Katten met buren probleem

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:32

maar even voor alle kattenhouders...je kan altijd een verkeerde treffen waar je kat bij de tuin inloopt,deze sluit hem op,vergiftigd hem,schiet erop,stuurt de hond erop af,legt gebakken spons neer,of euthanaseerd persoonlijk jou kat..

kunnen jullie nu echt daar onbezorgd een dag mee rondlopen,wetende dat dat kan gebeuren..?? ( nog buiten het feit dat ze dood gereden,of nog erger zwaar gewond achter blijven na aanrijding,kunnen worden)

gewoon een vraag hoor,ik snap dat nl echt niet :n ....zou zo vreselijk ongerust zijn waar mijn dier zich zou bevinden in deze gekke wereld...

waarom laat je je zogenaamde geliefde huisdier zulke risico's lopen??

en nathalie,vroeguh toen wij in de gezellige woonwijk woonde waarin iedereen een kat had,of minimaal 2 of 3 van die beesten,hadden wij een labrador,teefje...die rook eens per ongeluk aan de tuin van 1 van de eeuwig loslopende kattenhouders,en mevr stond boos heel hard tegen het raam te tikken en te wapperen dat we onze hond weg moesten halen,ze mocht niet aan de biels ruiken...

maar hun kat mocht wel in onze tuin poepen,piesen,krabbelen aan bomen,lekker zonnen op lekker zacht liggende grondbedekkers :j dat dan weer wel,als we er iets van zeiden dan moesten we "ons niet aanstellen","dan deed hun kat zulke niet" of "dan doen katten dat nu eenmaal"...

op een dag stond die vrouw gillend bij ons aan de deur...onze hond had op HUN pad gepoept en of we dat wel onmiddelijk wilde komen opruimen...

nou ja,wij ernaartoe,snapten het al niet,hoe dat had kunnen gebeuren,maar ja mevr was zooo boos...

toen we er kwamen stond ze naar iets zwarts te wijzen,bij beter kijken bleek het een zwart steentje te zijn... -O-

als we het dan toch over de onverdraagzame niet kattenhouders hebben...nee kattenhouders zelf zijn heeeeel verdraagzaam.. _-:(
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 30-09-09 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:33

seren schreef:
Zijn er hier ook katteneigenaren die hun katten niet zomaar overal laten lopen? Of zijn alle tegen katten los laten lopen en tegen katten overlast geen katteneigenaren?
Ik ben benieuwd! Ik ben namelijk een katten eigenaar tegen katten overlast en voor je katten in de tuin houden

ja hier :D
ik heb zelf katten en een hond, ben dol op dieren maar ik houd mijn dieren bij zodat andere mensen geen last hebben van mijn dieren!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:34

Dat ook Kimmie :j Ik heb zelfs eens 4 zwerfkatten erbij in huis genomen omdat er toen aan het einde van de straat een idioot was die voor de lol katten dood reed en stukjes vlees met gif in het bos gooide.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:42

Tuurlijk zou ik enorm bang zijn dat er met mijn kat iets zou gebeuren. Hij was gelukkig nooit ver van huis in de woonwijk en liep vaker een rondje mee met het uitlaten van de hond en ging daarna weer gezellig naar binnen.
Zo af en toe deed hij dat rondje alleen en vaak zat hij samen met de kat van de overburen in hun tuin.
In het bos hoefde ik er helemaal niet bang voor te zijn, want buren hadden we niet. Ook daar bleef hij wel om het huis in.
Wij hebben geprobeerd hem binnen te houden en dat viel nog niet mee, hij liep de hele buurt bij elkaar te krijsen, in de woonwijk was dit een ramp en vonden de buren het erger als hij binnen zat want dan hadden ze meer last van hem (zijn gekrijs).
Voor in ht nieuwe huis zullen we nog maar zien hoe we dat met hem gaan oplossen, maar dat komt wel goed :)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:42

