Fokken zonder stamboom, voor of tegen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

suus_elviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 18:38

de da zij dat dat moet vond het niet al te leuk mechien moet dat daar om

en ze was gevallen van de trap en liep een beetje mak toen

mexx had dr opver gelopen van de trap af

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 18:40

suus_elviera schreef:
de da zij dat dat moet vond het niet al te leuk mechien moet dat daar om

Je verhaal wordt steeds vreemder, mag ik vragen hoe oud jij bent? Een DA die een HD foto eist, ik weet niet wat ik hoor eigenlijk dan moet daar een reden voor zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 18:42

knuffeldier schreef:
wyoming schreef:
Nou een kennis van mij fokt met Groenendaelers. Ze hadden eerst een teefje gekocht en zijn na ong 2 jaar opzoek gegaan naar een reu (pup) waar zij evt een nestje mee zouden kunnen gaan fokken. (ze bezitten dus beide honden) Beide honden zijn op de foto gezet en getest op HD, ED. Ze hebben beide een gedrags test ondergaan, en ze zijn beide op de show geweest omdat de teef eerst een Uitmuntend moest halen. De reu is ondertussen nederlands kampioen. Dat vind ik een verantwoord nest.

Dit is natuurlijk supper!! Helaas doet niet ieder fokker dit.

Ik zou nog mijn uitspraak van gisteren nog onderbouwen: dat rashonden over het algemeen minder gezond zijn dan kruisingen
http://www.nu.nl/wetenschap/1902336/ras ... igent.html
Quote:
AMSTERDAM - De mentale gezondheid van rashonden gaat snel achteruit, omdat er bij het moderne fokproces te veel op uiterlijk en een rustig karakter wordt geselecteerd. Dat hebben Zweedse wetenschappers vastgesteld
http://forum.dogtales.be/showthread.php?t=5704
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/7569064.stm
http://www.dierz.nl/hond/article250988. ... erwachting
Quote hier uit:
Ziekten
Sommige raszuivere honden lopen meer kans bepaalde ziekten te krijgen omdat ze er genetisch aanleg voor hebben – soms zelfs meerdere tegelijk. Daarom hebben deze dieren een lagere levensverwachting. Over het alge­meen worden kruisingen als gezonder beschouwd dan rashonden. Dat komt door hun genetische variatie, omdat ze de genen van minstens twee soorten hebben. Maar vaak weet men niet welke genetische factoren doorgegeven zijn. In het beste geval erft een hond alle gunstige kenmerken van zijn voor­ouders, maar hij kan ook ziekten erven of die als drager doorgeven aan zijn nakomelingen.

http://www.vrolijkeviervoeters.be/phpBB ... ?f=19&t=89

Nogmaals ik ben niet tegen rassen en zeg ook niet dat ik nooit een rashond met zou nemen. Maar het feit is dat een rashond met stamboom niet per definitie beter is dan een kruising.

Ben er overigens ook niet voor dat iedereen voor de leuk maar loopt te kruisen, dan kan je beter eerst eens in het asiel gaan kijken. Dat is altijd nog goedkoper dan een hond met stamboom.

Feit, feit...... valt ook nogal mee.

Ingaand op jouw links:
http://forum.dogtales.be/showthread.php?t=5704
Hier wordt gesteld dat rashonden veel vaker ziektes hebben (75% van de Engelse rashonden), echter: in datzelfde artikel staast dat dat vooral te maken heeft, met fokkers die doen waar ze zin in hebben, en de selectie vooral op uiterlijk is. En daar heb je je verklaring al.

Bij niet-rashonden is er helemaal neit zoiets als selectie en fokbeleid....... hoe kun je dan stellen dat die gezonder zijn?

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/7569064.stm

Dit is van hetzelfde laken een pak, gaat vrijwel over hetzelfde. Verder staat er in dat op het vasteland veel zorgvuldiger wordt gefokt, en dat het percentage gezonde honden veel hoger is......

