik ook gedaan , nog mag zelf keuren.

@loiz als de funcie van een ras verloren gaat en er geen alternatief geboden kan worden om een ras bij zijn oorsprong te houden, wat is dan nog de meerwaarde om een ras te behouden?

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:49

Wel even mijn complimenten voor jullie allemaal hoor! Er loopt natuurlijk een topic over de moedeloze sfeer op BB. Maar vind de meningen hier echt goed onderbouwd! Top.

Alle rassen zijn niet meer wat het waren. MAar waar ik gewoon nie tbij kan, is als je een hond wil met rechtopstaande oren, je geen DH neemt.. oid. Waarom dan perse een dober, of een dog.. En die dan nog verminken omdat jij zonodig wilt dat ie rechtopstaande oren heeft.. Ik vind in mijn ogen dan dat je het ras niet respecteert.. LAat een hond gewoon zoals ie is.. Nou heeft mijn dober wel echt grooooote flappers. Maar daarintegen is echt niemand bang voor haar.. Zelfs kinderen lopen zo op dr af.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:50

Nikki__ schreef:
Jij hebt het steeds over vroeger Moll, we leven in 2010. Het jaar waarin een dobermann dat niet meer die functie heeft.
Net als dat de saarloos inmiddels ook zo ver is doorgefokt.
Maar ik begrijp dus dat jij het niet meer als normaal vind, dat dat ras zijn hele leven alleen maar bang is. Dat vind jij goed? Lekker diervriendelijk ;) En waarom willen we dat? Juist, omdat we denken dat het dan nog op de wolf lijkt.
Het is toch van de zotte dat we hier nog mee willen fokken, en dat jij het omschrijft als een ras dat perfect is? Wat is er perfect aan een hond die áltijd bang is?!
Ben benieuwd of dat je nu eens met een goed argument kan komen, ipv alleen maar vage punten en Dhr Saarloos. Dat was vroeger Moll, we leven nu.

dan kan je elke rassen standaard de deur uit gooien met zo'n gedachten gan als dat je er nu op na houd, dan is er geen meer waarde meer om honden te showen en of werk lijnen te behouden.
en om op de Saarloos terug te komen, Mr saarloos wilde zelf het toen de tijd al stoppen om het ras verder op te zetten om dat het behaalde resultaat niet wenselijk was en dus eigelijk nog steeds is, het ras is ziek met een oogziekte PRA en door dat de genetishe diversirteid zeer gering is in het rassen bestand is de vraag of het wel uitfok baar is.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:55

Waarom moet je een ras behouden alleen om de functie?
Een hond is anno 2010 een gezinslid waar je van houd, in 95% geen werkhond meer.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:06

Zo dat was even 12 pagina's doorlezen, maar zoals hierboven al gezegd. Goede en mooie discussie :D .

Ikzelf heb jachthonden en worden ook daarvoor gebruikt en getraind. Veel voorjagers hebben een probleem met de lange staarten. Zeker bij een kortharig ras met een lange dunne staart. Veel schade, wondjes e.d.
Omdat een staart slecht doorbloed is, helen wonden heel traag en liggen infecties op loer.

Het is al eerder besproken in dit topic dat door de meeste van jullie in dat soort gevallen een medische coupatie van de staart wel goedgekeurd wordt.

Alleen hebben de honden er dan veel meer last van. Eerst de schade en het proberen te verhelpen en daarna nog eventueel het couperen, dat op latere leeftijd gewoon veel meer risico's en pijn met zich meebrengt.

Wat vinden jullie van de stelling (los van het wettelijk argument ;) ):
Indien het gebruiksdoel van de hond risico's met zich meedraagt, mag couperen van de staart, d.m.v. afbinden binnen 24 uur na geboorte, wel.