raar biggetje.....weet iemand wat het is?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eilinora

Re: raar biggetje.....weet iemand wat het is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 21:30

er komt volgens mij vanuit andere landen wel steeds meer vraag naar berenvlees(engeland dacht ik ook?)

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:31

En Duitsers willen juist helemaal geen berenvlees....

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:32

Dat over het onverdoofd/verdoofd castreren heb ik indd ook een hoorcollege over gehad :j (1e jaars diergeneeskunde)
Daar kwam ook uit dan de extra stress die het biggetje krijgt vele malen erger was dan de extra pijn dat het dier zou voelen

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:22

inowa schreef:
wat ik zo jammer vind is dat ze in de varkenshouderij alles moeten,ook al wil de boer iets niet doen het staat in de wet.
er zijn echt zoveel wetten en er is echt zoveel tegen hun wil in opgelegd dat het heel moeilijk word om overal rekening mee te moeten houden.
je hebt geen vrijheid in iets...niets mag..
*knip*

Dat valt mij nu ook heel erg op. Ik heb nu het tweede deel van van Veterinaire Volksgezondheid (vorig jaar eerste deel gehad, nu het tweede) en het is verschrikkelijk al die regels. De tijd dat een boer een boer was zijn we al lang voorbij. Een boer is naast het boer zijn ook nog eens boekhouder (en dan niet alleen op financieel gebied, maar op wat de dieren betreft, denk aan registreren, controleren enz.), een volleerd schoonmaker (want de hygiene moet nummer 1 zijn), een dierenpsycholoog (want dierenwelzijn moet aan de top) enz enz enz.

Vlinder32 schreef:
interessant om te lezen inowa. geeft ook eens andere kijk op het castreren. toch denk ik dan, ze zullen het toch uitgebreid onderzocht hebben en kiezen voor meeste dierenwelzijn? waarom castreren ze varkens, vanwege agressief gedrag? hoe wordt dat straks dan voorkomen?

Over dat onderzoek, daar ben ik nog niet zeker van. De mens is erg goed in het antropomorfisch denken (ons gevoel op dieren toepassen). Ik heb zelf meerdere malen een big zien castreren en inderdaad zonder verdoving is vele malen minder stressvol.

Ik heb al eens eerder een stuk op bokt gezet over het slachten en het idee van de consument. Ik verbaas me er over dat zo weinig mensen zich beseffen waar zo'n stukje vlees vandaan komt. De afgelopen twee jaar heb ik voor mijn opleiding een aantal bedrijven moeten bezoeken, voornamelijk boerderijen. Ik heb verschillende varkens- en rundveebedrijven gezien, de een beter dan de ander. We zijn naar Rendac geweest (dierlijk afvalverwerkingsbedrijf). Erg indrukwekkend. Ik ben er geen vlees minder om gaan eten, maar het stukje dat op mijn bord ligt, daar besef ik nu echt wat ik eet., waar het vandaan komt, en de energie die erin gestoken is. Er zit veel meer smaak aan.
Ik heb gemerkt dat de (meeste) boeren echt hun best doen, maar door de hoeveelheid regels en voorschriften soms door de bomen het bos niet meer zien. Heel veel wetten worden gemaakt onder de mom van 'dierenwelzijn' maar er is bijna niemand die zoiets voorstelt, die eens de guts heeft om een week op zo'n bedrijf mee te lopen. Eens ervaren wat voor invloed hogerhand heeft op deze bedrijven. Ze moeten maar uitbreiden, vrije uitloop maken enz, maar ze krijgen geen cent meer voor hun vlees (of melk of whaterver).

Een tijdje geleden met mijn oom erover gehad. Ik vertelde hem dat ik als dierenarts in een slachthuis komt te staan, dat ik 30 seconden heb om een volledig rund te keuren en per seconde ruim 3 kippen moet keuren. Daar schrok hij van: 'Dat is toch onmogelijk? Waarom laten ze die lijnen dan niet langzamer draaien?' Ik heb hem de vraag terug gespeeld of hij het 3 dubbele voor zijn vlees wil betalen. Toen was het stil, nee dat toch ook niet. We verwachten als consument dat er gezond vlees op de markt komt, maar we willen er niet voor betalen. Boer zijn heeft niets meer met dieren te maken. Het het te maken met het runnen van een fabriek. De consumptiemaatschappij noemen ze dat.

Een tijdje was het voorstel van onze minister van onderwijs dat het misschien goed was om jongeren op de middelbare school een maatschappelijke stage te laten lopen op een boerderij. Een fantastisch idee! Misschien dat er dan met wat meer kennis en besef omgegaan wordt met vlees en dat dan men ook beseft dat we onze eigen boeren om zeep aan het helpen zijn omdat wij niet willen betalen.