Lijkt me al helemáál geen aanbeveling om maar raak te kruisen op hoop van zegen, dat is imo het toppunt van onzorgvuldigheid.

http://www.dierz.nl/hond/article250988. ... erwachting

Dit laatste artikel is vooral een verhaal waarin allerlei aannames zijn verwerkt, concrete cijfers staan er niet in. Er wordt aangenomen dat...... sorry, ik vind het niet erg overtuigend. Het verhaal over de levensverwachting van verschillende soorten honden herken ik redelijk...... mijn Beau is stokoud zeg, 12 alweer :oo en dat voor een Duitse Herder. Gelukkig komt hij bij een heel goede fokker vandaan en..... ik merk het wel. HD-vrij, ED-vrij, lichte artrose (maar dat is ouderdom) en verder fris in 't koppie, altijd vrolijk en een lekker fel ding.

Nog een quote uit het laatste artikel:

Citaat:
En net zo min als rashonden immuun zijn voor infecties en algemene ziekten, is de kans dat vuilnisbakkenrassen daar immuun voor zijn ook klein, hoe schattig en speciaal ze ook zijn.

Dus ik zie nog steeds niet waarom vuilnisbakkenrassen nu gezonder zouden zijn als rashonden......

N
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-02-09 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 18:42

ze is geboren in 84 kijk maar in der profiel en dan op de caviasite

suus_elviera

Re: Fokken zonder stamboom, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 18:44

ja ik ben 24 en mijn man bijna 30

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 18:46

Chiqa schreef:
Jij heb blijkbaar niet veel kaas gegeten van de oorzaken van HD ;) Gezien je oordeel.
Beetje erg simpel namelijk om dit op een stamboom af te schuiven, je dr in verdiepen is heel interessant en kan jou hond (Als je die heb of ooit gaat krijgen) mss voorkomen dat het HD krijgt.

?
ik schuif niets op een stamboom af,ik schrijf dat DIE MENSEN dit hadden willen VOORKOMEN door een hondje met stamboom te kopen,en "die mensen" = niet ikke...

zoals zovele mensen overigens denken dat je met een papiertje een altijd gezonde hond koopt (of paard,paard zonder papier is immers ten allertijde een slachtpaard tenslotte,een hond zonder papier een eeuwig wandelend wrak en een potientieel asieldier,toch :Y) )

en of ik een hond heb??ik heb er 7 zijn er wel genoeg denk ik zomaar :D en heb nu zo'n bijna 30 jaar van mijn leven honden waarvan de laatste 17 jaar meer als 1...

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 18:49

Aranel schreef:
Tegen. Tenzij het een kruising met een kruising die ook 'doorgekruisd' zijn betreft. :+

Mijn gaat het vooral om de erfelijke ziektes, bij een stamboomloze 'ras' hond kun je niet checken of de ouders vrij zijn bevonden van erfelijke aandoeningen.

Ik vind ook dat honden op een show een U moeten halen voordat ermee gefokt mag worden. Als je ziet welke honden op shows nog een ZG halen... :=

even deze er tussen uit hoor, ik vind dit wel zo'n onzin, alsof die uitmuntend op een show alles zegt, een ZG is nog altijd een zeer goed ( duh) een zg hond kan een prima rasvertegenwoordiger zijn en daarmee ook uitmuntend fokmateriaal, als je op deze manier een selectie toe wil passen, dan gaat het gewoon fout, dan sluit je een grote groep uit, die enorm waardevol voor de genenpoel kan zijn, ik heb honden die lopen hun U'tjes op de show, maar ook honden die een ZG lopen. het rennen naar honden die alleen maar U scoren , kampioen dit en kampioen dat zijn? dat is simpelweg het slechtste wat er in de fokkerij kan gebeuren.
ik ken vele "kampioenen" ... ja exterieur wellicht uitmuntend, maar karakter of gezondheids technisch weer een stuk minder, doe mij dan maar graag de gezonde, betrouwbare ZG hond ,dit is natuurlijk ook andersom zo he, er zijn hele goede U honden en idd slechte ZG honden , maar dat heeft voor mij dus niks te maken met de kwalificatie. een soort Elite maken van honden waar mee gefokt mag worden op basis van showkwalificatie is echt geen slim plan ;)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 18:49

Wat ik toch weer zie is dat er puppy's gekocht worden van showhonden: tuurlijk, je moet het zelf weten. Maar waar hem de truuk in zit is om niet naar de showpapiertjes te kijken. Zolang ze aan de kenmerken van het ras voldoen is het goed. Maar kijk en vraag verder dan dat!

