Hond heeft iemand gegrepen, en nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:20

De hond zou in mijn opinie niet afgemaakt moeten worden, maar herplaatst naar een ervaren iemand met verstand van honden.
Of je schopt de falende baas eruit en houdt de hond :D :D
Ik neem de hond niet trouwens. Ik heb er al genoeg en wil absoluut geen reu in huis
Laatst bijgewerkt door Billy op 26-03-10 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:20

Er zijn gelukkig mensen die dit soort honden opvangen en verstand van zaken hebben.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:23

Billy schreef:
De hond zou in mijn opinie niet afgemaakt moeten worden, maar herplaatst naar een ervaren iemand met verstand van honden.
Of je schopt de falende baas eruit en houdt de hond :D :D
Ik neem de hond niet trouwens. Ik heb er al genoeg en wil absoluut geen reu in huis

En hoe groot schat jij de kans in dat de hond bij dergelijke mensen geplaatst kan worden? Ik nihil zoveel mensen met verstand van honden zijn er niet die plek hebben voor zo'n hond.. :=

Billy

Re: Hond heeft iemand gegrepen, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:25

Die zijn er wel, maar niet als je ze binnen 24.00 wilt vinden ;)
Daar moet je wel je best voor doen, maar het lijkt me dat je dat wel aan je hond verplicht bent...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:25

Hmm bijten en bijten zijn twee dingen.

In dit geval heeft hij zijn baas gebeten en ook al eerder aangegeven geen gezag van jullie te accepteren.
Ik denk niet dat je veel optie's hebt, persoonlijk zou ik hem laten inslapen, als ik er tenminste zeker van ben dat ik altijd duidelijk ben geweest in mijn dominantie.
Als ik weet dat het (deels) mijn fout zou zijn door een verkeerde aanpak of opvoeding dan zou hij evt nog naar een goede heropvoeder kunnen gaan maar ook alleen daarheen.
Ik zou hem zelf niet meer vertrouwen en moet er helemaal niet aan denken wat er gebeurd als er ooit kinderen zouden komen.

Edit; waar denken jullie dat de baas hier fout zit? Ik lees in haar eerste bericht nergens iets wat ze fout heeft gedaan, ze heeft de hond tenslotte gecorrigeerd toen hij naar haar bromde en over haar vriend verteld ze verder niets.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 26-03-10 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:26

Zonnetje81 schreef:
De hond geen schuld....? Ongeacht wat er gebeurd hij mag niet bijten zeker niet in zijn baasjes.

Hier wil ik toch nog even op reageren.

Waren er maar wat meer honden die voor zichzelf op zouden komen.
Helaas ken ik een man die redelijk vaak in zijn dronken bui zijn honden mishandeld door ze kapot te meppen. En deze honden doen helaas niks anders dan janken (berner sennen)! Grepen ze maar eens wat vaker van zich af..
Sommige honden zijn ook te GOED en toelatend voor hun zo genaamde "baasjes"

Ik weet dat deze situatie absoluut niet te vergelijken is met de situatie van de TS, maar wilde het toch even aanhalen, aangezien er een aantal mensen in dit topic vinden dat een hond NOOIT en te nimmer mag bijten.

@ TS, super dat je besloten hebt om er hulp bij te halen !

En zoals ik eerder in dit topic al heb aangekaart, zou een ander huisje geen optie voor hem zijn ?
Bijvoorbeeld op de boer, bij mensen zonder kinderen met alle ruimte ( en ruime ervaring met honden)? Als erf hond ? Beter kan niet toch.
Vind dit persoonlijk niet genoeg reden om hem in te laten slapen... na 1x de "fout" in te gaan (wat imo nog niet eens zijn eigen schuld was).
Zijn genoeg andere opties..
Het is niet zo dat hij de mensen zo stijl aanvliegt oid. Er was een aanleiding..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:29

Billy schreef:
KiWiKo schreef:
ik voor eenv voel me verantwoordelijk voor mijn honden................
en ja als dat betekend inslapen.......... dan is dat zo

Als jij een hond laat inslapen omdatjij een situatie verkeerd inschat, moet je je diep schamen....