Het is een beetje een off-topic verhaal geworden, ik hoop dat het me vergeven wordt.
Om dan nog een klein on-topic regeltje toe te voegen: Ik snap erg goed dat de boer in dit geval snel een eind aan gemaakt heeft. Hoe dan ook was dit afgekeurd bij de keuring van het slachten. Neemt niet weg dat ik ontzettend nieuwsgierig ben wat het nou geweest is.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:27

Idd heb ook op slachthuizen gestaan, vleesverwerkingsbedrijven gezien, uitsnijderijen, varkens en runderbedrijven, noem maar op. heb ook gekeurd, en idd gaat aan een behoorlijk tempo. 1 min niet opletten en je kan achternahollen. Kippen keuren is gewoon echt niet te doen. daar kun je niet anders dan wat missen. Is mijn idee dan toch. Verder heb ik niet echt veel zin om in een slachthuis te staan iig. Maar idd weet nu tenminst waar het vlees vandaan komt, echt heel interessant en zoiets leer je ook apprecieren, van alle kanten dan.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:31

Inderdaad zitake!

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:40

@ Sweetheart, tsja misschien een beetje off-topic, maar je slaat wel de spijker op zijn kop.

over T61, hier in de omgeving krijgen paarden eerst een roesje, dan narcose en dan pas T61. Zo T61 toedienen is niet alleen waarschijnlijk pijnlijk voor het dier, kan bij paarden ook nogal heftige tafrelen opleveren, naar ik begrepen heb (ze worden dus blijkbaar niet allemaal gelijk verlamd), moet er niet aan denken om zoiets aan te moeten zien.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:50

Sosha schreef:
@ Sweetheart, tsja misschien een beetje off-topic, maar je slaat wel de spijker op zijn kop.

over T61, hier in de omgeving krijgen paarden eerst een roesje, dan narcose en dan pas T61. Zo T61 toedienen is niet alleen waarschijnlijk pijnlijk voor het dier, kan bij paarden ook nogal heftige tafrelen opleveren, naar ik begrepen heb (ze worden dus blijkbaar niet allemaal gelijk verlamd), moet er niet aan denken om zoiets aan te moeten zien.

Fijn dat het duidelijk is en dapper dat je de moeite hebt genomen om die hele lap tekst te lezen :D.

Over T61, dat klopt inderdaad. Wat ik er nog van onthouden heb is dat de ademhalingsspieren nogal snel verlammen waardoor het dier dus stikt. Afhankelijk van hoe het dier er op reageert natuurlijk. Buiten dat, het is idd pijnlijk, daarom altijd eerst verdoven.

Trouwens bij het slachten is het voor alle dieren, zo dat ze verdoofd moeten (=verplicht) zijn voor ze gedood worden.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:52

Marion_ schreef:
Dat over het onverdoofd/verdoofd castreren heb ik indd ook een hoorcollege over gehad :j (1e jaars diergeneeskunde)
Daar kwam ook uit dan de extra stress die het biggetje krijgt vele malen erger was dan de extra pijn dat het dier zou voelen

Same here! Ze hadden het daar ook over de pijn die het dier voelt nadat de verdoving is uitgewerkt. Stress weegt misschien zelfs helemaal op tegen de verdoving?
Kwam wel wat rumoer in de zaal meen ik me te herrineren.. :P

Citaat:
Trouwens bij het slachten is het voor alle dieren, zo dat ze verdoofd moeten (=verplicht) zijn voor ze gedood worden.
Meld dit bericht

Ik ddacht dat dit vaak NIET aan de orde is bij het Halal slachten?

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:55

Steefjevos schreef:

Klopt, dat is inderdaad nog een uitzondering het omdat een religieuze aard heeft. Dat valt dan weer onder de wet 'vrijheid van godsdienst'. :roll: Helaas...

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 00:07

Steefjevos schreef:
Marion_ schreef:

Same here! Ze hadden het daar ook over de pijn die het dier voelt nadat de verdoving is uitgewerkt. Stress weegt misschien zelfs helemaal op tegen de verdoving?

:+

Ja omdat die vrouw maar bleef beweren dat het niet zo was, terwijl ze zelf die ppt in elkaar had geknutseld, en het toch overduidelijk bleek daaruit :j

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 08:34

Vlinder32 schreef:
nee ik heb het niet over dit biggetje, maar al die berichten over hoe het doden ook wel wordt gedaan. Tegen de muur aan slaan, kop over de rand en spuit in hart, met schoonmaakmiddel of lucht, ophangen. Brrrrr
Hoop toch echt dat dit aangedikte verhalen zijn of hele grote uitzonderingen. Diervriendelijk is wat mij betreft Biologisch vlees/scharrelvlees en dieren die eerst verdoofd zijn voor ze gedood worden.