Wij hebben het na ons incident met het konijn heel gemakkelijke opgelost. Prikkeldraad op onze 2 meter hoge muur, land vast niet zo lekker voor ze. Zielig voor het beest, heb nl helemaal niets tegen katten maar ja wij hebben graag een veilige omgeving voor ons konijn :)

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:58

Onze kat heeft haar vaste fan's in de buurt en haar vaste rondje om iedereen gedag te zeggen in de ochtend :=
Ze is ontzettend lief, gaat niet stiekem huizen in (ze komt alleen als je haar roept!), doet haar behoeftes enkel en alleen op het grasveld waar de hond ook haar behoeftes doet! _O- Ze komt iedereen die op de parkeerplaats in de auto aankomt blij verwelkomen :j en ik heb nog nooit klachten over haar gehad, wel worden we vaak aangesproken over het super karakter van Boefje en we hebben zelfs een penning om moeten doen omdat andere mensen haar voerde (Ze heeft blaasgruis en krijgt speciaal voer) We kregen toen meerdere briefjes om de halsband van boefje terug dat ze haar niet meer zullen voeren, misschien woon ik gewoon in een katvriendelijke buurt of heb ik gewoon een kat met een model karaktertje? Ik weet het niet :+ Het is in ieder geval geen "terror-kat" :n
Konijnen kijkt ze ook niet naar, wij hebben een konijn gehad die 3 jaar binnen liep en daarna nog 5 jaar buiten, ze lag zelfs vaak te slapen in het konijnenhok... :+ Vogels/muizen kwam ze vroeger wel mee thuis, maar nu heeft ze sinds 2 jaar een goed belletje aan haar halsband die bij het minste geringste geluid maakt en sinds ze die heeft, heeft ze niks meer kunnen vangen :+

Als ik haar trouwens binnen zou houden (wat natuurlijk ontzettend zielig is nadat ze 9 jaar buiten loopt, maar het is wel eens gebeurd) Krijst ze ook de hele buurt bij elkaar...:=

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:04

Robynn schreef:
Onze kat heeft haar vaste fan's in de buurt en haar vaste rondje om iedereen gedag te zeggen in de ochtend :=
Ze is ontzettend lief, gaat niet stiekem huizen in (ze komt alleen als je haar roept!), doet haar behoeftes enkel en alleen op het grasveld waar de hond ook haar behoeftes doet! _O- Ze komt iedereen die op de parkeerplaats in de auto aankomt blij verwelkomen :j en ik heb nog nooit klachten over haar gehad, wel worden we vaak aangesproken over het super karakter van Boefje en we hebben zelfs een penning om moeten doen omdat andere mensen haar voerde (Ze heeft blaasgruis en krijgt speciaal voer) We kregen toen meerdere briefjes om de halsband van boefje terug dat ze haar niet meer zullen voeren, misschien woon ik gewoon in een katvriendelijke buurt of heb ik gewoon een kat met een model karaktertje? Ik weet het niet :+ Het is in ieder geval geen "terror-kat" :n
Konijnen kijkt ze ook niet naar, wij hebben een konijn gehad die 3 jaar binnen liep en daarna nog 5 jaar buiten, ze lag zelfs vaak te slapen in het konijnenhok... :+ Vogels/muizen kwam ze vroeger wel mee thuis, maar nu heeft ze sinds 2 jaar een goed belletje aan haar halsband die bij het minste geringste geluid maakt en sinds ze die heeft, heeft ze niks meer kunnen vangen :+

Als ik haar trouwens binnen zou houden (wat natuurlijk ontzettend zielig is nadat ze 9 jaar buiten loopt, maar het is wel eens gebeurd) Krijst ze ook de hele buurt bij elkaar...:=

:)) Die van mij sliep ook in de konijnenkooi :D Konijnen liepen ook altijd los in huis. Van de 4 katten die ik toen had, was er 1 die nog wel eens op een konijn wilde jagen, maar een boos "Aaaah" was genoeg om hem weer af te laten druipen naar de bank :') Zelfs mijn FIVkat die 14 jaar lang op straat had gelopen stak geen poot uit naar de konijnen :n

Djoena

Re: Katten met buren probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:06

Mijn kat was ook gewoon bang voor het konijn :=
Konijn was de baas _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:18

luxx schreef:
Zou me persoonlijk kapot schamen met dergelijke agressieve honden maargoed...

