Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
knuffeldier schreef:wyoming schreef:Nou een kennis van mij fokt met Groenendaelers. Ze hadden eerst een teefje gekocht en zijn na ong 2 jaar opzoek gegaan naar een reu (pup) waar zij evt een nestje mee zouden kunnen gaan fokken. (ze bezitten dus beide honden) Beide honden zijn op de foto gezet en getest op HD, ED. Ze hebben beide een gedrags test ondergaan, en ze zijn beide op de show geweest omdat de teef eerst een Uitmuntend moest halen. De reu is ondertussen nederlands kampioen. Dat vind ik een verantwoord nest.
Dit is natuurlijk supper!! Helaas doet niet ieder fokker dit.
Ik zou nog mijn uitspraak van gisteren nog onderbouwen: dat rashonden over het algemeen minder gezond zijn dan kruisingen
http://www.nu.nl/wetenschap/1902336/ras ... igent.html
Quote:
AMSTERDAM - De mentale gezondheid van rashonden gaat snel achteruit, omdat er bij het moderne fokproces te veel op uiterlijk en een rustig karakter wordt geselecteerd. Dat hebben Zweedse wetenschappers vastgesteld
http://forum.dogtales.be/showthread.php?t=5704
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/7569064.stm
http://www.dierz.nl/hond/article250988. ... erwachting
Quote hier uit:
Ziekten
Sommige raszuivere honden lopen meer kans bepaalde ziekten te krijgen omdat ze er genetisch aanleg voor hebben – soms zelfs meerdere tegelijk. Daarom hebben deze dieren een lagere levensverwachting. Over het algemeen worden kruisingen als gezonder beschouwd dan rashonden. Dat komt door hun genetische variatie, omdat ze de genen van minstens twee soorten hebben. Maar vaak weet men niet welke genetische factoren doorgegeven zijn. In het beste geval erft een hond alle gunstige kenmerken van zijn voorouders, maar hij kan ook ziekten erven of die als drager doorgeven aan zijn nakomelingen.
http://www.vrolijkeviervoeters.be/phpBB ... ?f=19&t=89
Nogmaals ik ben niet tegen rassen en zeg ook niet dat ik nooit een rashond met zou nemen. Maar het feit is dat een rashond met stamboom niet per definitie beter is dan een kruising.
Ben er overigens ook niet voor dat iedereen voor de leuk maar loopt te kruisen, dan kan je beter eerst eens in het asiel gaan kijken. Dat is altijd nog goedkoper dan een hond met stamboom.
Citaat:En net zo min als rashonden immuun zijn voor infecties en algemene ziekten, is de kans dat vuilnisbakkenrassen daar immuun voor zijn ook klein, hoe schattig en speciaal ze ook zijn.
Chiqa schreef:Jij heb blijkbaar niet veel kaas gegeten van de oorzaken van HDGezien je oordeel.
Beetje erg simpel namelijk om dit op een stamboom af te schuiven, je dr in verdiepen is heel interessant en kan jou hond (Als je die heb of ooit gaat krijgen) mss voorkomen dat het HD krijgt.
Aranel schreef:Tegen. Tenzij het een kruising met een kruising die ook 'doorgekruisd' zijn betreft.
Mijn gaat het vooral om de erfelijke ziektes, bij een stamboomloze 'ras' hond kun je niet checken of de ouders vrij zijn bevonden van erfelijke aandoeningen.
Ik vind ook dat honden op een show een U moeten halen voordat ermee gefokt mag worden. Als je ziet welke honden op shows nog een ZG halen...
rensju schreef:Ja beide HD vrij, hebben we op papier staan. Fotos weet ik niet, de vader vast wel want dat was echt zo'n gekeurde dekreu..
Er was een afspraak, met zijn allen naar duitsland voor Rontgenfoto's, niet doorgegaan dus want het was met het oog al zichtbaar dat het niet goed was.
Dus je kan nog zulke mooie papieren hebben, zekerheid heb je niet.
Dus ik ben voor fokken zonder stamboom, enkel met honden zonder zulke erge gebreken dus.. je moet wel weten waar je mee bezig bent en niet lukraak 2 honden kruisen.
suus_elviera schreef:ja ik ben 24 en mijn man bijna 30
kimmie261 schreef:?
ik schuif niets op een stamboom af,ik schrijf dat DIE MENSEN dit hadden willen VOORKOMEN door een hondje met stamboom te kopen,en "die mensen" = niet ikke...
manishdra schreef:Wat ik toch weer zie is dat er puppy's gekocht worden van showhonden: tuurlijk, je moet het zelf weten. Maar waar hem de truuk in zit is om niet naar de showpapiertjes te kijken. Zolang ze aan de kenmerken van het ras voldoen is het goed. Maar kijk en vraag verder dan dat!
