[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 10:08

De Hollandse herder wellicht? Een Border Collie moet ik ook aan denken, volgens mij zou die bij jou ook prima op z'n plek zitten. Voor Schotse collie-vragen zou ik Lieke op 't HF even contacten, ik denk dat zij je vragen wel kan beantwoorden. :j Een rustigere lijn Mechelaar zou wellicht ook nog wel kunnen, het zijn niet allemaal felle donders. ;)

MyWishMax

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 10:59

Korthaar collie is wel heel anders als de langharige Engelse van Lieke, maar zij kan het wel enorm leuk omschrijven. Zowel de positieve als negatieve punten. Ik vind een korthaar collie wel erg leuk. Een beauceron ook. (ik ken die van Essiesilly ;) ) Ik denk dat dat best iets is voor jullie.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:47

Lisitano schreef:
Dankje Essiesilly!
Niemand die een andere suggestie heeft? Ik heb zelf ook zitten denken aan de Schotse herder/collie korthaar. Iemand daar ervaring mee?

Bij ons op cursus loopt een zuid-russische herder rond, dat is echt een geweldig en prachtig beest. Als ik een herdermens was zou ik er zelf één kopen. Deze voldoet zeker aan je beschrijving; érg baasgericht maar ook zeer vriendelijk voor andere mensen en honden. Al zou je dat niet uit de beschrijving halen als ik het zo lees.

http://www.vhbinfo.com/pages/zuid-russische-ovcharka.php

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:27

Die staan niet echt bekend om hun socialiteit naar vreemde mensen en honden, volgens mij.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 13:05

pfiiieeuw nee die zijn niet alleen niet makkelijk, ik durf ze als een van de moeilijkste hondenrassen te bestempelen welke valt onder de russische "herders" waarbij de kaukazische ovcharka de meest heftige is, deze is puur gefokt op bewaking zoals de russen dat willen zien... als je dan begrijpt wat ik bedoel snap je dat dat niet heel leuke makkelijke honden zijn ;) herders staat tussen haakjes want er is natuurlijk 0,0 herderwerk/herder karakter bij
op dit onderste filmpje zie je hoe lage bijtdrempel de kaukasische heeft...
http://hondenuniversiteit.nl/training-e ... -honden-2/

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:57

Dani schreef:
De Hollandse herder wellicht? Een Border Collie moet ik ook aan denken, volgens mij zou die bij jou ook prima op z'n plek zitten. Voor Schotse collie-vragen zou ik Lieke op 't HF even contacten, ik denk dat zij je vragen wel kan beantwoorden. :j Een rustigere lijn Mechelaar zou wellicht ook nog wel kunnen, het zijn niet allemaal felle donders. ;)

De Hollandse staat er inderdaad tussen voor ons, die zijn iets zachter dan de Mechelaar begreep ik :)
Border Collie misschien uit een showlijn dan, ik begrijp namelijk van BC's dat ze vrij veel uitdaging nodig hebben. Ik ben op zoek naar een hond die aan een dagelijkse lange wandeling in principe genoeg heeft. Ik ben wel bezig met licht trekwerk, waarin je wel mee fietst en/of stept. Maar dat zou het zijn. Wellicht dat ik wel trainingen wil doen hoor maar echt schapendrijven zeg ik nu nog nee tegen. Dan heb ik 1 hond die schapen wil vermoorden en eentje die ze wil drijven :+

Een Kaukaas begin ik niet aan. Ik ken er eentje en die heeft een hele indrukwekkende man als eigenaar die nog moeite ermee heeft. Ik ken ook verhalen over familieleden die niet meer op de bank of aan tafel mogen van de hond dus nee die wordt het écht niet.

Over de collies heb ik inmiddels bij een fokker geinformeerd en wacht op reactie. Ik zal Lieke ook eens een berichtje sturen. Is dat dezelfde als op HF Merel?
Het zachtaardige karakter trekt me. De vacht zal wel wat werk in zitten maar dat is niet zo erg. Lekker frummelen met borstels en antiklit. De Beauceron is wel weer heel wat stoerder natuurlijk.
En een hond van dit land ;)
Ik ga ook eens zoeken naar meer info over de Hollandse herder. Daar weet ik nog veel te weinig van.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:28

Ik heb echt mindere ervaringen met de Hollanders := Ik zal net de verkeerde kennen (allemaal kortharen, er zijn nogal karakter verschillen tussen de vacht varianten) maar dat waren echt loei moeilijke honden, veel moeilijker dan de mechelaars die ik ken. Maar goed, dat waren wel werklijnen van beide rassen. Het blijven wel herders met hun bijbehorende eigenaardigheden :D Daardoor kan het hond en menssociaal tegen vallen. Het zijn over het algemeen geen honden die het hebben op vreemde mensen of honden. De ene wil ze opvreten, de andere vindt er gewoon niks aan. Als je in NL bent moet je maar een keertje een rondje mee lopen of mee naar de training. Zie je een aantal verschillende herders en kunnen we bij Essiesilly langs.