Mijn gedachten.

Billy verwoord precies dat wat ik bedoelde.

Nathalie02

Anneliesdj: Pagina terug staat waarom ik dat vind.

Myca

Jeetje Liezel1, je hond heeft iemand gepakt en wilde niet loslaten. Wil je echt uitzoeken waarom? Wat moet er nog meer gebeuren?

Wij hebben in het verleden een hond gehad die ook zomaar 'out of the blind' iemand greep en niet los liet. Hoe lief hij ook voor ons was, we hebben hem de volgende dag laten inslapen.

Zeker omdat je het nog niet helemaal begrijpt. Moet je je voorstellen als hij zomaar iemand in zijn gezicht grijpt, of een kindje...

Natuurlijk doet het pijn, maar als hij dit ooit nog een keer doet.
Besef dan wel dat je de volgende keer minder mazzel zou kunnen hebben en dat jij hiervoor uiteindelijk verantwoordelijk bent.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:30

uniekhorse schreef:
Ik weet dat deze situatie absoluut niet te vergelijken is met de situatie van de TS, maar wilde het toch even aanhalen, aangezien er een aantal mensen in dit topic vinden dat een hond NOOIT en te nimmer mag bijten.

Daar ben ik het mee eens maar wel met een toevoeging; een hond mag NOOIT en te nimmer zijn baas of één van de gezinsleden bijten (dus incl. kinderen, katten en andere honden).
Voor iedereen buiten de gezinssituatie gelden heel andere redenen, zo heeft de vorige hond van mijn ouders ook weleens iemand gegrepen maar is daar echt niet voor afgemaakt, sterker nog; hij had het volste recht, ookal was het een bekende van de familie.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:31

Nathalie02 schreef:
KiWiko: Die verantwoordelijkheid had al veel eerder genomen moeten worden. Nu wordt de hond gestraft door een fout van zijn baas.

Sevke: Mijn mams ving vroeger getraumatiseerde pittbulls op, niet de makkelijkste honden. Met veel liefde, training en heropvoeding zijn deze dieren succesvol geplaatst. Het is dus gewoon mogelijk.

Ik zeg ook niet dat het niet mogelijk is ! Het is niet mogelijk in de huidige situatie volgens mij. Uiteraard zullen er mensen zijn die deze hond kunnen heropvoeden, maar het zal een professional moeten zijn, die er ook nog eens toe bereid is, en die liggen niet dik gezaaid !
Trouwens top van je mams !! +:)+

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:33

Ik denk dat deze hond niet eens zozeer heropgevoed moet worden, maar dat hij gewoon een baas moet krijgen die ook echt baas is en hondengedrag kent. Denk dat die de hond binnen de kortste keren op de rails heeft.
Een hond weet nl donders goed wie hij kan hebben en wie niet...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:33

Nathalie02 schreef:
Anneliesdj: Pagina terug staat waarom ik dat vind.

Ik kan er niet echt uit opmaken wat je dan fout vind van de baas, je vind dat die de hond in een onveilige situatie heeft gebracht?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:35

ben ik nu de enige die het niet eens goedkeurt dat een hond naar mij gromt?
Mijn eigen honden bedoel ik,niet een vreemde hond waar ik op zijn terein kom,dat is een ander verhaal.

Het is nog nooit voorgekomen maar als het gebeurt dam ik dat meteen in hoor....en niet met 'Foei..dat hadden we niet afgesproken'

(ik schop mijn honden nooit,1 heeft een keer een tik met een zweep op z'n kont gehad omdat hij de kat achterna zat...1 van de weinige dingen die hier NIET mogen..)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:35

Billy schreef:
Kim, het spijt me wel, maar de eigenaar heeft de situatie uit de hand laten lopen.
Toen hij zag dat de honden gingen fixeren had hij weg moeten lopen en niet dom staan kletsen tot de honden zoveel spanning opgebouwd hadden dat het wel tot een confrontatie moest komen.
Daarbij is het dan nog stommer om een hond die bol staat van de spanning ineens bij zn halsband te grijpen, de hond wilde nl eigenlijk die andere hond grijpen, maar snauwde ip daarvan naar de baas.
Dat heet redirecte agressie:

