Slipketting versus halsband

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 19:39

Mika007 schreef:
Slipketting is voor de eigenaar die
oneerlijk, hard, voor zijn hond is en direct resultaat wil zien.
Die een hond wil die niet meer trekt omdat hij "vermijdingsgedrag" laat zien ipv dat hij het zo leuk vind om baasje te volgen.
Ik weet dat veel mensen zeggen dat ze de slip nauwelijks gebruiken om te corrigeren, mijn vraag is dan waarom ze 'm niet aflaten?
Je hond wordt 9 van de 10 x kaal in zijn nek door veel te zachte correcties (want uiteindelijk vinden we het zielig!).

Alle andere manieren zijn vele malen beter, eerlijker en zachter en komen een goede relatie tussen baas en hond
alleen maar ten goede.

Ik denk dat je dit niet zo kort door de bocht kunt en mag stellen, daarnaast komt het nogal kwetsend over.
Ik wil het beste voor mijn dier maar wel binnen mijn grenzen.

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 20:03

Ben ik blij dat mijn hond niet trekt, omdat hij goed opgevoed is.

Hij heeft nu een halfcheck, daar is hij ook altijd mee getraind (behalve toen hij pup was, toen een puppy halsband). Vind dat wel een fijne halsband.

Goof

Re: Slipketting versus halsband

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 20:07

Iedereen mekkert maar door over goed opvoeden, maar er zijn ook gewoon honden zo koppig als de mijne... helaas...

Ik ben al twee jaar bezig met het commando "naast". Ze is ontzettend slim, ik krijg ze alles in een middagje aangeleerd, van doodvallen tot steigeren op commando etc, maar naast ho maar...
Iedere dag, bij iedere uitlaatbeurt ben ik ermee bezig; stoppen tot de lijn viert, juiste commando geven en weer verder, maar mijn hond is gewoon net zo volhardend als ik en loopt al twee jaar stug door.... Ze is gewoon te enthousiast buiten...

Ik heb erg (snel) last van mijn schouder, dus op dagen dat ik geen gewicht aan mijn arm wil hebben hangen, doe ik voor het gemak een slipketting om...

Hond lijdt daar echt niet onder...

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 20:13

Goof schreef:
Iedereen mekkert maar door over goed opvoeden, maar er zijn ook gewoon honden zo koppig als de mijne... helaas...

Ik ben al twee jaar bezig met het commando "naast". Ze is ontzettend slim, ik krijg ze alles in een middagje aangeleerd, van doodvallen tot steigeren op commando etc, maar naast ho maar...
Iedere dag, bij iedere uitlaatbeurt ben ik ermee bezig; stoppen tot de lijn viert, juiste commando geven en weer verder, maar mijn hond is gewoon net zo volhardend als ik en loopt al twee jaar stug door.... Ze is gewoon te enthousiast buiten...

Ik heb erg (snel) last van mijn schouder, dus op dagen dat ik geen gewicht aan mijn arm wil hebben hangen, doe ik voor het gemak een slipketting om...

En gaat het dan met de slipketting beter?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 20:15

Dat lijkt me logisch, omdat ze dan zichzelf "afstraft". Ze trekt dan idd een heel stuk minder, dan met een brede leren riem waar ze haar gewicht in kan gooien.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 20:44

Chiqa schreef:
Nou ik mag toch hopen dat jij een paard niet vergelijkt met een hond, of laat jij ook 4 keer per dag je paard uit in het parkje, gooi he stokken en mag hij savonds in de bench slapen?

Goh, nu snap ik hem... :+

Tuurlijk kun je paarden en honden niet zo maar vergelijken, maar één ding is zeker: Bij alle zoogdieren (ook mensen) zorgt de opvoeding voor het vormen van het grootste deel van het karakter.
Lekker makkelijk om na een verkeerde opvoeding hardhandige middelen aan te grijpen om het dier op zijn plaats te zetten. Als je jouw paard niet kunt houden met een halster, zegt dat voor mij ook al wat. Ieder paard is zo op te voeden dat een halster voldoende is. Iedere hond is zo op te voeden dat hij begrijpt om te luisteren naar een baas.
Zodra jij daar een slipketting voor nodig hebt, moet je dat vooral gebruiken. Mij maakt het immers niet uit hoe anderen het aanpakken.