BC zou ik niet doen Nik. Ik denk dat Dani het inderdaad over dezelfde Lieke heeft ;) Die 'ken' ik alleen van het HF.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:33

ik vind hollanders dan weer fijner dan mechelaars :D
ik ken ze dan ook weer voornamelijk vanuit het werklijnen gebeuren en in het werk (ipo en knpv)
maar! wel hele sociale honden naar mens en dier, 1 van de hondjes van een vriendin van me zit nu in Amerika bij de state police en die knuffelt iedereen plat in de Swat bus :+
ze hebben wel lekker beweging nodig (dat is bij jou geen enkel probleem zoals ik het lees)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:36

Sonja_vR schreef:
ik vind hollanders dan weer fijner dan mechelaars :D
ik ken ze dan ook weer voornamelijk vanuit het werklijnen gebeuren en in het werk (ipo en knpv)
maar! wel hele sociale honden naar mens en dier, 1 van de hondjes van een vriendin van me zit nu in Amerika bij de state police en die knuffelt iedereen plat in de Swat bus :+
ze hebben wel lekker beweging nodig (dat is bij jou geen enkel probleem zoals ik het lees)

Ik zal wel precies de verkeerde kennen dan ;) Maar dat is wel iets om qua lijnen rekening mee te houden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:38

absoluut, meer huishonden lijnen ipv uberfanatieke politielijnen zeg maar , maar kwa karakter en behoeftes aan werken zijn er wel hele geschikte hondjes te vinden denk ik

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 17:37

Oh, ik had in m'n hoofd dat je echt wilde gaan sporten, op de één of andere manier. :P Daar zou een BC natuurlijk wel bij passen, maar zoals je het nu beschrijft inderdaad niet. En ja, ik bedoelde dezelfde Lieke :j

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:13

essiesilly schreef:
pfiiieeuw nee die zijn niet alleen niet makkelijk, ik durf ze als een van de moeilijkste hondenrassen te bestempelen welke valt onder de russische "herders" waarbij de kaukazische ovcharka de meest heftige is, deze is puur gefokt op bewaking zoals de russen dat willen zien... als je dan begrijpt wat ik bedoel snap je dat dat niet heel leuke makkelijke honden zijn ;) herders staat tussen haakjes want er is natuurlijk 0,0 herderwerk/herder karakter bij
op dit onderste filmpje zie je hoe lage bijtdrempel de kaukasische heeft...
http://hondenuniversiteit.nl/training-e ... -honden-2/

Ik zei al dat je het niet zou zeggen als je de beschrijving ziet... bovendien had ik het niet over een kaukasische ovcharka maar over de zuid-Russische, da's een heel andere hond:

Afbeelding

Het zal vast een uitzondering zijn maar wát een lief zachtaardig beest is dat! Zo zie je maar weer dat uiteindelijk de opvoeding toch heel wat uitmaakt.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:38

ik weet dat je het niet over de kaukasische had, maar hij valt wel samen met de zuid russische onder de russische herdershonden ;) citaat "Volgens de overlevering stammen deze honden af van de langharige herdershondjes die in de 18e eeuw gebruikt werden om Merinoschapen vanuit Spanje naar Rusland te brengen. Deze Spaanse herdershondjes werden destijds na aankomst in Rusland gekruist met daar aanwezige rassen zoals de Kaukasische Ovcharka,"

uiteraard maakt de opvoeding uit maar daar zou ik niet altijd van uit gaan ;) dit zou je zeker als uitzondering kunnen beschouwen

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 22:06

Ik ga me hier ook maar eens melden. Het topic heb ik al doorgelezen, en jeetje, wat een kennis zit hier over allemaal rassen! Van de meeste had ik nog nooit gehoord haha.

Aan het eind van de zomer willen mijn vriend en ik ook graag een hond. Ik studeer dan zeker nog een half jaar en heb dan meer dan genoeg tijd voor een pup. Daarna ga ik waarschijnlijk parttime werken. Mijn vriend werkt 4 dagen in de week.

We zijn op zoek naar een hond van middelgroot tot groot formaat. We zijn beiden vrij fanatiek qua wandelen ed, dus een beetje activiteit in een hond vinden we wel leuk. Ook is het de bedoeling dat de hond later mee gaat naar de paarden en op buitenrit.

Eisen:
* Middelgroot tot groot
* Enigzins actief
* Ook goed alleen kunnen blijven en zichzelf kunnen vermaken (ik begrijp dat dit ook grotendeels opvoeding is)
* Niet terughoudend naar andere honden
* Niet terughoudend naar andere mensen
* Redelijk 'makkelijk' opvoedbaar
* Kan aarden in de stad
* Van water houdt (We hebben een boot)

Zelf heb ik nooit een hond gehad, maar mijn vriend heeft wel ervaring met honden, puppy's ed.
Wel ben ik met de hond van mijn oppas adres meerdere keren naar puppycursus geweest en is een groot deel van de opvoeding van deze pup op mijn schouders gekomen. Dit was een Australian Shepherd en ik heb genoten van deze hond.
Wat een heerlijke hond! Eigenlijk heeft deze hond alles wat we zoeken, maar ik begreep dat deze honden normaal niet als makkelijk bekend staan. Klopt dit?

Verder spreken me rassen als de Toller, de Flatcoated en de Golden Retriever mij erg aan, maar ik heb me er nog niet genoeg in verdiept om een goed oordeel te geven.

Ik hoor graag jullie mening!

Ps. Ik ben me nu aan het oriënteren. Mocht het nou later in het jaar duidelijk zijn dat een hond niet in ons werkschema past, dan moeten we er helaas van af zien. (Of bestaat er ook een dagopvang voor honden ;) ? )

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 22:12

Er bestaat inderdaad ook dagopvang voor honden. :j

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 22:16

Simbaa schreef:
Ik ga me hier ook maar eens melden. Het topic heb ik al doorgelezen, en jeetje, wat een kennis zit hier over allemaal rassen! Van de meeste had ik nog nooit gehoord haha.

Aan het eind van de zomer willen mijn vriend en ik ook graag een hond. Ik studeer dan zeker nog een half jaar en heb dan meer dan genoeg tijd voor een pup. Daarna ga ik waarschijnlijk parttime werken. Mijn vriend werkt 4 dagen in de week.

We zijn op zoek naar een hond van middelgroot tot groot formaat. We zijn beiden vrij fanatiek qua wandelen ed, dus een beetje activiteit in een hond vinden we wel leuk. Ook is het de bedoeling dat de hond later mee gaat naar de paarden en op buitenrit.

Eisen:
* Middelgroot tot groot
* Enigzins actief
* Ook goed alleen kunnen blijven en zichzelf kunnen vermaken (ik begrijp dat dit ook grotendeels opvoeding is)
* Kan aarden in de stad

Zelf heb ik nooit een hond gehad, maar mijn vriend heeft wel ervaring met honden, puppy's ed.
Wel ben ik met de hond van mijn oppas adres meerdere keren naar puppycursus geweest en is een groot deel van de opvoeding van deze pup op mijn schouders gekomen. Dit was een Australian Shepherd en ik heb genoten van deze hond.
Wat een heerlijke hond! Eigenlijk heeft deze hond alles wat we zoeken, maar ik begreep dat deze honden normaal niet als makkelijk bekend staan. Klopt dit?

Verder spreken me rassen als de Toller, de Flatcoated en de Golden Retriever mij erg aan, maar ik heb me er nog niet genoeg in verdiept om een goed oordeel te geven.

Ps. Ik ben me nu aan het oriënteren. Mocht het nou later in het jaar duidelijk zijn dat een hond niet in ons werkschema past, dan moeten we er helaas van af zien. (Of bestaat er ook een dagopvang voor honden ;) ? )

Dat klinkt in ieder geval duidelijk als rasgroep 8, dus ik zou zeggen: kijk daar eens rond. http://www.hondenrassen.nl/rassen/groep/38/rasgroep-8-retrievers-en-waterhonden/

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 22:24

Heel erg bedankt voor de antwoorden! De dagopvang heb ik even gegoogled, en je kan beter je hond naar de crèche doen dan je kind… Dit is een stuk goedkoper :D .

Sallandval: Rasgroep 8, geen idee dat daar een naam voor was. Maar inderdaad, in deze lijst staan een hoop honden die ik erg leuk vind! De vraag is wel welke van deze honden het best in mijn lijstje past/ of dat ze überhaupt in mijn lijstje passen. Ik ga hier even research naar doen.

Verder sta ik altijd open voor andere opties :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 22:57

als een aantal rassen je aanspreken, ga vooral op zoek naar mensen die dergelijke honden hebben en ga kijken , ga langs bij fokkers of shows , zo kun je best een goed beeld krijgen of het is wat je zoekt :)

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 23:23

De Flatcoated Retriever staat op het moment niet bekend als gezond ras omdat er vrij veel kanker voorkomt. Daarom ben ik ook afgehaakt.
De Golden Retriever klinkt als goed passende hond, misschien ook de Labrador Retriever? Die is ietwat aanweziger dan een Golden over het algemeen, ligt er ook aan voor welke lijn je kiest. Of misschien de Wetterhound? Of eens kijken bij de Welsh Springer Spaniels?
Je hebt best wat mogelijkheden dus :))

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 08:11

Hou er ook rekening mee dat een flatcoated erg gek is op water en ik vraag me af of dat handig is als je gaat varen. Qua makkelijk opvoedbaar zou ik voor een golden gaat.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 08:19

En dan kom ik nog even om de hoek met franse en spaanse waterhondjes :)
Degenen die ik ke zijn vrolijk en vrij, sociaal naar mens en dier en geen lastige karakters over het algemeen :)

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 09:23

Lisitano schreef:
Dankje Essiesilly!
Niemand die een andere suggestie heeft? Ik heb zelf ook zitten denken aan de Schotse herder/collie korthaar. Iemand daar ervaring mee?

Wat wil je weten over de Korthaar.
Ik ben al 5 jaar trotse eigenaar van een Blauwtje (zie profiel) en toen ik thuis woonde hadden we een tricoler.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 09:39

@Simbaa: ik weet niet wat jij verstaat onder 'enigszins actief' maar als je niet al te veel wil doen met de hond qua sport of wandelen dan zou ik daar wel kritisch naar kijken als je op zoek gaat. Honden die zich gaan vervelen kunnen dat op vervelende manieren uiten (slopen, neurotisch gedrag etc).

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 10:01

Simbaa schreef:

Eisen:
* Middelgroot tot groot
* Enigzins actief
* Kan aarden in de stad

Golden retriever past zeker bij jullie eisen. Wel een waarschuwing: onze golden is zo dol op water dat ze regelmatig de kajak uitspringt :+

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 10:32

Heel erg bedankt voor alle reacties.

Sonja: Ik was inderdaad van plan langs te gaan bij fokkers. Zouden fokkers dat alleen niet vervelend vinden? Ik lever niet altijd geld op natuurlijk! Maar ik zal sowieso te zijner tijd contact opnemen. De franse en spaanse waterhond had ik ook al gezien. Karakter spreekt me erg aan, maar ik vind ze stiekem niet zo mooi :o .

Lisitano: Dat de flatcoated zo ongezond is, wist ik eigenlijk wel, al had ik het even verdrongen. Dat is inderdaad een reden om het ras links te laten liggen. Jammer! De Labrador vind ik iets te standaard, maar zie inderdaad in dat deze goed zal passen. Zijn er ook bij Goldens actievere lijnen, net als bij de Labrador? Een Wetterhoun hebben mijn schoonouders. Een hele leuke hond vind ik het, maar wat gereserveerd tegen andere honden en iets minder actief dan dat ik zou willen (eigenlijk gewoon lui :+ ) . Bovendien houdt hij niet van water. Of zou dit een uitzondering zijn?

Billy: Makkelijk opvoedbaar is misschien een beetje te ruim geformuleerd. Het is echter zo dat ik zelf niet heel veel honden-ervaring heb ik de praktijk (wel zo ongeveer alle boeken over opvoeding gelezen haha), dus het is niet handig als een hond 'verpest' is als ik 1 keer een foutje maak. Uiteraard ben ik van plan op puppycursus etc te gaan.

Anneruth: Het is zeker niet zo dat ik niet veel wil doen met de hond. Met betrekking tot sporten weet ik het niet (dat zal ook aan de hond liggen uiteindelijk), maar het is wel de bedoeling om veel te wandelen/hard te lopen/mee te gaan naar de paarden/fietsen etc. Ik snap dat hierin de nodige mentale uitdaging ontbreekt voor sommige rassen, dus daar zal ik inderdaad nog even naar moeten kijken.

Solleke_Noah: De boot is redelijk groot, dus er af springen is lastig. Anders doe ik hem wel een zwemvestje om :)) .

Verder zie in nu in dat de Golden een goede zal zijn. Zit daar nog verschil in, in verschillende lijnen qua actief zijn? Bovendien zitten ook de Toller en de Aussie nog in mijn hoofd, vooral omdat ik daar twee 'perfecte' honden van ken.

Het is maar goed dat ik op tijd begin met oriënteren, want ik kan hier uren over na denken ;)