Als je goed gelezen had had je gezien dat er staat "afgericht", dat is wat anders dan agressief ;)
Mijn surveillance honden zijn ook afgericht op het stellen van mensen, dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze zomaar iedereen in het wilde weg grijpen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 19:56

Moet eerlijk bekenen dat ik vooral in het begin behoorlijk in spanning heb gezeten toen onze katten naar buiten gingen, niet zozeer dat iemand ze zou vergiftigen maar meer dat ze de weg naar huis niet meer zouden vinden of doodgereden zouden worden.
Je weet natuurlijk nooit 100% zeker of je kat iedere dag veilig is buiten op straat, maar de buikpijn van de eerste dagen heb ik allang niet meer.

Zouden wij in een buurt wonen waarvan ik wist dat er echt kattenhaters wonen die als ze een kat te pakken zouden krijgen hem iets aan zouden doen, dan hield ik ze binnen met een ren in de tuin o.i.d.
Gelukkig wonen er voor zover ik weet (want echt zeker weet je het natuurlijk nooit) niet zulke mensen, de meeste hier in de buurt hebben zelf katten een enkeling niet, maar goed je hoeft maar net die ene persoon te treffen die er z'n hand niet voor omdraait en je kat is de sjaak.
Daarom hoop ik echt dat als er iemand zich kapot irriteert aan mijn katten dat deze dat kenbaar maakt zodat wij onze maatregelen kunnen treffen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 20:33

seren schreef:
Zijn er hier ook katteneigenaren die hun katten niet zomaar overal laten lopen? Of zijn alle tegen katten los laten lopen en tegen katten overlast geen katteneigenaren?
Ik ben benieuwd! Ik ben namelijk een katten eigenaar tegen katten overlast en voor je katten in de tuin houden

Ja hier. Ik heb 3 katten, woon op het platteland en toch blijven mijn katten binnen. Eerder kwamen ze wel buiten (op het platteland hebben ze hier geen overlast van katten), maar nadat ik vorig jaar afscheid heb moeten nemen van twee katten nadat ze aangereden waren, was het afgelopen. Hier blijven ze binnen. Ook mijn kater, die al die jaren buiten kwam. Hij blijft binnen, ik moet er niet aan denken dat er nog meer verongelukken en dan misschien dagen liggen te creperen van de pijn om daarna eenzaam en bang te sterven.

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 20:59

justdiesel schreef:
seren schreef:

Wij willen ook niet dat onze kat andere mensen lastigvalt en het is ook voor haar eigen veiligheid dat ze binnen blijft. Ze is niet anders gewend.

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 21:12

.. en wat als je dominante jeweetwel kater het huis letterlijk afbreekt als je hem binnenhoudt; doet ie ook in een afgezette tuin.. Ik heb voor hem wegens dreiging tot ontvoering (en uitzetting in de polder ;( ) door een idioot van een ouwe zeikerd een nieuw tehuis gezocht... kat heeft het goed zo, woont nu buitenaf bij mijn ouders. Maar ach wat maken we het gezellig met elkaar zo. En het territorium dat mijn kat achterliet is allang opgevuld door 20 andere katers. Verdraagzaamheid.. Als ik ooit verhuis krijgt die aardige buurman een bedankkaartje voor de gezelligheid.. Zucht :O

Die kerel maakt nl ook wel eens lawaai als ik in de tuin zin.. (houtjesversnipperaar). Ga ik toch ook niet direct de politie bellen...