Maar mijn eigen mening? Neem geen dier als je er niet op een verantwoorde manier mee om kunt gaan. Als het een machtspelletje moet worden wint het dier het altijd op pure kracht. Dat uiteindelijk de mens vaak overwint, ligt simpelweg aan het feit dat mensen heel goed zijn in het bedenken van trucjes om hun kracht te vergroten. Heeft niets met opvoeding te maken, maar simpelweg met gebruik van kracht (macht).

In een roedel/kudde hebben de grootste leiders ook weinig kracht nodig om de baas te zijn. Draaien met een oor geeft de rest al genoeg aanwijzingen.

Extraatje: Politiehonden worden toch wel gezien als zeer sterke en gevaarlijke honden. Toch kunnen ze ook deze honden houden met een gewone halsband. Knap he! :+ :D ;)

http://www.onafhankelijkrijswijk.nl/ass ... honden.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 20:51

mariettek schreef:
Zodra jij daar een slipketting voor nodig hebt, moet je dat vooral gebruiken. Mij maakt het immers niet uit hoe anderen het aanpakken.

Waar staat dat ik een slipketting adviseer? Ben er juist op tegen.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 20:58

bij een goede opvoeding maakt het niks uit wat de hond om zijn nek heeft.

Maar mijn eigen hond had altijd een slipketting om, kon ik hem altijd nog even pakken als er wel iets was.
Want met een halsband werd zijn hele nek kaal.

Maar eigenlijk liep ie altijd los, dus hoefde ook niet te corrigeren op de ketting, want met mijn stem wist ie genoeg ;)

T is trouwens een Mechelse Herder reu uit politielijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 22:00

Shahazai schreef:
Paarden zijn vluchtdieren en honden roofdieren, daar zit een vreselijk groot verschil in!!

En hier had iemand het erover dat mijn hond geen prikband nodig heeft? Ik loop zelf liever geen letsel op en de hond op deze manier ook niet. Het gaat hier ook om een Duitse herder reu van ca.45 kg die geheel verkeerd is opgevoed (als mensen baby) en soms nog wel eens agressief wil reageren en een teef die haar grenzen niet kent. Allebei heel erg dominant.

Zo'n DH reu heb ik hier ook rondlopen....... nooit een prikband bij nodig gehad......
Is nu een superhond, een wereldbeest is het.

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 22:11

Goof schreef:

Wie zegt dat je hond daar niet onder lijdt Goof? Ik ben anti-correctie middelen, als het nu gaat over paarden, honden of kinderen.
Jou hond is ontzettend slim, maar geloof me maar dat alle honden dat zijn, zeker als het gaat om een opvoeding die niet altijd
even consequent is.

Als je last hebt van je schouder kun je heel eenvoudig kiezen voor een gentle-leader een halti of een easy walker.

Een slipketting is niet zielig, de slof bij het paard van het buurmeisje ook niet, want hij hangt altijd los :+

Slipkettingen en prikbanden behoren in mijn ogen tot martelwerktuigen. Omdat ze werkelijk bijdragen aan het onbegrip tussen hond en
mens. Bovendien leert iemand niet door correcties maar door beloningen.

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 08:46

Chiqa schreef:
Mexx schreef:
Daar heb je een heel goed punt! Heel veel mensen roepen, met een gewone halsband kan ik mijn hond niet houden. Een paard van 600 kilo (ik heb een Fries dus iets zwaarder dan jouw arabier ;-) ) kan ik toch ook houden? En niet met een hengstenketting, maar gewoon aan een halster! Idd een kwestie van goed opvoeden.

Beetje jammer om die vergelijking paard/hond dr weer bij te halen, net zoiets als appelen en peren :P

Helemaal niet! Beide zijn sterke dieren (paarden uiteraard sterker dan honden) en beide zul je ze moeten kunnen houden. Toen mijn paard voor het eerst aan een halstertouw liep, liep ze ook niet braaf naast me hoor. Dat heeft ze ook moeten leren, net als onze hond.

Shahazai schreef:
Nogmaals, honden zijn geen paarden. Als jij buiten rijdt en je paard ziet een ander paard, springt hij daar dan gelijk op af om te spelen zoals veel honden doen?