Uiterlijk en kampioenschappen zeggen niks over gezondheid en volgens mij ben je zelfs beter af bij een fokker die bewust niet meedoet aan die parades!
Sassieja schreef:Waarom denk je dat rashonden 'zoveel' duurder zijn?
Juist, omdat alle onderzoeken die er nodig zijn om in ieder geval een nest te fokken zonder afwijkingen die door de ouders doorgegeven worden worden uitgevoerd.
En omdat er dan via een stamboek word besloten, dat als het niet goed genoeg is, het gewoon niet gebeurd.
En dat is nou net het verschil.
En wat ik ook het verschil vind, en misschien is dat wel een van de grootste redenen dat ik voor stamboom fokken ben, als de fokker om een of andere redenen de eigenaar niet goed genoeg vind, of het idee krijgt dat er niet goed over nagedacht is, mogen ze deze mensen weigeren, én dat maakt voor mij véél verschil.
Jakary schreef:Tja, maar je kan alleen de ouderdieren testen en van de voorouders weet je niets, dus da's nog niet veel.
En daarbij laat niemand die testen doen op een rasloze hond, want om dan uit de kosten te komen, moet je meer vragen en mensen willen niet veel geld neertellen voor een rasloze pup.
Da's meestal de reden dat ze voor zo'n hond kiezen: de prijs.
Dus als er al mensen zijn die zo bewust met rasloze honden zouden kweken, is de kans groot dat ze met de puppies blijven zitten en waar belanden die dan? asiel, ...?
Dus zelfs bewust of verantwoord kweken met raslozen honden (wat volgens mij zelden gebeurt) vind ik geen optie.
ThePast03 schreef:rensju schreef:Ja beide HD vrij, hebben we op papier staan. Fotos weet ik niet, de vader vast wel want dat was echt zo'n gekeurde dekreu..
Er was een afspraak, met zijn allen naar duitsland voor Rontgenfoto's, niet doorgegaan dus want het was met het oog al zichtbaar dat het niet goed was.
Dus je kan nog zulke mooie papieren hebben, zekerheid heb je niet.
Dus ik ben voor fokken zonder stamboom, enkel met honden zonder zulke erge gebreken dus.. je moet wel weten waar je mee bezig bent en niet lukraak 2 honden kruisen.
Je hebt er toch ook helemaal niets aan om te weten dat de ouders HD vrij zijn. Het gaat juist ook om de voorouders, dus kennis van de lijnen.
Overigens zag ik eerder in dit topic dat iemand veel geld had moeten betalen voor een Duitse Herder pup. Dan vraag ik me af wat mensen veel geld vinden. Iemand uit mijn naaste omgeving heeft deze maand een Duitse Herder pup gekocht uit de keurfok (haar derde bij deze fokker, de vorige is 15 jaar (!!!!) oud geworden) en heeft 500 euro moeten betalen.
Vinden mensen dat echt al veel geld voor een hond uit lijnen waarvan alles getest is, zowel op erfelijke gebreken als karakters en werklust?
Da's niet duur. € 700, € 800 is nog altijd zeer redelijk voor een Duitse Herder uit keurfok
De aanleg voor HD is trouwens wel degelijk erfelijk. Een hond zonder aanleg voor HD kun je probleemloos van pup af aan trappen laten lopen (aub niet doen, is om meerdere redenen niet goed), verkeerd voeren en op gladde vloeren laten lopen en zal nooit HD ontwikkelen.
Verder begrijp ik niet hoe mensen kunnen zeggen dat je verantwoord rashonden zonder papieren kunt fokken. Je kunt nooit zoveel weten als de mensen die kennis hebben over soms wel 14 generaties terug.
Bovendien zou het toch eeuwig zonde zijn als het wel goede dieren zijn maar ze nooit meer ingezet kunnen worden ter verbetering van het ras? Waar ben je dan mee bezig denk ik dan?
Papieren zijn meestal niet belangrijk voor de pupkoper, maar wel voor de fokker die met papieren heel wat meer kennis heeft van de lijnen en zodoende heel wat minder risico loopt.
Verder vind ik het vreemd dat dierenartsenpraktijken weten of de honden van hun klanten stambomen hebben of niet. Ben nog nooit bij een dierenarts geweest die mij gevraagd heeft of mijn honden een stamboom hebben.
En nog belangrijker: Waar mijn hond gefokt is.
Want dat vergeten de meeste mensen: Er zijn ook broofokkers die met stamboom fokken dus een stamboom alleen zegt helemaal niets.
Iedereen die 2 honden met stamboom kruist kan stambomen aanvragen bij de pups, maar dat maakt het niet minder risicovol als fokken zonder stamboom.
Je zult als pupkoper zelf ook nog enige moeite moeten doen om op zoek te gaan naar een goede fokker. Een die gezondheid op de eerste plaats heeft staan en daarna karakter.
Dan nog iets over de pupprijzen. Mensen vinden het belachelijk om veel geld uit te geven voor een hond.
In al die jaren dat ik nu in de hondenwereld zit heb ik al zoveel mensen meegemaakt die een goedkope pup hadden gekocht en alleen al van de dierenartskosten in het eerste jaar een leuk sportpaard hadden kunnen kopen.
Hoe bedoel je: ik wil niet zoveel geld uitgeven voor een hond....
Van rashonden met stamboom worden alle gezondheidsproblemen geregistreerd. Van rashonden zonder stamboom en kruisingen niet, dat geeft al gauw een vertekend beeld natuurlijk.
Individuele ervaringen zeggen helemaal niets over het geheel.
Heb (met ouderlijk huis meegerekend) nu zo'n 15 honden met stamboom gehad en het geluk gehad dat er niet een een erfelijk gebrek had en ze zijn allemaal gezond oud geworden.
Heb ook meerdere kruisingen en bastaarden gehad (uit asiel) en daar heb ik meer problemen mee gehad.
Ook op de hondenclubs waar ik les gegeven heb waren het vooral de "rashonden zonder stamboom" die erfelijke problemen hadden en vooral ook gedragsproblemen. Teveel gezien die op een leeftijd van amper een jaar moesten ingeslapen worden vanwege zware hd of epileptie (om maar even twee voorbeelden te noemen).
Wil niet zeggen dat het een goede fokker nooit zal kunnen gebeuren dat hij een pup fokt met een erfelijk gebrek, het zijn en blijven natuurlijk levende wezens. Maar de kans erop is natuurlijk altijd kleiner als je meerdere generaties getest hebt en alle familie van je ouderdieren weet.
Niet onbelangrijk is ook dat je van een goede fokker ook goede begeleiding krijgt en dat zo'n fokker ook enorm veel kennis in huis heeft, probeer daar maar eens om te komen bij bijvoorbeeld de adverteerders op marktplaats.
Het zijn vooral de rashonden zonder stamboom, of met stamboom uit de broodfok die de rashonden een slechte naam geven.
Tel daarbij op dat een hoop mensen zichzelf beter voorbereiden als ze een koelkast aanschaffen dan een pup en denken dat alleen een stamboom garantie is op een goede fokker en het kringetje is weer rond.
anneliesdj schreef:Van testen zullen de pups wel duurder zijn als 200 maar echt geen 1000 hoor, daarbij, waarom zou een koper van een rasloze hond geen zekerheid willen hebben op erfelijke gebreken?
ThePast03 schreef:anneliesdj schreef:Van testen zullen de pups wel duurder zijn als 200 maar echt geen 1000 hoor, daarbij, waarom zou een koper van een rasloze hond geen zekerheid willen hebben op erfelijke gebreken?
Je hebt nooit zekerheid, maar helemaal niet als je alleen de voorouders test. Je zult ook moeten weten wat er bij de voorouders speelde. Met alleen de ouderdieren testen weet je niet veel, behalve dat ze zelf geen lijders zijn van erfelijke gebreken, maar dan kunnen ze nog wel heel goed dragers zijn....
Het risico is dus wel degelijk groter als je alleen wat weet over de ouders en daar zou ik persoonlijk ook weinig waarde aan hechten en zeker niet meer voor willen betalen dan de asielprijs.
Het risico is namelijk een stuk minder groot in dat geval bij een oudere hond uit het asiel, die kan ik al laten testen.
anneliesdj schreef:En testen op dragerschap, dat kan toch ook?
_janet_ schreef:ze zijn bezig in utrecht met onderzoeken over welke genen zorgen voor welke afwijkingen. Dus er kunnen in de toekomst misschien wel DNA testen worden gedaan.
ThePast03 schreef:Het zijn vooral de rashonden zonder stamboom, of met stamboom uit de broodfok die de rashonden een slechte naam geven.
Tel daarbij op dat een hoop mensen zichzelf beter voorbereiden als ze een koelkast aanschaffen dan een pup en denken dat alleen een stamboom garantie is op een goede fokker en het kringetje is weer rond.