Pfft, ik word blij als ik aan Spike denk dat hij het goed heeft bij mijn ouders, maar vind het lastig niet kwaad te worden als ik de blauwe Audi A2 van die ouwe zeikerd zie rijden.... :\

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 21:14

ingeborg schreef:
.. en wat als je dominante jeweetwel kater het huis letterlijk afbreekt als je hem binnenhoudt; doet ie ook in een afgezette tuin..

Dat is heel naar voor jullie, maar natuurlijk niet het probleem van de niet-kattenbezitter die géén katten in zijn tuin wil.

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 21:18

nee dat snap ik, maar net als bij de topicstarter wordt zo'n gat van mijn kater zo opgevuld door 20 andere katers en veroorzaakt die vent zelf ook overlast op andere vlakken (waar ik dan ook last van heb). Ik vind het jammer dat we niet wat verdraagzamer kunnen zijn. Maar goed, het probleem is opgelost maar ik vind dat wel jammer.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 21:39

ingeborg schreef:
nee dat snap ik, maar net als bij de topicstarter wordt zo'n gat van mijn kater zo opgevuld door 20 andere katers en veroorzaakt die vent zelf ook overlast op andere vlakken (waar ik dan ook last van heb). Ik vind het jammer dat we niet wat verdraagzamer kunnen zijn. Maar goed, het probleem is opgelost maar ik vind dat wel jammer.

Dus als ik mijn honden in jouw tuin laat poepen, jouw cavia's laat verwonden (stel dat je die had) en de vissen uit jouw vijver liet halen dan haal jij je schouders op en denkt laat maar?

We hebben het hier niet over lawaai maken maar over daadwerkelijke vernielingen door huisdieren van iemand anders.
Ik vind het heel triest voor jou. Dit soort toestanden kunnen voorkomen worden door een kat van kitten af aan te laten wennen aan een ren of afgezette tuin of zelfs helemaal binnen.

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 21:47

dat laatste argument gaat niet op aangezien hij de 1e 1,5 jaar van zijn leven binnen heeft gezeten en het toen niet meer ging. Ik blijf het binnen de context van onze wijk waarin iedereen wel eens overlast veroorzaakt, omdat we dicht op elkaar wonen en onverdraagzamer zijn geworden, erg jammer vinden. Maar goed "mens ergert u niet" ik ga me niet verlagen tot zijn gedrag.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:03

ingeborg schreef:
dat laatste argument gaat niet op aangezien hij de 1e 1,5 jaar van zijn leven binnen heeft gezeten en het toen niet meer ging. Ik blijf het binnen de context van onze wijk waarin iedereen wel eens overlast veroorzaakt, omdat we dicht op elkaar wonen en onverdraagzamer zijn geworden, erg jammer vinden. Maar goed "mens ergert u niet" ik ga me niet verlagen tot zijn gedrag.

Weleens overlast veroorzaken is heel wat anders dan dat er daadwerkelijk dieren van je vernield worden, mag toch hopen dat je dat verschil begrijpt?
Je hoort mij niet over de blerende katten die hier vaak genoeg 's nacht bezig zijn.

Maar ik begrijp dus dat jij je absoluut niet zou ergeren als mijn honden jouw tuin binnen kwamen en jouw kat zou verwonden of doodbijten?

Ik verlaag me niet tot de mensen die overlast veroorzaken met hun kat maar laat hem lekker in de ren. Dat is rekening houden met een ander, niet zeggen dat anderen onverdraagzamer zijn geworden omdat jij het normaal vindt dat jouw kat in andermans tuin loopt en daar misschien wel spullen vernield.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:09

Overlast is overlast.....of dat nu een krijsend kind is of een kat dat maakt in de praktijk natuurlijk wel wat uit, maar als je ergens echt overlast van hebt dan is toch altijd de intensie om er een oplossing voor te zoeken?
Als een jongere bij ons uit de buurt iets moedwillig sloopt dan spreek ik hem daarop aan of zijn ouders en verwacht ik toch dat er actie ondernomen wordt....als mijn kat bij een ander de boel sloopt verwacht ik daar ook een reactie op van de persoon waar mijn kat tot overlast is geweest.
Gelukkig slopen mijn katten niks bij een ander en zijn ze eigenlijk de braafheid zelve..behalve dat ze waarschijnlijk wel eens bij een ander in de tuin poepen/pissen.
Gelukkig doen ze dat hoofdzakelijk op de kattebak bij ons binnen, omdat ze dit gewent zijn denk ik en ook regelmatig in onze tuin,. maar ze zullen ook vast wel eens bij iemand anders hun behoefte doen dat zal haast wel.
Veel kan het niet zijn aangezien ik ze meerdere keren per dag bij ons op de kattenbak zie zitten, maar goed helemaal controleren gaat niet.

Ik ben het ergens wel met Ingeborg eens w.b.t het stukje onverdraagzaamheid, we wonen idd. erg dicht op elkaar en dan gaan mensen zich vaak sneller irriteren aan een ander of aan andermans huisdier.
Niks aan te doen denk, het is en blijft Nederland en dat wordt voorlopig niet minder dichtbevolkt.
Dat wil niet zeggen dat iedereen maar schijt moet hebben aan iedereen, een beetje begrip van kattenliefhebbers zou soms ook wel wat meer op zn plaats mogen zijn, ik bedoel als voorbeeld onze buren zij hebben er 5 en gee n kattenluik die beestjes struinen soms een week lang door de buurt op zoek naar eten/drinken en een warm plekje om te slapen, dan krijg je sneller overlast volgens mij en ik vind dat dat best anders kan.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:16

cissie schreef:
Als een jongere bij ons uit de buurt iets moedwillig sloopt dan spreek ik hem daarop aan of zijn ouders en verwacht ik toch dat er actie ondernomen wordt....als mijn kat bij een ander de boel sloopt verwacht ik daar ook een reactie op van de persoon waar mijn kat tot overlast is geweest.

Jongeren kun je daar zelf nog op aanspreken, als je dat op een beetje leuke manier doet is het meestal gelijk over.
Eigenaren van katten aanspreken klinkt heel leuk, behalve dat die eigenaren dus nooit ergens te vinden zijn en die katten mij niet vertellen wie hun baas is.

Verdraagzaamheid en rekening houden met elkaar is ook zorgen dat jouw huisdier niet op andermans terrein komt.
Het zou toch een hele rare wereld worden als iedereen zijn huisdieren maar bij anderen in de tuin lieten lopen, maar een hoop katteneigenaren vinden dat de normaalste zaak van de wereld.

En ik zie een heel groot verschil tussen overlast en vernielingen. Als ik mijn hond in jouw tuin laat lopen en hij bijt jouw kat dood dan doe je ook niet zo makkelijk. Maar zo makkelijk moet ik wel doen als jouw kat mijn vissen uit de vijver haalt en ze vermoord.
Pas dan ben ik verdraagzaam blijkbaar.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:20

@ ThePast03: bedankt voor je reactie op mijn quote maar ik voel me zeker niet aangesproken omdat ik niet zo in elkaar zit.
Ik vind helemaal niks de normaalste zaak van de wereld dat mag toch wel blijken uit mijn eerdere posts in dit topic (mocht je die gelezen hebben?).

Je hebt gelijk dat als jij je hond in mijn tuin laat lopen en hij zou mijn kat doodbijten dat ik niet aardig en begripvol zal reageren, daar tegenover staat wel dat als mijn kat een vis bij iemand uit de vijver hengeld en deze oppeuzeld ik zeker wel maatregelen neem zodat dit niet meer gebeurt.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:24

Wat ik niet helemaal begrijp is dat mensen op een bepaald moment hun kat toestaan naar buiten te gaan. En inderdaad, een kat die al járen buiten mag vertoeven, is lastig binnen te houden. Maar ooit is die bewuste keuze gemaakt extra risico's te lopen met je lieveling én mogelijk overlast te bezorgen aan de buurt... Toch?