Nee dat doet een paard niet, maar een paard schrikt over het algemeen wel sneller dan een hond en dan zul je hem toch ook in bedwang moeten houden! Bovendien, als je weet dat jouw hond boven op andere honden springt, dan moet je hem gewoon korter houden, als er een andere hond aankomt. Dan ben je er op voorbereid en kan je hem echt wel houden. Ik zie het altijd meteen als onze hond iets van plan is, in het begin had hij namelijk de neiging om op fietsers en wandelaars af te springen. Nu doet hij dat d.m.v. training niet meer, maar ik hou het nog altijd goed in de gaten. Je merkt aan zijn algehele houding wel of er iets gaat gebeuren of niet. Dat is gewoon een stukje kennis over je hond.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:05

Ik vind het gebruik van een slipketting of een prikband een keuze.
Je kiest ervoor om je hond te laten gehoorzamen door een pijnprikkel. Met alle gevolgen van dien. De ene hond zal er heftiger op reageren dan de andere. Een pijnprikkel is natuurlijk nooit leuk.
Ik persoonlijk zal mijn hond nooit trainen dmv pijnprikkels, dat is mijn keuze. Ik wil dat mijn honden iets voor mij doen omdat daar iets fijns tegenover staat.

En ja, mijn honden trekken wel eens, eigenlijk alleen als ze heel enthousiast zijn. Moet ik ze daar nou voor straffen?
Ik buig liever dat enthousiasme om in gedrag dat wel te handhaven en wenselijk is. Dan kost het me maar iets meer tijd. Je kan (naar mijn bescheiden mening) niet van een hond verwachten dat hij/zij op stel en sprong leert dat het dier als het iets heel leuks ziet daar niet meteen op af mag denderen.

Het leuke dat ze zien is namelijk een enorme beloning en daar willen ze zo snel mogelijk naar toe. Uiteraard kan je dit corrigeren door een slip of prikketting maar zo straf je je hond voor natuurlijk gedrag. Ik denk dat het beter is om de hond te laten merken dat dit gedrag niet het gewenste resultaat oplevert, dus stilstaan tot het dier niet meer trekt of omdraaien en ergens anders naar toe lopen.

Helaas vergt deze aanpak heel veel tijd. Die tijd heeft niet iedereen en er zijn ook mensen die geen vertrouwen hebben in deze methode en alleen de werking van de slip kennen.

Ik denk dat iedereen die een hond heeft op zijn/haar manier het beste voor zijn dier wil. De een staat nou eenmaal wat meer open over nieuwe methoden dan de ander.
Ik zie nog altijd dat de halti/gentle leader in 9 van de 10 keer verkeerd gebruikt wordt. De halti dien je voor goed gebruik in combinatie met een halsband te gebruiken samen met een jachtlijn waarbij 1 van de 2 muskutonhaken aan de halti bevestigd wordt en de ander aan de halsband.
Dan pas komt een halti goed tot zijn recht.

Er zijn zo ontzettend veel mogelijkheden dat ik het jammer vind dat er nog steeds zo makkelijk naar die slipketting gegrepen wordt.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:57

Mika007 schreef:
Wie zegt dat je hond daar niet onder lijdt Goof? Ik ben anti-correctie middelen, als het nu gaat over paarden, honden of kinderen.
Jou hond is ontzettend slim, maar geloof me maar dat alle honden dat zijn, zeker als het gaat om een opvoeding die niet altijd
even consequent is.

Als je last hebt van je schouder kun je heel eenvoudig kiezen voor een gentle-leader een halti of een easy walker.

Een slipketting is niet zielig, de slof bij het paard van het buurmeisje ook niet, want hij hangt altijd los :+

Slipkettingen en prikbanden behoren in mijn ogen tot martelwerktuigen. Omdat ze werkelijk bijdragen aan het onbegrip tussen hond en
mens. Bovendien leert iemand niet door correcties maar door beloningen.