Omgerichte- of redirectie-agressie.
Redirectie agressie is agressie gericht naar iemand of iets waarvoor het eigenlijk niet is bestemd. Het is eigenlijk ergens op afreageren, net zoals mensen wel eens naar iemand snauwen omdat ze slecht gehumeurd zijn.
Deze vorm van agressie komt vaak voor na een correctie of omdat er een onzekere situatie voor de hond is. Redirectie agressie is door de regel gericht op een lager geplaatste individu dan de hond zelf, ook gebeurt het vaak dat de hond zich afreageert op voorwerpen, het bijten in de riem is daar een goed voorbeeld van. Men kan dit gedrag proberen te voorkomen door duidelijk leiding aan de hond te geven.

Mag jij mij vertellen dat jij daar een hond voor af wilt laten maken....

dit dus annelies

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:36

Billy schreef:
Ik denk dat deze hond niet eens zozeer heropgevoed moet worden, maar dat hij gewoon een baas moet krijgen die ook echt baas is en hondengedrag kent. Denk dat die de hond binnen de kortste keren op de rails heeft.
Een hond weet nl donders goed wie hij kan hebben en wie niet...

Eens, ook met je vorige bericht.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:37

Billy heeft het idd goed verwoord.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:38

Nee hoor Geerke, dat accepteer ik ook niet, dat is echt over de lijn.
Ik zal niet zeggen dat ik nooit een schop zal uitdelen maar doe dat ook niet zomaar, als mijn hond echt naar mij gromd zonder goede reden en met de intentie om te gaan bijten als ik niet luister dan kan ie toch wel een schop verwachten.

Maar is gelukkig nog nooit zover gekomen hoor ;)

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:39

anneliesdj schreef:
uniekhorse schreef:

Daar ben ik het mee eens maar wel met een toevoeging; een hond mag NOOIT en te nimmer zijn baas of één van de gezinsleden bijten (dus incl. kinderen, katten en andere honden).
Voor iedereen buiten de gezinssituatie gelden heel andere redenen, zo heeft de vorige hond van mijn ouders ook weleens iemand gegrepen maar is daar echt niet voor afgemaakt, sterker nog; hij had het volste recht, ookal was het een bekende van de familie.

Ik ben het hier idd ook wel weer mee eens, maar vind dat het ook een beetje aan de situatie ligt.
De eigenaar wist dat de hond erg gefixeerd was op de collie, lijkt het je dan niet een beetje 'de kat op het spek binden' door de hond in zijn halsband/nek te pakken. En nee de hond mag zijn baas niet bijten, maar ik neem aan dat het niet bewust gebeurde, en het meer een erg vervelend ongeluk was.
Wel is het dan weer dubieus dat hij niet meteen los liet.. maar daar kunnen ook weer een tal van redenen achter zitten.
Ik denk dat dit meer een situatie voor de gedrags therapeute is.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:41

Billy : de hond snauwde niet, hij heeft zijn baas gegrepen en wilde vervolgens niet meer lossen. Een groot nuanceverschil ! Bovendien heeft hij daarna ook nog gegromd naar de baas. Hij ziet zijn baas duidelijk niet als baas, maar als ondergeschikte die moet gecorrigeerd worden.
Bij een andere baas zou het misschien nooit zover zijn gekomen. Probleem is dat het nu wél al zover gekomen is.

Een getraumatiseerde hond heropvoeden is moeilijker dan het lijkt. Misschien niet slecht om het penny-gehalte even naar beneden te halen en de zaak eens realistisch te bekijken. Deze hond, in dit gezin, zal 100% zeker opnieuw bijten. Zijn baasjes hebben de zaak laten ontsporen.

Mijn honden grommen ook niet naar mij. Mijn huidige niet en mijn vorige niet. Ze worden nooit geslagen, maar wel gecorrigeerd indien nodig. Toch zou ik er niet aan beginnen, zo'n bijter in huis halen...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:42

Billy schreef:
Kim, het spijt me wel, maar de eigenaar heeft de situatie uit de hand laten lopen.
Toen hij zag dat de honden gingen fixeren had hij weg moeten lopen en niet dom staan kletsen tot de honden zoveel spanning opgebouwd hadden dat het wel tot een confrontatie moest komen.
Daarbij is het dan nog stommer om een hond die bol staat van de spanning ineens bij zn halsband te grijpen, de hond wilde nl eigenlijk die andere hond grijpen, maar snauwde ip daarvan naar de baas.
Dat heet redirecte agressie:

Omgerichte- of redirectie-agressie.
Redirectie agressie is agressie gericht naar iemand of iets waarvoor het eigenlijk niet is bestemd. Het is eigenlijk ergens op afreageren, net zoals mensen wel eens naar iemand snauwen omdat ze slecht gehumeurd zijn.
Deze vorm van agressie komt vaak voor na een correctie of omdat er een onzekere situatie voor de hond is. Redirectie agressie is door de regel gericht op een lager geplaatste individu dan de hond zelf, ook gebeurt het vaak dat de hond zich afreageert op voorwerpen, het bijten in de riem is daar een goed voorbeeld van. Men kan dit gedrag proberen te voorkomen door duidelijk leiding aan de hond te geven.

Mag jij mij vertellen dat jij daar een hond voor af wilt laten maken....

Ik lees nergens in het bericht van TS dat de honden aan het fixeren waren, wel dat haar hond de collie nakeek maar er staat nergens dat die terugstaarde.
Als dat het geval was was het idd niet de meest slimme actie van haar vriend maar dan nog; de hond was al geroepen en weet dondersgoed dat zijn baas hem nadert dus bijten vind ik niet terecht. Daarbij laat hij hem ook nog eens niet direkt los, wat bevestigd dat het niet geheel een foutje was.
Bovendien wilde hij niet komen toen ze weer thuis waren en gromde hij ook nog eens naar TS vriend toen hij al in huis was.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:44

Ik ben het daar niet mee eens, maar goed we zijn er ook niet bij geweest dus kunnen ook niet precies zeggen wat er wel en niet gebeurd is. Maar dat de spanning te hoog is opgelopen is duidelijk, en daar had de baas wel wat aan kunnen doen! Dat de hond niet wil komen begrijp ik, hij is geschopt en wordt thuis nog eens gestraft.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:50

Het niet willen loslaten is meestal onzekerheid, dit zie je ook terug in pakwerk met honden, waar ik veel mee te maken hebben.

Je hebt honden die onzeker zijn en er uit vliegen maar je hebt ook honden die onzeker zijn en dit niet willen laten zien, dus blijven ze hangen. Je hebt ook dominante rotzakken maar er is echt verschil en het is zo moeilijk zichtbaar helemal voor iemand die hier geen ervaring mee heeft.

De hond schrikt hier van de hand en grijpt, schrikt nog harder want het was de baas. Krijgt een schop van de baas, hond wordt nog onzekerder en gromt als afweer. Thuis krijgt hij weer wat tehoren. Iets wat die hond echt niet snapt.

Ik vindt het erg sneu voor de hond, die nu echt niet weet wat te hebben fout gedaan en dan alle spanning die nu dus voelbaar is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:50

Ik lees nergens dat hij thuis gestraft wordt, alleen dat hij naar zijn plek wordt gestuurd.
En die schop, dat is niet meer dan logisch, in een roedel zou hij het wel uit zijn hoofd laten zijn meerdere zomaar te grijpen en zou hij er ook echt niet zomaar vanaf komen.
Ik lees van TS dat haar vriend schopte om los te komen dus het was een keurig getimede schop, dus niks geen reden om niet te luisteren, juist extra reden om dat wel te gaan doen.

Waarom ben je het er verder niet mee eens? Jij vind dat een hond zijn baas mag grijpen als hij een situatie eng of bedreigend vind?

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:52

Denk je echt dat een hond zo denkt?