Uiterlijk en kampioenschappen zeggen niks over gezondheid en volgens mij ben je zelfs beter af bij een fokker die bewust niet meedoet aan die parades!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 18:52

@ baroen: Totaal mee eens :j
Je moet idd de genenpoel zo breed mogelijk houden, en een U kampioen kan geen goede match zijn voor jouw teef.
Je kunt ook een simpele teef hebben, simpel maar goed, en een leuke vriendelijke reu met gewoon een G, en die kunnen kampioenen geven, ligt er maar net aan wat daar aan bloed weer achter zit.
Je moet de optimale combo vinden, en dat zijn niet persé de kampioenen :)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 18:52

rensju schreef:
Ja beide HD vrij, hebben we op papier staan. Fotos weet ik niet, de vader vast wel want dat was echt zo'n gekeurde dekreu..
Er was een afspraak, met zijn allen naar duitsland voor Rontgenfoto's, niet doorgegaan dus want het was met het oog al zichtbaar dat het niet goed was.

Dus je kan nog zulke mooie papieren hebben, zekerheid heb je niet.
Dus ik ben voor fokken zonder stamboom, enkel met honden zonder zulke erge gebreken dus.. je moet wel weten waar je mee bezig bent en niet lukraak 2 honden kruisen.

Je hebt er toch ook helemaal niets aan om te weten dat de ouders HD vrij zijn. Het gaat juist ook om de voorouders, dus kennis van de lijnen.

Overigens zag ik eerder in dit topic dat iemand veel geld had moeten betalen voor een Duitse Herder pup. Dan vraag ik me af wat mensen veel geld vinden. Iemand uit mijn naaste omgeving heeft deze maand een Duitse Herder pup gekocht uit de keurfok (haar derde bij deze fokker, de vorige is 15 jaar (!!!!) oud geworden) en heeft 500 euro moeten betalen.
Vinden mensen dat echt al veel geld voor een hond uit lijnen waarvan alles getest is, zowel op erfelijke gebreken als karakters en werklust?

De aanleg voor HD is trouwens wel degelijk erfelijk. Een hond zonder aanleg voor HD kun je probleemloos van pup af aan trappen laten lopen (aub niet doen, is om meerdere redenen niet goed), verkeerd voeren en op gladde vloeren laten lopen en zal nooit HD ontwikkelen.

Verder begrijp ik niet hoe mensen kunnen zeggen dat je verantwoord rashonden zonder papieren kunt fokken. Je kunt nooit zoveel weten als de mensen die kennis hebben over soms wel 14 generaties terug.
Bovendien zou het toch eeuwig zonde zijn als het wel goede dieren zijn maar ze nooit meer ingezet kunnen worden ter verbetering van het ras? Waar ben je dan mee bezig denk ik dan?

Papieren zijn meestal niet belangrijk voor de pupkoper, maar wel voor de fokker die met papieren heel wat meer kennis heeft van de lijnen en zodoende heel wat minder risico loopt.

Verder vind ik het vreemd dat dierenartsenpraktijken weten of de honden van hun klanten stambomen hebben of niet. Ben nog nooit bij een dierenarts geweest die mij gevraagd heeft of mijn honden een stamboom hebben.
En nog belangrijker: Waar mijn hond gefokt is.

Want dat vergeten de meeste mensen: Er zijn ook broofokkers die met stamboom fokken dus een stamboom alleen zegt helemaal niets.
Iedereen die 2 honden met stamboom kruist kan stambomen aanvragen bij de pups, maar dat maakt het niet minder risicovol als fokken zonder stamboom.

Je zult als pupkoper zelf ook nog enige moeite moeten doen om op zoek te gaan naar een goede fokker. Een die gezondheid op de eerste plaats heeft staan en daarna karakter.

Dan nog iets over de pupprijzen. Mensen vinden het belachelijk om veel geld uit te geven voor een hond.
In al die jaren dat ik nu in de hondenwereld zit heb ik al zoveel mensen meegemaakt die een goedkope pup hadden gekocht en alleen al van de dierenartskosten in het eerste jaar een leuk sportpaard hadden kunnen kopen.
Hoe bedoel je: ik wil niet zoveel geld uitgeven voor een hond....