Je bent anti-correctiemiddelen maar je adviseert wel een gente leader, halti en easy-walker, hoe tegenstrijdig kun je zijn in 1 post :+
Een slip veroorzaakt bij juist gebruik géén schade, een gentle leader wel... ik weet de keuze wel die ik dan maak!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:13

mariettek schreef:
Extraatje: Politiehonden worden toch wel gezien als zeer sterke en gevaarlijke honden. Toch kunnen ze ook deze honden houden met een gewone halsband. Knap he! :+ :D ;)

Wat een onzin vind ik dit, politiehonden zijn gewoon herdershonden, Duits of Mechels meestal. Die zijn niet 'zeer sterk en gevaarlijk'. Doordat ze getraind zijn en geleerd hebben op commando mensen te pakken zijn ze gevaarlijk in verkeerde handen. Dan is zo'n hond een wapen geworden.
Die politiehonden zijn zeer goed getraind, zou wel erg raar zijn als ze dan nog een slipketting nodig zouden hebben. :D

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:21

Zal ik jullie dan eens een geheimpje verklappen.......
Bij de training van ''politiehonden'' wordt regelmatig een prikband gebruikt .... :')

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:28

In de training inderdaad wel, ik ken een aantal mensen die zulke honden opleiden, als hij compleet is opgeleid is het niet meer nodig (tenminste niet bij de trainers die ik dan ken). :)

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:54

Het is ook met een slipketting niet noodzakelijk hem te blijven gebruiken.
En wat de politiehond betreft, zo kan ik ook nog wel een plaatje laten zien......
Slipketting, én naar mijn idee een electronische band:
Afbeelding

Bron: http://www.policedogs.info/voorblad-album-5.htm

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:01

Lijkt me voor de pakwerker prettig dat je tijdens de opleiding de hond ook weer leert loslaten... :D Heb je wel eens een OPGELEIDE politiehond met dit spul om zien lopen..? Ik niet, maar misschien heb ik het mis hoor! ;)

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:03

Ik ben een keer bij zo'n training aanwezig geweest, daar was een hond die beet in je arm en ging langzaam happend (zonder de grond te raken) steeds hoger naar je keel. Die had ook zo'n electrische band om. Die werd te fel. Die is later geloof ik naar de marachaussee gegaan.

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:57

Nijn schreef:
Zal ik jullie dan eens een geheimpje verklappen.......
Bij de training van ''politiehonden'' wordt regelmatig een prikband gebruikt .... :')

Zal ik jullie eens een geheimpje verklappen (niet doorvertellen.... ;) )
Veel politiehonden worden tegenwoordig getraint bij het Martin Gaus Gedragscentrum in Lelystad.
Ja met een clicker. _O- _O-
Alles blijft in beweging hoor kwa ontwikkeling.

Nijn, weet jij wat een gentle-leader, easy-walker of een halti zijn?
Geen correctie middelen maar tijdelijke hulpen om baas en hond een zetje te geven in de goede
richting. (Wanneer hond trekt en baas rug / schouderklachten heeft bijv.)

Afbeelding dit is dus een easy-walker

Afbeelding dit is een halti

Afbeelding en een gentle leader (nekletsel is tot op vandaag nog niet waargenomen.)
Laatst bijgewerkt door Mika7 op 06-05-09 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:08

Nou ik ken geen 1 politiehond die daar getraind is of met een clicker getraind wordt, ken er toch aardig wat :)

Enne tijdelijke hulpmiddelen?
Leuk dat je je hond een nekhernia daarmee wilt bezorgen, of daarvoor zenuwen wilt afknellen :)

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:11

Nijn schreef:
Nou ik ken geen 1 politiehond die daar getraind is of met een clicker getraind wordt, ken er toch aardig wat :)

Bel maar eens en vraag maar naar Serge of Sascha ;)
Ik lieg niet :o

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:14

Ik zeg nergens dat je liegt, zeg alleen dat ik ze zelf niet ken :)

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:17

Mika, dat zullen er dan een paar zijn, maar de meeste politiehonden worden nog steeds op de "oude" manier getraind. Ik wil mijn hond niet zoiets aandoen, die dingen die jij daar neerzet zullen niet voor de eerste keer zenuwletsel veroorzaken. Nee doe mij dan maar de slip ketting.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:27

Zo'n tuigje is niks mis mee toch..?? Het is tenminste niet zo'n ding dat de boel afknelt in de oksels (easy walker), dus volgens mij heb je de verkeerde foto erbij peplaatst. Volgens mij is zo'n tuigje één van de meest vriendelijke dingen. Ik gebruik ze aan de fiets (aan de springer dus). Gaat prima.
Laatst bijgewerkt door Lante op 06-05-09 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt