Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
inowa schreef:wat ik zo jammer vind is dat ze in de varkenshouderij alles moeten,ook al wil de boer iets niet doen het staat in de wet.
er zijn echt zoveel wetten en er is echt zoveel tegen hun wil in opgelegd dat het heel moeilijk word om overal rekening mee te moeten houden.
je hebt geen vrijheid in iets...niets mag..
*knip*
Vlinder32 schreef:interessant om te lezen inowa. geeft ook eens andere kijk op het castreren. toch denk ik dan, ze zullen het toch uitgebreid onderzocht hebben en kiezen voor meeste dierenwelzijn? waarom castreren ze varkens, vanwege agressief gedrag? hoe wordt dat straks dan voorkomen?
Sosha schreef:@ Sweetheart, tsja misschien een beetje off-topic, maar je slaat wel de spijker op zijn kop.
over T61, hier in de omgeving krijgen paarden eerst een roesje, dan narcose en dan pas T61. Zo T61 toedienen is niet alleen waarschijnlijk pijnlijk voor het dier, kan bij paarden ook nogal heftige tafrelen opleveren, naar ik begrepen heb (ze worden dus blijkbaar niet allemaal gelijk verlamd), moet er niet aan denken om zoiets aan te moeten zien.
.Marion_ schreef:Dat over het onverdoofd/verdoofd castreren heb ik indd ook een hoorcollege over gehad(1e jaars diergeneeskunde)
Daar kwam ook uit dan de extra stress die het biggetje krijgt vele malen erger was dan de extra pijn dat het dier zou voelen

Citaat:Trouwens bij het slachten is het voor alle dieren, zo dat ze verdoofd moeten (=verplicht) zijn voor ze gedood worden.
Meld dit bericht
Steefjevos schreef:Marion_ schreef:Dat over het onverdoofd/verdoofd castreren heb ik indd ook een hoorcollege over gehad(1e jaars diergeneeskunde)
Daar kwam ook uit dan de extra stress die het biggetje krijgt vele malen erger was dan de extra pijn dat het dier zou voelen
Same here! Ze hadden het daar ook over de pijn die het dier voelt nadat de verdoving is uitgewerkt. Stress weegt misschien zelfs helemaal op tegen de verdoving?
Kwam wel wat rumoer in de zaal meen ik me te herrineren..
Vlinder32 schreef:nee ik heb het niet over dit biggetje, maar al die berichten over hoe het doden ook wel wordt gedaan. Tegen de muur aan slaan, kop over de rand en spuit in hart, met schoonmaakmiddel of lucht, ophangen. Brrrrr
Hoop toch echt dat dit aangedikte verhalen zijn of hele grote uitzonderingen. Diervriendelijk is wat mij betreft Biologisch vlees/scharrelvlees en dieren die eerst verdoofd zijn voor ze gedood worden.
Citaat:het slachthuis waar ik ben geweest niet.. ze krijgen 2 pinnen in het hoofd, en een bij het hart. en dan krijgen ze een stroomschok.
voordat het beest ziet dat het geslacht is is het al dood..
Steefjevos schreef:Ik ddacht dat dit vaak NIET aan de orde is bij het Halal slachten?
Ik ben wel eens bij een kalverslachterij geweest, daar wordt wel halal geslacht. Dat houdt in dat het dier gedood moet worden door het doorsnijden van de halsslagader. Voor die tijd mogen ze echter wel verdoofd zijn, kalveren krijgen een pin in de kop, net zoals veel andere dieren dus, en dat telt dan niet als doden maar als verdoven. De officiële doodsoorzaak is dan dus het doorsnijden van de hals, maar in de praktijk is het beestje al dood zo gauw hij geschoten is. Ik vind het persoonlijk een vrij definitieve manier van verdoven, maar als dat voor halal tel is dat alleen maar mooi!Steefjevos schreef:Same here! Ze hadden het daar ook over de pijn die het dier voelt nadat de verdoving is uitgewerkt. Stress weegt misschien zelfs helemaal op tegen de verdoving?

Hoop het in ieder geval niet. WildWings schreef:Wat ontieglijk bizar, zeg.. dat doet inderdaad denken aan die boomman.Steefjevos schreef:Same here! Ze hadden het daar ook over de pijn die het dier voelt nadat de verdoving is uitgewerkt. Stress weegt misschien zelfs helemaal op tegen de verdoving?
Offtopic wellicht, maar..
Voelt een dier die pijn dan niet als hij niet verdoofd is ofzo?
En waarom kan een varken niet zonder stress verdoofd worden? Zelfs herten etc. kunnen snel verdoofd worden. Pijltje schieten en verdoofd, klaar. Ik denk toch even niet dat dat onprettiger is dan onverdoofd opengesneden te worden en ontdaan te worden van het meest gevoelige stukje van je lichaam
)
) blijkt dat alleen al lokale verdoving tot duidelijk minder pijn en stress lijdt tijdens de castratie dan bij onverdoofd castreren. Daaruit bleek inderdaad wel dat de dieren nog steeds pijn en stress ervaren na de castratie, maar "wel pijn en stress ervaren" is wat anders dan "meer pijn en stress", wat hier beweerd wordt. Overigens werd daarin ook duidelijk dat de biggen door de pijnstilling tot enkele dagen na de castratie minder gedrag vertonen dat duidt op pijn. WildWings schreef:Ik vind het een beetje lastig om dingen gewoon maar aan te nemen zolang ze (imo) niet correct onderbouwd zijn
Als ik jou zeg dat fotograferen beter gaat als je tegelijkertijd een glas water drinkt en op je hoofd staat, geloof jij dat dan automatisch omdat ik ervaring heb met fotograferen?Hoop het in ieder geval niet.