Van rashonden met stamboom worden alle gezondheidsproblemen geregistreerd. Van rashonden zonder stamboom en kruisingen niet, dat geeft al gauw een vertekend beeld natuurlijk.
Individuele ervaringen zeggen helemaal niets over het geheel.
Heb (met ouderlijk huis meegerekend) nu zo'n 15 honden met stamboom gehad en het geluk gehad dat er niet een een erfelijk gebrek had en ze zijn allemaal gezond oud geworden.
Heb ook meerdere kruisingen en bastaarden gehad (uit asiel) en daar heb ik meer problemen mee gehad.

Ook op de hondenclubs waar ik les gegeven heb waren het vooral de "rashonden zonder stamboom" die erfelijke problemen hadden en vooral ook gedragsproblemen. Teveel gezien die op een leeftijd van amper een jaar moesten ingeslapen worden vanwege zware hd of epileptie (om maar even twee voorbeelden te noemen).

Wil niet zeggen dat het een goede fokker nooit zal kunnen gebeuren dat hij een pup fokt met een erfelijk gebrek, het zijn en blijven natuurlijk levende wezens. Maar de kans erop is natuurlijk altijd kleiner als je meerdere generaties getest hebt en alle familie van je ouderdieren weet.
Niet onbelangrijk is ook dat je van een goede fokker ook goede begeleiding krijgt en dat zo'n fokker ook enorm veel kennis in huis heeft, probeer daar maar eens om te komen bij bijvoorbeeld de adverteerders op marktplaats.

Het zijn vooral de rashonden zonder stamboom, of met stamboom uit de broodfok die de rashonden een slechte naam geven.
Tel daarbij op dat een hoop mensen zichzelf beter voorbereiden als ze een koelkast aanschaffen dan een pup en denken dat alleen een stamboom garantie is op een goede fokker en het kringetje is weer rond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 18:55

suus_elviera schreef:
ja ik ben 24 en mijn man bijna 30

O haha ikdacht dat je nog heel jong was, zo zie je maar weer kan je je vergissen omdat je zo "kinderlijk" schrijft.
kimmie261 schreef:
?
ik schuif niets op een stamboom af,ik schrijf dat DIE MENSEN dit hadden willen VOORKOMEN door een hondje met stamboom te kopen,en "die mensen" = niet ikke...

Maar waarom noem je de andere punten dan niet? Ik zou dit toch echt gevraagd hebben aan deze mensen ipv de schuld op de stambomen af te schuiven fokker kan wel een kerurige pup hebben afgeleverd maar weet jij hoe die mensen er mee omgegaan zijn? Dat staat niet in dit evrhaal en hierdoor lijkt het net of het uit te sluiten is en dat is het niet.
Moet jij dan toch weten:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 18:56

manishdra schreef:
Wat ik toch weer zie is dat er puppy's gekocht worden van showhonden: tuurlijk, je moet het zelf weten. Maar waar hem de truuk in zit is om niet naar de showpapiertjes te kijken. Zolang ze aan de kenmerken van het ras voldoen is het goed. Maar kijk en vraag verder dan dat!

Uiterlijk en kampioenschappen zeggen niks over gezondheid en volgens mij ben je zelfs beter af bij een fokker die bewust niet meedoet aan die parades!

Ik weet niet of je daar beter mee af ben, sportresultaten zeggen ook wel iets :)
Ik vind het wel fijn als ik een puppie heb van een hond met hoge punten in de IPO en SchH. Maar ik wil ook gewoon dat de honden lichamelijk goed zijn. Kan zeggen: anders scoren ze niet in de sport, en daar zit wat in. Dar hebben ze wel een bepaald lijf en karakter voor nodig.