Biologische boeren gaan niet per definitie beter om met de varkens, alleen hebben ze meer leefruimte.
Afmaken, medicatie, vervoer, slachten is allemaal precies hetzelfde als bij een bio-industrievarken.

Helaas hebben veel dieren het niet goed inderdaad.
Kippen spannen de kroon, die hebben echt een waardeloos leven, een vreselijk transport en een gruwelijke dood.

Citaat:
het slachthuis waar ik ben geweest niet.. ze krijgen 2 pinnen in het hoofd, en een bij het hart. en dan krijgen ze een stroomschok.
voordat het beest ziet dat het geslacht is is het al dood..

Nee dan is het beest verdoofd, niet dood.
Een varken dat een stroomstoot krijgt (wat jij noemt is een restrainer) is verdoofd, maar kan nog wel bij komen als ie niet snel genoeg word gestoken.

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 08:38

Steefjevos schreef:

Dat voordeel hebben varkens dan weer, dat ze per definitie niet halal zijn! ;) Ik ben wel eens bij een kalverslachterij geweest, daar wordt wel halal geslacht. Dat houdt in dat het dier gedood moet worden door het doorsnijden van de halsslagader. Voor die tijd mogen ze echter wel verdoofd zijn, kalveren krijgen een pin in de kop, net zoals veel andere dieren dus, en dat telt dan niet als doden maar als verdoven. De officiële doodsoorzaak is dan dus het doorsnijden van de hals, maar in de praktijk is het beestje al dood zo gauw hij geschoten is. Ik vind het persoonlijk een vrij definitieve manier van verdoven, maar als dat voor halal tel is dat alleen maar mooi!
Onverdoofd slachten moet geloof ik alleen bij rituele slachtingen, wat bijvoorbeeld met het offerfeest veel gebeurt.

Over het berenvlees: dat KAN stinken, maar dat is maar bij een heel klein percentage zo. Dat schijnt wel zo erg te zijn dat je vorlopig geen varkensvlees hoeft te eten, als je er gevoelig voor bent, en vooral in Duitsland zijn supermarkten daarom heel bang dat de consument een keer stinkend vlees krijgt. Nederland exporteert veel en zolang de Duitse markt geen ongecastreerd vlees accepteert moet je dus bijna wel. Er werd wel aan andere manieren gewerkt om berengeur te voorkomen, ook bij een Duitse slachterij, dus het gaat de goede kant op. De bedoeling is dat er na 2015 in Nederland niet meer gecastreerd wordt. In Engeland zijn ze veel meer bezig met dierenwelzijn dan in Nederland, daar worden de varkens ook buiten gehouden en wordt niet gecastreerd en Nederlands vlees wat naar Engeland gaat is dus wel ongecastreerd. De beren worden dan wat jonger geslacht.
@Zitake: een gecastreerd beertje doet het juist minder goed dan een 'echte' beer, beren hebben een lagere voederconversie en hebben dus minder voer nodig voor een kilo vlees.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:10

[quote="sweetheart"][quote="Sosha"]

Over T61, dat klopt inderdaad. Wat ik er nog van onthouden heb is dat de ademhalingsspieren nogal snel verlammen waardoor het dier dus stikt. Afhankelijk van hoe het dier er op reageert natuurlijk. Buiten dat, het is idd pijnlijk, daarom altijd eerst verdoven.
quote]

Dat gebeurt bij biggen dus niet :-( in MKZ periode zijn ze allemaal met T61 doodgemaakt door rechtstreeks in hartje te spuiten.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:41

Vlinder32 schreef:
Dat gebeurt bij biggen dus niet :-( in MKZ periode zijn ze allemaal met T61 doodgemaakt door rechtstreeks in hartje te spuiten.

omg, zo'n big zou vast liever "tegen een schotje aangelopen zijn". Bah, dat dat nou niet anders kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:56

Wat ontieglijk bizar, zeg.. dat doet inderdaad denken aan die boomman.

Steefjevos schreef:

Offtopic wellicht, maar..
Voelt een dier die pijn dan niet als hij niet verdoofd is ofzo? :+
En waarom kan een varken niet zonder stress verdoofd worden? Zelfs herten etc. kunnen snel verdoofd worden. Pijltje schieten en verdoofd, klaar. Ik denk toch even niet dat dat onprettiger is dan onverdoofd opengesneden te worden en ontdaan te worden van het meest gevoelige stukje van je lichaam :o

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:02

Neem nou maar van de mensen aan die dit in de praktijk goed kunnen uitvoeren dat castreren met verdoving veel meer ellende met zich mee brengt dan zonder ;)

Dat neemt niet weg dat de meeste boeren liever helemaal niet meer castreren. Maarja het risico dat men een stukje vlees in de pan treft dat echt niet lekker ruikt is dan wel groter.
Of men moet ze laten slachten voordat de hormoontjes beginnen te werken.
Helaas is het nu zo dat als een boer toch onverhoopt een beertje levert hij direct gekort word :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:09

Ik vind het een beetje lastig om dingen gewoon maar aan te nemen zolang ze (imo) niet correct onderbouwd zijn ;)

Als ik jou zeg dat fotograferen beter gaat als je tegelijkertijd een glas water drinkt en op je hoofd staat, geloof jij dat dan automatisch omdat ik ervaring heb met fotograferen? :D Hoop het in ieder geval niet.

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:12

WildWings schreef:
Wat ontieglijk bizar, zeg.. dat doet inderdaad denken aan die boomman.

Steefjevos schreef:

Offtopic wellicht, maar..
Voelt een dier die pijn dan niet als hij niet verdoofd is ofzo? :+
En waarom kan een varken niet zonder stress verdoofd worden? Zelfs herten etc. kunnen snel verdoofd worden. Pijltje schieten en verdoofd, klaar. Ik denk toch even niet dat dat onprettiger is dan onverdoofd opengesneden te worden en ontdaan te worden van het meest gevoelige stukje van je lichaam :o

Natuurlijk voelt het biggetje dan ook pijn, maar zoals TS ook al uitgelegd heeft hebben de biggetjes die ongedoofd gecastreerd worden pijn en een beetje stress.. biggetjes die verdoofd gecastreerd worden pijn en heel veel stress..

En blijkbaar kunnen de biggetjes niet zonder stress verdoofd worden nee.. Zal wel teveel geld kosten ofzo?
(mensen willen vlees van verdoofde dieren, maar extra betalen? Ho maar :n )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:18

En ik kan naar aanleiding van de gegeven "argumenten" nog altijd niet geloven dat de pijn bij verdoofd castreren net zoveel is als de pijn bij onverdoofd castreren en dat de stress bij verdoofd casteren net zo veel of zelfs meer zou zijn dan bij onverdoofd castreren, sorry :n

Net als dat ik niet voor lief kan aannemen dat biggetjes niet zonder enorme stress (meer stress dan bij het levend verwijderen van de ballen) verdoofd kunnen worden zonder goede gegevens of onderbouwing.

Natuurlijk is het uiteindelijk ook de consument, maarja, eet jij dan altijd biologisch of zelfs geen vlees? Verwijten maken kunnen we allemaal en je hebt gelijk, maar het beste is nog altijd te zorgen dat je in ieder geval zelf naar je eigen idealen leeft wat dat betreft..

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:24

Helaas heb ik de tabellen en resultaten van dat onderzoek (van het HC dus) niet, maar daar bleek dat dus wel uit..
En aangezien het een HC van diergeneeskunde was ga ik er van uit dat er een kern van waarheid in zit.

En nee, ik eet ook altijd 'gewoon' vlees :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:35

Dat is 'grappig', want onderzoek van de Wageningen UR (Livestock research, dus ik ga er vanuit dat er dan wel een kern van waarheid in zit :D ) blijkt dat alleen al lokale verdoving tot duidelijk minder pijn en stress lijdt tijdens de castratie dan bij onverdoofd castreren. Daaruit bleek inderdaad wel dat de dieren nog steeds pijn en stress ervaren na de castratie, maar "wel pijn en stress ervaren" is wat anders dan "meer pijn en stress", wat hier beweerd wordt. Overigens werd daarin ook duidelijk dat de biggen door de pijnstilling tot enkele dagen na de castratie minder gedrag vertonen dat duidt op pijn.

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:54

Haha, oke dan weet ik het ook niet meer :+

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 20:25

WildWings schreef:
Ik vind het een beetje lastig om dingen gewoon maar aan te nemen zolang ze (imo) niet correct onderbouwd zijn ;)

Als ik jou zeg dat fotograferen beter gaat als je tegelijkertijd een glas water drinkt en op je hoofd staat, geloof jij dat dan automatisch omdat ik ervaring heb met fotograferen? :D Hoop het in ieder geval niet.

Daar heb je gelijk in. Voor mij is dat makkelijk zeggen natuurlijk.
Ik denk dat het het beste is om zelf je conclusie te trekken nadat je het met eigen ogen hebt gezien in de stal.

Het is altijd enorm lastig dit soort dingen daarom hoop ik ook dat men heel snel van dat castreren af stapt.
Boer blij, consument blij :)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 20:27

..en big blij..