Mijn katten zitten binnen en alhoewel onze naakterd 'buiten' reuze interessant vindt, zal hij nooit echt weten wat hij mist. En nee, hij zal uiteindelijk niet onhandelbaar en idioot gaan wezen hierom hoor!

Overigens: niemand die het gek van mij vindt dat ik mijn dure lieve raskat niet die vrijheid geef? Niemand die dat dan mishandeling noemt. Terwijl er wel moord en brand wordt geschreeuwd over een HTK kat die niet buiten mag, want jeetje wat ontneem je je beesten een boel natuurlijk gedrag :+ Waar zit 'm dat verschil in dan?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:28

cissie schreef:
Je hebt gelijk dat als jij je hond in mijn tuin laat lopen en hij zou mijn kat doodbijten dat ik niet aardig en begripvol zal reageren, daar tegenover staat wel dat als mijn kat een vis bij iemand uit de vijver hengeld en deze oppeuzeld ik zeker wel maatregelen neem zodat dit niet meer gebeurt.

Het is niet persoonlijk tegen jou, maar tegen alle katteneigenaren die het hebben over verdraagzaamheid.

Jij gaat er nu voor het gemak maar weer vanuit dat degene van wie de vijver is weet wie de eigenaar is van de kat en dat is dus vaak niet het geval. Bij ons in de buurt weet niemand van wie de katten zijn, dus ook heel moeilijk om de eigenaar te vertellen dat zijn of haar kat daar mee bezig is.
Overigens zou ik ook heel aardig en begripvol reageren als mijn hond jouw kat doodbijt in jouw tuin, maar daar heb jij je kat niet mee terug.

Dit is niet naar jouw persoonlijk maar ik vind het werkelijk triest dat mensen beginnen over dat mensen die klagen over andermans katten in de tuin niet verdraagzaam zouden zijn terwijl die mensen helemaal geen rekening houden met andere mensen maar het gewoon normaal vinden dat hun huisdier in tuinen van anderen rondlopen.
De wereld op zijn kop.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:32

Chubby schreef:
Terwijl er wel moord en brand wordt geschreeuwd over een HTK kat die niet buiten mag, want jeetje wat ontneem je je beesten een boel natuurlijk gedrag :+ Waar zit 'm dat verschil in dan?

Dat vind ik altijd zo'n goedkoop excuus om je kat maar naar buiten te gooien.
Mijn honden ontneem ik ook een boel natuurlijk gedrag door ze niet los te laten zodat ze met anderen buurthonden kunnen socialisen, vechten en spelen (iets wat tot begin jaren 70 nog behoorlijk normaal was in mijn woonplaats omdat er gewoon meer ruimte en minder verkeer was).

Wil je dat een kat buiten kan lopen en zijn natuurlijke gedrag kan vertonen dan moet je op het platteland gaan wonen, zo simpel is het wat mij betreft.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:34

kimmie261 schreef:
maar even voor alle kattenhouders...je kan altijd een verkeerde treffen waar je kat bij de tuin inloopt,deze sluit hem op,vergiftigd hem,schiet erop,stuurt de hond erop af,legt gebakken spons neer,of euthanaseerd persoonlijk jou kat..

kunnen jullie nu echt daar onbezorgd een dag mee rondlopen,wetende dat dat kan gebeuren..?? ( nog buiten het feit dat ze dood gereden,of nog erger zwaar gewond achter blijven na aanrijding,kunnen worden)

Nee, ik kan daar niet mee leven, daarom komen mijn huis, tuin en keuken katten niet verder dan de achtertuin, deze is afgezet, veels te veel gevaren op deze aardbol :Y)