Vind het wel onzin om een hond af te keuren omdat hij 3 cm te groot is..... als ie verder goed is, lijkt mij prima. Je moet ook geen kastelen willen fokken (met bijbehorende problemen) dus er moeten wel grenzen zijn. Ik ben geen expert, ik wil alleen goede honden. Maar dat is wel een zoekplaatje :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 18:56

Sassieja schreef:
Waarom denk je dat rashonden 'zoveel' duurder zijn?
Juist, omdat alle onderzoeken die er nodig zijn om in ieder geval een nest te fokken zonder afwijkingen die door de ouders doorgegeven worden worden uitgevoerd.
En omdat er dan via een stamboek word besloten, dat als het niet goed genoeg is, het gewoon niet gebeurd.
En dat is nou net het verschil.
En wat ik ook het verschil vind, en misschien is dat wel een van de grootste redenen dat ik voor stamboom fokken ben, als de fokker om een of andere redenen de eigenaar niet goed genoeg vind, of het idee krijgt dat er niet goed over nagedacht is, mogen ze deze mensen weigeren, én dat maakt voor mij véél verschil.

Waarom zou je als eigenaar van een rasloze hond geen kopers mogen weigeren?

Jakary schreef:
Tja, maar je kan alleen de ouderdieren testen en van de voorouders weet je niets, dus da's nog niet veel.
En daarbij laat niemand die testen doen op een rasloze hond, want om dan uit de kosten te komen, moet je meer vragen en mensen willen niet veel geld neertellen voor een rasloze pup.
Da's meestal de reden dat ze voor zo'n hond kiezen: de prijs.
Dus als er al mensen zijn die zo bewust met rasloze honden zouden kweken, is de kans groot dat ze met de puppies blijven zitten en waar belanden die dan? asiel, ...?
Dus zelfs bewust of verantwoord kweken met raslozen honden (wat volgens mij zelden gebeurt) vind ik geen optie.

Van testen zullen de pups wel duurder zijn als 200 maar echt geen 1000 hoor, daarbij, waarom zou een koper van een rasloze hond geen zekerheid willen hebben op erfelijke gebreken? Er zijn ook mensen die heel bewust kiezen voor een rasloze hond en waarom zou je dan geen zekerheid willen hebben op erfelijke gebreken? Tenslotte is het je beste maatje, of ie nu wel of geen papier heeft en of ie nu 300 of 1200 heeft gekost, hond wordt er echt niet minder lief om.

Daarbij, waarom zouden alle rasloze honden in asiels terechtkomen? Hoeveel mensen kopen er geen rashond en komen er na een jaar achter dat ze gaan verhuizen/scheiden/trouwen/kinderen krijgen, dat ze geen ruimte hebben, de hond te dominant is of weetikveel en de hond weer weg doen? Rashonden worden net zo goed gedumt alleen gaat dat meestal via een rasvereniging ipv via het asiel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 18:59

ThePast03 schreef:
rensju schreef:
Ja beide HD vrij, hebben we op papier staan. Fotos weet ik niet, de vader vast wel want dat was echt zo'n gekeurde dekreu..
Er was een afspraak, met zijn allen naar duitsland voor Rontgenfoto's, niet doorgegaan dus want het was met het oog al zichtbaar dat het niet goed was.

Dus je kan nog zulke mooie papieren hebben, zekerheid heb je niet.
Dus ik ben voor fokken zonder stamboom, enkel met honden zonder zulke erge gebreken dus.. je moet wel weten waar je mee bezig bent en niet lukraak 2 honden kruisen.

Je hebt er toch ook helemaal niets aan om te weten dat de ouders HD vrij zijn. Het gaat juist ook om de voorouders, dus kennis van de lijnen.

Overigens zag ik eerder in dit topic dat iemand veel geld had moeten betalen voor een Duitse Herder pup. Dan vraag ik me af wat mensen veel geld vinden. Iemand uit mijn naaste omgeving heeft deze maand een Duitse Herder pup gekocht uit de keurfok (haar derde bij deze fokker, de vorige is 15 jaar (!!!!) oud geworden) en heeft 500 euro moeten betalen.
Vinden mensen dat echt al veel geld voor een hond uit lijnen waarvan alles getest is, zowel op erfelijke gebreken als karakters en werklust?

Da's niet duur. € 700, € 800 is nog altijd zeer redelijk voor een Duitse Herder uit keurfok :)

De aanleg voor HD is trouwens wel degelijk erfelijk. Een hond zonder aanleg voor HD kun je probleemloos van pup af aan trappen laten lopen (aub niet doen, is om meerdere redenen niet goed), verkeerd voeren en op gladde vloeren laten lopen en zal nooit HD ontwikkelen.

Verder begrijp ik niet hoe mensen kunnen zeggen dat je verantwoord rashonden zonder papieren kunt fokken. Je kunt nooit zoveel weten als de mensen die kennis hebben over soms wel 14 generaties terug.
Bovendien zou het toch eeuwig zonde zijn als het wel goede dieren zijn maar ze nooit meer ingezet kunnen worden ter verbetering van het ras? Waar ben je dan mee bezig denk ik dan?

Papieren zijn meestal niet belangrijk voor de pupkoper, maar wel voor de fokker die met papieren heel wat meer kennis heeft van de lijnen en zodoende heel wat minder risico loopt.

Verder vind ik het vreemd dat dierenartsenpraktijken weten of de honden van hun klanten stambomen hebben of niet. Ben nog nooit bij een dierenarts geweest die mij gevraagd heeft of mijn honden een stamboom hebben.
En nog belangrijker: Waar mijn hond gefokt is.

Want dat vergeten de meeste mensen: Er zijn ook broofokkers die met stamboom fokken dus een stamboom alleen zegt helemaal niets.
Iedereen die 2 honden met stamboom kruist kan stambomen aanvragen bij de pups, maar dat maakt het niet minder risicovol als fokken zonder stamboom.

Je zult als pupkoper zelf ook nog enige moeite moeten doen om op zoek te gaan naar een goede fokker. Een die gezondheid op de eerste plaats heeft staan en daarna karakter.

Dan nog iets over de pupprijzen. Mensen vinden het belachelijk om veel geld uit te geven voor een hond.
In al die jaren dat ik nu in de hondenwereld zit heb ik al zoveel mensen meegemaakt die een goedkope pup hadden gekocht en alleen al van de dierenartskosten in het eerste jaar een leuk sportpaard hadden kunnen kopen.
Hoe bedoel je: ik wil niet zoveel geld uitgeven voor een hond....

Van rashonden met stamboom worden alle gezondheidsproblemen geregistreerd. Van rashonden zonder stamboom en kruisingen niet, dat geeft al gauw een vertekend beeld natuurlijk.
Individuele ervaringen zeggen helemaal niets over het geheel.
Heb (met ouderlijk huis meegerekend) nu zo'n 15 honden met stamboom gehad en het geluk gehad dat er niet een een erfelijk gebrek had en ze zijn allemaal gezond oud geworden.
Heb ook meerdere kruisingen en bastaarden gehad (uit asiel) en daar heb ik meer problemen mee gehad.

Ook op de hondenclubs waar ik les gegeven heb waren het vooral de "rashonden zonder stamboom" die erfelijke problemen hadden en vooral ook gedragsproblemen. Teveel gezien die op een leeftijd van amper een jaar moesten ingeslapen worden vanwege zware hd of epileptie (om maar even twee voorbeelden te noemen).

Wil niet zeggen dat het een goede fokker nooit zal kunnen gebeuren dat hij een pup fokt met een erfelijk gebrek, het zijn en blijven natuurlijk levende wezens. Maar de kans erop is natuurlijk altijd kleiner als je meerdere generaties getest hebt en alle familie van je ouderdieren weet.
Niet onbelangrijk is ook dat je van een goede fokker ook goede begeleiding krijgt en dat zo'n fokker ook enorm veel kennis in huis heeft, probeer daar maar eens om te komen bij bijvoorbeeld de adverteerders op marktplaats.

Het zijn vooral de rashonden zonder stamboom, of met stamboom uit de broodfok die de rashonden een slechte naam geven.
Tel daarbij op dat een hoop mensen zichzelf beter voorbereiden als ze een koelkast aanschaffen dan een pup en denken dat alleen een stamboom garantie is op een goede fokker en het kringetje is weer rond.

Verder AMEN!!!!!!!!

suus_elviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 18:59

ja kan ik niet veel aan doen
heb ik ook met lezen ik lees het dan maar snap niet wat er staat

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:01

Hmmm, papier is leuk. Wij hebben ook een hond met papier...We hadden tot voor kort een Teckel, bovenste beste papieren...3 jaar geworden, uiteindelijk waarschijnlijk een tumor geweest erg jammer.

Bruno heeft shows gelopen, we wilden er ook mee dekken maar we zijn destijds vreselijk belazerd door de DA (daar kun je zien hoe sterk sommige organisaties van hondenverenigingen de vinger in de pap hebben...). Bruno hebben we gekocht op basis van bewijs dat beide ouders HD-vrij waren. Is nooit een absolute garantie, maar we hebben er wel naar gekeken...

Maar ik zie het probleem van fokken zonder stamboom niet in? Zelfde afwijkingen, zelfde risico's en het heeft lang niet voor iedereen waarde een papier er bij te hebben...Ik snap dus eerlijk gezegd helemaal niet zo waar men met dit topic heen wil... :o

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:01

anneliesdj schreef:
Van testen zullen de pups wel duurder zijn als 200 maar echt geen 1000 hoor, daarbij, waarom zou een koper van een rasloze hond geen zekerheid willen hebben op erfelijke gebreken?

Je hebt nooit zekerheid, maar helemaal niet als je alleen de voorouders test. Je zult ook moeten weten wat er bij de voorouders speelde. Met alleen de ouderdieren testen weet je niet veel, behalve dat ze zelf geen lijders zijn van erfelijke gebreken, maar dan kunnen ze nog wel heel goed dragers zijn....

Het risico is dus wel degelijk groter als je alleen wat weet over de ouders en daar zou ik persoonlijk ook weinig waarde aan hechten en zeker niet meer voor willen betalen dan de asielprijs.
Het risico is namelijk een stuk minder groot in dat geval bij een oudere hond uit het asiel, die kan ik al laten testen.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:02

ThePast03 Amen!
Jij verwoordt precies in 1 lap tekst wat ik al die tijd al probeer te zeggen.

Het enieg probleem wat is als je met een hond fokt zonder stamboom: je weet nooit wie de voorouders waren, en of die wel hd (of een andere afwijking) vrij waren.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:04

ThePast03 schreef:
anneliesdj schreef:
Van testen zullen de pups wel duurder zijn als 200 maar echt geen 1000 hoor, daarbij, waarom zou een koper van een rasloze hond geen zekerheid willen hebben op erfelijke gebreken?

Je hebt nooit zekerheid, maar helemaal niet als je alleen de voorouders test. Je zult ook moeten weten wat er bij de voorouders speelde. Met alleen de ouderdieren testen weet je niet veel, behalve dat ze zelf geen lijders zijn van erfelijke gebreken, maar dan kunnen ze nog wel heel goed dragers zijn....

Het risico is dus wel degelijk groter als je alleen wat weet over de ouders en daar zou ik persoonlijk ook weinig waarde aan hechten en zeker niet meer voor willen betalen dan de asielprijs.
Het risico is namelijk een stuk minder groot in dat geval bij een oudere hond uit het asiel, die kan ik al laten testen.

En testen op dragerschap, dat kan toch ook?

_janet_

Re: Fokken zonder stamboom, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:07

ze zijn bezig in utrecht met onderzoeken over welke genen zorgen voor welke afwijkingen. Dus er kunnen in de toekomst misschien wel DNA testen worden gedaan.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:10

anneliesdj schreef:
En testen op dragerschap, dat kan toch ook?

Er zijn voor een paar erfelijke gebreken DNA testen beschikbaar voor bepaalde rassen. Bij de Australian Cattle Dog bijvoorbeeld is er nu een DNA test voor PRA.
Er was al een DNA test voor PRA bij een ander ras maar het heeft nog heel wat jaartjes ontwikkeling gekost om die te krijgen voor de Australian Cattle Dog. Zo simpel is dat dus niet.

Voor de meest voorkomende erfelijke gebreken is er nog altijd geen DNA test en zul je het dus moeten hebben van de kennis van de voorouders. En die heb je dus niet bij een hond zonder papieren.

Vraag me ook af hoeveel mensen er op de hoogte zijn van het feit dat heel veel van die rashonden zonder stamboom producten zijn van inteelt. Heb al gezien dat zoonlief moeder dekte om maar een voorbeeld te noemen.
Pups worden dan leuk te koop gezet als pups van topafstamming (maar wel zonder papieren) en 100% gezond.
Ook wordt er in zo'n advertentie gezet dat de ouders 100% hd-vrij zijn terwijl ze nooit getest zijn, maar er is dan ook geen pupkoper die vraagt om de testresultaten in te zien.
Zouden ze dat wel vragen dan hebben ze de excuses ook wel klaar hoor, net zoals het verhaal waarom er geen stamboom bij zit. Te duur, te laat aangevraagd etc. etc.
Ik zou er inmiddels een boek over kunnen schrijven. :)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:11

Chiqa ws omdat ik werkelijk geen behoefte heb om in een wachtkamer aan wildvreemde mensen te vragen hoe en wat zij doen met de hond ,iets wat ook niet controleerbaar is,omdat mensen wel vanalles kunnen zeggen nl... en daarnaast ik die mensen + hond nooit meer zal zien...

daarnaast waren ze vrij snel aan de beurt en zag ik het omdat hun jonge hond met mijn jonge hond wilde spelen,en zo kwam het op wat hun hondje had :)

zo,moet zeggen dat dit hele verhaal inmiddels meer als 7 jaar geleden was hoor,dus geen idee hoe het verder afgelopen is,en uberhaupt weet ik niet wie die mensen verder waren,heb geen vervolg afspraak met ze gemaakt :)

en met stambomen,ik denk,en dat is niet voor mij hoor,want ik haal net zo makkelijk een stamboomloze pup/hond/opvanger/kruising in huis,ik denk echt dat bijna iedereen die een hondje koopt en dus ergens heen gaat waar een stamboom bij het hondje zit,dat het dan wel "goed" zit,daar zijn toch immers fokkers voor om juist voor verbetering te gaan...

ik zou me echt niet verdiepen en de 100 generaties voor de ouders van mijn pup ,hoop toch wel dat de fokker die puppies met stamboom fokken dat voor mij gedaan hebben,en dat verwacht ik ook van ze eigenlijk..

maar goed ik zal toch niet zo snel hondje met stamboom zelf kopen,dus ik heb weinig te verwachten.... :Y)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:14

_janet_ schreef:
ze zijn bezig in utrecht met onderzoeken over welke genen zorgen voor welke afwijkingen. Dus er kunnen in de toekomst misschien wel DNA testen worden gedaan.

Ze zijn in Amerika daar al heel lang mee bezig en hebben daar ook al leuke resultaten geboekt en daar wordt in de Nederlandse fokkerij dankbaar gebruik van gemaakt.
Maar ik betwijfel of ze ooit voor alle erfelijke afwijkingen DNA testen kunnen ontwikkelen.

Kimmes: Er zijn ook zeer veel broodfokkers die met stamboom fokken dus verwacht nooit dat het goed zit omdat er een stamboom bij zit. Zal wel nooit begrijpen waarom mensen het erg vinden om onderzoek te doen voordat ze een pup aanschaffen, zoveel werk is het nu ook weer niet en je leert er ook nog eens een hoop van.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:15

ThePast03 schreef:

ik ben het met een hoop dingen van je eens,maar met dit eerste zinnetje van dit stukje toch weer niet...maar dat zal wel komen omdat ik er zelf 1 heb die wel helemaal voldoet voor de rest aan het karakter wat ze moeten hebben....

de laatste zinnen zijn idd helemaal waar......

Nou las ik ook nog iets over kruisingen.....
zonder kruisingen had het ras BullMastiff nooit bestaan dus op zich heb ik niks tegen kruisingen
maar daarbij weer de stelling: mits er goed en verantwoord gefokt word.....

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:17

ThePast03 ik weet dat ze bij katten DNA testen hebben ontwikkeld voor HCM. Maar bij de Maine coon zijn al 3 genen gevonden, maar bij de brit is er maar 1.
Dus ze zijn nog wel even bezig.

Valt mij op dat wel veel mensen hier HD op de fokker afschuiven. Maar waar ik me zo vaan aan irriteer is als mensen een pup hebben gekocht, beestje is nog maar 10 weken oud. En ze gaan gelijk al rondjes van een half uur of meer lopen. Laten het beestje traplopen.
En uiteindelijk schuiven ze de gebreken die die hond op latere leeftijd krijgt af op de fokker.